مصري أصيل بتاريخ: 23 يونيو 2008 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 23 يونيو 2008 ارجو من الادارة حذف هذا الموضوع وليس مجرد اغلاقه(منعا لتفشي الفتن المذكورة فيه ) و اطلب من الاخت جويرية عمل موضوع جديد يحمل نفس الاسم ولكن يبدأ من النتائج التي تم الوصول اليها وبارك الله فيك يا اختي______________________________ يا أختي الكريمه أنت كل ما تدخلي الموضوع تطلبي حذفه و ده يمكن للمره الخامسه و بعدين أي فتن مذكوره فيه مش عارف . في البدايه كنت أنتي أول من تحدث في موضوع التبرج و بعدها طلبتي يتحذف عشان الناس علقت علي هذا الكلام . يعني كنتي عايزه تقولي حاجه والناس ما تعلقش عليها ؟؟؟؟ و دلوقتي بتطلبي الحذف منعاً لتفشي الفتن ... أي فتن مش عارف يا ريت توضحي بدل ما كل شويه حذف الموضوع ... حذف الموضوع و كأنها بقت لبانه. أو أنك مش لاقيه حاجه تقوليها ... من أقوال الشيخ الشعراوي رحمه الله الثائر الحق من يثور ليهدم الفساد ثم يهدأ ليبني الأمجاد رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
MZohairy بتاريخ: 23 يونيو 2008 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 23 يونيو 2008 صدقت يا مصري والله الخوف تملك من البعض لمناقشة أي شيئ Vouloir, c'est pouvoir اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا Merry Chris 2 all Orthodox brothers Still songs r possible رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
زهرة الجبل بتاريخ: 23 يونيو 2008 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 23 يونيو 2008 ارجو من الادارة حذف هذا الموضوع وليس مجرد اغلاقه(منعا لتفشي الفتن المذكورة فيه ) و اطلب من الاخت جويرية عمل موضوع جديد يحمل نفس الاسم ولكن يبدأ من النتائج التي تم الوصول اليها وبارك الله فيك يا اختي______________________________ و الله ده شئ جميل خالص .. يعني بجد منطق عجيب غريب رهيب مريب يعني حضرتك عاوزه الموضوع يتلغى خالص و ليس مجرد إغلاقه كمان .. حجبه عن الأنظار يعني((علشان بس نمسح الفتن المتفشيه فيه)) اللي هي الآراء المختلفه معاكي طبعاً و بعدين يرجع بقى بس بعد التقيه و التنقيح .. يعني بالآراء اللي تعجبك وتجدي من وجهة نظرك انها مافيهاش فتنه و لا خوف منها على براءة المجتمع المصونه طب ممكن سؤال؟ إلا هي إيه النتائج التي تم التوصل إليها دي بقى من وجهة نظر حضرتك و الخاليه تماماً من الفتن و المفاسد اللي هتبدئي بها الموضوع الجديد الحامل لذات نفس العنوان ؟ و هل أصلاً ممكن نعرف و لا الموضوع هيبقى في وسط مختلف بمضمون سري خوفاً من إمتداد أيدي الفتنه إليه ؟ رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
جويرية بتاريخ: 23 يونيو 2008 كاتب الموضوع تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 23 يونيو 2008 (معدل) الأستاذ / سهران أعتقد أن السبب الرئيسي للأحتداد هو الحرفية الشديدة و التمسك المتعصب بظواهر النصوص دون النظر لمقاصد التشريع .أيضا أغفال المساحة المتروكة دائما لنوايا الأنسان و فطرته السليمة التي فطره الله عليها . لو تمسك الصدّيق رضي الله عنه بظاهر النص لما قاتل المرتدين في حروب الردة و لأنتهى أمر الأسلام فقد قاتلهم رغم شهادتهم بالوحدانية و بصدق الرسالة و كان يعارض الصديق مثلا الفاروق عمر لكنه رضي الله عنه علم بفطرته أن في ذلك الأمر و استفحاله قضاء على الأسلام بما ان سيادتك بتقتدي و بتستشهد بافعال كبار الصحابة رضي الله عنهم فأليك المعلومات التالية أسماء زوجات سيدنا ابو بكر رضي الله عنه 1- قتيلة أو قتلة من بني عامر بن لؤي. وهي أم عبد الله أكبر أولاده الذكور، وأم أسماء أكبر بناته. 2- أم رومان بنت الحارث من بني فراس بن غنيم بن كنانة، وهي أم ولده عبد الرحمن وأم عائشة. 3- أسماء بنت عميس الخثعمية، أم ولده محمد. 4- حبيبة بنت خارجة بن زيد أم كلثوم ولدت بعد وفاته أسماء زوجات سيدنا عمر رضي الله عنه 1- زينب بنت مظعون. أم عبد الله، وعبد الرحمن الأكبر، وحفصة زوجة الرسول. 2- أم كلثوم بنت علي بن أبي طالب. أم زيد الأكبر ورقية. 3-جميلة بنت عاصم بن ثابت حميّ الدبر بن الأقلح الأنصارية أم عاصم. 4- مليكة بنت جرول الخزاعية أم زيد الأصغر وعبيد الله. 5- لُهيّة (أم ولد) أم عبد الرحمن الأوسط. 