اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

تاخد راتب كام و ترجع لمصر؟؟؟؟


Recommended Posts

It's not only the money, won't be back for a million a month

It's the system, the respect, the degnity, the peacful, lots of things

On the other hand I am dreaming of my lovely memories back home and cry for the conditions and disaters taking place

رابط هذا التعليق
شارك

  • بعد 9 شهور...

جزء كبير هو طبيعة السلوكيات الحالية ف مصر انا مشيت لان اتخنقت كنت شغال كويس ومرتبي كويس لكني زهقت شغلي عشان يمشي يمشي برشاوي

والشوارع زحمه وشان تعمل اي تعامل مع اي جهة حكومية يطلع عيتك فساد يخنق ، طفشت انا عارف ان ده هروب لكن لحد مايجي الهروب الكبير وهو الهجرة

بحب بلدي اه بس هي فضلت عليا مرتشين وفاسدين ووصلتهم لاعالى المناصب هنيئا لبلدي هؤلاء الفاسدين

رابط هذا التعليق
شارك

انا راتبي كان في مصر 1500 جنيه غير البدلات .. واشتغلت وانا عندي 21 سنة في شركة سياحة كبيرة ومشهورة هنا في السعودية كمان ,, بس كنت شغال في بلد مهما تاخد فلوس هتطير منك ( شرم الشيخ ) , وكمان مكنتش لاقي نفسي مهما تشتغل وتتعب بردة انته محاسب وراتبك قد كدة خلص الكلام .. قولت لما اجي السعودية واكيد ناس بتفهم وتقدر .. اديني جيت والله والله والله راتبي هنا لو قولتكم عليه كل اللي في المنتدي هيديني بالشلوت ويرجعني مصر ..

ثانيا ً الغربة بالنسبة ليا هختصرها في جملة بسيطة ( مرحلة وهتعدي ) , هعمل مبلغ في دماغي كدة وانزل مصر اتجوز وأعمل مشروع صغير وهشتغل ولو ب 2000 جنيه وشكرا ً

بعدين مصر مبقاش فيها حاجه حلوة خلاص ..بالنسبة ليا ... كلها كبت وضغط نفسي وعصبي وعلشان افكر اجوز عايز 20 سنة اجهز نفسي و 10 زيهم فلوس احتياطي لبدء مشروع نونو

كبر دماغك ...... وانسي :roseop:

تم تعديل بواسطة Salwa
رابط هذا التعليق
شارك

  • بعد 9 شهور...

والله انا لسه ماسافرتش

بس لما اسافر مش راجع غير وانا معايا بالميت 2 مليون جنيه بلاش دولار

وساعتها مش هشتغل

اعيش بالفايدة :roseop: :lol:

اللهم يــامن أجــاب نوحــــــــــــا حين ناداه

ويامن كشف الضر عن أيوب في بلــــــواه

ويامن سمع يعقوب في شكــــــــــــــــــــواه

ورد إليه يوسف وأخـــــــــــــــــــــــــــــــــاه

وبرحمته أرتد بصيرا وعادت النور عيناه

اللهم آتنا في الدنيا حسنة وفي الآخرة حسنة وقنا عذاب النار

رابط هذا التعليق
شارك

ياااااااا انا تقريبا بقالى سنة مدخلتش المنتدى وبالصدفة وانا بقرى الردود بتوع الاخوه لقيت رد منى

بس كلام الاخ شريف مان والله بقى تفكير معظم الناس انهم يحوشوا مبلغ ويعيشو بالفيدة بتاعتو وخلاص على كدة بعض النظر كام المبلغ الى الواحد عايز يحوشوا

واكيد مش هقدر الوم على اى حد بيفكر كدة وخصوصا فى بلد اصبح فيها اى مشروع تفكر فية علشان تنمى تحويشت عمرك ممكن تخليك تخسرها او تتسرق منك بسهولة جدا , وفى بلد الناس الى عندها مشاريع ناجحة بقو حيتان وبيحاربوك فى اكل عيشك على اساس انك كدة بتقاسموا فى اكل عايشوا

كل واحد بيفكر ازاى يحتكر المجال دة

بس بردوا الى كل اصحاب التفكير دة انك تعيش بارباح البنك اعرف ان الخسارة لو مكنتش فى الوقت القريب هتبقى بعيد شوية وخصوصا ان قيمة الفلوس مع الوقت بتقل وفى حاجة اسمها تضخم و و و و وفى الاخر لو عيشت انت كويس بتحويشت عمرك فى الاول,طيب لما عيالك يكبروا والمتطلبات تكتر وتبدأ تسحب من راس المال

طيب ولما قيمة الجنية مبيقاش ليها وجود زى مراح زمن القرش والشلن , هتلاقى نفسك فى الاخر حاطط ملاليم فى البنك ميعملوش حاجة لعيالك , وهتلاقى عيالك بيدعو عليك وقتها

