اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

سيداتى انساتى سادتى

ابو محمود

Recommended Posts

كل عام وانتم بخير

بمناسبة انقضاء شهر رمضان وحلول عيد الفطر اصبح من السهل الكلام والتحدث لأننا لسنا صائمين !!! يعنى ممكن نعرى الكلمات ونجعلها اكثر جرأة ؟؟؟؟

منذ فترة ليست بالقليلة كنت انظر فى وجوة المصريين والمصريات ولا أهتم لانهم كانو سابقا عادى لون قمحى وشعر وعيون سوداء او عسلى يعنى شكل مستساغ وقليلا ان نجد منهم من لة عيون ملونة او شعر اصفر او بشرة حمراء او بيضاء يكسبها الحمار بفتح الحاء والميم كل دة عادى جدا ولاكنى الأن اصبحت أرى نساء ورجال وشابات وشباب مش لونا ؟؟؟؟؟؟

آآآآآآآآآآةةةةةةةةةةةةةةةةة والنبى مش زى ماكنت بشفهم من ييجى كام سنة فى الشارع والعمل والأسواق ؟؟؟؟

قال اييييية شعر اصفر وعيون ملونة وهى فى الاصل سمراء دة اية دة اكيد فى تغير فى المناخ او فيية دواء او اييية الحكاية يامحمود ايية دة يامحمود !

وعندما ننظر الى الأخت أو الأخ نجد ان شعرها ناعم وسايح ولونة اصفر زى الاوربيين تمام وكمان عينيا أخضرة او زرقاء وبرضو البشرة قمحى غالبا ياخبر اية حصل لسيدات المجتمع وأنساتة اللة يكون فى عون شباب اليومين دول اييية الجمال الصناعى دة ويادوب الواحدة تدخل بيتها وبعدين تتقلب آيى واللة يتغير لون وشها وتغطى شعرها وتشيل لون عينيها يعنى تبقى مصرية صرف... آللة آللة ايية حصل كنت فى يوم من الايام هفتنى فكرة ان اعلق خارج باب الشقة مرآة من باب التغيير وكنت فاتح فتحة للعين السحرية ومرة لقيت بنت رايحة مدرستها وشايلة كتبها ووقفة على باب شقتى آل ايية بتهندم نفسها فى المرآة وأذ بى أرى العجب صباع روج وقلم كحل ومش عارف انبوبة زى المرهم كدة فى اليد الأخرى وهات يا رسم على الوش وهنا قررت ان اندة على المدام لكى تشاهد معى هذا المشهد وصعقت انة اى هذا التصرف تقوم بة بنات أخريات فى العمارة طب ليية هما ماعندهمش مرايات ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

بالطبع مرآتى انا مستوردة وبتساعدهم ايية الفكر ة التعبانة بتاعتى دى أمال ايية السبب ؟

بالطبع البيت بيمنع البنات دى تعمل زواق او تجميل طب هل مفيش رقابة ان يتم فتح الشنط اثناء عدم وجودهم (رقابة ابوية ) اللة أعلم المهم انا قلت ياواد يامحمود ركز فى النظر بقى وشوف البنات حوليك علشان انتى عندك بنتين وبيكبرو وهيبقو فى سنهم وأذ بى اشاهد ظاهرة غريبة جدا ايية انا ليية ماكنتش شايف ولا ايية الست مراتى ربنا يكرمها مش مخليانى ابص برة وانا كمان مساعدها ماليش فى الغلط بس واللة انا زعلت جدا لانى ازاى مش واخدبالى والمدرسة اعدادى وثانوى بجوارنا فى الميدان وانا ساكن فى الميدان يعنى ببص على باب المدرسة دى ودى اكيد لازم اشوف السبب وهنا رأيت العجب ان مايقرب من 70% من الطالبات لون شعرهم اصفر ذهبى وعيونهم ملونة وحطين بتاع من المسخرة دى اللى بتخلى الوش زى مايكون متمحر ومعمول معجون وواخد وش بطانة وتلاقى الرقبة لون والوش لون يعنى مغيرين فى لون البشرةكمان والعينين والشعر دة غير المحزق فوق وتحت ياترى دة صح ولا غلط ودةمن ايية هل قلة رباية او من توجية اعلامى ام توافر المواد المستعملة ام خداع وكذب مباح ام مرض ام ماذا انا كنت عايز ان التغيير يكون فى السلوك الانسانى يعنى التحضر والتفوق والاغرب من كدة بقى ان بعد انقضاء اليوم الدراسى تجد البنات تقف على النواصى زى الشباب ايية دة انا كنت نايم ولا اية الحكاية ربنا يستر على ولايانا آآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآةةةةةةةةةةةة يانا

لا تقلق من تدابير البشر، فأقصى ما يستطيعون فعله معك هو تنفيذ إرادة الله .

