اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

يا ترى كنت بتاخد مصروف كام؟؟

Bero

Recommended Posts

السلام عليكم

امبارح في برنامج العاشرة مساء .. كان في فقرة عن المصروف

كنت بتاخد كام زمان

وبتاخد كام دلوقتي

او بتدي كام دلوقتي :)

الموضوع خفيف .. بس في وراه كلام جامد اوي

منتظرة اسمع كلامكم وزكرياتكم عن المصروف :roseop:

السر في مأساتنا

صراخنا أضخم من أصواتنا

وسيفنا أطول من قامتنا

رابط هذا التعليق

هـــــــــيه يا بيرو يا بنتي ..

بلاش نتكلم ونعمل فضايح

إحنا جيل اواخر السبعينات .. وبالتالي كان مصروفنا عبارة عن قروش قليلة .. يعني أنا ما حصلتش الملاليم .. لكن عشت زمن القروش..

بإختصار كان مصروفي قرش صاغ واحد فقط لا غير

ما تستغربيش

لإن تذكرة سنيما حدائق القبة اللي كنت غاوي أدخلها كانت بستة ساغ نص

ورغيف الخبر كان بقرش

ولتر الحليب كان بسبعة ساغ

وبعدين بقى الدنيا تطورت والواحد بقى ياخد خمس قروش في عين العدو ( شلن يعني ) ثم 10 ثم جاءت الطفرة وتحولنا إلى الإقتصاد الرأسمالي الحر وبالتالي ركبنا الموجه وبقيت أخد ربع جنية .. ثم جنية ... ثم مصروف شهري في الجامعة وغالباً كنت باخد مصروف مفتوح بدون حدود .. وده لإن كان عندنا مطعم وكنت بأشتغل فيه في أوقات الفراغ مثلي مثل أي عامل وبالتالي كان لي أجر مقابل هذا .

دلوقت الواد عمر بياخد ريال سعودي من ابو جنيه ونص .. بس في أحيان كثير لا نعطيه مصروف لإنه بيشتري Junk Food شيبسي بقى وحلويات مجهولة المصدر ... وبالتالي بياخد مصروفه أضعاف مضاعفة بس لما بنكون معاه عشان نعرف هو بيشتري إيه ...

إنتي بقى بتاخدي كام دلوقت ؟

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

ياسلام على الحظ ياسي السيد - قرش صاغ مرة واحدة :roseop:

أنا بقى ابتديت بنكلة ونص - وأحيانا جدي الله يرحمه كان ييجي يحيينا بمليم أحمر عليه صورة الملك فاروق !!

لكن في الأعياد كانت العيدية بتوصل إلى شلن من كل واحد من الأخوال أو الأعمام - يعني في النهاية تكون جمعت ييجي نص جنيه !!! ودي وقتها ثروة كبيرة - ده في الستينات !!!

في بداية السبعينات زادت المسائل شوية لكثرة الإخوة الذين تخرجوا من الجامعات وكنت أحصل على مبلغ محترم من كل منهم !!!

دلوقت المصروف متدرج للأولاد بنسبة السن ويحصلون عليه نهاية كل أسبوع - يعني أصغر واحد فيهم شهريا بيحصل قد اللي أنا جمعته لحد تالتة إعدادي بما فيها العيديات من أول الستينات :)

جيل محظوظ - بس المهم إنهم بيوفروا من المصروف علشان يغيروا الموبايلات كل آخر سنه على حسابهم :blink:

اسألوا الأيام .......... اسألوا الآلام

من الملام إذا ......... وكلنا لوام

رابط هذا التعليق

ملين احمر ؟!!!!

الملك المُعظم فاروق ؟!!!

يااااااااااه يا جدو كوكو.. ده أنت شكلك من أيام فحت البحر

-----

بالمناسبة أنا شايف واحد مخضرم بيتسحب وبيقرا الموضوع .. وهو الرفيق موديست الذي وُلد إبان الحرب العالمية الثانية ..

الميكرفون معاك يا عمو موديست عشان تحكي لنا شويه عن عصر المقايضة .. والربع جنيه الجبس اللي كان بأستك وكل ما تصرفه يرجع لك تاني ..