بس فعلا الموضوع مش سهل

رابط هذا التعليق
شارك

ياااااااا انا تقريبا بقالى سنة مدخلتش المنتدى وبالصدفة وانا بقرى الردود بتوع الاخوه لقيت رد منى

بس كلام الاخ شريف مان والله بقى تفكير معظم الناس انهم يحوشوا مبلغ ويعيشو بالفيدة بتاعتو وخلاص على كدة بعض النظر كام المبلغ الى الواحد عايز يحوشوا

واكيد مش هقدر الوم على اى حد بيفكر كدة وخصوصا فى بلد اصبح فيها اى مشروع تفكر فية علشان تنمى تحويشت عمرك ممكن تخليك تخسرها او تتسرق منك بسهولة جدا , وفى بلد الناس الى عندها مشاريع ناجحة بقو حيتان وبيحاربوك فى اكل عيشك على اساس انك كدة بتقاسموا فى اكل عايشوا

كل واحد بيفكر ازاى يحتكر المجال دة

بس بردوا الى كل اصحاب التفكير دة انك تعيش بارباح البنك اعرف ان الخسارة لو مكنتش فى الوقت القريب هتبقى بعيد شوية وخصوصا ان قيمة الفلوس مع الوقت بتقل وفى حاجة اسمها تضخم و و و و وفى الاخر لو عيشت انت كويس بتحويشت عمرك فى الاول,طيب لما عيالك يكبروا والمتطلبات تكتر وتبدأ تسحب من راس المال

طيب ولما قيمة الجنية مبيقاش ليها وجود زى مراح زمن القرش والشلن , هتلاقى نفسك فى الاخر حاطط ملاليم فى البنك ميعملوش حاجة لعيالك , وهتلاقى عيالك بيدعو عليك وقتها

بس فعلا الموضوع مش سهل

بس انا سمعت ان الفايدة حرام يعني ربا والعياذ بالله واكل الربا في النار والله اعلم مش عارف ده صحيح ولا لاء ان الفايدة تبع البنوك حرام حرام

رابط هذا التعليق
شارك

هى فائدةالبنوك حرام طبعا وخصوصا انك متعرفش المجال الى بيستثمر فية فلوسك دة اولا

وثانيا لان نسبة الفائدة ثابتة . لكن لو افترضنا حتى انك هتحط فلوسك فى بنك اسلامى يبقى كدة مش هتعرف تعيش ابدا بربح الفوائد

وخصوصا ان البنوك الاسلامية فوائدها اقل كتير من البنوك العادية

للاسف هيا الناس بتقول ان موضوع الفوايد دى ربا وان البنوك ربوية بس تقدر تقولى هل حد مش حاطط فلوسو فى بنوك ربوية

او تقدر تقدر تقولى لو اتعرض عليك عايز الفايدة من البنك ولا لا هترد تقول اة ولا لا ؟

كل واحد دلوقتى بيدور على جنية زيادة يقدر يعيش بية فى زمن اصبح فية الواحد قمتوا بقيمة الى معاه

رابط هذا التعليق
شارك

هى فائدةالبنوك حرام طبعا وخصوصا انك متعرفش المجال الى بيستثمر فية فلوسك دة اولا

وثانيا لان نسبة الفائدة ثابتة . لكن لو افترضنا حتى انك هتحط فلوسك فى بنك اسلامى يبقى كدة مش هتعرف تعيش ابدا بربح الفوائد

وخصوصا ان البنوك الاسلامية فوائدها اقل كتير من البنوك العادية

للاسف هيا الناس بتقول ان موضوع الفوايد دى ربا وان البنوك ربوية بس تقدر تقولى هل حد مش حاطط فلوسو فى بنوك ربوية

او تقدر تقدر تقولى لو اتعرض عليك عايز الفايدة من البنك ولا لا هترد تقول اة ولا لا ؟

كل واحد دلوقتى بيدور على جنية زيادة يقدر يعيش بية فى زمن اصبح فية الواحد قمتوا بقيمة الى معاه

انا مش فاهم يعني انت تؤيد موضوع انه الواحد يحط فلوسه في بنوك ربوية

رابط هذا التعليق
شارك

عاوز نص مرتبى هنا وانا ماوفق انزل من الصبح وانا لسه سنى 24 سنه يعنى عاوو خمسه الالاف جنيه والله انزل من الوقتى

بس خمسة الاف جنيه

رابط هذا التعليق
شارك

استاذ نوكيا

مين اللى قال انها ربوية

هيا كانت موجودة ايام الرسول (ص) الاجابة لا

يبقى الموضوع يخضع لرأى العلماء والاختلاف رحمة للمسلمين

وفيه علماء كتير افتوا انها حلال

وبعدين حاجة بالعقل كده مفيش رجل اعمال فى العالم كله حتى كارلوس سليم الا بياخد قروض من البنك

