اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

مسابقة رمضانية..فى المعلومات الثقافية...

Folana

Recommended Posts

هلا هلا بالنور والغلا

استعنى عالشقي بالله

السؤال الاول :

من مخترع الاطارات المنفوخة؟

العجلاتى اللى على اول شارعنا

:lol: دنلوب 1888م

السؤال الثانى:

من مكتشف كوكب أورانوس ؟

ويليام هيرشل1781

السؤال الثالث :

لمن من الشعراء تنسب الابيات الاتية:

1-

يبكي ويضحك لا حزناً ولا فرحاً

كعاشق خط سطراً في الهوى ومحا

للشاعر محمد سليمان

2-

وإذا أتتك مذمتي من ناقص

فهي الشهادة لي بأني كامل

المتنبي

3-

سيدى نحن الذين دفعتنا للانتحار

فأمسى ليلنا و نهارنا خزى وعار

ومنتهى أحلامنا قوت الصغار

وصار خوف عمرنا من الانهيار

سيدى ماذا أعددت لنا من قرار

سيدى ان شئت ملكت ارضنا والديار

او حتى فى سوق العبيد وهبتنا بلا دينار

لكنا نقسم عليك بملك الملوك الجبار

الا تملك أمرنا من لا يخاف ولا يغار

سيدى لا تبتأس فنحن لا نريد القرار

الشاعر احمد محمود :wub:

السؤال الرابع :...

كيف تبتلع الثعابين طعامها دفعة واحدة ؟

عندها معدة احطياتى واحدة لخزين الاكل ومعده لهضم الاكل wst::

السؤال السادس:

أنا بداية النهاية ونهاية الزمان والمكان أنا بداية النبات ونهاية الإنسان و الحيوان .. هل عرفتني ؟

حرف النون

كفاية على كدا

اترك المايك لباقى المتسابقين

A liberal is a man or a woman or a child who looks forward to a better day, a more tranquil night,and a bright, infinite future

.

رابط هذا التعليق

• الردود 92
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

حقيقي نجحت ، شكرا يا نجفة على ردك عليا والله انتي اللي عسوله

وكمان جزاك الله كل خير على اضافاتك في موضوع التوبة

باي يا قمر

رابط هذا التعليق

انتي سايبة حاجة لحد خالص يا نجفة

ارحمي شوية انا كنت اشطر واحد في المسابقة دي ولازم اخد الجائزة

خرج الثعلب يوما في رداء الواعظين

ومشى في الأرض يهذى ويسب الماكرين

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله ....

فين باقى الاجابات يا نجوفة؟؟....ما تفكرى شوية كمان دى الجايزة مغرية....

وفين اجاباتك يارمضان...يالا شارك..

وفى انتظار باقى المشاركات .............

{ لَّقَدْ كُنتَ فِي غَفْلَةٍ مِّنْ هَـٰذَا فَكَشَفْنَا عَنكَ غِطَآءَكَ فَبَصَرُكَ ٱلْيَوْمَ حَدِيدٌ }

رابط هذا التعليق

اجابة الحلقة السابقة.....

السؤال الاول ...

اجابة صحيحة يا نجفجف

من مخترع الاطارات المنفوخة؟

العجلاتى اللى على اول شارعنا

دنلوب 1888م

هو فعلا المرحوم الحاج..جورج دانلوب الاسكتلندى

السؤال الثانى ..

برضه اجابة صحيحة يا نجفجف ..

من مكتشف كوكب أورانوس ؟

ويليام هيرشل1781

هو فعلا وليم هرتشل

السؤال الثالث

1-

:roseop: غلط يانجفجف...

يبكي ويضحك لا حزناً ولا فرحاً

كعاشق خط سطراً في الهوى ومحا

صاحب هذه الابيات هو الشاعر اللبنانى بشارة بن عبد الله بن الخوري الشهير بالأخطل الصغير...

والقصيدة دى غنتها فيروز وبيقول فيها

يبكي ويضحك لاحزناً ولا فرحا كعاشقٍ خطَّ سطراً في الهوى ومحا

من بسمة النجم همس في قصائده ومن مخالسة الضّبـي الذي سـنحا

قلبٌ تمرس باللذات وهو فتى كبرعم لـمـسته الريح فانفـتحا

ماللأقاحية السمراء قد صرفـت عـنّا هواها؟أرق الـحسن ما سمحا

لو كنت تدرين ماألقاه من شجن لكنت أرفق مـن آسى ومن صفحا

وغنت له كمان ياعاقد الحاجبين وهى من احب الاغانى الى قلبى الحقيقة..

