اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

ليه الفكهاني بيغش الفاكهة؟

العظمة لله

Recommended Posts

كل مرة اشترى فيها فاكهة اعمل امتحان للفكهاني واديلله الفلوس واقولله نقيللي حاجة نقاوة كده

مع العلم انى مش بافاصل ..

و80% من المرات بالاقي الفاكهة مضروبة !!

وطبعاً مش باشتري منه تاني ..

يعني هو كسب مثلاً 2 أو 3 جنيه من الغش

وخسر قدهم 100 مرة لأنه خسر زبون كويس مش بيفاصل ولا بينقي وواضح إنه فييس !!

وعجبي!!!

رابط هذا التعليق

يعني حظك كل مره ما بيقعش إلا مع فكهاني غشاش ؟

دي حادثة بقى

الغش مش في الفاكهة بس يا زميلنا العزيز

ولكنه موجود في كل جوانب الحياة طالما في إنسان وشيطان ونفس وهوا وقلة إيمان

لكن دائماً الخير هو الغالب والخير هو الاعم

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله.....

هو السؤال ..ليه حضرتك بتعملى له كل مرة امتحان؟؟؟

ممكن تجربى تشترى من غير امتحانات ....

الحقيقة أنا جربت يمكن مرة او اتنين اعمل كده.....لكن مش بنية انى امتحنه....لكنى فعلا مش باعرف اشترى حاجة عدلة ( وده رأى الافاضل فى البيت عندى) :protest:

الكلام ده كان فى بداية حياتى المهنية او الزوجية يعنى.....دلوقت ما اعرفش حتى الفكهانى ده فين.....

أصبحت مستهلكة فقط.....:D

غيرى الخطة واستبدليها بالخطة (B)

{ لَّقَدْ كُنتَ فِي غَفْلَةٍ مِّنْ هَـٰذَا فَكَشَفْنَا عَنكَ غِطَآءَكَ فَبَصَرُكَ ٱلْيَوْمَ حَدِيدٌ }

رابط هذا التعليق

يا فلانه مش قصدي !

مش قصدي كل مرة ، ده على سبيل المجاز

شكلك دقيقة

قصدي إنه لما باشتري من غير ما ادقق ، فى كل مرة أسيبله الاختيار بتكون النتيجة إنه بيختار الغش ، ساعات كتير طبعاً بانقى من كارفور عشان أريح دماغي ! يعنى 90% من الوقت

لكن ساعات 10% من الوقت باروح اشترى من فكهاني واجرب يمكن يطلع فيه لسه ناس كويسه زى ما كنت باشوف فى افلام عبد الفتاح القصري زمان ووشه اللى معجون خير وطيبة ، يا سلام يظهر ده فى الأفلام بس.....

رابط هذا التعليق

هو من ناحية انى دقيقة...فالشهادة لله أنا دقيقة بالثانية... :protest:

أكيد طبعا حضرتك بتتكلمى مجازا.....دى كانت دعابة لكنى لم أضف سمايلى.... :D

كنت باسمع والعلم عند الله...ان بعض الفكهانية بيكونوا مجهزين اكياس بها الفاكهة المضروبة دى بجانب الميزان وفى حركة سريعة بيبدل الفاكهة حتى لو كنت نقيتها...لكن انا ماشفتش ..الكدب خيبة

اظن فى الحالة دى مش كفاية انك تقاطعى الفكهانى بس...ده لازم ترجعى له الفاكهة وتاخدى فلوسك...يمكن تساعدى فى اصلاح حاله ....ويمتنع عن الغش

لكن فى النهاية الصورة مش بالقتامة دى...اكيد فيه ناس بتراعى ضمائرها....لكن اللى اكيد اننا مش بنشوف الوجوه المعجونة بالطيبة دى كتير .....

{ لَّقَدْ كُنتَ فِي غَفْلَةٍ مِّنْ هَـٰذَا فَكَشَفْنَا عَنكَ غِطَآءَكَ فَبَصَرُكَ ٱلْيَوْمَ حَدِيدٌ }

رابط هذا التعليق

انا بقي عندي طريقة ما تخرش الميه في الرجوع دائمآ الي المنزل بالفاكهة أو الخضار صاغ سليم 100 %

بس أعتقد انا ما تنفعش غير للرجالة ... و دي طريقة أكتشفتها من ايام العزوبية ...

بعد السلام و طلب المطلوب ... ابصل له جوا نني عينيه و أقول له .. و النبي يا ريس تنقيلي حاجة حلوة و ما تخليش مراتي تاكل وشي لما أرجع البيت .... و بالصراحة التعاطف الرجالي في هذا الأمر بيكون واضح جدآ .. بس طبعآ كلمة السر مافيش فصال و مافيش مانع من دفع مبلغ صغير زيادة من فترة للتانية لو كان هو نفس البائع ...

