إيزيس بتاريخ: 1 أبريل 2008 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 1 أبريل 2008 كد تمام واضح جدا حضرتك لازم تقر في البيت درءا للمفاسد باهزر و الله العظيم تلاتة قُل لَّوْ كَانَ الْبَحْرُ مِدَادًا لِّكَلِمَاتِ رَبِّي لَنَفِدَ الْبَحْرُ قَبْلَ أَن تَنفَدَ كَلِمَاتُ رَبِّي وَلَوْ جِئْنَا بِمِثْلِهِ مَدَدًا رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
جويرية بتاريخ: 1 أبريل 2008 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 1 أبريل 2008 السلام عليكم ورحمة الله....اسمح لى يازهيرى أن أضيف الى تلك الوظائف وظيفة أخرى تناسيناها فى خضم البحث عن الذات وتحقيق الطموحات المختلفة لاصحاب الشهادات العليا والدنيا.. ماذا عن المرأة التى تعمل فى البيوت من أجل توفير حد الكفاف لاسرتها؟.... فهى تخرج من بيتها (مخالفة للشريعة ) تختلط مع الاغراب (مخالفة للشريعة) قد يحدث خلوة ..لا أعنى هنا أكثر من معنى الكلمة...انها قد تتواجد وحدها فى المنزل مع رب الاسرة لظرف او اخر (وهو مخالف للشريعة ايضا) هل نطالبها بالوقار فى منزلها...وأن تطبق الشريعة؟...وتنتظر حسنة من هنا واخرى من هناك...وتتسول قوت اولادها...سواء كان معها زوج ام لا ؟ ليتنا نتعامل بروح القرآن ...... انا عارف مقدما الاخت جويريه حترد تقول ايه...حتقولك لو كان المجتمع بيطبق تعاليم الإسلام مكانتش واحده زي دي حتضطر تشتغل في البيوت و حنفضل في الريفولفينج ديسكشن دي على طول انا مش بحجر والله على رأي حد بس شايف ان الدعاوي اللي من النوع ده (عودة النساء كلهن الى المنزل) بتجر وراها دعاوي تانيه و حاجات خطيره متنفعش تتطبق على مجتمعنا المصري ابدا تحياتي الأخت folana الأخ زهيري بالنسبة لوظيفة الخدم دي وظيفة مهمة جدا ولو موجوده زي زمان كانت رحمة المجتمع من ظاهرة اطفال الشوارع و الملاجئ و المتسولين لما نشوف الأفلام العربية القديمة نلاقي حتي الموظفين كان بيبقي عندهم خدم في البيت قول الرسول صلى الله عليه وسلم (من ولي لنا عملا وليس له منزل فليتخذ منزلا أو ليست له زوجة فليتزوج أو ليس له خادم فليتخذ خادما أو ليس له دابة فليتخذ دابة) طبعا الحديث بيتكلم عن حقوق الموظفين في الدولة بس نستفيد من معناه برده ان الخادم مهم و انه اهم من العربية كمان عشان جات كلمة ( الدابة ) بعده و الله أعلم بس هيا في مشكلة في موضوع الخدم اللي هيا ان الخادمة أجنبية عن الزوج و دي اللي بتسبب مشاكل كبيرة لدرجة ان زوجات في مستوي مادي عالي جدا و بيستغنوا عن الخدم و تقوم هيا بالأشغال الشاقة طيب لو الواحد ماله مريحهوش يعني ايه فايدته بقي طيب يا تري ايه الحل في موضوع وجود الخدم في البيوت طبعا انا بقول أراء غريبة عن عمل المرأة بس دي بقي القنبلة mft: الخدم مفروض يبقوا ملك يمين فعلا طول عمر الدنيا و الخدم ملك يمين لغاية ما اتلغي الرق يمكن من 150 سنة ايام الخديوي اسماعيل مش متأكدة امتي بالظبط بس في الحدود دي هو فعلا مشاكل الخدم صعي الأحتراز منها و أدينا شايفين اللي بيحصل فالحل زي ما بقول موضوع ملك اليمين ده :waf: الا بذكر الله تطمئن القلوب رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