2-

اجابة صحيحة فعلا هو المتنبى ..وفيه روايتين حول حقيقة لقبه..احدهما تقول انه ادعى النبوة فى بداية حياته ...والاخرى وهى الارجح تقول انه لُقب بهذا من النَبْوَة، و هي المكان المرتفع من الأرض ، كناية عن رفعته في الشعر . لا عن إدعائه النُبُوَة ..(رأى ابو العلاء المعرى )

3- اجابة صحيحة ايضا هو فعلا شاعرنا الاستاذ احمد.محمود....عرفتيها ازاى دى انا كنت قاصدة الخبطكم واوقع بينكم وبين جوجل..:blink:

السؤال الرابع

كيف تبتلع الثعابين طعامها دفعة واحدة ؟

عندها معدة احطياتى واحدة لخزين الاكل ومعده لهضم الاكل

اجابة خاطئة يا نجفجف...

تتماسك عظام الفكين لدى الثعبين بواسطة أربطة رخوة تسمى الاربطة...ويتيح ذلك له فتح الفكين الى حد واسع جدا يكفى لابتلاع حيوانات بأكملها ..حتى لو كانت بحجم غزال او خروف ...

تتحرك ضلوع الثعبان نحو الخارج لتوفير مساحة لادخال الفريسة داخل الجسم ...

ويبتلع الثعبان طعامه دفعة واحدة لان اسنانه غير مهيأة للقطع والمضغ.

تلجأ بعض الثعابين الى قتل فريستها بواسطة السم الذى ينبعث من فمها وذلك قبل ان تبتلع فريستها ...وبعض الانواع مثل افعى الاصلة تلف جسمها حول الفريسة وتستمر فى الضغط عليها حتى الموت ..

وتستمر الحيوانات الضخمة داخل بطون الثعابين لفترة طويلة ...والعديد من الثعابين تأكل مرة واحدة فقط فى الشهر....والجدير بالذكر ان الهيكل العظمى للثعبان يتكون من جمجمة وعمود فقرى وحوالى 450 زوجا من الاضلاع .

معلومة اضافية...ان الثعبان يشم الروائح بلسانه ..وهذا هو سبب اخراجها وادخالها للسانها الذى يشبه الشوكه بصورة مستمرة ..وتلتقط مقدمة اللسان ادق روائح الجسيمات من الهواء ثم يرجع اللسان للداخل وينقل الروائح الى جيوب خاصة فى سقف الفم حيث توجد خلايا حساسة يمكنها ان تحدد مصدر الروائح سواء كانت رائحة ثعبان اخر ام رائحة وجبة شهية.

اجابة السؤال الخامس...حأجلها لبكرة ...على امل ان تستكمليها يا نجوفة او احد الاخوة الافاضل يتفضل بالاجابة عليها..

اجابة السؤال السادس صحيحة ...فعلا حرف النون ...

ولى عودة..

{ لَّقَدْ كُنتَ فِي غَفْلَةٍ مِّنْ هَـٰذَا فَكَشَفْنَا عَنكَ غِطَآءَكَ فَبَصَرُكَ ٱلْيَوْمَ حَدِيدٌ }

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله ..........

اجابة السؤال الخامس ...

اذكر(ى) حقوق الاخوة فى الله ....

1- المواساة بالمال ..فيواسى كل منهما أخاه بماله ان احتاج اليه.

2- أن يكون كل منهما عونا لصاحبه يقضى حاجته ويقدمها على نفسه .

3- 3- أن يكف عنه لسانه الا بالخير ..فلا يذكر له عيبا فى غيبته أو حضوره ولا يستكشف أسراره

4- يتلطف فى أمره بالمعروف ونهيه عن المنكر

5- لا يماريه فى الكلام ولا يجادله بحق أو باطل ..ولا يعاتبه فى شىء ولا يعتب عليه فى آخر.

6- أن يعطيه من لسانه مايحبه منه ..ويذكره بالخير فى الغيبة والحضور ولا ينصحه امام الناس

7- "فمن وعظ أخاه سرا فقد نصحه وزانه ..ومن وعظه علانية فقد فضحه وشانه " – الامام الشافعى.

