اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

ما هي أفضل المدارس في الرياض؟

Recommended Posts

ربنا يكرمك ريمو بجد ما حدش معبرنى غيرك يا ام مريم الجميلة منورانى واللة على الفيس بوك

بجد دا انا النهاردة ما زكرتش غير الموضوع دا مش فاهمة الحتة اللى بالاحمر

يعنى اصل الشهادات وتكون 2 قبل عامين ؟............اية دا انجليزى دا مرسى :h!!!h:

معلش اللى فهمتة انى اروح المدرسة واقولهم عايزة اللى يفيد ان أية اللى هيا بنتى يعنى قضت فترة الكى جى هنا

بس واوثقها خارجية وقنصلية

طب الكى جى 2 بتاعة منة اللى هيا بنتى الصغيرة دى بقى فى الضياع قضت البيبى كلاس بتعيط يعنى يا دوب عرفت الاa كابتال

طب كدة هيدوهم الحروف ولا زى كى جى 2 عندنا

طب وكى جى 3 دى عندكوا زى 2 عندنا هنا فى مصر

الله يخليكي يا قمرة

بصي حتة الشهادات دي زي ما فهمتي بالظبط هاتجيبي افادة بالنجاح و تصدقيها من الخارجية المصرية و السفارة او القنصلية السعودية عندك

اما بالنسبة لمنون الصغنن الجميل ما شاء الله عليها ما فيش ورق غير بس الحاجات العامة شهادة الميلاد و التطعيمات و كده

و ما تخافيش انا سالت في مدرسة مريم على موضوع انها ما دخلتش قبل كده قالتلي مافيش مشاكل الاطفال بيلقطوا بسرعه و هما طبعا هاديوهم الحروف و الارقام و الاشكال حاجات بسيطة يعني زي kg1 عندنا في مصر كده

بس خلي بالك في بعض المدارس الانترناشونال ممنوع الكلام بالعربي فانتي بس علمي البنوتة الحاجات الاساسية زي عاوزة اشرب عاوزة اروح التواليت بالانجليزي كده يعني

رابط هذا التعليق

ريمو اللة يخليكى

بصى بالنسبة لاية واللغة ما شاء اللة مش شايلة همها خالص انما منة مااوعدكيش ربنا يستور دى كانت مبهدلة مدرسات البري كى جى كانوا بيشرحوا وهما شايلنها بامر مديرة الكى جى والا تعيط لحد لما تزهقهم

سؤال تانى معلش زهقتكوا هو المدارس يومها الدراسى من الساعة كام للساعة كام

واية المدارس اللى فيها waitingيعنى عشان لو انا مش باخلص شغل فى ميعادهم اقدر اعمل اية

معلش طلب ...ممكن حد يقولى لنا على ما اجى الدراسة هتكون بدات وعدى بتاع اسبوعين كمان اية المدارس اللى ممكن تقبل بناتى واية المدارس اللى ما حاولش فيها اساسا؟

وهل كل المدارس فيها اقساط

ولو فيها كام فى المية من المصاريف الكلية مثلا مدرسة ب8000 ريال المطلوب ادفع كام الاول عشان اعمل حسابى من هنا على فلوس تكفى

( يا بني إذا افتخر الناس بحسن كلامهم فافتخر بحسن صمتك ) .

رابط هذا التعليق

ريمو اللة يخليكى

بصى بالنسبة لاية واللغة ما شاء اللة مش شايلة همها خالص انما منة مااوعدكيش ربنا يستور دى كانت مبهدلة مدرسات البري كى جى كانوا بيشرحوا وهما شايلنها بامر مديرة الكى جى والا تعيط لحد لما تزهقهم

سؤال تانى معلش زهقتكوا هو المدارس يومها الدراسى من الساعة كام للساعة كام

واية المدارس اللى فيها waitingيعنى عشان لو انا مش باخلص شغل فى ميعادهم اقدر اعمل اية

معلش طلب ...ممكن حد يقولى لنا على ما اجى الدراسة هتكون بدات وعدى بتاع اسبوعين كمان اية المدارس اللى ممكن تقبل بناتى واية المدارس اللى ما حاولش فيها اساسا؟

وهل كل المدارس فيها اقساط

ولو فيها كام فى المية من المصاريف الكلية مثلا مدرسة ب8000 ريال المطلوب ادفع كام الاول عشان اعمل حسابى من هنا على فلوس تكفى

ان شاء الله الدراسة تبدء 26/9 بس على ما الناس تبدأ تنتظم خصوصا ان الدراسة بعد العيد على طول فا اظن ان الحال هايتظبط على اول اسبوع في اكتوبر كده

موضوع ال waiting دا ما عنديش خلفية عنه لان مريم اول سنة تدخل السنة يعني ما عنديش خلفية في التعامل مع المدارس لسا خااااااااااااااام