6- عاتكة بنت زيد أم عياض 7- أم ولد وهي أم عبد الرحمن الأصغر يلقب بالمجبر. 8- فكيهة (أم ولد) أم زينب. 9- أم حكيم بنت الحارث بن هشام بن المغيرة أم فاطمة أعتقد مش حرام نصا أن راجل يتجوز في نفس يوم ما تموت مراته ....... فهل هذا مقبول و هل هو من الوفاء؟؟؟ متهيألي مفيش واحد ممكن يتجوز في نفس اليوم اللي تموت فيه مراته ، بس الناس بتسغرب لما واحد يتجوز قبل ما مراته تكمل السنة ، مع ان الكلام ده ملوش علاقة بالوفاء و معملش حاجة حرام ، و هوه اكيد لو اتجوز مش حينسي مراته برده أعتقد مش حرام نصا أن راجل عمره سبعين سنة و عنده أحفاد يتجوز بنت عمرها سبعتاشر سنة ......... فهل هذ مقبول الرسول صلي الله عليه و سلم كانت السيدة خديجة اكبر منع ب 15 سنة و هوه كان أكبر من السيدة عائشة باكتر من 40 سنة فرق السن ده مش مانع من الزواج ، و اذا الشخصين اختلفوا في أي وقت ممكن يطلقوا قياسا على ذلك أعتقد أنه مش مقبول من راجل عاشرته زوجته بالمعروف و تفانت في خدمته و ربت أولاده و عانت معه صعوبات البداية ثم يعاقبها بالزواج عليها لتجني غيرها ثمار ما زرعته بعرقها و كدها ........ لا أحد يرضى بذلك فأنا أراها طعنة في الخلف لكل القيم والأخلاق .... مقاصد التشريع و الفطرة السليمة التي فطرنا الله عليها لا تفضي بنا لمثل هذا الفعل ......... قالها صلى الله عليه و سلم ........ بعثت لأتمم مكارم الأخلاق ......... مش طعنة و لا حاجة ، ده شئ ربنا محلله ، يحرمه البشر ازاي و اذا كانت الزوجة عاشرته بالمعروف فأكيد برده في نفس الوقت هوه عاشرها بالمعروف تم تعديل 23 يونيو 2008 بواسطة جويرية الا بذكر الله تطمئن القلوب رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
جويرية بتاريخ: 23 يونيو 2008 كاتب الموضوع تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 23 يونيو 2008 (معدل) إنه مش الحل الأمثل للحد من العنوسه لأن الزوجه الملكه (على حد تعبيرك ) ليست السبب في وجود الكثيرات بدون زواجقد يكون السبب غلاء المهور و تدهور الحاله الإقتصاديه و تمسك الأهالي بشروط معينه و ..... و ....... و........ إنما الزوجه الملكه ... برئ و الله يا بيه ( 2 ) إنه مش الحل للحد من عد المطلقات و لا الأرامل... أولاً لأن كل مطلقه تقتضي وجود مطلق و كل أرمله أكيد لها بالمجتمع رجال أرامل لا أضع بذلك قانون بأن لا تتزوج المطقه إلا من مطلق و لا الأرمله إلا بأرمل لا أبداً اختي زهرة قبل ما اتكلم عن التعدد ، عايزة اقولك علي حقيقة و أشوف اذا كنتي تتفقي معايا في الكلام ده أو لا أولا في عهد السلف و قبل الأسلام برده كان فيه تعدد زوجات و ملك يمين برده لو عدد النساء يساوي عدد الرجال بما ان فيه ناس كتير متجوزة 2 و و 4 مش مفروض نلاقي ان فيه رجال مش لاقيين زوجات مش مظبوط كدة ثانيا مش حندخل في موضوع دلوقتي ان عدد النساء اكبر من عدد الرجال بالنسبة للمطلقين مش أي راجل يقدر يتحمل مسئولة أسرة يعني زي ما انتي شايفة الزمن ده فيه واحد مدمن مخدرات و فيه مدمن أفلام اباحية و غيره من المصايب اللي كترت في الزمن ده ده غير اللي اتعود يعتمد علي اهله في كل حاجة ودول يا اختي ميصلحوش للزواج عشان كدة بتشوفي نسبة الطلاق الفظيعة يعني اذا كان زمان عدد النساء الي الرجال 4 : 1 متهيألي دلوقتي عدد النساء الي الرجال علي الأقل 10 : 1 بالنسبة بقي للأرامل واضح ان عدد وفيات الرجال أكبر من النساء و اللي بشوفه ان من وسط 20 ارملة ممكن تلاقي ارمل واحد يا تري أيه رأيك في الحقيقة دي تم تعديل 23 يونيو 2008 بواسطة جويرية الا بذكر الله تطمئن القلوب رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
هشام عباس بتاريخ: 23 يونيو 2008 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 23 يونيو 2008 معلش بس انا عاوز اسأل سؤال وبجد والله ومش هزار ولا تريقه بس هو حضرتك يا مدام جويريه فعلا فعلا مقتنعه بالكلام الي رديتي بيه على الأستاذ سهران؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!......................... وخصوصا في اخر جزئيه؟ رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