8- يعفو عن زلاته ويتغاضى عن هفواته ..يحسن به الظنون ويستر عيوبه.

9- أن يدعو له ولاولاده ومن يتعلق به بخير مايدعو به لنفسه وأولاده ومن يتعلق به .

وقد قال أحد الصالحين:" أين مثل الاخ الصالح ؟أن أهل الرجل اذا مات يقسمون ميراثه ويتمتعون بما خلف ..والأخ الصالح ينفرد بالحزن مهتما بما قدم أخوه عليه..وماصار اليه..يدعو له فى ظلمة الليل ويستغفر له وهو تحت أطباق الثرى".

وكذلك اداب المجلس....

1- اذا اراد المسلم أن يجلس فانه يسلم على أهل المجلس أولا ثم يجلس حيث انتهى به المجلس ولا يجلس بين اثنين الا باذنهما

2- أن يجلس وعليه وقار وسكينة...ولا يشبك بين أصابعه ..ولا يعبث بلحيته أو خاتمه..ولا يكثر من البصاق او العطس او التثاؤب .

3- ان يكون قليل الحركة ..قليل الكلام وان يتجنب المزاح والمراء وان لا يتحدث باعجاب عن اولاده واهله او صناعته او انتاجه المادى والادبى.

4- ان يستمع الى غيره من غير مقاطعه او طلب اعادة الحديث لان ذلك يسوء المتحدث

5- اما حق الطريق لمن اراد الوقوف فى الطرقات : فهو غض البصر ..وكف الاذى ..ورد السلام ..والامر بالمعروف والنهى عن المنكر .

6- ومن آداب الجلوس أن يستغفر الله عند قيامه من مجلسه تكفيرا لما عساه أن يكون قد ألم به فى المجلس ...

7- كفارة المجلس :.."سبحانك اللهم وبحمدك أشهد أن لا اله الا انت ..أستغفرك وأتوب اليك "

ولى عودة..........

رابط هذا التعليق

اسئلة النهاردة سهلة ان شاء الله....لان بكرة حنعلن اسم الفائز (ة)..مع الاعلان عن الجائزة....

السؤال الاول

من أول الرسل بعد أدم ؟

السؤال الثانى :

من أول من أنشأ مستشفى للامراض العقلية ؟

السؤال الثالث :

من مخترع الصفر ؟

السؤال الرابع :

أين تضع السلاحف بيضها ؟

السؤال الخامس:

كم عدد السجدات فى القرآن الكريم ؟

أظن مافيش اسهل من كده..........

وموعدنا غدا بمشيئة الله مع الفائز (ة)...........

رابط هذا التعليق

يا الله يا ساتر... احمممم دستور لو حد كاشف راسه يغطيها يكرمكوا ربنا ..

استعنا على الشقا بالله..

الأول ( وش حسن الهلاى فى أمير الانتقام... :sad: )

أول الرسل بعد ادم عليه السلام هو سيدنا نوح عليه السلام

الثانى ( وش فريد شوقى فى دور حسن الهلالى برضه فى امير الانتقام بس باسم امير الدهاء wst:: )

اول من انشاء العباسيه قصدى السرايا الصفرا.. يوووووووه قصدى المورستان... ييييييييييييييييه...تؤتؤتؤ .. مستشفى الامراض العقليه يقال انه الوليد بن عبد الملك .. والعهده على الحاج جوجل بن ربيعه...

الثالث ( وش الكونت ديمونت خرستو فى فيلم امير الانتقام برضه او الكونت ديمونت كريستو او خريستو bv:- )

مخترع( هو مش مخترع هو ... مكتشف ولا مكتشف.. بصراحه هو مخترع برضه .مشيها مبتكر.....) الصفر هو الخوارزمى مؤسس علم الجبر الحديث.

الرابع ( وش ...مش عارف هما كانوا تلاته بس bv:- )

تضع السلاحف بيضها فى الارض يعنى هاتحطها على الشجر .. ولكن الاجابه العلميه :

تضع السلاحف البحريه بيضها فى حفره من الرمل رطبه وعلى اعماق متباينه ( صوت الراجل بتاع عالم الحيوان الى كان على ايامنا زمااااااااااااان يوم الجمعه فى التليفزيون )

الخامس.( من غير وشوش بقى :blink:

عدد السجدات فى القران الكريم هو خمسه عشر سجده .

