اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

فاكرين أم محمـــــــــد ؟؟!!

قاهر العولمة

Recommended Posts

حد فينا يا إخواني في الغربة ... فاكر أم محمد ... ؟؟!!

مش قصدي أحيركم والله ده أنا تعبان من غربتي زيكم تمام ...

بس تعالوا كدة نفتكر أم محمد سواا ..

فاكرين زينة رمضان إللي مالية الشارع وإللي غزلها الناس من ورق ملون بألوان فاقعة حمراا .. وخضراا .. وزرقا .. وصفراا .. ؟؟

جايز الغربة نسيتنا ...

طيب أقولكم إيه فاكرين الفوانيس الحديد .. ياه دي يمكن من زمان أوي .. طيب الفوانيس الصيني البلاستيك بتاعت رمضان إللي كانت بتنور وإحنا عيال ونجري بيها ورا بعض في ليالي رمضان ونمثل على الحيطان بصوابعنا قصص البطولة في الحارة .. ؟؟

برضة جايز الغربة خدتنا شوية ..

طب دي بقى أكيد فاكرينها ... صوت رفعت ومصطفى إسماعيل وعبد الباسط والطبلاوي حناجر التلاوة الدهب وألا جلجلة طوبار والنقشبندي ساعة المغربية والفجر .. وألا الغنا والإنشاد من خيم الصوفية ومدح النبي عليه الصلاة والسلام وآل البيت والسير الشعبية والمواعظ ودقت الدف وشخللة الصاجات ..

آه .. الغربة جايز غيرت مزاجاتنا وقناعتنا كمان ..

دي بقى لازم فاكرينها ريحة الأكل ... الكنافة والقطايف .. صواني الأكل في البيوت .. الفاكهة .. العرقسوس والتمر الهندي .. ريحة الرطب .. الزغلول ..

معقولة تكونوا برضة مش فاكرين .. ؟؟

ياجماعة حاولوا تساعدوني .. لو ما إفتكرتوش الحاجات دي مش حتفتكروا أم محمد .. أبدا ..!!

وحتضيع من إيدينا ..

وكله حيبقى زي بعضه ... مالوش لا طعم ولا لون ولا ريحة .. وحتبقى عيشة وبتتقضى .. وحنبقى زي إللي بيكتبوا على المية .. !!

طيب .. عشان من الأول قولتلكم أنا تعبان من غربتي زيكم بالضبط

مش حتعبكم أكتر من كدة وأقولكم مين هي أم محمد ...

أم محمد .. دي الست أم وش سمح وضحكة كلها طيبة ..

مصرية بكل مافيها ..

جايز تكون جارة أو معرفة أو اول مرة نشوفها ..

المهم إنها دايما جايه تبارك وتهنى .. تجامل وتحسسك إنك مش لوحدك ..

سباقة للخير أول واحدة تلاقيها جنبك ..

في الفرح تحسسك إن فرحك فرحها .. وفي الحزن تخاف عليها من كتر حزنها ..

دايما شايله وجايبه إللي ربنا يقدرها عليه .. طابخة كوسة طابخة بامية بلحمة وألا أورديحي .. لازم تجيبلك ولازم تدوق ..

أم محمد وقعدة الستات حوالين صينية الشاي وقت المغربية ..

أم محمد إللي وقت الزنقة تلاقيها بتحط في إيدك كل فلوسها إللي محوشاها ..

أم محمد إللي لو ريحة الغلط جت من بعيد أوي تدق على صدرها .. يادي العيبة ..

أم محمد إللي تديك عنيها عن طيب خاطر وحب وسماحة ..

أم محمد يا جماعــــة ... !!!

فاكرينها ...؟!

إفتكرناها ؟؟.. أكيد واحشانا مش كدة ... ؟؟

طبعا ..

أكيد ..

طيب ماتيجوا في منتدانا الجميل ده نلعب لعبة تقمص شخصية أم محمد ..

كل واحد فينا يتخيل أم محمد ويستحضرها في خياله ويبارك ويهني ويقدم لزملاؤه أعضاء المنتدى التهنئة بقدوم العيد ..

