اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

الدراويش يفوزون على فريق الـ " كومبو " 3 قطع مع فرينش فرايز


se_ Elsyed

Recommended Posts

أخيراً فك الدراويش العُقده وفازوا على حبيبهم الزمالك بالأمس في مستهل الدوري المصري لعام 2007/2008 ... والجدير بالذكر كما ذكرت من قبل بإن الإسماعيلي كان بيتكيف من الهزيمة من الزمالك ولسان حاله بيقول " ضرب الحبيب زي اكل الزبيب " ومن سنة 2002 لم يفز عليه في أي بطولة ولا مرة ... بل بالعكس من 3 مواسم كده وتحديداً في الدور الثاني للدوري .. جمع الزمالك 6 نقاط فقط كانت كفيله بنزولة دوري الدرجة الثانية .. 3 نقاط من فوزة للمرة الثانية خلال الموسم على الإسماعيلي و 3 نقاط من 3 تعادلات والباقي هزيمة من جميع فرق الدوري بلا إستثناء حتى اللي هبط للدرجة الثانية زي المنصورة والبلدية غلبوه لكن اللي سنده إنه كان مجمع شوية نقط مع اليوغسلافي المجنون " دراجوسلاف " اللي ركب الطفطف بدري بدري .

أما بالأمس فجميع مُحبي الكرة توقعوا مباراة قوية تنتهي نهاية طبيعية بفوز الزمالك نظراً للاعيبة الأقوياء اللي دعم بهم فريقه ... الزمالك أشترى خط الدفاع كامل يا جماعة ( بيشو وفتح الله وخالد سعد وكريم ذكري وأحمد مجدي ) وفي ظل فترة الإعداد الغير مسبوقة والتي أقامها الزمالك لمدة 3 أسابيع بفرنسا وبالرغم مع هروب هنري ميشيل قبل بداية الدوري بـ 5 أيام إلا إن الزمالك فيه لعيبه كبيرة وجاب مدرب كبير ....

بالمناسبة الإسماعيلي حصل له نفس اللي حصل للزمالك بالمللي متر .. فمدربه هرب هو كمان وتمت إقالته في نفس يوم هروب هنري ميشيل ولسه المدرب المحترم طه بصري ماسكهم من يومين تلاته ... وانا لو من إدارة الإسماعيلي وخايف على مستقبل النادي أقوم على طول موقع عقد لمدة 3 سنوات مع طه بصري لبناء فريق قوي قادر على الفوز بالبطولات وعيب قوي يبقى في عندنا فريق زي الإسماعيلي بيقدم كرة حلوه وكل اللي فاز به في خلال مسيرته 6 بطولات أول عن أخر .

أما عن مباراة الأمس فكانت حماسية وقوية من الجانبين وظهر فيها إصرار الفريقين على الفوز وكانت هناك العديد من الهجمات المتبادلة .. ولكن من البداية ظهر شيء غريب على سلوك مهاجمي الزمالك ( جمال حمزة وشيكابالا وعبد الحليم علي ) وهو تقمصهم لادوار ممثلين هزليين في فرقة عُكاشة المرسحيه في شارع محمد علي وإعتراضات ومطالبات للحكم بكل آوت إنه يحسبه ضربة جزاء وإعتراضات وإنذارات وكان ناقص إن كل واحد فيهم يمسك صفارة ويحكم هو .. بالرغم من الإهلي لعب مباراة قبلها بدقائق مع المصري وكان اداءة سيء ودخل فيه هدف ثاني قاتل من أوفسايد واضح لجميع منسوبي جمعية النور والأمل إلا إن ولا لعيب إعترض وولا حد في الجهاز الفني إعترض لإن أخطاء التحكيم هي جزء من اللعبة وستظل إلى ما شاء الله .

اللي لفت نظري بقى هو الجليطة وقلة الذوق التي تم بها تصميم إعلانات " كنتاكي " الراعي الرسمي للزمالك أمس ... الملعب كله متدرمغ إعلانات كنتاكي .. قلنا ماشي .. أهي وجبة تصبيرة لحد الطبيخ ما يستوي مع إني ما بأحبش أرمرم بره البيت ... إلا إن ما شاهدناه على ملابس لاعبي الزمالك شيء غير مسبوق وشيء يدعو الي الغثيان ... فراخ في كل حته على الفالنه من قدام ييجي 4 أعلانات متنطورين على صدور اللعيبة ... ومن الخلف كذلك .. وعلى اكمام الفالنه من الناحيتين .. وعلى الشورت من جميع الإتجاهات .. وكإن فريق الزمالك جاي من مزرعة فراخ بالقليوبية أو ديوك البرابر نازلة تلاعب الإسماعيلي ... فكنت وإنت قاعد بتشوف الماتش إنما تولي وجهك تشوف فراخ في كل حته وبصراحه حاجه تجيب إنفلونزا القرود .

لكن شكل واداء الزمالك بالأمس يقول إنه راجع تاني - مش للمركز التاني - ولكن راجع ينافس بقوة على الدوري مع الأهلي والإسماعيلي ونتمنى وجود فرق اخرى علشان نتفرج على دوري قوي يكون فيه منافسة لأخر إسبوع .

نجم المباراة بالامس كان هذا الفتى المدعو عمر جمال القصير المكير المتحرك في كل حته وعامل زي فرقع لوز .

تحية لنادي الإسماعيلي على الأداي الطيب ..

وتحية لطه بصري المدرب الذي احترمه وأتابع اعماله واعاجيبه التدريبية التي يفعلها في صمت بدون بروباجندا إعلامية ..