وشوكران لحسن استناعكم ..

محدثكم

أحمد محمود

دكتوراه اجابه المسابقات المقارنه من جامعه جوجل بمنشيه ناصر

إن ربا كفاك بالأمس ما كان.... يكفيك فى الغد ما سوف يكون

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله...........

الحكومة شخصيا فى المسابقة؟..كل اجاباتك صح طبعا يا باشا..من غير مراجعة كمان .... :roseop:

لكن علشان ماحدش يقول اننا بنخاف لا سمح الله...حنكتب بس كلمتين صغنيين

السؤال الاول

اجابة صحيحة

السؤال الثانى

اجابة جميلة

السؤال الثالث

اجابة عظيمة...بس اضيف ان اسمه فى بطاقة الرقم القومى هو "محمد بن موسى الخوارزمى "

السؤال الرابع

اجابة متينة

بس احب اضيف برضه أن اناث السلاحف تستخدم أرجلها الخليفة كمجرفة فى حفر حفرة لتكون عشا للبيض ...وتضع الانثى حوالى 100 بيضة مستديرة ...وتغطى الانثى الحفرة

ويفقس البيض بعد حوالى شهر ..وتعود فى رحلة محفوفة بالمخاطر الى الماء مرة اخرى لانها بتكون فريسة سهلة لطيور البحر..

السؤال الخامس

اجابة هايلة ...بس أحب اوضح اكتر حتى تعم الفائدة بعد اذن سيادتك...

عدد السجدات فى القرآن الكريم 15 سجدة ...

1- سورة الاعراف .....قوله تعالى " إن الذين عند ربك لا يستكبرون عن عبادته ويسبحونه وله يسجدون"............... -الاية رقم 206

2-سورة الرعد .......قوله تعالى " ولله يسجد من في السماوات والأرض طوعاً وكرها وظلالهم بالغدو والآصال"..........-الاية رقم 15

3- سورة النحل ....قوله تعالى :...."ولله يسجد ما في السماوات وما في الأرض من دابة والملائكة وهم لا يستكبرون"....الابة رقم 49

4- سورة الاسراء ..قوله تعالى "قل آمنوا به أو لا تؤمنوا إن الذين أوتوا العلم من قبله إذا يتلى عليهم يخرون للأذقان سجداً"...اية 107

5-سورة مريم ....قوله تعالى"إذا تتلى عليهم آيات الرحمن خروا سجداً وبكياً ".......اية 58

6- سورة الحج ...قوله تعالى " ألم تر أن الله يسجد له من في السماوات ومن في الأرض والشمس والقمر والنجوم والجبال والشجر والدواب وكثير حق عليه العذاب ، ومن يهن الله فما له من مكرم ، إن الله يفعل ما يشاء".......................اية 18

7- سورة الحج ...قوله تعالى " يأيّهَا الذين آمنوا اركعوا واسجدوا واعبدوا ربكم وافعلوا الخير لعلكم تفلحون "..............اية 77

8- سورة الفرقان ...قوله تعالى "وإذا قيل لهم اسجدوا للرحمن قالوا وما الرحمن أنسجد لما تأمرنا ، وزادهم نفورا".......اية 60

9- سورة النمل ....قوله تعالى "إلا يسجدوا لله الذي يخرج الخبء في السماوات والأرض ويعلم ما تخفون وما تعلنون".........اية 25

10- سورة السجدة...قوله تعالى "إنما يؤمن بآياتنا الذين إذا ذكروا بها خرُّوا سجداً وسبحوا يحمد ربهم وهم لا يستكبرون"....اية 15

11- سورة صّ ......قوله تعالى ".وظنَّ داود أنما فتناه ، فاستغفر ربه وخرَّ راكعاً وأناب"..........اية رقم 24

12- سورة فُصلت ....قوله تعالى "ومن آياته الليل والنهار والشمس والقمر لا تسجدوا للشمس ولا للقمر واسجدوا لله الذي خلقهن إن كنتم إياه تعبدون"..........................اية 37

13- سورة النجم ....قوله تعالى "فاسجدوا لله واعبدوا"....الاية رقم 62

14- سورة الانشقاق ....قوله تعالى "واذا قُرىء عليهم القرءانُ لا يسجدون"......الاية رقم 21

15- سورة العلق ......قوله تعالى "واسجد واقترب "...الاية رقم 19

معلومة اضافية علها تفيد الاخوة.ان شاء الله ......

