ragab2 بتاريخ: 4 يناير 2003 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 4 يناير 2003 لا أضحك عند مشاهدة أفلام أو مسرحيات محمد هنيدى وعادل امام وأشعر أنهم يبتزوا الضحكات من المشاهدين بطريقة رخيصة وبحركات مكررة ومعادة وتعتمد على التصنع بالبراءة ولا تستفز ضحكات المشاهدين ولذا كان من السهل سقوطهم بالضربة القاضية أمام أول اجتياح لمحمد سعد الكوميدى الناشئ فى فيلم اللينبى بالرغم من هيافة الفيلم وسطحيته ولكنه كان الفيلم الوحيد المتاح وبه لون جديد من الكوميديا الغير مكررة ومع ذلك لم أرى فيلم اللينبى ولكنى شاهدت منه بعض اللقطات مصر أكبر من نظام الحكم الفردى الديكتاتورى الإستبدادى الذى فرضه علينا عسكر حركة يوليو فى الخمسينات وصار نظاما لحكم مصر برنامج الرئيس الإنتخابى لإسكان فقراء الشباب .. سرقه مسؤولون وزارة الإسكان مع المقاولين ..! رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
بنت شعنونة بتاريخ: 4 يناير 2003 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 4 يناير 2003 عادل امام في حد ذاته غير ضحك هو مجرد مؤدي للضحك عشان كدا زمااااااااان ايام الأبيض و الأسود كان بيضحكني قوي عشان الكلام الي مكتوبله كان كويس جدا دلوقتي ومن بعد ما عمل افلامه وبقى شجيع السيما و المضحكاتي بقى ممل جداااااااااا ولما بيتغصب عليا اني ادخل اي فلم ليه ببقى عارفا تقريبا ها اشوف ايه حركة عين وحواجب مميزة ليه+ مليون بوسة ومشهد اباحي+ كام لقطة ضرب واللذي منه+ لقطتين وطنية وخلالالاويص خلص الفبلم :? :? اما هنيدي فلما طلع كان بيتكلم بلغة الشباب (الروشة على راي الناس) يعني حسينا انه واحد من الناس العادية وقف في الشاشة وبيتكلم عشان كدا احنا امتصناه بسررررعة جدا لأنه ضحكنا ببساطة واستعمل كوميدية الموقف + الفظ دا غير وشه البيبي فيس :lol: لكن للأسف دخل برضه دايرة التكرار في اخر فيلمين ليه وبقى برضه معروف ايه اللي ها يعمله.. اما اللمبي فكان لون جديد وبرضه من الشارع وطبيعي جدا عشان كدا عجبنا قوي وربنا يستر بقى :lol: وانا من البلد ديييييييييييي رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
elbana بتاريخ: 7 يناير 2003 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 7 يناير 2003 أنا بابقى مستمتع جاً كل ما باشوف العبقرية في كتابة المشهد الشهير في فيلم (غزل البنات) لما حمام أفندي بيقابل السفرجي ومربي الكلي وبعدين يقابل الباشا في النهاية ويفتكره جنايني ، ترتيب رائع وحوار رائع ، مافيهوش أي كلمة مالهاش لازمة ، وماحدش من اللي بيمثلوا قاصد يصحكنا إنما مع ذلك بنموت من الضحك على البخت الهباب لبطل الفيلم وعلى الباشا اللي كرامته عمالة تتبعزق على إيدين واحد ما يسواش بصلة بالنسبة له . الكوميديا دلوقتي بقت تعتمد على كلام الفهلوة والفتاكة من الممثلين ، والحركات الرخمة ، مافيش موقف مبني بأسلوب صحيح ، ولاحبكة معنية تفضي في النهاية إلى ما يضحك ، هي دي الكوميديا الصعبة اللي تعيش ، أما كوميديا التعليقات فممكن تسمعها في الأتوبيس من غير ما تحتاج لا فيلم ولا مسرحية ولا يحزنون ، الكوميديا عايزة ناس بتفهم علشان تكتبها ، وناس بتعرف تمثل كويس علشان توصلها ، مش أي واحد دمه خفيف يمثل كوميديا ، خفة الدم حاجة والكوميديا حاجة ، يعني ممكم قوي توصل لنتيجة مذهلة بممثل لا يتمتع بنص خفة دم محمد هنيدي لو كتبت نص متقن وأخرجته بأسلوب سليم . آدي الحكاية من وجهة نظري . رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
