اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

عيــــــــــــــــــــــــــش ديليفري

se_ Elsyed

Recommended Posts

أنا مع أي مشروع إن شالله يكون مشروع لبيع فجل وجرجير أهم حاجه إن الشباب يشتغل شغل شريف وما ترسيش في الأخر إنه يقعد عالقهوة أو ينحرف ...

ولكن برضوا أفكار العمل لازم تكون مدروسة عشان ما تفشلش وتعمل صدمة للشباب

إقرأوا الخبر ده الوارد في جريدة المسا وتعالوا نتناقش فيه أحسن فيوزات مخي ضربت من التهجيص الإعلامي الحاصل في مصر

توصيل الخبز والبوتاجاز للمنازل في 4 محافظات

المصيلحي: رسوم "العيش" ب 3 جنيهات شهرياً والأنبوبة ب 5

لا نسعي للربح .. هدفنا تشغيل الشباب

كتب علي فاروق:

أكد د. علي المصيلحي وزير التضامن الاجتماعي أنه تقرر بدء الإجراءات اللازمة لتوصيل الخبز والبوتاجاز للمنازل في 4 محافظات هي: القاهرة والجيزة والإسكندرية والسويس اعتباراً من يوليو القادم علي أن يتم تعميم المشروع في باقي المحافظات خلال فترة تتراوح ما بين 18 شهراً إلي عامين.

جاء ذلك خلال التوقيع علي اتفاقية تأسيس شركة مساهمة مصرية برأسمال 50 مليون جنيه وقع عليها كل من هاني سيف النصر الأمين العام للصندوق الاجتماعي للتنمية وحسين عبدالعزيز رئيس البنك الأهلي ومحمود إبراهيم نائب رئيس لجنة المساعدات الأجنبية.

قال د. علي المصيلحي: إن رسوم توصيل الخبز للمنازل لن تزيد علي 3 جنيهات شهرياً في الأحياء الشعبية و5 جنيهات في الأحياء الراقية بسعر 5 قروش للرغيف.. بينما سيتم توصيل أنبوبة البوتاجاز بسعر 5 جنيهات في الأحياء الشعبية و6 جنيهات في الأحياء الراقية.. أشار إلي أنه سيتم تشكيل مجلس إدارة الشركة الجديدة خلال شهر وأن الهدف من الشركة ليس تحقيق الربح ولكن تخفيف العبء عن محدودي الدخل وضمان وصول الدعم لمستحقيه من خلال وضع برنامج لتنفيذ فصل الإنتاج عن التوزيع بالإضافة إلي توفير أكبر عدد ممكن من فرص العمل للشباب وخاصة الحاصلين علي مؤهلات متوسطة الذين يجدون صعوبة في الحصول علي وظائف.. أشار وزير التضامن إلي أن دعم الخبز يصل إلي 9 مليارات جنيه سنوياً. بينما وصل دعم البوتاجاز إلي 8.3 مليار جنيه سنوياً.

توصيل الخبز وأنابيب البوتجاز بأجور رمزية .. لحد هنا حلو وفكرة ممكن تعمل مليارات الجنيهات ... يعني لو حي زي شبرا فية مليون شقة مثلاً كده بنتكلم عن 3 مليون جنيه شهرياً و100 شاب كل واحد معاه عجله ممكن يغطوا المنطقة وزيادة

لكن اللي ما فهمتوش إيه علاقة الجُملة دي بالموضوع

الهدف من الشركة ليس تحقيق الربح ولكن تخفيف العبء عن محدودي الدخل وضمان وصول الدعم لمستحقيه

لا مؤخذه يعني أنا راجل مقتدر وعندي فيلا دوبلكس في مصر الجديدة ...مثلاً يعني .... ماحدش يبصلي كده ... وجيت رفعت السماعة وقلت يا مستر بتاع العيش أنا عايز أشترك معاكو وأدفع الرسوم بس كل يوم تجيبلي بجنية عيش مفقع وسُخن ومن غير مسامير ..