جويرية بتاريخ: 1 أبريل 2008 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 1 أبريل 2008 اتفضلوا الفتوة دي (سفر المرأة بدون محرم)اذا كانت زوجتك (ومعها اطفالك) مسافرة من بلد لبد. وانت وصلتها بنفسك الي طائرة حتى صعدت (وروحت انت بءة). استقبلها هناك اهلها او اهل زوجها... فهو حرام لاشك فيه . دي فتوى سمعتها في العربية وحاسيت اني بعمل حرام بقالي سنين نسيت دي: سأله مقدم البرنامج حتى من مدينة الي مدينة في النفس البلد.. قاله اه و الله يا اخي هو الشيخ مش عايز يزعج الناس بفتواه بالعكس دول بيحاولوا يجيبوا ايسر حاجة و يدوروا علي الرخص بس هو عنده أية او حديث بيقول كدة واقعنا هو اللي غلط مش كلام الشيوخ يعني كان موضوع سفر الزوجه ده زمان يمكن الزوجة بتسافر مرة في حياتها حتروح تحج مثلا لكن ظهرت المشكلة دي مع الوضع الغريب اللي احنا فيه دلوقتي ان بلد ملايين من سكانها مغتربين متهيألي دي الحاجة العجيبة مش موضوع المحرم الا بذكر الله تطمئن القلوب رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
~Heba~ بتاريخ: 1 أبريل 2008 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 1 أبريل 2008 (معدل) لا حول و لا قوة الا بالله جويرية انتى عايزة ايه بالظبط كلامك عن ان الخدم لازموا يبقوا ملك يمين لا يوافق اى ملة او دين سوى فا بالك بالاسلام اللى القرآن ملئ بالايات التى تدعو لفك الرقبة و تحرير الارقاء و تيجى انتى تقولى لازم يبقوا ملك يمين ايه طبعا عشان تبقى الخلوة حلال و يبقى حلال للرجل يعاشر خادمته ما هى ملك يمين بقى فكرتينى بأهل السعودية اتذكر انه قامت الدنيا و لم تقعد على وزير العمل السعودى عندما عرض العمل كخادمات للفتيات السعوديات (المحتاجات) و اشتغلوا الناس يدعوا عليه و يطالبوا باقالته و كانت حجتهم ازاى بناتنا اللى كلهم دين و التزام يختلوا برجال غرباء و يشتغلوا فى بيوتهم و نسوا او تناسوا ان هذا ما يحدث للخادمات الوافدات و ده اكبر دليل عن ان سياسة الكيل بمكيالين التى ينتهجونها و كأن بنات اندونيسيا و البلاد الاخرى التى يستقدموا منها و بعضها اسلامية لا بأس فى خلوتهن اما كلمة ملك اليمين فذكرتنى بقصة حقيقية قرأتها عن رجل اماراتى متدين جدا ملتحى و زوجته منتقبة جاب خادمة من مكتب الاستقدام و تصادف ان الخادمة دى سيئة خلق و جاية من بلدها اصلا عشان تضحك على رجل خليجى تخليه يتجوزها و بعدين الراجل ده من اول يوم دخلت الخادمة بيته اخدها لغرفة نومه (من غير زوجته ما تعرف طبعا ) و قالها من اليوم انت ملك يمينى و اداها فلوس!!!!! يعنى ينام معاها و يدفع لها هذا و هو مقتنع انه بيعمل شئ حلال معلش يا جماعه اذا كانت مشاركتى دى فيها الفاظ و كلام مش كويسة بس كان لازم اقوله لانه خلاص استفزاز جويرية زاد عن حده تم تعديل 1 أبريل 2008 بواسطة ENG.Heba أقلل عتابك فالبقاء قليل...و الدهر يعدل تارة و يميل رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
جويرية بتاريخ: 1 أبريل 2008 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 1 أبريل 2008 (معدل) هبة أرجوكي من فضلك يا ريت بلاش ( خلاص استفزاز جويرية زاد عن حده ) مش اسم المنتدي ( محاورات المصريين ) يعني أسمع رأيك و تسمعي رأي لو مش عاجبك يا أختي تناقشيني أو تصححي معلوماتي او متعلقيش خالص أنتي حرة لكن الكلام ده يا ريت بلاش تم تعديل 1 أبريل 2008 بواسطة جويرية الا بذكر الله تطمئن القلوب رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
جويرية بتاريخ: 1 أبريل 2008 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 1 أبريل 2008 ما شاء الله علينا بنرجع ورا بسرعة الصاروخ.................. تقاس الأمور بنتائجها يعنييا جماعة اللي تشعر إن عملها يؤدي لأي شيء حرام تتفضل و تلتزم ببيتها و اللي بتشتغل باحترامها و مفيش خوف عليها من الوحوش الهاربة و الذئاب المرعبة و الجمال السائبة في البيد الشاسعة الواسعة تقوم تشوف شغلها و أنا قايمة أهه السلام عليكم يا جماعة انتو بتحسسوني اني قديمة خالص mft: لأ مش وحوش و لا ذئاب لكن مشاكل تستعصي علي اي حد يحلها غير بالأية ( وقرن في بيوتكن ) الا بذكر الله تطمئن القلوب رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