ويحسسنا بأصالة وجدعنة أم محمد ...

جايز ده يعوضنا ولو شوية صغيرين عن غربتنا وبعدنا عن حبايبنا وناسنا ليلة العيد ....

ودايما يارب بيننا في أي مكان ... أم محمــــــــــــد

تم تعديل بواسطة قاهر العولمة
رابط هذا التعليق

الظاهر إن الموضوع الأخوة الأعضاء محتاجين حد يبدأ وبعدين يكملوا بعده ......... !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

رابط هذا التعليق

الموضوع جميل و الكلام جميل ومعبر و في ام محمد في كل شارع من شوارع مصر

ده اذا مش في كل بيت بس انا مفهمتش انت عايز ايه بالضبط ؟؟؟

يا ريت توضح اكتر

مرمر

عندما نتكلم بصدق.....

ونستمع بهدوء....

وننقد بإخلاص......

نحصل على حوار هادف.....

لست مجبرة أن يفهم الآخرين من أنا؟ فمن يمتلك القلب والروح أنا له كتاب مفتوح

اللهم اغفر للمؤمنين والمؤمنات والمسلمين والمسلمات الاحياء منهم والاموات

رابط هذا التعليق

الموضوع جميل و الكلام جميل ومعبر و في ام محمد في كل شارع من شوارع مصر

ده اذا مش في كل بيت بس انا مفهمتش انت عايز ايه بالضبط ؟؟؟

يا ريت توضح اكتر

مرمر

ياستي أولا كل سنة وإنت طيبة

ثانيا الموضوع ده كان كل القصد منه تبادل التهاني بتاعت العيد بيننا وبين بعض عن طريق إننا نتقمص شخصية زي أم محمد إللي بتمثل الأصالة والعادات الجميلة إللي كلنا مفتقدينها هو موضوع لتبادل التهاني بالعيد بشكل شعبي .. مش أكتر

لكن طبعا المناسبة عدت

وآسف على إن الموضوع ماوصلش صح للإخوة الأعضاء ...

وكل سنة وإنتم بألف خيــــــر

رابط هذا التعليق

و انت طيب مش مهم لسة في عيد الأضحى متخافش

مرمر

عندما نتكلم بصدق.....

ونستمع بهدوء....

وننقد بإخلاص......

نحصل على حوار هادف.....

لست مجبرة أن يفهم الآخرين من أنا؟ فمن يمتلك القلب والروح أنا له كتاب مفتوح

اللهم اغفر للمؤمنين والمؤمنات والمسلمين والمسلمات الاحياء منهم والاموات

رابط هذا التعليق

كل سنة وانت طيب وربنا يعيد عليك الايام جميعها بخير وسعادة 0 بعدين ام محمد موجودة مهما اتغيرت الايام واتبدل الاحوال

بس الاصالة موجودة وحب الخير والمشاركة والجيرة موجود يمكن التطور والتكنولوجيا والعولمة خليتها مش باينه بس ساعة

الجد او الاحتياج تلاقى الاف ام محمد موجودين واقفين بيقولو احنا جنبك بقلبنا واللى نقدر عليه لسا الدنيا بخير

امانى ام محمد

الصداقة كنز لا يفنى لازم نحافظ عليه

رابط هذا التعليق

كل سنة وانت طيب وربنا يعيد عليك الايام جميعها بخير وسعادة 0 بعدين ام محمد موجودة مهما اتغيرت الايام واتبدل الاحوال

بس الاصالة موجودة وحب الخير والمشاركة والجيرة موجود يمكن التطور والتكنولوجيا والعولمة خليتها مش باينه بس ساعة

الجد او الاحتياج تلاقى الاف ام محمد موجودين واقفين بيقولو احنا جنبك بقلبنا واللى نقدر عليه لسا الدنيا بخير

امانى ام محمد

بس ممكن يا أم محمد إننا نطوع التكنولوجيا للتأصيل العادات والتقاليد الجميلة بتاعتنا ...

