اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

لو مراتك اصبحت مديرة عليك تعمل ايه

iloveegypt

Recommended Posts

شدى حيلك يا لولا :blink:

انتى صوت الحق دلوقتى

ادى اديله bv:-

انا عنيا ليكم ياهبه يا حببتى :D

والله ما انا عارفه اعمل ايه يا هبه..ما الكلام بجد نرفزنى po::

بس بجد الحمد الله انى بشتغل فى شركه اجنبيه..

عقليه مختلفه تماما فوق ما تتخيلى يا هبه..

انا الحمد الله مديرى المانى لسه من كام شهر خلانى امسك

الكنترول كوست لأكبر بروجكت فى الشركه رغم انى بنت واصغر

كمان من بقيه الشباب..بس تقوللى ايه الراجل حكم فى الموضوع

من ناحيه الكفاءه والنشاط بنسبه 100% بس من غير اى تفرقه

مابين دا راجل ودى ست ، وكمان الظاهر المسكين مكنش يعرف

المعلومه القيمه دى اللى الأخ قائد المدفعيه دفعها فى وشنا وهى

ان الست مخها مش زى الراجل..على اعتبار ان مخها اقل طبعا.

ما علينا..ليه بس ياهبه تخلينى اتكلم..انا مصدقت اهدا شويه

من امبارح. :blink:

طائره ورقيه

رياح شديده

خيط قصير

الطائره ليست بين السماء ولا الأرض

..هذه انا!!

لولا

رابط هذا التعليق

• الردود 42
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

?

طب انا كده بجد مش فاهمه علامه الإستفام اللى انت حاططها معناها ايه؟

يعنى انت قلت كل الكلام دوت.. وشايف انى مفروض ابص عليه واعدى كده

من غير اى تعليق؟؟!!!!!!!!!

بص يا اخ يا قائد المدفعيه..

انت صحيح قائد مدفعيه..اوكى على عينى وراسي ياسيدى..

بس الله يخليك خلى المدافع بتاعتك بعيد عننا احنا البنات

عشان انا مبستحملش الأفكار الرجعيه فى الزمن اللى احنا فيه..

والست يا سيدى زى الراجل فى العقل والكفاءه والطموح وكل شيء

وممكن تمسك اعلى المناصب وتكون ناجحه لأقصى درجه

ودا مش مجرد كلام انشا..بص حوليك فى مصر واعمل بحث فى النت

عشان تعرف الست وصلت لأيه فى مصر وعملت ايه.

طائره ورقيه

رياح شديده

خيط قصير

..هذه انا!!

لولا

رابط هذا التعليق

صبرك بس بالله يالولا

القائد مايقصدش

لكن بجد الفروق بين الراجل والست

مش معناها اننا اذكيا وانتوا لأ لا سمح الله

دة فية ستات تتفاتلها بلاد

وفى مسألة الشغل

اعتقد الكفاءة هية الل بتحكم

لكن رأيى الشخصى

مش فى الشعل

لكن فى الحياة عموما

الراجل تفكيرة بينصب اكتر ع الخطوط العريضة

انما انتوا

اساتذة تفاصيل

وعشان كدة ربنا سبحانةوتعالى خلقنا

نكمل بعض

يعنى الست من غير راجل

تفاصيل من غير اطار يحط التفاصيل دى ف الشكل الصحيح

والراجل من غير ست

كما قال حسين السيد ف معلقتة الشهيرة دقوا الشماسى

(شبابيك من غير ازاز)

وفى رواية اخرى على لسان عبدالحليم ابو حافظ فى وصف حال الرجل من غير انثاة

(هيمان

حيران

مشغول البال

وحزين

حلفنى) :blink:

تم تعديل بواسطة حسام يوسف
رابط هذا التعليق

صبرك بس بالله يالولا

القائد مايقصدش

وفى مسألة الشغل

لكن رأيى الشخصى

مش فى الشعل

لكن فى الحياة عموما

انما انتوا

اساتذة تفاصيل

نكمل بعض

يعنى الست من غير راجل

والراجل من غير ست

(شبابيك من غير ازاز)

(هيمان

حيران

مشغول البال

وحزين

اخويا حسام هنا ولله منور..

