اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

يا ترى كنت بتاخد مصروف كام؟؟

Bero

Recommended Posts

دارلنج كتيت
فاضطريت اشغلهم 00 اللي عايز زياده ينزل يلمع سياره بباه 00 او ينشر الغسيل 00 او يعمل اي عمل شريف ياكل بيه لقمه عيش 00 و ساعات اشغلهم جليسه اطفال لاختهم الصغيره 00المهم ان الولاد لازم يعرفو قيمه الفلوس و ميحسسوش انهم بياخدوها بسهوله

الله عليكي يا درالنج ... الفكرة دي نغششت في نافوخي وهاطبقها من النهاردة وأشغل الواد عمر مع البواب يغسل عربيات ويشيل قوارير ميه لما كتفه يقع .. واهو يساعد في الدخل القومي شويه .

بيتهيألى رغم ما فى الفكرة من اثارة .. انها غير تربوية .. يعنى الافضل انه الولاد يساعدوا من نفسهم و ليس بالطلب و لو شغلناهم فى اللى بنطلبه منهم لن نترك لهم المجال ليفكروا فى طرقهم الخاصة .. يعنى مثلا فى ابتدائى انا كنت بألف قصص قصيرة جدا .. قد كف اليد كده وكنت ببيعها بربع جنيه .. وكانت مخطوطة يعنى حاجة نادرة جدا من عيل فى ابتدائى .. وياما اشتغلت قى بيع وشراء وتاجير القصص والرويات وكان دخلى منها ممتاز وكان موجه بالكامل للمزيد من القراءة والتجارة وشوية تاجير عجل .

بيتهيألى تنمية السنس التجارى للطفل ممكن وسهل باعطائة وهو صغير الفكة الى نحاسب بها البقال او الماركت ليعطيها للبائع و هو يتعلم ان لكل شئ مقابل .. و ممكن تخليه يستعمل معاك الصراف ( مرة وانت بتحط الفلوس ومرة وانت بتسحب منها .. ضرورى )

ومرة فى البنزبنه و هكذا .. هايحس ان فى مقابل لكل شئ و لما يعرف انه اكل شارب نايم قايم ببلاش :unsure: .. هيعرف انك بتروح وتيجى الشغل ويتجيب الحاجات دى كلها علشانه وعلشان بتحبه ومش مستنى منه حاجة .. هتلاقيه يساعدك من نفسه وكمان مستقبلا هاينجح ان شاء الله

( كفى بالمرء إثماً أن يحدث بكل ماسمع )

رابط هذا التعليق

أنا بصراحة بقى مش عايز أخضّكم .. باقترح أنا والاستاذ عادل نستنى للآخر خااااااااالص ...

بس فيه سؤال .. فين مواليد السبعينات والتمانينات ؟ ...

خش يابنى انت وهو .. بس لازم تقولولنا كنتم بتصرفوا المصروف فى إيه .. علشان ده سؤال محيرنى لغاية دلوقتى ، ومش عارف ولادى كانوا بيودوا فلوسى فين :unsure:

نحن فى حالة حرب لم يخض جيشنا مثلها من قبل
فى الحروب السابقة كانت الجبهة الداخلية مصطفة
تساند جيشها
الآن الجيش يحارب الإرهاب وهناك من يطعنه فى ظهره
فى الحروب لا توجد معارضة .. يوجد خونة

تحيا مصر
إقرأ فى غير خضـوع
وفكر فى غير غـرور
واقتنع فى غير تعصب
وحين تكون لك كلمة ، واجه الدنيا بكلمتك

رابط هذا التعليق

أنا بصراحة بقى مش عايز أخضّكم .. باقترح أنا والاستاذ عادل نستنى للآخر خااااااااالص .

اكيد هتقولونا على عملات اثرية عمرنا ماسمعنا عنها !!..

بس فيه سؤال .. فين مواليد السبعينات والتمانينات ؟ .

محسوبتك مواليد 77..

خش يابنى انت وهو .. بس لازم تقولولنا كنتم بتصرفوا المصروف فى إيه .. علشان ده سؤال محيرنى لغاية دلوقتى ، ومش عارف ولادى كانوا بيودوا فلوسى فين :sad:

بص يا سيدي عندك غز البنات,بومب,دولسي,دووم :unsure: كنت بانضرب بسبب الدوم دا حاجة كدا بسكر كان اسمها فرولة ,براغيت الست,والصواريخ اللى بتفرقع دى

وبلي انا كنت شاطرة فى البلي اوى وكنت باشترى واكسب وابيع كمان ياه يا ريتنى ارجع عيلة من تانى

يلا بقي ليت الشباب يعود يوما

نجفة :sad:

A liberal is a man or a woman or a child who looks forward to a better day, a more tranquil night,and a bright, infinite future

.

رابط هذا التعليق

بتدى كام !!!

wacko.gif انفورشنيتلي معنديش ولاد!!

