اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

الاستعداد لامتحان (IELTS)

Recommended Posts

مجهود رائع يا سيكو..الله يجزيك خير..

انا حاجز امتحان بعد 43 يوم و الكتب دى هايلة..بس عايز اعرف معلومات عن الامتحان نفسه من اللى دخلوه..يعنى بيبقى فيه وقت لقراية الاسئلة ولا لأ.. و هكذا مع العلم انى هامتحن فى واحدة من دول الخليج...

ياريت اللى عنده معلومات ما يبخلش علينا بيها..

جزاكم الله كل خير..و وفقكم بالنجاح

رابط هذا التعليق

• الردود 2.2k
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

مجهود رائع يا سيكو..الله يجزيك خير..

انا حاجز امتحان بعد 43 يوم و الكتب دى هايلة..بس عايز اعرف معلومات عن الامتحان نفسه من اللى دخلوه..يعنى بيبقى فيه وقت لقراية الاسئلة ولا لأ.. و هكذا مع العلم انى هامتحن فى واحدة من دول الخليج...

ياريت اللى عنده معلومات ما يبخلش علينا بيها..

جزاكم الله كل خير..و وفقكم بالنجاح

اهلا بيك ياباشمهندس

انا هرض عليك من واقع خبرتى السابقه

هو الامتحان كله عباره عن قياس لمهاراتك اللغويه فى الاربعه تاسك

فى اقل وقت ممكن

عشان كده السمع هتلاقى الاسطوانه شغاله وانت المفروض تسمع وعينك فى ورقة الاجابه

ومن رأيى ده اسهل جزء بس للأسف دخلته 3مرات فى كل مره كنت بجيب نفس الاسكور6.5

اما القراءه

فده جزء السهل الممتنع

يعنى ممكن تقرأ كويس جدااااا وتحل كويس وتفكر انك حالل صح ويكون غلط

من وجهة نظرى ده اصعب جزء

يعنى ممكن تجيب فيه8 وممكن تجيب فيه 4

يعنى انت وحظك

ده بقى جبت فيه فى مرتين 5 ومره 5.5

نيجى بقى للجزء التالت وهو الكتابه

ده فعلا لو بتعرف تكتب هتجيب فيه سكور كويس جداااااا

بيقيس الفوكاب عندك ومدى تمكنك من اللغه

ودى مشكلتى فى اللغتين العربيه والانجليزيه

ماكنتش بحب التعبير فى اللغه العربيه زمان

بس اهو اضطريت اتمرن شويه واحاول اتخيل واكتب

ولكن برضه اكتر نمره جبتها كانت 6

نيجى بقى للجزء الأخير

وهو التحدث

ده بقى انا بحبه جدااااااا

بحب اتكلم

جبت فيه مرتين 6 ومره 6.5

مش عارف ليه الممتحن بخيل اوى

هو حقيقى الواحد قرب يتعقد من موضوع الايليت ده

بكون حاسس انى قريب اوى من ال7

ولكن الآقى نفسى جايب 6.5

طبعا انان مش عاوز اقلقك

ولكن انا بقول قصتى مع الايليت جايز حد يستفيد منها

اخر مره جبت فيها 6.5 /5.5 /6 /6.5

وانا محتاج 7755 على النظام القديم

ربنا يستر بقى ونعدى منه المره اللى جايه

يااااااارب

دعواتكم معانا

رابط هذا التعليق

ألف شكر ليكم على دعائكم الكريم

النتيجة كالتالي:

listening 7

reading 6.5

writing 6.5

speaking 6

overall 6.5

الحمد لله هي حققت الحد الأدني المطلوب بالنسبة لي وهو كان 6.5 وما يقلش عن 6 في كل باند

لكن أنا كنت باطمح إني أجيب 7 وحاسس إني كنت قريب منها ، لكن الحمد لله رب العالمين على كل حال

الف مبروك ي اهلاوى

وكويس ياعم انك عديت منه بسلامه

وربنا يوفق الجميع يارب

رابط هذا التعليق

مجهود رائع فعلا اخى الكريم

بس انا ليه مش عارف كل ما اجى احمل بيدينى صفحة ويب

مفيش ولا واحد راضى يحمل معايا

ياترى ايه السبب

هل من عندى ولا من الموقع

ولا ايه

وشكرااااا

المفروض انه بيحولك لصفحة الرابيد شير للتحميل

بس الرابيد شير كان بيعمل صيانة من ساعة..غير كدة كله تمام..