رابط هذا التعليق

في 1975 كنت في تالته او رابعه ابتدائي

و كان سندوتش الفول او الطعميه ب قرش و نص (3 تعريفه) على ما اذكر و مكانش لسه السفن اب و السبورت كولا نزلوا ( نزلوا مصر في 78 اعتقد) و متهيألي نزلوا ب 3 او 5 صاغ

و في 79 نزل البنطلونات السونيتي و ال FUS (اول بنطلونات جينز مستورده تنزل مصر) و متهيألي كانوا ب 14 او 16 جنيه

عموما ابويا الله يرحمه كان بيحلق شعره في الأربعينيات في القاهره بنكله ( 2 مليم)

وانا في اوائل التمانينات كنت بحلق شعري ب 3 جنيه الزياده تعادل 150000% في اربعين سنه

في حين ان ال12 بيضه في امريكا في الخمسينات كان سعرها 61 سنت

و في اواسط التسعينات يعني بعد اربعين سنه وصل السعر الى دولار واحد يعني قرابة ال 63% فقط في اربعين سنه

لؤي ابني (حبيبي و نور عيني بيضربوا بيه المثل) بيحلق ب 50 ريال سعودي

اعتقد احفادي حيحلقوا بتلاته اربعه مليون جنيه على اقل تقدير في الحلقه الواحده

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

زُهيغي .. زُهيغي

ممكن لو سمحت كرت توصية من لؤي بيه .. أحسن عندي مشكلة مع مكتب العمل ؟

50 ريال ليه يا حبيبي ؟!!!!!!!!!!

حرير ياباني المتر بـ 36 قرش ...

باستيليا نمره 6 المتر بـ 25 قرش

جبردين محلاوي العرض عرضين المتر بعشرة ساغ

( وش نجيب الريحاني في فيلم سلامه في خير NaguibElRihanipf1.jpg )

أنا لحد دلوقت بأحلق عند حلاق تركي محترم وأشرب قهوة تركي مظبوط وأسمع مختلف الاغاني من أول آمان يا لا لالي لحد قوم أقف وإنت بتكملني .. وكل ده بـ 25 ريال ..

الواد عمر إبني البكري بيحلق في الفيصلية تاور حيث الملاهي والأيس كريم والحركات وبيدفع 20 ريال ...

ولا أنتو في الخبر بتحلقو في مجمعات أرامكو للبتروكيماويات ؟

رابط هذا التعليق

بالمناسبة أنا شايف واحد مخضرم بيتسحب وبيقرا الموضوع .. وهو الرفيق موديست الذي وُلد إبان الحرب العالمية الثانية ..

الميكرفون معاك يا عمو موديست عشان تحكي لنا شويه عن عصر المقايضة .. والربع جنيه الجبس اللي كان بأستك وكل ما تصرفه يرجع لك تاني ..

خد بإيدي يا سين سين يابني :)

موضوع المصروف الأسبوعي أو الشهري فشل معايا فشل ذريع لإني كنت باصرفه في أول يوم و اقعد أعيط باقي المدة

لكن فاكر كنت باشتري الكورة البلاستيك بخمسة و عشرين قرش كل يوم جمعة و كنت أُعتبر من الإقطاعيين أيامها و الكورة كانت بتتخرم في آخر الماتش.

و فاكر الأهرام لما كان بتلات تعريفة :roseop: و البنزين أيام اللتر بـ 6 صاغ

السفن اب و السبورت كولا نزلوا ( نزلوا مصر في 78 اعتقد) و متهيألي نزلوا ب 3 او 5 صاغ

و بعدين في تزوير التاريخ ده يا زوهيري أفندي .. أول ما نزلوا السفن آب و السبورت كولا كانوا بسبعة صاغ chf::

لو عايز حلاق كويس و رخيص يا مزهوراتي ابعت لي لؤي جدة و أنا أخليه يحلق بعشرين ريال بس :vian:

و على ذكر هذا المثال ... كنا في محل Toys R Us من كام سنة كده و لقيت أحمد ابني (كان لسه صغير ساعتها) بيشاور لي على عربية لعبة بالكهرباء بيقول لي أنا عايز دي .. قلت روح يابني يا حبيبي شوف مكتوب عليها سعرها كام ... رجع قال لي دي بتلاتلاف ريال بس!!! .. طبعاً عملت له فيها سمير غانم في المتزوجون و هو بيقول لمراته: مش بسسسسسسس :blink:

بصراحة هذا الموضوع هام جداً في الوقت الحالي بالنسبة لي و أود رأيكم في ما هو المصروف المعقول لشاب في بداية حياته الجامعية في مصر ... و أتحدث هنا عن الأساسيات لا الكماليات.... افيدونا أفادكم الله.

وقف الخلق ينظرون جميعا ... كيف أبني قواعد المجد وحدي

وبناة الأهرام في سالف الدهر ... كفوني الكلام عند التحدي

أنا تاج العلاء في مفرق الشرق ... ودراته فرائد عقدي

إن مجدي في الأوليات عريق ... من له مثل أولياتي ومجدي

أنا إن قدر الإله مماتي ... لا ترى الشرق يرفع الرأس بعدي

ما رماني رام وراح سليماً ... من قديم عناية الله جنده

كم بغت دولة عليّ وجارت ... ثم زالت وتلك عقبى التحدي

إنني حرة كسرت قيودي ... رغم أنف العدا وقطعت قيدي

أتراني وقد طويت حياتي ... في مراس لم أبلغ اليوم رشدي

أمن العدل أنهم يردون الماء ... صفوا وأن يكدر وردي

أمن الحق أنهم يطلقون الأسد منهم ... وأن تقيد أسدي

نظر الله لي فارشد أبنائي ... فشدوا إلى العلا أي شد

إنما الحق قوة من قوى الديان ... أمضي من كل أبيض وهندي

قد وعدت العلا بكل أبي ... من رجالي فانجزوا اليوم وعدي

وارفعوا دولتي على العلم والأخلاق ... فالعلم وحده ليس يجدي

نحن نجتاز موقفاً تعثر الآراء ... فيه وثمرة الرأي تردى

فقفوا فيه وقفة حزم ... وارسوا جانبيه بعزمة المستعد

رابط هذا التعليق

أنا بدأت من مواليد الستينيات ...