وعتاب ولوم على جمهور نادي الزمالك الذي غاب عن المباراة بالامس ولم يحضر إلا 7 ا 8 ألاف فقط في مباراة قمة كهذه .. ومش بس كده دول مسكوا اللعيبه شتيمه وتهزيق وخصوصاً حازم إمام اللي كانوا بيقولوا له " كفايه يا حازم " وكإن اللعيب ده خيل من خيول الحكومة إذا حدثت له كبوه يبقى نضربه بالنار بدل ما نقف جنبه ونقنعه إنه يختم مشواره الكروي بطريقة لائقه ومحترمه تحفظ له تاريخه وعطاءه مع ناديه ....

والى موضوع أخر لتحليل مباراة المصري والاهلي بالامس أيضاً واللي إنتهت بالتعادل 2-2

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق
شارك

لسه ما كملتش كلامي إلا وأقرأ هذا الخبر على موقع " يالا كوره "

قال الناقد الرياضي – محمد سيف – في إتصال هاتفي بقناة مودرن سبورت أن حازم إمام نجم مصر ونادي الزمالك أعلن أعتزاله في الملعب بعد نهاية مباراة الإسماعيلي .

وقال الناقد الرياضي في حديثه حول هذا الأمر أن حازم إمام وبعد الهجوم الذي تعرض له من الجماهير خلع قميص الزمالك وأعلن إعتزاله اللعب نهائيا في الملعب بعد المباراة .

وكانت جماهير الزمالك قد قامت بهجوم عنيف على نجم الزمالك وطالبته بأن يعتزل الكرة في هتاف جماعي يحدث لأول مرة ضد نجم كبير مثل حازم إمام .

وعلى الجانب الأخر وفي إتصال أيضا قال الكابتن معتمد جمال أن حازم بالفعل أعلن ذلك ولكن هذا قرار ليس نهائي لأننا سوف نجلس مع حازم ونحاول أن نتكلم معه في هذا القرار خاصة وأن حازم نجم كبير وليس صغير ليحدث معه ما حدث .

وقد عبرت والدة النجم الكبير حازم إمام عن حزنها الشديد لما حدث وقالت أنه لا يمكن أن نتخيل أن تقوم جماهير الزمالك الذي خدمه حازم ووالده على مدار السنوات بهذا الشكل وأن تقوم هذه الجماهير بمهاجمة نجم كبير بحجم حازم بهذا الشكل .

وقالت أنها تشكر جماهير الزمالك على هذه الروح الجميلة في حق حازم إمام وأتهمت بعض الجرائد الصفراء بإثارة هذه الجماهير ضد حازم بشكل غير مسبوق وقالة أنها ستساند حازم بالقرار الذي سيتخذه أيا كان .

ولم يتسنى الى الأن الحصول على تعليق من حازم إمام عن هذا الموقف أو عن قرار إعتزاله اللعب نهائيا .

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق
شارك

بص يا ابو السيد انا قلتلك راي قبل كده عن اهلنة مصر يعني حضرتك برده هو تظهر ان الاهلي احسن ليه الاهلي يدخل هدف اوفسايد ومحدش يعترض اما الزمالك فبيدوروا علي ضربة جزاء يا راجل حرام عليك دا الاهلي لا يفوز الا بضربات جزاء الشيخ ابو تريكة المضروبه .

يا عم الزمالك راجع تاني والاهلي مستواه سئ ودفاع تعبان ونص ملعب مالهوش فيها لكن محمد ابو تريكه لاعيب عالمي ودايما بيحل المشكله في لحظه .

اما الزمالك لاعيبته لازم تهدي عن كده لان الدوري بتاع الزمالك من الاخر وبشير يخف اعتراضات شويه لانها هتمسخ بعدين .

اما بخصوص حازم لازم يعتزل الراجل لانه شبه شطب كورة او محتاج ان ينزل في مباريات الزمالك فايز فيها بسكور واخر عشر دقايق يمكن يؤدي لانه مش هيعرف يلعب تحت ضغط؟

لكنه سيظل قيمة للزملكاوية ولا يجب مهاجمته فأسوأ في الزمالك هو اسلوب ادارة المباراة

واخيرا يا ابو السيد بلاش اهلنة البلد اللي ماشية اليومين دول

أنا مصري

ولو كمموا صوتي يوم واتخرست

أو زادوا العقارب فيكي واتقرصت

بحبك يام البلاد والكون

لا عمري زعلت منك ولا حتي اتقمصت

....

وأنا مصري

حبيت الطمي في نيلك

ومهما الغربة خادتني

حلمي إني آجيلك

ولو ف يوم ماقدرتش

قلبي وعمري أهديلك

....

وانا مصري ويحلالي

أقولها ف النهار والليل

وحبك مش مقياس ولا كيل

ده زرع جذوره في قلبي

وشايلك جوه عيني شيل

.....

أنا مصري

ونفسي يا مصر

أكحل عيني بترابك

ولما آجي

ما يحوشني العس علي بابك

وأحكيلك

وأشكي الهم

وأقولك أنا درويش

مضموم لزمرة أحبابك

.............

وف نيلك أغسل رجس الترحال

وغربة عمر

وهجرة ما كانت ع البال

وأبوس إيدك

ولا اسيبك

منقول عن احد الشعراء واسمه ابن طيبة بارك الله له

رابط هذا التعليق
شارك

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

    • لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
×
×
  • أضف...