وسام بتاريخ: 8 يناير 2003 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 8 يناير 2003 عادل امام ..... اشفق عليه هنيدى .....لا يضحكنى لسبب بسيط ان طريقة الكلام و الافشات اللى بيعملها هيا العادى بتاع كل الشباب اتفضلوا معايا على اى قهوة و نشوف اى شلة قاعدة بتتسامر حتلاقوا الكوميديا بعينها ......The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
elbana بتاريخ: 8 يناير 2003 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 8 يناير 2003 صح يا أخ وسام ، وهو ده الفرق بين الإضحاك من خلال نص كوميدي ، والإضحاك من خلال قفشات هايفة ممكن نسمعها في أي مكان . رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
Cleo بتاريخ: 6 ديسمبر 2004 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 6 ديسمبر 2004 ألا زلت عند رأيك يا دكتور رجب؟؟؟ أنا شخصيا أوافق على الكلام أعلاه وَمَنْ يَتَوَلَّهُمْ مِنْكُمْ فَإِنَّهُ مِنْهُمْ إِنَّ اللَّهَ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ المائدة - 51 مِنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ الأحزاب - 23 رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
ragab2 بتاريخ: 7 ديسمبر 2004 كاتب الموضوع تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 7 ديسمبر 2004 ألا زلت عند رأيكأنا شخصيا أوافق على الكلام أعلاه ياه لسة فاكرة دة الموضوع دة من حوالى سنتين ومازلت عند رأيى ومازلت أضحك لمحمد سعد وسمير غانم وسيد زيان ومحمد نجم أحيانا ماعدا عادل امام والهنيدى الصغير تحياتى مصر أكبر من نظام الحكم الفردى الديكتاتورى الإستبدادى الذى فرضه علينا عسكر حركة يوليو فى الخمسينات وصار نظاما لحكم مصر برنامج الرئيس الإنتخابى لإسكان فقراء الشباب .. سرقه مسؤولون وزارة الإسكان مع المقاولين ..! رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
homer بتاريخ: 7 ديسمبر 2004 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 7 ديسمبر 2004 يضحكنى عبد السلام النابلسى واسماعيل ياسين وعبد الفتاح القصرى واستفان روستى حتى فى أدواره الجادة. أما عادل امام فلا يعجبنى على الاطلاق وخاصة بعد أن تقمص شخصية الزعيم أو الممثل صاحب الرسالة والهدف والكلام الفاضى اياه. <span style='font-size:14pt;line-height:100%'> مفيش حنفى </span> تأملات خايبة رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
yasovinas بتاريخ: 7 ديسمبر 2004 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 7 ديسمبر 2004 كل وقت وله ظروفه وكل جديد وله بهجتة ورونقه فقط لانه جديد عادل امام في بداية شهرته كان اسلوب جديد علينا بعد المهندس ومدبولي اللي برضه كانو في فترة اسلوب جديد بعد اسماعيل ياسين واللي قبله وهكذا عادل امام حاول انه يتغير او يغير اسلوبه لكن للاسف غير الى الاسوء محمد هنيدي اسلوب جديد وبصراحه الكلام اللي اتكتب له كان جميل في صعيدى او همام لكن بدء يخيب بليه وعسكر محمد سعد كان ماساه لانه احنا مش ناقصين صياعه واستهبال نعلمهم لابنائنا اللي متعلمين جاهزين وربنا يستر على اللي جاي رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
