اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

الاستعداد لامتحان (IELTS)

Recommended Posts

السلام عليكم ورحمة الله

أنا امتحنت الأيلتس أكاديميك في المعهد البريطاني بالكويت من حوالي شهرين

استعديت للامتحان عن طريق تنزيل الكتب اللي موجودة على الموقع الروسي اللي بعض الأخوة كانوا جابوه هنا في الموقع، وتقريباً حليت كل الامتحانات اللي كانت موجودة فيها ، وحطيت نفسي في نفس ظروف الامتحان سواء في التصحيح أو في الوقت المخصص للامتحان، بشكل عام أنا أضعف حاجة عندي كانت ال listening وعشان كده كان أكتر حاجة كنت مركز فيها أثناء الاستعداد للامتحان، ال reading أنا كويس فيه أصلاً الحمد لله لكن برضه كان محتاج استعداد خاص عشان تقدر إنك تقرا ال3 قطع في وقت قصير وتحل الأسئلة اللي عليهم محتاجة تمرين وتكتيك معين في القراية وطريقة الحل، ونفس الكلام ينطبق على writing - الكلام ده على الأكاديميك علماً إن الجينرال أسهل بكتير- زي ما الأخوة قالوا الاختلاف بين الgeneral وال academic في ال reading وال writing إنما ال listensing وال speaking واحد بالنسبة للاتنين.

نيجي على يوم الامتحان..الامتحان كان في الجامعة الأمريكية في الكويت الساعة 9 صباحا، ومش مسموح إنك تاخد معاك غير قلم رصاص + استيكة + باسبورك فقط ، حاولت أدخل معايا markers لكن رفضوا - بصراحة كانت هتنفع قوي في ال reading -

ال listeining أديت فيه كويس الحمد لله ، وتوقعت إني أجيب فوق ال 7 أو ممكن أوصل ل 8.

ال reading برضه عملت فيه كويس بس مش زي ما كنت عايز ، يعني كان مستوايا في أثناء التدريب أحسن من أدائي في الامتحان

ال writng عملت فيه كويس قوي وكنت راضي عن نفسي - علماً بأني معايا ماجستير ومتعود على كتابة البحوث والتقارير بالانجليزي.

خلي بالكوا كل اللي فات ده ورا بعضه بدون أي راحة أو break في النص

بعد الانتهاء من ال 3 أجزاء المذكورة وزعوا على كل واحد ورقة فيها ميعاد امتحان ال speaking اللي كان في نفس اليوم الساعة 4.15 في المعهد البريطاني نفسه

ال speaking كان أقل جزء أديت فيه ، وطلعت منه مش راضي عن نفسي إطلاقاً لإني حسيت إني مكنتش fluent وكنت عامل زي اللي بيدور على الكلام وهو بيتكلم

بعدها فضلت حوالي 12 في انتظار معرفة النتيجة إلى إن عرفتها أخيراً من على النت

وبصراحة النتيجة كانت مفاجأة كبيرة ليا

تتوقعوا بعد كل اللي حكيته عن الامتحان....النتيجة كانت إيه؟

الإجابة هاسيبها بعد ما أشوقكوا شوية لمعرفتها

وهابقى أقولكوا تعليقي عليها في حينه

تم تعديل بواسطة الأهلاوي الأصيل
رابط هذا التعليق

• الردود 2.2k
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

لو ممكن أخمن هنا ... سعادتك جبت أعلى سكور في الspeaking

إن فشلنا في الوصول للحكم ولتغيير البلد .. لا تقلقوا .. نحن فكرة .. الفكرة لا تموت ... تستمر لا تتوقف

