Alshiekh بتاريخ: 5 أبريل 2015 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 5 أبريل 2015 يعنى انت منهجك ان مفيش حاجة اسمها علماء و مفيش حاجة اسمها علم... يعنى ممكن تمرجى يعمل عملية لمريض... بدعوى ان كله عوام و مفيش شىء اسمه علم او تخصص... هتقول لى لأ اصله ده دين و من حقى افتى فيه... هقول لك بس انت بتتكلم عن علم اسمه علم الحديث, و اى علم بيكون له ضوابط و اصول... و لو انت معترض عالضوابط و الاصول, روح يا سيدى أسس علم جديد و اكتب منهجه و مبادئه, زى ما فيه علماء وضعوا اسس لعلوم جديدة مستحدثة بما فيها علم الحديث نفسه... يعنى فيه فرق كبير جدا بين الكلام فى الدين و الايمان و اللى هو متاح لأى حد... و بين الكلام فى العلم... عشان العلم ليه اصول و اسس مبادىء. ولا انت معترض عالكلام ده؟ أذكر أسماء علماء الدين المتخصصين وإسم التخصص في عهد كل من: 1- الرسول صلى الله عليه وسلم. 2- أبو بكر الصديق. 3- عمر بن الخطاب. 4- عثمان بن عفان. 5- علي بن أبي طالب. -- {وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ لَا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ قَالُوا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ}(11){اَلَا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَلَكِنْ لَا يَشْعُرُونَ}(12)وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ آمِنُوا كَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُوا أَنُؤْمِنُ كَمَا آمَنَ السُّفَهَاءُ أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ وَلَكِنْ لَا يَعْلَمُونَ}(11) ذو العقل يشقى في النعيم بعقله *** وأخو الجهالة في الشقاوة ينعم***************مشكلة العالم هي أن الحمقى والمتعصبين هم الأشد ثقة بأنفسهم ، والأكثر حكمة تملؤهم الشكوك (برتراند راسل)***************A nation that keeps one eye on the past is wise!AA nation that keeps two eyes on the past is blind!A***************رابط القرآن كاملا بتلاوة الشيخ مصطفى إسماعيل برابط ثابت مع رابط للقراءة***************رابط القرآن كاملا ترتيل وتجويد برابط ثابت مع رابط للقراءة***************رابط سلسلة كتب عالم المعرفة رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
محاور بتاريخ: 5 أبريل 2015 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 5 أبريل 2015 (معدل) أستاذى الكريم أبو محمد... و استاذى الكريم اسلام, كلاكيت تانى مرة... يعنى معنى كده انى ممكن أفتى انا كمان و اطلع فتاوى زى ما انا عايز... و كل واحد يطلع يفتى فى الدين زى ما هو عايز؟ طيب ما تلغوا لنا بقى القاعدة دى من قواعد المشاركة... لازمتها ايه طالما ان الدنيا هتبقى ماشية كده, و طالما ان ده الصح؟ ما هو حاجة من الاتنين... لإما اصدقكم و اكذب قاعدة المشاركة دى... لإما اصدق قاعدة المشاركة دى... اعمل ايه فى التناقض و التضارب ده انا دلوقتى؟ :) 3. الإلتزام بعدم الإفتاء في الأمور الدينية الا بما هو موثق من علماء الدين مع ذكر المصدر ، وذكر رابط الفتوى ، و الإلتزام بكتابة الآيات القرآنية بشكل صحيح مراعاة لقدسيتها. تم تعديل 5 أبريل 2015 بواسطة محاور وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ تَعَالَوْا إِلَىٰ مَا أَنزَلَ اللَّهُ وَإِلَى الرَّسُولِ رَأَيْتَ الْمُنَافِقِينَ يَصُدُّونَ عَنكَ صُدُودًا (61) فَكَيْفَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِيبَةٌ بِمَا قَدَّمَتْ أَيْدِيهِمْ ثُمَّ جَاءُوكَ يَحْلِفُونَ بِاللَّهِ إِنْ أَرَدْنَا إِلَّا إِحْسَانًا وَتَوْفِيقًا (62) أُولَٰئِكَ الَّذِينَ يَعْلَمُ اللَّهُ مَا فِي قُلُوبِهِمْ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَعِظْهُمْ وَقُل لَّهُمْ فِي أَنفُسِهِمْ قَوْلًا بَلِيغًا (63) صدق الله العظيم مَّن يُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطَاعَ اللَّهَ ۖ وَمَن تَوَلَّىٰ فَمَا أَرْسَلْنَاكَ عَلَيْهِمْ حَفِيظًا (80) وَيَقُولُونَ طَاعَةٌ فَإِذَا بَرَزُوا مِنْ عِندِكَ بَيَّتَ طَائِفَةٌ مِّنْهُمْ غَيْرَ الَّذِي تَقُولُ ۖ وَاللَّهُ يَكْتُبُ مَا يُبَيِّتُونَ ۖ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ ۚ وَكَفَىٰ بِاللَّهِ وَكِيلًا (81) صدق الله العظيم رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
أبو محمد بتاريخ: 6 أبريل 2015 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 6 أبريل 2015 حاول تفهم الفرق بين 1) مناقشة التاريخ والتفاسير والفقه 2) الإفتاء فى أمور الدين لمن يطلب الفتوى بمجرد أن تفهم الفرق حتبطل تفتى وتصدر أحكاما على خلق الله نحن فى حالة حرب لم يخض جيشنا مثلها من قبل فى الحروب السابقة كانت الجبهة الداخلية مصطفة تساند جيشها الآن الجيش يحارب الإرهاب وهناك من يطعنه فى ظهره فى الحروب لا توجد معارضة .. يوجد خونةتحيا مصر*********************************إقرأ فى غير خضـوعوفكر فى غير غـرورواقتنع فى غير تعصبوحين تكون لك كلمة ، واجه الدنيا بكلمتك رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
محاور بتاريخ: 6 أبريل 2015 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 6 أبريل 2015 (معدل) استاذى الكريم أبو محمد... انا عن نفسى فاهم الفرق و أدركه كويس جدا... لكن ردك بصراحة غير متسق مع رأيك فيما يخص ان الدين لأى حد يتكلم فيه... و لإنك متبنى رأى بيقول ان مفيش حاجة اسمها فرق و ان مفيش حاجة اسمها تخصص... و ردك ده متضارب مع ردك اللى قبله. يعنى إذا كان الدين ممكن اى حد يتكلم فيه و مفيش حاجة اسمها علم, يبقى ليه مش من حقى إنى افتى؟ يعنى ايه المانع؟ هل الامر محتاج عالم متخصص؟ لو قلت لى آه انه محتاج عالم متخصص, يبقى انت كده بتناقض رأيك اللى قلته قبل كده... فيا ريت تفهمنى ايه المانع فى إنى افتى طالما ان مفيش حاجة اسمها علم ولا تخصص... تم تعديل 6 أبريل 2015 بواسطة محاور وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ تَعَالَوْا إِلَىٰ مَا أَنزَلَ اللَّهُ وَإِلَى الرَّسُولِ رَأَيْتَ الْمُنَافِقِينَ يَصُدُّونَ عَنكَ صُدُودًا (61) فَكَيْفَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِيبَةٌ بِمَا قَدَّمَتْ أَيْدِيهِمْ ثُمَّ جَاءُوكَ يَحْلِفُونَ بِاللَّهِ إِنْ أَرَدْنَا إِلَّا إِحْسَانًا وَتَوْفِيقًا (62) أُولَٰئِكَ الَّذِينَ يَعْلَمُ اللَّهُ مَا فِي قُلُوبِهِمْ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَعِظْهُمْ وَقُل لَّهُمْ فِي أَنفُسِهِمْ قَوْلًا بَلِيغًا (63) صدق الله العظيم مَّن يُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطَاعَ اللَّهَ ۖ وَمَن تَوَلَّىٰ فَمَا أَرْسَلْنَاكَ عَلَيْهِمْ حَفِيظًا (80) وَيَقُولُونَ طَاعَةٌ فَإِذَا بَرَزُوا مِنْ عِندِكَ بَيَّتَ طَائِفَةٌ مِّنْهُمْ غَيْرَ الَّذِي تَقُولُ ۖ وَاللَّهُ يَكْتُبُ مَا يُبَيِّتُونَ ۖ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ ۚ وَكَفَىٰ بِاللَّهِ وَكِيلًا (81) صدق الله العظيم رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