معنى اننا منحطش فلوس فى بنوك يعنى الدنيا تخرب

وبعدين تحريم الربا لاستغلال حاجة الناس للمال والربح من واء حاجتهم

اما البنوك فلا استغلال ولا غيره البنك بيشغل الفلوس واحنا بناخد ربح مقابل تشغيل الاموال وهوا بيتحمل الربح والخسارة

اللى شايف انها حلال يتعامل معاها والعكس

تم تعديل بواسطة شريف مان

اللهم يــامن أجــاب نوحــــــــــــا حين ناداه

ويامن كشف الضر عن أيوب في بلــــــواه

ويامن سمع يعقوب في شكــــــــــــــــــــواه

ورد إليه يوسف وأخـــــــــــــــــــــــــــــــــاه

وبرحمته أرتد بصيرا وعادت النور عيناه

اللهم آتنا في الدنيا حسنة وفي الآخرة حسنة وقنا عذاب النار

رابط هذا التعليق
شارك

[ و كلهم يعانون حيث ان رواتبهم اصبحت لا تكاد تكفي المعيشه مع ارتفاع الاسعار في السعودية و الخليج ايضا بمعدلات مرتفعة جدا

الحالات الفردية يمكنها ان تحقق نجاحا في مصر ايضا و انا اعرف ايضا كثيرين يجنون اكثر من 20-30 الف جنيه شهريا في مصر و لكنها تظل حالات فردية.

كما ان النجاح لا يقاس بالمال دائما

الله ينور عليك

اعتقد اللى كان بيتقال على الخليج زمااااااان

والمقارنه بينه وبين مصر

خلااااااااااص

مع الازمة العالمية بتاعت السنتين اللى فاتو والغلااااااء الفاحش اللى حصل فى العالم كله

لازم اعادة النظر

والامور اختلفت كتييييييييييير

يعنى اللى كان احلى فى مصر من الخليج واللى كان احسن فى الخليج من مصر اختلفو كتيير

رابط هذا التعليق
شارك

انا برضه موافقه ع النزول واتمناه وبشدددددة حتى لو باوضاع اقتصادية اقل من هنا

عارفين برنامج دارك بتاع اشرف عبد الباقى

شوفتو جلقات لممثلين مصريين

وحلقات لممثلين او فنانين خليجين او حتى اللى اتربو برة مصر

زى غادة عادل

شوفو فرق الذكريااااااااااااات

وفرق الخبراااااااااااات

انتو ناسين ولادكم ولاايه يا حماعه

كلو اللى بتفكرو فيه عربية مكيفة وشوية هدوء مميت

وولادكم

مش من حقهم يعيشو حياه زى اللى عيشتوها

يبقالهم اصحاب وقرايب وولاد خال وولاد عم وجد وجدة يستمتعو بحبهم

يبقالهم اصحاب وذكريات ويطلعو رحلاااااااااااااات

هى دى الحياة الحقيقية اللى هتطلعهم بنى ادمين بجد

بس الصحراااااا اللى احنا عايشين فيها دى بتخلق اطفال متاخرين اووى مهما قلتو هنعوضهم بمدارس انترناشيونال

الحياة الاجتماعيه اللى بتحرموهم منها اغلى كتييييير

انا عن نفسى لا اتمنى ابدا اربى بنتى هنا حتى لو المدارس فى مصر اقل من المستوى بس التعليم مش بالمستوى وبس بالاحتكاك اللى هتعيشه مع الناس

والخبرات اللى هتاخدها منهم بالحب اللى هتشوفها من اهلها

متتخيلوش بتصعب عليا ازاى

لما بتيجى تجرى ورا طفل فى اى مول عشان عاوزة تلعب معاه وميعبرهاش

هنا التواصل الاجتماعى شبة معدوووووووووم

رابط هذا التعليق
شارك

استاذ نوكيا

مين اللى قال انها ربوية

هيا كانت موجودة ايام الرسول (ص) الاجابة لا

يبقى الموضوع يخضع لرأى العلماء والاختلاف رحمة للمسلمين

وفيه علماء كتير افتوا انها حلال

وبعدين حاجة بالعقل كده مفيش رجل اعمال فى العالم كله حتى كارلوس سليم الا بياخد قروض من البنك

معنى اننا منحطش فلوس فى بنوك يعنى الدنيا تخرب

وبعدين تحريم الربا لاستغلال حاجة الناس للمال والربح من واء حاجتهم

اما البنوك فلا استغلال ولا غيره البنك بيشغل الفلوس واحنا بناخد ربح مقابل تشغيل الاموال وهوا بيتحمل الربح والخسارة