البرادعي 15/10/2011

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله

أنا امتحنت الأيلتس أكاديميك في المعهد البريطاني بالكويت من حوالي شهرين

استعديت للامتحان عن طريق تنزيل الكتب اللي موجودة على الموقع الروسي اللي بعض الأخوة كانوا جابوه هنا في الموقع، وتقريباً حليت كل الامتحانات اللي كانت موجودة فيها ، وحطيت نفسي في نفس ظروف الامتحان سواء في التصحيح أو في الوقت المخصص للامتحان، بشكل عام أنا أضعف حاجة عندي كانت ال listening وعشان كده كان أكتر حاجة كنت مركز فيها أثناء الاستعداد للامتحان، ال reading أنا كويس فيه أصلاً الحمد لله لكن برضه كان محتاج استعداد خاص عشان تقدر إنك تقرا ال3 قطع في وقت قصير وتحل الأسئلة اللي عليهم محتاجة تمرين وتكتيك معين في القراية وطريقة الحل، ونفس الكلام ينطبق على writing - الكلام ده على الأكاديميك علماً إن الجينرال أسهل بكتير- زي ما الأخوة قالوا الاختلاف بين الgeneral وال academic في ال reading وال writing إنما ال listensing وال speaking واحد بالنسبة للاتنين.

نيجي على يوم الامتحان..الامتحان كان في الجامعة الأمريكية في الكويت الساعة 9 صباحا، ومش مسموح إنك تاخد معاك غير قلم رصاص + استيكة + باسبورك فقط ، حاولت أدخل معايا markers لكن رفضوا - بصراحة كانت هتنفع قوي في ال reading -

ال listeining أديت فيه كويس الحمد لله ، وتوقعت إني أجيب فوق ال 7 أو ممكن أوصل ل 8.

ال reading برضه عملت فيه كويس بس مش زي ما كنت عايز ، يعني كان مستوايا في أثناء التدريب أحسن من أدائي في الامتحان

ال writng عملت فيه كويس قوي وكنت راضي عن نفسي - علماً بأني معايا ماجستير ومتعود على كتابة البحوث والتقارير بالانجليزي.

خلي بالكوا كل اللي فات ده ورا بعضه بدون أي راحة أو break في النص

بعد الانتهاء من ال 3 أجزاء المذكورة وزعوا على كل واحد ورقة فيها ميعاد امتحان ال speaking اللي كان في نفس اليوم الساعة 4.15 في المعهد البريطاني نفسه

ال speaking كان أقل جزء أديت فيه ، وطلعت منه مش راضي عن نفسي إطلاقاً لإني حسيت إني مكنتش fluent وكنت عامل زي اللي بيدور على الكلام وهو بيتكلم

بعدها فضلت حوالي 12 في انتظار معرفة النتيجة إلى إن عرفتها أخيراً من على النت

وبصراحة النتيجة كانت مفاجأة كبيرة ليا

تتوقعوا بعد كل اللي حكيته عن الامتحان....النتيجة كانت إيه؟

الإجابة هاسيبها بعد ما أشوقكوا شوية لمعرفتها

وهابقى أقولكوا تعليقي عليها في حينه

اهلا فيك أخي الأهلاوي الأصيل

توقعاتي

ليسننج 6.5

ريدينج 6

رايتنج 7.5

سبيكنج 7 أو 7.5

و ان شاء الله تكون توقعاتي اقل من الدرجة اللي انت اخذتها ( يعني تكون واخذ اكثر )

الله يوفق الجميع ان شاء الله

رابط هذا التعليق

المفاجأة للأسف كانت غير سارة على الإطلاق...عكس توقعاتكوا

ال listening جبت 6.5 ودي كانت أقل من اللي كنت متوقعه

وال reading جبت 7 ودي كانت في حدود توقعي

المفاجأة الكبرى - السيئة - كانت في ال writing وجبت فيه 5.5 وجبت نفس الدرجة في ال speaking ودي إلى حد ما مستحقة - وإن كانت أسوأ حاجة توقعتها بعد ما خرجت من الامتحان -

ال overall كان 6

وللأسف كان أقل من اللي كنت محتاجه لإن الجامعات بتطلب 6.5 وبعضها بيطلب 7

فغالباً أنا هاكون مضطر لإعادة الامتحان ، بس لو أعدته هيكون في المعهد الآسترالي اللي أخونا البسطامي قال عليه لإن من الواضح إن المعهد البريطاني في الكويت جزارين في التصحيح ، لإن الكثير من أصدقائي اشتكوا نفس الشكوى إنهم جابوا درجات أقل من المتوقع