كل اللي حيلتي زمزمية أمل... و إزاي تكفيني لباب القبر

"صلاح جاهين"

رابط هذا التعليق

عزيزي العظمــه للـه

كل شي يقاس بحسب عرف الصنعــه .

لا يوجد في عرف الفكهاني او الجزار ... فاكـهه مضروبــه ..او لحمــه مغشوشـه. . ومهما حاولت تقنعــه مش هيقتنع

لان حبه الطماطم او الكمثري او المانجـو زي اولاده بيحبهم كثيــر . وكلهم غاليـن عنده ...

تستغرق مناقشة المسائل التافهة وقتاً طويلاً لأن بعضنا يعرف عنها أكثر مما يعرف عن المسائل الهامة

رابط هذا التعليق

ليه الفكهاني بيغش الفاكهة؟

علشان بنسيب الفكهانى ينقى لنا على ذوقه ، يمكن يكون الفكهانى بيحب الفاكهة المعطوبة او المفعصة :roseop::roseop:

الحل وهو الحل الذى اتبعته هو اننى اتفق مع الفكهانى انى انقى الفاكهة بنفسى ، ولو وافق ... اشترى منه بصفة دائمة

--

{وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ لَا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ قَالُوا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ}(11){اَلَا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَلَكِنْ لَا يَشْعُرُونَ}(12)وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ آمِنُوا كَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُوا أَنُؤْمِنُ كَمَا آمَنَ السُّفَهَاءُ أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ وَلَكِنْ لَا يَعْلَمُونَ}(11)

ذو العقل يشقى في النعيم بعقله *** وأخو الجهالة في الشقاوة ينعم
مشكلة العالم هي أن الحمقى والمتعصبين هم الأشد ثقة بأنفسهم ، والأكثر حكمة تملؤهم الشكوك (برتراند راسل)
A nation that keeps one eye on the past is wise!A
A nation that keeps two eyes on the past is blind!A

رابط القرآن كاملا بتلاوة الشيخ مصطفى إسماعيل برابط ثابت مع رابط للقراءة
رابط
القرآن كاملا ترتيل وتجويد برابط ثابت مع رابط للقراءة
رابط سلسلة كتب عالم المعرفة

رابط هذا التعليق

الفكهانى بيغش ؟ ياة دة مش الفكهانى بس كل من يبيع فى الأسواق غشاش مثال

فكهانى جزار سماك حتى بتوع الفحم والبقالة يعنى كل من يقوم بعمل يرتبط بالأمانة والأختيار بيضحك علية الشيطان ويروح !!!!!!!! انتو عارفين الباقى المشكلة لها حلول حل الفكهانى بسيط حضرتك تنظرى الى الفاكهة وتحاولى قبل الشراء ان تعاينى النوع يعنى ان كانت الفاكهة تفاح حاولى ان تأخذى تفاحة من الصندوق وتفحصيها جيدآ لأن معظم الفكهانية يضع الفاكهة امام الزبائن من الجهة السليمة ويمسكها عند وضعها بالكيس على ان يرى الزبون الجهة السليمة اما الجهة المعطوبة فتكون فى راحة ية دة ان كان لا يفعل الغيار والغيار هو طريقة قديمة وأصبحت لا ترقى عند الفكهانية ولاكنها عن بائعى الفاكهة المتجولين ناهيكى عن الميزان ام ما يوجد لديهم محال فيفعلون كما ذكرت أنفآ فيجب على حضرتك ان تتأكدى بأن الفاكهة المرصوصة سليمة من اسفلها كمثال التفاح والكمثرى والكيوى والمانجو وكل ما هو ذو قشرة جامدة اما التين فيجب ان ننظر الى لون الفاكهة فأن كانت بها بقع بيضاءفلايتم الشراء لأنها بيكتريا ظهرت لأن التين أشرف على الفساد اما المشمش فيجب ان تتأكدى بأن لونة يميل الى البرتقالى الناصع ولا يوجد بة بقع سوداء وكل هذا يكون بأن حضرتك لا تجعلى الفكهانى يستميلك بأن تتذوقى بعض الثمرات لأنة ان فعل ذلك فليس من باب الكرم ولاكن من باب شغل عيون وأنتباة حضرتك لما تقوم يدة بوضعة فى داخل الكيس أتمنى ان اكون قد ساهمت فى أرشاد حضرتك الى كيفية التعامل مع الفكهانى والباقى ان أحببتى ان أشرحة أنا تحت أمرك

لا تقلق من تدابير البشر، فأقصى ما يستطيعون فعله معك هو تنفيذ إرادة الله .

رابط هذا التعليق

• بعد 3 أسابيع...

لكن فى النهاية الصورة مش بالقتامة دى...اكيد فيه ناس بتراعى ضمائرها....لكن اللى اكيد اننا مش بنشوف الوجوه المعجونة بالطيبة دى كتير .....