اللى شايف انهال حلال يتعامل معاها والعكس

الله اعلم انا مابحطش بزمتي عشان متحرئش بنار جهنم

رابط هذا التعليق
شارك

انا برضه موافقه ع النزول واتمناه وبشدددددة حتى لو باوضاع اقتصادية اقل من هنا

عارفين برنامج دارك بتاع اشرف عبد الباقى

شوفتو جلقات لممثلين مصريين

وحلقات لممثلين او فنانين خليجين او حتى اللى اتربو برة مصر

زى غادة عادل

شوفو فرق الذكريااااااااااااات

وفرق الخبراااااااااااات

انتو ناسين ولادكم ولاايه يا حماعه

كلو اللى بتفكرو فيه عربية مكيفة وشوية هدوء مميت

وولادكم

مش من حقهم يعيشو حياه زى اللى عيشتوها

يبقالهم اصحاب وقرايب وولاد خال وولاد عم وجد وجدة يستمتعو بحبهم

يبقالهم اصحاب وذكريات ويطلعو رحلاااااااااااااات

هى دى الحياة الحقيقية اللى هتطلعهم بنى ادمين بجد

بس الصحراااااا اللى احنا عايشين فيها دى بتخلق اطفال متاخرين اووى مهما قلتو هنعوضهم بمدارس انترناشيونال

الحياة الاجتماعيه اللى بتحرموهم منها اغلى كتييييير

انا عن نفسى لا اتمنى ابدا اربى بنتى هنا حتى لو المدارس فى مصر اقل من المستوى بس التعليم مش بالمستوى وبس بالاحتكاك اللى هتعيشه مع الناس

والخبرات اللى هتاخدها منهم بالحب اللى هتشوفها من اهلها

متتخيلوش بتصعب عليا ازاى

لما بتيجى تجرى ورا طفل فى اى مول عشان عاوزة تلعب معاه وميعبرهاش

هنا التواصل الاجتماعى شبة معدوووووووووم

الانسان مابعجبوش العجب لما نكون بمصر نقول ياها لو الواحد يروح الخليج يشتغل ولما نجي الخليج نقول ياه لو الواحد يرجع مصر ولما نرجع مصر نقول يارتنا مارجعنا ولاحد عجبوا حاجة

رابط هذا التعليق
شارك

استاذ نوكيا

مين اللى قال انها ربوية

هيا كانت موجودة ايام الرسول (ص) الاجابة لا

يبقى الموضوع يخضع لرأى العلماء والاختلاف رحمة للمسلمين

وفيه علماء كتير افتوا انها حلال

وبعدين حاجة بالعقل كده مفيش رجل اعمال فى العالم كله حتى كارلوس سليم الا بياخد قروض من البنك

معنى اننا منحطش فلوس فى بنوك يعنى الدنيا تخرب

وبعدين تحريم الربا لاستغلال حاجة الناس للمال والربح من واء حاجتهم

اما البنوك فلا استغلال ولا غيره البنك بيشغل الفلوس واحنا بناخد ربح مقابل تشغيل الاموال وهوا بيتحمل الربح والخسارة

اللى شايف انها حلال يتعامل معاها والعكس

شريف باشا

متخدش يا صحبى الموضوع كدة على صدرك عشان متتخنقش بسرعة

فيه ناس قالت انها حلال وناس قالت انها حرام (بس ترجع للراين وتشوف مدى ثقل العالم وتقرا الايات والاحاديث المدعمة للراى اونتى تقتنع ولو مقتنعتش بالرايين استفتى قلبك )

انا مش هفتى فى الموضوع عشان ناس كتيرة جدا احسن منى ومنك اتكلموا وقتلوه بحثا وجابولنا النتيجة على طبق من فضة

خد الفتوى دى

بسم الله، والحمد لله، والصلاة والسلام على رسول الله وبعد:

فيقول فضيلة الشيخ الدكتور يوسف القرضاوي:

إن الفوائد التي يأخذها المودع في البنك، هي ربًا محرم، فالربا: هي كل زيادة مشروطة على رأس المال . أي ما أخذ بغير تجارة ولا تعب، زيادة على رأس المال فهو ربًا. ولهذا يقول الله تعالى: (يا أيها الذين آمنوا اتقوا الله وذروا ما بقي من الربا إن كنتم مؤمنين . فإن لم تفعلوا فأذنوا بحرب من الله ورسوله، وإن تبتم فلكم رءوس أموالكم، لا تظلمون ولا تظلمون). (البقرة: 279).

فالتوبة معناها هنا أن يبقى للإنسان رأس ماله، وما زاد على ذلك فهو ربًا. والفوائد الزائدة على رأس المال، جاءت بغير مشاركة ولا مخاطرة ولا مضاربة ولا شيء من المتاجرة ..فهذا هو الربا المحرم .