فــيــروز بتاريخ: 7 ديسمبر 2004 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 7 ديسمبر 2004 موضوع ظريف اوى :) وشكرا لكليو على رفعه ;) وعسى ان يعود الاخ البنا ليشارك معنا .. :D عادل امام لا يضحكنى كذلك .. ربما لانه يبدو متفق مع العصر او الزمن الذى ظهر فيه وخير معبر عنه !! يعنى فترة الثمانينات و نهاية السبعينات على ما اظن هى الفتره التى اصبح عادل فيها نجم شباك و ربما لا غرابه فى هذا بعد ان تغيرت قيم المجتمع بصوره كبيره و لان عادل كان يعبر عن طريقة و احلام كثيرين ممن أثروا خلال هذه الفتره كان طبيعى ينتشر و يصبح نجم الشباك الذى ينتصر على الجميع رغم تواضع امكاناته و قدراته وبعد ان كان هو "كوتوموتو" و الشخص الضعيف الخائف فى ادواره الثانويه مع فؤاد المهندس .. اصبح اللعيب و الحريف و الأبهه الذى يضرب عشره بكفه بدون اى مبررات منطقيه .. :D فلازال هو نفس الشخص ضعيف البنيه و الشخصيه !! وبعد ان كان يظهر فى دور الدوبلير "اللى عايز يبوس" :D فى الافلام القديمه فلا يتلقى سوى الصفعات lck:: اصبح معشوق الفنانات و النجمات و هو الذى يترفع عليهن !! فما الذى تغير حتى يتغير مكانه فى الادوار السينمائيه؟ هو شخصيا لم يتغير لكن اغلب الظن انه بدا يقدم ما يتفق مع ذوق الجماهير فى فترة نجوميته الاولى بل وربما عبرعن قفزه اجتماعيه حدثت للكثيرين بسبب الانفتاح الاقتصادى فلا عجب اذن ان ينجح و يصبح نجم .. فى رايى عادل امام يتقارب وضعه بشده مع وضع .... ولا بلاش عشان مانزعلش الاهلاويه ;) .. لكنه يمثل نجومية البلطجه و الفهلوه و التلات ورقات lck:: "أَمْ مَنْ يُجِيبُ الْمُضْطَرَّ إِذَا دَعَاهُ وَيَكْشِفُ السُّوءَ وَيَجْعَلُكُمْ خُلَفَاءَ الْأَرْضِ أَإِلَهٌ مَعَ اللَّهِ قَلِيلًا مَا تَذَكَّرُونٌَ" صدق الله العظيم ----------------------------------- قال الصمت: الحقائق الأكيده لا تحتاج إلى البلاغه الحصان العائد بعد مصرع فارسه يقول لنا كل شئ دون أن يقول أى شئ مريد البرغوثى رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
فــيــروز بتاريخ: 7 ديسمبر 2004 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 7 ديسمبر 2004 محمد هنيدى فى رايى محمد هنيدى هو الآخر لم ينجح سوى بسبب ظروف اجتماعيه جعلته هو و اقرانه الشباب سلعه فنيه مطلوبه .. مع الاعتراف ان له ادوار تضحكنى او لنقل "مشاهد من ادوار" له تضحكنى وقرات لاحد النقاد رايا في هنيدى يقول له لا تخرج عن عباءتك التى سببت نجاحك و التى تتفق مع تكوينك الجسمانى الذى لا تستطيع ان تخرج عنه والذى لا تستطيع ان تنسيه للجمهور .. فنجاح هنيدى الساحق كان فى ادوار قام فيها باداء صخيه تشبه شخصية الفأر "جيرى" فى الكارتون الشهير .. ضعيف خائف يجرى طول الفيلم تقريبا لكنه يجرى وراء اهداف نبيله او يجرى من اشرار يضطهدونه .. وكانت النصيحه التى قدمت اليه ان يقدم ما يتسق مع هذه الشخصيه ولا ينجرف وراء كونه اصبح بطل و نجم شباك ليؤدى ما لا يعقل او ان يصبح حبّيب او دونجوان عصره و اوانه !! واعتقد كذلك ان