ادخل دلوقت و شوف انا لسة مجرب بنفسى

شكراااا ياخى على الافاده

وسأحاول حااااالا

وربنا يسهل

ومبروك على اجتيازك الايليت

وكان ليا سؤال

ايه هى احسن طريقه لضمان جزء القراءه reading

اصل الواحد تعب اوى منه

قرأت كتير عن طريقة الامتحانات وكمان حليت امتحانات

ولكن برضه مفيش فايده

للعلم انى دخلت الايليت قبل كده 3مرات وفى كل مره مابعديش فى القراءه عن6

انا بتكلم على القرءاه لأنها تقريبا اضمن من السبيكنج والكتابه

عندى استحاله اجيب 7 فيهم

عشان كده انا حابب اركز فى حاجتين اجيب فيهم 7 واللاتنين التانين 5

لأنى محتاج 7755

ياريت تقولنا ازاى بالظبط الواحد يقدر يجيب الاسكور ده

وايه احسن الكتب فى الكتب السابقه عشان اركز عليها

انا محتاج جينيرال على فكره مش اكاديميك

وشكرااااااااااااااااااااااااااااااااا

تلاااااات مرات ...ده انت اللى استاذ..انت اللى تقولنا نعمل ايه و ما نعملش ايه و تقولنا كل الكلام اللى مش بنعرفه..!! brth)

نتكلم جد بقى!!

صحيح الreading يعتبر اسهل البقيين على اعتبار ان القطعة قدامك طول الوقت مش زى الlistening ..لكن خد بالك انه خداع جدا فى الوقت..و الحقيقة انا كده تعتبر خبرتى متواضعة جنبك..لكن لى بعض النقاط اللى اتمنى انها ترقى لمستوى النصايح و تكون مفيدة..

1-ماتركزش فى جوانب و تسيب الباقى..اولا لان المجالات الاربعة مع بعض بيحطوك فى القالب الصح..ثانيا لان قطعة واحدة بس فى القراءة تكون ضعيف فيها هتطير كل الخطط..(و يمكن ده اللى بيخلي الارقام مش اللى انت عايزها رغم دخولك 3 مرات)

2-لما كانوا زمان عاملين 3 شهور حد ادنى مابين الامتحان و التانى ماكنش اعتباط..لان فى مجال دراسة اللغة وجدوا ان الشخص العادى ممكن ينتقل نت level للتانى فى خلال 3 شهور دراسة متصلة...فامتتوقعش ان مجرد دخول الامتحان كذا مرة بدون تدريب فعلى و تعليم مستمر (مفردات-نحو-تركيب الجملة-مصطلحات لغوية"idioms"-ترتيب افكار فى الكتابة و الحديث-فهم اللغة من متحدثين بلكنات مختلفة-و هكذا) هيغير من النتيجة..

3-فى معلومة يمكن كتير ما يعرفوهاش..انا اعرفها من سنة 1989 لانى واخد الGCE من البريتيش (ايام ما كان فيه GCE!!!حد فاكر الابواب الخلفية للجامعات!! brth) )... و المعلومة دى هى ان الدرجات اللى من 40 علشان تتحول لBAND من 9 بتختلف من امتحان للتانى حسب صعوبة الامتحان و البقى عاملين..النتيجة بتترسم على GRAPH لكل الاعداد اللى امتحنوا و درجاتهم اللى من 40..و بناءا على العدد اللى جايب درجات معينة بيتحدد الBAND RANGE..حاجة تشبه تحديد الجاميع اللى بيتدخل كل كلية من خلال مكتب التنسيق.. بمعنى كل ما الامتحان كان سهل كل ما الناس جابت درجات اعلى من 40 كل ما انت تجيب BANDاقل من اللى انت متوقعه...علشان كده جاهد ان مستواك يبقى اعلى من العادى علشان تتميز عن الباقيين..

4-نصيحتى ليك اقرا كويس قوى كتاب IELTS HINTS..مفيد جدا ..خد بالك ان فى الموقع بتاع الIELTS نفسه بيقول ان ممكن واحد تكون اللغة الام بتاعته انجليزى و يجيب سكور قليل..و من هنا اهمية الكتاب ده لانه بيحول المعلومات و التدريب بتاعك لنقط عملية تليلك السكور...

5-لو ركزت انك تجيب رقم معين..تأكد انك هتجيب اقل منه بكتير...اعمل كل جهدك و حط نفسك فى قالب ال 9 مش حتى ال8.5 !!!

6- رغم صعوبة الLISTINING الا انك تقدر تجيب فيه ارقام كويسة قوى لو اتبعت الاتى...

.......................

..................................

........................................

اقولك...اعذرنى انا بابذل مجهود جامد جدا علشان اكتب عربى ...صراحة ايدى واجعانى...ممكن اكمل بكرة..؟؟

مشكور يا اخى على مجهودك

ومنتظرين منك الباقى

تحياتى

رابط هذا التعليق

IELTS-Blog

IELTS exam in Jeddah, Saudi Arabia - March 2009 (General Training)

The information below came from a kind person who took IELTS is Saudi Arabia and wishes to remain anonymous - never mind, thanks anyway!

Listening test

The topics I remember were about hiking on holidays. The majority of questions were indirect, meaning you need to paraphrase the answer and there were lots of multiple choice questions (very hard). The speed of speaking is a little bit faster than in Cambridge IELTS 5.