يا سيدى متقلقش انا عارفه ان قائد المدفعيه مش قاصد حاجه وحشه لا قدر الله بس

قلت برضك ميصحش اسكت على كلام خطير زى دوت bv:-

انا ايه رايك..مش الموضوع كده قلب خناقه po::

طائره ورقيه

رياح شديده

خيط قصير

..هذه انا!!

لولا

رابط هذا التعليق

صبرك بس بالله يالولا

القائد مايقصدش

وفى مسألة الشغل

لكن رأيى الشخصى

مش فى الشعل

لكن فى الحياة عموما

انما انتوا

اساتذة تفاصيل

نكمل بعض

يعنى الست من غير راجل

والراجل من غير ست

(شبابيك من غير ازاز)

(هيمان

حيران

مشغول البال

وحزين

بصراحه نسيت بس اعبر عن اعجابى بالشواهد التاريخيه

اللى استعنت بيها لتوضيح وجهه النظر po::

وفكرتنى كمان باغنيه ظريفه كانت الداده عندنا تحب تغنيها زماااااااااااااااااااااااان

بتقول: العتبه قزاز....والسلم نايلون ف نايلون :blink:

اهو هو دا بقى الراجل والست بجد :D bv:-

طائره ورقيه

رياح شديده

خيط قصير

..هذه انا!!

لولا

رابط هذا التعليق

مش خير يا لولا؟

القهوة وحدتيها بوضع اليد

وكمان مشاركاتى

تحطيها كاقتباس مرتين وخلاص؟

ولا اية الموضوع :blink:

رابط هذا التعليق

اشكر كل الاخوة والاخوات اللى شاركوا فى هذا الموضوع

بس علشان افض الاشتباك الاخير ياخت لولا محدش ينكر ابدا عقلية او ذكاء المراةسواءا اجتماعيا او حتى دينيا

يكفى مثلا ان معظم اوائل الثانوية العامة هذا العم من الانسات

بس اخويا صاحب المدفعية الهولندية كان بيجاوب الاجابة الموجودة فى العقل الباطن لكل رجل شرقى (ليس لها علاقة بالناحية الدينية وانما هى عادات)

بمعنى اخر كل راجل شرقى (بما فيهم انا طبعا)جواه فى عقله الباطن سى السيد صغير مينفعش يحس ان مراته احسن منه لا علميا ولا ادبيا ولا ماديا رغم لوحد سئله يقولك المرأة تمسك وزيرة او مديرة (بس مش مراتى)هى دى عقليتنا كرجال شرقيين بس

كلنا نكن احترام للمراة فهى نصف المجتمعويمكن 3/4 كمانه :blink:

رابط هذا التعليق

فى الاول و فى الاخر ست يعنى مخاها مش زى الراجل و صعب تتفوق عليه فى الشغل و ان كان فى ستات كتير بمنتهى العبقريه و الذكاء و النشاط بس المشكله انها تفضل على الحال ده ( الاستمرار) يعنى عطاء الست فى الشغل مش زى الراجل و اوعى حد يقول مساواه لان لو فعلا فى مساواه يبقى الست تشتغل مهندسه موقع و عامل تغيير انابيب البوتجاز و تشتغل عامل نظافه و تشتغل ضابط شرطه يتعامل مع الحراميه و المجرمين.........

افتح زرار قميصى للنسمه و للامانى :lol:

عندما خرجت من مصر للمرة الأولى ، كانت او محطة لى فلا " مدريد " بأسبانيا ، الساعة كانت 3 صباحا ، صالة المطار لاتعرف فيها الليل من النهار ، السيدات يعملن فى كل المجالات حتى أعمال النظافة يقومون بها فى زى نظيف ، ليس كزى عمال نظافة مصر ، تعرف انهم عمال نظافة فقط من الشارات التى يعلقونها على صدورهم ومن الادوات التى يستخدمونها ، افراد شرطة ، عاملات نظافة ، ضابطات جوازات ، استعلامات ...... أى حاجة ، وعندما سألت سؤال استنكارى ، كيف تعمل المرأة ليلا؟ وهل تعمل المرأة فى أى وقت ، كانت الاجابة " عندما يعلن عن وظيفة خالية ، طالما لاستدعى مهام الوظيفة تحديد الجنس ، فللجميع حق التقدم لها وشغلها ".