سهران بتاريخ: 1 أبريل 2008 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 1 أبريل 2008 (معدل) أقتباس طيب يا تري ايه الحل في موضوع وجود الخدم في البيوت طبعا انا بقول أراء غريبة عن عمل المرأة بس دي بقي القنبلة :blink: الخدم مفروض يبقوا ملك يمين فعلا طول عمر الدنيا و الخدم ملك يمين لغاية ما اتلغي الرق يمكن من 150 سنة ايام الخديوي اسماعيل مش متأكدة امتي بالظبط بس في الحدود دي هو فعلا مشاكل الخدم صعي الأحتراز منها و أدينا شايفين اللي بيحصل فالحل زي ما بقول موضوع ملك اليمين ده :sad: ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــــــــ معقوووووووووووووووول الكلام ده ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ يعني اللي تجبرها ظروف الحياة القاسية للعمل كخادمة و علشان لقمة العيش تتحول لملك يمين لتمتهن ليل نهار و تضيع كرامتها و كرامة أولادها اللي خرجت تجيبلهم لقمة العيش فتعود لهم بلا كرامة ..... ترضي الكلام ده لبني جنسك .... ؟ أحنا ما نرضهوش لأي بشر حتى لو كانوا من عباد الحجر لان كرامة البشر أغلى من الحياة .... هي دي العفة اللي بنطالب بيها في المجتمع و اللي انت عاوزة تقعدي الستات في البيوت علشانها ؟ عاوزة كل اللي عنده خدامة ينام معاها ... ما شاء الله .... ربنا يعفو عنا جميعا... تم تعديل 1 أبريل 2008 بواسطة سهران من لي سواك .. و من سواك ... يرى قلبي و يسمعه كل الخلائق ظل في يد الصمد ... أدعوك يا ربي فاغفر ذلتي كرما و أجعل شفيع دعائي حسن معتقدي رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
nash بتاريخ: 1 أبريل 2008 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 1 أبريل 2008 ترضي الكلام ده لبني جنسك وماله ..؟؟ مش باسم الدين....حط انت بس كلمه دين وكل حاجه تباة حلال... ملك يمين وجواري واسيرات ..وكل واحد يعيش حياته...وكله باسم الدين وتعاليم الإسلام..يا اخي سهران صن ضحكة الأطفال يارب فإن هي غردت في ظمأ الرمال أعشوشبت لكن إن زودوها وبكيوا ..ونكدوا ..... هايتلطشوا رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
إيزيس بتاريخ: 1 أبريل 2008 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 1 أبريل 2008 مش قلت لكم ما شاء الله علينا بنرجع ورا بسرعة الصاروخ........... ولسه دا حنا هنشوف أيام بيضة ان شاء الله قُل لَّوْ كَانَ الْبَحْرُ مِدَادًا لِّكَلِمَاتِ رَبِّي لَنَفِدَ الْبَحْرُ قَبْلَ أَن تَنفَدَ كَلِمَاتُ رَبِّي وَلَوْ جِئْنَا بِمِثْلِهِ مَدَدًا رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
سهران بتاريخ: 1 أبريل 2008 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 1 أبريل 2008 (معدل) ترضي الكلام ده لبني جنسك وماله ..؟؟ مش باسم الدين....حط انت بس كلمه دين وكل حاجه تباة حلال... ملك يمين وجواري واسيرات ..وكل واحد يعيش حياته...وكله باسم الدين وتعاليم الإسلام..يا اخي سهران ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ فعلا............... لا بد أن نتفائل .......... فلم يعد هناك ما نخسره ...فقد خسرنا كل شيء حتى عقولنا .... لا نستحق أكثر مما نحن فيه ..... و الله يا أختي ناش عندك حق ما فيش كلام ينقال. تم تعديل 2 أبريل 2008 بواسطة سهران من لي سواك .. و من سواك ... يرى قلبي و يسمعه كل الخلائق ظل في يد الصمد ... أدعوك يا ربي فاغفر ذلتي كرما و أجعل شفيع دعائي حسن معتقدي رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