وكل عام وأنت بألف خير

وتسلم إيدك على التفاعل والمشاركــــة :)

رابط هذا التعليق

انضم إلى المناقشة

You are posting as a guest. إذا كان لديك حساب, سجل دخولك الآن لتقوم بالمشاركة من خلال حسابك.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

زائر
أضف رد على هذا الموضوع...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   تمت استعادة المحتوى السابق الخاص بك.   مسح المحرر

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • الموضوعات المشابهه

• 10
      طبعا فاكرين !!! يا خبر ... ودي حاجه تتنسي ؟!! قليلة هي الأيام التي تستحق أن نتذكرها الى آخر العمر ونحكي عنها لأبناءنا وأحفادنا ... و25 يناير 2011 هو قطعا أحد تلك الأيام العظيمة في تاريخ وطننا وشعبنا. يوم أعلن فيه شعب أنه قد وصل الى مصاف الشعوب الحرّة الكريمة ... وأنه لن يقبل الضيم والاستبداد ... ولن يرضى سوى بانتزاع حريته كاملة وإسقاط دولة الظلم والقهر والفساد ... وإقامة دولة الحرية والعدل والمساواة والكرامة. بعد أكثر من قرن من الزمان أثبت الشعب المصري أن صيحة زعيمه عرابي في قصر عابدين :" ل
    • 2
      الحكومة الفلسطينية: مزاعم الاحتلال بشأن أسلحة "حماس" مقدِّمة لتصعيد شامل [ 16/10/2006 - 11:44 ص ] آلة الحرب الصهيونية في موجة تصعيد جديدة غزة – المركز الفلسطيني للإعلام اتهمت الحكومة الفلسطينية، سلطات الاحتلال الصهيونية بالترويج لأكاذيب بشأن الأسلحة التي بحوزة المقاومة الفلسطينية في قطاع غزة، تمهيداً لتصعيد شامل ضد الفلسطينيين، بالرغم من أنّ الاحتلال لا يحتاج لمبرر لعدوانه المستمر، والذي أسفر خلال الأيام القليلة الماضية عن استشهاد اثنين وعشرين فلسطينياً وجرح العشرات. وقال وزير الإعل
    • 8
      فاكرين ده.... وائل الكومى قاتل الشهيدة اميرة وغيرها من المتظاهرين فى الاسكندرية؟؟؟ النهاردة واقف جوا القفص اثناء محاكمته هو ومدير الامن اللهم لا شماتة بس انت تستاهل اعدام كفاية دم اميرة الطفلة اللى قتلتها من بلكونة بيتها وهى بتصور المتظاهرين
    • 9
      لسة فاكرين المقاطعة ؟! خطر ببالي هذا السؤال الآن بعد أن توقفت رسائل البريد الالكتروني التي تستحلفني بكل ما هو عزيز و غالي و تأمني أمانة سيسألني الله و رسوله عنها يوم القيامة أن أنشره على كل من أعرف لمقاطعة كل البضائع الدنماركية في الأسواق من البان مجففه مثل نيدو و انكور او زبدة لورباك او اى جبن دانمركى كرد على إساءة صحيفة دنماركية للرسول. أو مقاطعة البضائع الأمريكية من أول ايريال و برسيل و حتى السيارات و محطات البنزين لمساندة الاخوة العراقيين و الفلسطنيين. هو ده اللي إحنا فالحين فيه. المقاطع
    • 8
      السلام عليكم ورحمة الله وبركاته فاكرين ام البنات دا انا كنت ممنوعه بأمر الشركة الخاصه بالنت السريع وازاى رجعت مش هينفع ااقول الا لما اسأل المشرف العام اذا وافق خلاص نبعت للناس علشان يعرفوا يدخلوا شوفوا يا إما الدايل اب او المنع ومش شركة تى إى داتا بس لاء وكمان دوت لينك هاموت واعرف السبب حد ممكن يقولى عموما" المحاورات وحشتنى وخصوصا" بنت مصريه شهد مصرية الهوى وسهيله يارب متكونوش نسيتونى ام البنات
  • أضف...