اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

رحم الله امرئ أهدى إليّ عيوبي

msheikh

Recommended Posts

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

إن لكل إنسان مهما كان له أخطاء و عيوب يعتريه النقص ' كل ابن آدم خطاء '

وطبعاً أنا لا أقصد بالعيوب هنا العيوب الخِلقَية ولكن أقصد العيوب في التصرفات او الطباع ومعاملة الآخرين..

على سبيل المثال : لو كان لك صديق وهذا الصديق به من الصفات الجميلة الشيء الكثير ولكنه نمّام أو كذّاب أو كثير الكلام هل ستواجهه وتنصحه؟ وهل ستقوم بالشيىء نفسه اذا كان هذا الشخص مديرك فى العمل؟

واذا كانت هذه الصفات فيك ( مثلاً ) هل سترضى اذا واجهك بها احد بصراحة؟ هل ستعتبرها هدية !!! أم إهانة !!! أم تدخل فيما لايعنينيه!!! أم وقاحة!!!

انتظر .. وفكر قبل الإجابة قليلاً .

إذا كنت تعتبر المصارحة بالعيوب هدية كما قال عنها سيدنا عمر بن الخطاب رضي الله عنه : ( رحم الله امرأ اهدى إلي عيوبي ) .

فما هو شكل الغلاف ( أقصد هنا الأسلوب ) الذي تحب أن تغلّف به هديتك ؟

يسعدنى مشاركتكم فى الموضوع

كل عام وانتم بخير

محمد الشيح

رابط هذا التعليق

انا آسف ياجماعة اضقته بالخطا فى هذا المنتدى كيف يمكن تحويل هذا الموضوع الى قسم "موضوعات جادة"

رابط هذا التعليق

اه موضوع جميل بصراحه انا هجاوبك من ناحيتى انا هعمل ايه فى البدايه انا هشوف الشخص الى قدوامى فى الاول هل هيقبل انى اصارحه بشكل مباشر ولا لازم ارمز له الامور الاول او اوضحها تدريجيا ليه يعنى مثلا لو فى صفه الكذب على سبيل المثال هقوله انت عارف دا الكذاب النهارده كذبه متكشفش بكره ينكشف وان الكذب مالوش رجلين وكده مكنش هينفع معاه الوضع دا يبقى احاول انو لما يقول حاجه فيها كذب او شاكك فيها اقوله هات دليلك على الحاجه دى بس من غير ماحسسه انو كذاب وهكذا فى باقى الامور انا شخصيا بحب الى يصارحنى بعيوبى لانى مقتنع انه مفيش انسان مبيغلطش بس فى نفس الوقت اسلوب المصارحه دى بأسلوب كويس مش مثلا يصارحنى بعيبى بطريقة انت انسان فيك الطبع كذا وحش وانت مش هتتغير ومش عارف ايه والحاجات دى دا عن نفسى الاسلوب الى بفضله فى طريقة انى اعرف حتى انو فى خطا او لما يوجه ليا حد ان فيا شىء غلط وربنا يوفق

رابط هذا التعليق

شكرا جزيلا على ردك ياسيد احمد

بداية انا اعتذر عن عدم الرد امس كانت ليلة وتر لعل وعسى ان يتقبل الله منا جميعا.

هذا تصرف جيد جدا لكن هل هذا الاسلوب سيتم تطبيقه فى حالة مااذا كان هذا الشخص هو مديرك فى العمل.

شكرا لك وكل عام وانت بخير

رابط هذا التعليق

اكيد الوضع مع مديرك بيختلف على حسب علاقاتك بيه يعنى ممكن يكون هو بيعتبر رأيك زو اهميه عنده اكيد ممكن تتكلم معاه بصراحه بس برضو هتكون المشكله هل هيقبل منك كلامك فى العمل فقط ام فى العمل والحياه بشكل عام لانو لو كان بيتقبل رأيك فى العمل فقط لازم تعرف الحدود دى كويس اما بقى لو مديرك دا مش بيستمع لحد او انك مش من الناس الى بيتقبل ارائهم هيبقى صعب او ياخد كلامك بكل المقايسس

وتقبل الله منا ومنكم

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...