جويرية بتاريخ: 2 أبريل 2008 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 2 أبريل 2008 (معدل) الأخ سهران الأخت ناش الأخت قرنفل و الله يا جماعة انا بتكلم عن وضع كان سائد في كل الأزمنة و المجتمعات لغاية القرن الماضي متهيألي في مشكلتين دلوقتي محدش عارف يحلهم أولا مشكلة الخدم و مشكلة تجارة الجنس ( و دي داخل فيها مهن كتير منها بعض الممثلات و المطربات ) دول زمان كانوا بيبقوا ارقاء و كان فيه قوانين للعبيد غير قوانين الأحرار يعني العبد عليه نصف عقوبة الحر و الموضوع كدة محكوم و ليه قانون أديكم شايفين الحال دلوقتي عامنل ازاي طيب ما هيا الست بتسيب جوزها يتفرج علي مطربات الفيديو كليب من غير ما تتكلم هو ده مش حرام و يعني لو كانت واحدة زي دي ملك يمين مش ده حلال و لا هو حلال اي حاجة بس تفضل هيا الزوجة الوحيدة و أدي فتوي في الموضوع ده السؤال ( إلا على أزواجكم أو ما ملكت أيمانكم) ما المقصود بجملة ما ملكت أيمانكم في عصرنا الحالى وما حكمه. وشكرا الفتوى الحمد لله والصلاة والسلام على رسول الله وعلى آله وصحبه أما بعد: فإن الصواب في لفظ الآية كما وردت في القرآن هكذا: (إِلَّا عَلَى أَزْوَاجِهِمْ أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُهُمْ فَإِنَّهُمْ غَيْرُ مَلُومِينَ) [المؤمنون: 6] ، [المعارج: 30]. وملك اليمين: هم الأرقاء المملوكون لِمن ملكهم عبيداً، ذكوراً أو إناثاً. والمقصود بقوله (أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُهُمْ): النساء مِن الرقيق، وهنّ الإماء، إذ يحقّ لمالكهنّ أن يطأهنّ مِن غير عقد زواج، ولا شهود، ولا مهر، فهنّ لسن أزواجاً، فإذا جامعهن سُمّيْنَ (سراري) جمع: سُرّيـة. وقد انتهى الرق تقريباً في عصرنا هذا، فلم يعد هناك عبيد ولا إماء لأسباب معروفة، وهذا لا يعني إبطال أحكام الرق إذا وجدت أسبابه، كالجهاد بين المسلمين والكفار، فإن نساء الكفار المحاربين سبايا تنطبق عليهن أحكام الرق، وملك اليمين، وإن أبطلته قوانين أهل الأرض. وما لم توجد هذه الأسباب الشرعية، فالأصل أن الناس أحرار. قال ابن قدامة في المغني: الأصل في الآدميين الحرية، فإن الله تعالى خلق آدم وذريته أحراراً، وإنما الرق لعارض، فإذا لم يعلم ذلك العارض، فله حكم الأصل. وقال صاحب فتح القدير: والحرية حق الله تعالى، فلا يقدر أحد على إبطاله إلا بحكم الشرع، فلا يجوز إبطال هذا الحق، ومن ذلك لا يجوز استرقاق الحر، ولو رضي بذلك. والله أعلم. تم تعديل 2 أبريل 2008 بواسطة جويرية الا بذكر الله تطمئن القلوب رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
deemuck بتاريخ: 2 أبريل 2008 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 2 أبريل 2008 (معدل) من اين هذه الفتوي يا اخت جورية ملك اليمين يدخل فيه الاطفال (وهل حتى مع الاطفال يقام العلاقة ) بيع سيدنا يوسف للعزيز واصبح ملك يمين . ولكن رفض ان يراود امرأته .. وبناءا على كلامك انه محلل لها..فلماذا يرفض؟ كان المتعارف زمان في قبائل قريش ان البيع للعبيد والامات يعتبر ملك.. يعني يحق لها في اي شيء..وهذا يعتبر عرف (شيء متعارف عليه) والعرف هنا سيد الامر. وقبائل قريش كانوا سادة مكة قبل استردادها على يد الرسول عليه الصلاة والسلام تم تعديل 2 أبريل 2008 بواسطة deemuck قلبك عربية تاكسي ....................... ماشي فالحب عكسي عمال يدهس حبايب ....................... ولا بيسمع كلاكسي عواطف سيد التاكسجي رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