تم تعديل بواسطة الأهلاوي الأصيل
رابط هذا التعليق

المفاجأة للأسف كانت غير سارة على الإطلاق...عكس توقعاتكوا

ال listening جبت 6.5 ودي كانت أقل من اللي كنت متوقعه

وال reading جبت 7 ودي كانت في حدود توقعي

المفاجأة الكبرى - السيئة - كانت في ال writing وجبت فيه 5.5 وجبت نفس الدرجة في ال speaking ودي إلى حد ما مستحقة - وإن كانت أسوأ حاجة توقعتها بعد ما خرجت من الامتحان -

ال overall كان 6

وللأسف كان أقل من اللي كنت محتاجه لإن الجامعات بتطلب 6.5 وبعضها بيطلب 7

فغالباً أنا هاكون مضطر لإعادة الامتحان ، بس لو أعدته هيكون في المعهد الآسترالي اللي أخونا البسطامي قال عليه لإن من الواضح إن المعهد البريطاني في الكويت جزارين في التصحيح ، لإن الكثير من أصدقائي اشتكوا نفس الشكوى إنهم جابوا درجات أقل من المتوقع

أهلا فيك أخي الأهلاوي الأصيل

بس ما شاء الله عليك انت جبت درجة حلوة مرة في الريدينج مع انه اصعب جزء من وجهة نظري في الأيلتس .

في جامعات كثير أخي الكريم بتقبل 6 في الأيلتس ، بس كلامك مضبوط انه اكثرها بتطلب 6.5 على اقل تقدير ، مع انهم احيانا بيتغاضوا عنك اذا جبت 6 .

انا كمان أفكر اني اختبر مرة ثانية . لكن هذا مجرد تفكير لانه الكثير من الجامعات ممكن تقبل مني السكور اللي جبته و ممكن يطلبوا مني اني ادخل عندهم كورس لمدة شهر او شهر و نص و بعدين ادخل الماستر ان شاء الله .

الله يوفق الجميع ان شاء الله

رابط هذا التعليق

أهلاوي أصيل

أولا : ألف مبروك ... وتمنياتي ليك بالتوفيق أكثر من كده المرة الجاية

ثانيا : ياريت تفيدني في الأسئلة دي :-

1- كام تكلفة الإمتحان في المعهد البريطاني؟

2- تتوقع كام تكلفته في المعهد الاسترالي وفين المعهد الاسترالي بالتحديد ولا تقصد الجامعة الاسترالية اللي في مشرف؟

3- ياترى لسه مسجل رقمي؟ ياريت نكون على اتصال....

أخوك / حسن درويش

رابط هذا التعليق

أهلاوي أصيل

أولا : ألف مبروك ... وتمنياتي ليك بالتوفيق أكثر من كده المرة الجاية

ثانيا : ياريت تفيدني في الأسئلة دي :-

1- كام تكلفة الإمتحان في المعهد البريطاني؟

2- تتوقع كام تكلفته في المعهد الاسترالي وفين المعهد الاسترالي بالتحديد ولا تقصد الجامعة الاسترالية اللي في مشرف؟

3- ياترى لسه مسجل رقمي؟ ياريت نكون على اتصال....

أخوك / حسن درويش

1- تكلفة الامتحان في المعهد الاسترالي هي نفسها تكلفة الامتحان في المعهد البريطاني 69 دينار

2- المعهد الاسترالي IDP

آدي بياناته

Kuwait

205 Al-Rabea Building

Salem Al-Mubarak Street

Salmiya

Kuwait

Postal:

P.O. Box 35199

Shaab 36052

Kuwait

Tel: 965 574 3843

Fax: 965 571 2442

E-mail: info.kuwait@idp.com

Web: http://www.kuwait.idp.com

Representative: Ms Sujata Vora

3- بالتأكيد لسه مسجل رقمك وإن شاء الله نتقابل عن قريب بإذن الله

رابط هذا التعليق

اخ اهلاوي

انت عايز الايلتس للجامعات ام للهجرة

الجامعات تطلب ايلتس اكاديمي وليس جنرال ,

اما اذا كان لموضوع الهجرة فالمطلوب الجنرال

7 في الريدينج تعتبر ممتازة

انت عملت الجنرال ام الاكاديمي

.