سجدة التلاوة ...سنة عن رسول الله صلى الله عليه وسلم و هو خضوع لله سبحانه وتقرب إليه مثل بقية الأذكار وأفعال الخير

وهى .سجدة واحدة يسجدها المسلم اذا مر باية من الايات السابقة ...وهو على وضوء ومستقبل القبلة...

اذا قرأها اثناء الصلاة فهو يكبر عند السجود وعند القيام من السجدة ويستكمل صلاته ..واذا قرأءها من غير صلاة يكبر عن السجود فقط

ولا يتشهد عقب سجود التلاوة ولا يسلم منه

وله ان يقول فى السجدة "سبحان ربى الاعلى "...

سبحانك اللهم ربنا وبحمدك اللهم اغفر لي

"سبوح قدوس رب الملائكة والروح "

.": اللَّهُمَّ لَكَ سَجَدْتُ وَبِكَ آمَنْتُ وَلَكَ أَسْلَمْتُ سَجَدَ وَجْهِي لِلَّذِي خَلَقَهُ وَصَوَّرَهُ وَشَقَّ سَمْعَهُ وَبَصَرَهُ تَبَارَكَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخَالِقِينَ "

والله أعلى وأعلم ...لو أخطأت فى اى شىء ارجو تصحيح الخطأ ....

وحاعلن عن اسم الفائز بعد قليل ...........

رابط هذا التعليق

طيب انا متنازل عن الجائزة بتاعتي للاعمال الخيرية

ميرسي ليكوا يا جماعة

رابط هذا التعليق

طيب انا متنازل عن الجائزة بتاعتي للاعمال الخيرية

ميرسي ليكوا يا جماعة

اصيل يا ابو صيام :roseop:

A liberal is a man or a woman or a child who looks forward to a better day, a more tranquil night,and a bright, infinite future

.

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله............

الاخوة والاخوات الاحبة فى الله...........

اولا بأشكر جميع الاخوة اللى تفضلوا وشاركوا معانا وكذلك بأشكر جميع الاخوة الذين قاموا بزيارة الموضوع ...كما اتمنى ان يكون أفاد الجميع ...

ومش عارفة نجفة مختفية من امبارح فين عساها بخير....

دلوقت بقى نجمع الدرجات .........

بالنسبة للحلقة الاولى والتى شارك فيها كل من الاخوة

رمضان

محمد عبد العزيز

سندريلا...

انا كنت كتبت انى حأحسب لكل منهم 4 نقاط (والنقطة بدرجتين ) لانى أخطأت وتسرعت بكتابة الاجابة لرمضان قبل مشاركة الجميع ..وعيه يكون الحساب كالاتى :

رمضان

7 نقاط فى اتنين .= 14 درجة

محمد عبد العزيز..

4 نقاط فى اتنين = 8 درجات

سندريلا

8 نقاط فى اتنين = 16 درجة

نجفة

7 نقاط فى اتنين = 14 درجة

نيرون

ناش

9 نقاط ،، ،، = 18 درجة

Seem

9 نقاط ،، ،، = 18

شاواشنك

نقطة واحدة فى اتنين = 2 درجة

الطيار المصرى

نقطتين فى اتين = درجتين

اليكس لوفر

12 نقطة فى اتنين = 24 درجة

استاذ أحمد

كده تبقى الفائزة معانا بالجائزة هى الاخت الغالية Alex lover

:roseop: :angry: :roseop:

والجائزة هى..............

افطار صائم + شنطة رمضان تقدم لاحدى الاسر

وسأتولى شخصيا تقديم الجائزة باسم وصفة اليكس لوفر الشخصية....داعية الله ان يتقبلها ويجعلها فى ميزان حسناتها ان شاء الله ...

وتقديرا منى لمجهود اختى الحبيبة نجفة....حتفوز معانا بجائزة لجنة التحكيم.....وهى افطار صائم باسمها وصفتها الحقيقة

تقبل الله منا ومنكم

رابط هذا التعليق

ايوة يا نجفنف ماشية معاكي مين قدك

انا اول ما شفت اسمي في الاول فرحت قوي وقلت اكيد انا اللي كسبت لكن عملت زي ابن اختي لما قالي انه طلع الاول واتاريه يقصد طلع اول واحد من اللجنة لانه معرفش حاجة شكلها وراثة الحكاية دي بس مش مشكلة انا هحاول تاني ان شاء الله

يا نجف بنور يا سيد الفايزين يا نجف بنور وعلى الاسئلة بتجاوب شمال ويمين اه يا نجف

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله............

