اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

اتغيرت عندك اى قناعة قبل كدة؟


حسام يوسف

Recommended Posts

طرأت عندى فكرة الموضوع من طبع سيئ

-أو انى اراة هكذا-

عندنا كمصريين أو كعرب

هذا العيب هو التشبث بالرأى

أو اى قناعة لدى اى واحد منا

دون أن يراجع الشخص نفسة

أو يقبل النقاش مع من يخالفة الرأى أو القناعة

تشبث وبس

لا حوار

لا نقاش

لا تفكير

لا مراجعة

وان حدث الحوار او النقاش

فهو حوار الطرشان

لهذا السبب

أدعو كل من يؤمن بفضيلة الحوار

والنقاش

وعدم التشبث بالرأى

ان يحكى لنا ان اراد

عن اى قناعة كانت لدية

وتغيرت

وتبنى وجهة نظر أخرى

فرصة لنمارس أدب الاعتراف

وفضيلة الرجوع الى الحق -ان كان حقا-

واحتمال نقدر نغير ولو بقدر ما عقيدة التشبث بالرأى

وعدم المراجعة

رابط هذا التعليق
شارك

سأبدأ بنفسى

كنت حتى نهاية فترة الجامعة شديد التشبث برأيى

حتى لو اختلف الكل معى

حتى وان اختلف معى من هم أكبر منى خبرة

حتى وان تبين خطأى

واسفرت قناعتى عن ثمن فادح دفعتة

كنت أظل على تشبثى برأيى

ولا أغيرة

حتى تعرفت على صديق كان أكبر منى سنا

وكنت أثق فى حكمتة

واستعمل معى اسلوب النفس الطويل حتى يغير طبعى السيئ

وبعد موقف وأكثر بدأت أتيقن من صحة رأية

وتفكيرة

وتعلمت ان التشبث بالرأى

لة عواقب وخيمة

هوة الانسان اية غير شوية اختيارات وقرارات وقناعات فوق بعض؟

وتعلمت ببطء ان اخفف من طبعى المتشدد

وتعلمت الدرس الاهم

وهو ضرورة مراجعة النفس

بصدق

وبصراحة

ومش عيب ان الواحد يغير رأية لو اقتنع برأى تانى

العيب هوة التشبث بنفس الموقف حتى بعد الامور ما تتضح

ووضع الحق والصالح العام فوق الهوى والتمسك بالرأى

وأحمل لصديقى هذا حتى اليوم كل التقدير لأنة ساعدنى فى التخلص من ذلك العيب السيئ

رابط هذا التعليق
شارك

فرصة لنمارس أدب الاعتراف

وفضيلة الرجوع الى الحق -ان كان حقا-

واحتمال نقدر نغير ولو بقدر ما عقيدة التشبث بالرأى

وعدم المراجعة

السلام عليكم

ازيك يا دكتور حسام

بص بقى

انا هبدأ من الافتباس ده

ادب الاعتراف...

زمااااااااان كنت بعترف ان الاعتراف ده نوع من اشد انواع الضعف

دلوقتى القناعة دى اتغيرت و بقيت ابص للاعتراف على انه نوع من انواع الغسل الذاتى للنفس

حاجة كده زى اعرفوا الحقيقية منى انا

مش من غيرى

و سيبونى اعرف انام مرتاااااااااااااح

ياااااااااااااااااااااه

احساس تانى بصراحة

عارف يا حسام

انا ليا صديق

يعز عليا لدرجة لا تتخيلها

و بالمصادفة اسمه ياسر

مهندس برده عايش فى الامارات

غير فيا حاجات كتير

دلوقتى انا بقول انا كنت كده ازاى

ازاى كنت بفكر كده

مقدرش اقول غير ربنا يوفقنى

واقدر ارد شىء من افضاله

و بس كده كفاية

علشان انا طولت كتير اوى

تفاءلوا بالخير تجدوه

بعضا مني هنا .. فاحفظوه

رابط هذا التعليق
شارك

الف شكر لاعتراف الباشمهندس ياسر

وانا هعترف كمان اعتراف

كنت حتى فترة نهاية الجامعة من أشد المعجبين بشخصية عبد الناصر

وكنت ارى ميزاتة

ولا أرى لة عيبا

كان تفكيرا عاطفيا

لا عقلانيا أو متزنا أو موضوعيا

حتى اصطدمت مرة بعنوان لجريدة العربى الناصرى التى كنت من قرائها

(ديموقراطية يوليو)

