اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

ليه مش بيقولوا عاوزين نتساوى بيهم في دي كمان ؟؟؟

Recommended Posts

لي سؤال بسيط

كل يوم نسمع لازم نساوي المرأة بالرجل في كل حاجة الميراث و العمل و و و و و

بس الحاجة الوحيدة اللي عمري ما سمعتها إن واحدة قالت أنا ليه مش بأدي الخدمة الالزامية "التجنيد" زي الرجل ؟ و لازم نتساوى مع الرجالة في دي كمان ؟ مش عارف هو سؤال غريب بس جه في دماغي و أنا راكب في القطار يوم أمس و مش عارف ألاقي سبب فقلت لازم أخليكوا تفكروا معايا

The King Of Chefs And Chef Of Kings

رابط هذا التعليق

أخي الكريم مصطفي...

أنا شخصيا لا أوافق علي مقوله المساواة المطلقه بين الرجل والمرأة نهائي..لإنني لو وافقت علي ذلك اكون ظلمت نفسي ..

فمالي انا والاشغال الشاقه التي يقوم بها الرجل..وابسطها علي الأطلاق رفع حقيبه سفر ثقيله..من وحي أقتراب الأجازة الحقيقه :blush2:

أوافق بل وأطالب بالمساواة من الناحيه الإنسانيه..كأن يكون الراتب متساوي في حاله كانت المهنه واحده..حق المرأة في الإنتخاب والترشيح في الدوائر الحكوميه المختلفه...حقها في إتخاذ قرارات وتولي مناصب حكوميه رفيعه

حقها بتحقيق كل ماتصبو إليه طالما أجتهدت ...هناك من لا يؤيد أن تصبح المرأة مهندسه تقف مع العمال في مواقع العمل الشاقه مثلا في المصانع...أنا شخصيا أرفض أن اقوم بهذا العمل..لكن بالمقابل ارفض أن يتم الحجر علي رغبه إنسانه ما تريد أن تقوم بهذا العمل الشاق...

أحيانا تضطر الظروف القاهرة المرأة للخروج إلي ميادين العمل المرهقه جسديا ونفسيا..ونجدها تحت ضغط المسئوليه تبدع لتحافظ علي وظيفتها التي تتكسب منها وتعول بها اسرتها...مع أنها في النهايه إمرأة وتقوم بعمل عشرة رجال في وقت واحد...

أخي الكريم...المرأة مخلوق قوي جدا ...إذا وضعت علي محك تجربه قاسيه....ستتفوق علي عشرات الرجال..

موضوع التجنيد....صراحه أراة ليس من طبيعه المرأة نهائي..البيات في الصحراء مع الأشغال الشاقه المؤبده ليلا ونهارا لا يتناسب والفروقات الفسيولوجيه بين الجنسين...

مع العلم أنه لو كانت هناك أمرأة تحسن حمل السلاح..ووقت حرب سنجدها بقوة الرجل أيضا...وبسالته....

هذا هو رايي المطلق يعني...إن شاء الله مافيش تجنيد إجباري للمرأة :sad:

صن ضحكة الأطفال يارب

فإن هي غردت في ظمأ الرمال أعشوشبت

لكن إن زودوها وبكيوا ..ونكدوا ..... هايتلطشوا

رابط هذا التعليق

لي سؤال بسيط

بس الحاجة الوحيدة اللي عمري ما سمعتها إن واحدة قالت أنا ليه مش بأدي الخدمة الالزامية "التجنيد" زي الرجل ؟ و لازم نتساوى مع الرجالة في دي كمان ؟ مش عارف هو سؤال غريب بس جه في دماغي و أنا راكب في القطار يوم أمس و مش عارف ألاقي سبب فقلت لازم أخليكوا تفكروا معايا

يا باشا البنات بتعمل خدمة عامة و هى مساوية للتجنيد و مناسبة للفتاة و لطبيعتها

الخدمة العامة بتكون فى فصول محو الامية

وفى المستشفيات و فى اماكن اخرى

انا خدمتى العامة كانت مدتها سنة و كانت فى مستشفى

أقلل عتابك فالبقاء قليل...و الدهر يعدل تارة و يميل

رابط هذا التعليق

أخي الكريم مصطفي...