رابط هذا التعليق

اخ اهلاوي

انت عايز الايلتس للجامعات ام للهجرة

الجامعات تطلب ايلتس اكاديمي وليس جنرال ,

اما اذا كان لموضوع الهجرة فالمطلوب الجنرال

7 في الريدينج تعتبر ممتازة

انت عملت الجنرال ام الاكاديمي

للجامعات ...اللي امتحنته كان أكاديميك

الجنرال بتاع الهجرة لسه ما عملتوش

رابط هذا التعليق

ممكن سؤال

الآن اللي بعرفه انه الاستماع مكون من 40 سؤال كل سؤال عليه علامة

فكم لازم اجيب من 40 عشان اضمن علامة 7 في الاختبار؟

في كتاب الايلتس مقسمين النتائج الى 3 مراحل من صفر الى كذا ومن كذا الى 27 ومن 28 الى 40

فهل هي نفس التقسيمة في الامتحان؟

يعني لو جبت 28 هل بكون جبت نتيجة عالية يعني 7 من 9؟

رابط هذا التعليق

بالنسبة للأبلتس .. مش صعبة أوي انك تجيب 7777 . لازم بس تنزل شوية امتحانات أيلتس من على النت مع ملفات الأوديو بتاعتها وتسمع وتحل وتحط نفسك في نفس جو الامتحان .. يعني تلبس سماعات رأس وما توقفش الاوديو عشان تلتزم بنفس مدة الامتحان الحقيقي. كمان الباكيج اللي عند المجلس البريطاني حلوة ومفيدة ممكن تشترها. وما تخافش وتوكل على الله :ninja:

ملحوظة: انا شخصيا جبت 8 8 8 و 7 في ال كتابة .. والمجموع النهائي 8 ... والكلام ده كان اخر 2005 ومع ذلك ترددت وما قدمتش الأبلكيشن :blink:

تم تعديل بواسطة dezert
رابط هذا التعليق

ممكن سؤال

في كتاب الايلتس مقسمين النتائج الى 3 مراحل من صفر الى كذا ومن كذا الى 27 ومن 28 الى 40

بص يا سيدي

أقل درجة ممكن تأخدها 1 ، يعني لو جبت 0 من 40 تأخد 1

يعني ال 40 بتمثل 8 درجات، يبقى كل 5 أسئلة بدرجة

يمعنى واحد جاب 30 من 40 ، يبقى جايب 6 من 8 وزود عليها واحد...يبقى جايب 7 من 9

28 من 40 اللي انت بتسأل عليها تبقى 5.6 من 8 ، وتزود عليها 1 تبقى 6.6 من 9 وبتتقرب لأقرب نص...تبقى 6.5 من 9

وهكذا

رابط هذا التعليق

ممكن سؤال

بص يا سيدي

28 من 40 اللي انت بتسأل عليها تبقى 5.6 من 8 ، وتزود عليها 1 تبقى 6.6 من 9 وبتتقرب لأقرب نص...تبقى 6.5 من 9وهكذا

شكرا على التوضيح يا اهلاوي يا اصيل

تم تعديل بواسطة madzoro
رابط هذا التعليق

ممكن سؤال

بص يا سيدي

28 من 40 اللي انت بتسأل عليها تبقى 5.6 من 8 ، وتزود عليها 1 تبقى 6.6 من 9 وبتتقرب لأقرب نص...تبقى 6.5 من 9

وهكذا

شكرا عالتوضيح

انا لسة ما بلشت تدريب مزبوط بس عملت يمكن 3 اختبارات استماع ومجموعي بحدود الـ 28

المشكلة في الفقرة الاخيرة بحس حالي ضعت وبطلت اركز لسة لازمني تدريب عشان اتعود عالموضوع

تم تعديل بواسطة supersuper
رابط هذا التعليق

طيب لو انا جبت في reading درجة مش كويسة 5 مثلا لو حبيت اعيد اللامتحان بعيد كل حاجة ولا reading فقط