Reading test

The passages I remember were about IWEB and a student at on-the-job training agency. Then there was a piece about sample student profile (A to F) of 6 students, the questions were multiple choice. Then there was a passage about ants in Australia (more on indirect questions meaning, the passage needs to be understood to find the answer).

Writing test

Writing task 1 (letter)

Write a letter to your bank manager stating that you cannot attend the appointment you set due to personal reason:

a. state the reason of appointment

b. state the details of appointment

c. state why you couldn’t make it

d. state when you wanted to resume the appointment

Writing task 2 (essay)

Advertisements of toys and fast food nowadays are usually aiming at children. Some say that this has a negative effect on children as well as their family. Do you agree or disagree?

Speaking test

Interview

- Tell me something about yourself

- Tell me about your house/apartment

- Do you like traveling?

- Where do you want to travel?

- Can you tell me about a particular place where you like traveling to?

- What other places do you want to see?

- Can you tell me what mediums of advertisements there are in your country?

Cue card

What advertisement made you want it and made you buy it?

- where did you see the advertisement?

- what happened after you bought the advertised product.

Discussion

- Do you think advertisement should be aiming at children?

- Do you think advertisements should be regulated?

"‏{‏‏وَمَن يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَل لَّهُ مَخْرَجًا وَيَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لَا يَحْتَسِبُ وَمَن يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ إِنَّ اللَّهَ بَالِغُ أَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِكُلِّ شَيْءٍ قَدْرًا‏} "

رابط هذا التعليق

الرفاعي واهلاوي ومدام وفاء وكل الاخوة

شكرا شكرا شكرا لكل مساعدتكم وربنا يكتبها في ميزان حسناتكم ان شاء الله دة غير توفيقه سبحانه وتعالى

اعتذر عن الغياب الفترة اللي فاتت بس مشاكل في الشغل وظروف خاصة لا توصف

احد اخوانا اللي امتحنوا في 7 مارس ( اللي قال حاسس انه عربية نقل داست عليه مرتين بعد الامتحان :roseop: ) طلعت نتيجتة وجاب سمع 5.5 كتابة 5.5 قراءة 6.5 محادثة 6.5

يعني 2 2 4 4 المجموع 12 درجة للهجرة وهو المطلوب اثباته الحمد لله

اخر شيئ هدية جميلة جدا للي امتحانهم قرب

10 امتحانات كاملة جنرال و10 اكاديميك بحلولها كتاب روعة لا يفوت حط نفسك في جو الامتحان وتايمر وتوكل على الله

http://BLOCKED2/files/56160502/IELTSHELPNOW.rar

الباسوورد :

englishtips.org

أعلم ولادي حنيني لبلادي ..واكتب في كراسي بحبك يا مصر

رابط هذا التعليق

[

نكمل بقى..

خلينا ناخد المرة دى ال listening:

بس قبل كدة نتكلم شوية على الاجراءات قبل الامتحان..ده الهدف منه ان اللى داخل اول مرة مايحسش انه غريب على الجو و ده يقلل الرهبة شوية..

اول حاج لما بتخش القاعة بتلاقى مكانك محفوظ و على الdesk بتاعك و رقة صغيرة فيها صورتك،اسمك،رقم الtest center، رقم جلوسك..و احيانا ميعاد امتحان الspeaking اللى يا اما بيكون اخر النهار فى نفس يوم الامتحان او فى اى يوم بعد الظهر خلال 6 ايام..

بعد ما كل اللجان بتجهز (مش شرط يبتدوا فى الوقت المحدد..لاكن لازم كل اللجان تبتدى فى نفس الوقت تقريبا..)بيبتدوا يقروا لك تعليمات الامتحان من دفتر معاهم..خد بالك ان الوقت اللى قبل الامتحان ده هو انسب وقت للاعتراض على على اى ظروف ممكن تأثر على ادائك فى الامتحان..زى الاضاءة او الدوشة مثلا...

و دلوقتى يبتدى الlistening...متخافش ...مش هيخدوك على مشمك..الاول هيورولك ازاى السماعة بتشتغل..و يجربوها للكل..و و بعدين هيوزعوا ورقة الاجابة..و يتاكدوا ان الكل كتب البيانات مظبوط...و بعدين يوزعوا ورقة الاسئلة و يطلبوا منك ماتفتحهاش الا لما الشريط يشتغل..

+ امتحان الlistening هو اول موديوول..مدته نص ساعة..اول تلت ساعة تقريبا عبارة عن 3 اجزاء ب5 قطع استماع..و ال10 دقايق الاخيرة زى ما انتوا عارفين لتسجيل الاجابة فى كراسة الاسئلة...

+كل ده عارفينه لكن الللى مش الكل عارفه واللى انا عرفته شخصيا اول مرة و انا فى الامتحان ..ان عندك وقت معقول لو قدرت تستفيد بيه لقراية الاسئلة..

