اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

لو حالتك IN Process ادخل هنا

Recommended Posts

بالنسبة للانترفيو: على حد علمي الانترفيو اساسي جدا في الهجرة ل كيبك. بس بالنسبة للفيدرال الي حد علمي الانترفيو بيعتمد على وجود الايلتس من عدمة. يعني انت لو مقدم مع ملفك شهادة الايلتس مش هيطلبوك في انترفيو. اما لو مقدم مع ملفك شهادات تثبت انك كويس وممتاز في اللغة الانجليزية فدة معناة انة يا اما هما هيقبلو ال claim او الادعاء بتاعك يااما هيطلبوك في انترفيو عشان يتاكدو بنفسهم من مستواك في اللغة.

دة الي جانب انة لو عندهم اي استفسار او شك يتطلب انهم يطلبوك في انتر فيو فاكيد هطلبوك في انترفيو.

والله اعلم

اضمن طريقة استاذي الفاضل سامح هي ارسال نتيجة الأيلتس مع الفايل او بعده مش مشكلة كده يبقي اكيد مافيش مقابلة.

نتيجة الايلتس بتتبعت لما هما يطلبوها

يعنى مع الابديت

الايلتس له فترة صلاحية لو امتحنه قبل ما يقولوه يمكن يمتحنوا تانى لو عدى على الشهادة 1 سنة

بالتوفيق

رابط هذا التعليق

• بعد 2 أسابيع...
شباب ارجو المساعدة كيف بدي اعرف وضعي in processفي النظام الفيدرالي

يا سيدى الفاضل ده بيكون عن طريق النت

بتدخل الفايل نمبر بتاعك وتشوف ايه اللى هيطلعلك

ليس ما يدخل الفم ينجس الانسان

بل

ما يخرج من الفم هذا ينجس الانسان

رابط هذا التعليق

• بعد 2 أسابيع...

سلام للجميع

المعاملة قيد الدراسة منذ 6/4/2005

قدمنا عن طريق دمشق / فيدرال

ارسلنا الاوراق كاملة وحتى هذه اللحظة

لا يوجد اي خبر نحن بالانتظار

om yahia

رابط هذا التعليق

كيف حالكم انا اسف ازعجتكم بس ممكن كمان سوال

انا في الانترفيوو ما طلبو مقابلة بس حكولي ابعت جوازك .......

وممكن تساعدوني .....كيف بدي اعرف شو وضعي انا عن طريق الانترنت

اذا ممكن ......

وأنا رقميي بيبدأ

99808xxxxx AO

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

بالنسبةللاستعلام عن حالة الفايل ان كانت ان بروسيس او غير كده انا مقدم ف شهر 6 وجالى الفايل نمبر جاتني رسالة تفيد

(We were not able to identify you using the information you provided. )

بالرغم انني ادخلت جميع المعلومات المطلوبة بطريقة سليمة

هل يحتاج الفايل نمبر لوقت حتي يتفعل في موقع الانتريت

وشكر ا على التعاون

Hassan Eladawi

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

بالنسبةللاستعلام عن حالة الفايل ان كانت ان بروسيس او غير كده انا مقدم ف شهر 6 وجالى الفايل نمبر جاتني رسالة تفيد

(We were not able to identify you using the information you provided. )

بالرغم انني ادخلت جميع المعلومات المطلوبة بطريقة سليمة

هل يحتاج الفايل نمبر لوقت حتي يتفعل في موقع الانتريت

وشكر ا على التعاون

رابط هذا التعليق

لا ياعم انا ثنيت سؤالك لاني نفس الحالة

بعتولي الفايل نمبر ولكن لم استطيع الدخول لمعرفة وضعي حتي الان رغم ادخلت كل المعلومات المطلوبة بشكل صحيح

عشان كده عملت UP للموضوع تبعك

رابط هذا التعليق

انا قدمت يوم 23/3/2005 دمشق جاني الفايل نمبر 01/04/2005 بعد اسبوع وضعت المعلومات وجدتها