وفى أمريكا وجدت " اناس من المريخ " ، المرأة تعمل أى حاجة وكل حاجة ، ميكانيكى ونجار ، ومهندس ودكتور ، وعامل نظافة وعامل بناء ، ضابط شرطة وسائق تاكسى وسائق اتوبيس وسائق نقل ثقيل ، محامى ومتهم كمان ، ورأيت رجال يربون الاطفال ويتركون زوجاتعم يعملن ويصرفن على المنزل ، رأيت القاضية والفلاحة ومربية المواشى والجزارة ، رأيت عاملة الطلاء وعاملة التبليط وعاملة الشحن والتفريغ ومسئولة الشحن والتفريغ ايضا ، ولنرى القوات المحاربة فى العراق وافغانستان لنراهم فى ارض المعارك يشاركن الرجال ، وقد يكون منهن " قائدة المدفعية ايضا ".

بلا شك هناك اشغال لايقبلون عليها ، وقد يكون ذلك راجعا اساسا لذكائهن فى اختيار الوظيفة ، ولكن هن على استعداد لاداء اى نوع من العمل.

واذا كنا فى مصر نقصر الالتحاق بكليات الشرطة والحربية على الرجال فهذا ليس عيبا فى النساء بقدر ماهو عيبا فى التفكير الذكورى ، ولماذا نغفل ان النساء فى مصر درسن فى كل الكليات التى لاتمنعهن من الدراسة ، وحصلن على درجات وتقدريرات مثل وقد يكون افضل من زملاء ذكور .

الحقيقة انا اتعجب عندما اسمع او أقرأ آراء تقلل من قيمة المرأة وتقلل من قيمة مشاركتها فى الحياة وسوق العمل المصرى وللاسف من اناس متعلمين زاملوا ويزاملوا سيدات وبنات سواء فى الدراسة او فى العمل.

واخيرا ، هل يكون السبب فى ان البنت او السيدة لاتستطيع أن تفعل بالضبط ماهو موجود فى توقيع قائد المدفعية " افتح زرار قميصى للنسمه و للامانى "

--

{وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ لَا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ قَالُوا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ}(11){اَلَا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَلَكِنْ لَا يَشْعُرُونَ}(12)وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ آمِنُوا كَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُوا أَنُؤْمِنُ كَمَا آمَنَ السُّفَهَاءُ أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ وَلَكِنْ لَا يَعْلَمُونَ}(11)

ذو العقل يشقى في النعيم بعقله *** وأخو الجهالة في الشقاوة ينعم
مشكلة العالم هي أن الحمقى والمتعصبين هم الأشد ثقة بأنفسهم ، والأكثر حكمة تملؤهم الشكوك (برتراند راسل)
A nation that keeps one eye on the past is wise!A
A nation that keeps two eyes on the past is blind!A

رابط القرآن كاملا بتلاوة الشيخ مصطفى إسماعيل برابط ثابت مع رابط للقراءة
رابط
القرآن كاملا ترتيل وتجويد برابط ثابت مع رابط للقراءة
رابط سلسلة كتب عالم المعرفة

رابط هذا التعليق

فى الاول و فى الاخر ست يعنى مخاها مش زى الراجل و صعب تتفوق عليه فى الشغل و ان كان فى ستات كتير بمنتهى العبقريه و الذكاء و النشاط بس المشكله انها تفضل على الحال ده ( الاستمرار) يعنى عطاء الست فى الشغل مش زى الراجل و اوعى حد يقول مساواه لان لو فعلا فى مساواه يبقى الست تشتغل مهندسه موقع و عامل تغيير انابيب البوتجاز و تشتغل عامل نظافه و تشتغل ضابط شرطه يتعامل مع الحراميه و المجرمين.........

افتح زرار قميصى للنسمه و للامانى :roseop:

عندما خرجت من مصر للمرة الأولى ، كانت او محطة لى فلا " مدريد " بأسبانيا ، الساعة كانت 3 صباحا ، صالة المطار لاتعرف فيها الليل من النهار ، السيدات يعملن فى كل المجالات حتى أعمال النظافة يقومون بها فى زى نظيف ، ليس كزى عمال نظافة مصر ، تعرف انهم عمال نظافة فقط من الشارات التى يعلقونها على صدورهم ومن الادوات التى يستخدمونها ، افراد شرطة ، عاملات نظافة ، ضابطات جوازات ، استعلامات ...... أى حاجة ، وعندما سألت سؤال استنكارى ، كيف تعمل المرأة ليلا؟ وهل تعمل المرأة فى أى وقت ، كانت الاجابة " عندما يعلن عن وظيفة خالية ، طالما لاستدعى مهام الوظيفة تحديد الجنس ، فللجميع حق التقدم لها وشغلها ".