بدأت رحلة مصروفي بتعريفة ..

وتدرجت في الأمر إلى (يمكن ربع جنيه بحد أقصى لأن الموضوع كان متغير) وأنا في الثانوية العامة ..

إبني يحلق من 15 - 30 ريال في الملاهي والمراكز التجارية عند حلاقو الأطفال .. حسب المكان

أنا أحلق عند حلاق تركي محترم بـ 35 ريال .. مع الكلام والرغي .. أصل الحلاقين الأتراك دول زي حالاتنا كده في الرغي والكلام ...

أما مصروف إبني .. فأنا لا أعطيه مصروف نقدي معه .. مدرسته لايوجد بها كافيتريا أو مقصف أو كانتين أو ماشابه ..

لكنه بيتصرف عليه مبلغ محترم يومياً .. مابين عصير وشيبس وشيتوس ,, وساندويتشات .. الخ ....

مجمل مايصرف على إبني في سنة واحدة فقط ..

أكثر بكثير مما صرفه علي أبي من وقت ولادتي حتى تخرجت من الجامعة وأنهيت الخدمة العسكرية كمان ...

مع مراعاة فروق التوقيت والعملة ..

في السبيعينيات مثلاً .. كانت قمة الرفاهية إنك تشتري مجلة ميكي يوم الخميس .. ومجلة سمير يوم الأحد ..

كان سعر المجلة 3 قروش صاغ فقط ..

عند دخولي الكلية .. كنا في مطالع الثمانينات .. كان سندوتش الفول والطعمية بقرشين ونصف فقط .. أتذكر إني كنت أضرب لي 6 ساندويتشات تصبيرة .. بخمستاشر قرش صاغ فقط لا غير ...

وواحد كشري من عند لوكس بسعر عشرة قروش صاغ فقط لا غير .. والكمالة بسعر خمسة قروش صاغ لا غير ..

الكلام ده في الثمانينات .. !!!!!!!

واحد كوب شاي مخصوص على مية بيضا بتكلفة خمسة قروش صاغ مع البقشيش ..

علبة سجائر سوبر بسعر ثلاثون قرش صاغ .. بشرط تقف لها في الطابور .. وتلحق تشتري قبل ماتخلص ...!!!!!!

هييييييييييه .. أيااااااااااااااااااام ...

تم تعديل بواسطة أسد

في القصص الرومانسية القديمة .. يكتب المحب رسالة حب .. ويضعها في زجاجة .. ويرمي الزجاجة في البحر .. لا يهم من سيقرأها .. لا يهم هل ستصل إلي حبيبته أم لا .. بل كل المهم .. أنه يحبها ..
وتاني .. تاني .. تاني ..
بنحبك يامصر .. ...

‎"إعلم أنك إذا أنزلت نفسك دون المنزلة التي تستحقها ، لن يرفعك الناس إليها ، بل أغلب الظن أنهم يدفعونك عما هو دونها أيضا ويزحزحونك إلى ماهو وراءها لأن التزاحم على طيبات الحياة شديد"

(من أقوال المازني في كتب حصاد الهشيم)

رابط هذا التعليق

أنا من أول لحظه شوفت الموضوع ده قلت هأكتب فيه بس شويه كده أفتكر أي حاجه علشان أكتبها

أقفل الموقع وأفتحه تاني ...ألاقي الناس ردت ردود تفصيليه تعجيزيه مبهره

أطلع وأخش تاني ألاقي تلاته صاغ وتعريفه ونكله وكان فيه كمان نص فرنك ....المشكله مش في العمله المشكله هو ده كان بيحصل إمتي

أنا مش بعيده عن أخويا س س في الحقبه الزمنيه ...هيا هيا واحده ....بسسسسسسسسسسس ليه مش فاكره هأموت

وأفتكر حاجه واحده بس ..... :vian:

طب السينالكو ....كنت بأحبها ...اه والله.... بس كااااااااام مش عارفه .....و البوزو ...حد فاكره يدلني عليه ..... :blink:

وبمبم ايوه ...مستيكه بمبم بكااااااااااااااام .... :)