Folana بتاريخ: 2 أبريل 2008 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 2 أبريل 2008 السلام عليكم ورحمة الله... الاخت الفاضلة جويرية...الحقيقة أنا ذكرت مثال الاخوات اللائى يقمن بالعمل فى البيوت...كمثال على أن الضرورات تبيح المحظورات...وكل انسان له ظروفه التى يتعامل معاها ...وليس من الانصاف أن نتهم المرأة العاملة بأنها تتخطى حدود الله ونحن هنا نتبادل الاراء ولا نعلم عن ظروفها شيئا... أما وطالما تطرق الحديث الى هذه النقطة فمن الافضل ان نتناول الايات الكريمة التى جاءت لتوضيح هذا التنويه من الله عز وجل لتذكير عباده المؤمنين وذكر فلاحهم والحث على الاتصاف بصفاتهم والترغيب فيها.... فيقول سبحانه وتعالى : " {قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ(1)الَّذِينَ هُمْ فِي صَلاتِهِمْ خَاشِعُونَ(2)وَالَّذِينَ هُمْ عَنِ اللَّغْوِ مُعْرِضُونَ(3)وَالَّذِينَ هُمْ لِلزَّكَاةِ فَاعِلُونَ(4)وَالَّذِينَ هُمْ لِفُرُوجِهِمْ حَافِظُونَ(5)إِلا عَلَى أَزْوَاجِهِمْ أوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُهُمْ فَإِنَّهُمْ غَيْرُ مَلُومِينَ(6)فَمَنْ ابْتَغَى وَرَاءَ ذَلِكَ فَأُوْلَئِكَ هُمْ الْعَادُونَ(7)وَالَّذِينَ هُمْ لأَمَانَاتِهِمْ وَعَهْدِهِمْ رَاعُونَ(8) وَالَّذِينَ هُمْ عَلَى صَلَوَاتِهِمْ يُحَافِظُونَ(9)أُوْلَئِكَ هُمْ الْوَارِثُونَ(10)الَّذِينَ يَرِثُونَ الْفِرْدَوْسَ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ(11)}. المؤمنون قد أفلح المؤمنون ..أى فازوا وسعدوا وأدركوا كل مايروم المؤمنون والذين من صفاتهم: انهم فى صلاتهم خاشعون مستحضرين قلوبهم بين يدى الله تعالى فتطمئن أنفسهم ويتأدبوا بين يدى الله ..فتفلح صلاتهم وتُكتب لهم ويثابوا عليها وهم عن اللغو معرضون اى يبتعدوا عن الحديث الذى لا فائدة منه ولا خير فيه تنزيها لانفسهم وترفعا عنه ...واذا مروا باللغو مروا كراما ...واذا كانوا معرضين عن اللغو فمن الاولى ان يعرضوا عن المحرم ...واذا ملك العبد لسانه الا فى الخير، كان مالكا لأمره كما قال سيدنا رسول الله لمعاذ بن جبل "ألا أخبرك بملاك ذلك كله؟..قلت بلى يارسول الله..،فأخذ بلسان نفسه وقال : "كُفّ عليك هذا " " وهم الذين يؤدون الزكاة لاموالهم على اختلاف أجناسها..مزكين لانفسهم من أدناس الاخلاق ومساوئ الاعمال وهم الذين يحفظون انفسهم من الزنا وماقرب اليه من قول أو عمل ثم.. الا على أزواجهم أو ماملكت ايمانهم فإنهم غير ملومين....لان الله احل لهم هذا ....ولكن من ابتغى وراء ذلك غير الزوجة والأمة المملوكة فأولئك هم العادون الذين تعدوا ما أحل الله الى ما حرمه ..والمتجرؤن على حدود الله وعموم الأية هنا يدل على تحريم المتعة تعالى نشوف بقى " أو ما ملكت ايمانهم".. هنا يشترط فى حل المملوكة ،أن تكون كلها فى ملكه ، فلو كان له بعضها لم تحل له ...لانها ليست مما ملكت يمينه بل هى ملك له و لغيره ...فكما لا يجوز أن يشترك فى المرأة الحرة رجلان أو زوجان ...فلا يجوز أن يشترك فى الأمة المملوكة سيدان.... هذا كان فى ايام الرق والعبودية...لذلك لا نستطيع القول بأن الخادمة فى هذه الايام ملك يمين....صح كده؟...ليه؟ لان الخادمة مش أمة ولا عبدة...وغالبا ماتكون زوجة او فى كنف اهلها ...يبقى لا يجوز ان نقول انها ملك يمين ونبيح ماحرمه الله... تلك حدود الله ومن يتعد حدود الله فقد ظلم نفسه { لَّقَدْ كُنتَ فِي غَفْلَةٍ مِّنْ هَـٰذَا فَكَشَفْنَا عَنكَ غِطَآءَكَ فَبَصَرُكَ ٱلْيَوْمَ حَدِيدٌ } رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