مشكلة هنيدى و كثيرين من ابناء جيله انهم يفضلون ال one man show وهم غير مؤهلين له .. يعنى الفيلم من الاول للآخر لحساب البطل ومن حوله مجرد ادوات لملء الفراغ وحتى يجد البطل من يستخف دمه على قفاه !! :D والمثير للغيظ ان ال one man show امتد ليشمل حتى اسم الفيلم الذى لابد ان يتم تفصيله و تقييفه حتى يصبح متسق مع اسم البطل داخل العمل !!! واصبح العمل الفنى اذا نجح ينسب نجاحه للممثل ولو فشل نجد الممثل يلقى باللوم على "الكاست" و المخرج و السيناريو وكل الناس فيما عدا هو شخصيا رغم ان كل شئ يتم تفصيله خصيصا من اجله هو !! حاجه تعل lck:: "أَمْ مَنْ يُجِيبُ الْمُضْطَرَّ إِذَا دَعَاهُ وَيَكْشِفُ السُّوءَ وَيَجْعَلُكُمْ خُلَفَاءَ الْأَرْضِ أَإِلَهٌ مَعَ اللَّهِ قَلِيلًا مَا تَذَكَّرُونٌَ" صدق الله العظيم ----------------------------------- قال الصمت: الحقائق الأكيده لا تحتاج إلى البلاغه الحصان العائد بعد مصرع فارسه يقول لنا كل شئ دون أن يقول أى شئ مريد البرغوثى رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
Cleo بتاريخ: 7 ديسمبر 2004 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 7 ديسمبر 2004 فيروز... تسلم إيديكى... مداخلتك عن عادل إمام شافبة ووافية... يعنى عادل إمام ظهر فى فترة الانفتاح كنجم... ونجح نجاح تجار الشنطة و الأونطجية بتوع الانفتاح... مثلا... (من أمثال فيروز المذكورة فى مداخلتها)... نجد أن العديد ممكن كونوا ثروات فى فترة الانفتاح كانوا من المحرومين من الثروة، ومن النفوذ، ومن كل مظاهر التيه، وفجأة بشوية أونطة أصبحوا يمتلكون كل شىء، فنجدهم يسرفون فى تعويض مظاهر النقص تلك وهم من نطلق عليهم "نوفو ريش" أو الأثرياء الجدد.. نفس الشىء ينطبق على عادل إمام، الكومبارس... دسوقى أفندى أو الكومبارس اللى عاوز يبوس :D يعوض هذه الصورة المهزأة بأن يكون شجيع السيما أول ما يقول على هوب و يصرخله صرخة السبع يتكهرب و يبقى فرخة.... و الستات تطلع بتجرى كلها وراه و هو واد تقيل ولا على باله ولا عاوز يبوس ولا حاجة lck:: وَمَنْ يَتَوَلَّهُمْ مِنْكُمْ فَإِنَّهُ مِنْهُمْ إِنَّ اللَّهَ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ المائدة - 51 مِنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ الأحزاب - 23 رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
Cleo بتاريخ: 7 ديسمبر 2004 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 7 ديسمبر 2004 أنا شخصيا محمد هنيدى بيضحكنى... على الأقل فى أفلامه الأولى... وأعتقد أن سبب نجاح هنيدى فى بساطته و بعده عن الافتعال، وإنه لم يكن قد لبس قناع النجم و الزعيم بعد... فأحبه الناس لتلقائيته.... المشكلة إن هنيدى بدأ يشعر بنجوميته... وبدأنا نلمس قناع النجم على وجهه.. فابتعدنا عنه سريعا... وَمَنْ يَتَوَلَّهُمْ مِنْكُمْ فَإِنَّهُ مِنْهُمْ إِنَّ اللَّهَ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ المائدة - 51 مِنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ الأحزاب - 23 رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