أنا شخصيا لا أوافق علي مقوله المساواة المطلقه بين الرجل والمرأة نهائي..لإنني لو وافقت علي ذلك اكون ظلمت نفسي ..

فمالي انا والاشغال الشاقه التي يقوم بها الرجل..وابسطها علي الأطلاق رفع حقيبه سفر ثقيله..من وحي أقتراب الأجازة الحقيقه :blush2:

أوافق بل وأطالب بالمساواة من الناحيه الإنسانيه..كأن يكون الراتب متساوي في حاله كانت المهنه واحده..حق المرأة في الإنتخاب والترشيح في الدوائر الحكوميه المختلفه...حقها في إتخاذ قرارات وتولي مناصب حكوميه رفيعه

حقها بتحقيق كل ماتصبو إليه طالما أجتهدت ...هناك من لا يؤيد أن تصبح المرأة مهندسه تقف مع العمال في مواقع العمل الشاقه مثلا في المصانع...أنا شخصيا أرفض أن اقوم بهذا العمل..لكن بالمقابل ارفض أن يتم الحجر علي رغبه إنسانه ما تريد أن تقوم بهذا العمل الشاق...

أحيانا تضطر الظروف القاهرة المرأة للخروج إلي ميادين العمل المرهقه جسديا ونفسيا..ونجدها تحت ضغط المسئوليه تبدع لتحافظ علي وظيفتها التي تتكسب منها وتعول بها اسرتها...مع أنها في النهايه إمرأة وتقوم بعمل عشرة رجال في وقت واحد...

أخي الكريم...المرأة مخلوق قوي جدا ...إذا وضعت علي محك تجربه قاسيه....ستتفوق علي عشرات الرجال..

موضوع التجنيد....صراحه أراة ليس من طبيعه المرأة نهائي..البيات في الصحراء مع الأشغال الشاقه المؤبده ليلا ونهارا لا يتناسب والفروقات الفسيولوجيه بين الجنسين...

مع العلم أنه لو كانت هناك أمرأة تحسن حمل السلاح..ووقت حرب سنجدها بقوة الرجل أيضا...وبسالته....

هذا هو رايي المطلق يعني...إن شاء الله مافيش تجنيد إجباري للمرأة :sad:

مش متساوية برده لأن لو كانت بتقوم بعمل عشر رجال فما الضرر من انها تطالب بالمساواة في دي كمان يني تبقى دفعة بضم الدال

و لو هو مش من طبيعيتها فأنا أرى ضباط في الجيش من الآنسات بس زي ما بيقولوا كده لا بتحل و لا تربط لأنها بتكون في الأعمال الادارية يعني في الجيش اسما انما كمعاملة ماحصلش أما بالنسبة للناحية الانسانية فأعتقد ان المرأة بتاخد حقها و زيادة

رابط هذا التعليق

لي سؤال بسيط

يا دفعة أقصد يا باش مهندسة في أصوات بتنادي بالمساواة على فرض ان فيه فرق و أعتقد ان كده فيه تفرقة عنصرية في المعاملة يعني انهم كده بيراعوا طبيعة الفتيات و ييجوا علينا احنا و ما فيش حاجه اسمها طبيعة فيه معامله ميري و ما أدراك ما الميري يعني المفروض احنا اللي نطالب بالمساواه في دي مش كده و لا ايه .