وشيخنا الشيخ شلتوت لم يبح الفوائد الربوية فيما أعلم، وإنما قال: إذا وجدت ضرورة - سواء كانت ضرورة فردية أم ضرورة اجتماعية - يمكن عندها أن تباح الفوائد، وتوسع في معنى الضرورة أكثر مما ينبغي، وهذا التوسع لا نوافقه عليه رحمه الله.

وإنما الذي أفتى به الشيخ شلتوت هو صندوق التوفير، وهو شيء آخر غير فوائد البنوك . وهذا أيضًا لم نوافقه عليه.

فالإسلام، لا يبيح للإنسان أن يضع رأس ماله ويأخذ ربحًا محددًا عليه، فإنه إن كان شريكًا حقًا، فيجب أن ينال نصيبه في الربح وفي الخسارة معًا، أيًا كان الربح، وأيًا كانت الخسارة.

فإذا كان الربح قليلاً شارك في القليل، وإذا كان كثيرًا شارك في الكثير، وإذا لم يكن ربح حرم منه، وإذا كانت خسارة تحمل نصيبه منها، وهذا معنى المشاركة في تحمل المسئولية.

أما ضمان الربح المحدد، سواء كان هناك ربح أو لم يكن، بل قد يكون الربح أحيانًا مبالغ طائلة تصل إلى 80% أو 90% وهو لا ينال إلا نسبة مئوية بسيطة لا تجاوز 5% أو 6%، أو قد تكون هناك خسارة فادحة، وهو لا يشارك في تلك الخسارة . . . وهذا غير طريق الإسلام . . وإن أفتى بذلك الشيخ شلتوت رحمه الله وغفر له.

فالأخ الذي يسأل عن فوائد البنوك: هل يأخذها أم لا ؟ أجيبه: بأن فوائد البنوك لا تحل له، ولا يجوز له أخذها . ولا يجزيه أن يزكي عن ماله الذي وضعه في البنك، فإن هذه الفائدة حرام، وليست ملكًا له، ولا للبنك نفسه، في هذه الحالة . . ماذا يصنع بها ؟ ..

أقول: إن الحرام لا يملك، ولهذا يجب التصدق به، كما قال المحققون من العلماء، بعض الورعين قالوا بعدم جواز أخذه ولو للتصدق . . عليه أن يتركه أو يرميه في البحر، ولا يجوز أن يتصدق بخبيث.

ولكن هذا يخالف القواعد الشرعية في النهي عن إضاعة المال وعدم انتفاع أحد به . لابد أن ينتفع به أحد . . إذن ما دام هو ليس مالكًا له، جاز له أخذه والتصدق به على الفقراء والمساكين، أو يتبرع به لمشروع خيري، أو غير ذلك مما يرى المودع أنه في صالح الإسلام والمسلمين ؛ ذلك أن المال الحرام كما قدمت ليس ملكًا لأحد .

فالفائدة ليست ملكًا للبنك ولا للمودع، وإنما تكون ملكًا للمصلحة العامة، وهذا هو الشأن في كل مال حرام، لا ينفعه أن تزكي عنه، فإن الزكاة لا تطهر المال الحرام، وإنما الذي يطهره هو الخروج منه، ولهذا قال النبي - صلى الله عليه وسلم -: " إن الله لا يقبل صدقة من غلول " (رواه مسلم) .والغلول هو المال الذي يغله الإنسان ويخونه من المال العام . لا يقبل الله الصدقة من هذا المال لأنه ليس ملكًا لمن هو في يده.

وهل يترك تلك الفوائد للبنك، لأنها محرمة عليه ؟

لا يتركها، لأن هذا يقوي البنك الذي يتعامل بالربا، ولا يأخذها لنفسه، وإنما يأخذها ويتصدق بها في أي سبيل من سبل الخير.

قد يقول البعض: إن المودع معرض للخسارة إذا خسر البنك وأعلن إفلاسه مثلاً، لظرف من الظروف، أو لسبب من الأسباب.

وأقول لمثل هذا بأن تلك الخسارة أو ذلك الإفلاس لا يبطل القاعدة ولو خسر المودع نتيجة ذلك الإفلاس، لأن هذا بمثابة الشذوذ الذي يثبت القاعدة، لأن لكل قاعدة شواذ، والحكم في الشرائع الإلهية - والقوانين الوضعية أيضًا - لا يعتمد على الأمور الشاذة والنادرة . . فإن الجميع متفق على أن النادر لا حكم له، وللأكثر حكم الكل . فواقعة معينة لا ينبغي أن تبطل القواعد الكلية.

القاعدة الكلية هي أن الذي يدفع ماله بالربا يستفيد ولا يخسر، فإذا خسر مرة من المرات فهذا شذوذ، والشذوذ لا يقام على أساسه حكم.

هل يتاجر البنك؟

وقد يعترض سائل فيقول: ولكن البنك يتاجر بتلك الأموال المودعة فيه، فلماذا لا آخذ من أرباحه ؟

وأقول: نعم إن البنك يتاجر بتلك الأموال المودعة فيه.