ابو يوسف بتاريخ: 7 ديسمبر 2004 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 7 ديسمبر 2004 عادل امام ده حدوتة محيرة جداً ... فنان له جماهيرية عالية ... نجم شباك من الدرجة الاولى .. بداياته كانت صعبة بلا شك .. و هو يشق طريقه وسط فطاحل الكوميديا مثل المهندس و مدبولى و محمد عوض و غيرهم .. و بعد أن تحقق من أنه حقق الارضية المطلوبة ... انجرف وراء هوجة أفلام المقاولات .. فخرج علينا بأتفه أفلام عرفتها السينما المصرية .. مثل الهلفوت و عنتر شايل سيفه و رجب فوق صفيح ساخن و شعبان فوق البركات و المتسول و غيرها !! ثم انتهت الهوجة .. و لكنه لم ينتهى !!! رأى أن جمهوره بيحب الهيافة ...فتمادى فيها .. و بين كل خمس افلام يطلع بفيلم واحد بيقول حاجة أو بيقدم فكر أو قضية .. الغريب أن معظم أفلامه المحترمة – و التى لاقت نجاحاُ – سواءً على مستوى الجماهير و النقاد .. كلها أفلام ليست كوميدية !! مثلا ..... المشبوه .... حب فى الزنزانة ..... الانس و الجن .. اللعب مع الكبار ... الارهابى ... الارهاب و الكباب ... طيور الظلام ... و يا ليت الأمر اقتصر مع عادل امام على الهيافة ... بل تماشياً مع العصر تحولت افلامة من الهيافة الى الاباحية مستغلاً أنه الزعيم ... (و الزعماء فى بلادنا لا يراجعون ولا يتراجعون و لكنهم الى ربهم راجعون !! ) فظهر بخيت و عديلة .... (الله يحرقهم) وظهر النوم فى العسل .... (صاحب أقوى و أهم قضية تشغل بال الشعب المصرى – من وجهة نظر أخونا عادل امام - وهى الجنس و الضعف الجنسى ال>ى أصيبت مصر به !!! ) وفيلم (التجربة الدماركية) و يا لها من تجربة !!! قمة فى الاسفاف و السفالة و الانحطاط ... لا تخرج من الفيلم الا و كلمة (يا ولاد الكلب) التى ترددت على لسانه أكقر من 20 مرة خلال الفيلم !!! أحاول إحراقَ كلِ النصوصِ التي أرتديها. فبعضُ القصائدِ قبْرٌ، وبعضُ اللغاتِ كَفَنْ. وواعدتُ آخِرَ أنْثى... ولكنني جئتُ بعد مرورِ الزمنْ... ... ! ! من قصيدة " متى يعلنون وفاة العرب؟؟" لنزار قبانى رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
ragab2 بتاريخ: 7 ديسمبر 2004 كاتب الموضوع تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 7 ديسمبر 2004 يوجد نجوم كوميدى يطلق عليهم درجة ثانية ولكنهم فرسانا للكوميدى مثل الممثل الذى يظهر فى شكل فلاح ساذج ويقول لازمة .. ياحلاوة مش متذكر اسمه الآن آه افتكرت أبو النجا وممثل آخر اسمه أحمد فؤاد دائما يتعصب ويبرق ويستعبط ولكنه خفيف الظل ومضحك جدا لو دخل فى نوبة تشنج وغضب ونرفزة أحب مشاهدتهم كثيرا مصر أكبر من نظام الحكم الفردى الديكتاتورى الإستبدادى الذى فرضه علينا عسكر حركة يوليو فى الخمسينات وصار نظاما لحكم مصر برنامج الرئيس الإنتخابى لإسكان فقراء الشباب .. سرقه مسؤولون وزارة الإسكان مع المقاولين ..! رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