جويرية بتاريخ: 23 يونيو 2008 كاتب الموضوع تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 23 يونيو 2008 أستاذ / هشام عباس و جميع الأخوة أتمني اعرف رأيكم في المشاركة رقم 128 يا تري متفقين معايا في وجود المشكلة دي ؟؟؟ الا بذكر الله تطمئن القلوب رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
هشام عباس بتاريخ: 23 يونيو 2008 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 23 يونيو 2008 هقلك على تجربه حصلت لأحدى صديقات زوجتي وهي مطلقه مرتين ومش مره واحده واتجوزت من حوالي سنه وربنا رزقها بعريس رااااااااااااائع وابن حلال جدا جدا جدا واول مره يتجوز يعني هي الزوجه الأولى والوحيده له بالرغم من انه الزوج الثالث ليها!!!! وعلى فكره اتقدملها واحد متزوج ورفضته رفضا تاما لأنه متزوج يعني مش شرط ان علشان مطلقه او ارمله انها تتجوز واحد وتخرب بيته وبعدين النبي عليه الصلاة والسلام لم يوافق على زواج علي ابن ابي طالب كرم الله وجهه على ابنته عائشه!؟؟؟؟ ولا ايه؟ وعارف ردك هتقولي علشان كان عاوز يتزوج من بنت عدو الأسلام بس برضه ده علشان محبش يجرح بنته ويأذي مشاعرها وحتى الأرامل ممكن يتزوجو من مطلقين او حتى رجال لم يسبق لهم الزواج وده مبقاش فيه حاجه غريبه طيب والله انا اخويا الصغير وعمره 30 سنه وبيشتغل في السعوديه وعنده شقه وكان بيدور على عروسه ومش لاقي وواحد صاحبه قاله ان فيه واحده ارمله لكن سنها مناسب ولم يعترض ابدا عليها لمجرد انها ارمله لكن لما اتقابلو محصلش نصيب وده دليل على ان موضوع انها مطلقه او ارمله ده مش عيب في حق السيده ابدا وبعدين انا شايف الموضوع بطريقه مختلفه تماما انا عندي تلات اخوات اولاد اتنين تؤم ومنهم الي قلت عليه في الأول والتاني وكيل نيابه وهم الأتنين لسه بيدوروا على عرايس والله العظيم ومش لاقيين!!!!!!!!! ها ايه رأيك بقى؟ ......................يعني مشكلة العنوسه مشكله مشتركه وكمان اخو زوجتي برضه عنده 32 سنه وهو كمان مش لاقي عروسه وعندي اخويا التالت مطلق وعنده بنت عندها 3 سنين وهو كمان برضه بيدور على عروسه ولسه ربنا موفقهوش لدرجة ان والدتي مسميه بيتنا بيت العوانس بالرغم من ان مفيهوش ولا بنت واحده وكلهم خناشير يعني الي اقصده انه زي مافي بنات ومطلقات وارامل كمان فيه شباب ومطلقين وارامل يبقى بس نخرب البيوت العمرانه ليه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
جويرية بتاريخ: 23 يونيو 2008 كاتب الموضوع تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 23 يونيو 2008 (معدل) الأستاذ / هشام عباس وبعدين النبي عليه الصلاة والسلام لم يوافق على زواج علي ابن ابي طالب كرم الله وجهه على ابنته عائشه!؟؟؟؟ FF0000"]هل صح أن النبي صلى الله عليه وسلم ، منع علياً أن يتزوج على فاطمة ، وهل في ذلك نهي عن تعدد الزوجات ؟الجواب : القصة المشار إليها صحيحة ثابة في الصحيحين . فعن المسور بن مخرمة أنه سمع النبي صلى الله عليه وسلم ، وهو علىالمنبر وهو يقول : {إن بني هشام بن المغيرة استأذنوني أن ينكحوا ابنتهم علي بن أبي طالب فلا آذن لهم ، ثم لا آذن لهم ثم لاآذن لهم ، إلا أن يحب ابن أبي طالب أن يطلق ابنتي وينكح ابنتهم . فإنما ابنتي بضعة مني ، يريبني ما أرابها ، ويؤذيني ما آذاها} وفي رواية : {واني لست أحرم حلالاُ، ولكن والله لا تجتمع بنت رسول الله صلى الله عليه وسلم ، وبنت عدو الله مكاناُ واحد أبداً} التعليق 1- ليس في هذا الحديث إشارة إلى أن تعداد الزوجات ممنوع . فتعدد الزوجات مسموح بل مرغّب فيه . كيف لا وربنا يقول : {فانكحوا ما طاب لكم من النساء مثنى وثلاث ورباع}. ولو قال ربنا : {فانكحوا من النساء مثنى وثلاث ورباع}لكان التعداد فرضاً لكن قال : {فانكحوا ما طاب} فقد تطيب الثانية وقد لا تطيب 2- الرسول لن ينهي عن فعل ثم يقوم به لكن دي حالة خاصة بالسيدة فاطمة رضي الله عنها - لأن احنا مش حيكمل ايماننا الا بحب ال بيت النبي صلي الله عليه و سلم و و بنصلي عليهم و نسلم في الصلاة مرتين عند قول التحيات في نهاية الصلاة فاكيد اذا تزوج سيدنا علي حيبقي بين نسائه ما يحدث بين الضرائر و لو من غيرة بسيطة و هذا قد يؤثرب علي ايمان الزوجة الأخري 3- الرسول صلي الله عليه و سلم لم يمنعه و لكن قال له لا تجتمع هذه المرأة مع أبنتي يعني لو عايز تتجوزها طلق بنتي 4 - حديث الرسول صلي الله عليه و سلم ليس بصفته مشرع و لكن بصفته و لي امر لسيدنا علي و للسيدة فاطمة و بعدين افرض حما قال لجوز بنته مش عايزك تتجوز علي بنتي هوه حر و الزوج من حقه يقبل ده أو يرفض 5- كلام النبي صلي الله عليه و سلم وحي من الله عز وجل و بعدين السيدة فاطمة رضي الله عنها توفيت بعد الرسول صلي اله عليه و سلم ب 6 شهور فقط و تزوج سيدنا علي رضي الله عنه اكثر من أمرأة نخرب البيوت العمرانه ليه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ وتخرب بيته خراب البيت ده بأيد الراجل مش الست ، خراب البيت ده يعني الطلاق و طيب ليه الزوج يفوض سلطاته كدة لغيره ؟ و ليه ميقولش انه بمعاملته الكويسة ليها ممكن يحتوي الأزمة دي و تعدي و يوصلوا للتعايش مع الوضع الجديد ده حضرتك لسة بردة مجاوبتش علي سؤالي تم تعديل 23 يونيو 2008 بواسطة جويرية الا بذكر الله تطمئن القلوب رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
جويرية بتاريخ: 23 يونيو 2008 كاتب الموضوع تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 23 يونيو 2008 الأستاذ / مصري أصيل فقد حددتي أن المشكلة فقط في الرجال الموثرون الذين يكتفون بزوجه واحده فقط و أسميتي هذه الزوجة الزوجه الملكه و كأنه نوع من أنواع أستكثار النعمه علي هذه الزوجه و كأن السبب الوحيد في عدم أتاحة الفرصة للمطلقات و الأرامل في الزواج الثاني أساسها فقط هذه الفئة من الرجال المتزوجون من الزوجه الملكه. الزواج التاني ممكن اي واحدة الأنسان مقتنع بيها مش لازم موضوع أنه ياخد ثواب و ان كان ده شئ يؤجر عليه الأنسان انه يتزوج من أمرأة غير مرغوب فيها بس و لأني عارفة ان الرد حيبقي عشان غلاء المهور و عشان تكاليف الزواج فقلت ان فيه فئات مش حيتجوزها الأعزب . فأنا أعرف زوجه و هي قريبة زوجتي كانت تحب زوجها حباً شديداً و لم تقصر في حقه يوماً من الأيام و أنجبت له البنين و البنات اللذين قال عنهم المولي عز وجل أنهم زينة الحياة الدنيا وعندما يسر الله عليه تزوج في السر بأمرأه أخري . و عندما علمت زوجته حزنت حزناً شدياً و فقدت النطق ليومنا هذا و مرضت بالسرطان أعاذنا الله جميعاً منه . (وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ) سورة الذاريات، آية 56 المفروض ان احنا جايين الدنيا دي عشان نعبد ربنا و نعمل الخير يعني نعطي الفقير ، نصل الرحم ، نزور جيارنا ، نقرا قرآن الزوج ده جزء من حياة الزوجة بس مش كلها و في سبب تاني و ممكن تكو ن الزوجة معذورة فيه هوه ان الناس لازم يقولوا ان اللي جوزها تزوج بأخري لازم فيها عيب ، وده اكيد بيضايق الزوجة جدا ، بس هيا المفروض تكون و اثقة في نفسها و في دينها و أي واحدة تحاول تضايقها تقولها ، اللي فيكم احسن من عائشة و حفصة و ام سلمة تتكلم فهل هذا هو جزاء الزوجه الصابره المطيعه لربها ولزوجها و التي شاركته رحلة كفاحه حتي وصل الي ما وصل اليه ؟ و هل لو لم تتقبل هذه الزوجه بزواج زوجها عليها تكون أنانيه منها كما وصفتي؟وتصبح سبباً في مشاكل المجتمع و في عنوسة العانس و وحدة المطلقه و حزن الأرمله؟ اذا كان عدد الرجال القادرين علي تحمل مسئولية أسرة أقل بكثير من عدد النساء اذن فباتأكيد الظلم الواقع علي الزوجة - اذا جاز لنا ان نسمي ذلك ظلما - فبالتأكيد هذا اقل من المشاكل التي تعاني منها النساء الأخريات شكرا الا بذكر الله تطمئن القلوب رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
زهرة الجبل بتاريخ: 23 يونيو 2008 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 23 يونيو 2008 اختي زهرة قبل ما اتكلم عن التعدد ، عايزة اقولك علي حقيقة و أشوف اذا كنتي تتفقي معايا في الكلام ده أو لا جميل جداً إتفضلي أولا في عهد السلف و قبل الأسلام برده كان فيه تعدد زوجات و ملك يمين برده التعدد موجود قبل الإسلام و موجود في الإسلام بتحديد عدد أربع زوجات ... مختلفناش مش هي دي النقطه اللي بنتناقش فيها لإن دي نقطه متفقين عليها وما دامتي مصره على المقارنه بين حالنا الآن و الحال في صدر الإسلام و أيام الرسول صلى الله عليه و سلم فلا مانع و تصبح النقاط الجديره بالنقاش إذن هي : **تُرى هل تزوج الرسول الكريم صلى الله عليه وسلم إحدى زوجاته كزواج في السر؟ **تُرى هل كانت إحدى زوجات الرسول الكريم عليه الصلاة و السلام لا تعلم بوجود الزوجات الأخريات؟ **تُرى هل كانت إحدى زوجات سيدنا عمر -اللاتي إجتهدتي بذكر أسمائهن -رضي الله عنه و عنهن- لا تعلم بوجود الزوجات الأخريات؟ **تُرى هل كانت إحدى زوجات سيدنا أبو بكر -اللاتي إجتهدتي بذكر أسمائهن -رضي الله عنه و عنهن- لا تعلم بوجود الزوجات الأخريات؟ **تُرى هل كانت إحدى زوجات أي من الصحابه الكرام - رضى الله عنهم و عنهن- لا تعلم بوجود زوجات أخريات لزوجها؟ **تُرى هل أعلن الرسول الكريم زواجه في إطار الزوجه الجديده فقط في حين إجتهد في إخفاء الأمر عن الزوجه الأولى كما تفضلتي و أشرتي انتِ من قبل بجواز ذلك؟ ** تُرى هل لو طلبت زوجة أحد الصحابه إستخدام حقها في الطلاق للضرر كانو سينكرون عليها هذا الحق و سيرمونها بأنها أنانيه و لا تحب إلا نفسها و هي سبب تفشي العنوسه في المجتمع و هي سبب عدم كفالة المطلقه و الأرمله و عدم عفهن و تقوم الدنيا على رأسها فلا تقعد؟ ** تُرى هل ستجيبيني عن أسألتي التي سقتها إليكِ تلك ؟ لو عدد النساء يساوي عدد الرجال بما ان فيه ناس كتير متجوزة 2 و و 4 مش مفروض نلاقي ان فيه رجال مش لاقيين زوجات مش مظبوط كدة مفهمتش بالظبط انتي عاوزه تقولي ان في رجال مش لاقيين زوجات ؟ و لا بتقولي ان ده مفروض يحصل بس مش بيحصل؟ على كل حال سواء رأيك كده أو كده فأنا شايفه إن ده شئ غير ذي أهميه بالموضوع المهم من وجهة نظري هو ان يجد كل طرف ضالته برضاه و رضى ضالته و رضى جميع الأطراف المعنيه يعني الزوج الراغب بالزواج مره أخرى لديه القبول و الزوجه المستقبليه ( الثانيه ) لديها القبول و الزوجه الأولى لديها القبول يبقى يا مرحبا انما في زوج عاوز يتجوز تاني ومش لاقي ...دي مش مشكلة الزوجه الملكه في مطلقه عاوزه تتزوج و مش لاقيه زوج متزوج و زوجته الملكه توافق... برضه مش مشكلة الزوجه الملكه في أرمله عاوزه تتزوج و مش لاقيه زوج متزوج و زوجته الملكه توافق... برضه مش مشكلة الزوجه الملكه في بنت لم يسبق لها الزواج عاوزه تتزوج و مش لاقيه زوج متزوج و زوجته الملكه توافق... برضه مش مشكلة الزوجه الملكه المشكله مشكلة مجتمع فيه شباب مش لاقي يتجوز لأنه لم يستطع الباءه و مشكلة مجتمع فيه أولياء أمور يغالون في المهور و مشكلة مجتمع فيه المطلقه أو الأرمله ترى أن الزوج المتزوج أضمن لها من مطلق أو أرمل لأنه.. ثانيا بالنسبة للمطلقين مش أي راجل يقدر يتحمل مسئولة أسرة يعني زي ما انتي شايفة الزمن ده فيه واحد مدمن مخدرات و فيه مدمن أفلام اباحية و غيره من المصايب اللي كترت في الزمن ده ده غير اللي اتعود يعتمد علي اهله في كل حاجة ودول يا اختي ميصلحوش للزواج عشان كدة بتشوفي نسبة الطلاق الفظيعة يعني و كأنك بتقولي المطلقه أو الأرمله أو اللي فاتها سن الزواج بتقول : ((ناخد المتجرب اللي بيته عمران أكيد مراته ملقتش فيه عيب تسيبه علشانه أحسن ما ناخد المطلق الله اعلم اللي قبلي سابته ليه)) منطق غريب جداً..مش جايز المطلق ده هو اللي ساب زوجته لعيب فيها؟ ومش جايز الزوج المتزوج و اللي بتفضليه حضرتك يكون اللي فيه فيه و مراته مستحملاه بعيوبه علشان المركب يمشي و حضرتك هتغرقي المركب ده بتزويجه زوجه أخرى؟ يعني اذا كان زمان عدد النساء الي الرجال 4 : 1متهيألي دلوقتي عدد النساء الي الرجال علي الأقل 10 : 1 بالنسبة بقي للأرامل واضح ان عدد وفيات الرجال أكبر من النساء و اللي بشوفه ان من وسط 20 ارملة ممكن تلاقي ارمل واحد يا تري أيه رأيك في الحقيقة دي أنا الحقيقه مش خبيره في علم الإحصاء و مع ذلك أقدر أقول لك بالنظر كده إنها مبالغه كبيره جداً فكرة ان كل 21 حالة وفاه تقسم إمرأه واحده لعشرين رجل مبالغه كبيره جدا و مع ذلك فمهما كانت النسبه يجب الأخذ بالإعتبار أنه هناك عدد يحتسب من الأرامل النساء غير راغبات بالزواج بعد موت أزواجهم و هناك عدد يحتسب من المطلقات لا يرغبن بالزواج بعد طلاقهن و هناك عدد من الأزواج قد يرغب بالزواج و توافقه زوجته الأولى فماذا التدقيق فقط على الزوجه الملكه ؟؟ سؤال ينتظر منك الجواب رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