سهران بتاريخ: 2 أبريل 2008 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 2 أبريل 2008 (معدل) و الله يا جماعة انا بتكلم عن وضع كان سائد في كل الأزمنة و المجتمعات لغاية القرن الماضي متهيأليفي مشكلتين دلوقتي محدش عارف يحلهم أولا مشكلة الخدم و مشكلة تجارة الجنس ( و دي داخل فيها مهن كتير منها بعض الممثلات و المطربات ) دول زمان كانوا بيبقوا ارقاء و كان فيه قوانين للعبيد غير قوانين الأحرار يعني العبد عليه نصف عقوبة الحر و الموضوع كدة محكوم و ليه قانون أديكم شايفين الحال دلوقتي عامنل ازاي طيب ما هيا الست بتسيب جوزها يتفرج علي مطربات الفيديو كليب من غير ما تتكلم هو ده مش حرام و يعني لو كانت واحدة زي دي ملك يمين مش ده حلال و لا هو حلال اي حاجة بس تفضل هيا الزوجة الوحيدة JJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــ ما شاء الله ... طب ده كدة الجواز العرفي طلع أرحم مية مرة ...... يا أختي أتقي الله فينا شوية .... بقي أحنا بنطالب الدنيا كلها تحرم ما يسمى بالجواز العرفي و أهو أسمه جواز و بأعتراف مكتوب تقومي أنتي عاوزه اللي عنده خدامة ينام معاها و بصك ملكية ..........و أن شاء الله بقى لما يجيبوا أطفال يبقى أيه الحل ........ أتكلمي زي ما أنت عاوزة بس بلاش تجيبي سيرة الدين أرجوكي ...... العملية مش ناقصة .... و بعدين تخيلي معانا كدة أن دولة أسلامية دخلت حرب و أنهزمت و راحوا واخدين حريمهم سبايا زي أنت ما قولتي و قاموا بمثل تلك الأفعال هايبقى رد فعلك أيه ... هاتقولي عليهم أيه ؟؟؟؟؟ متهيألي لو كلامك ده في بداية القرن الواحد و عشرين يمثل جميع المسلمين يبقى الغرب ليه حق يعتبرنا أعداء للأنسانية .... يعني لو أنتصرنا عليهم هاناخد نسائهم سبايا و رجالهم عبيد .... فيه أيه أكتر من كدة ..... و لله في خلقه شئون .... فيه أحكام سقطت بتغير الظروف يا أختنا الفاضلة زي اللي أتقطعتله رجل بعيد عنك و عن السامعين بيغسل في وضوئه رجل واحدة و بالطبع سقط عنه حكم غسل التانية ...... كذلك موضوع الرق سقط حكمه الى غير رجعة ... تم تعديل 2 أبريل 2008 بواسطة سهران من لي سواك .. و من سواك ... يرى قلبي و يسمعه كل الخلائق ظل في يد الصمد ... أدعوك يا ربي فاغفر ذلتي كرما و أجعل شفيع دعائي حسن معتقدي رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
~Heba~ بتاريخ: 2 أبريل 2008 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 2 أبريل 2008 (معدل) طيب ما هيا الست بتسيب جوزها يتفرج علي مطربات الفيديو كليب من غير ما تتكلم هو ده مش حرام و يعني لو كانت واحدة زي دي ملك يمين مش ده حلال و لا هو حلال اي حاجة بس تفضل هيا الزوجة الوحيدة وحدة زى دى مين يعنى؟؟؟؟؟ مطربة فيديو كليب ملك يمين ياسلام يا رجالة يبختكوا والله wst:: الواحد فيكم يغمض عينيه و يفتحهم يلاقى هيفاء وهبى ملك يمينه و دراعه اليمين كمان تم تعديل 2 أبريل 2008 بواسطة ENG.Heba أقلل عتابك فالبقاء قليل...و الدهر يعدل تارة و يميل رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
أبو محمد بتاريخ: 2 أبريل 2008 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 2 أبريل 2008 الأخ الفاضل / Ghost آسف مرة أخرى أسفى هذه المرة لأنى حذفت مداخلتك التى كانت تعليقا على مداخلتى المحذوفة ظنا منى بطريق الخطأ أن الفاضلة / هبة قد قامت بإزالة ذلك الصرصار الذى تستخدمه كتوقيع لها نحن فى حالة حرب لم يخض جيشنا مثلها من قبل فى الحروب السابقة كانت الجبهة الداخلية مصطفة تساند جيشها الآن الجيش يحارب الإرهاب وهناك من يطعنه فى ظهره فى الحروب لا توجد معارضة .. يوجد خونةتحيا مصر*********************************إقرأ فى غير خضـوعوفكر فى غير غـرورواقتنع فى غير تعصبوحين تكون لك كلمة ، واجه الدنيا بكلمتك رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