فــيــروز بتاريخ: 7 ديسمبر 2004 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 7 ديسمبر 2004 شكرا يا كليو ربنا يخليكى smk: :lol: هناك نقطه اريد ان اضيفها بخصوص محمد هنيدى و جيل الممثلين الشباب عموما فكما كان عادل امام خير تعبير عن العصر الذى اشتهر فيه اعتقد ان ممثلى الجيل الحالى ينطبق عليهم نفس الوصف .. فهم يعبرون عن عصر ال low quality الذى نعيشه "اعتذر لاستخدام كلمات اجنبيه كثيره اليوم لكنى اشعر انها معبره جدا" ..احد زملائى حين كنا نناقش بعض الكتابات يقول لى العصر الذى ينتج ثقافه قويه سيكون هكذا على كل المستويات .. أم كلثوم و عبد الوهاب قمم فنيه عاصرتها قمم ادبيه مثل العقّاد و طه حسين .. بل وحتى فى الدين كان هناك قمم مثل الشيخ عبد الحليم محمود وفى الصحافه وفى غيرها من المجالات .. الآن نحن نعيش عصر اشياء كثيره به رديئه .. فما الذى سيمنع الفن من ان يصاب هو الآخر بالرداءه .. وكما تراجع مستوى الخدمات التى نحصل عليها فى كل مكان تراجع كذلك مستوى الفن المقدّم وأصبح حتى أقل فى المستوى من الشوربه المسلوقه او الخضار اللى نص سوا "أَمْ مَنْ يُجِيبُ الْمُضْطَرَّ إِذَا دَعَاهُ وَيَكْشِفُ السُّوءَ وَيَجْعَلُكُمْ خُلَفَاءَ الْأَرْضِ أَإِلَهٌ مَعَ اللَّهِ قَلِيلًا مَا تَذَكَّرُونٌَ" صدق الله العظيم ----------------------------------- قال الصمت: الحقائق الأكيده لا تحتاج إلى البلاغه الحصان العائد بعد مصرع فارسه يقول لنا كل شئ دون أن يقول أى شئ مريد البرغوثى رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
هشام الجنيدى بتاريخ: 7 ديسمبر 2004 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 7 ديسمبر 2004 انا شخصيا بحس ان عادل امام وسلسله افلامه الاخيره الى كلها هيافه واباحيه ومالهاش اى لزمه تعتبر شتيمه للناس لانه زى ميكون بيقول للناس انتو لا تهتمون سوى بالمشاهد الاباحيه والهيافه وانا بقدمها لكم وبستغفلكم وبكسب من ورا هيافتكم قله ادبكم الملاين من الجنيهات فانا بصراحه بشعر بالاستفزاز ومقدار السخريه من البشر لما بتفرج على فيلم مثلا زى التجربه الدنماركيه وتخيل لما فيلم زى ده يشوفو الغرب مثلا مش هيقولو غير ان اتلشعب ده شعب تافه هايف لا يجرى الا خلف نزواته وشهواته وانا محبش يبقا ده راى حد علينا وبعتبر ان كل جنيه بيندفع فى مثل هذه الافلام هو مقياس لمدى التفاهه الى وصلها الناس انما الامم الاخلاق ما بقيت .............. فان همو ذهبت اخلاقهم ذهبوا ...................................................................! وعلمتنى الحياه اضحك لأحبابى واضحك كمان للعدو علشان يشوف نابى واخده كمان بالحضن لو خبط على بابى فيحس انى قوى وميشفش يوم ضعفى....... قناتى ع اليوتيوب .... صفحتى ع الفيس بوك ..... رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
Farida بتاريخ: 8 ديسمبر 2004 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 8 ديسمبر 2004 انا كمان مش باضحك على افلام عادل امام و هنيدى بس باضحك جدا فى مسرحياتهم ...يمكن علشان ما حدش بيكتب كوميدى كويس للأفلام و باحب ادواره فى الأفلام الجاده زى المشبوه و حب فى الزنزانه و الغول و الأرهاب و الكباب و ان كنت لا احبه فى الحياة العاديه لأراؤه و ادواره الأخرى الهايفه اما بخصوص فيلم النوم فى العسل انا أعتقد ان الفيلم مش قصده خالص الناحيه الجنسيه (كما هو معتاد للأشاره فى جميع افلامه) كان المقصود رمزيا العجز و عجز الرجال عن فعل شئ و اتذكر جمله قالتها زوجته فى الفيلم "هو فيه ايه؟" رد عليها "فيه كلام كلام كتير و مافيش فعل " وان للخروج مما نحن فيه لن يكون الا بثورة نقول فيها و نخرج المكبوت داخلنا *اللهم انى اشكو اليك ضعف قوتى و قلة حيلتى و هوانى على الناس *اللهم و لى امورنا خيارنا و لا تول امورنا شرارنا * الساكت عن الحق شيطان أخرس * الشعوب تستحق حكامها رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