الاخوة والاخوات الاحبة فى الله...........

اولا بأشكر جميع الاخوة اللى تفضلوا وشاركوا معانا وكذلك بأشكر جميع الاخوة الذين قاموا بزيارة الموضوع ...كما اتمنى ان يكون أفاد الجميع ...

ومش عارفة نجفة مختفية من امبارح فين عساها بخير....

دلوقت بقى نجمع الدرجات .........

بالنسبة للحلقة الاولى والتى شارك فيها كل من الاخوة

رمضان

محمد عبد العزيز

سندريلا...

انا كنت كتبت انى حأحسب لكل منهم 4 نقاط (والنقطة بدرجتين ) لانى أخطأت وتسرعت بكتابة الاجابة لرمضان قبل مشاركة الجميع ..وعيه يكون الحساب كالاتى :

رمضان

7 نقاط فى اتنين .= 14 درجة

محمد عبد العزيز..

سندريلا

8 نقاط فى اتنين = 16 درجة

نجفة

7 نقاط فى اتنين = 14 درجة

نيرون

ناش

9 نقاط ،، ،، = 18 درجة

Seem

9 نقاط ،، ،، = 18

شاواشنك

نقطة واحدة فى اتنين = 2 درجة

الطيار المصرى

نقطتين فى اتين = درجتين

اليكس لوفر

12 نقطة فى اتنين = 24 درجة

استاذ أحمد

كده تبقى الفائزة معانا بالجائزة هى الاخت الغالية Alex lover

:) :wub: :roseop:

والجائزة هى..............

افطار صائم + شنطة رمضان تقدم لاحدى الاسر

وسأتولى شخصيا تقديم الجائزة باسم وصفة اليكس لوفر الشخصية....داعية الله ان يتقبلها ويجعلها فى ميزان حسناتها ان شاء الله ...

وتقديرا منى لمجهود اختى الحبيبة نجفة....حتفوز معانا بجائزة لجنة التحكيم.....وهى افطار صائم باسمها وصفتها الحقيقة

تقبل الله منا ومنكم

مينفعش تفطرينيى انا :angry:

والله بجد ربنا يبارك فيكي ويقدرك على فعل الخير

ويجعلة فى ميزات حسناتك قادر يا كريم

انا موجودة بس جاتلى لطشة برد من مريض عطس فى وشي بس الحمدلله اليوم اشوي

مشكورة يا غالية وبارك الله فيكي

:roseop: كل عام وانتى بالف خير

.

رابط هذا التعليق

انا موجودة بس جاتلى لطشة برد من مريض عطس فى وشي بس الحمدلله اليوم اشوي

سلامات يا نجفة يا بنتي ما تشوفي شر

بس ازاي تسمحي لمريض يعطس في وشك

الا من الحق يا نجفة بما انك دكتورة وعايش في جو الخليج زينا يعني ازاي الله يخليكي اتخلص من الحساسية اللي مموتاني دي

رابط هذا التعليق

الله يسلمك والشر مايجيك ابدا يا رب

اى نوع من الحساسية هرش وحكة جلدية وحاجات مندى ولا شنهوا :roseop:

.

رابط هذا التعليق

اى نوع من الحساسية هرش وحكة جلدية وحاجات مندى ولا شنهوا

انا قلت لك عندي حساسية مش جرب الله يهداكي بس يا نجفة

السالفة وما فيها انها حساسية الجهاز التنفسي عطس يعني لدرجة نزيف دم في بعض الاحيان من الانف من كتر العطس تخيلي وطبعا مع التكييف بتزيد جدا وبالاخص تكييف السيارة انا باخد لها ادوية بتسكنها بس واسمها ( زرتك )

طبعا انا بعتذر للاخت الفاضلة فلانة على اللغط في موضوعها بس اعتذر عن ذلك ونكمل المسابقة

