اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

نتضامن مع الشقيقة زيمبابوي

حبيب المصري

Recommended Posts

شقيقتنا في جنوب قارتنا الحبيبة افريقيا في ازمة

زيمبابوي

رئيسها الملهم روبرت موجابي شاب ابن الرابعة و الثمانين ربيعا يراس البلاد من 1980 (رئيس وزراء ثم رئيس مطلق الصلاحيات ) حتى الان.

الرجل راسه و الف سيف ما يتعتع عن الكرسي

لزق في ام الكرسي مش عاوز يتحرك

انتخابات : يزور

اغتيالات و قبض على المعارضين و سحلهم : ما عندوش مشكلة

و الاهم انه يتهم معارضيه بانهم عملاء الاستعمار و الامبريالية و البطيخ

و انهم لو مسكوا البلد حيرجعوا الاستعمار و حكم البيض

زي ما يكون معارضيه ناس شعرهم اصفر و عيونهم زرق

بهدل اقتصاد البلد

80 في الماية بطالة

تضخم وصل الى ارقام خيالية

3 ملايين مواطن من زيمبابوي (بيض و سود) طفشوا من وشه و سابوا له البلد

المرة ده اضطر يسمح لمراقبين اجانب يحضروا الانتخابات

كل الارقام الاولية قالت انه خسر الانتخابات البرلمانية و انه في احسن الاحوال بالنسبة له سوف يضطر اعادة الانتخابات الرئاسية

لكن الرجل حرنان و مش عاوز يعلن نتيجة الانتخابات بقاله حوالى 3 اسابيع لغاية النهاردة

واحد عنده 84 سنة ولسه عاوز يحكم مدة رئاسية كمان!!

زي ما يكون نفسه يحكم البلد من قبره

الظاهر انه عارف ان مصايبه كثيرة

و يوم ما حيسيب الحكم حيلففوه كعب داير على محاكم جوه و بره زيمبابوي:

محكمة تحاكمه على السرقة والنهب و محكمة تحاكمه على انتهاكات حقوق الانسان و الاغتيالات و محكمة تحاكمه على تخريبه لاقتصاد البلد.

نصيحتنا لاشقائنا الزيمبابويين انهم يكبروا دماغهم و يعلنوا عفو عام عن موجابي يمكن لما يطمئن يلم الدور و يغور في ستين داهية.

وبعدين الديكتاتور اللي زي موجابي اليوم اللي يسيب فيه الحكم صحته بتدهور و بيرقد في السرير و كلها سنه و يودع.

يعني مافيش داعي للمحاكمات و البهدلة.

و سوهارتو شاهد على كده

يوم ماساب سوهارتو الحكم جاتله امراض الدنيا كلها و اتكل على الله. حتى ما كانش قادر يحضر محاكمته

في كل الاحوال نعلن تضامنا مع الشعب الزيمبابوي الشقيق.

يمكن ييجي يوم و الشعب المصري يلاقي حد من شعوب العالم يتضامن معاه !!

رابط هذا التعليق

ياعمنا مساء الخير طب يعنى عايز تقولى ان كل واحد يوصل لسن ال80 يتزحلق من على الكرسى ويتم عزلة

دة انتا طيب قوى دة الراجل موجابى دة غلبان 3ملايين هربو دة عندنا الحال كويس بقى الهروب ماينفعش علشان قفل لنا الباشا الشاب اللى فى ال80 ابواب كل الدنيا فى وشنا وهربنا لجوة يعينى تبص فى وش المصريين النهاردة تلقيها داخلة لجوة من الهروب الى الداخل ربنا يسترها علينا وعلى الزينباباويين الغلابة اللى بيشركونا الهم

لا تقلق من تدابير البشر، فأقصى ما يستطيعون فعله معك هو تنفيذ إرادة الله .

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • الموضوعات المشابهه

• 0
      قاربت الحرب الأهلية فى السودان على إكمال عامها الأول دون توقف ولا تلوح فى الأفق بادرة نصر عسكرى حاسم لأحد الطعرض المقال كاملاً
    • 16
      واهم مالي دلوقت حصل عندهم شقلباظ عسكري اليومين اللي فاتوا والعسكر بيحكموا ... أصلهم وحشوني قوي .. أنا باحب العسكر من معاميع قلبي بس المشكلة إنهم بيتكلموا فرنساوي ... مش مشكلة .. هاحفظ فيغب إيتغ وألطش والدنيا هابقى بيس أعضاء لجنة إنتخابات الرئاسة .... حرام عليكم ... إنتوا عاوزين تشوهوا كل حاجه قبيحة .. قصدي جميلة في مصر ؟؟؟ اه صح أنا وامثال نستاهل النفخ ... إزاي نشوه واحد زي عبد المعز إبراهيم بصراحة عن إذنكم عشان ألحق مشوار مالي وأنا مالي وانا مالي وانا مالي .. وانا مالي يابوي وأنا ما
    • 0
      أحد المتهمين بالخيانة في زيمبابوي بقضية الانتفاضة المصرية تبدأ في هراري، عاصمة زيمبابوي، محاكمة ستة ناشطين بتهمة الخيانة لحضورهم محاضرة في شباط/فبراير الماضي عن "الانتفاضة المصرية"، التي اعتبرها الادعاء محاولة من المتهمين لمحاكاتها. وكانت الندوة، التي نظمها أحد الاساتذة الجامعيين، تتسائل عن "الدورس المستقاة من الانتفاضة." وقد اعتبر الادعاء العام هذا التساؤل من جانب المتهمين انهم عازمون على تنظيم انتفاضة في زيمبابوي على غرار تلك التي نظمت في مصر. ويواجه المتهمون الستة عقوبة الاعدام اذا ما أدين
    • 0
      بسم الله الرحمن الرحيم قبل السفر إلى زيمبابوي، التقى مراسل AhlyNews.com سريعاً بالدكتور إيهاب على طبيب الفريق و ذلك لمعرفة حالة جميع المصابين بالفريق حالياً. قبل السفر إلى زيمبابوي، التقى مراسل AhlyNews.com سريعاً بالدكتور إيهاب على طبيب الفريق و ذلك لمعرفة حالة جميع المصابين بالفريق حالياً. بدأ طبيب الأهلي حديثه عن أحمد السيد نجم خط الدفاع، و قال :"أحمد السيد لديه حماس زائد للعودة للملاعب، و هو الأمر الذي ساعده على المشاركة منذ يومين كما تعلم .. و حالة وجه أحمد حالياً جيدة جداً و تسمح له با
  • أضف...