Cleo بتاريخ: 8 ديسمبر 2004 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 8 ديسمبر 2004 اما بخصوص فيلم النوم فى العسل انا أعتقد ان الفيلم مش قصده خالص الناحيه الجنسيه (كما هو معتاد للأشاره فى جميع افلامه) كان المقصود رمزيا العجز و عجز الرجال عن فعل شئ و اتذكر جمله قالتها زوجته فى الفيلم "هو فيه ايه؟" رد عليها "فيه كلام كلام كتير و مافيش فعل " وان للخروج مما نحن فيه لن يكون الا بثورة نقول فيها و نخرج المكبوت داخلنا أتذكر أنه فى عز هوجة هذا الفيلم، سألت إحدى البرامج الفنان السورى دريد لحام عن رأيه فى الفيلم، فأجاب نفس الإجابة التى علقت بها فريدة على الفيلم، ولكنه عقب بما معناه أنه كان ممكن يعبر عن هذه الفكرة بشكل أخر أقل إثارة للجدل. وأنا شخصيا أرى أن عادل إمام اختار هذا الفيلم خصيصا لمعانه الظاهر وليس لمعناه الباطن... أنا لم أدخل فى نيته، لكن من الواضح إنه إنسان خاوى فكريا وشديد الإباحية... مما يرجح هذا الاحتمال. ناس كتير عبروا فى أعمالهم الفنية عن تقاعس العرب أو المصريين و الكلام الكتير اللى بدون فعل بدون هذه السفالات ومنهم مثلا يوسف شاهين فى فيلم "الأرض"، ومنهم مسرحية الملك هو الملك و غيرهم كتير، وكارمن لمحمد صبحى وَمَنْ يَتَوَلَّهُمْ مِنْكُمْ فَإِنَّهُ مِنْهُمْ إِنَّ اللَّهَ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ المائدة - 51 مِنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ الأحزاب - 23 رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
egyptforever بتاريخ: 8 ديسمبر 2004 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 8 ديسمبر 2004 يمكن في الافلام الاخيره لعادل امام كان فيه كام فيلم الواحد محتار يصنفهم ازاي يعني فيلم عادل امام حتى لا يطير الدخان باحس ان الفيلم ده مختلف تماما عن باقي افلام عادل امام مع انه فيه نفس التوليفه بتاعه الفقير اللي بقى غني و البنات بتجري وراءه و برضه فيلم طيور الظلام الفيلم ده مع انه مليان ببهارات السينما و اللي بتقدمها يسرا بس قصته روعه و كان هادف جدا و يمكن اللي رفع مستوى الفيلم وجود اتنين باعتبرهم من افضل ممثلي مصر احمد راتب و رياض الخولي الفيلم التالت هو فيلم النوم في العسل بس مشكلتي مع الفيلم ده هي نفس مشكله كليو مافيش سابقه لعادل امام تخلي الواحد يفتكر انه قصده المعنى الباطني و ليس الظاهري متهيألي هم دول الافلام اللي الواحد يحسبهم لصالح عادل امام و طبعا الارهاب و الكباب يجي بعدهم تســـــقـــــط الامـــــــــم عــــنـــــدمــــــــا تــــحــــرم مــــن حــــق الــــمــــنـــــاقــــشــــه رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
Recommended Posts
انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد
يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق
انشئ حساب جديد
سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .
سجل حساب جديدتسجيل دخول
هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.
سجل دخولك الان