اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

ماذا فعلنا بالريف المصري؟

Sherief AbdelWahab

Recommended Posts

أثار ما ناقشه العزيزان عادل أبو زيد وسي السيد في موضوع "الهجرة العبيطة" في المناقشات السياسية نقطة تستحق أن يفرد لها هنا نقاش مستقل..

الريف المصري.. الذي كان وكان وكان..

تذكرت ما قاله رشدي سعيد هو أن استصلاح الصحاري ليس الحل المناسب لحل مشكلة الغذاء لأسباب كثيرة منها المناخي ومنها الإيكولوجي .. وأن الأولوية هي لإصلاح الأراضي الزراعية القائمة لأنها ما زالت قادرة على أن تكون سلة غذاء مصر..

بصوا عليها .. وعلى الريف اللي لا بقى ريف ولا بقى مدينة..

تراث من البناء على الأراضي الزراعية بلا جدوى ولا ضابط ولا رابط ولا قانون..

عدم اتباع أساليب علمية محترمة في الزراعة تطول فترة صلاحية الأرض وما تخليهاش عرضة للتبوير..

ماذا فعلنا -حكومة وشعباً -بريف بلدنا؟

خلص الكلام

Sherief El Ghandour<br /><br />a furious Egyptian

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

كل شئ بمصر للأسف تغير حتي بساطة الأنسان المصري والذي حدث للريف ليس بمعزل عن ذلك

فالفلاح المصري اللي كان بيصحي من صلاة الفجر ويروح لأرضه دلوقتي ركب دش وبيصحي الساعة 10

علشان كان طول الليل سهران قدام التليفزيون.

نفسية الفلاح هي اللي تغيرت بفعل فلوس الخليج لازم تبني البيت بالاسمنت دورين وتركب سيراميك

ودش وتليفون وتشبك نت كمان الكلام ده مش وحش لكن مع الغييرات تغيرت حاجات كتير

فلا الريف ريف ولا الفلاح فلاح ده اللي بيحصل دلوقتي يا عم شريف

أنا مصري

ولو كمموا صوتي يوم واتخرست

أو زادوا العقارب فيكي واتقرصت

بحبك يام البلاد والكون

لا عمري زعلت منك ولا حتي اتقمصت

....

وأنا مصري

حبيت الطمي في نيلك

ومهما الغربة خادتني

حلمي إني آجيلك

ولو ف يوم ماقدرتش

قلبي وعمري أهديلك

....

وانا مصري ويحلالي

أقولها ف النهار والليل

وحبك مش مقياس ولا كيل

ده زرع جذوره في قلبي

وشايلك جوه عيني شيل

.....

أنا مصري

ونفسي يا مصر

أكحل عيني بترابك

ولما آجي

ما يحوشني العس علي بابك

وأحكيلك

وأشكي الهم

وأقولك أنا درويش

مضموم لزمرة أحبابك

.............

وف نيلك أغسل رجس الترحال

وغربة عمر

وهجرة ما كانت ع البال

وأبوس إيدك

ولا اسيبك

منقول عن احد الشعراء واسمه ابن طيبة بارك الله له

رابط هذا التعليق

تنشيط الاستثمار العقارى + التمويل العقارى + البناء على الاراضى الزراعيه = تدمير مصر فى نهاية هذا القرن بفلوس سكان مصر والمستثمريين العقاريين الاجانب بدون طلقة رصاصه .

عندها الزمان سيقول الزمان لمصر باى باى يا حلوة لان اهلك اهانوك ودمروكى والسلام

الصناعه بيست قضية تنميه فقط انما قضية وجود لمصر

لماذا :

مصادر الدخل الرئيسه لاى بلد ثلاثة

1- الزراعه

2 - التجارة

3 - الصناعه

اولا الزراعه

مصر ليست دوله زراعيه والدليل الابحاث الزراعيه لا تليق بدولة زراعيه ( اكد هذا الكلام الدكتور هشام الناظر رئيس اكاديمية البحث العلمى فى مصر ) ومصر دولة تعتمد فى مصادر المياة على النيل الذى يمثل 95 % من مصادر المياه فى البلد ( 55.5 مليار متر مكعب للبلد كلها تبعا لاتفاقيات دولية مع حوض النيل والله اعلم ممكن تقل ام لا وفى ندوة بساقية الصاوى بالزمالك ( حصرت شخصيا الندوة ) قال السيد وزير الرى بالنص " نصيب الحد العالمى للفقر المائى 1000 متر مكعب سنويا للفرد ومصر سنة 2025 سيكون بين 400 - 600 متر مكعب واننى غير متفائل بالنسبه للمياة) .

قال السيد المصرى الاصيل الدكتور المحترم رشدى سعيد ان الصحراء الشرقيه لا يستقر بها الماء اما تذهب الى النيل او البحر الاحمر وهو قاد فرقه بحثيه للبحث عن آبار لم يجد سوى بئر واحد اسمه ابو فريجه والصحراء الغريبيه بها بعض آالابار ومياه غير متجددة والدليل على ذلك كما قال الزراعاتن التى تمت فى الغرب بعد فترة وبعد سحب المياة تملحت مياة الابار .

مصر ان اراد اهلها خير بها لابد ان يتجه العمران القادم فى الجنوب الغربى لمصر وارجوك اقرأ مشاركتى " نهاية مشكلة الاسكان الآن " اقوى مشروع حضارى فى مصر لهذا القرن .

2- الصناعه

المصانع فى مصر ورش كبيرة لان المصنع يعنى وجود مصممين اى مهندسين ( اكثر من 95% من خريجى الهندسه فى مصر لا يعملون بالهندسه انما هم اما رؤساء انفار او فنيين يقرأون الكتاوجات الفنيه وانا منهم) .

3- التجارة

اذا لم تكن تزرع او تصنع بماذا سوف تتجار

الكلام كثير ولكن

رابط هذا التعليق

ودة بيت القصيد يا عزيزي..

اشمعنى البنا على الأرض الزراعية دون غيرها؟

وليه لما صدر قرار في العهد الجنزوري بمنع البناء على الأراضي الزراعية لقينا اعتراضات وهيجان وميجان؟ لا نسيبها لحد ما تبقى أرضنا العطشانة أصفر من فانلة المقاولين العرب ونرجع نستورد مزروعات من طوب الأرض ونطلع هيلا بيلا على الصحرا متبعين الشعار الحزبوطني "عايزينها تبقى خضرا"!

يبقى ابني قدامي وأدور عليه!

موضوع البناء لوحده مشكلة ، وموضوع تحول الزراعة لمشروع خاسر مشكلة برضك ، وما اعتقدش إن الحكومة بس هي اللي عملت الزراعة مشروع خاسر!

خلص الكلام

Sherief El Ghandour<br /><br />a furious Egyptian

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...