...كتاب حياتي يا عين مش فاكره منه كتاب

أنا مين ؟؟؟؟ أنا إمتي ؟؟؟؟ أنا ليه ؟؟؟؟؟ :roseop:

there is a miracle called friendship,that dwells in the heart

you donot know how it happens

or when it gets its start

رابط هذا التعليق

الموضوع كبير جدا

اولا الوالد الله يرحمه كان بيحكي لنا عن زمان والله ولا الاحلام يعني زمن القرش صاغ والنكلة والمليم والنص افرنك جوز فرنكات

واما انا ما اوعي عليه حيث اصابني النسيان قليلا والله يلهمني ما نسيته ان المصروف بدء معي من تعريفه وبدءت الفرش في الاعدادي لانه كان بعيد عن البيت وختي الشلن والبريزة وممكا اقول بصوت عالي السندوتش كان بقرش فينو وجبنه بيضا معتبر او عصير البرتقال من الكانتين بقرشين وسندوتش المربي بقرشين معموله في المقصف المدرسي يعني مدرس التربية الزراعية هوه اللي كان بيعمل العصير او المربات اثناء الحصة

وفي الاعدادي كان السندوتش بقرشين او شلن سندوش الدادة بتاعة المدرسة

وفي الثانوي جيث تعلمت شرب الشاي مع سندوتش الطعمية او الفول بشلن الشاي او السندوتش

والاسباتس او السيدر دول انواع المشوبات الغازية في زمن الابتدائية

والكولا او البيبسي في الاعدادية

والشوبيس والاسبرايت في زمن الثانوية

قلبتوا المواجع والله عليا

اما الحلاقة عند عم صلاح الله يفتحها عليه كنت بحلق بقروش في الابتدائي و بعدين بشلن كان الوالد يعطيني شلن واروح عنده عم صلاح الحلاق وكان بيحط شنطة خشب /بتاعة الطوارئ يعني الطهور وتغير الجروح وغيره / علي الكرسي وبعدين يشلني ويقعدني فون الشنطة ويحلق لي وكان بيزعلني جدا لانه ماكنش بيقولي عايز حلاقة ايه علي غرار الوالد

ومرة كان وقفة العيد و الوالد اعطاني بريزة وقالي روح احلق واعطيها لعمك صلاح وكالعادة عم صلاح حط الشنطة وانا من فوقها وحلق وخلص ونزلني وانا اعطيته البريزة قالي استني فتح الدرج علشان يعطيني الشلن الباقي قولت له لاء بابا قالي خد كله قالي تعالي وشالني تاني وحطني فوق الشنطة وبدء يحلق لي من تاني

وياما في حكايات للصبح

تحياتي

عبده بيه

سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم

رابط هذا التعليق

زماااااااااااااااان ايام ماكنت بادرس في مصر ـ من 7 سنين يمكن ـ كنت باخد ... باخد ربع جنيه ما فيش غيره وكنت باشتري بيه حاجات كتيره..

لما جيت السعوديه الوضع اختلف شويه وبقيت اخد ريالين ـ الربع كان ارحم ـ بس كنت بحمد ربنا عليهم لحد ما خلصت الابتدائي والمتوسط..

لما دخلت الثانوي ربنا فتحها عليا و اترقيت وبقيت اخد بدل الريالين خمسه ريال

ده فضلا عن فلوس الرحلات لجنغل لاند وتشكي تشيز و اماكن تانيه غيرهم

والخمسه ريال دي عملت حجات كتير اوي

اولها اني اشتريت موبايل نوكيا 6630( الشيطان)

وطبعا الموبايل محتاج شحن كل كام يوم فكانت خمسه على خمسه بتشحنلي والحمد لله

وبما ان الموبايل بقى قديم ومر عليه حقبه زمنيه من الهبد والخبط والرزع والرمي في الشارع واخويا كان احيانا

بيخبيه في (الحلل)ـ لما نتخانق ـ بالاسبوع بعد ما يقفلو عشان لو رن ما اعرفش مكانه... ومع كده اصيل ومأصل ومحصلوش أييييي حاجه....... الا انه بقى قديم فطبعا بما اني

بنت ما ينفعش اشيل موبايل قديم ....... تيجي ازاي؟؟

فقررت اني اكمل تحويش عشان اغيره و اشتري ال N 73 ( وما اعتقدش ان ده هيحصل غير بعد الاف السنين لو ربنا امد في عمري انشاء الله)

شوفتوا بأى جيلنا جيل بركه ازاي

طب تصدقوا .... اخويا في 1K.G وبياخد 3 ريال ( مش عارفه بيعمل بيهم ايه) ده غير اللي بياخده لما بابا يخرج عشان ما يعيطلوش..........( انا اولى)

احنا صح جيل محظوظ ( بس للاسف ماديا فقط ..... لكن في حاجات كتير تانيه.اهم مليون مره من المصروف.......لا) ...

الموضوع جميل جدا.... يكفي اني عرفت ازاي كنتوا عايشين في العصر الحج........ـ قصدي ـ

عصر الملك فاروق واللي بعده واللي بعد بعده..