منتظرك يا دكتورة

رابط هذا التعليق

اى نوع من الحساسية هرش وحكة جلدية وحاجات مندى ولا شنهوا

انا قلت لك عندي حساسية مش جرب الله يهداكي بس يا نجفة

السالفة وما فيها انها حساسية الجهاز التنفسي عطس يعني لدرجة نزيف دم في بعض الاحيان من الانف من كتر العطس تخيلي وطبعا مع التكييف بتزيد جدا وبالاخص تكييف السيارة انا باخد لها ادوية بتسكنها بس واسمها ( زرتك )

طبعا انا بعتذر للاخت الفاضلة فلانة على اللغط في موضوعها بس اعتذر عن ذلك ونكمل المسابقة

منتظرك يا دكتورة

بص يا اخ رمضان الzyrtec

دا الاختيار الامثل للحساسية اللى عندك وكمان من ضمن مميزاته انه بيشتغل 24 ساعة ومش بينيم يعنى تسوق وانت مرتاح

بخصوص نع الخساسية اللى عندك اسمها outdoor allergies ومن اسمها توضح انها من الجو

طبعا المفروض تبعد عن المسبب لكن انت المسبب عندك فى الجو نفسه فممكن على قد ما تقدر تتنجب اى مكان فيه اتربة وبخصوص تكييف السيارة مش لازم توجهه مباشرة لك ممكن تغير الاتجاه بتاعه

وطالما عندك حساسية اوتدور يبقي فيه indoor allergies

ودى بقي ممكن تكون من الاكل من الملابس وخصوص اللى بتطلع وبر من الاتربة اللى فى المنزل نفسه اثناء التنفيض حاول تتجنب هذه الاشياء وان شاء الله مش تتحتاج تاخد زريتك انىمور

بخصوص النزيف من الانف

ممكن 3 احتمالات الاول

شدة العطس وتكرار نوباته مما يؤدى الى انفجار الشعيرات الدموية بالانف

الثانى

الافتراء فى تنظيف الانف يعنى براحة شوية

الثالث

او كاثار جانبي من زرتك

لان من الاثار الجانية لهذا الدواء نزيف من الاتف

اى خدمة يا اخ رمضان

وممكن عشان لو حبيت تستفسر على حاجة تانية ممكن تكتبها فى باب الاستشارات الطبية

ومدام فولانه مسامسحة على الخروج عن الموضوع بس الحمدلله انك لسه مش اضافتى اسئلة فهنعتبرها فاصل اعلانى عن 5 لصحتك

ونعود مع المسابقة الرمضانية

كانت معكم

الممرضة نجفة من امام مستشفي ام المصريين بتفهنا العذب :roseop:

تم تعديل بواسطة نجفة المغرورة

.

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله .....

تم بحمد الله تسليم الجائزة لمستحقيها.....وأرسلت التفاصيل فى رسائل خاصة للاخت اليكس لوفر...والاخت نجفة...

تقبل الله منا ومنكم و أثقل بها ميزان حسناتكم ان شاء الله....

ولنا عودة............. :roseop:

رابط هذا التعليق

هلا هلا وغلا شلونكم شخباركم انزين

يلا يا شباب يا شابات شيدوا حيلكم معانا بقي وبلاش كسل

استعنى عالشقي بالله

السؤال الأول: read.gif

من هو أول من سن ركعتين عند القتل؟

السؤال الثاني:

من أول من دفن في البقيع من الصحابة رضوان الله عليهم؟

السؤال الثالث

من القائل عظيمة يا مصر يا ارض اللواء ؟

السؤال الرابع

من هما طالوت وجالوت؟ واي منهما الصالح واي منهما الطالح؟ ومن الذي قتل الطالح منهما ؟

السؤال الخامس

ذكر في القران رجل كافر وامراه مسلمه ونبي مسلم وامرته كافره ونبي مسلم وابوه كافر ونبي كافر وابنه كافر فما اسمائهم؟

يلا ربنا معاكم يا شباب

مرضان انا سبتلك الساحة اهيه يا امرح بقي وجاوب :rolleyes:

وينك يا اغلى ناش يلا عشان تكسبي :roseop:

.

رابط هذا التعليق

انضم إلى المناقشة

You are posting as a guest. إذا كان لديك حساب, سجل دخولك الآن لتقوم بالمشاركة من خلال حسابك.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

زائر
أضف رد على هذا الموضوع...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   تمت استعادة المحتوى السابق الخاص بك.   مسح المحرر

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...