وفى أمريكا وجدت " اناس من المريخ " ، المرأة تعمل أى حاجة وكل حاجة ، ميكانيكى ونجار ، ومهندس ودكتور ، وعامل نظافة وعامل بناء ، ضابط شرطة وسائق تاكسى وسائق اتوبيس وسائق نقل ثقيل ، محامى ومتهم كمان ، ورأيت رجال يربون الاطفال ويتركون زوجاتعم يعملن ويصرفن على المنزل ، رأيت القاضية والفلاحة ومربية المواشى والجزارة ، رأيت عاملة الطلاء وعاملة التبليط وعاملة الشحن والتفريغ ومسئولة الشحن والتفريغ ايضا ، ولنرى القوات المحاربة فى العراق وافغانستان لنراهم فى ارض المعارك يشاركن الرجال ، وقد يكون منهن " قائدة المدفعية ايضا ".

بلا شك هناك اشغال لايقبلون عليها ، وقد يكون ذلك راجعا اساسا لذكائهن فى اختيار الوظيفة ، ولكن هن على استعداد لاداء اى نوع من العمل.

واذا كنا فى مصر نقصر الالتحاق بكليات الشرطة والحربية على الرجال فهذا ليس عيبا فى النساء بقدر ماهو عيبا فى التفكير الذكورى ، ولماذا نغفل ان النساء فى مصر درسن فى كل الكليات التى لاتمنعهن من الدراسة ، وحصلن على درجات وتقدريرات مثل وقد يكون افضل من زملاء ذكور .

الحقيقة انا اتعجب عندما اسمع او أقرأ آراء تقلل من قيمة المرأة وتقلل من قيمة مشاركتها فى الحياة وسوق العمل المصرى وللاسف من اناس متعلمين زاملوا ويزاملوا سيدات وبنات سواء فى الدراسة او فى العمل.

واخيرا ، هل يكون السبب فى ان البنت او السيدة لاتستطيع أن تفعل بالضبط ماهو موجود فى توقيع قائد المدفعية " افتح زرار قميصى للنسمه و للامانى "

:roseop::roseop::roseop::roseop: :lol:

طائره ورقيه

رياح شديده

خيط قصير

..هذه انا!!

لولا

رابط هذا التعليق

هو يفتح قميصه و احنا مالنا

الرجل عورته من السرة للركبة

انما احنا لا فيه عيون مترصده

و هى يعنى مش هتعرف تشتغل الا و هى فاتحه زرار قميصها

و بعدين حكاية ان الست تشتغل كل حاجة دى مش كويسة

انما هى تختار اللى يناسب طبيعتها الانثوية و طبيعه وظيفتها الاهم فى الحياة و هى تربية الابناء

و ادى الوظايف كتيرة و هى تختار ما يناسبها

أقلل عتابك فالبقاء قليل...و الدهر يعدل تارة و يميل

رابط هذا التعليق

انما هى تختار اللى يناسب طبيعتها الانثوية و طبيعه وظيفتها الاهم فى الحياة و هى تربية الابناء

فكرى فى كلامى ياهبة ربنا يخليكى

أنا اقصد ان أسأل هل سبب النظرة الدونية للمرأة انها لاتستطيع ان تفعل كذا وكذا؟ بمعنى آخر هل عدم استطاعتها ان تفعل ذلك يجعلها فى مرتبة أقل من الرجل؟ وصل معنى سؤالى؟

وبعدين ياستى الاشرف للست انها تشتغل فى الفاعل او عاملة نظافة من ان تنتظر احسانا من أحد والذى يتبعه اشياء كثيرة بحكم انها انثى.