ولكن هل دخل المودع معه في عملية تجارية ؟ طبعًا لا.

لو دخل معه شريكًا من أول الأمر، وكان العقد بينهما على هذا الأساس وخسر البنك فتحمل المودع معه الخسارة، عندئذ يكون الاعتراض في محله، ولكن الواقع أنه حينما أفلس البنك وخسر، أصبح المودعون يطالبون بأموالهم، والبنك لا ينكر عليهم ذلك، بل قد يدفع لهم أموالهم على أقساط إن كانت كثيرة، أو دفعه واحدة إن كانت قليلة . . على أي حال، فإن المودعين لا يعتبرون أنفسهم مسئولين ولا مشاركين في خسارة البنك، بل يطالبون بأموالهم كاملة غير منقوصة فالربا: هي كل زيادة مشروطة على رأس المال . أي ما أخذ بغير تجارة ولا تعب، زيادة على رأس المال فهو ربًا. ولهذا يقول الله تعالى: (يا أيها الذين آمنوا اتقوا الله وذروا ما بقي من الربا إن كنتم مؤمنين . فإن لم تفعلوا فأذنوا بحرب من الله ورسوله، وإن تبتم فلكم رءوس أموالكم، لا تظلمون ولا تظلمون). (البقرة: 279).

فالتوبة معناها هنا أن يبقى للإنسان رأس ماله، وما زاد على ذلك فهو ربًا. والفوائد الزائدة على رأس المال، جاءت بغير مشاركة ولا مخاطرة ولا مضاربة ولا شيء من المتاجرة ..فهذا هو الربا المحرم.

ثم يذكر فضيلة الشيخ الدكتور يوسف القرضاوي رأي علمين من العلماء المعاصرين في مسألة البنوك وهما فضيلة الشيخ محمد الغزالي وفضيلة الشيخ محمد متولي الشعراوي ـ رحمها الله ـ .

يقول فضيلة الشيخ محمد الغزالي ـ رحمه الله ـ :.

الربا محرم في الأديان كلها، وقد استباحه اليهود وحدهم في معاملة الأجناس الأخرى مضيًا في أنانيتهم المفرطة! فهم ينهبون غيرهم ويقولون: (ليس علينا في الأميين سبيل ويقولون على الله الكذب وهم يعلمون).

وكانت الكنيسة في تاريخها القديم والوسيط لا تتعامل به، فلما جاء عصر الإحياء وشرعت أوربا تقيم لنفسها نهضة بشرية مجردة تخلصت من شتى القيود الدينية، ولم تجد الكنيسة بدًا من الانقياد لأساليب الحياة الجديدة . ومن هنا استقرت المعاملات الربوية، ثم انساحت إلى العالم كله مع هيمنة الاستعمار العالمي على شئون الناس في المشارق والمغارب.

وصحا المسلمون والمعاملات الربوية يعترف بها القانون الدخيل، وتسود جوانب النشاط الاقتصادي، لا يكاد ينجو منها جانب.

ومع الصحوة الإسلامية في نصف القرن الأخير استطاع أصحاب الغيرة الدينية أن يواجهوا الغزو الربوي بإنشاء المصارف الإسلامية، وبإنشاء شركات توظيف الأموال.

والحق أن الإسلاميين أحرزوا نجاحًا واضحًا في الميدان الاقتصادي، حتى كاد ما يسمى بالبنوك الربوية يتعطل، وهنا تدخلت السلطة لاستبقاء البنوك تؤدي أعمالها الكثيرة.

والقضية في نظري ليست قضية الربا وحده! إن الشريعة الإسلامية غائبة أو مستبعدة من آفاق شتى، ولا تزال أوربا تفرض علينا حرية شرب الخمر، واقتراف الزنا، ولعب الميسر، وارتكاب أعمال تحظرها الشريعة . كما أن القصاص وأنواع الحدود أميت العمل بها.

فإذا أريدت العودة إلى الشريعة فلن تتحقق هذه العودة بفتوى تحل المعاملات السائدة في البنوك . فأين بقايا الدين المطاردة هنا وهناك؟!.

إن في المعاملات البنكية ما هو مباح بيقين، وما هو محرم بيقين، وما هو خليط يتداخل فيه الخبيث بالطيب، وقد صرح رئيس الدولة بأن اقتراض أربعة مليارات تم سداده بأكثر من عشرين مليار . أي أن النظام الربوي العالمي يتم على طريقة الأضعاف المضاعفة! والبنوك في العالم الإسلامي جزء من هذا النظام العام، تسير وراءه خطوة بخطوة.