بالله عليك يا عمو كوكو واوا ما لائيش عند حضرتك بتاع من اللي عليه صورة الملك فاروق عليه رحمة الله

لو عندك ما تبخلش عليا الله يخليك ويبارك فيك..... اصل انا هوايتي جمع العملات ( القديمه)..

رابط هذا التعليق

ما شاء الله

مليم وتعريفة ونكلة ونص افرنك :ninja:

س س بيسال انا باخد كام

كنت باخد ربع جنيه في ابتدائي

ده غير مصروف من جدو ربع جنيه بردو

كنت بشتري كراتية ب بريزة وشيبسي بربع جنيه B)

وف اعدادي 50 قرش

ف ثانوي كنت بدات اكره الحلويات والكلام ده فكنت باخد 5 جنيه تقريبا في الاسبوع

حاليا باخد 10 جنيه يوميا ده minimal

منهم 8 مواصلات

طبعا كل كام اسبوع في خروجة او غدوة او يوم مع اصحابي .. بيوصل من 50 ل 100 على حسب المكان

بصراحة هذا الموضوع هام جداً في الوقت الحالي بالنسبة لي و أود رأيكم في ما هو المصروف المعقول لشاب في بداية حياته الجامعية في مصر ... و أتحدث هنا عن الأساسيات لا الكماليات.... افيدونا أفادكم الله.

عايزة اسال نفس السؤال

ويا ترى المعقول ده بيختلف من طبقة لطبقة .. ولا هو شئ ثابت

السر في مأساتنا

صراخنا أضخم من أصواتنا

وسيفنا أطول من قامتنا

رابط هذا التعليق

فى الاول كنت باخد شندويشات وزمزمية ومفيش مصروف اصلا وبعدين عملت ثورة وبقيت اخد شلن يوميا لما كنت فى ابتدائى :ninja:

. ولما دخلت اعدادى بقى مصروفى 5 جنيه شهريا تشمل نص تذكرة للمدرسة لانها كانت بعيد ورايح جاى يعنى مفرقناش كتير عن الشلن ..

بس وربنا مش عارف والدى ووالدى ربنا يديهم الصحة ازاى ربونا وطلعوا 3 مهندسين ودكتورة ( لسه كمان فى اتنين اخواتنى بيدرسوا ) بمرتب والدى ..

كان فى بركة فى الشلن ... B)

( كفى بالمرء إثماً أن يحدث بكل ماسمع )

رابط هذا التعليق

زمان قوى .. منذ عهد قريب .. كنا بنأخذ مصروف حوالى نص فرنك مصري طبعا مش فرنسي

وكنا بنلعب بالمليم الأحمر النحاس بتاع الملك فاروق عليه رحمة الله .. ننشن على عود القصب ونرشق فيه المليم

واللى يرشق بيكسب .. أو نجري المليم على الأرض ونضرب عليه عود القصب علشان يرشق فيه .. في احياء الأسكندرية

الشعبية الجميلة .. ثم تطور المصروف وأرتفع فجأة مع غلاء المعيشة الى ربع جنيه مخروم .. دلوقتي بيعملوه ميداليه

وفجأة أنقلبت الأحوال في المرحلة الثانوية في شارع منشا بمحرم بك .. وارتفع المصروف الى نصف جنيه وأقمنا الأفراح وليالي الملاح

ثم جاء العصر الزاهر والطفرة في المرحلة الجامعية ليرتفع المصروف وبدون سابق انذار الي جنيه ونصف وعند وصولنا للبكالوريوس

ارتفع المصروف الي ثلاث جنيهات بعد أكتشاف البترول في مصر .. أما الآن اولادنا في الجامعة لا تكفيهم العشرين جنيه قصدي لحلوح

لأن المواصلات ارتفعت وتصوير أوراق وجلسة كافتيريا ... الله يكون في عون الآباء والأمهات ليستطيعوا ملاحقة مصاريف أولادهم الأساسية

ويجعله عامر على الجميع ... ويستمر المصروف في زيادة لايعرف مدها الا الله ...... تحياتي لكل من يفرغ جيبه ويدفع المصروف

أبو أحمد الأسكندراني

:ninja: B) :roseop:

أبو أحمد الأسكندراني

رابط هذا التعليق

والله الموضوع جميل اوي و استمتعت و انا بشوفه فالعاشره مساء خصوصا مع وجود الاستاذ بلال فضل 00 B)

بس فعلا المصروف دلوقت بيتوقف علي مستوي الاسره و بيختلف كتير اوي من طبقه لطبقه 00 :blink: لكن الاول كان كل الجيل له نفس المتطلبات لان السلع اللي بتجنن الولاد دلوقت مكنتش موجوده علا ايامنا 00 :ninja:

00 يعني البسكوت حاليا ميت صنف و الشيكولاته الفين و المياه الغازيه متعدش 00 و لو خرجت من كانتين المدرسه و دورت فشنط الولاد هتلاقي العاب مكناش نتخيلها فوقتنا 00 دا غير الموبايل اللي معرفش بيكلمو فيه مين!!! phn:

لكن ايامنا كانت ايام خير و بركه00 و الله احنا كنا اطفال مطيعين كنت باخد فابتدائي في السبعينات خمس قروش و بجيب بيهم حاجه زي الكوكا كان اسمهاسيكو و بسكوت بيمبو 00 المدرسه كانت جنب البيتك كنا بنروح مشي 00

و في اعدادي وصل مصروفي 25 قرش كان وقتها الموضه الكاراتيه و البوزو اعتقد اللي من جيلي يعرفوهم 00و برضو كنا بنروح و نرجع من المدرسه مشي 0

00و في ثانوي 50 قرش كانو اخترعو وقتها الشيبسي و كانت كيسته برتقالي و كان مليان مش زي دلوقتي الكيس نصه فاضي فاكرين اعلانات اهلا اهلا كاراتيه 00 و اول اعلانات الشيبسي 00 ؟؟ و المرادي كمان كنا بنروح مشي لانها نفس المدرسه 00

و لما دخلت الجامعه سنه 86كنت مغتربه ( يعني الجامعه فمحافظه تانيه) فكنت باخد شهريا 20 جنيه اجره سكن ( معرفش بياخدو كام دلوقت لو حد يعرف يقولنا) وباخد اسبوعيا 20 جنيه بدل مواصلات و فطار و عشا ( الغدا كنت باخده من البيت مطبوخ كل اسبوع) و طبعا شامل مصاريف السفر ذهابا و عوده و لو فيه اي طوارئ 00 و كنت باتكسف اوي و انا باخدها من بابا والله لاني كنت حاسه ان عنده التزامات تنيا00 و لما كنت باطلب طلب اكتبه في ورقه او اوسط ماما وانا كلي احراج مع ان بابا طيب اوي و حنون و كريم 00

ابني الهمام و اخته العبقريه :roseop: بياخدكل واحد فيهم دينار كل اسبوع ( لاننا حاليا فالكويت) مع العلم انهم بياخدو الحلويات و السندوتشات و العصير من البيت ( و مش عاجبهم ) و بيغلس علينا اخر الاسبوع علشان ياخد فلوس يخرج بيها مع صحابه00 فاضطريت اشغلهم 00 اللي عايز زياده ينزل يلمع سياره بباه 00 او ينشر الغسيل 00 او يعمل اي عمل شريف ياكل بيه لقمه عيش 00 و ساعات اشغلهم جليسه اطفال لاختهم الصغيره 00المهم ان الولاد لازم يعرفو قيمه الفلوس و ميحسوش انهم بياخدوها بسهوله 00 و دا نوع من تربيتهم علي تحمل المسئوليه زي متربينا 00 و الحمد لله 00

رابط هذا التعليق

طب بذمتكم مش زمان كان احلى في كل حاجه ... على الأقل كان فيه بركه ..

بس لفت نظري كده شوية حاجات ...

نانو كتبت

أنا مش بعيده عن أخويا س س في الحقبه الزمنيه

يا سِم ... لأ ياختشي أنا اصغر .. إنتي هاتكبريني معاكي ؟

و البوزو ...حد فاكره يدلني عليه

لسه موجود يا نانو بس متنكر في صورة ط كاراتيه " وقلبظ وأهلاوي ونينجا .. آه والله .. هو هو نفس المُنتج بس عاملين منه ييجي 100 نوع ... الولا عمر عاجبه قوي إسم قلبظ في مصر وما بياكلش غيره ..

بيرو كتبت

حاليا باخد 10 جنيه يوميا

يعني أنا لو عندي عيل في كليه دلوقت .. يبقى يقفل له 300 ج مصروف إيد في الشهر غير الكُتب والحركات التانية؟

لأ يبقى أسهل لي أطلعه من إعدادي ويتعلم له صنعه أحسن من مرتب الموظف اللي بياخده ده وفي الأخر هايقعد عالقهوة .

دارلنج كتيت

فاضطريت اشغلهم 00 اللي عايز زياده ينزل يلمع سياره بباه 00 او ينشر الغسيل 00 او يعمل اي عمل شريف ياكل بيه لقمه عيش 00 و ساعات اشغلهم جليسه اطفال لاختهم الصغيره 00المهم ان الولاد لازم يعرفو قيمه الفلوس و ميحسسوش انهم بياخدوها بسهوله

الله عليكي يا درالنج ... الفكرة دي نغششت في نافوخي وهاطبقها من النهاردة وأشغل الواد عمر مع البواب يغسل عربيات ويشيل قوارير ميه لما كتفه يقع .. واهو يساعد في الدخل القومي شويه .

