اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

7 علامات لتعرف من يكذب عليك

badroora

Recommended Posts

1- زيــــــــــــــغ البصــــــــر :

يتعمد الكاذب دائماً ازاغت بصرة اثناء الحديث.

2-استخـــدام كلمــات قليلـــة:

يستخدم الكاذب اقل عدد ممكن من الكلمات وهو في الحقيقة يفكر فيما يقول من اكاذيب وهنـــاك ايضاً كاذبون ينهجون العكس ليربكوا المستمع ويثبتوا أنهم صادقين .

3-التكلـــــــف العصبـــــــي:

يميل الكذاب الى تكلف منظر الجاد لاسيماء في وجهه،الا انه يكشف نفسة ببعض الحركات اللاارادية

كمسح النظارة ولمس الوجه ......وغيرها.

4-التكــــــــــــــــــــــــرار:

الكذاب يميل عادةً الى استخدام نفس الكلمات مرات متتالية وكذلك نفس المبررات

5- التـــعمــــــــــــــــــــيم:

يحاول الكاذب تجنب مسؤلية افعاله ،باستخدام اسلوب التعميم كأن يسأل المدير الموظف عن سبب التاخر فيرد الموظف (كل الموظفين يتأخرون........حركة المرور سيئة)

6- تجنب الاشـــــــارة الى الـــــذات :

يتجنب الكذاب عادةً استخدام كلمة (انا) ويقول بدلاً منها (نحن،الناس،معظم)

7-اطلاق كلمات الاستخفاف بالأخرين:

يميل الكذاب الى ان ينسب للأخرين تصرفات واقوال رديئة خصوصاً رذيلة الكذب التي هو مصــاب بها

كما انه سريع النسيان وقد يفضح نفسه بنفسه من كثرة مواقف الكذب التى عاشها وتناقضها احياناً

:sad:

نجفة

A liberal is a man or a woman or a child who looks forward to a better day, a more tranquil night,and a bright, infinite future

.

رابط هذا التعليق

الأخت الفاضلة نجفة

كلام جميل ولكنه نظري أكثر من اللازم .. يعنى مثلا

كيف نفرق بين الكذب الابيض والكذب الآخر؟؟؟؟؟؟؟؟؟

وفيه كذب مرغوب ومحمود وأخر مذموم

شكرا .. أبو أحمد

:sad: :unsure: :unsure:

أبو أحمد الأسكندراني

رابط هذا التعليق

الأخت الفاضلة نجفة

شكرا .. أبو أحمد

:lol: جرى ايه يا ابو احمد هو مافيش غيرك انت النهارده

ماسيبنا ناكل عيش بقي ....

ثم المفروض اللى فى سنك يشموا ريحة الكذب من على بعد ميل

انا عنفسي بعرف اللى بيكدب من عنينيه ودى الحمدلله هبة من الخالق

نجفة

A liberal is a man or a woman or a child who looks forward to a better day, a more tranquil night,and a bright, infinite future

.

رابط هذا التعليق

والله يا نجفة.........

أنا معجب بنشاطك قوي............

ومواضيعك........

موضوعك ده صحيح نظري على رأي أبو أحمد........

بس صحيح لحد كبير..........

أرسين

ألام على هواك وليس عدلا ................ إذا أحببت مثلك أن ألاما

رابط هذا التعليق

ميرسي جدا ليك يا Loben

وانت كمان موضيعك ماشاء الله كويسه ومتميزة

نجفة

تم تعديل بواسطة نجفة المغرورة

.

رابط هذا التعليق

الأخت الفاضلة نجفة

شكرا .. أبو أحمد

:lol: جرى ايه يا ابو احمد هو مافيش غيرك انت النهارده

ماسيبنا ناكل عيش بقي ....