بس اول ملاقي ابوهم واجيب ولاد ان شاء الله ولسه كنت بصحتى

هاديهم المصروف ياليورو والواد ولا البنت لازم يكون عنده لابتوب فى كجي وان

وعربية هامر توديهم وتجبهم من الحضانه

ولما العيال تكبر شوية يعنى قول ابتدائي كدا

طبعا ميصحش اجرح احساسهم كل شوية يطلبوا منى المصروف

كل واحد هيكون عندة فيزا كارد هو حر فيها وانا اضع لهم المصروف فيها او اخليها على حساب ابوهم الخاص smile1.gif

طبعا مش حسابي nono.gif

امال ايه نحن بنشقي من اجل مستوى افضل لاولادنا smoke.gif

واهو كلة ليهم فى الاخر

تحياتى

نجف

تم تعديل بواسطة نجفة المغرورة

A liberal is a man or a woman or a child who looks forward to a better day, a more tranquil night,and a bright, infinite future

.

رابط هذا التعليق

الإخوه س س و موديست فرسان العهد البائد نسيتم السباتس أم تلات تعريفه و الشياطين التلاتاشر و ألغاز المغامرين الخمسه كل شهر

و بسكوت بيمبو أبو قرشين ساغ ( بالسين ) و بسكوت كورونا أبو ورقه زرقا مخططه بالطول و دوم لزوم لعب الكوره و حرنكش من على

عربية اللب .... إييييييييييييييييييه .... قلبتوا علينا المواجع منكم لله :sad:

دى لا باظت و لا خربت ..... و لا جابت جاز لا مؤاخذه

دى عيشه ظريفه جدا

و لا فيه دماغ ضربت ..... و لا حد بيشتكى لحظه

ماشيه و الأشيه معدن

http://www.youtube.com/profile_videos?user=drhouba&p=r

http://www.arabtube.tv/users/drhouba68

رابط هذا التعليق

:sad: :sad: يعنى أيه مصروف؟؟ wst:: :sad:

الخزنة كانت بتبقى مفتوحة على طول بس النفس اللى تصرف :sad: mfb:

لكن احيانا لو اتقفلت الخزنة بطريق الخطأ كان والدى يعطينى قرش صاغ !!

ولكن كانت هناك عيون راصدة لتحركاتى ، زوجة أبى حاتلهف القرش صاغ علشان عايزة فكة ..... مسكينة :sad:

لكن لو اقدرت افلسع ، اروح اشرب سينالكو من ابو قرش صاغ ، ويبقى آخر تمام ، متهيألى اقدرت اعملها تلات او اربع مرات خلال فترة طفولتى المعذبة.

لكن لما كانت جدتى لوالدتى بتزورنا ، اهو كانت بتفرج ، وفى الاعياد برضه كانت بتفرج.

المضحك فى الموضوع انى مرة من المرات التى اقتنصت فيها القرش صاغ ، قررت الذهاب الى المقهى وقعدت على الكرسى وحطيت رجل على رجل ( ساق على ساق ) ( 9 سنوات من العمر )

حضر القهوجى ..... عايز ايه ياوله؟

من أولها كده مافيش احترام ..... معلهش اهو راجل كبير ... نستحمله

هات لى واحد شاى مظبوط وآدى الصاغ اهوه

شوية وجه القهوجى .... راح رامى كوباية الشاى على الترابيزة ولسه حايمشى

انت رايح فين ؟ فين المياه ؟ واخدها تانى ليه؟ وماحطيطش الصينية بتاعة الشاى ليه؟ انا مش دافع لك صاغ؟

راح القهوجى باصص لى بغيظ ..... خد ياخويا المياه اهيه ..... ماعرفش انك عطشان ..... بس اوعى تكسرها mfb:

و

--

{وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ لَا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ قَالُوا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ}(11){اَلَا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَلَكِنْ لَا يَشْعُرُونَ}(12)وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ آمِنُوا كَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُوا أَنُؤْمِنُ كَمَا آمَنَ السُّفَهَاءُ أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ وَلَكِنْ لَا يَعْلَمُونَ}(11)

ذو العقل يشقى في النعيم بعقله *** وأخو الجهالة في الشقاوة ينعم
مشكلة العالم هي أن الحمقى والمتعصبين هم الأشد ثقة بأنفسهم ، والأكثر حكمة تملؤهم الشكوك (برتراند راسل)
A nation that keeps one eye on the past is wise!A
A nation that keeps two eyes on the past is blind!A

رابط القرآن كاملا بتلاوة الشيخ مصطفى إسماعيل برابط ثابت مع رابط للقراءة
رابط
القرآن كاملا ترتيل وتجويد برابط ثابت مع رابط للقراءة
رابط سلسلة كتب عالم المعرفة

رابط هذا التعليق

بدانا المصروف في سنة 1969 بتعريفة يوميا مع سندوتش في المدرسة والتعريفة كانت في اغلب الاحيان من نصيب عم عشماوي صاحب عربية العلسة وصندوق البخت امام مدرسة هدى شعراوي الابتدائية المشتركة ،، من خمسة ابتدائي ولان اختي الكبيرة اصبحت في اعدادي اصبح المصروف اليومي قرش صاغ بحاله وبرضه كان في الغالب عسلية او دوم او لب سوري ،،، العيديه كانت شلن كل يوم في العيد اؤجر {كرنك } من عم حديده بقرش صاغ ساعه بحالها