=================

طب ده يجرنا لحديث تاني

وهو عن كيفية واوجه إنفاق المصروف ..

يعني ممكن نقول :

س 1 : علل وأذكر واختار من بين الأقواس أوجه إنفاقك للمصروف وخصوصاً الناس القُدام بتوع الستينات زي نانو كده : هل كنت تنفقها في شراء ( الدوم ، النبق ، الحلبسة في الشتا ، أو أيس كريم مجهول العنوان في الصيف ، أم البوزو بتاع نانو ، أم بوظه - آه والله زي بتاعت أفلام الحرافيش لما كل واحد كان يروح الخماره يضرب له قرعتين بوظة ويدور الضرب في الناس لما يسكر ... بس ديكهيا ماكانتش بتسطل - أم بامبوزيا ... حد فاكرها ... طب إيه هي البامبوزيا ؟ )

رابط هذا التعليق

زُهيغي .. زُهيغي

ممكن لو سمحت كرت توصية من لؤي بيه .. أحسن عندي مشكلة مع مكتب العمل ؟

50 ريال ليه يا حبيبي ؟!!!!!!!!!!

حرير ياباني المتر بـ 36 قرش ...

باستيليا نمره 6 المتر بـ 25 قرش

جبردين محلاوي العرض عرضين المتر بعشرة ساغ

( وش نجيب الريحاني في فيلم سلامه في خير NaguibElRihanipf1.jpg )

أنا لحد دلوقت بأحلق عند حلاق تركي محترم وأشرب قهوة تركي مظبوط وأسمع مختلف الاغاني من أول آمان يا لا لالي لحد قوم أقف وإنت بتكملني .. وكل ده بـ 25 ريال ..

الواد عمر إبني البكري بيحلق في الفيصلية تاور حيث الملاهي والأيس كريم والحركات وبيدفع 20 ريال ...

ولا أنتو في الخبر بتحلقو في مجمعات أرامكو للبتروكيماويات ؟

يعني معقول واحد خديوي زيي يشتغل او يسرح بواحد برنس زيك؟ :ninja:

انا باخد الواد عشان يحلق بتاكسي ب 15 ريال رايح و 15 ريال جاي و بجيب جبنه رومي ب 15 ريال للعشا و الباقي من الخمسين ريال بديهم للحلاق

و بكده مشوار الحلاقه بيقف عليا بخمسين ريال كله على بعضه

ها ....كدبتش عليك بقى؟ B)

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

طب إيه هي البامبوزيا ؟

البامبوزيا في الزمخشري هي "بلي" صغير ينمو على الشجر يكون لونه أخضر و مع الوقت بيستوي و يكون لونه أسود بدون أن يكبر حجمه و بداخله بذرة صغيرة.

أهم استخدامات البامبوزيا بالنسبة لي و هي لسه خضرة و ناشفة هو استخدامها في بندقية صيد العصافير بدل "الرش" و كانت تؤتي نتائج مبهرة :ninja:

صح يا أبيه سين سين؟

وقف الخلق ينظرون جميعا ... كيف أبني قواعد المجد وحدي

وبناة الأهرام في سالف الدهر ... كفوني الكلام عند التحدي

أنا تاج العلاء في مفرق الشرق ... ودراته فرائد عقدي

إن مجدي في الأوليات عريق ... من له مثل أولياتي ومجدي

أنا إن قدر الإله مماتي ... لا ترى الشرق يرفع الرأس بعدي

ما رماني رام وراح سليماً ... من قديم عناية الله جنده

كم بغت دولة عليّ وجارت ... ثم زالت وتلك عقبى التحدي

إنني حرة كسرت قيودي ... رغم أنف العدا وقطعت قيدي

أتراني وقد طويت حياتي ... في مراس لم أبلغ اليوم رشدي

أمن العدل أنهم يردون الماء ... صفوا وأن يكدر وردي

أمن الحق أنهم يطلقون الأسد منهم ... وأن تقيد أسدي

نظر الله لي فارشد أبنائي ... فشدوا إلى العلا أي شد

إنما الحق قوة من قوى الديان ... أمضي من كل أبيض وهندي

قد وعدت العلا بكل أبي ... من رجالي فانجزوا اليوم وعدي

وارفعوا دولتي على العلم والأخلاق ... فالعلم وحده ليس يجدي

نحن نجتاز موقفاً تعثر الآراء ... فيه وثمرة الرأي تردى

فقفوا فيه وقفة حزم ... وارسوا جانبيه بعزمة المستعد

رابط هذا التعليق

انا باخد الواد عشان يحلق بتاكسي ب 15 ريال رايح و 15 ريال جاي و بجيب جبنه رومي ب 15 ريال للعشا و الباقي من الخمسين ريال بديهم للحلاق

و بكده مشوار الحلاقه بيقف عليا بخمسين ريال كله على بعضه

ها ....كدبتش عليك بقى؟ :ninja:

قولي كده بقى

خروووووف بـ 3000 ج ؟

100 جنيه جردل للخروف

500 ج حبل لجر الخروف

600 داده تدلع الخروف

وهلما جرا وبكده يبقى جبنا ثمن الخروف وزيادة

رابط هذا التعليق

wacko.gifابتدائي كنت باخد ربع جنية وساندوتش icon_yahoo.gif

اعدادى ابويا الله يكرمة زودنى لنص جنية وشيلنى الدروس يعنى كنت باحوش منه cry2.gif

ثانوى كنت باخد جنية ونص عشان المواصلات كانت جنية.والنص كنت باشبرق بيه نفسي .