ثم المفروض اللى فى سنك يشموا ريحة الكذب من على بعد ميل

انا عنفسي بعرف اللى بيكدب من عنينيه ودى الحمدلله هبة من الخالق

نجفة

شكرا يا أخت نجفة

على تعليقك الرائع .. بس أرجوا متزعليش منى أنا بأ بدي وجهة نظري

والاختلاف في الأى لا يفسد للود قضية .. أنا أتعلمت من الحياة أني أحكم على الأمور

بمنطق عقلانى .. وشكرا .. أنا سايب المنتدى الان .. حتى لاتزعلى منا والسلام

أبو أحمد

:lol: :lol: :lol:

أبو أحمد الأسكندراني

رابط هذا التعليق

شكرا يا أخت نجفة

على تعليقك الرائع .. بس أرجوا متزعليش منى أنا بأ بدي وجهة نظري

لا طبعا يا ابو احمد انا مزعلش منك ابدا ...... بالعكس انت خيرة ووجهة نظرك المفروض تدرس للمستجدين اللى زى امثالى وانا يسعدنى انى اتعلم من معاليك

والاختلاف في الأى الرأى لمؤاخذه يعنى لا يفسد للود قضية .. أنا أتعلمت من الحياة أني أحكم على الأمور

الدنيا مدرسة كبيرة والشاطر اللى يستفيد منها قبل مايتخرج منها كلامك صحيح 100%

بمنطق عقلانى .. وشكرا .. أنا سايب المنتدى الان .. حتى لاتزعلى منا والسلام

أبو أحمد لا طبعا مش هابقي مبسوطة ولا حاجة انك هتسيبه اما لو هترتاح وتنام يبقي اوك ......

طلب بقي منى معلش

ممكن تبقي تضعر الفونت بتاعك شوية .... اصلي باحول وانا بقرا كلامك حسه كلة داخل فى بعضة

وشكرا ليك وتصبح على خير :sad:

.

رابط هذا التعليق

شكرا أخت نجفة

على تعليقاتك الرائعة أنا شخصيا بأستفيد منها... لازم الانسان يعرف انه يجب ان يتعلم طول حياته .. وأحنا بنستفيد منكم يا شباب و يا فتيات المستقبل ... انا فخور بشباب وشابات مصرنا الغالية المحروسة

أنا أسف على الخط الكبير بس زي ما انتى عارفة العتب على النظر .. يعنى مش متعمد والله بس علشان نظرى ضعيف بأحس ان الناس مش حتشوف الكتابة ؟؟؟؟

لكى شكرى وتقديرى .. وأنا أفتخر بأبنتى نجفة .. اللى منورة محاورتنا .. المشكلة انك كده كبرتينى في السن .. وحتطفشى العرايس منا ...ههههههههههههههه :hearts: :blink: :huh:

أبو أحمد الاسكندرانى

ملحوظة: تصدقى أنا مش شايف الخط اللى أنا كاتبه ده :huh: :lol: :lol:

أبو أحمد الأسكندراني

رابط هذا التعليق

والله يا نجفه الكذب الان اصبح فن من الفنون الجميله

وهنا ك اناس مبدعيــن في الكذب بل انه اصبح من البرامج المفضلــه وجود كذاب .

بانتظار مسابقه المليــون لاكبر كذبــه .

ما هي كذبه ابريــل اصبحت قليلــه الدسم ومش مكفيتهم .

فنحن معشر البشر نصدق كل ما يقال لنا

اختي نجفـه كم كذبه في ها الموضوع

تقبلي تحياتي

تستغرق مناقشة المسائل التافهة وقتاً طويلاً لأن بعضنا يعرف عنها أكثر مما يعرف عن المسائل الهامة

رابط هذا التعليق

والله يا نجفه الكذب الان اصبح فن من الفنون الجميله

وهنا ك اناس مبدعيــن في الكذب بل انه اصبح من البرامج المفضلــه وجود كذاب .

بانتظار مسابقه المليــون لاكبر كذبــه .

ما هي كذبه ابريــل اصبحت قليلــه الدسم ومش مكفيتهم .