رقم الملف + اسم العائله فقط ومعلومات اخرى تطلب يجب مراعات التهجئه والترتيب

رابط هذا التعليق

انا قدمت يوم 29/3/2005 الى دمشق كان الفايل قيد الدراسة في 06/04/2005

بعد ان دخلنا على موقع الهجرة الرسمي كان مسجل تاريخ البدأ بدراسة الملف

ولازلنا بانتظار الرد خلال الفترة الماضية اضفنا طفلتنا الجديدة الى المعاملة

وسوف نراسلهم لاخبارهم ان لدينا اخ لزوجي مهاجر الى كندا

om yahia

رابط هذا التعليق

كنت قد فقدت الامل لاننى كلما دخلت موقع الهجرة لاتابع تقدم حالتى و جدتها IN Process

و عندما دخلت هذا المنتى المحترم و جدت المساعدة من الاعضاء و حسيت بامل جديد

و حسيت ان حالتى و الحمد لله مطمئنى حتى الان

من هنا فكرت ان نتشارك فى عرض المواقيت

ادخل هنالو حالتك IN Process معناها ان الطلب مازال فى البحث و لكن الى متى؟

اكتب هنا تاريخ فتح الملف لعل اخرون تتشابه ظروفهم مع ظروفك فتعرف مدى التقدم الخاص بحالتك

اما عن نفسى

قدمت فى السفارة الكندية بالقاهرة بدون محامى فى 14/12/2004

وصلنى خطاب برقم الملف و بدء البحث فى 28/12/2004

الوقت المتوقع 48 شهر اى حتى 28/12/2008

أنا عن نفسي قدمت 12 ديسمبر 2006

الفايل نمبر مايو 2007

الحالة ما زلت في البروسس

التقديم من دبي اي على مكتب لندن

السؤوال هل ابدأ الان في امتحان الايلتس ام انتظر حتي يطلبوا مني الابديت

أنا مطلوب مني 7775

النصيحة رجاء

وشكرا للمجهود الطيب في المنتدى

رابط هذا التعليق

انا ملفي في لندن من 3\2006 وجالي فايل نمبر بعدها بتلات اسابيع وجالي اللابديت لتر في شهر 7\2008 ومستني يبعتولي اعمل الميديكال انشاء الله من غير انترفيو يارب.

انا مقدم من ديسمبر 2003 على مكتب لندن والفايل نمبر استلمته في مايو 2007 سؤالي متى ابدا الايلتس انتظر لحد ما يجي الابديت أم ابدا الان وماهي المده اللي يعطوها للامتحان الايلتس عن طلب تحديث المعلومات ولو اخدت الايلتس دلوقتي ومر عليه عام وطلبوا مني التحديث بعد عام هل يتطلب على اعادته. شكرا مقدما على اهتمامكم المتوقع

رابط هذا التعليق

اعمل الايلتس من الان لانه 7775 صعبة شوية فحيكون قدامك وقت تعيده

بما نك اخذت الفايل نمبر مدة الايلتس 2 سنة

شكرا جدا على الافاده انا هبدأ بالفعل التقديم في الايلتس

رابط هذا التعليق

• بعد 2 أسابيع...
اعمل الايلتس من الان لانه 7775 صعبة شوية فحيكون قدامك وقت تعيده

بما نك اخذت الفايل نمبر مدة الايلتس 2 سنة

و انا كمان راييى كده

رابط هذا التعليق

كنت قد فقدت الامل لاننى كلما دخلت موقع الهجرة لاتابع تقدم حالتى و جدتها IN Process

و عندما دخلت هذا المنتى المحترم و جدت المساعدة من الاعضاء و حسيت بامل جديد

و حسيت ان حالتى و الحمد لله مطمئنى حتى الان

من هنا فكرت ان نتشارك فى عرض المواقيت

ادخل هنالو حالتك IN Process معناها ان الطلب مازال فى البحث و لكن الى متى؟

اكتب هنا تاريخ فتح الملف لعل اخرون تتشابه ظروفهم مع ظروفك فتعرف مدى التقدم الخاص بحالتك

اما عن نفسى

قدمت فى السفارة الكندية بالقاهرة بدون محامى فى 14/12/2004

وصلنى خطاب برقم الملف و بدء البحث فى 28/12/2004

الوقت المتوقع 48 شهر اى حتى 28/12/2008

أنا عن نفسي قدمت 12 ديسمبر 2006

الفايل نمبر مايو 2007

الحالة ما زلت في البروسس

التقديم من دبي اي على مكتب لندن

السؤوال هل ابدأ الان في امتحان الايلتس ام انتظر حتي يطلبوا مني الابديت

أنا مطلوب مني 7775

النصيحة رجاء

وشكرا للمجهود الطيب في المنتدى

انا من رأيى ان حضرتك تبدأ فى الايلتس من الان لأن الرقم اللى انت عايزة كبير ولا قدر الله ممكن ماتقدر تجيبة من اول مرة فحاول تبدا فيه من الان