اثناء ما القارئ بيقول التعليمات مشى عينك بسرعة جدا و بتركيز على الاسئلة علشان تعرف الkeywords اللى هتتابعها اثناء الاستماع..لكن خد بالك اول ما يقولك افرأ الاسئلة حتى رقم كذا، ركز معاه لان ممكن مثلا تلاقى 12 سؤال ورا بعض بس القطعة الاولى ليها 6 اسئلة بس..فخد بالك علشان تحكم مساحة المتابعة و ماتتوهش..كمان هو فى النقطة دى هيديك حوالى 30 ثانية لقراية الاسئلة..يعنى عندك وقت مضاعف..

....

........

نكمل الحلقة الجاية..

تحياتى

تم تعديل بواسطة elbashmohandes
رابط هذا التعليق

[

نكمل بقى..

خلينا ناخد المرة دى ال listening:

بس قبل كدة نتكلم شوية على الاجراءات قبل الامتحان..ده الهدف منه ان اللى داخل اول مرة مايحسش انه غريب على الجو و ده يقلل الرهبة شوية..

اول حاج لما بتخش القاعة بتلاقى مكانك محفوظ و على الdesk بتاعك و رقة صغيرة فيها صورتك،اسمك،رقم الtest center، رقم جلوسك..و احيانا ميعاد امتحان الspeaking اللى يا اما بيكون اخر النهار فى نفس يوم الامتحان او فى اى يوم بعد الظهر خلال 6 ايام..

بعد ما كل اللجان بتجهز (مش شرط يبتدوا فى الوقت المحدد..لاكن لازم كل اللجان تبتدى فى نفس الوقت تقريبا..)بيبتدوا يقروا لك تعليمات الامتحان من دفتر معاهم..خد بالك ان الوقت اللى قبل الامتحان ده هو انسب وقت للاعتراض على على اى ظروف ممكن تأثر على ادائك فى الامتحان..زى الاضاءة او الدوشة مثلا...

و دلوقتى يبتدى الlistening...متخافش ...مش هيخدوك على مشمك..الاول هيورولك ازاى السماعة بتشتغل..و يجربوها للكل..و و بعدين هيوزعوا ورقة الاجابة..و يتاكدوا ان الكل كتب البيانات مظبوط...و بعدين يوزعوا ورقة الاسئلة و يطلبوا منك ماتفتحهاش الا لما الشريط يشتغل..

+ امتحان الlistening هو اول موديوول..مدته نص ساعة..اول تلت ساعة تقريبا عبارة عن 3 اجزاء ب5 قطع استماع..و ال10 دقايق الاخيرة زى ما انتوا عارفين لتسجيل الاجابة فى كراسة الاسئلة...

+كل ده عارفينه لكن الللى مش الكل عارفه واللى انا عرفته شخصيا اول مرة و انا فى الامتحان ..ان عندك وقت معقول لو قدرت تستفيد بيه لقراية الاسئلة..

اثناء ما القارئ بيقول التعليمات مشى عينك بسرعة جدا و بتركيز على الاسئلة علشان تعرف الkeywords اللى هتتابعها اثناء الاستماع..لكن خد بالك اول ما يقولك افرأ الاسئلة حتى رقم كذا، ركز معاه لان ممكن مثلا تلاقى 12 سؤال ورا بعض بس القطعة الاولى ليها 6 اسئلة بس..فخد بالك علشان تحكم مساحة المتابعة و ماتتوهش..كمان هو فى النقطة دى هيديك حوالى 30 ثانية لقراية الاسئلة..يعنى عندك وقت مضاعف..

....

........

نكمل الحلقة الجاية..

تحياتى

مشكووور يا bashmohandes(علشان فيه باشمهندس تانى بس بالعربى!!! ;) )

انت عرفت الكلام ده كله ازاى؟؟؟عموما انا كنت ناوى ابتدى فعلا بالlistening المرة الجاية...بس انت اسلوبك احلى...يا ريت تكمل علشان الافادة تعم...

SECOWEREWOLF

ياما صادفت صحاب و ما صاحبتهمش

و كاسات خمور و شراب و ما شربتهمش

أندم علي الفرص اللي انا سبتهم

و الا علي الفرص اللي ما سبتهمش

عجبي !!

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

نتيجتي طلعت

اخذت .. استمااع 6.5 + قراءة 6.5 + محادثة 6.5 + كتابة 5

فطلع الاوفر باند 6

ما ادري اذا الدرجات تمام ؟؟ يعني شكلي بحجز امتحان ثاني علشان اجيب نتايج اعلى

احد اخوانا اللي امتحنوا في 7 مارس ( اللي قال حاسس انه عربية نقل داست عليه مرتين بعد الامتحان ) طلعت نتيجتة وجاب سمع 5.5 كتابة 5.5 قراءة 6.5 محادثة 6.5

يعني 2 2 4 4 المجموع 12 درجة للهجرة وهو المطلوب اثباته الحمد لله

ممكن اعرف الطريقة اللي حسبت فيها مجموع 12 ؟؟

جزاكم الله خير

رابط هذا التعليق

الأخوة الأفاضل .............أخوكم محتاج أستشارة هامة للغاية :