المشروبات كانت سينالكو وسباتس والبسكويت كان كورونا الغواله الازرق وبسكو مصر ومدهش اللي كان ويفر بالكريمة دا افتكر كان بتلاته تعريفة ،في الاعدادي المصروف كان بريزة في الاسبوع وكانت المشروبات بيبسي وكوكا كولا وكان سندوتش الفول من عند البشندي ب قرش صاغ وكنت للتوفير اروح اشتري رغيف فينو بتعريفه واروح للبشندي يعبيه فول بالخلطه بتعريفة واغلس واخد كيس طرشي كمان

في ثانوي المصروف وصل الى ربع جنية في اليوم

اما في الجامعه فكنت فجرت وباخد جنية بحاااله في اليوم

محمد بياخد خمسه جنية في اليوم يالاضافه الى 3 جنية مواصلات (في اولى ثانوي )اخته في ابتدائية بتاخد 3 جنية في اليوم

والكابتن عمر 4 سنوالت مصروفه في اليوم لا يقل عن خمسة جنية

زمان راجل عجوووز وقف في التروماي وفضل يعدد الخيرات بتاعة ايام زمان والاهوال بتاعه ايامنا وقال في اخر كلامه انتم ايامكم سودا ،،، فرد عليه واحد :ninja: وقال له انت اللي اخرتك سودا ،،، تفتكروا ممكن نقول ايه عن الوقت الحالي

رابط هذا التعليق

انضم إلى المناقشة

You are posting as a guest. إذا كان لديك حساب, سجل دخولك الآن لتقوم بالمشاركة من خلال حسابك.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

زائر
أضف رد على هذا الموضوع...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   تمت استعادة المحتوى السابق الخاص بك.   مسح المحرر

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • الموضوعات المشابهه

• 0
      مصروف البيت.. هو الثروة القومية التى يدفعها الرجل وينتظر منها جميع طلبات المنزل.يأتى أول الشهر وتحصل الزوجة عل عرض المقال كاملاً
    • 2
      هي التاشيره بتاخد كام يوم جوه القنصليه ؟؟؟ وايه موضوع الرساله الي بتقول " حدث خطأ يرجى التأكد من البيانات المدخلة والمحاولة مرة أخرى هي التاشيره بتاخد كام يوم جوه القنصليه ؟؟؟ وايه موضوع الرساله الي بتقول " حدث خطأ يرجى التأكد من البيانات المدخلة والمحاولة مرة أخرى "
    • 8
      هذا مقال صادم عنوانه ( مصاريف العيلة المالكة .. و "مصارين" المصريين ) نشرته جريدة العربى يوم الأحد 5 فبراير 2006 و أظنه ربما آخر الكلمات الصادمة من جريدة العربى التى سيغادرها الدكتور عبد الحليم قنديل على خلفية أنه تجاوز الحدود فى نقده للنظام و القائمين عليه و قيلت تقريبا صراحة أن رئيس التحرير هذا و سياسته و أسلوبه تجاه النظام أدى إلى تصادمات بين الحزب و الحكومة ..... فى تصورى أن هذا ليس إلا إمتداد للإعتداء على عبدالحليم قنديل بسبب كلامه على "الناس الكبار" !!! ترى ماذا سيفعل قندي
    • 59
      ايه داه ايه الارقام دى يا هوووووووو يعنى يا هشام يا طلعت كنت بتبعت للبنت المسكينة مصروف ايدها كل شهر اللى يعنى تنزل تجيب بيه من البقال شوية الطلبات فى لندن وسويسرا الكام ملطوش دول 200 الف دولار - حرام عليك تبقى بخيل معاها كدا - يا ظالم - وبعدين تبقى بخيل ليه هو يعنى مصر فيها فقرا ولا ناس مش لاقية علاج ومش لاقية مية نضيفة تنزل من الحنفيات ولا حاجة لا سمح الله ويمكن واحد زيك كان يقدر يتبنى اى مشروع محترم قومي يفيد البلد ويقدمه لمصر هدية روح ابني كوبري جديد ولا نضف منطقة ولا حتى غير شوية
    • 2
      على التساؤل كيف نجعل من مصروف الأبناء وسيلة لتحمل المسئولية ؟!! مصروف الأولاد عادة متبعة منذ زمن طويل . هدفها ان نجعل الأبناء يعرفون مسئولية االمال منذ صغرهم ولكن رغم هذا فهي تخلق متاعب كثيرة للوالدين . فإذا اراد الأبناء مصروفهم اليومي وكان الوالدان يمران بازمة ماليه فهم لايقدرون ذلك بل يصرون على طلبهم . فالمصروف قد يتسبب في أثارة الغضب والصراع المستمر بين الوالدين والأبناء عندما يطلب الأبناء بزيادة المصروف دون أن يفهموا الظروف المالية للوالدين . ولكن ليس معنى هذا ان نلغي المصروف بل يج
  • أضف...