فنحن معشر البشر نصدق كل ما يقال لنا

ليه كده يا أخ قديم

رد يزعل قوى .. بلاش تشاؤم .. يعنى الدنيا كلها كذب في كذب .. لا والله .. يقول الرسول محمد صلى الله عليه وسلم : الخير في وفي أمتى الى يوم القيامة

الدنيا فيها الخير زي ما فيها الشر .. دعوة من منبر محاورات المصريين ان نحارب الكذب ونعوا للصدق فقول الصدق ينجى بأذن الله من عذاب النار؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

ودمتم بالخير وبالصدق ان شاء الله

أخوك أبوأحمد الأسكندرانى

:hearts: :blink: :huh:

اختي نجفـه كم كذبه في ها الموضوع

تقبلي تحياتي

أبو أحمد الأسكندراني

رابط هذا التعليق

بسم الله الرحمن الرحيم

موضوعك يا نجفة جميل قوى ومهم قوى وانا بشكرك على نشاطك الدائم وخمسة فى عنيا مش بحسدك والله لكن بشوف فيكى حماس الشباب وان كنت مش كبيرة اوى

بس عايزة اقولك يا نجفة ان فى ناس خلقت علشان تكدب ومتقدريش تكشفيها بسهولة ناس طبعا الكدب فى كل حاجة وللاسف الكدب اصبح لغة العصر اللى احنا عيشينه مش نظرة تشاؤمية والله بس لو فكرت شويه فى احداث اى يوم يمر عليكى تلاقى الكذب عنصر فيه حتى لو كانت كلمة مجاملة ممكن تكون كذب من اى حد

عموما يا بختك يا نجفة تقدرى تكشفى الكداب بسهولة ربنا ميوقعكيش فى اى معاملة مع الحيتان الكبيرة

اللى كل كلامها كدب فى كدب ويكفينا شر النفاق

الصداقة كنز لا يفنى لازم نحافظ عليه

رابط هذا التعليق

و الله يا نجفه يا منوره الدنيا الكدابين بقوا كتيييييييييييير و بيتفننوا في

اخفاء أكاذيبهم و الطيبين أمثالي بيصدقوا لأني باشوف ان اللي قدامي

ده مش مضطر يكذب 00أنا كنت باعتبر كل الناس نيتهم سليمه 00لكن

واضح اني غلطانه00بس أحب أقولك ان الكذاب أوي واللي احترف الكذب

يقدر يخفي كذبه و يخليكي تصدقيه و تقعدي تعيطي جنبه00 :diablo:

Honesty is such a lonely word..everyone is so untrue

Honesty is hardly ever heard.. and mostly what I need from you

رابط هذا التعليق

بسم الله الرحمن الرحيم

موضوعك يا نجفة جميل قوى ومهم قوى وانا بشكرك على نشاطك الدائم وخمسة فى عنيا مش بحسدك والله لكن بشوف فيكى حماس الشباب وان كنت مش كبيرة اوى

بس عايزة اقولك يا نجفة ان فى ناس خلقت علشان تكدب ومتقدريش تكشفيها بسهولة ناس طبعا الكدب فى كل حاجة وللاسف الكدب اصبح لغة العصر اللى احنا عيشينه مش نظرة تشاؤمية والله بس لو فكرت شويه فى احداث اى يوم يمر عليكى تلاقى الكذب عنصر فيه حتى لو كانت كلمة مجاملة ممكن تكون كذب من اى حد

عموما يا بختك يا نجفة تقدرى تكشفى الكداب بسهولة ربنا ميوقعكيش فى اى معاملة مع الحيتان الكبيرة

اللى كل كلامها كدب فى كدب ويكفينا شر النفاق

ميرسي جدا يا امانى على كلماتك الراقية وتشجيعك لى انا والله كنت حسه بغربة فظيعه بس من بعد ماشتركت فى المنتدى معاكم وبتعامل مع ناس افاضل زيكم حسيت انى لسه فى مصر ومسبتهاش انا كل ما حنيني يخدى ادخل المنتدى وكانى سافرت مصر ربنا يخليكم لى يا رب