مستواى الحالى فى ال الأيليت بعد أداء العديد من الأمتحانات كالأتى :

listening : 5.5 - 6 reading : 5 writing : 6.5 speaking :6.5

وأنا محتاج ال high score قى الأربعة مهارات فأيه هو العمل هل من وجهة نظركم أقدم للbritish council وأخد general english course

ولا أنتو تنصحوا بعمل plan بشكل معين للأرتقاء بمستواى ...........ملحوظة أنا متوقع أنهم يطلبوا update بعد سنة تقريبا أو يزيد ولا أنتوا

شايفين ielts teacher بس يكون محترم ........أنا محتاج من اللى يدلى بدلوه أنه مايسوحنيش يا.....متأكد ويارب يكون متأكد لأن

العملية بقت صعبة خالص بالنسبة لى ومش عارف أعمل ايه .

رابط هذا التعليق

الأخوة الأفاضل ........يهمنى أقول لحضراتكم أنى لما أتصلت بالمركز

الريطانى قالولى لازم تعمل أمتحان placement test الأول وعلشان أعمل الأمتحان ده الى على أساسه هايحددوا المستوى المناسب

ليا .........علشان أعمل الأمتحان ده هناك قائمة waiting list طويلة ووممكن تاخد شهور والوقت المتاح أدامى ممكن مايكونش

طويل .....عموما أنا محتاج رأيكم ....رأيكم يهمنا فلاتحرمونا منه ...دام فضلكم.

رابط هذا التعليق

الأخوة الأفاضل .............أخوكم محتاج أستشارة هامة للغاية :

مستواى الحالى فى ال الأيليت بعد أداء العديد من الأمتحانات كالأتى :

listening : 5.5 - 6 reading : 5 writing : 6.5 speaking :6.5

وأنا محتاج ال high score قى الأربعة مهارات فأيه هو العمل هل من وجهة نظركم أقدم للbritish council وأخد general english course

ولا أنتو تنصحوا بعمل plan بشكل معين للأرتقاء بمستواى ...........ملحوظة أنا متوقع أنهم يطلبوا update بعد سنة تقريبا أو يزيد ولا أنتوا

شايفين ielts teacher بس يكون محترم ........أنا محتاج من اللى يدلى بدلوه أنه مايسوحنيش يا.....متأكد ويارب يكون متأكد لأن

العملية بقت صعبة خالص بالنسبة لى ومش عارف أعمل ايه .

هلا اخ كنداوي

انا نفس الحالة

مطلوب مني 4 في المهارات بس ما قدرت اجيب ال4 الا في القراءة والمحادثة

لا حول ولا قوة الا بالله لمكتب قال لي لازم اعيد الامتحان واجيبه على شهر 5 مع امتحان فرنسي بعد التيف علشان اجيب نقطتين

يعني الحمدلله حالتك افضل من غيرك بكثير

برايي ما يحتاج تاخذ كورس في البرتش كونسل .. لانهم يعطونك طريقة الامتحان بس ما يرتقون بمهاراتك

استمع وايد للاخبار والكلام الانجليزي

والقراية اقرا بعد وايد وايد وحاول مع كل فقرة تقراها تطلع منها فكرة رئيسية

يعني انت طور مهارتك بنفسك .. هذا اللي انا اشوفه ..

بالنسبة للابديت .. ليش ياخذ سنة تقريبا ؟؟ حضرتك مقدم قبل 2008 ؟؟

لانه المكتب طلب مني الاوراق على شهر 5 ..

بحفظ الله

رابط هذا التعليق

[size="5"]شكرا جزيلا للأخت wafa لمشاركة حضرتك .........أولا أنا قصدى

للكورس بتاع المعهد البريطانى أنا الكورس الخاص بال general english وليس كورس الأعداد لل ielts لأنى عملت امتحانات cambridge

كتير ثانيا انا مش عارف أيه هى الطريقة الصحيحة اللى ممكن بيها أرفع مستواى علشان أجيب ال high score فى ال four skills وده

اللى أنا محتاجه من الناس اللى عندها خبرة فى الأمتحان وجابت فيه ال high score ............بالنسبة ليا حضرتك أنا مقدم

من مكتب الفاهرة وخدت الفايل نمبر بتاعى فى 2 ديسمبر 2007 .

رابط هذا التعليق

صباح الفل على كل من فى هذا المنتدى الجميل..

انا الحقيقة عضو جديد شوية ، و ماكنش لى فرصة انى اشارك كتير لسبب واحد هو انى كنت باذاكر لل ielts,

و ده كان واخد كل وقتى..

و لأنى تعبت كتير علشان اوفر لنفسى مواد لمذاكرة الايلت ، و لما كمان جمعتها ماكنتش عارف ايه المفيد من اللى مش مفيد، علشان كدة قررت انى اساعد بالمواد و الكتب و المعلومات اللى عندى كل اللى داخلين او بيستعدوا لدخول الامتحان قريب..و هنا انا حاطط شوية كتب كتير علشان ما تضيعوش وقت فى التدوير على النت..يعنى ما عليكم الا انكم تتدربوا عليها و بس..ماتنسوش التدريب اهم حاجة..