Grandma بتاريخ: 6 أبريل 2015 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 6 أبريل 2015 الموضوع دا عاملي قلق جامد يجوز نكاح الطفلة اذا كانت تحتمل الفحل https://www.facebook.com/video.php?v=709872539123156&set=vb.260813320695749&type=2&theater خير الكلام ما قل ودل وإتكتب بالمصري الفصيح رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
Alshiekh بتاريخ: 6 أبريل 2015 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 6 أبريل 2015 فيا ريت تفهمنى ايه المانع فى إنى افتى طالما ان مفيش حاجة اسمها علم ولا تخصص... محدش منعك من الفتوى إفتي كما تشاء، المهم شوف مين اللي يسمع لك، أو يأخذ برأيك أو حتى اللي ممكن يسأك. إفتي كما تشاء فأنت لست موقوفا عن الفتي. -- {وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ لَا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ قَالُوا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ}(11){اَلَا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَلَكِنْ لَا يَشْعُرُونَ}(12)وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ آمِنُوا كَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُوا أَنُؤْمِنُ كَمَا آمَنَ السُّفَهَاءُ أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ وَلَكِنْ لَا يَعْلَمُونَ}(11) ذو العقل يشقى في النعيم بعقله *** وأخو الجهالة في الشقاوة ينعم***************مشكلة العالم هي أن الحمقى والمتعصبين هم الأشد ثقة بأنفسهم ، والأكثر حكمة تملؤهم الشكوك (برتراند راسل)***************A nation that keeps one eye on the past is wise!AA nation that keeps two eyes on the past is blind!A***************رابط القرآن كاملا بتلاوة الشيخ مصطفى إسماعيل برابط ثابت مع رابط للقراءة***************رابط القرآن كاملا ترتيل وتجويد برابط ثابت مع رابط للقراءة***************رابط سلسلة كتب عالم المعرفة رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
أبو محمد بتاريخ: 7 أبريل 2015 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 7 أبريل 2015 الموضوع دا عاملي قلق جامد يجوز نكاح الطفلة اذا كانت تحتمل الفحل https://www.facebook.com/video.php?v=709872539123156&set=vb.260813320695749&type=2&theater هو انتى ما سمعتيش "ممثل الأزهر" وهو بيشرح إنه يجوز إذا كانت الطفلة "سمينة" ؟ إنتى حتعترضى على الأزهر كمان ؟ تبقى بتهدمى ثوابت الدين يعنى معلوم من الدين بالضرورة :) يا ويلك يا تيتة يا ويلك https://www.youtube.com/watch?v=LlYN66DbP_c نحن فى حالة حرب لم يخض جيشنا مثلها من قبل فى الحروب السابقة كانت الجبهة الداخلية مصطفة تساند جيشها الآن الجيش يحارب الإرهاب وهناك من يطعنه فى ظهره فى الحروب لا توجد معارضة .. يوجد خونةتحيا مصر*********************************إقرأ فى غير خضـوعوفكر فى غير غـرورواقتنع فى غير تعصبوحين تكون لك كلمة ، واجه الدنيا بكلمتك رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