وأرى أولاً المحافظة على النهج الإسلامي في المصارف الإسلامية وشركات توظيف الأموال، وثانيًا النظر في أعمال البنوك التي تسير بالأسلوب العالمي المعروف على أساس إقرار الحلال وإنكار الحرام، وتفتيت المعاملات المشبوهة بمحو الخطأ وإثبات البديل، والاستعانة بعلماء يؤدون واجبهم الديني بعيدًا عن تأثير السلطة وبعيدًا عن تأثير وسائل الإعلام مع ضرورة إلغاء كلمة فائدة، وإزالة كل ما يفيد التبعية للعلمانية الناسية لأحكام الله والقائمة على إباحة الربا.

ندعو ربنا أن نرى ديننا قد عادت له الهيمنة على الميادين الثقافية والاجتماعية والاقتصادية وأن يتمكن أبناؤه من العيش به.

انتهى كلام الشيخ

ويقول فضيلة الشيخ محمد متولي الشعراوي ـ رحمه الله ـ :.

من العجيب أن نرى ونسمع أناسًا ينسبون إلى العلم يحاولون جاهدين أن يحللوا ما حرم الله.

ولا أدري لماذا يصرون على ذلك، إلا أن يكونوا قد أُولعوا بالحداثة والعصرنة التي تحاول جاهدة أن تهبط بمنهج السماء إلى تشريع الأرض.

ومن العجيب أن نرى من يقولون بأن الربا المحرم هو الأضعاف المضاعفة بنص القرآن ... ولم يفرقوا بين واقع كان سائدًا وبين قيد في الحكم، وكأنهم لم يقرأوا القرآن: (فلكم رءوس أموالكم لا تظلمون ولا تظلمون) (جزء من الآية: 279 من سورة البقرة) فلا ضعف ولا أقل من الضعف فضلاً عن المضاعفة يقبله هذا النص.

ولست أدري أيضًا ما الذي يمنع البنوك التي تقول إنها استثمارية من أن يحسبوا العائد الفعلي على أموال المودعين مع تقدم أدوات الحساب تقدمًا لا يتعذر معه الصعود والهبوط بالعائد حسب واقع التعامل.

وأعجب أيضًا أن تكون البلاد التي صدرت الربا لنا تسعى الآن بقول علماء الاقتصاد فيها إلى خفض الفائدة إلى صفر.

وإذا كان بعض العلماء قد قال بالتحليل وجمهرة العلماء لا تزال تقول بالتحريم فلنسلم جدلاً أن العلماء في الإسلام انقسموا حول هذه المسألة بالتساوي تحليلاً وتحريمًا، فما حكم الإسلام في الأمور المشتبهة التي تقف بين الحلال والحرام ؟.

هل قال رسول الله - صلى الله عليه وسلم - في ذلك: فمن فعل ما شبه له فقد استبرأ لدينه وعرضه ؟ أم قال: فمن اتقى الشبهات.

وأنا - والله يشهد - أربأ بمنسوب إلى علم الإسلام، أن يرضى لنفسه أن يكون ممن لم يستبرئ لدينه وعرضه.

ولو أن هؤلاء حَكَّموا عقولهم وأفهامهم وأنصفوا أنفسهم لقالوا بالتحريم . وتركوا الضرورة التي يتحملها صاحب الأمر فيها هي التي تبيح ما يريدون ...والمالك للضرورة وعدمها يتحمل كل ذلك في عنقه. وبذلك لا يكون فيمن حلل حرامًا لأنهم يعلمون جيدًا الحكم فيه.

وأسأل الله أن يجعل لا قضية الربا وحدها ولكن كل القضايا المخالفة لمنهج الإسلام تأخذ هذه الضجة حتى نستريح ممن قال فيهم الرسول وإن أفتوك وإن أفتوك وإن أفتوك.

انتهى كلام الشيخ و الرأيان منقولان من كتاب "فوائد البنوك هي الربا المحرم" للشيخ القرضاوي

ويمكنك مطالعة هذه الفتاوى:

من أضرار فوائد البنوك على الاقتصاد

فوائد البنوك هي صريح الربا

أدلة فوائد البنوك والرد عليها

إباحة فوائد البنوك: شبهات وردود

والله أعلم

وده المصدر http://www.islamonline.net/servlet/Satelli...r/FatwaA/FatwaA

ودى فتوى من فتاوى علماء الازهر

بسم الله الرحمن الرحيم

دونكم فتاوى علماء الأزهر الشريف فيما يتعلق بالبنوك.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

[1]

فتوى الشيخ الإمام جاد الحق علي جاد الحق

29 ديسمبر 1980م

سُئل رحمه الله عن مسألة الفوائد التى تعطيها أو تدفعها البنوك أو الشركات على المبالغ المدفوعة لديها أو المستثمرة بمعرفتها - هل تلك الفوائد تعد ربا أم لا؟

فأجاب الشيخ رحمه الله: "إن الربا فى اصطلاح الفقهاء هو زيادة مال بلا مقابل

فى معاوضة مال بمال، وبهذا يكون ما يؤديه المدين إلى الدائن زيادة على أصل الدين نظير مدة معلومة من الزمن مع الشرط والتحديد من الربا، كما تكون الزيادة عند مقايضة شيئين من جنس واحد من الربا أيضا.