ياصلاة النبى أحسن

ساعتها تبينت انهم فعلا دراويش الناصرية

وانى كنت مثلهم

وان اى شخص هناك لة مزايا وهناك ايضا عيوب

وكانت خطوة فى تعلم الموضوعية

تم تعديل بواسطة حسام يوسف
رابط هذا التعليق
شارك

الف شكر لاعتراف الباشمهندس ياسر

وانا هعترف كمان اعتراف

كنت حتى فترة نهاية الجامعة من أشد المعجبين بشخصية عبد الناصر

وكنت ارى ميزاتة

ولا أرى لة عيبا

كان تفكيرا عاطفيا

لا عقلانيا أو متزنا أو موضوعيا

حتى اصطدمت مرة بعنوان لجريدة العربى الناصرى التى كنت من قرائها

(ديموقراطية يوليو)

ياصلاة النبى أحسن

ساعتها تبينت انهم فعلا دراويش الناصرية

وانى كنت مثلهم

وان اى شخص هناك لة مزايا وهناك ايضا عيوب

وكانت خطوة فى تعلم الموضوعية

بسرعة

قبل محد ياخد باله

جرى ... قوااااااااااااام

شيل الموضوع بتاع

وشهد شاهد من اهلها

ال ديمقراطية يوليو ال

ياراجل هو حد عمل المعتقلات غير المرحوم

و مش هينفع اقولك عمل ايه تانى

تفاءلوا بالخير تجدوه

بعضا مني هنا .. فاحفظوه

رابط هذا التعليق
شارك

بجد يا حسام موضوعك رائع وكويس ان فى بدايه رمضان

انا كنت زيك من الناصريين ولكن لما سمعت الراى الاخر كويس وفكرت رجعت عن راى فيه وعرفت ان له عيوب

الحته دى يمكن تزعل الستات منى ولكن لما كنت لسه فى بداية حياتى كنت متحمسه جدا لفكره المساواه بين الرجل والمرأه ولم اتنازل عنها وكنت من اشد المتحمسين ليها وبعد ما اشتغلت و طبعا شغل الدكاتره فى

مساواه بين الجنسين ونص فى النبتشيات والعيادات والتعامل مع كل المستويات ورغم انى اخترت تخصص بيعامل الستات فقط وبعد شغل فى المستشفيات والعيادات الحكوميه والخاصه والشغل بره مصر انى اعترف

وانا فى كامل قواى العقليه انى عايزه اقعد فى البيت ازاز لب واتفرج على التلفزيون واطبخ والعب مع اولادى ومش عايزه اشتغل غير ست بيت معززه مكرمه وده راى الخاص بى

من يتهيب صعود الجبال يعش ابدا الدهر بين الحفر

رابط هذا التعليق
شارك

الحته دى يمكن تزعل الستات منى ولكن لما كنت لسه فى بداية حياتى كنت متحمسه جدا لفكره المساواه بين الرجل والمرأه ولم اتنازل عنها وكنت من اشد المتحمسين ليها وبعد ما اشتغلت و طبعا شغل الدكاتره فى

مساواه بين الجنسين ونص فى النبتشيات والعيادات والتعامل مع كل المستويات ورغم انى اخترت تخصص بيعامل الستات فقط وبعد شغل فى المستشفيات والعيادات الحكوميه والخاصه والشغل بره مصر انى اعترف

وانا فى كامل قواى العقليه انى عايزه اقعد فى البيت ازاز لب واتفرج على التلفزيون واطبخ والعب مع اولادى ومش عايزه اشتغل غير ست بيت معززه مكرمه وده راى الخاص بى

اقفش

مكانك

رايحه فين

انا عايزك تقولى

و تشجينى

تقعدى فى البيت وتأزأزى لب

و كمان تلعبى مع الولاد و تشوفى التلفزيون

يا بركااااااااااااااااااااتك يا رمضاااااااااااااااااااان

نسيتى تضيفى

و تحاسبيه اخر الليل على التقرير اليومى

تفاءلوا بالخير تجدوه

بعضا مني هنا .. فاحفظوه

رابط هذا التعليق
شارك

الحته دى يمكن تزعل الستات منى ولكن لما كنت لسه فى بداية حياتى كنت متحمسه جدا لفكره المساواه بين الرجل والمرأه ولم اتنازل عنها وكنت من اشد المتحمسين ليها وبعد ما اشتغلت و طبعا شغل الدكاتره فى

