اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

الغيره ................والشك!!!!!

inas

Recommended Posts

موضوع بحس انه شائك جدا الغيره والشك

هل الغيره مطلوبه حقا ؟؟ والى اي مدى؟؟ و هل لها حدود؟؟

الزوجة لو لقت زوجها مش بيغير عليها ..... تقول "لا ده مش بيحبني مش بيخاف عليا"

ولو بيغير عليها .......... تقول" ايه ده خانقني ومقيد حرتي انا مش بحب الزوج المتحكم ده

هل الغيرة ممكن تضيع الحب وتأثر عليه تأثير سلبي .... ؟؟

ولا ممكن تقوي الحب ده وتزوده ويبقي ليه تأثير ايجابي ..... ؟؟؟

يا ترى امتى نقدر نقول ان الغيره تعدت حدودها ووصلة الى الشك

هل بين الغيره والشك خيط رفيع ؟؟؟

ولا الاتنين مسميان لمعنى واحد؟؟؟

* لسانك لا تذكر به عورة امرىء فكلك عورات وللناس أعين

* إذا الشعب يوما أراد الحياة فلا بد أن يستجيب القدر

رابط هذا التعليق

فعلآ يا ايناس موضوع مهم جدآ اننا نفرق بين الغيره والشك....

والغيره مطلوبه بين اي اتنين بس لازم يكون لها حدود....

لأن الغيره لو زادت بتكون مصدر للمشاكل بين الطرفين....

وممكن يوصل الاحساس لإنها شك...وده طبعآ احساس مؤلم جدآ...

ان احد الطرفين يحس انه مشكوك فيه....

أما بالنسبه للست تحديدآ...فبتعتبر الغيره عليها نوع من انواع الرجوله...

لكن الغيره لما بتزيد عن حدها المعروف بتكون قيد سواء على الرجل او المرأه...

والغيره بتزود الحب لما يكون مفهوم معناها..(الخوف)....

الغيره والشك ليس لهم اي علاقه ببعض...لكن الغيره الحقيقيه خوف على الشخص...

نوع من الحنان الداخلي اللي لايمكن يعطيه اي شخص آخر غير الشخص المحب....

.

.

.

تحياتي...

عازفه على أوتار الذهب

ياعيني عليكي يا طيبه...لما بتضيعي منا....

لما بنصحى نلاقينا بقينا حد غيرنا......

وفعز الإحتياج لحضن يضمنا.....

وفعز الإشتياق لحضن يضمنا....

قادرين إزاي ندوس على قلب حبنا...

وبقينا إزاي كده....ياعيني عليكي ياطيبه......

رابط هذا التعليق

دهب حببتي

الف شكر ليك على ردك الجميل

أما بالنسبه للست تحديدآ...فبتعتبر الغيره عليها نوع من انواع الرجوله...

لكن الغيره لما بتزيد عن حدها المعروف بتكون قيد سواء على الرجل او المرأه...

عجبني او رايك وفعلا الغيره مطلوبه بس دون ان تصل لحد ان تكون قيد نتمنى الخلاص منه

رابط هذا التعليق

بما انك طلبت الرأي أنا هاقلك رأي بكل صراحة بس بدون زعل بيتهيألي في ستات كتير مش فارقه معاها أوي إذا كانت المسألة غيرة أو شك, بس الأكيد انها عايزة تنكد عى جوزها و السلام...

وساعات بقتنع بفكرة ان الغيرة هيا الي بتدي للعلاقة طعم, لكن الراجل لازم يداريها عشان الست ما تتغرش لأن الست لما بتتغر بتبقى حاجه صعبة وممكن العلاقة كلها تتدمر وتنتهي بسبب الغرور مش الغيرة....

قال تعالى : { قٍلً يّا عٌبّادٌيّ الَّذٌينّ أّسًرّفٍوا عّلّى" أّنفٍسٌهٌمً لا تّقًنّطٍوا مٌن رَّحًمّةٌ اللَّهٌ إنَّ اللَّهّ يّغًفٌرٍ الذٍَنٍوبّ جّمٌيعْا إنَّهٍ هٍوّ الًغّفٍورٍ الرَّحٌيمٍ } الزمر : 53

( نحن قوم أعزنا الله بالإسلام, و مهما إبتغينا العزة في غيره أذلنا الله )

رابط هذا التعليق

بما انك طلبت الرأي أنا هاقلك رأي بكل صراحة بس بدون زعل بيتهيألي في ستات كتير مش فارقه معاها أوي إذا كانت المسألة غيرة أو شك, بس الأكيد انها عايزة تنكد عى جوزها و السلام...