الكتب دى اخدت وقت و مجهود كبير جدا فى التجميع و الرفع..فلو حصل ان فيه اى غلطة او رابط مش شغال ياريت تسامحونى و تبلغونى فورا و انا هابدل الراط على طول..كمان اللى عنده اى اضافة او فكرة او معلومة او نصيحة تفيد اعضاء المنتدى يا ريت يضيفها..

كمان اى حد عايز يسأل اى سؤال عن الامتحان انا حاضر..

اهم حاجة انكم ماتنسوش الباسوورد بتاعة الملفات لان الملفات دى حصرية للمنتدى

Password: secowerewolf

الكتب متقسمة مجموعتين و عدة اقسام :

المجموعة الاولى : تدريبات عامة على اللغة الانجليزية:

مجموعة من التدريبات المفيدة للمستوى المتوسط او اقل (حوالى 150 ملف)

5_min_lessons.part1.rar

http://BLOCKED2/files/204686717/5_mi...ssons.part1.rar

Size: 52428 KB

5_min_lessons.part2.rar

http://BLOCKED2/files/204759540/5_mi...ssons.part2.rar

Size: 41471 KB

اسئلة مع اجابات فى كافة المجالات مفيدة جدا جدا

all-_tests.rar

http://BLOCKED2/files/204764876/all-_tests.rar

Size: 2437 KB

مجموعة كتب قيمة جدا جدا فى" الجرامر"!! بالصور و الامثلة و التدريبات.. اول ثلاث كتب مطولين بعض الشئ..لو عايز حاجة سريعة تسعفك ادخل على الكتاب الرابع على طول..

cambridge_grammar_for_first_certificate-pass__englishtips.org.rar

http://BLOCKED2/files/204772495/camb...ishtips.org.rar

Size: 37970 KB

cambridge_-_english_grammar_in_use_by_raymond_murph.rar

http://BLOCKED2/files/204775607/camb...ymond_murph.rar

Size: 21855 KB

grammarway-3._Express__269s__1999_.rar

http://BLOCKED2/files/204836076/gram...269s__1999_.rar

Size: 39630 KB

Just_Enough_English_Grammar_Illustrated.rar

http://BLOCKED2/files/204836077/Just...Illustrated.rar

Size: 2397 KB

مجموعة كتب خاصة بالمعنى و مفردات الكلمات..مفيدين جدا جدا.. تانى كتاب مهم جدا لكن مستواه صعب شوية

EnglishVocabularyOrganiserwithkey.rar

http://BLOCKED2/files/204824722/Engl...iserwithkey.rar

Size: 9232 KB

Check_your_Vocabulary_for_IELTS.rar

http://BLOCKED2/files/204824719/Chec...y_for_IELTS.rar

Size: 762 KB

Education_-_Cambridge_-_English_Vocabulary_In_Use_-_Elementa.rar

http://BLOCKED2/files/204824721/Educ..._-_Elementa.rar

Size: 4351 KB

دلوقت احنا قربنا اكتر من نظام الامتحان.. اللى فات كان تدريبات عامة على اللغة للى عايز يقوى نفسه و عنده وقت كتير للاستعداد قبل الامتحان..

هندخل دلوقتى قسم امتحان الايليتس نفسه.. القسم ده مقسمه 3 اجزاء:معلومات و نصايح و ارشادات عن الامتحان نفسه، تدريبات على الامتحان مع افكار، و اخيرا امتحانات كاملة مع نماذج و ملفات صوت.

القسم الاول: نصايح و ارشادات عامة و مهمة

كتاب مهم جدا جدا..يمكن اهم كتاب فى كل المجموعة..بيدى مفاتيح و خبايا الامتحان بكل اجزاءه..كتاب رائع..

ilets_hints.rar

http://BLOCKED2/files/204849458/ilets_hints.rar

Size: 20926 KB

مجموعة ملفات فيديو عن الاخطاء الشائعة فى امتحان التحدث..مفيد جدا و لن ياخذ من و قتك كتير

Dont_in_IELTS_Speaking.rar

http://BLOCKED2/files/204846140/Dont...TS_Speaking.rar

Size: 8384 KB

مجموعة من الملفات عن اسلوب الامتحان و طريقة المذاكرة و النجاح باذن الله

info_about_general_ielts.rar

http://BLOCKED2/files/204852670/info...neral_ielts.rar

Size: 230 KB

useful_ielts_advices.rar

http://BLOCKED2/files/204852671/usef...lts_advices.rar

Size: 283 KB

القسم الثانى : تدريبات و افكار عن الامتحان..طريقة التدرب على الكتابة و التحدث و القراءة.