مساواه بين الجنسين ونص فى النبتشيات والعيادات والتعامل مع كل المستويات ورغم انى اخترت تخصص بيعامل الستات فقط وبعد شغل فى المستشفيات والعيادات الحكوميه والخاصه والشغل بره مصر انى اعترف

وانا فى كامل قواى العقليه انى عايزه اقعد فى البيت ازاز لب واتفرج على التلفزيون واطبخ والعب مع اولادى ومش عايزه اشتغل غير ست بيت معززه مكرمه وده راى الخاص بى

اقفش

مكانك

رايحه فين

انا عايزك تقولى

و تشجينى

تقعدى فى البيت وتأزأزى لب

و كمان تلعبى مع الولاد و تشوفى التلفزيون

يا بركااااااااااااااااااااتك يا رمضاااااااااااااااااااان

نسيتى تضيفى

و تحاسبيه اخر الليل على التقرير اليومى

يا عم ياسر

عايزين نشجع الاعتراف

وان كل واحد يقول غير قناعاتة قبل كدة ولا لأ

ياللا قول كمان اعتراف بقى

واهلا بيكى يا اختنا بنت بطوطة

تم تعديل بواسطة حسام يوسف
رابط هذا التعليق
شارك

بصراحة وانا فى متوسط تقريببا كنت احادى الفكر لااحب اسمع غير اللى فى دماغى من قناعات

الى ان بدانا دراست علم التوحيد فى الازهر فى المتوسط وفوجئت باراء غريبة مثل المعتزلة والجهمية والماتريدية والاشاعرة وغيرهم كثير رغم ان افكارهم كانت غريبة على الانى عرفت ان هناك اخر يجب احترمه واقدره واضمن له حريته مع المحافظة على عقيدتى سليمة دون اى تشويه

فاشكر اساتذتى علماء الازهر الافاضل

واتذكر قول احدهم عندما وجد الفصل محتجين على اراء المعتزلة الغرية علينا فقال يا جماعة محدش يحكم على فكر الا فى عصره لان المعتزلة وان كانت ارائهم ضد العقيدة السليمة الاانهم فعلوا ذللك للرد على الفلاسفة التى كانت فكرها منتشر فى هذا الوقت

رابط هذا التعليق
شارك

كانت لدى قناعة بأن المصريين (كلهم)لا يحبون بعضهم

ولايساعدون بعضهم البعض

الاعندما تعرفت على المحاورات

ووجدت فى العديد من المواضيع مصريين يساعدون

ويدعمون

ويدلون على الخير

وعرفت الان ان هناك (بعض)المصريين ودودين ممكن يساعدوا اخواتهم

وان مش كلنا انانيين

رابط هذا التعليق
شارك

9 ردود وأكتر من )100( قراءة للموضوع

محدش عايز يقول أو يعترف انة غير اى قناعة عندة؟

رابط هذا التعليق
شارك

الواحد فى الدنيا عامل زى فريق الكورة

لازم يعرف يجيب اجوان

ويبقى حذر ويمنع عن نفسة الاخطاء أو الاذى

أو الاجوان

اعترف انى كنت قليل الحذر أو بمعنى أدق عديم الحذر

وكنت لا اهتم الا بالمكسب على حساب الحذر من الاخطاء

لكن دلوقتى بقيت اكتر حذر من قبل كدة

رابط هذا التعليق
شارك

ألسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

موضوع حضرتك جميل يا أستاذ حسام

وأنا أحب أضيف حاجة خليتني أغير قناعتي أنا كمان

أنا ليا أخين أصغر مني كنت دايما لازم استعرض ادامهم اني بعرف اكتر منهم يعني أي حاجة يسألوني عنها لازم أجاوبهم عليها ولو مش عارفة أجاوب بردو بأي حاجة ولو الموضوع زنق معايا أوي أستنى واتوه المضوع لحد ما اسأل حد وبعد كدة احاول افتح معاه الموضوع تاني واجاوبه بقى كدة بثقة

دلوقتي بقى حسيت انه ده مش صح خصوصا اني اتعرضت لمواقف شبيهة لذلك ودايما كان مبدأي أنا هسأل لو تعرف تجاوبني جاوب لول مش عارف مش عيب تقول مش عارف

دلولتي بقى الحمد لله تغلبت على الموضوع ده ولو حد سألني لو بجد عارفة بجاوب اللي اعرفه ولو مش عارفة أقول مش عارفة وهسأل وأجاوبك لأنه مش مجرد انك بتثبت نفسك ادام اللي ضغر منك لا ده كمان صفة انت بتديهالهم لازم يتعلموا لو مش عارفين يقولوا مش عارفين لانه مش عيب وما فيش حد طبعا عارف كل حاجة