وانت مثلا مهندسة قد الدنيا ، تفتكرى من مائتى عام كان ممكن المرأة تحلم بأن تكون تلميذة؟ هل تعلمين ان جدة هيلارى كلينتون التى كان من الممكن ان تصبح اول رئيس للولايات المتحدة لم يكن مسموحا لها ان تدلى بصوتها فى الانتخابات ، وهل تعلمين أن السبب فى خروجها من سباق الانتخابات كان بسبب التمييز لصالح الذكورية؟

وصدقينى ياهبة ان اختيار الوظيفة سواء للرجال او النساء معاييره واحدة ، مايناسب من حيث المؤهل والخبرة والتكوين البدنى والعضلى ، ولكن المهم ان تعمل المرأة فى أى عمل (( شريف )) فهو يحفظ ماء وجهها ويمنعها ذل السؤال.

--

{وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ لَا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ قَالُوا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ}(11){اَلَا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَلَكِنْ لَا يَشْعُرُونَ}(12)وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ آمِنُوا كَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُوا أَنُؤْمِنُ كَمَا آمَنَ السُّفَهَاءُ أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ وَلَكِنْ لَا يَعْلَمُونَ}(11)

مشكلة العالم هي أن الحمقى والمتعصبين هم الأشد ثقة بأنفسهم ، والأكثر حكمة تملؤهم الشكوك (برتراند راسل)

رابط

رابط هذا التعليق

سبحان الله :roseop:

طيب وهو موضوع "الطبيعه" ده خاص بالنساء فقط !!

لفتره طويله ظلّ الرجال يعيّرون النساء بأن أفضل الطهاه فى العالم هم من الرجال !! و كذلك أفضل مصمّمى الأزياء و أفضل مصفّفى الشعر !! وكان الأمر دائما مبعث للسخريه من النساء دون أن يسخر أحد من عدم توافق "طبيعة" هؤلاء الرجال مع ما يؤدّونه من مهن !!

لم يلتفت أحد إلى أن هؤلاء الرجال يزاحمون النساء فيما افترضوا أنّه مهن مناسبه لهنّ .. فلم يعترض أحد على عمل الرجال بطب النساء و تركه للمرأه باعتباره -حسب منطقهم- أنسب للنساء !! لم يعترض أحد على عمل الرجال بالتدريس رغم افتراض كثيرين أن المناسب من المهن للنساء هو التدريس و التطبيب و التمريض !!

طيب هل يمكن استنادا على أن أفضل الطهاه فى العالم هم من الرجال أن يتولّى الرجل أعمال المطبخ ولاّ هو بيفتكر النقطه دى بس وقت ما يحب يغيظ الست !! :roseop:

أمّا بخصوص القميص الحائر بين الفتح و الغلق :roseop: فعاوزه أفهم هو ليه مفترض إن "عادى" إن الراجل يفتح زرار قميصه لدرجة الحديث عن من أين تبدأ عورته و أين تنتهى بينما نحن نتحدّث عن العمل و مكان العمل و ما يتطلّبه العمل !! عمل إيه ده اللىّ بيفتحوا فيه زرار قميصهم :roseop: على كده الرفيق "تامر حسنى" عدّاه العيب و أزح اللىّ فاتح لنا قميصه عمّال على بطّال :lol:

تم تعديل بواسطة فــيــروز

"أَمْ مَنْ يُجِيبُ الْمُضْطَرَّ إِذَا دَعَاهُ وَيَكْشِفُ السُّوءَ وَيَجْعَلُكُمْ خُلَفَاءَ الْأَرْضِ أَإِلَهٌ مَعَ اللَّهِ قَلِيلًا مَا تَذَكَّرُونٌَ"

صدق الله العظيم

-----------------------------------

قال الصمت:

الحقائق الأكيده لا تحتاج إلى البلاغه

الحصان العائد بعد مصرع فارسه

يقول لنا كل شئ

دون أن يقول أى شئ

مريد البرغوثى

رابط هذا التعليق

على طول

يا صباح النور ع البنور يا أرض أحفظى ما عليكى

يا حلاوة المارون جلاسيه

وأعمل بهيجه وأروح أحضر الغدا

وهى فرصة الواحد يزوغ ويقعد شوية مع الخدامه

العيال فى المدرسة والمدام متقدرش تسيب الأدارة وتزوغ

بس ينفع تكون مديرة وهى حامل تكون فى أجتماع ولا حاجه

وييجى طلق الولاده دى مشكله وبعدين تولد وتاخد أجازة وضع

لالالا كده الشغل حا يبوظ والأدارة حا تبقى بوظه

والأيس كريم حا يسيح وياخد برد آييه اللخبطه دى :lol: :roseop:

تم تعديل بواسطة houssin abo habaga

عن أبي سعيد الخدري رضي الله عنه عن النبي صلى الله عليه وسلم قال

أفضل الجهاد كلمة عدل عند سلطان جائررواه أبو داود والترمذي وقال حديث حسن

رابط هذا التعليق

على طول

يا صباح النور ع البنور يا أرض أحفظى ما عليكى

يا حلاوة المارون جلاسيه

وأعمل بهيجه وأروح أحضر الغدا

وهى فرصة الواحد يزوغ ويقعد شوية مع الخدامه

العيال فى المدرسة والمدام متقدرش تسيب الأدارة وتزوغ

بس ينفع تكون مديرة وهى حامل تكون فى أجتماع ولا حاجه

وييجى طلق الولاده دى مشكله وبعدين تولد وتاخد أجازة وضع

لالالا كده الشغل حا يبوظ والأدارة حا تبقى بوظه

والأيس كريم حا يسيح وياخد برد آييه اللخبطه دى :roseop::roseop:

:roseop::roseop: :lol:

طائره ورقيه

رياح شديده

خيط قصير

..هذه انا!!

لولا

رابط هذا التعليق

اولا: تحياتى فعلا الاخت فيروز و للاستاذ حسام يوسف و الاستاذ محمد على اسلوب المناقشه الراقى اللى بتعلم منه قد اكون اسأت التعبير فى بعض العبارات و الصوره اللى عايز اوصلها معرفتش اووصلها للناس لكن يعيش المعلم و يتعلم.

ثانيا :بالنسبه للتوقيع (افتح زرار قميصى) دى ليست الا مجرد جمله من اغنيه لمحمد منير قديمه شويه انا بحبها علشان بتدينى احساس الى حد ما بالحريه الى جانب انها بتذكرنى ببعض الذكريات القديمه لكن ليس لها علاقه بالشغل او بغيره خالص و خصوصا اذا كنت انا شخصيا انتقد اى حد يفتح زرار قميصه لانه منظر غير حضارى من وجهه نظرى.

ثالثا : على العموم لو كل واحد اختلفنا معاه فى وجهه النظر هاجمناه بأسلوب ساخر يبقى استحاله نعمل جو من المناقشه تانى فى المنتدى لان كل موضوع جديد ندخله هنلاقى فيه اللى بيخربه.

افتح زرار قميصى للنيمه و للامانى ...........و انور فاونيسى و املى العالم اغانى

رابط هذا التعليق

اولا: تحياتى فعلا الاخت فيروز و للاستاذ حسام يوسف و الاستاذ محمد على اسلوب المناقشه الراقى اللى بتعلم منه قد اكون اسأت التعبير فى بعض العبارات و الصوره اللى عايز اوصلها معرفتش اووصلها للناس لكن يعيش المعلم و يتعلم.

ثانيا :بالنسبه للتوقيع (افتح زرار قميصى) دى ليست الا مجرد جمله من اغنيه لمحمد منير قديمه شويه انا بحبها علشان بتدينى احساس الى حد ما بالحريه الى جانب انها بتذكرنى ببعض الذكريات القديمه لكن ليس لها علاقه بالشغل او بغيره خالص و خصوصا اذا كنت انا شخصيا انتقد اى حد يفتح زرار قميصه لانه منظر غير حضارى من وجهه نظرى.

ثالثا : على العموم لو كل واحد اختلفنا معاه فى وجهه النظر هاجمناه بأسلوب ساخر يبقى استحاله نعمل جو من المناقشه تانى فى المنتدى لان كل موضوع جديد ندخله هنلاقى فيه اللى بيخربه.

أعتقد أن الموضوع مش هجوم ولا حاجة ، والتعليق على الجملة التى اقتبستها من توقيعك ، اعتقد معظمنا ان لم يكن كلنا يعلم انها من اغنية لمحمد منير ، واقتباس العبارة والتعليق عليها ليس المقصود به شخصك بالطبع ، ولكن اقتبستها فقط للتنويه بألا يكون سبب تصنيف المرأة تحت بند " لاتصلح " لنوع ما من الالعمال بسبب انها لاتستطيع ان تفعل مثل الرجل ( تفتح زرار قميصها . ولو انه فى الغرب وفى امريكا ممكن تحصل.