هذه مجموعة منتقاة من موضوعات الwriting مع اجابة نموذجية ..مفيد جدا

125_IELTS_Essays.rar

http://BLOCKED2/files/204951916/125_IELTS_Essays.rar

Size: 1440 KB

عدة كتب هامة جدا و مفيدة..فى كل الفروع الاربعة..لاحظ ان معظم التدريبات و الملاحظات بتبقى على الacademic مش الgeneral..

لكن اهم حاجة تمشى ايدك و اللى يعرف يعمل ده اكيد هيعمل ده

202_Useful_Exercises_IELTS_Audio.rar

http://BLOCKED2/files/204997293/202_...IELTS_Audio.rar

Size: 20152 KB

IELTS_Express_intermediate_Book.part1.rar

http://BLOCKED2/files/205137611/IELT..._Book.part1.rar

IELTS_Express_intermediate_Book.part2.rar

http://BLOCKED2/files/205142679/IELT..._Book.part2.rar

Size: 48484 KB

IELTS_EXPRESS_Upper_Inter_CD1__listening_Activities_for_Units_1-8_.part1.rar

http://BLOCKED2/files/205251673/IELTS_EXPRESS_Upper_Inter_CD1__listening_Activities_for_Units_1-

8_.part1.rar://http://BLOCKED2/files/2052516...1-

8_.part1.rar://http://BLOCKED2/files/2052516...1-

8_.part1.rar

IELTS_EXPRESS_Upper_Inter_CD1__listening_Activities_for_Units_1-8_.part2.rar

http://BLOCKED2/files/205264792/IELTS_EXPRESS_Upper_Inter_CD1__listening_Activities_for_Units_1-

8_.part2.rar://http://BLOCKED2/files/2052647...1-

8_.part2.rar://http://BLOCKED2/files/2052647...1-

8_.part2.rar

Size: 49766 KB

speaking_training.rar

http://BLOCKED2/files/205290783/speaking_training.rar

Size: 26595 KB

Step_to_IELTS.part1.rar

http://BLOCKED2/files/205299296/Step...IELTS.part1.rar

Step_to_IELTS.part2.rar

http://BLOCKED2/files/205324825/Step...IELTS.part2.rar

Step_to_IELTS.part3.rar

http://BLOCKED2/files/205336162/Step...IELTS.part3.rar

Step_to_IELTS.part4.rar

http://BLOCKED2/files/205340632/Step...IELTS.part4.rar

Size: 3878 KB

القسم الثالث: مجموعة كبيرة جدا من الاختبارات الحقيقية لكتب موثقة معظمها صادر من القنصلية البريطانية...

اى حد عايز يعدى الielts لازم يتدرب كويس على الامتحانات دى فى الوقت المحدد

ملحوظة: معظم الامتحانات دى معاها ملفات الصوت الخاصة بيها ماعدا اتنين بس،سامحونى دورت كتير على النت مالقيتهومش.. اللى يقدر يجيبهم يبقى الف الف شكر ليه..

396_Instant_IELTS.part1.rar

http://BLOCKED2/files/204861410/396_...IELTS.part1.rar

396_Instant_IELTS.part2.rar

http://BLOCKED2/files/204868109/396_...IELTS.part2.rar

Size: 34465 KB

Cambridge_IELTS_5.rar

RapidShare: Easy Filehosting

http://BLOCKED2/files/204877578/Cambridge_IELTS_5.rar

Size: 34151 KB

IELTS_Practice_Now.rar

http://BLOCKED2/files/204882891/IELTS_Practice_Now.rar

Size: 15762 KB

IELTS_practice_test_plus.rar

http://BLOCKED2/files/204885771/IELT...e_test_plus.rar

Size: 8549 KB

IELTS_1.rar

http://BLOCKED2/files/204893465/IELTS_1.rar

Size: 14873 KB

IELTS_2.rar

http://BLOCKED2/files/204909850/IELTS_2.rar

Size: 28830 KB

IELTS_3-no_audio.rar

http://BLOCKED2/files/204910588/IELTS_3-no_audio.rar

Size: 3069 KB

IELTS_4-no_audio.rar

http://BLOCKED2/files/204924868/IELTS_4-no_audio.rar

Size: 9061 KB

IELTS_Speaking_Test_samples_and_hints.rar

http://BLOCKED2/files/204933944/IELT...s_and_hints.rar

Size: 57814 KB

ilets_6.rar

http://BLOCKED2/files/204942498/ilets_6.rar

Size: 57862 KB

Insight_into_IELTS_plus_Audio.rar

http://BLOCKED2/files/204947434/Insi..._plus_Audio.rar

Size: 32059 KB

كلمة اخيرة: اهم حاجة التدريب ثم التدريب ثم التدريب

التدريب على الوفت اهم حاجة..التدريب على القراية،هات كتب،مجلات او حتى جرايد انجليزى..

حاول تتفرج على الافلام الاجنبية بدون قراءة الترجمة..هات مسجل ام بى ثرى و سجل لنفسك و اتدرب ازاى الانجليزى بتاعك يكون بطلاقة..