ولازم كمان تبني جوة نفسك حتة انك لازم تتقبل ان ممكن حد اصغر منك او في سنك أو حتى اكبر ويعرف عنك لانه ده الطبيعي وغير كدة كان تحاول تبني نفسك وتكون خبرة عشان ما تحسش بالنقص لأن الإحساس بالنقص أحيانا بيوجه ناس معينة للكذب والتظاهر بحاجات مش موجودة عندهم أصلا

يا مالك الملك أنت المستجار به من ذا له لائذ بالباب ناداك

مسبح لك مملوء بحبك مشغوف بقربك مشغول بنجواك

سبحان ذاتك يا من لا شبيه له وما رأيناك لكن عرفناك

يا سامعا دعوة المظلوم صاعدة وظالم النفس يخشاها ويخشاك

رحماك فألطف بنا فيما قضيت به واهدنا دوما لنعماك

ولا يخيب رجاءا لي وخذ بيدي مالي سواك ومالي عنك إلاك

وأعطني الصبر وامنحني رضاك ولا تخذني في يوم لقياك

يا عالم السر ولا يدري به أحد ومعطي الحمد من بالحمد لباك

الله الله في روح تحن وفي قلب يئن بنار الشوق ناجاك

رابط هذا التعليق
شارك

اتغيرت عندى قناعة كنت مؤمن بيها وانا صغير

و هى استحالة العيش مع الاخر

الاخر ده بقى يبقى غيرك

و خلاص

فعلا والله

تخيلوا انا دلوقتى اعز زمايلى على قلبى عمانى اباضى

و الباك تو باك بتاعى ايرانى رافضى اه والله رافضى يا جماعه

صحيح احنا مفيش اى علاقة بينا لكن علاقة الشغل فرضه نفسها ويسودها الاحترام المتبادل

انا مكنتش كده زماااااااااااااااااااان

فكرت ايه اللى غيرنى معرفتش بالتحديد

يمكن تكون الايام او ممكن يكون النور دخل شال الضلمة

مش عارف صدقونى

لكن حبيت اقول

ان كتير قناعات بتتغير كان من المستحيل تخيلها تتغير

تفاءلوا بالخير تجدوه

بعضا مني هنا .. فاحفظوه

رابط هذا التعليق
شارك

اتغيرت عندى قناعة كنت مؤمن بيها وانا صغير

و هى استحالة العيش مع الاخر

الاخر ده بقى يبقى غيرك

و خلاص

فعلا والله

تخيلوا انا دلوقتى اعز زمايلى على قلبى عمانى اباضى

و الباك تو باك بتاعى ايرانى رافضى اه والله رافضى يا جماعه

صحيح احنا مفيش اى علاقة بينا لكن علاقة الشغل فرضه نفسها ويسودها الاحترام المتبادل