بتعيد كله طبعاً

رابط هذا التعليق

hi everyone and thanks alot for these valuable info but i have a question the result is valid for how long

i.e is it 2years like the toefl or like what i have heard only 6 month

i am waiting for ur answers and thanks again

and if i am going to qubec will this do any good in increasing my points

رابط هذا التعليق

اخ albostamy ال AUK معبارونيش لما قلت اني عايز بس ال Entire Test عمال يقولولي استنى لما يتصل عليك مستر ستيف ؟؟ رحتلهم مرتين مكنش موجود اخدوا رقمي ماتصلوش اتصلت عليهم انا ومفيش فايدة ,,,,, انا عايز ادخل الامتحان من غير ما اروح لهم اني عفتهم فعايز اروح اجيب الكتاب من جرير و ادرسه بس ايه الكتاب اللي اجيبه اسمه ايه؟؟

ما في المقام لذي عـقـل وذي أدب من راحة فدع الأوطان واغتـرب

سافر تجد عوضـا عمن تفارقــه وانْصَبْ فإن لذيذ العيش في النَّصب

إني رأيت ركـود الـماء يفســده إن ساح طاب وإن لم يجر لم يطب

والأسد لولا فراق الغاب ما افترست والسهم لولا فراق القوس لم يصب

والشمس لو وقفت في الفلك دائمة لملَّها الناس من عجم ومن عـرب

والتِّبرُ كالتُّـرب مُلقى في أماكنـه والعود في أرضه نوع من الحطب

فإن تغرّب هـذا عـَزّ مطلبـــه وإن تغرب ذاك عـزّ كالذهــب

الإمام الشافعى

رابط هذا التعليق

ممكن سؤال

أدخل على هذا الموقع و ح يفيدك كتير ، دعواتك

Calculate Ielts Result

تم تعديل بواسطة abcabc
رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 0
      نجاح مشهود حققه عبداللطيف منيع نجم منتخب المصارعة الرومانية بحصوله على الميدالية البرونزية فى بطولة العالم للمعرض الصفحة
    • 0
      شهد الفريق أول محمـد زكى القائد العام للقوات المسلحة وزير الدفاع والإنتاج الحربى إجراءات تفتيش الحرب لأحد تشكيعرض الصفحة
    • 146
      الاخوة الاعزاء احببت ان اشارككم بما وصلت اليه خلال الفترة الماضية من تحضير و استعداد لتقديم الاوراق لامتحان المعادلة الكندية MCCEE نظام التقديم تم تحديثه خلال شهر يونيو الماضى و يتم التقديم بشكل كامل عن طريق الانترنت و الدفع عن طريق الفيزا فقط. . نبدأ الحكاية من الاول بسم الله الرحمن الرحيم اولا: شوف يا سيدى اول حاجة حضر شهادة البكالوريوس الكرتونةاللى سعادتك معلقها على الحيطة و تأكد من وجود توقيع و ختم امين الجامعة عليها ثم توجه بها الى مكتب التصديقات - وزارة الخارجية المصرية و ب 11 جن
    • 8
      الاخوة الاعضاء اليكم مجموعة جيدة للتدريب على اختبار ايلتس مجانا Barons http://BLOCKED3/dl/79417573/d1ce224/Barons_IELTS.part1.rar.html http://BLOCKED3/dl/79412617/c85fe97/Barons_IELTS.part2.rar.html IELTSHelpnow http://BLOCKED3/dl/79532208/2bc089d/IELTSHelpnow.rar.html English_Tenses http://BLOCKED3/dl/79607547/cb98382/English_Tenses.rar.html IELTS_Practice_Tests_Plus http://BLOCKED3/dl/79702955/bc3afdb/IELTS_Practice_Tests_Plus.rar.html Kaplan_Ielts http://BLOCKED3/dl/79714084/3f93
    • 119
      يا جماعة لو تسمحوا بالنسبة للTEF, هل لازم ادخل المستوى facultative علشان اخد 1 point ولا لاة انا محتاج درجة من الفرنش و مش عارف اعمل ايه فى الابليكيشن ارجو رد من حضراتكم
  • أضف...