ماتنسوش الباسوورد بتاعة كل الملفات هى:

Secowerewolf

لأ بصراحة الله ينور

الف الف شكر على مجهودك فى التجميع

أتمنى ان يكون كل المصريين برة فى كندا كدة بيساعدوا بعض مش زى مابنسمع هنا

ربنا يوفقك

برجاء الضغط على علامة + الخضراء بحوار هذا التعليق

رابط هذا التعليق

كنت عايز أقول انى أستعديت للأيلتس مذاكرة لمدة 2 شهر تقريبا و دى كانت درجاتى

listening 7.5

reading 6

writing 5.5

speaking 6

overall band = 6.5

نصيحتى لكل الشباب اللى هنا :

ال listening اسهل حاجة خالص و الوقت متنظم علشانك

ال reading مشكلته الاساسية مشكلة وقت مش صعوبة

يعنى لازم كدة تبقى زى رأفت الهجان و جمعة الشوان , حط فى بطنك بطيخة صيفى و خليك كول

السؤال الاول و التانى فى القراية يتحلوا بسرعة و من غير مراجعة

محدش يراجع علشان مفيش وقت

الليلة كلها بتاخد ساعة قراية

أخر سؤال أطول و أصعب واحد ممكن تبتدوا بيه قبل م الواحد دماغوا تهنج

لاحظ ان كل واحد ليه طاقة بتخلص

يعنى استفيد بالجلوكوز و ا ATPs اللى عندك فى الصعب

و لما السهل ييجى تكون دماغك ابتدت تهنج ! تعرف تحله

بالنسبة للكتابة ماليش انصح فيها بصراحة انا مذاكرتش ولا كلمة فيها فكان لازم اخد 5.5 !

بالنسبة للمحادثة نصيحتى:

تكلم ناس native speakers من على النت شاتنج كتير

تاخد كام كورس كونفيرساشن فى البريتيش كونسل و ياريت تبقى

level 6 conversation وانت طالع لان اقل من كدة يبقى لسة شوية عليك !

General level in british council must be not less than UI (upper intermediate )

شوف اسممك فى اللستة لو لقيته فى الاخر , روح أشرب حاجة ساقعة و اقعد فى عربيتك و شغل التكييف

متراجعش مع حد اللى حصل فى التلاتة الاولانيين , اتللى فات سات!

كان معاد أمتحانى المحادثة الساعة 6.5 مساءا

يعنى كنت جبت جاز و لو حد كان حاول يتكلم عربى معايا مكنتش عرفت اتكلم من اساسه !

لمزيد من المعلومات أتصلوا فينا هلا !

برجاء الضغط على علامة + الخضراء بحوار هذا التعليق

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 0
      نجاح مشهود حققه عبداللطيف منيع نجم منتخب المصارعة الرومانية بحصوله على الميدالية البرونزية فى بطولة العالم للمعرض الصفحة
    • 0
      شهد الفريق أول محمـد زكى القائد العام للقوات المسلحة وزير الدفاع والإنتاج الحربى إجراءات تفتيش الحرب لأحد تشكيعرض الصفحة
    • 146
      الاخوة الاعزاء احببت ان اشارككم بما وصلت اليه خلال الفترة الماضية من تحضير و استعداد لتقديم الاوراق لامتحان المعادلة الكندية MCCEE نظام التقديم تم تحديثه خلال شهر يونيو الماضى و يتم التقديم بشكل كامل عن طريق الانترنت و الدفع عن طريق الفيزا فقط. . نبدأ الحكاية من الاول بسم الله الرحمن الرحيم اولا: شوف يا سيدى اول حاجة حضر شهادة البكالوريوس الكرتونةاللى سعادتك معلقها على الحيطة و تأكد من وجود توقيع و ختم امين الجامعة عليها ثم توجه بها الى مكتب التصديقات - وزارة الخارجية المصرية و ب 11 جن
    • 8
      الاخوة الاعضاء اليكم مجموعة جيدة للتدريب على اختبار ايلتس مجانا Barons http://BLOCKED3/dl/79417573/d1ce224/Barons_IELTS.part1.rar.html http://BLOCKED3/dl/79412617/c85fe97/Barons_IELTS.part2.rar.html IELTSHelpnow http://BLOCKED3/dl/79532208/2bc089d/IELTSHelpnow.rar.html English_Tenses http://BLOCKED3/dl/79607547/cb98382/English_Tenses.rar.html IELTS_Practice_Tests_Plus http://BLOCKED3/dl/79702955/bc3afdb/IELTS_Practice_Tests_Plus.rar.html Kaplan_Ielts http://BLOCKED3/dl/79714084/3f93
    • 119
      يا جماعة لو تسمحوا بالنسبة للTEF, هل لازم ادخل المستوى facultative علشان اخد 1 point ولا لاة انا محتاج درجة من الفرنش و مش عارف اعمل ايه فى الابليكيشن ارجو رد من حضراتكم
  • أضف...