انا مكنتش كده زماااااااااااااااااااان

فكرت ايه اللى غيرنى معرفتش بالتحديد

يمكن تكون الايام او ممكن يكون النور دخل شال الضلمة

مش عارف صدقونى

لكن حبيت اقول

ان كتير قناعات بتتغير كان من المستحيل تخيلها تتغير

بحييك يا باشمهندس على موضوعيتك

وشجاعتك فى اتخاذ قرار التغيير لقناعة مهمة عندك

وعلى شجاعتك فى الاعتراف

ادى الموضوعية

وادى الرجالة بصحيح

رابط هذا التعليق
شارك

بحييك يا باشمهندس على موضوعيتك

وشجاعتك فى اتخاذ قرار التغيير لقناعة مهمة عندك

وعلى شجاعتك فى الاعتراف

ادى الموضوعية

وادى الرجالة بصحيح

يا دكتور حسام

اشكرك على كلامك الطيب

لكن السؤال الذى يطرح نفسه

كيف حدث لى هذا التغيير؟؟

لقد كنت متعصبا لدرجة لا تتخيلها

بل وهناك سؤالا اشد وطأة وهو

لماذا نشأت لدى هذه العصبية من اصله؟؟

ان استطعت ان تدلنى

فلتعلم انك اسديت الى معروفا

تم تعديل بواسطة الباشمهندس ياسر

تفاءلوا بالخير تجدوه

بعضا مني هنا .. فاحفظوه

رابط هذا التعليق
شارك

بحييك يا باشمهندس على موضوعيتك

وشجاعتك فى اتخاذ قرار التغيير لقناعة مهمة عندك

وعلى شجاعتك فى الاعتراف

ادى الموضوعية

وادى الرجالة بصحيح

يا دكتور حسام

اشكرك على كلامك الطيب

لكن السؤال الذى يطرح نفسه

كيف حدث لى هذا التغيير؟؟

لقد كنت متعصبا لدرجة لا تتخيلها

بل وهناك سؤالا اشد وطأة وهو

لماذا نشأت لدى هذه العصبية من اصله؟؟

ان استطعت ان تدلنى

فلتعلم انك اسديت الى معروفا

الموضوع بسيط

قبل التغيير ممكن النشاة وظروف الدراسة وشوية التزام

ماكانوش مخليين الدنيا واسعة

وفيها التباين

دلوقتى حضرتك سافرت

ورحت وجيت

وعرفت ناس من كل شكل ولون وملة

الجامعة والجيش والسفر والشغل 4 مصادر لاثراء الخبرات لاى انسان فينا فى الدنيا

بس

ادى الموضوع

انا يسعدنى انك تبقى كويس

ومش عايز اى حاجة غير كدة والله

تقبل تحياتى

رابط هذا التعليق
شارك

كل سنة و انت طيب يا حسام

أنا غيرت قناعات كتير في حياتي بالتدريج بعضها جيد و بعضها سيء ...

أولا كان عندي اقتناع ان الدين مرتبط ارتباط وثيق بكون الانسان سيء ام حسن الطباع ....

ثم وجدتني مع الوقت اقتنع تماما ان الدين لله

و ان التدين اصبح عند الناس لا يمت بصلة للسلوك

فقد ربتطني علاقة صداقة وثيقة بأسرة علمانية

مكونة من أب قرب السبعين من عمره و ام و شابين و فتاة.

و أشهد اني على مدار سنوات لم أرى منهم سوى كل خير في التعامل معي و مع الناس.

صادقين جدا في كلمتهم ...

مخلصين جدا في عملهم

شديدي الكرم و الذوق مع الجميع

لم أراهم يوما يغتابوا أحد أو يغشوا أحد

كم دعيت لهم ليهديهم الله للإيمان و كم دعوة الله ان يحتزي بسلوكهم الكثير من المسلمين الممارسين لكل العبادات لكنهم لم يأخذوا يوما الدين كمعاملة.

و لم تمنعهم صلاتهم و صيامهم من الظلم و الرشوة و السرقة و النميمة و الغيبة.

و هكذا تغيرت قناعتي و أصبحت أعامل الناس وفقا لسلوكهم و ليس وفقا لمعتقداتهم الدينية لانها لا تخصني في شيء و لا وفقا للملبسهم أو مظهرهم.

ثانيا غيرت قناعتي في مسألة ان الأب و الأم يحبون كل أبناءهم بالتساوي كما علمونا في صغرنا...

فقد اثبتت التجارب و الشواهد ان الكثير من الاباء و الاماهات يفرقون في المعاملة بين أبناءهم مما يخلق الكثير من الحزازيات و المشاكل فيما بعد. يعني آمنت اننا لا نعيش في مدينة افلاطون الفاضلة.

فمحكمة الاسرة أكبر شاهد على كم الاباء الذين يرمون ابناءهم دون مسؤلية و كم الاماهات الذين يريدون التنصل من هذا العبء بدورهن.

ثالثا كنت في فترة من الفترات مقتنعة جدا بعمل المرأة و اثباتها لذاتها خارج المنزل ثم اكتشفت ان هذا لا يؤدي الا لمزيد من الاجيال فاقدة الهوية ... المتروكة لرعاية الخدم دون غرز أي قيم حقيقية في نفوسهم من الصغر.

يعني غيرت قناعتي و أصبحت مؤمنة ان أفضل مكان للمرأة بيتها و أولادها

عايز تاني و لا كفاية كده؟

تم تعديل بواسطة Nina Hussien
رابط هذا التعليق
شارك

الاخت العزيزة نينا

ربنايعلم انى بستنى ليكى اى مداخلة عشان اقراها

من كتر اعجابى بأفكارك

وشجاعتك

واليوم اديتينى تأكيد جديد على انك شخصية جميلة

الاعتراف شيمة العقلاء

وليس المتكبرين

وحضرتك اديتينا خير مثل على الشجاعة

والصدق مع النفس

والعقلانية فى التفكير

ومنع النفس من التكبر

تحياتى

وكل سنة وانتى طيبة

رمضان كريم

ولو عايزة تضيفى قناعات جديدة اتغيرت عندك

أكون بجد سعيد

مرة تانية الف شكر

رابط هذا التعليق
شارك

التشبث بالرأي كـ التشدد في الدين, كلاهما اعمى.