بصي اغلب المدارس بتقسط المصاريف يعني مدرسة الرمال مصاريف ال kg كانت 9000 بتقسطي براحتك ممكن معاكي لحد 4 اقساط

مدرسة مريم ال kg ب 11500 على 3 اقساط

بس ان شاء الله هاسالك في موضوع التقديم دا لحد امتى مفتوح و ارد عليكي

رابط هذا التعليق

سؤال كمان دلوقتى عمر بناتى 5و9 شهور وخلصت هنا الكى جى 2 فى مدرسة لغات هنا فى مصر

مطلوب اى ورق من المدرسة عشان هناك تبقى اولى ابتدائى

وبنتى التانية هتكون 3سنين و9 شهور كدة تدخول سنة كام كى جى وان وهى هنا كنت فى بيبى كلاس هل كمان لازمها ورق من مدرستها ولا كانى باقدم لها من الاول وخلاص

واية الكى جى 3 دى عشان دى اكتر حاجة عايزة اعرفها طبعا ويا ريت كل الاسئلة اللى فاتت حد يجاوبنى عليها؟

البيبي كلاس هنا بيسموه كيجي ون .. وعليه فالكيجي تو هنا تعادل كيجي ون في مصر وبالتالي فالكيجي ثري هنا هي الكي جي تو في مصر .

بالنسبة للشهادات هتجيبي شهادة سنتين فاتوا لو البنات بقالهم في التعليم اكتر من سنتين اما لو هم لسه في البدايه فبتجيبي الشهادات السابقه ان وجدت ولو موجدتش خلاص بتدخليهم عادي بدون شهادات سابقة ..

..إذا دعتك قدرتك على ظلم الناس فتذكر قدرة الله عليك ..

رابط هذا التعليق

تسلمى لى يا ريمو

معلش انا واخدة الموضوع لحسابى بس عشان هما البنات هما اكتر حاجة قلقانة عليهم

وطبعا لانى هاشتغل فنفسي انزل الشغل وانا مطمنة انهم فى مدرسة كويسة وكلة تمام

بس طب اليوم الدراسى بيخلص فى معظم المدارس فى الكى جى زى الابتدائى

حوالى الساعة كام؟

معلش تفاصيل صغيرة بس مهمة اوى بالنسبة لى

رابط هذا التعليق

شكرا ضحى

بس كدة انا مش فاهمة اجيب شهادة لكى جى 1 وواحدة لكى جى 2

ولا بما يفيد انها اجتازت مرحلة الكى جى وخلاص

رابط هذا التعليق

• بعد 2 أسابيع...

السلام عليكم شكرا على المواضيع الجميله والردود المفيده انا ان شاء الله هوصل الرياض فى 20/9 هينفع اقدم لاولادى فى المدرسه ولا هيكون الوقت فات علما بانى بفكرفى مدرسه الرمال من كلام الاخت ديم عندى ابنى رايح خامسه وبنتى رايحه kg2 عندها على الدخول خمسه وثلاث شهور

اللهم صلى على سيدنا محمد رضا نفسه اللهم صلى على سيدنا محمد زنه عرشه اللهم صلى على سيدنا محمد مداد كلماته

رابط هذا التعليق

مساء الخير وكل سنه وانتم طيبين وربنا يعيدو علينا وعليكم بالصحة والعافيه بالنسبة للأخت الي بتسأل عن مدرسة الرمال :

أولا الدوام عندهم للساعه 2 تقريبا ويمتد للساعه 4 حسب اختيارك بس ده عليه رسوم تانيه \ثانيا : اتوقع القبول عندهم مفتوح في أي وقت

ثالثا : عملوا توسعه حلوه اوي للمدرسة وفصول الكيجي فعلا بقت في الدور الأرضي علشان سلامة الأطفال وبصراحه انا وصلت من مصر من يومين وكلمتهم عشان اسأل عن استلام الكتب وافادوني ان السنة الجاية عندهم انشطة جديده وبرامج جميله جدا ان شاء الله انا متحمسه وزي ما قلت اعداد الطلاب من كبيره فالتركيز على الولاد جامد والحمدلله ولادي مبسوطين .

ربنا يوفق الجميع واهم شيء الاستخارة . :P

رابط هذا التعليق

• بعد 1 شهر...