فالنقاش اساسا ليس شخصى بقدر ماهو فكرى والهجوم فكرى ايضا ، فكما انك لاتستطيع أن تعير رجل بيد واحدة او ساق واحدة بعجظو ، فمن باب اولى الا نعير نصف المجتمع بشيئ خلقن به الا وهو الانوثة.

وايضا كون ان المرأة تحمل وتضع وتربى الاولاد ، فالرجال يأخذون اجازة سنوية واجازة عارضة ايضا ، واجازة الوضع ليست منة من احد وايضا ليست من معوقات الانتاج لانها موضوعة فى خطط العمالة.

--

رابط

رابط هذا التعليق

استاذى الفاضل قائد المدفعيه الهولنديه..

ردا على ما اوردته فى النقطه الثالثه احب فقط التوضيح انى على المستوى الشخصى

اسجل كامل احترامى لشخصك الكريم ولمداخلاتك فى المقام الأول.

واحب فقط التوضيح انى فعلا اختلف معك فى الراى تماما وفى نفس الوقت لم اخذ

كلامك بالشكل السيء على محمل جدى..

هنا يا عزيزى ركن المواضيع الخفيفه - ارجو ان تراجع القسم- وحيث ان لكل مقام مقال

فطبيعه الموضوع اصلا والركن الذى تم طرحه فيه هو كليا موضوع خفيف مطروح بشكل

فكاهى يحتمل الرد بالمزاح والسخريه ..نحن هنا لسنا فى مجلس العقاد يا عزيزى

من اراد ان ينظر للموضوع بشكل جدى فهذا شيء جميل واضافه راااااااااااائعه للموضوع

ومن اراد التندر هنا فى موضوع كهذا فهذا مقبول تماما ولا يعد كبيره من الكابر ولا خروج

عن اداب المحاورات واللياقه وتخريب المواضيع!

طائره ورقيه

رياح شديده

خيط قصير

..هذه انا!!

لولا

رابط هذا التعليق

الاخت لولا

الاخ القائد

تشرفت بمعرفتكما

ولا اعتقد ان احدا فيكم لايحترم اختلاف الرأى

وكلاكما شخصية محترمة

فأرجو الا يكون هناك خلاف

وبعدين هييجى واحد زملكاوى يقرب بين وجهتى نظر اتنين اهلاوية؟

دى متحصلش

صلوا ع النبى :lol:

رابط هذا التعليق

استاذ محمد: انا فاهم قصد حضرتك كويس و انا فعلا معجب بأسلوبك بس انا حبيت اوضح نقطه التوقيع فقط لا غير.

استاذ حسام : انت ليه كاتب التوقيع بتاعك باللون الاحمر انا شاكك فيك :roseop: شكلك اهلاوى متنكر و لابس ابيض على العموم بينا الملعب بكره الساعه 8 :roseop: بس بعد الماتش اوعى تعمل نفسك مشغول :lol:

اخت لولا : لو حضرتك راجعتى مشاركتى الاولى بغض النظر عن الاختلاف هتلاقى ان الاسلوب الى حد ما خفيف يلائم الموضوع من وجهه نظرى .

افتح زرار قميصى للنيمه و للامانى ...........و انور فاونيسى و املى العالم اغانى

رابط هذا التعليق

انت مش مصدقنى انى زملكاوى عشان توقيعي بالاحمر؟

اخترت الاحمر عشان يناسب هذا المقطع الحماسى من اغنية منير(ما انا برضة منايرى)

واخترتة لأنة لون نارى

وانا بحب اللون النارى الحماسى

لكن انا زملكاوى

ولو تحب اطلعلك البطاقة :lol:

وعمرى ما ابقى اهلاوى

حتى لومكنتش زملكاوى

وعشان اثبتلك انى زملكاوى

بعد الماتش بكرة مش هتلاقينى فى اى حتة ع النت

هبلغ فرار كالعادة :roseop:

رابط هذا التعليق

انضم إلى المناقشة

You are posting as a guest. إذا كان لديك حساب, سجل دخولك الآن لتقوم بالمشاركة من خلال حسابك.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

زائر
أضف رد على هذا الموضوع...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   تمت استعادة المحتوى السابق الخاص بك.   مسح المحرر

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...