يقول ربنا عز وجل في سورة الشرح " فإن مع العسر يسرا . إن مع العسر يسرا "
تكررت الجملة لغرض مراد وليس لمجرد التكرار فالله جل وعلا منزهة عن ياكد كلامه بالتكرار
واذا كان ملوك الدنيا كلمتهم واحدة فالله اولى بذلك
فهذا ليس بتكرار انما لغويا هو شرح لتبيين ان مع كل عسر يسرين وان الزاما لكل عسر يكون اليسر
فحرف فالفاء في فإن يلزم التعقيب يعني لازم مثل اكل فشبع الشبع اكيد بع الاكل وكذلك اليسر بعد العسر
ففي اللغة تكرار الكلمة المعرفة بالف ولام يكون تاكيد للكلمة ووصفها بحالة واحدة ( مثل العسر )
اما ال
أعتذر ...
إن اخلفتُ الظن
ولم تجدوا فيما ارويه
قمراً وبلابل
بُستاناً وجداول
وشفيعى انى ...
سأتحدثُ عما اعرف
لا عن ما يعرفهُ عُشاق
الكلِمات الناعمة الأحرف
أعتذر ...
وادعو من يتصور ،،
بأن الشاعر انسانٌ عاقل
والشعر هو :
الوزن ، القافيه ، وتحصيل الحاصل
فضلآ : فليترك صفحاتى
حتى لا تصدمهُ كلِماتى
هنا اتعرى /
اكشِفُ عن وجهٍ ؟
خُبئ فى اعماقِ الذاتِ ؟!
السلام عليكم
ياجماعة ارجوكو عايزاكو تقولولى اخد ايه للى عندى اناجبت اخرى
كان عندى دور لوز عادى خالص زى اى دور عادى فاخدت اسبرين للحرارة ومضادحيوى اوجمنتين خلاص راح الدورالى حدما خرجت للاسف تانى يوم من الفجر عشان كان ورايا سفر للقاهرة تقريبا بقة يومها نسيت نفسى من الحر بقيت ابادل بين هوا الشباك والتكييف فى العربية
رجعت فطرت ونمت حتى مااتصحرتش صحيت تانى يوم لقيت الدور انيل من الاول بكحةوضيق نفس والصداع فظيع غير الحرارة اصلا وخمول كل دة من مجرد السفر دة وبعد الفطار مع انى اكلت بسيط رجعت ودة قل
ببساطه الموضوع ان الواحد فى الزمن بقي مش عارف هل يمشي مع الايه الكريمه (( إن بعض الظن إثم )) ولا يظن فى الناس الا ان يثبت العكس ولا انا فاهمه الايه غلط
ولا حرص ولا تخونش والواحد برئ الى ان تثبت ادانته
ولا الواحد متهم الى ان يثبت العكس
وبصراحه اكتر انا حاسه ان مبقاش في حد بيعمل الخير بدون مقابل مأكد فى مقابل ولا انتم شايفين انى غلطانه فى الموضوع ده ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
Recommended Posts
انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد
يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق
انشئ حساب جديد
سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .
سجل حساب جديدتسجيل دخول
هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.
سجل دخولك الان