فعلا الصورة مش بالقتامة دي .. في مرة رحت انا واختي نشتري فاكهه .. فبتقول للفكهاني حاسب لا تكون بايظة.. ابتسم ابتسامة فيها نوع من الاستغراب زي اللي يقلك ده كلام تقوليه!! .. وقالها انا ما ابيعش حاجة بايظة .. ده اسمه غش!!

ساعتها افتكرناه مجرد كلام وقالت له حنشوف .. وفعلا كلامه طلع صح .. يعني لسه في ضمير والحمدلله حتى لو كان نادر :angry:

رابط هذا التعليق

عجبني قوى رد الأخ scorpion وفعلاً ده ممكن ينفع مع الرجالة ..

بس ممكن أروح أشتري من واحدة واقولها نفس الكلام :angry: يعنى أقولها جوزي حياكل وشي وكده أو حيرنني علقة عشان تتعاطف أكثر loooooooool

رابط هذا التعليق

انضم إلى المناقشة

You are posting as a guest. إذا كان لديك حساب, سجل دخولك الآن لتقوم بالمشاركة من خلال حسابك.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

زائر
أضف رد على هذا الموضوع...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   تمت استعادة المحتوى السابق الخاص بك.   مسح المحرر

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • الموضوعات المشابهه

• 0
      ألقت الآثار السلبية للتغيرات المناخية ظلالها على محصول المانجو الذى تعرض لخسائر بسبب التقلبات الحادة والرياحعرض المقال كاملاً
    • 2
      كتاب المطبخ المميز يحتوي اشهر الاطباق الشعبية والخفايف والمعجنات والحلويات والعصيرات السلام عليكم ورحمة الله بسم الله الرحمن الرحيم اقدم لكم كتاب المطبخ المميز جداً رائع ومميز ومتعوب عليه يحتوي على اقسام منها الأطباق الرئيسية والشعبية والخفايف والمعجنات والحلويات والعصيرات والمشروبات الساخنة .. والكتاب فن بكلّ شي بالطهي والتقديم بالاضافه الى كتاب الاتيكيت المجاني و مايحتويه من أطباق .. أكثر من 400 صفحة من الطبخات المميزة هذا البرنامج يعد هدية إلى كل عائلة حيث هو عبارة عن كتاب الكتروني يحو
    • 3
      الفاكهـــة و فـــوائدهــــا أكـــل الفاكهـــــة تناول الفواكه نعتقد جميعا أن تناول الفاكهة يعني: شرائها ، تقطيعها ، ثم وضعها في أفواهنا. ولكن في الحقيقة الأمر ليس بهذه السهولة فمن المهم معرفه كيف ومتى نتناول الفواكه . إذا!!ما هي الطريقة الصحيحة لتناول الفاكهة؟ أكل الفاكهة لا يعني تناولها بعد الطعام ! * بل ينبغي تناولها على معدة فارغة. إذا كنت تأكل الفاكهة بتلك الطريقة "واعني أكل الفاكهة على معدة فارغة" فذلك سيؤدي بدور رئيسي وفعال لإزالة سمية جهازك الهضمي، وفي نفس الوقت سوف
    • 10
      اتهم استاذ بكلية زراعة عين شمس بعض تجار الفاكهة في مصر بتلوين الخوخ والتفاح قبل نضوجهما بمواد سامة، لاكسابهما اللون الأحمر لخداع المستهلكين والبيع بأسعار مرتفعة ، نافيا في الوقت نفسه أن يكون للتدخل الجيني أي تأثيرات ضارة على الفاكهة. وأكد الدكتور اسامة البحيري أن التغيرات الجينية على بعض النباتات تنعكس بفائدة فى زيادة تكيف الفاكهة مع التغيرات المناخية التي طرأت حديثا، إلى جانب زيادة حجم النبات والمحصول. وأضاف البحيري ـ في برنامج صباح الخير يا مصر الخميس ـ أن الجينات التى تم ادخالها على الخوخ ا
    • 14
      ورأيت النفس زاهدة فيما لديها راغبــة فــى كــل ممتنـع عليها انتقى صخرة صلبة و انهار عليها جالسا بعد أن أضناه التعب و أنهكه الجوع.. وضع رأسه بين راحتيه و واستسلم لليأس الذى غشيه.. ترقرت فى عينيه دمعة ذليلة.. فقد جاء إلى هذه الصحراء القاحلة وحيدا شريدا جائعا دون أن يجد من يدله على ما يذهب بجوعه الذى كاد أن يقتله... شرد قليلا فلمح على الأرض ظل عصفور يطير فى السماء.. لم يستطع أن يحملق كثيرا فى العصفور وإلا ذهب نور الشمس ببصره.. فاتبع ظل العصفور... ظل يطارد الظل و يلهث وراءه.. فقد كان متيقنا أن ال
  • أضف...