فهل ممكن يرد عليه ويقولي : يا أخي أختشي على دمك العيش أبو شلن الرغيف معمول للفقرا والمحتاجين بس .. أما انت فخد الرقم ده إتصل عليه يجيبوا لك توست أو والعياذ بالله كيزر ؟

بجد والله أنا عايز أفهم

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

ايام الجامعه يا ابو السيد يا خبيبي انا واتنين من زمايلي فكرنا في هذه الفكرة وفعلا طبعنا كروت وسمينا الشركه يوم (الحروف الاولى من اسامينا) وكتبنا خدمات منزلية وتوصيل الطلبات وبدانا في شارع اخونا (واو) وهو شارع بعتبر راقي نوعاً ما وكانت الفكرة تقوم على القيام بكل اعمال البيت يعني سباكة كهربا شارء طلبات من السوق خبز تخليص او انهاء مشاوير حكومية كووول شيء وايامها كان كووول دا بيتم بالعجل او البيسكلته ولمينا 10 جنية اشتراك من كل شقه في الشهر بعد اسبوعين لاقينا {مجدي باشا} اسم ضابط مباحث قسم سيدي جابر في ذلك الوقت باعت عايزنا - ولان صديقنا (واو) كان ابوه ضابط شرطة - ولله الحمد - فقد كانت المعامله في منتهى الذوق والادب وبعد السؤال والاستفسار من الباشا عن الفكرة والنشاط وكووول حاجه اوصانا {وخللي بالك من اوصانا دي } اننا بعد الشهر ما يخلص نبطل الحكاية دي ونستمتع بالاجازة ونروح نقعد على شاطيء كليوباترا احسن لنا ؛؛؛؛؛؛

رابط هذا التعليق

ياسو ... هو قفاك لسه بيوجعك من ساعتها يا مان ؟

لأ بجد .. كانت إيه تهمتكم ؟

إوعى تقولي قلب نظام حكم

أو المتاجرة في الممنوع

او سرقة قوت الشعب

سرقت قوتي يا عبد الهادي

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

أه كلام جرايد وخلاص

المشروع هيشتغل ولن يكمل الشهر ومستعد أراهن بالذي باقي من عمري

هذا المشروع عرضه السيد محافظ أحدى المحافظات وتم تسجيل أسمي وعنواني

بالحي التابع له ( مجلس المدينه ) ودفعت المبلغ المطلوب 5 جنيهات على أساس يومياً

عدد 10 أرغفه من الخبز المصري وأستمر الحال ثلاثة أيام فقط لاغير ..... وأنتهى الموضوع

عند الثلاث أيام وعند الشكوى كان الرد لم يتقدم عدد كافي فطالبتهم بـ 5 جنيهات

طبعاً كنت بكلم نفسي غير التريقه ياعم ده أنت لو حبيت تقعد على قهوه هتصرف

أكثر من الـ 5 جنيهات .

وهنا أنتهى الكلام ..................................

رابط هذا التعليق

ياسو ... هو قفاك لسه بيوجعك من ساعتها يا مان ؟

لأ بجد .. كانت إيه تهمتكم ؟

إوعى تقولي قلب نظام حكم

أو المتاجرة في الممنوع

او سرقة قوت الشعب

سرقت قوتي يا عبد الهادي

يا ابو السيد الايام يا ما بتداوي

وعلى راي المثل ياما دقت على القفى أأأأ قصدي على الراس طبول

وكما يقول المثل اذا عُرف السبب بطل العجب

الحكاية وما فيها ان البهوات البوابين في شارع السمان (ودا اسم الشارع) كانوا شغالين مرشدين للباشا ضابط المباحث وطبعا خافوا على رزقهم من المشروع

يعني التهمه برضه كانت متواجده وهي تهديد قوت البوابين

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...