"‏{‏‏وَمَن يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَل لَّهُ مَخْرَجًا وَيَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لَا يَحْتَسِبُ وَمَن يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ إِنَّ اللَّهَ بَالِغُ أَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِكُلِّ شَيْءٍ قَدْرًا‏} "

رابط هذا التعليق

التقديم: سبتمبر 2007

اعلام الوصول: اكتوبر 2007

خطاب التخيير بين التراجع او الاستمرار: اغسطس 2008

الحاله الحاليه: IN PROCESS

التقديم لمكتب لندن

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 6
      الحمد لله .. فقدت جواز السفر بعد تصريح العمل من وزارة الداخلية  السؤال هنا بعد استخراج جواز سفر بدل فاقد ... حالياً في اجراءته ما هي خطوات الحصول علي التأشيرة مرة اخري  علماً باني قرأت رداً من الاستاذ  خالد شحاته علماً باني قرأت رداً من الاستاذ   بتاريخ  06أكتوبر 2010 - 01:03 م            برنت من المنافذ هنا من السعوديه بان الشخص لم يدخل   اين هذه المنافذ في السعودية ؟؟ ما يقصد بالمنافذ هل هي في المطار ؟؟ وشهادة تحركات من المجمع التحرير وخطاب من كفيلك ورقم النت القديم ونت جديد هل سأ
    • 3
      استاذ خالد ... أنا عندي مشكلة صغيرة - أنا اعمل بالسعودية في جدة - وزوجتي وبناتي الاثنتين كلهم تحت كفالتي . المشكلة إن من فترة وزوجتي وبناتي في مصر - فوجئنا بفقدان الجوازات المصرية - المهم بعد جهد والحمد لله تم استخراج الحوازات ليهم وتم الحصول علي موعد من شركة تسهيل وتم الحصول من السفارة علي تاشيرة بدخول زوجتي وبناتي .. السؤال اللي عايز اساله ، زوجتي وبناتي الاثنين تحت كفالتي ، سوف يأتون إن شاء الله بعد شهر الي جدة لتجديد الاقامة ، السؤال هنا بالنسبة ليهم ، هما مسجلين في الجوازات السعودية
    • 22
      الاخوة المحامين المهاجرين لمقاطعة كيبيك... مستعد للاجابة علي استفساراتكم...في كل ما يخص دبلومة محامين الهجرة ومعادلة الشهادة...ونظام الدراسة للمقيمين الدائمين او حاملي الجنسية الكندية...
    • 0
      منذ تقريباً اليومين اعلنت الحكومة المصرية عن طريق وزارة القوي العاملة المصرية عن وصولها الي إتفاق بين دولة العراق الشقيق بموجبة ستعمل العراق علي إرسال مبلغ مالي بقيمة 408 مليون دولار الي الحكومة المصرية ليتم صرف المستحقات لكل المستفيدين من الحوالة الصفراء, علي أن يتم جلب الاوراق التالية حال عزمك صرف الحوالة الصفراء : 1- أصل الجواز أثناء المغادرة 2- أصل الحوالة أو صورة منها 3- صاحب التحويل 4- أثبات شخصية المستفيد 5- إعلام وراثة ( فى حالة وفاة صاحب الحق ) إذا كان صاحب الحوالة متوفى 6- شه
    • 3
      شغل عالى جدا على موقع اللجنة العليا للانتخابات ... بروفيشونال بحق وحقيقى فى اول موقع مصرى تحديث كل ساعة لاعداد المصريين بالخارج اللى سجلوا بياناتهم بخريطة تقدر منها تعرف عدد اللى سجلوا فى دولتك وكل دولة فى العالم حاجة تفرح بجد السعووووووووووووووووووووووودية المركز الاول 58268 تم نقل مقرهم الانتخابى للخارج عايز اضحكم شوية لانى مبسوط دلوقتى : كان فى واحد رخم على الفيس بوك بيقول اعلى نسبة تصويت من امريكا واوروبا لانهم ناس متحضرين وعندهم ثقافة واللى فى السعودية متوسطى الثقافة والتعليم ..
  • أضف...