زهرة الجبل بتاريخ: 23 يونيو 2008 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 23 يونيو 2008 بالمناسبه أختي جويريه لاحظي إني رديت على كلامك بشكل سريع و دقيق يعني كلمه بكلمه و هو ما انتظره منك بالمقابل .. يعني قبل إبداء رأيك بشكل عام .. ناقشيني في رأيي الذي طرحته عليكي تحياتي رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
زهرة الجبل بتاريخ: 23 يونيو 2008 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 23 يونيو 2008 (معدل) معلش إسمحيلي أرد على النقطه دي رغم انها موجهه لغيري و ليست لي بس الموضوع واحد حضرتك تستنكرين على هذه الزوجه أن مرضت حزناًَ من زواج زوجها عليها بالسر و كأنه سارق سريقه و مخبيها تستكثرين أن أصابها إنكسار من خيانة زوجها لها و أكرر خيانته لها ليس كونه تزوج على سنة الله و رسوله يعفيه من مسؤوليته عن ما حدث لها لأنه لو كان أخبرها و خيرها لما إستطاعت منعه و لما إستطاع إجبارها و لما وصلت لما وصلت إليه لأنه وضعها أمام أمر واقع لا تتحمله و هو على علم مسبق منه أنها لن تتحمله لكن الواقع هو أنه يعلم أنها لن توافق و يعلم أنها ستطلب الإنفصال في حال إصراره على الزواج بأخرى و يرفض أن يعطيها هذا الحق و يرغب لنفسه في إشباع رغبه ملحه ... فما الحل؟ الحل في الجريمه التي هي تهميش الزوجه الأولى و تحقيق رغباته في السر و الزوجه الأخرى تعلم أن الزوجه الأولى لن توافق .. لكنها ترغب في زوجها زوجاً لها ... فما الحل ؟ تقول له نتجوز في السر و نعلن الزواج عند أهلي فقط و يتراضون على ذلك طيب عرفوها و لما ترفض اعطوها حق الإنسحاب و ليتحمل الزوج خسارة زوجته الأولى و لتتحمل الزوجه الثانيه معه مغبة خراب البيت لا طبعاً ميصحش ... ليه ؟ ... لأنهم أقل شجاعه من أن يظهروا في النور و يتحملوا مسؤولية أعمالهم أمام الزوجه الأولى و أمام المجتمع و لأن الزوج الأول يريد كل شئ... بيته الأول مستقر و أبناءه ينعمون بالدفء فيه و بيته الثاني موجود حتى و لو مبني عالغش و الخديعه و لأن المرأه الأخرى تخاف أن لا تصبح زوجته إن رفض التخلي عن الأولى فيصبح الظلام حلاً مناسباً في رأيهم صدقيني يا أختي كل ما يتم في الظلام ... هو ظُلم نهايته ظُلُمات في الدنيا و الآخره هذا ( الزوج ) إختار إشباع رغبات نفسه ..و تلك المرءه الأخرى لم تفكر إلا في نفسها و همشوا الزوجه الأولى و هي جريمه في حقها جريمه يحاسبون عليها في الدنيا و الآخره و الحمد لله حساب الدنيا طالهم و حساب الآخره لن يضيع عند الله ... وحده هو المنتقم الجبار و هو فعلا لو لم يكن يشعر أنه فعل أمراً ما يلام عليه لما كان خبأه كما يخبئ السارق جريمته و حضرتك بتقولي (وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ) سورة الذاريات، آية 56 المفروض ان احنا جايين الدنيا دي عشان نعبد ربنا و نعمل الخير يعني نعطي الفقير ، نصل الرحم ، نزور جيارنا ، نقرا قرآن الزوج ده جزء من حياة الزوجة بس مش كلها و في سبب تاني و ممكن تكو ن الزوجة معذورة فيه هوه ان الناس لازم يقولوا ان اللي جوزها تزوج بأخري لازم فيها عيب ، وده اكيد بيضايق الزوجة جدا ، بس هيا المفروض تكون و اثقة في نفسها و في دينها و أي واحدة تحاول تضايقها تقولها ، اللي فيكم احسن من عائشة و حفصة و ام سلمة تتكلم معلش حضرتك الكلام ده ليه الزوجه الثانيه مش بتقوله لروحها قبل ما تخرب بيت الزوجه الأولى؟ ليه مش بتقول لروحها أنا أقرأ القرآن و أصل الرحم و أود الجيران و أعطف عالمسكين و أمارس أنشطه مختلفه و أكتفي بذلك؟ و ليه مش بتقول لروحها ان الزواج قد يصبح جزء من حياتي لكنه لا يلغيها بعدم وجوده؟ مش دي إمرأه و دي إمرأه؟ ودي تصلح حياتها بما تصلح به حياة الأخرى و دي تخرب حياتها بما تخرب به حياة الأخرى؟ ليه مش بتقول لروحها إن الزواج جزء من الحياه فـ لإصلح هذا الجذء بإختيار الزوج المناسب الذي أسعد به و يسعد بي و نسعد سوياً دونما ندهس أطراف أخرى في الطريق؟ ليه مش بتقول لروحها فلنتقي الله في غيرنا حتى يتقي الغير ربهم فينا؟ ممكن أعرف الرد ؟ و بعدين لما يكونوا رجال هذه الأيام على قدر إيمان و إحترام الرسول الكريم و الصحابه الكرام بحيث لا يتزوجون سراً و لا يهمشون زوجاتهن و لا يسلبوهن حق القبول من الرفض نبقى نتكلم عن النساء و أفضليتهن عن السيده حفصه و السيده أم سلمه و السيده عائشه رضي الله عنهن و أرضاهن و لا إيه؟؟؟؟؟ تم تعديل 23 يونيو 2008 بواسطة زهرة الجبل رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