رابط هذا التعليق

لي سؤال بسيط

للأسف ياهبة الكلام ده غير دقيق ... فى إسرائيل مثلاً الفتيات تجند مثل الشباب تماماً وتخدم فى الجيش ومنهن من حاربن ضدنا فى عام 67 ... لكن هنا بقى لما يكون المسائل فيها دم تقولوا (طبيعة الفتاة لا تسمح) ولما يتعلق الأمر بوظيفة ذات راتب مجزى تقولوا (طبيعة الفتاة تسمح) !!! ... يافيه مساواة مطلقة ياترضوا بما قسم الله لكن ... مش فى الحلوة مساواة وفى الزبالة الطبيعة لا تسمح ! :blush2: ... سوق بينا يابو درش دى عالم بتستهبل :sad:

أَلا إِنَّ نَصْرَ اللَّهِ قَرِيبٌ

رابط هذا التعليق

ما هو لو البنات دخلت الجيش حيقولوا عليهم بقوا مسترجلين و محدش حيجوزهم....دى حاجة

الحاجة التانية بقى انه الخدمة العامة مفهاش مرتبات مجزية....هما كلهم 16 جنيه كل 3 شهور

بس بينى و بينكم انا نفسى ادخل الجيش عشان اخلص مع حشيش زى كدهوه

رابط هذا التعليق

علي فكرة حكاية ان الست تدخل الجيش ديه كان معمول بيها زمان في مصر ايام الخديوي ... جدتي قالت انها دخلت الجيش و كنوا بيعلموها ضرب الرصاص

صدق او لا تصدق :blush2:

بس بينى و بينكم انا نفسى ادخل الجيش عشان اخلص مع حشيش زى كدهوه

و انا من راي ان الجيش يكون اختياري للستات علشان الستات الي زي حلاتك :sad:

تحياتي

رامي

تعلمت أن محادثة بسيطة أو حواراً قصيراً مع إنسان حكيم يساوي شهر دراسة

تعلمت أنه لا يهم أين أنت الآن ، ولكن المهم هو إلى أين تتجه في هذه اللحظة

تعلمت أنه خير للإنسان أن يكون كالسلحفاة في الطريق الصحيح من أن يكون غزالاً في الطريق الخطأ

تعلمت أنه في كثير من الأحيان خسارة معركة تعلمك كيف تربح الحرب

رابط هذا التعليق

والله فكره حلوه ان البنات الى بتطالب بالمساواه تدخل الجيش

تتعلم الأدب شويه وبعد كده تخرج تقول لا للمساواه

والله انا بقول كده دايما للبنات الى بتقول عايزه مساواه

مش عارفه بيطالبوا بالمساواه ليه حلوه ان البنت تكون بنت والولد ولد

وربنا قال " الرِّجَالُ قَوَّامُونَ عَلَى النِّسَاءِ بِمَا فَضَّلَ اللَّهُ بَعْضَهُمْ عَلَى بَعْضٍ وَبِمَا أَنفَقُوا مِنْ أَمْوَالِهِمْ "

يعنى فى حد يلاقى الراحه ويقول عايزه اتعب

انما نعمل ايه كل واحد عنده دماغه مريحاه

وصحيح برده غير الجيش تلاقى الستات اما تركب اى وسيلة مواصلات سواء " مترو -اتوبيس .... الخ "

وتكون واقفه والراجل يكون قاعد تقول رجاله ماعندهومش دم مش شايفين الستات واقفين

مبقاش فى شهامه ورجوله

طيب مادى كمان من ضمن المساواااااااااااااااااااااااه

استحملوا بقى

تم تصحيح الاية الكريمة

ونرجو الدقة في نقل الايات القرآنية من موقع معتمد للقرآن الكريم

سي السيد

الادارة

يالسان قل خيراً تغنم أو إسكت عن شر تسلم من قبل أن تندم

رابط هذا التعليق

:roseop:

حلوه و ملعوبه !!

إذا كان كثيرون ممّن يتقدّمون للخدمه العسكريه من الذكور يتهرّبون منها "سيد العاطفى مثلا" ولو بالتزوير فى أوراق رسميه !! وغيرهم من يطلقون هم و أمّهاتهم الزغاريد حين يحصلون على الإعفاء المؤقّت أو النهائى من الخدمه ولو بالوتسطه و الكوسه و المحسوبيه !!