العضو الجديد (بحبك يابلدي)

أرسل الرسالة التالية :

اخوكم لسة جي الرياض من شهر تقريبا وسكنت في العزيزية وابني الكبير في تانية ثانوي ومحتار ادخله مدارس حكومية ولا خاصة وابني التاني في تانية اعدادي وعايز يدرس تبع السغارة ويلتحق بمجموعات تقوية مصرية فممكن تقولولي فين اجد المجموعات تكون قريبة من العزيزية فمككن تساعدوني ولكم جزيل الشكر

في القصص الرومانسية القديمة .. يكتب المحب رسالة حب .. ويضعها في زجاجة .. ويرمي الزجاجة في البحر .. لا يهم من سيقرأها .. لا يهم هل ستصل إلي حبيبته أم لا .. بل كل المهم .. أنه يحبها ..
وتاني .. تاني .. تاني ..
بنحبك يامصر .. ...

‎"إعلم أنك إذا أنزلت نفسك دون المنزلة التي تستحقها ، لن يرفعك الناس إليها ، بل أغلب الظن أنهم يدفعونك عما هو دونها أيضا ويزحزحونك إلى ماهو وراءها لأن التزاحم على طيبات الحياة شديد"

(من أقوال المازني في كتب حصاد الهشيم)

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

احب اخد رأيكم جميعاً هتعملوا ايه فى المدارس هذا العام انا خايف جدا على اولادى من موضوع انفلونزا الخنازير و بفكر موديهمش المدرسة هذا العام لأن بنتى فى KG3 و الأطفال فى السن ده بيكونوا مناعتهم ضعيفة و عرضة للعدوى و بذات انا بسمع ان الرياض المرض فبها منتشر جداً و للأسف التعامل الطبى مع العدوى غير جيد .

احب اعرف منكم نوين تعملوا ايه و ارجو منكم النصيحة , علما بأنى كان نفسى اودى بنتى المدرسة عشان متتحبس فى البيت و عشان تنمى المهارات الإجتماعية لديها و تتعرف على اطفال فى سنها و تخرج طاقتها بس مرعوب بجد و مش عارف اخد قرار نهائى فى الموضوع و فاضل إسبوعين على بداية الدراسة.

و شكرا مقدماً لكم جميعاً

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

احب اخد رأيكم جميعاً هتعملوا ايه فى المدارس هذا العام انا خايف جدا على اولادى من موضوع انفلونزا الخنازير و بفكر موديهمش المدرسة هذا العام لأن بنتى فى KG3 و الأطفال فى السن ده بيكونوا مناعتهم ضعيفة و عرضة للعدوى و بذات انا بسمع ان الرياض المرض فبها منتشر جداً و للأسف التعامل الطبى مع العدوى غير جيد .

احب اعرف منكم نوين تعملوا ايه و ارجو منكم النصيحة , علما بأنى كان نفسى اودى بنتى المدرسة عشان متتحبس فى البيت و عشان تنمى المهارات الإجتماعية لديها و تتعرف على اطفال فى سنها و تخرج طاقتها بس مرعوب بجد و مش عارف اخد قرار نهائى فى الموضوع و فاضل إسبوعين على بداية الدراسة.

و شكرا مقدماً لكم جميعاً

الاخ الفاضل

انا كمان بنتى kg2 ولسه مقدمتلهاش فالمدرسة

ومنتظرة نشوف اخرتتطورات الاحداث

حتى لو هيعطو المصل للاطفال كحماية انا مش هعطيها المصل ده .

ومحدش عارف الايام الجاية هيحصل فيها ايه .

انتظرشوية وربنا يقدم ال فيه الخير ان شاء الله

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

و شكرا مقدماً لكم جميعاً

الاخ الفاضل

شكرا جزيلا على ردك

فعلا انا انصح الجميع بعدم الإستعجال و عدم اعطاء المصل نهائياً للأطفال لأنى علمت ان له اثار جانبية خطيرة جدا و تظهر على المدى البعيد و تعتبر كارثية و هى اشد من المرض نفسة و لذلك فالإنظار هو افضل شىء حتى نعرف ماذا سوف يحدث .

و الله المستعان و ربنا يستر

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

و شكرا مقدماً لكم جميعاً

الاخ الفاضل

شكرا جزيلا على ردك

فعلا انا انصح الجميع بعدم الإستعجال و عدم اعطاء المصل نهائياً للأطفال لأنى علمت ان له اثار جانبية خطيرة جدا و تظهر على المدى البعيد و تعتبر كارثية و هى اشد من المرض نفسة و لذلك فالإنظار هو افضل شىء حتى نعرف ماذا سوف يحدث .