والربا محرم فى الإسلام بالآيات الكثيرة فى القرآن الكريم، سواء منها ما حكت تحريمه فى الشرائع السابقة أو ما جاء تشريعا للإسلام، وكان من آخر القرآن نزولا على ما صح عن ابن عباس رضى الله عنهما قول الله سبحانه: ** الذين يأكلون الربا لا يقومون إلا كما يقوم الذى يتخبطه الشيطان من المس ذلك بأنهم قالوا إنما البيع مثل الربا وأحل الله البيع وحرم الربا فمن جاءه موعظة من ربه فانتهى فله ما سلف وأمره إلى الله ومن عاد فأولئك أصحاب

النار هم فيها خالدون يمحق الله الربا ويربى الصدقات والله لا يحب كل كفار أثيم } البقرة 275، 276

وقوله تعالى ** يا أيها الذين آمنوا اتقوا الله وذروا ما بقى من

الربا إن كنتم مؤمنين فإن لم تفعلوا فأذنوا بحرب من الله ورسوله وإن تبتم فلكم رءوس أموالكم لا تظلمون ولا تظلمون } البقرة278،279

وروى البخارى ومسلم وغيرهما

من أصحاب السنن عن أبى سعيد الخدرى أن الرسول صلى الله عليه وسلم قال: (الذهب بالذهب، والفضة بالفضة، والتمر بالتمر، والبر بالبر، والشعير بالشعير، والملح بالملح، مثلا بمثل، يدا بيد فمن زاد أو استزاد فقد أربى المعطى والآخذ منه سواء) وهذا اللفظ لمسلم.

وبهذه النصوص وغيرها فى القرآن والسنة يحرم الربا بكل أنواعه وصوره سواء كان زيادة على أصل الدين، أو زيادة فى نظير تأجيل الدين وتأخير سداده، أو اشتراط ضمان هذه الزيادة فى التعاقد مع ضمان رأس المال.

لما كان ذلك، وكانت الفوائد المسئول عنها التى تقع فى عقود الودائع فى البنوك، وفى صناديق التوفير فى البريد، وفى البنوك، وفى شهادات الاستثمار محددة المقدار بنسبة معينة من رأس المال المودع، وكانت الوديعة على هذا من باب القرض بفائدة، ودخلت فى نطاق ربا الفضل أو ربا الزيادة كما يسميه الفقهاء وهو محرم فى الإسلام بعموم الآيات فى القرآن الكريم وبنص السنة

الشريفة وبإجماع المسلمين لا يجوز لمسلم أن يتعامل بها أو يقتضيها، لأنه مسئول أمام الله عن ماله من أين اكتسبه وفيما أنفقه كما جاء فى الحديث عن رسول الله صلى الله عليه وسلم الذى رواه الترمذى ونصه: (لا تزول قدما عبد يوم القيامة حتى يسأل عن عمره فيما أفناه، وعن عمله فيم فعل، وعن ماله من أين اكتسبه وفيم أنفقه، وعن جسمه فيم أبلاه) ( صحيح الترمذى

ج 9 ص 253 فى أبواب صفة القيامة والرقائق والورع ) والله سبحانه وتعالى أعلم".

وده المصدر

http://www.muslm.net/vb/archive/index.php/t-317940.html

انا متاسف يا جماعة عن الخروج عن الموضوع بس كان لازم اوضح راى الدين فى البنوك

اتمنى التوفيق للجميع :roseop:

طول ما املى معايا معايا وفى ايدي سلاح

حافضل اجاهد وامشى وامشى من كفاح لكفاح

طول ما ايدي فى ايدك اقوم واقف واهتف واقول

حيّ حيّ على الفلاح

داري يا داري انا احميك بايمـــــانى

طول ماذراعى معايا ابني واعلي بنياني

حافضل عايش فيها بجهدي واملى ابنيها

انا روحى فداها وفدا اهلى واوطـــــاني

زاحف يا شعبي تمحي الماضي رياحك

عهــدك جوا ف قلبي والبطولة جراحك

أيامنـــــا اللي جاية وارادتنا القويـــــة

تنصرنا يا وطني ويملا الدنيا صباحك

نمشي ونمشي والعزة تعيــــــش ويانا

لأ احنا منرجعش ولاتتراجع فى خطانا

تهتف اراضينا لنا والنصر ينــــادينا

يلا بينا يلا وربــنا معانا

رابط هذا التعليق
شارك

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

    • لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

×
×
  • أضف...