deemuck بتاريخ: 2 أبريل 2008 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 2 أبريل 2008 طيب ما هيا الست بتسيب جوزها يتفرج علي مطربات الفيديو كليب من غير ما تتكلم هو ده مش حرام و يعني لو كانت واحدة زي دي ملك يمين مش ده حلال و لا هو حلال اي حاجة بس تفضل هيا الزوجة الوحيدة وتحدة زى دى مين يعنى؟؟؟؟؟ مطربة فيديو كليب ملك يمين ياسلام يا رجالة يبختكوا والله :wub: الواحد فيكم يغمض عينيه و يفتحهم يلاقى هيفاء وهبى ملك يمينه و دراعه اليمين كمان :blink: يجب ان نفترض ان الاخت جورية تجهل هذه الامور فهي تعلم قول الله تعالى {إِنَّ الَّذِينَ يُحِبُّونَ أَنْ تَشِيعَ الْفَاحِشَةُ فِي الَّذِينَ آمَنُوا لَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ فِي الدُّنْيَا وَالآخِرَةِ وَاللَّهُ يَعْلَمُ وَأَنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ}. (النور: 19). وتعرف عقوبة الفعل او التحريض قلبك عربية تاكسي ....................... ماشي فالحب عكسي عمال يدهس حبايب ....................... ولا بيسمع كلاكسي عواطف سيد التاكسجي رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
سهران بتاريخ: 3 أبريل 2008 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 3 أبريل 2008 (معدل) الباش مهندسة هبة .... ما كنتش عارف ليه حاطة الخنفسة اللي عمالة تجري في التوقيــــــع بتاعـك و خيلانا كل شوية بيها .... لكن أكتشفت بعد ما قريت الكلام اللي مكتوب فوق عن العبودية و عالتبشير بعودة الأستعباد و ملك اليمين .... أكتشفت أنه و سيلة رائعة للأعتراض على الكلام العجيب اللي بينقال ...... ممكن تضيفي جنب الخنفسة بيت شعر للأبنودي بيقول فيه: الى الجحيم للفلسفة ....... دنيا لا كانت يوم و لا هاتكون في يوم كويسة ...... دنيا في هيئة خنفسة ...... و لسه هانشوف أيام بيضا ..................... أوعي تشيلي الخنفسة !!!!! تم تعديل 3 أبريل 2008 بواسطة سهران من لي سواك .. و من سواك ... يرى قلبي و يسمعه كل الخلائق ظل في يد الصمد ... أدعوك يا ربي فاغفر ذلتي كرما و أجعل شفيع دعائي حسن معتقدي رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
جويرية بتاريخ: 3 أبريل 2008 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 3 أبريل 2008 من اين هذه الفتوي يا اخت جوريةملك اليمين يدخل فيه الاطفال (وهل حتى مع الاطفال يقام العلاقة ) بيع سيدنا يوسف للعزيز واصبح ملك يمين . ولكن رفض ان يراود امرأته .. وبناءا على كلامك انه محلل لها..فلماذا يرفض؟ كان المتعارف زمان في قبائل قريش ان البيع للعبيد والامات يعتبر ملك.. يعني يحق لها في اي شيء..وهذا يعتبر عرف (شيء متعارف عليه) والعرف هنا سيد الامر. وقبائل قريش كانوا سادة مكة قبل استردادها على يد الرسول عليه الصلاة والسلام اللي اعرفه ان الست ممكن تبقي ملك يمين بس مينفعش العكس بين العبد و سيدته سيدنا يوسف عليه السلام اشتراه العزيز و ليس زوجته الا بذكر الله تطمئن القلوب رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