جامعة اول سنه كنت باخد 100 جنية فى الشهر عشان كنت ساكنة فى المدينه الجامعية كنت بادفع سكن 35 وال65 تصوير ورق وشوية فكه شبرقة wacko.gif

تانية كلية بدأت اعتمد على نفسي عشان اشتغلت وانا بادرس عشان انا كنت فى كلية تمريض فكنت باشتغل وانا بادرس فبطلت اخد مصروف من ابويا sad.gif

وبعدين الفلوس جريت فى ايدي icon_yahoo.gifوافتريت وعوضت ايام الشقىsmoke.gif

موضوع جميل

تسلم ايدك

A liberal is a man or a woman or a child who looks forward to a better day, a more tranquil night,and a bright, infinite future

.

رابط هذا التعليق

انضم إلى المناقشة

You are posting as a guest. إذا كان لديك حساب, سجل دخولك الآن لتقوم بالمشاركة من خلال حسابك.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

زائر
أضف رد على هذا الموضوع...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   تمت استعادة المحتوى السابق الخاص بك.   مسح المحرر

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • الموضوعات المشابهه

• 0
      مصروف البيت.. هو الثروة القومية التى يدفعها الرجل وينتظر منها جميع طلبات المنزل.يأتى أول الشهر وتحصل الزوجة عل عرض المقال كاملاً
    • 2
      هي التاشيره بتاخد كام يوم جوه القنصليه ؟؟؟ وايه موضوع الرساله الي بتقول " حدث خطأ يرجى التأكد من البيانات المدخلة والمحاولة مرة أخرى هي التاشيره بتاخد كام يوم جوه القنصليه ؟؟؟ وايه موضوع الرساله الي بتقول " حدث خطأ يرجى التأكد من البيانات المدخلة والمحاولة مرة أخرى "
    • 8
      هذا مقال صادم عنوانه ( مصاريف العيلة المالكة .. و "مصارين" المصريين ) نشرته جريدة العربى يوم الأحد 5 فبراير 2006 و أظنه ربما آخر الكلمات الصادمة من جريدة العربى التى سيغادرها الدكتور عبد الحليم قنديل على خلفية أنه تجاوز الحدود فى نقده للنظام و القائمين عليه و قيلت تقريبا صراحة أن رئيس التحرير هذا و سياسته و أسلوبه تجاه النظام أدى إلى تصادمات بين الحزب و الحكومة ..... فى تصورى أن هذا ليس إلا إمتداد للإعتداء على عبدالحليم قنديل بسبب كلامه على "الناس الكبار" !!! ترى ماذا سيفعل قندي
    • 59
      ايه داه ايه الارقام دى يا هوووووووو يعنى يا هشام يا طلعت كنت بتبعت للبنت المسكينة مصروف ايدها كل شهر اللى يعنى تنزل تجيب بيه من البقال شوية الطلبات فى لندن وسويسرا الكام ملطوش دول 200 الف دولار - حرام عليك تبقى بخيل معاها كدا - يا ظالم - وبعدين تبقى بخيل ليه هو يعنى مصر فيها فقرا ولا ناس مش لاقية علاج ومش لاقية مية نضيفة تنزل من الحنفيات ولا حاجة لا سمح الله ويمكن واحد زيك كان يقدر يتبنى اى مشروع محترم قومي يفيد البلد ويقدمه لمصر هدية روح ابني كوبري جديد ولا نضف منطقة ولا حتى غير شوية
    • 2
      على التساؤل كيف نجعل من مصروف الأبناء وسيلة لتحمل المسئولية ؟!! مصروف الأولاد عادة متبعة منذ زمن طويل . هدفها ان نجعل الأبناء يعرفون مسئولية االمال منذ صغرهم ولكن رغم هذا فهي تخلق متاعب كثيرة للوالدين . فإذا اراد الأبناء مصروفهم اليومي وكان الوالدان يمران بازمة ماليه فهم لايقدرون ذلك بل يصرون على طلبهم . فالمصروف قد يتسبب في أثارة الغضب والصراع المستمر بين الوالدين والأبناء عندما يطلب الأبناء بزيادة المصروف دون أن يفهموا الظروف المالية للوالدين . ولكن ليس معنى هذا ان نلغي المصروف بل يج
  • أضف...