nash بتاريخ: 23 يونيو 2008 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 23 يونيو 2008 السلام عليكم ورحمه الله وبركاته سؤال لإختي جويريه..هل الرجل الذي يكتفي بزوجه واحده ( ملكه ) يكون أثم عند الله وأكتسب ذنوب؟؟ صن ضحكة الأطفال يارب فإن هي غردت في ظمأ الرمال أعشوشبت لكن إن زودوها وبكيوا ..ونكدوا ..... هايتلطشوا رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
MZohairy بتاريخ: 23 يونيو 2008 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 23 يونيو 2008 السلام عليكم ورحمه الله وبركاتهسؤال لإختي جويريه..هل الرجل الذي يكتفي بزوجه واحده ( ملكه ) يكون أثم عند الله وأكتسب ذنوب؟؟ طبعا يا نيش طالما ربنا ميسرله و متبغدد و أموره متيسره و ماشيه معاه يبقى لازم يوزع البغدده دي على كذا أسره و السلام عليكم و رحمة الله و بركاته Vouloir, c'est pouvoir اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا Merry Chris 2 all Orthodox brothers Still songs r possible رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
مصري أصيل بتاريخ: 23 يونيو 2008 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 23 يونيو 2008 الأخت جويريه أنا هتكلم في نقطه معينه فقط و لا تعتبري هذا رد علي مداخلتك و التي سوف أرد عليها في وقت لاحق . و لكن أردت أن أكتب هذه المداخله كرد عام علي النقطه التي تردي بها في كل مداخله و هي زيادة عدد النساء عن الرجال و بأن الحل الوحيد لهذه المشكله هي أن يتزوج الرجل المتزوج تحديداً بزوجه أخري مطلقه أو أرمله لأن المطلق لا يصلح للزواج من وجهة نظرك و الأعزب لن يتزوج بمطلقه و كأنه قانون فرضي أفترضتيه حضرتك . ما علينا زيادة عدد النساء عن الرجال لا يكون الا في فترات الحروب فقط و قد كانت هذه الزياده موجوده بشده في صدر الأسلام و فترة الفتوحات الأسلاميه و فترة حروب الرده و حتي قبل الأسلام لأن الحروب كانت دائرة بصورة كبيره بين القبائل . و وصل الأمر الي دخول الجال الحروب و كان هدفهم النصر أو الشهاده . و كان الرجال يعتبرون الموت علي الفراش ميتة الجبناء و لنتزكر مقولة سيدنا خالد بن الوليد ( لقد شهدت كذا وكذا زحـفا ومافي جسدي موضع شبر إلا وفيه ضربة سيف أو رمية سهم أو طعنة رمح وها أنا ذا أموت على فراشي كما يموت البعير0 فلا نامت أعين الجبناء000) ولهذا كان يلجأ العديد من الصحابة الي الزواج من زوجات الصحابي الذي يستشهد في المعركه حتي يعفها و يكفل أولادها . و أيضاً زادت نسبة النساء عن الرجال بصوره كبيره بعد الحرب العالميه الأولي و الثانيه . و الأن لمذا نحكم بأن عدد النساء مرتفع بصورة كبيره عن عدد الرجال و بأي منطق نتكلم .... نتكلم بمنطق أتنين بيتكلموا علي القهوه و لا نتكلم بمنطق الأحصائيات و التي طالبك أكثر من عضو أرفاق الأحصائيات التي تقول ذلك بدل أسلوب الكلام المرسل الذي تنتهجيه بدون أي دليل علمي أو منطقي . و لهذا بحثت عن أخر أحصائية تمت في سنة 2006 لكي تفند ما تدعين من زيادة عدد النساء عن الرجال في مصر . (تعداد سكان مصر وصل إلى 78 مليون نسمة القاهرة - قال اللواء أبو بكر الجندى رئيس الجهاز المركزى للتعبئة والاحصاء إن عدد سكان مصر بلغ حتى أول مايو الحالى 78 مليونا و733 ألفا و641 نسمة، منهم 74 مليونا و832 ألفا و245 نسمة داخل مصر. وأوضح - فى تصريحات للصحفيين الخميس - أن عدد المصريين بالخارج بلغ 3 ملايين و901 ألف و366 نسمة، وذلك وفقا للزيادة الطبيعة للنتائج النهائية للتعداد العام للسكان ، حسبما ذكرت وكالة انباء الشرق الاوسط. من جانبه ..قال محمد عبد الجليل رئيس الادارة المركزية للتعداد إن ما أجراه الجهاز حول عدد السكان حتى أول مايو 2008 يأتى فى إطار المقارنة بين المواليد والوفيات خلال الفترة اللاحقة للتعداد وهى الفترة من أول يناير 2007 وحتى أول مايو 2008 حيث بلغت الزيادة الطبيعية خلال عام 2007 ، مليونا و 417 ألفا و306 نسمة. وأضاف أن الفترة من أول يناير وحتى 30 أبريل 2008 قد شهدت زيادة طبيعية فى عدد السكان تقدر بنحو 474 ألفا و883 نسمة وبذلك يصل عدد السكان الاجمالى حتى أول مايو الجارى 78 مليونا و733 ألفا و641 نسمة. يذكر أن النتائج النهائية للتعداد العام للسكان والمنشآت والتى تمت حتى نهاية ديسمبر 2006 قد بلغ 76 مليونا و699 ألفا و427 نسمة سواء للمصريين بالداخل أو الخارج. وكان اللواء أبو بكر الجندى قد أعلن صباح الخميس النتائج النهائية للتعداد العام للسكان والإسكان والمنشآت لعام 2006. وأشار إلى أن عدد السكان ارتفع بنسبة 73ر24 فى المائة ليصل إلى 76 مليونا و699 الف نسمة مقابل 61 مليونا و492 الف نسمة فى تعداد 1996 بالداخل والخارج ، ويتوزع السكان بين 91ر56 فى المائة للحضر و09ر43 فى المائة للريف. وقال الجندى إن توزيع السكان وفقا للنوع يتمثل فى بلوغ عدد الذكور 37 مليونا و219 الف نسمة فى تعدداد 2006 مقابل 30 مليونا و351 الف فى تعداد 1996 بنسبة زيادة 63ر22 فى المائة ، بينما بلغ عدد الاناث 35 مليونا و578 الفا فى تعداد 2006 مقابل 28 مليونا و 961 الفا لعام 1996 بنسبة زيادة 85ر22 فى المائة. ويمثل نسبة الذكور فى تعداد السكان 13ر51 فى المائة، والاناث 87ر48 فى المائة وفقا لتعداد 2006.) و هذا هو الرابط http://www.ahl-alquran.com/arabic/show_news.php?main_id=2383 من أقوال الشيخ الشعراوي رحمه الله الثائر الحق من يثور ليهدم الفساد ثم يهدأ ليبني الأمجاد رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
MZohairy بتاريخ: 23 يونيو 2008 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 23 يونيو 2008 هذه احصاءات كاذبه يا مصري و مصر نساءها يمثل أكثر من 85% من عدد السكان الإجمالي حسب آخر الإحصائيات الصادقة Vouloir, c'est pouvoir اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا Merry Chris 2 all Orthodox brothers Still songs r possible رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
ايهاب سالم بتاريخ: 23 يونيو 2008 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 23 يونيو 2008 هذه احصاءات كاذبه يا مصريو مصر نساءها يمثل أكثر من 85% من عدد السكان الإجمالي حسب آخر الإحصائيات الصادقة هذه الإحصائيه كاذبه هي الأخرى يا زوهيري أخر إحصائيه صادقه تثبت أن النسبه 3 الى 1 3 سيدات/فتيات غير متزوجات مقابل كل رجل متزوج رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
هشام عباس بتاريخ: 23 يونيو 2008 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 23 يونيو 2008 عارف يا أخت جويريه انا اتمنى من الله انك تتزوجي زوج غير متزوج وتحبيه من كل قلبك حب حقيقي كما الحال بين كثير من المتزوجين وساعتها هبقى نفسي اسألك لو طلبت واحده منك ان تتزوج بزوجك فهل ستحاولين ان تقنعي زوجك بالزواج منها ان كانت مطلقه جميله؟؟؟؟؟؟....... او ارمله جميله؟؟؟؟؟؟؟؟؟................ ارجوكي مترديش عليا دلوقت لأني تقريبا عارف ردك هيكون ازاي.......... وانا تقريبا متأكد من طريقة تعاملك مع هذا الموقف بس حاولي كده تغمضي عنيكي وتتخيلي انك زوجه ملكه وبتحبي زوجك....( بتموتي فيه)...... بالمصطلح الدارج ............. وتفتكري هيكون ايه شعورك؟؟؟؟؟؟ ......... مع اني اظن اني عارف لو حدث هذا في واقع الحياة ماذا سيكون تصرفك.................................. ولك تحياتي بجد اتمنى ان تقفي هذا الموقف في الحياة رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
زهرة الجبل بتاريخ: 23 يونيو 2008 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 23 يونيو 2008 هذه الإحصائيه كاذبه هي الأخرى يا زوهيري أخر إحصائيه صادقه تثبت أن النسبه 3 الى 1 3 سيدات/فتيات غير متزوجات مقابل كل رجل متزوج أيوه كده كده ظهرت القصه و الله ده أنا كنت مفكره الأستاذ زوهيري بيتكلم جد لما قال : هذه احصاءات كاذبه يا مصريو مصر نساءها يمثل أكثر من 85% من عدد السكان الإجمالي حسب آخر الإحصائيات الصادقة و طبعا يا نيشطالما ربنا ميسرله و متبغدد و أموره متيسره و ماشيه معاه يبقى لازم يوزع البغدده دي على كذا أسره و السلام عليكم و رحمة الله و بركاته يا سااااتر و الله ده انا كنت هزعل قوي بجد الحمد لله ... ربنا يكرمكم و يخلي لكم زوجاتكم و يفضلوا ملكات على عرش حياتكم الزوجيه يا رب تحياتي أم كريم رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
Recommended Posts