يبقى لماذا يتوقّع أحد أن تطالب النساء بالخدمه فى الجيش و الرجال يتهرّبون منها بشتّى الطرق و الكبارى !!

أظن الرجال هم من يحلمون بالمطالبه بالمساواه بالنساء فى الإعفاء من الخدمه العسكريه بس مكسوفين حبّتين :roseop:

تم تعديل بواسطة فــيــروز

"أَمْ مَنْ يُجِيبُ الْمُضْطَرَّ إِذَا دَعَاهُ وَيَكْشِفُ السُّوءَ وَيَجْعَلُكُمْ خُلَفَاءَ الْأَرْضِ أَإِلَهٌ مَعَ اللَّهِ قَلِيلًا مَا تَذَكَّرُونٌَ"

صدق الله العظيم

-----------------------------------

قال الصمت:

الحقائق الأكيده لا تحتاج إلى البلاغه

الحصان العائد بعد مصرع فارسه

يقول لنا كل شئ

دون أن يقول أى شئ

مريد البرغوثى

رابط هذا التعليق

:roseop:

حلوه و ملعوبه !!

إذا كان كثيرون ممّن يتقدّمون للخدمه العسكريه من الذكور يتهرّبون منها "سيد العاطفى مثلا" ولو بالتزوير فى أوراق رسميه !! وغيرهم من يطلقون هم و أمّهاتهم الزغاريد حين يحصلون على الإعفاء المؤقّت أو النهائى من الخدمه ولو بالوتسطه و الكوسه و المحسوبيه !!

يبقى لماذا يتوقّع أحد أن تطالب النساء بالخدمه فى الجيش و الرجال يتهرّبون منها بشتّى الطرق و الكبارى !!

أظن الرجال هم من يحلمون بالمطالبه بالمساواه بالنساء فى الإعفاء من الخدمه العسكريه بس مكسوفين حبّتين :roseop:

على فكره أنا من المنوفية أو زي ما بيقولوا "عيلة النسر" صوابع ايدك مش شكل بعض و عندك مثل صغير أنا والدي زمان لما طلبوه للتجنيد خد بعضه و راح منطقة التجنيد قالوا له روح مش عاوزين النهاردة "اعفاء نهائي" قام واقف يزعق للظابط علشان بيقول له روح و عاوز يدخل

و لسه برده ماحدش من الأخوات اداني رد منطقي.

في انتظار الرد

كان معكم

جندي مجند مصطفى عبد الوهاب

من أمام منطقة تجنيد النسر

رابط هذا التعليق

كلامي من كلام العزيزتان ناش وفروتي :roseop: ............المساواة من رايي بين انسان واخر فقط لا بين الرجل والمراة ..............المراه ليست مخلوق ناقص عشان ندور علي المساواة. :roseop: ..............فكل ميسر لما خلق له.

المساواة تكون من الناحيه الانسانيه .........اما الحقوق والواجبات فكل له نصيبه منها...........وبالتالي الجهاد هنا في ميادين اخري .......قد تتفوق فيها المراه اكثر بطبيعتها.............وكم من سيدات اثبتت التجربه انهم علي الصعيد الشخصي مقاتلات من الفئه الاولي........(ضابط فئه أ)........واخريات مايقدروش حتي للاسف يساعدوا نفسهم .........فما بالكم بمن حولهم. :wub:

كنت بقول زيك يا فروتي بس في المحاضرات لما بنت تقول المفروض يقعدونا...........كنت اقولها ليه......مش عايزة مساواه.......يبقي هو زيه زيك بيتعب........... :wub:

كل له ميدانه اللي يقدر ينجح فيه........وطبعا دا مش بيعفي المراه من النجاح العلمي والشخصي وغيرة من انواع النجاح علي اعتبار انها ضعيفه ومهيضه الجناح مثلا علي راي عادل امام.....بالعكس بيلزمها اكتر بالنجاح في المجال اللي تختارة لنفسها وتكون اد مسئوليته ومسئوليه اختيارها........تحياتي