جويرية بتاريخ: 3 أبريل 2008 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 3 أبريل 2008 السلام عليكم ورحمة الله...الاخت الفاضلة جويرية...الحقيقة أنا ذكرت مثال الاخوات اللائى يقمن بالعمل فى البيوت...كمثال على أن الضرورات تبيح المحظورات...وكل انسان له ظروفه التى يتعامل معاها ...وليس من الانصاف أن نتهم المرأة العاملة بأنها تتخطى حدود الله ونحن هنا نتبادل الاراء ولا نعلم عن ظروفها شيئا... أما وطالما تطرق الحديث الى هذه النقطة فمن الافضل ان نتناول الايات الكريمة التى جاءت لتوضيح هذا التنويه من الله عز وجل لتذكير عباده المؤمنين وذكر فلاحهم والحث على الاتصاف بصفاتهم والترغيب فيها.... فيقول سبحانه وتعالى : " {قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ(1)الَّذِينَ هُمْ فِي صَلاتِهِمْ خَاشِعُونَ(2)وَالَّذِينَ هُمْ عَنِ اللَّغْوِ مُعْرِضُونَ(3)وَالَّذِينَ هُمْ لِلزَّكَاةِ فَاعِلُونَ(4)وَالَّذِينَ هُمْ لِفُرُوجِهِمْ حَافِظُونَ(5)إِلا عَلَى أَزْوَاجِهِمْ أوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُهُمْ فَإِنَّهُمْ غَيْرُ مَلُومِينَ(6)فَمَنْ ابْتَغَى وَرَاءَ ذَلِكَ فَأُوْلَئِكَ هُمْ الْعَادُونَ(7)وَالَّذِينَ هُمْ لأَمَانَاتِهِمْ وَعَهْدِهِمْ رَاعُونَ(8) وَالَّذِينَ هُمْ عَلَى صَلَوَاتِهِمْ يُحَافِظُونَ(9)أُوْلَئِكَ هُمْ الْوَارِثُونَ(10)الَّذِينَ يَرِثُونَ الْفِرْدَوْسَ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ(11)}. المؤمنون قد أفلح المؤمنون ..أى فازوا وسعدوا وأدركوا كل مايروم المؤمنون والذين من صفاتهم: انهم فى صلاتهم خاشعون مستحضرين قلوبهم بين يدى الله تعالى فتطمئن أنفسهم ويتأدبوا بين يدى الله ..فتفلح صلاتهم وتُكتب لهم ويثابوا عليها وهم عن اللغو معرضون اى يبتعدوا عن الحديث الذى لا فائدة منه ولا خير فيه تنزيها لانفسهم وترفعا عنه ...واذا مروا باللغو مروا كراما ...واذا كانوا معرضين عن اللغو فمن الاولى ان يعرضوا عن المحرم ...واذا ملك العبد لسانه الا فى الخير، كان مالكا لأمره كما قال سيدنا رسول الله لمعاذ بن جبل "ألا أخبرك بملاك ذلك كله؟..قلت بلى يارسول الله..،فأخذ بلسان نفسه وقال : "كُفّ عليك هذا " " وهم الذين يؤدون الزكاة لاموالهم على اختلاف أجناسها..مزكين لانفسهم من أدناس الاخلاق ومساوئ الاعمال وهم الذين يحفظون انفسهم من الزنا وماقرب اليه من قول أو عمل ثم.. الا على أزواجهم أو ماملكت ايمانهم فإنهم غير ملومين....لان الله احل لهم هذا ....ولكن من ابتغى وراء ذلك غير الزوجة والأمة المملوكة فأولئك هم العادون الذين تعدوا ما أحل الله الى ما حرمه ..والمتجرؤن على حدود الله وعموم الأية هنا يدل على تحريم المتعة تعالى نشوف بقى " أو ما ملكت ايمانهم".. هنا يشترط فى حل المملوكة ،أن تكون كلها فى ملكه ، فلو كان له بعضها لم تحل له ...لانها ليست مما ملكت يمينه بل هى ملك له و لغيره ...فكما لا يجوز أن يشترك فى المرأة الحرة رجلان أو زوجان ...فلا يجوز أن يشترك فى الأمة المملوكة سيدان.... هذا كان فى ايام الرق والعبودية...لذلك لا نستطيع القول بأن الخادمة فى هذه الايام ملك يمين....صح كده؟...ليه؟ لان الخادمة مش أمة ولا عبدة...وغالبا ماتكون زوجة او فى كنف اهلها ...يبقى لا يجوز ان نقول انها ملك يمين ونبيح ماحرمه الله... تلك حدود الله ومن يتعد حدود الله فقد ظلم نفسه شكرا لتوضيحك يا اختي زي مما بتقولي الخادمة مش ينفع نعتبرها ملك يمين عشان الحرة متتحولش لعبدة الا بذكر الله تطمئن القلوب رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
Recommended Posts
انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد
يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق
انشئ حساب جديد
سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .
سجل حساب جديدتسجيل دخول
هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.
سجل دخولك الان