وزير الصحة المصرى صرح بعدم مسؤليته عن الاعراض لجانبية للمصل

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

و شكرا مقدماً لكم جميعاً

الاخ الفاضل

شكرا جزيلا على ردك

وزير الصحة المصرى صرح بعدم مسؤليته عن الاعراض لجانبية للمصل

كلام زي الفل بصراحة

طب و بعدين احنا المفروض نعمل ايه؟

اودي مريم المدرسة و لا اقعدها في البيت السنة دي هي داخلة kg2

انا و باباها محتارين جدا و ادينا مستنين نشوف هايأجلوها تاني لبعد الحج و لا ايه

بس هل فعلا التطعيم دا الزامي لدخول المدارس و لا لأ؟

رابط هذا التعليق

سؤال هام جدا

انا ابني سنه في 1-10-2009 هيكون 3 سنوات و5 شهور و10 ايام

هقدم له هنا فيه بعض المدارس قبلته في kg2

السنه دي اخر سنه ليه في السعوديه وهنزل مصر علي الدراسه العام القادم باذن الله

هل هيكون هناك مشكله في قبوله في سن kg3 الي تقابل في مصر kg2 عشان سنه ناقص 20 يوم عن السن القانوني

ارجو الافاده

وهل مجرد اني اجيب شهاده بانه اخد kg الاولي هنا ميخلهمش يقبلوه\

الموضوع ده هام جدا عشان لو كانوا مش هيقبلوه اقعد الواد في البيت وبلاش هم وتضييع فلوس هلي الفاضي

وانا اصلا خايف علي من الانفلونزا والعدوي وربنا هو الحارس

رابط هذا التعليق

• بعد 4 أسابيع...
سؤال هام جدا

انا ابني سنه في 1-10-2009 هيكون 3 سنوات و5 شهور و10 ايام

هقدم له هنا فيه بعض المدارس قبلته في kg2

السنه دي اخر سنه ليه في السعوديه وهنزل مصر علي الدراسه العام القادم باذن الله

هل هيكون هناك مشكله في قبوله في سن kg3 الي تقابل في مصر kg2 عشان سنه ناقص 20 يوم عن السن القانوني

ارجو الافاده

وهل مجرد اني اجيب شهاده بانه اخد kg الاولي هنا ميخلهمش يقبلوه\

الموضوع ده هام جدا عشان لو كانوا مش هيقبلوه اقعد الواد في البيت وبلاش هم وتضييع فلوس هلي الفاضي

وانا اصلا خايف علي من الانفلونزا والعدوي وربنا هو الحارس

بنت اختي مواليد شهر 4 /2005 يعني كانت المفروض تتدخل السنة ده KG1 لكن بسبب انفلونزا الخنازير قعدتها من المدرسة ومقدمتلهاش اصلا وهدخلها السنة الجاية على KG2 عادي بس طبعا هيمتحنوها طبعا الكلام ده في مصر

رابط هذا التعليق

لو سمحتم يا جماعة اللى مدخل ولادة مدرسة المؤمن العالمية اللى في الرياض يدخل

لاحسن ابني في جراد 2 وهيجنني من الغباء اللى هو فيه

رابط هذا التعليق

ايه يا جماعة محدش عايز يرد عليا ولا ايه على فكرة انا عضوة مش جديدة بس فجأ’ة لقيت حسابي القديم مش عايز يدخل مش عارفه ليه

رابط هذا التعليق

لو سمحتم يا جماعة اللى مدخل ولادة مدرسة المؤمن العالمية اللى في الرياض يدخل

لاحسن ابني في جراد 2 وهيجنني من الغباء اللى هو فيه

مدرسةالمؤمن من المدارس المتواضعة جداً

وهي مدرسة إدارتها وماهجها باكستاني

مستوى التعليم بها متواضع أيضاً ..

ولكن لا تنسي أنه قد يكون إختلاف قدرات بين التلاميذ وبعضهم .. وقد يتكون توقعاتك من الطفل أعلى مما هو فيه

في القصص الرومانسية القديمة .. يكتب المحب رسالة حب .. ويضعها في زجاجة .. ويرمي الزجاجة في البحر .. لا يهم من سيقرأها .. لا يهم هل ستصل إلي حبيبته أم لا .. بل كل المهم .. أنه يحبها ..
وتاني .. تاني .. تاني ..
بنحبك يامصر .. ...

‎"إعلم أنك إذا أنزلت نفسك دون المنزلة التي تستحقها ، لن يرفعك الناس إليها ، بل أغلب الظن أنهم يدفعونك عما هو دونها أيضا ويزحزحونك إلى ماهو وراءها لأن التزاحم على طيبات الحياة شديد"

(من أقوال المازني في كتب حصاد الهشيم)

رابط هذا التعليق

السلام عليكم اخوانى و اخواتى

لو ممكن تفدونى فى افضل المدارس العالميه الموجوده بمنطقه شرق الرياض(النسيم الروضه الربوه حى السلام.....الخ) و اسعار المصروفات بها لو سمحتم افادكم الله

السلام عليكم

سألني

احدهم ما أكبر دولة في العالم.. قلت له وبكل فخر (مصر).. قالي انت ملكش في

الجغرافيا.. قولتله انت اللي ملكش في التاريخ

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...