محاور بتاريخ: 7 أبريل 2015 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 7 أبريل 2015 (معدل) محدش منعك من الفتوى إفتي كما تشاء، المهم شوف مين اللي يسمع لك، أو يأخذ برأيك أو حتى اللي ممكن يسأك. إفتي كما تشاء فأنت لست موقوفا عن الفتي. أستاذى الكريم أبو محمد... الفتى شيء و الافتاء شىء آخر... لكن انك تتهرب من الرد بالشكل ده, و كمان تتهمنى ضمنيا بالفتى... شكرا يا استاذى الكريم. تم تعديل 7 أبريل 2015 بواسطة محاور وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ تَعَالَوْا إِلَىٰ مَا أَنزَلَ اللَّهُ وَإِلَى الرَّسُولِ رَأَيْتَ الْمُنَافِقِينَ يَصُدُّونَ عَنكَ صُدُودًا (61) فَكَيْفَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِيبَةٌ بِمَا قَدَّمَتْ أَيْدِيهِمْ ثُمَّ جَاءُوكَ يَحْلِفُونَ بِاللَّهِ إِنْ أَرَدْنَا إِلَّا إِحْسَانًا وَتَوْفِيقًا (62) أُولَٰئِكَ الَّذِينَ يَعْلَمُ اللَّهُ مَا فِي قُلُوبِهِمْ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَعِظْهُمْ وَقُل لَّهُمْ فِي أَنفُسِهِمْ قَوْلًا بَلِيغًا (63) صدق الله العظيم مَّن يُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطَاعَ اللَّهَ ۖ وَمَن تَوَلَّىٰ فَمَا أَرْسَلْنَاكَ عَلَيْهِمْ حَفِيظًا (80) وَيَقُولُونَ طَاعَةٌ فَإِذَا بَرَزُوا مِنْ عِندِكَ بَيَّتَ طَائِفَةٌ مِّنْهُمْ غَيْرَ الَّذِي تَقُولُ ۖ وَاللَّهُ يَكْتُبُ مَا يُبَيِّتُونَ ۖ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ ۚ وَكَفَىٰ بِاللَّهِ وَكِيلًا (81) صدق الله العظيم رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
محاور بتاريخ: 7 أبريل 2015 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 7 أبريل 2015 (معدل) انت فين يا سيد اسلام المصرى؟ مش بترد ليه على موضوع الإفتاء؟ انا صحتى مبقيتش تستحمل الchasing كل شوية كده عشان نعرف نطلع بإجابة. عموما واضح ان مفيش إجابة, و الحمدلله أظهرت عوار منهجكم الذى لا منهج له, للمرة التانية عالتوالى. تم تعديل 7 أبريل 2015 بواسطة محاور وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ تَعَالَوْا إِلَىٰ مَا أَنزَلَ اللَّهُ وَإِلَى الرَّسُولِ رَأَيْتَ الْمُنَافِقِينَ يَصُدُّونَ عَنكَ صُدُودًا (61) فَكَيْفَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِيبَةٌ بِمَا قَدَّمَتْ أَيْدِيهِمْ ثُمَّ جَاءُوكَ يَحْلِفُونَ بِاللَّهِ إِنْ أَرَدْنَا إِلَّا إِحْسَانًا وَتَوْفِيقًا (62) أُولَٰئِكَ الَّذِينَ يَعْلَمُ اللَّهُ مَا فِي قُلُوبِهِمْ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَعِظْهُمْ وَقُل لَّهُمْ فِي أَنفُسِهِمْ قَوْلًا بَلِيغًا (63) صدق الله العظيم مَّن يُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطَاعَ اللَّهَ ۖ وَمَن تَوَلَّىٰ فَمَا أَرْسَلْنَاكَ عَلَيْهِمْ حَفِيظًا (80) وَيَقُولُونَ طَاعَةٌ فَإِذَا بَرَزُوا مِنْ عِندِكَ بَيَّتَ طَائِفَةٌ مِّنْهُمْ غَيْرَ الَّذِي تَقُولُ ۖ وَاللَّهُ يَكْتُبُ مَا يُبَيِّتُونَ ۖ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ ۚ وَكَفَىٰ بِاللَّهِ وَكِيلًا (81) صدق الله العظيم رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
eslam elmasre بتاريخ: 7 أبريل 2015 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 7 أبريل 2015 أستاذى الكريم أبو محمد... و استاذى الكريم اسلام, كلاكيت تانى مرة... يعنى معنى كده انى ممكن أفتى انا كمان و اطلع فتاوى زى ما انا عايز... و كل واحد يطلع يفتى فى الدين زى ما هو عايز؟ طيب ما تلغوا لنا بقى القاعدة دى من قواعد المشاركة... لازمتها ايه طالما ان الدنيا هتبقى ماشية كده, و طالما ان ده الصح؟ ما هو حاجة من الاتنين... لإما اصدقكم و اكذب قاعدة المشاركة دى... لإما اصدق قاعدة المشاركة دى... اعمل ايه فى التناقض و التضارب ده انا دلوقتى؟ :) ايوا جااااااي ماقدرش اعطل طلب حضور لاني ملتزم بالقوانين جدا جدا بص يا زميل محاور هذا لا يتنافى مع ما نقول اذا قلت فتوى فيجب ان تقول مصدرها من جهة اخرى من حقي اقبلها ومن حقي ارفضها مثلا فيه واحد طلع فتوى بتقول ان السجاير ما بتفطرش في رمضان لما سيادتك تنقل الفتوى لازم تقول المصدر لما تنقلها صحيحة من حقي اقبلها ومن حقي ارفضها بس خلاص فيه اي اسئلة تانية يا فندم امشي واروح اشوف غلي ولا استنى عند الباب (.....إِنْ أُرِيدُ إِلاَّ الإِصْلاَحَ مَا اسْتَطَعْتُ وَمَا تَوْفِيقِي إِلاَّ بِاللّهِ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَإِلَيْهِ أُنِيبُ) (هود : 88 ) رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
tarek hassan بتاريخ: 7 أبريل 2015 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 7 أبريل 2015 (معدل) اليوم .. اجتماع مكتب هيئة كبار العلماء بالأزهر برئاسة الإمام الأكبر يجتمع، اليوم، مكتب هيئة كبار العلماء بالأزهر برئاسة فضيلة الإمام الأكبر ألأستاذ الدكتور : أحمد الطيب شيخ الأزهر الشريف، لمناقشة بعض الأمور المتعلقة بدور الأزهر الدعوي والعلمي يذكر أن مكتب الهيئة تم تشكيله من قبِل هيئة_كبار_العلماء_المسلمين ويرأسه فضيلة الإمام الأكبر بعضوية 4 من أعضاء الهيئة تم تعديل 7 أبريل 2015 بواسطة tarek hassan هل يمكن أن أكتب كلاما مثاليا أو أن اصل لمثالية كلامي ولا يوجد كلام مثالي ولا مثالية لمتكلم رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
tarek hassan بتاريخ: 7 أبريل 2015 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 7 أبريل 2015 (معدل) الموضوع دا عاملي قلق جامد يجوز نكاح الطفلة اذا كانت تحتمل الفحل https://www.facebook.com/video.php?v=709872539123156&set=vb.260813320695749&type=2&theater كلمة الفحل جاءت في الفقه كثيرا ...... وهناك باب مقزز في الفقه اسمه لبن الفحل ولا أحد يسأل عن المعنى رجاء أقول مع الشاعر . والتغلبيون بئس الفحل فحلهم فحلا وأمهم زلاّء منطيق برضه بلاش المعنى تم تعديل 7 أبريل 2015 بواسطة tarek hassan هل يمكن أن أكتب كلاما مثاليا أو أن اصل لمثالية كلامي ولا يوجد كلام مثالي ولا مثالية لمتكلم رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
محاور بتاريخ: 7 أبريل 2015 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 7 أبريل 2015 ايوا جااااااي ماقدرش اعطل طلب حضور لاني ملتزم بالقوانين جدا جدا بص يا زميل محاور هذا لا يتنافى مع ما نقول اذا قلت فتوى فيجب ان تقول مصدرها من جهة اخرى من حقي اقبلها ومن حقي ارفضها مثلا فيه واحد طلع فتوى بتقول ان السجاير ما بتفطرش في رمضان لما سيادتك تنقل الفتوى لازم تقول المصدر لما تنقلها صحيحة من حقي اقبلها ومن حقي ارفضها بس خلاص فيه اي اسئلة تانية يا فندم امشي واروح اشوف غلي ولا استنى عند الباب أستاذى الفاضل إسلام... نقل ايه اللى انت جى تقول عليه؟ انت عارف قبلا معنى النقل ايه؟ هو حد جاب سيرة نقل يا راجل يا طيب؟ طيب انا سأعيد السؤال ربما التبس الامر عليك, و واضح انك قرأت بسرعة, و كتبت بسرعة أكبر. ما أقوله هو, انه وفقا لمنهجك... من حق اى شخص ان يصدر فتوى... اى يقوم بدور الافتاء, طالما ان الامر لا يحتاج تخصص... صح كده؟ أليس هذا رأيك؟ أم انك ترفض ان يقوم اى شخص بالافتاء؟ النقطة اللى بعدها بقى... فأما إن كنت توافق على ان اى شخص له الحق فى الإفتاء, فهذا يعنى انك لا تقبل قاعدة المشاركة التى تمنعنا من القيام بهذا الامر... و أما ان كنت ترفض أن اى شخص له الحق فى الافتاء, فهذا لا مبرر له... لأنك تقول بأن الامر لا يحتاج للعلم ولا التخصص, و بالتالى من حق اى شخص انه يفتى. أظن كده المسألة بقت واضحة, و بقى ان تحقق موقفك من مسألة حق اى مسلم فى الافتاء... و خلى بالك انا بتكلم عن الافتاء... و الحاج ابو محمد بيتكلم عن الفتى... ربنا يسامحه... منه له. وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ تَعَالَوْا إِلَىٰ مَا أَنزَلَ اللَّهُ وَإِلَى الرَّسُولِ رَأَيْتَ الْمُنَافِقِينَ يَصُدُّونَ عَنكَ صُدُودًا (61) فَكَيْفَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِيبَةٌ بِمَا قَدَّمَتْ أَيْدِيهِمْ ثُمَّ جَاءُوكَ يَحْلِفُونَ بِاللَّهِ إِنْ أَرَدْنَا إِلَّا إِحْسَانًا وَتَوْفِيقًا (62) أُولَٰئِكَ الَّذِينَ يَعْلَمُ اللَّهُ مَا فِي قُلُوبِهِمْ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَعِظْهُمْ وَقُل لَّهُمْ فِي أَنفُسِهِمْ قَوْلًا بَلِيغًا (63) صدق الله العظيم مَّن يُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطَاعَ اللَّهَ ۖ وَمَن تَوَلَّىٰ فَمَا أَرْسَلْنَاكَ عَلَيْهِمْ حَفِيظًا (80) وَيَقُولُونَ طَاعَةٌ فَإِذَا بَرَزُوا مِنْ عِندِكَ بَيَّتَ طَائِفَةٌ مِّنْهُمْ غَيْرَ الَّذِي تَقُولُ ۖ وَاللَّهُ يَكْتُبُ مَا يُبَيِّتُونَ ۖ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ ۚ وَكَفَىٰ بِاللَّهِ وَكِيلًا (81) صدق الله العظيم رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
محاور بتاريخ: 7 أبريل 2015 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 7 أبريل 2015 (معدل) لبن الفحل المقصود به زوج المرضعة. و المقصد ان لبن المرضعة ينسب للزوج, فيقضى أهل الفقه بتحريم الزواج حتى من ابناء الفحل - زوج المرضعة... مش عارف ايه اللى يخدش الحياء فى كده... ولا ما الذى يثير التقزز؟! تم تعديل 7 أبريل 2015 بواسطة محاور وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ تَعَالَوْا إِلَىٰ مَا أَنزَلَ اللَّهُ وَإِلَى الرَّسُولِ رَأَيْتَ الْمُنَافِقِينَ يَصُدُّونَ عَنكَ صُدُودًا (61) فَكَيْفَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِيبَةٌ بِمَا قَدَّمَتْ أَيْدِيهِمْ ثُمَّ جَاءُوكَ يَحْلِفُونَ بِاللَّهِ إِنْ أَرَدْنَا إِلَّا إِحْسَانًا وَتَوْفِيقًا (62) أُولَٰئِكَ الَّذِينَ يَعْلَمُ اللَّهُ مَا فِي قُلُوبِهِمْ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَعِظْهُمْ وَقُل لَّهُمْ فِي أَنفُسِهِمْ قَوْلًا بَلِيغًا (63) صدق الله العظيم مَّن يُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطَاعَ اللَّهَ ۖ وَمَن تَوَلَّىٰ فَمَا أَرْسَلْنَاكَ عَلَيْهِمْ حَفِيظًا (80) وَيَقُولُونَ طَاعَةٌ فَإِذَا بَرَزُوا مِنْ عِندِكَ بَيَّتَ طَائِفَةٌ مِّنْهُمْ غَيْرَ الَّذِي تَقُولُ ۖ وَاللَّهُ يَكْتُبُ مَا يُبَيِّتُونَ ۖ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ ۚ وَكَفَىٰ بِاللَّهِ وَكِيلًا (81) صدق الله العظيم رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
eslam elmasre بتاريخ: 7 أبريل 2015 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 7 أبريل 2015 أستاذى الفاضل إسلام... نقل ايه اللى انت جى تقول عليه؟ انت عارف قبلا معنى النقل ايه؟ هو حد جاب سيرة نقل يا راجل يا طيب؟ طيب انا سأعيد السؤال ربما التبس الامر عليك, و واضح انك قرأت بسرعة, و كتبت بسرعة أكبر. ما أقوله هو, انه وفقا لمنهجك... من حق اى شخص ان يصدر فتوى... اى يقوم بدور الافتاء, طالما ان الامر لا يحتاج تخصص... صح كده؟ أليس هذا رأيك؟ أم انك ترفض ان يقوم اى شخص بالافتاء؟ النقطة اللى بعدها بقى... فأما إن كنت توافق على ان اى شخص له الحق فى الإفتاء, فهذا يعنى انك لا تقبل قاعدة المشاركة التى تمنعنا من القيام بهذا الامر... و أما ان كنت ترفض أن اى شخص له الحق فى الافتاء, فهذا لا مبرر له... لأنك تقول بأن الامر لا يحتاج للعلم ولا التخصص, و بالتالى من حق اى شخص انه يفتى. أظن كده المسألة بقت واضحة, و بقى ان تحقق موقفك من مسألة حق اى مسلم فى الافتاء... و خلى بالك انا بتكلم عن الافتاء... و الحاج ابو محمد بيتكلم عن الفتى... ربنا يسامحه... منه له. يا سيدي ماهي واضحة من الاول انا برد على نقلك لدستور المنتدى وافتكر انها وضحت بالنسبة للفتوى فانا ماشي بمقولة استفت قلب ولو افتوك يعني عندي مشكلة دينية هابحث عنها وادرسها وفي الاخر هاعمل بيها ولو اخطأت يبقى لي اجر ولو اصبت يبقى لي اجران اما من يتواكل على غيره فدي مشكلته وعجزه هو لانه مطالب ان يتفقه في دينه كلنا مطالبين ان نتفقه في ديننا وبالشكل ده هاينتهي ما يسمى علماء لو كل واحد انتهج منهجي ده (.....إِنْ أُرِيدُ إِلاَّ الإِصْلاَحَ مَا اسْتَطَعْتُ وَمَا تَوْفِيقِي إِلاَّ بِاللّهِ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَإِلَيْهِ أُنِيبُ) (هود : 88 ) رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
محاور بتاريخ: 7 أبريل 2015 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 7 أبريل 2015 (معدل) يا سيدي ماهي واضحة من الاول انا برد على نقلك لدستور المنتدى وافتكر انها وضحت بالنسبة للفتوى فانا ماشي بمقولة استفت قلب ولو افتوك يعني عندي مشكلة دينية هابحث عنها وادرسها وفي الاخر هاعمل بيها ولو اخطأت يبقى لي اجر ولو اصبت يبقى لي اجران اما من يتواكل على غيره فدي مشكلته وعجزه هو لانه مطالب ان يتفقه في دينه كلنا مطالبين ان نتفقه في ديننا وبالشكل ده هاينتهي ما يسمى علماء لو كل واحد انتهج منهجي ده بيقول هيبحث عنها و يدرسها... سجل عندك... تبحث و تدرس يعنى ده علم... طالما انه محتاج بحث و دراسة... يعنى تخصص. يعنى محتاج ناس فاضيين لحكاية البحث و الدراسة, لإن مش كلنا فاضيين... الله يرضى عنك مش عايز مقاوحة اكتر من كده, لإنك هتقاوحنى فى ايه, بعد اعترافك بإن الامر محتاج للبحث و الدراسة؟ البحث و دراسة = علم = تخصص كفاية تناقض و تضارب فى كلامك لانى مش قادر اتحمله اكتر من كده. هتتكلم كلام مظبوط و مترابط, ماشى... هنلف و ندور و نقول كلام متضارب و متناقض, يبقى بنضحك على بعضينا. أما بالنسبة لمسألة ان كل الناس مطالبين بالتفقه فى الدين... فمش كل الناس عندها وقت, ولا كل الناس تمتلك نفس القدر من الفهم و القدرة على البحث... انا و انت عندنا وقت فراغ و بنحب القراءة, ماشى... لكن بلد فيها 48% أمية... يعنى ناس مبتعرفش تقرا اصلا... هيتفقهوا فى الدين ازاى يا راجل يا طيب؟ والله لما يبقى الناس كلهم فاضيين و عندهم نفس العقل و الفهم, و بيعرفوا يقرأوا... يبقى اوافقك ان مش هيبقى فيه علماء... لكن لا كلنا فاضيين ولا كلنا عندنا خُلق نبص فى الكتب و نفهم... ولا كلنا بنعرف نقرأ... يبقى نكون واقعيين و مانتكلمش كلام شعارات ابعد ما يكون عن الأمر الواقع! يعنى انت مش كلامك متناقض و بس... لأ و كمان كلام خيالى يستحيل تطبيقه فى الواقع. تم تعديل 7 أبريل 2015 بواسطة محاور وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ تَعَالَوْا إِلَىٰ مَا أَنزَلَ اللَّهُ وَإِلَى الرَّسُولِ رَأَيْتَ الْمُنَافِقِينَ يَصُدُّونَ عَنكَ صُدُودًا (61) فَكَيْفَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِيبَةٌ بِمَا قَدَّمَتْ أَيْدِيهِمْ ثُمَّ جَاءُوكَ يَحْلِفُونَ بِاللَّهِ إِنْ أَرَدْنَا إِلَّا إِحْسَانًا وَتَوْفِيقًا (62) أُولَٰئِكَ الَّذِينَ يَعْلَمُ اللَّهُ مَا فِي قُلُوبِهِمْ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَعِظْهُمْ وَقُل لَّهُمْ فِي أَنفُسِهِمْ قَوْلًا بَلِيغًا (63) صدق الله العظيم مَّن يُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطَاعَ اللَّهَ ۖ وَمَن تَوَلَّىٰ فَمَا أَرْسَلْنَاكَ عَلَيْهِمْ حَفِيظًا (80) وَيَقُولُونَ طَاعَةٌ فَإِذَا بَرَزُوا مِنْ عِندِكَ بَيَّتَ طَائِفَةٌ مِّنْهُمْ غَيْرَ الَّذِي تَقُولُ ۖ وَاللَّهُ يَكْتُبُ مَا يُبَيِّتُونَ ۖ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ ۚ وَكَفَىٰ بِاللَّهِ وَكِيلًا (81) صدق الله العظيم رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
Grandma بتاريخ: 7 أبريل 2015 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 7 أبريل 2015 هو انتى ما سمعتيش "ممثل الأزهر" وهو بيشرح إنه يجوز إذا كانت الطفلة "سمينة" ؟ إنتى حتعترضى على الأزهر كمان ؟ تبقى بتهدمى ثوابت الدين يعنى معلوم من الدين بالضرورة :) يا ويلك يا تيتة يا ويلك https://www.youtube.com/watch?v=LlYN66DbP_c يا ويلي يا سواد ليلي ايه اللي عرفهم ان البنت الكلبوظة هتستحمل ؟!! كله كلام فارغ ولا يجوز اصلا المناقشة في هذا الأمر خير الكلام ما قل ودل وإتكتب بالمصري الفصيح رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
Grandma بتاريخ: 7 أبريل 2015 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 7 أبريل 2015 كلمة الفحل جاءت في الفقه كثيرا ...... وهناك باب مقزز في الفقه اسمه لبن الفحل ولا أحد يسأل عن المعنى رجاء أقول مع الشاعر . والتغلبيون بئس الفحل فحلهم فحلا وأمهم زلاّء منطيق برضه بلاش المعنى و اللي ما يسألش يفهم ازاي ؟!! خير الكلام ما قل ودل وإتكتب بالمصري الفصيح رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
Grandma بتاريخ: 7 أبريل 2015 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 7 أبريل 2015 لبن الفحل المقصود به زوج المرضعة. و المقصد ان لبن المرضعة ينسب للزوج, فيقضى أهل الفقه بتحريم الزواج حتى من ابناء الفحل - زوج المرضعة... مش عارف ايه اللى يخدش الحياء فى كده... ولا ما الذى يثير التقزز؟! ليه يحرموا الزواج من زوج المرضعة ؟!! ايه الغلط ؟!! يعني ابناء المرضعة وزوجها ما يتجوزوش أبدا ؟!! خير الكلام ما قل ودل وإتكتب بالمصري الفصيح رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
Grandma بتاريخ: 7 أبريل 2015 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 7 أبريل 2015 على فكرة الكل خرج عن الموضوع و الكل بيلف و يدور إما ان السيدة عاشة رضى الله عنها تزوجت و هي في سن التاسعة و الرسول صلى الله عليه و سلم كان عمره 55 و دي تبقى مشكلة كبيرة او ان الحديث مش مظبوط وبكدا الاحاديث أكيد هتحتاج اعادة نظر وتنقيح و صحيح البخاري يبقى مش كله صحيح خير الكلام ما قل ودل وإتكتب بالمصري الفصيح رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
Recommended Posts
انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد
يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق
انشئ حساب جديد
سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .
سجل حساب جديدتسجيل دخول
هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.
سجل دخولك الان