املأ عينيك من وجوه الأحباء والأهل والأصدقاء فقد يغيبون عنك بعد حين ولا تؤجل إفصاحك لهم عن مشاعرك الطيبة تجاههم إلى الغد فقد لا يكونون على مسرح الحياة حين يجيء ذلك الغد

رابط هذا التعليق

لا الحمدلله انا راضية بالوضع الحالي ولا اطالب بأي مساواة مع الرجل لقد كرمنا الله سبحانه وتعالى احسن تكريم والحمدلله . لا اريد ان اتجند انا اخاف من خيالي ومن دبة النملة :roseop:

رابط هذا التعليق

لو الموضوع مشاركة و مساواة ما سمعناش أقتراح من أحدى الأخوات مشفوع بطلب تخصيص سلاح الخدمات الطبية أجباريا للفتيات .................. لكن طبعا العملية ما فيهاش أي مصلحة ........ حقن و برشام و صحراء و عساكر مرضانين و وجع قلب ....... لكن مساواة بالرواتب أيوة ........ وظائف رفيعة المستوى ماشي ...... فكرتوني بعادل أمام و هو بيقول لأحمد ذكي في مدرسة المشاغبين لما طلب منه ينفعل عاطفيا و يكتبله قصيدة شعر و يعزمه على العشاء ..... قاله يعني انت مش هاتقدر تنفعل الليلادي ... لكن هاتقدر تتعشى..........

من لي سواك .. و من سواك ... يرى قلبي و يسمعه

كل الخلائق ظل في يد الصمد ... أدعوك يا ربي فاغفر ذلتي كرما

و أجعل شفيع دعائي حسن معتقدي

رابط هذا التعليق

انا عن نفسى مش معترضة ان البنات تتجند تجنيد "اختيارى" لانه مش كل البنات ينفعوا

فيه بنات الواحده منهم لو حد شخط فيها تعيط......زيى كده.....بسكوتاااااااااايه :roseop:

تم تعديل بواسطة ~Heba~

رابط هذا التعليق

على فكره أنا من المنوفية أو زي ما بيقولوا "عيلة النسر" صوابع ايدك مش شكل بعض و عندك مثل صغير أنا والدي زمان لما طلبوه للتجنيد خد بعضه و راح منطقة التجنيد قالوا له روح مش عاوزين النهاردة "اعفاء نهائي" قام واقف يزعق للظابط علشان بيقول له روح و عاوز يدخل

و لسه برده ماحدش من الأخوات اداني رد منطقي.

في انتظار الرد

يا عزيزى و هل "تامر حسنى" و "هيثم شاكر" من جيل والدك الفاضل؟

طيب إيه رأيك تسأل أصدقاءك الشباب أو أقاربك ممّن أدّوا الخدمه العسكريه أو فى انتظار تأديتها عن شعورهم و هم رجال إزاء هذا الواجب؟ إيه شعور أهاليهم سواء منهم من أدّى الخدمه أو فى الانتظار أو حصل على الإعفاء .. بس أرجو تنقل لنا ردود أفعالهم كما وردت :wub:

النساء تنتظرهن مهام جسديه شاقّه لا يقوى عليها الرجال و يمكن ببعض التخيّل تصوّر قيامهن بأداء الخدمه العسكريه لكن هل يمكن بأى تخيّل مهما اتّسع أن يحمل رجل و يلد و يرضع و يتحمّل المشاق الجسديه المرتبطه بكل هذا !! :roseop:

لا أفهم لماذا يصدّق الرجال أنّهم فقط المعنيون بالمهام الجسديه الشاقّه بينما سمعت مؤخّرا أن مرور الرجل بعملية ولاده واحده يعنى موته فورا :roseop: .. قد يقول قائل جسد المرأه خلقه الله مؤهلا لهذه المهمّه ومن ثمّ سيكون الرد و جسد الرجل أيضا مؤهل لتحمّل مشاق الجيش و مصاعبه و كل واحد يشيل على أدّه ومايبصّش لغيره فى اللقمه .. :wub:

معنديش مانع يسنّ قانون لإشراك النساء فى الخدمه العسكريه و كما تفضّل البعض و قال هناك دول بالفعل تطبّق هذا القانون بس يصدر قانون فى نفس اليوم يقسم مهام الحمل و الولاده و الإرضاع و تولّى مسئوليات الأولاد و المنزل بالتساوى بردو و اطلعوا لنا فارس لفارس و اللىّ ليه شوق ف حاجه :lol: :lol:

"أَمْ مَنْ يُجِيبُ الْمُضْطَرَّ إِذَا دَعَاهُ وَيَكْشِفُ السُّوءَ وَيَجْعَلُكُمْ خُلَفَاءَ الْأَرْضِ أَإِلَهٌ مَعَ اللَّهِ قَلِيلًا مَا تَذَكَّرُونٌَ"

صدق الله العظيم

قال الصمت:

يقول لنا كل شئ

دون أن يقول أى شئ

مريد البرغوثى

رابط هذا التعليق

طيب ايه رايك بقي انا لما اتحرجت قولت هاروح الشرطة واقدم وادرس 6 شهور عشان ابقي ملازم ............. :roseop:

وروحت وقدمت ولكن للاسف عشان ماليش واسطة ...........لن يتم قبولى ...... :roseop: طبعا هما لخسرانين.

ولكن لو التجنيد للجنسين لن نعترض ونقول لاء مش عاوزين مساواه فى دى .

ولكن طالما دا مش موجود فمن الطبيعي مافيش بنت عاقلة ولا ولى امر عاقل هيرمى بنته فى الصحراء عشان تتنجد وكمان

احنا حونينين :wub: منقدرش نتحمل جو الصحراء واعتقد ان الجيش مافيهوش صن بلوك ولا اى كريمات واقية من حرارة السمش.

فمش معقول نضحى ببشرتنا ويجلنا نمش بسبب الجيش :wub: ......ولكن لو حكمت ومصر خلصة الرجالة فيها وقامت حرب

هتلاقونا فى الصفوف الاولى .........بالدروع والسيوف ونحارب من اجل مصر دون الاعتبار للصن بلوك او تحرق البشرة

فانتم معشر الرجال خلقتم من اجل حمايتنا ورعايتنا والحفاظ على امننا ............ :lol: هو دا دروكم بلا منافس

وبما اننا نساء فير مش هنسلب منكم حقكم ..........وسبحان الله كل واحد بياخد نصيبه :lol:

A liberal is a man or a woman or a child who looks forward to a better day, a more tranquil night,and a bright, infinite future

.

رابط هذا التعليق

النساء تنتظرهن مهام جسديه شاقّه لا يقوى عليها الرجال و يمكن ببعض التخيّل تصوّر قيامهن بأداء الخدمه العسكريه لكن هل يمكن بأى تخيّل مهما اتّسع أن يحمل رجل و يلد و يرضع و يتحمّل المشاق الجسديه المرتبطه بكل هذا !! :roseop:

لا أفهم لماذا يصدّق الرجال أنّهم فقط المعنيون بالمهام الجسديه الشاقّه بينما سمعت مؤخّرا أن مرور الرجل بعملية ولاده واحده يعنى موته فورا :roseop: .. قد يقول قائل جسد المرأه خلقه الله مؤهلا لهذه المهمّه ومن ثمّ سيكون الرد و جسد الرجل أيضا مؤهل لتحمّل مشاق الجيش و مصاعبه و كل واحد يشيل على أدّه ومايبصّش لغيره فى اللقمه .. :wub:

معنديش مانع يسنّ قانون لإشراك النساء فى الخدمه العسكريه و كما تفضّل البعض و قال هناك دول بالفعل تطبّق هذا القانون بس يصدر قانون فى نفس اليوم يقسم مهام الحمل و الولاده و الإرضاع و تولّى مسئوليات الأولاد و المنزل بالتساوى بردو و اطلعوا لنا فارس لفارس و اللىّ ليه شوق ف حاجه :lol: :lol:

فانتازيا سيييماوية

سرحت بتفكيري كثيراً في هذه النقطة ... حتى قبل أن تذكر ... فمن المشهور في هذا المعرض هو التلويح بمسألة الحمل والولادة ... لكن ببعض التأمل والتفكير أجد أن الحمل والولادة لم يصبحا أفعال جهد ومشقة مثل السابق ... فبالولادة الصناعية وبالرضاع الصناعي ... وبنظرة متأملة لحال الشابات الجديدات وما يمررن به عند الحمل والولادة ... و تكوينهن الضعيف بشدة مقارنة بنساء الماضي وعدم قدرتهن على التحمل ... "ستدهشون بسؤال أي إمرأة في هذا العصر عما تفضله الولادة الطبيعية أم الصناعية" ... وفي نفس الوقت الإرضاع وحتى تربية الأطفال يعزى كل ذلك إلى الوسائل البديلة ... فماذا إذن تفعل المرأة ... ؟

لكني أعود وأشفق عليها من التغيرات الهرمونية المتعبة أثناء فترة الحمل ... وأتمنى أيضاً أن يجد لها العلم "بديلاً" آخر ليريحها من ذلك ... ومن ثم أتوقع حمل و ولادة الرجال والتمتع بكل مميزات الحامل ... ولا عزاء للسيدات :lol:

:wub:

تم تعديل بواسطة seeem
رابط هذا التعليق

سرحت بتفكيري كثيراً في هذه النقطة ... حتى قبل أن تذكر ... فمن المشهور في هذا المعرض هو التلويح بمسألة الحمل والولادة ... لكن ببعض التأمل والتفكير أجد أن الحمل والولادة لم يصبحا أفعال جهد ومشقة مثل السابق ... فبالولادة الصناعية وبالرضاع الصناعي ... وبنظرة متأملة لحال الشابات الجديدات وما يمررن به عند الحمل والولادة ... و تكوينهن الضعيف بشدة مقارنة بنساء الماضي وعدم قدرتهن على التحمل ... "ستدهشون بسؤال أي إمرأة في هذا العصر عما تفضله الولادة الطبيعية أم الصناعية" ... وفي نفس الوقت الإرضاع وحتى تربية الأطفال يعزى كل ذلك إلى الوسائل البديلة ... فماذا إذن تفعل المرأة ... ؟

لكني أعود وأشفق عليها من التغيرات الهرمونية المتعبة أثناء فترة الحمل ... وأتمنى أيضاً أن يجد لها العلم "بديلاً" آخر ليريحها من ذلك ... ومن ثم أتوقع حمل و ولادة الرجال والتمتع بكل مميزات الحامل ... ولا عزاء للسيدات

النساء فى بعض دول العالم انضممن بالفعل للخدمه العسكريه و يقمن بها .. wst::

اتجدعنوا انتم بقى و ورّونا أوّل رجل يحمل و يلد و يرضع :happy: .. أهو على الأقل يتحمّل شويه التعب الجسدى و النفسى المرتبط بهذه المواضيع عن النساء الضعيفات بتوع اليومين دول .. :rolleyes:

"طبعا هاطنّش بمزاجى موضوع نساء ضعيفات ده خصوصا حين نفكّر فى شباب هذه الأيّام و موقفهم من الخدمه العسكريه اللىّ بيقبلوا عليها بكل انشراحة صدر :lol:

صدق الله العظيم

قال الصمت:

يقول لنا كل شئ

دون أن يقول أى شئ

مريد البرغوثى

رابط هذا التعليق

انضم إلى المناقشة

You are posting as a guest. إذا كان لديك حساب, سجل دخولك الآن لتقوم بالمشاركة من خلال حسابك.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

زائر
أضف رد على هذا الموضوع...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   تمت استعادة المحتوى السابق الخاص بك.   مسح المحرر

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...