كما انه لا يوجد حقيقة مطلقة.. لذا من الحكمة ان لا نصاب بداء العند والكِبر ونتمسك بالآراء.

تم تعديل بواسطة Click

الحياة:"هي حفلة بائسة سأرقص فيها ما دمت قد وجدت نفسي هنا"؛.Zaradasht

"لا اعلم ما قد تريده روح فيلسوف أكثر من كونه راقصا جيدا"؛ Nietzsche.

رابط هذا التعليق
شارك

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

    • لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • الموضوعات المشابهه

    • 0
      قرأت مقال  خوتة التعليم المنشور اليوم في جريدة المصري اليوم و المنقول هنا في باب مختارات من الصحف …  صراحة  دماغي لفت هل يمكن الشك في ضرورة التعليم  - اقصد هنا في مصر  لأن  حدث فعلا في افغانستان ان تقرر منع الاناث من التعليم - ان يوجد من البشر في مصرمن لا يؤمن باهمية التعليم في نظري مأساة كبرى
    • 85
      بسم الله الرحمن الرحيم لا جدال أننا أن معظمنا كمغتربين مصريين بالخارج غضبون بشدة على ما يحدث يوميابمصر .. فلا نحن قادرون على إيصال كلمتنا للمسؤولين أو أن نحدث أي تغيير على أرض الواقع .. ولو بقينا بهذا المنتدي حتى نهاية الألفية الثالثة .. نغضب ونشجب ونندد بالحكومة المصرية .. فهذا لن يؤثر بتاتا في تغيير مسار هذه البلد ..وعليه فلابد أن نكون أكثر عمليا .. وهنا أقترح عليكم جميعا تأسيس حزب رسمي يسمى حزب .... حزب المهاجرين المصريين .. وأن يتوالي تنظيمة وإدارته شخصية محترمة يتفق عليها بعد المناقش
    • Guest النسر المصري
      11
      كثير من الناس يوجد لديهم ضعف في السمع ويعتقد كثير من الأطباء أن التعرض الضوضاء المستمرة لأعوام طويلة مع العوامل الوراثية سبب مباشر في هذه الحالة.. بجانب حالات أخرى كالحمى العالية أو إنسداد الأذن بالشمع .. وهناك بعض العقاقير من المضادات الحيوية والاسبرين (الري?و بالذات أخطرهم) يسبب ضعف في عصب الأذن(الأذن الداخلية) الذي يحتوي على آلاف الشعيرات الدقيقة .. وتتلخص العلاجات بعد الكشف إما باللجوء إلى سماعات الأذن الطبية في حالة إصابة العصب أو عمليات محدودة كإزالة الشمع مثلا. .والسؤال يطرح نفسة هن
    • 1
      نحن محاصرون برسائل الفيسبوك  الواتس  أوراد .. ادعية دينية ... مواعظ ... قصص دينية  .. نشرات دينية مطولة  .... فيديوهات دينية ...صوتيات دينية  كله مزيل بـ  انشر في الخير  لا تجعلها تقف عندك  لن نعبد ربنا بأورادك .... اجعلها لنفسك ... وسيبنا في حالنا الله يهديك  احذروا الأوراد مجهولة المصدر والاستنزاف المعرفي في الكلام الفارغ   
    • 9
      ليلة أمس كانت فريدة آخر مرة رأيت مثلها كانت عام 72 غطت الثلوج شوارع الاسكندرية ومدن أخرى فى مصر كنت فى زيارة عائلية .. شتاء صريح .. البرد قارس مررت فى الطريق بجنود (جيش وشرطة) من فى السيارة يرتعدون .. فما بال الواقفين فى الشارع الجنود يرتدون جاكت بلاستك لتقليل بلل ملابسهم ..كيف حال أقدامهم ؟ كنت سائرا بالسيارة فى طريق عبد السلام عارف (شارع التروماى) رأيت طفلا لا يتعدى عمره الخامسة عشر محتميا ب "تندة" المحطة .. مربع إيديه .. لابس قميص .. يرتعد من البرد تذكرت زوجتى
×
×
  • أضف...