رابط هذا التعليق

يبدو يا استاذ محمود انك مش عايش معانا في البلد لآن ده الي حاصل من زمان قوي

البنات كلها بقت كدة بس مدام بتربي بناتك كويس يبقى متخافش عليهم

مرمر

عندما نتكلم بصدق.....

ونستمع بهدوء....

وننقد بإخلاص......

نحصل على حوار هادف.....

لست مجبرة أن يفهم الآخرين من أنا؟ فمن يمتلك القلب والروح أنا له كتاب مفتوح

اللهم اغفر للمؤمنين والمؤمنات والمسلمين والمسلمات الاحياء منهم والاموات

رابط هذا التعليق

انا كنت يامرمر مش واخد بالى ان العملية ظاطت وبقت على كل السنون ولاكنى عندما شاهدت ذلك على باب شقتى اندهشت وعلى العموم ربنا يهدى وشكرا على المساهمة بالرد

رابط هذا التعليق

غض بصرك يا استاذ محمود :lol: انت واخدها حلونه فى سلونه ولا ايه

انت اول مره تعرف الكلام ده؟

اسأل الله الهداية واقفل الشباك اللى بيطل على المدرسة فى الميدان :lol:

كل واحد وله طريقة تربيته وكما قولنا فى موضوع الحجاب ياريت حضرتك تقراه كله حتلاقى استفسار كامل عن الحاجات دى ولا ايه يا مرمر؟

تحياتى وعيد سعيد

الدنيا يومان

يوم لك ويوم علبك

فافعل ماشئت

لكن تذكر

كما تدين تدان

رابط هذا التعليق

واللة يامرمر انا عايش بس اليومين دول بنت من البنات كبرت ولقيت نفسى كدةشلت همها من اللى انا شفتة وبشوفة وانا عارف والحمد للة انى ربيتها كويس وعلى العموم احب اخبرك ان اللى بيحصل دة ليس من البيت فقط ولاكنة من الكل حاكم ومحكوم يعنى انا بقول ودة من تجربة وحكم من شواهد حية !!!

ان من أطعم ابنائة من حلال حفظهة اللة وحفظ ابنائة وانى اشهد انى لم أرى اناس يأكلون من حلال الا وحفظهم اللة ومن يعولو فمن حفظ نفسة من أكل الحرام بارك اللة فى مالة وعيالة وهذا ماكنت ارمى الية ياسادة ولكم التحية والشكر على الرد *****

اما الرد على amrhoras

فأنى واللة اخشى اللة وانا عندى من البنات ما قد يجعلنى اخشاة ولاكنى كنت اريد ان انشر فى المنتديات ما يوجع نفسى من سلبيات باتت من ايجابيات المجتمع اما بخصوص الحجاب فكل اناء ينضح بما فية يعنى انا قلت الحلال بين والحلال بين اما من يريد ان يكون بين الاثنين فلا نافع ولاشافع ان الاسلام قوى ليس بنا ولاكن بمن تمسك بة وان اللة اعزنا بالاسلام فأن تركناة اذلنا اللة وهذا مانراة فى الشارع اليس فى التعرى ذل لكل عارية انها تعرض جسدها لكل نهاش ومشتهى وتكون من الخاسرين وهنا لكم التحية والشكر على عناء الرد

رابط هذا التعليق

انضم إلى المناقشة

You are posting as a guest. إذا كان لديك حساب, سجل دخولك الآن لتقوم بالمشاركة من خلال حسابك.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

زائر
أضف رد على هذا الموضوع...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   تمت استعادة المحتوى السابق الخاص بك.   مسح المحرر

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...