ثانيا صدقيني يا امانى انا الحمدلله باكتشف الكدابين بسرعه بس برده بيضرونى نفسيا ببقي سعيده انه مينضحكش على وبخاف باحس ان الدنيا مش بقي فيها امان واحيانا بخاف من كل الناس وكلهم فى نظرى متهمين لحد مايسبتوا العكس

عموما الكدب تقدرى تكشفيه بالوقت والخبرة واتمنى يا رب محدش يكدب عليكي ابدا ولا تقابلي كدابين يا رب

و الله يا نجفه يا منوره الدنيا الكدابين بقوا كتيييييييييييير و بيتفننوا في

اخفاء أكاذيبهم و الطيبين أمثالي بيصدقوا لأني باشوف ان اللي قدامي

ده مش مضطر يكذب 00أنا كنت باعتبر كل الناس نيتهم سليمه 00لكن

واضح اني غلطانه00بس أحب أقولك ان الكذاب أوي واللي احترف الكذب

يقدر يخفي كذبه و يخليكي تصدقيه و تقعدي تعيطي جنبه00 :diablo:

الفاضلة الاستاذة دكتورة هدى هو العيب مش فينا احنا ناس طيبين والدين بتعنا بيقولنا دايما نحسن الظن بالناس والرسول على الصلاة والسلام قال فى الحديث عن الكذب

ان المؤمن ممكن يسرق ممكن يزنى بس مش ممكن نكدب اذن الكدابين دول ناس ضلوا الطريق ومرضي نفسيين والمشكلة فيهم مش فينا دورنا اننا نكشفهم قدام نفسهم ونواجههم ونحاول نغير منهم ولا انه دا فى حد ذاته شيء صعب بس لا ياس مع الحياه

وشكرا جدا لحضرتك وانتى اللى منوره العالم كلة

ربنا يخليكي لينا

نجفة

تم تعديل بواسطة نجفة المغرورة

.

رابط هذا التعليق

انضم إلى المناقشة

You are posting as a guest. إذا كان لديك حساب, سجل دخولك الآن لتقوم بالمشاركة من خلال حسابك.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

زائر
أضف رد على هذا الموضوع...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   تمت استعادة المحتوى السابق الخاص بك.   مسح المحرر

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • الموضوعات المشابهه

• 0
      فى 15 مايو 1926 تقدم أحد طلبة القسم العالى بالأزهر ببلاغ إلى النائب العام يتهم فيه د.طه حسين أنه ألف كتابا سمعرض المقال كاملاً
    • 0
      احتفلنا قبل أيام بعيد ميلاد العندليب فهو مواليد 21 يونيه 1929ولم يكن عند رحيله 30 مارس 1977 قد أكمل بعد العرض المقال كاملاً
    • 0
      لا أدرى السبب الحقيقى الذى جعلنى فى طفولتى أتخيل مصر بملامح صلاح جاهين على عكس السائد دائما فى وجدان المصريينعرض المقال كاملاً
    • 0
      خطبة عن العمل في الإسلام بعنوان (عليك بالعمل ولا تكن من الهمل) للشيخ محمد نبيه يوضح فيها تعريف العمل لغة واصطلاحا ويبين أهمية العمل في الإسلام وما هي أنواع العمل وأخلاقه والحكمة من مشروعيته.   العمل في الإسلام ذُكِر العمل في الكثير من النصوص الدينيّة التي وَرَدت في القرآن الكريم والسنّة النبويّة على حدٍّ سواء، حيث قال الله -عزّ وجلّ – في كتابه الكريم: (هُوَ الَّذِي جَعَلَ لَكُمُ الْأَرْضَ ذَلُولًا فَامْشُوا فِي مَنَاكِبِهَا وَكُلُوا مِن رِّزْقِهِ ۖ وَإِلَيْهِ النُّشُورُ). (سورة الملك:
    • 0
      هل جربت أن تعيش يوما من دون تفكيربالتأكيد لا.. جميعنا لدينا أفكار مواقف وأحلام تقتحم أذهاننا وطبيعى أن نفكعرض الصفحة
  • أضف...