وساعات بقتنع بفكرة ان الغيرة هيا الي بتدي للعلاقة طعم, لكن الراجل لازم يداريها عشان الست ما تتغرش لأن الست لما بتتغر بتبقى حاجه صعبة وممكن العلاقة كلها تتدمر وتنتهي بسبب الغرور مش الغيرة....

الغيره الطبيعيه حميده ومرغوبه ((وهى بالمعنى البلدى النخوه)) ومش بتكون بس على الزوجه ... بل على الاخوات والام واقرب الاقربين من النساء ((دى من وجهة نظرى كرجل))

الشك بقى حاجه تانيه وهو بينبع من عدم ثقه فى الطرف الاخر ((سواء بسبب واقعى ملموس او بسبب مرضى نفسى ))

والغيره الطبيعيه ممكن تكون تعبير عن الحب وممكن تدفع العلاقات الانسانيه للامام وبشكل ايجابى لكن الشك مدمر مدمر مدمر وقااااااااااااااتل خصوصا لو لم ينبنى على واقئع وبراهينوأدله

انا شايف لو الواحد جوزها شكاك بطبعه ((شك مرضى)) ومتقدرش تستغنى عن او بتحبه جدا يبقى لازم تتعامل معاه بحذر وتبعد عن الاشياء اللى ممكن تثير شكه .. ولو بقى مش بتحبه يبقى تخلص منه لان العيش مع رجل شكاك جحيم لا يطاااااااااااااااااااااااااااااق

اللهم أرنا الحق حقا و ارزقنا اتباعه

و أرنا الباطل باطلا و ارزقنا اجتنابه

آمين آمين آمين

رابط هذا التعليق

بصي يا ايناس انا مش مع الغيرة القاتله في غيره معتدله ولازم كل طرف يسيب للتاني مساحه من الحريه بس التنين ميمسخوهاش يعني لا يسيب خالص ولا يشد اوي لان في الحالتين الفشل هيكون النتيجه ....

اما الشك زي ما قال التنسي لو مكنش في حب جامد جدا بحيث يقدر الواحد يتحمل من اجلو يبقى الفراق ارحم .........

رابط هذا التعليق

لأ طبعا لازم يكون فيه زعل طالما بتفتري علي الستات :ninja:

اقولك انا االسر بقه.....فيه زوج بيبقي مش شايف مراته اصلا ....سواء ان كانت في البيت قدامه او حتي خارجه معاه بره البيت

لبست كويسو لا لأ....مهندمه او منمقه ولا لأ....مش شايفها اصلا .... وبعدين يخرج معاها في الشارع و اول واحده تعدي

عامله شويه حاجات ملفته في مظهرها تلاقي عينه معاها كأنه عمره ما شاف واحده قبل كده....قولي انت راجل زي ده يستاهل انها

تحط صوابعها في عينه ولا لأ ....يعني تغير وتنطق ولا تسكت .... و تيجي انت تقولي عايزه تنكد عليه والسلام :ph34r:

نرجع يا اينوا لموضوعنا...شوفي يا ستي...الغيره شكل من اشكال الاهتمام.... والاهتمام هو اول ابجديات الحب يعني من غير الغيره الحب مالوش لون ولا طعم....

اما الشك ده مرض... وعلي فكره مش دايما مرتبط بالحب ...يعني ممكن ست تشك في جوزها وهيا مش بتحبه لكنها بتشك لانها ما عندهاش ثقه فيه او هي مريضه اصلا ... والمريضه ديه ممكن تكون بتحب جوزها ولكن مرضها بيطور الغيره عندها لشك ....و اعتقد ان الشك هو اسهل الطرق لهدم اي علاقه...او اصابتها بالوهن والفتور

there is a miracle called friendship,that dwells in the heart

you donot know how it happens

or when it gets its start

رابط هذا التعليق

داركر زي مفيه ستات كل همها تنكد في رجاله برضو دا شغلهم الشاغل

بس انا بجد ان التصرف دا مش حب في ان احد الطرفين عايز ينكد على التاني انا بحسها مرض نفسي او احساس بانتقاص او ضئاله وجايز خوف على او من الطرف الاخر لكن ان الواحد يفكر ازاي ينكد دي صعبه

يعني مثلا واحد طول النهار ماشي يبص على دي ويعاكس دي زي المراهقين زي منانو قالت مش يستاهل يتنكد عليه :ninja:

التونسي فعلا الشك لا يطاق لاسباب كتير خصوصا لو كان من الزوج اما تجاهله فايضا هو احساس مؤلم الاعتدال مطلوب جدا زي نوره مقالت

نانو اظن لو هو الي مش بيحبها هيكون الشك اكبر وبدل متحببه فيها تنفره اكتر بس ايه علاج للشكاكين سواء راجل او سيده

تم تعديل بواسطة inas

رابط هذا التعليق

اولا لو بين الزوجين تفاهم وكلا منهما يسمع الاخر قبل ما يحكم عليه

تبقي انتهت المشكلة

انا عايشت الموضوع بكل معانيه انا وزوجتي كلا متفاهم مع الاخر ده في بادئ الامر هي في دراستها وانا في شغلي كلا منا ثقة بلا حدود في الاخر بلا غبار هذا غير اننا نعيش في باريس

والامور بينا ممتازة حتي لاحظت انها بتسال عن كل رنة تليفون من قبل عمرها ما سالتني مين معاك علي التليفون فهمت اني قصرت وواجب عليا ان اوضح الصورة باستمرار زي زمان وبصراحة بدلا من المشاكل و عدم الثقة

لازم ولابد من الحوار بلا زعيق وصوت عالي ده مهم جدا الست بتحس بالامان والثقة في نفسها ولا كمان لازم الراجل يكون بيتعامل مع زوجته بمستوي عالي من الثقة هو بيتعامل مع شريكة حياته مش مع طفلة زي ما بشوف من بعض الاخوة مش هضحك عليها لا لابد من الامان وحسن الخلق ويبدء بالرجل والباقي هيطلع من الزوجة من عاطفة تحافظ علي بيتها

تحياتي اختنا ايناس

عبده بيه

سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم

رابط هذا التعليق

أكرة الأثنين الغيرة والشك...

ولا أظن أنني أستطيع التعايش مع هاتين الصفتين....

هناك زوجات يحببن ذلك ويحاولن إثارة غيرة أزواجهم.....

أظن ذلك يعود لعدم الثقه في أنفسهن.....

أما الزوج الذي يضيع وقته في الشك في تصرفات زوجته...والجري وراءها لمعرفه متي تتنفس

ومتي تضحك ومع من ولماذا وكيف....هو زوج مريض...عليه أن يبحث عن علاج فورا"

فكيف لمن وافق علي من يأتمنها علي عرضه وشرفه وتربيه أولاده....أن يشك فيها....؟

والزوجه التي تبحث عن المشاكل مع زوجها وتثير موضوع الشك والغيرة باستمرار...هي زوجه نكديه في المقام الأول....ولديها وقت فراغ كبير.....ولا تعرف كيف تملؤة...

صن ضحكة الأطفال يارب

فإن هي غردت في ظمأ الرمال أعشوشبت

لكن إن زودوها وبكيوا ..ونكدوا ..... هايتلطشوا

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • الموضوعات المشابهه

• 14
      معظمنا الحمد لله انعم الله علينا بنعمه الاولاد....واول مولود له فرحه اد الدنيا واللي فيها و يجي البيبي التاني برضه ينور الدنيا علينا لكن دايما بقدوم الطفل التاني تبدأ ....شويه مشاكل نفسيه لدي الطفل الاول و الاكبر بسبب ظهور ذلك الكائن الجديد الذي سوف يحتل مكانه في قبل ابويه قبل احتلاله لمكان في غرفته وحياته الحقيقه اكيد كلنا مرينا بالتجربه ديه ....تعالوا نحكي شويه عن تجربتنا في الموضوع ده و نفيد بعض واللي لسه مامرش بالتجربه ديه يأخد بعض من خبراتنا الحقيقه انا تجربتي الخاصه باسميها اتنين في
    • 10
      بسم الله الرحمن الرحيم السلام عليكم اولا ، وبعد غيبة كويله لدواعي السفر اعود مره أخري لاكتب هنا ثانية. طبعا الغيره شيء موجود بين كل زوجين ، ولكن طريقة التعبير عن الغيرة يختلف من شخص لآخر ، والسؤال هنا ما هي الطريقة المثلى للتعبير عن الغيرة ؟؟؟  :D  :inlove: في بعض الزوجات ممكن تغير على زوجها من التلفزيون وولله انا مش بهرج فهناك حالات قابلتها في حياتي بهذا الشكل وتصل لدرجات أفظع من ذلك بكثير فتصل الغيره لدرجة ان لو لمح او هي ايضا لمحت حد لقيام مشاده وخناقة كبيرة اوي  :devil:  :devil: بس انا
  • أضف...