اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

خالتي فكيهه


shahd

Recommended Posts

المكان: المشرحه

الاشخاص: عطوه, عبد المعطي, فكيهه, نبيهه

عطوة: يا نهار مش فايت .. الست المديرة جايه

عبد المعطي: حط المصيبتين دول في اي ثلاجه من بتوع الميتين واقفلها يا عطوه

فكيهه: يا مصيبتي.....

نبيهه: ياوقعتك السوده يانبيهه ........ تعاليليي ياااامه

عطوه: اخرسي ياوليه منك ليها .. لا اقطع خبرك...

مديرة المستشفى: ايه الدوشه اللي جايه من ناحيه المشرحه دي

افتح الباب ياللي جوه

السكرتيره: مافيش حد جوه .. ده بس بيتهيألك

المديره: هو انا مجنونه.. انا متأكده اني سامعه صوت من المشرحه

السكرتيره: حاضر يا فندم نفتح الباب ونشوف..

المديره: انت معاكي المفتاح؟

السكرتيره: لأ .. ده مع عطوه وعبد المعطي

المديره : اجري شوفيهم في انهي مصيبة

السكرتيره : حاضر .. حااضر

تروح السكرتيره تدور عليهم ما تلاقيهمش

ترجع للمديرة

السكرتيرة : مش موجودين يا افندم

المديرة: نعم يا اختي ... راحوا فين؟

السكرتيره : ما اعرفش

المديرة: اجري هاتي حد يكسر الباب

السكرتيره:بس ...

المديره: اسمعي الكلام.. قبل مااا...

السكرتيره: احياااة ابوكي ما تكملي...

تنادي السكرتيره على السكيورتي ويكسرواا الباب

المديرة: خشي قدامي...

السكرتيرة : اخش فين يا هانم... ما يصحش ... حضرتك الاول

المديرة: خشي يا بنت.. بلاش دلع

السكرتيره: لاااا يا افندم اخش قبل سيادتك .. ده لا يمكن يحصل ابدااا

السكيورتي: خلاص .. انا اللي حدخل ...

المديرة: انت لسه ما دخلتس؟؟

السكيورتي: ما حضراتكوا واقفينلنا في الباب...

المديرة: انت بترد عليا... حسابك معايا بعدين

السكيورتي: اللهم طولك يا روح

المديرة: بتبرطم بتقول ايه يا ولد؟

السكيورتي: بسلم عــ الميتين

السكرتيره: هما بيتكلموااا معاك.؟

السكيورتي: ايوه .. اصل ولا مؤاخذه في بينا حوار من زمااان ..

المديرة: حوار ا يه يابن الــــــــــــــ......

السكرتيره: خلاص يا ست الكل :... هو انتِ حتعملي عقلك بعقل المهبول ده؟

السكيورتي: طب تحبي اثبتلك..

حمسي عليهم دلوقتي وحيردوا عليا...

السكيورتي: مساااء الخير يا اهل الله

يرد عطوه : مساء الفل يا اض يا ابو علي

المديرة تترعش

السكرتيره يالهووي .. يا لهوووي

السكيورتي: امسكي نفسك بس !!!

ايه الاخبار عندكوا؟

يرد عبد المعطي: مية فل واربعتاشر.. احلى من دنيتكوا ...

السكيورتي: عندك حق.. حاكم عيشتنا بقت صعبه قوي يا اخويا

الاسعار غليت, ومش لاقي شقة اجوز فيها

عطوه: تعالى عندي احجزلك احلى شقه.. كامله من مجاميعه

السكيورتي: حفكر في الموضوع ...

المديره: تفكر في ايه يا اهبل.. بيقلك جمبه ..جمبه..... عارف يعني فييين؟

السكيورتي: عارف طبعا ياست الدكتورة.. كلنا لهااا.... وحدوووووه

يرد عطوه وعبد المعطي

لا اله الا الله ...............

فكيهه: ايه المديره الهبله دي

مصدقه انه بيكلم ميتين

نبيهه: عندك حق ياخاله.. عينوها ا ازاي الوليه المتخلفة دي

فكيهه: تلاقي وراها ضهر يا ختي..

نبيهه: اي والله يا خاله .. ده انا اللي علامي على قده .. فهمت الملعوب

فكيهه: فهمتي ايه ؟ ما تفطميني يا بت

نبيهه: اما نخرج من المدعوق ده بس ..

فكيهه:.. هو انا لسه حستنى اما نخرج

نبيهه: سيبني في حالي ياخاله الله لا يسيئك

فكيهه: طب قوليلي. يابت.. فرحك فاضله قد ايه؟

نبيهه: فرحّي ؟ فرح ايه بس ؟ احنا في الثلاجه.. حنموووت

فكيهه: فال الله ولا فالك يا بت دي كلها دقيقه واحده

نبيهه: ليه هو انتِ واخده على كده ولا ايه؟ تلاقي هنداوي كان بيحطك في تلاجة المحل مع الدبيحه؟

فكيهه: بس يا بت بلا ش كلا م فاضي .. وردي عليا .. فرحك امتى؟

نبيهه: يا دي النصيبة السوده .. فاضله اسبوعين

فكيهه: طب اديني ودانك كده ..لحسن في حاجات مهمة قوي لازماَ ولا بد اقلك عليهااا

نبيهه: ارحميينني ابوس ايدك ارحمييييني.

وتصرخ نبيهه.. وتخبط في باب الثلاجه وماحدش يسمعهاا....

يتبع...............

رابط هذا التعليق
شارك

  • الردود 62
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

المكان : شقة الحاج ابو نبيهه

الاشخاص: الست سعديه. الحاج ابو فكيهه.

ابو نبيهه: احم ..احم يارب يا ساتر

الست سعديه: خش يا حاج مافيش حد غريب

ابو نبيهه: ايه .. هي الست فكيهه مش عندك؟

الست سعديه: الست فكيهه عيانه في المستشفى من يجي اسبوع

ابو نبيهه: خير كف الله الشر

الست سعديه: الضغط والسكر ... (ولو انها وليه ترفع الضغط)

ابو نبيهه: لااا ..لااا طب عملتي الواجب..

الست سعديه: اه طبعا.. وبعتلها البت نبيهه تطمن عليها النهاردة الصبح

ابو نبيهه: ولسه ما جاتتش لحاد دلوقتي؟ احنا بقينا المغرب

الست سعديه: ياحاج الغايب حجته معاه...

ابو نبيهه: يا برودك ياوليه؟ اطلبيها على المحمول

الست سعديه: ماهي ما خدتوش معاها

ابو نبيهه: طب قومي .. قومي نروح ندور عليها ...

يروح الحاج ابو نبيهه والست سعديه المستشفى

الحاج ابو نبيهه: السلام عليكم يابني...

يرد موظف الاستقبال: وعليكم ...

ويسيب الست سعديه والحاج

الحاج ابو نبيهه: هو ماله سابنا ومشي؟

استنى بس يا حاج

الست سعديه : بقلك ايه يا ست الكتوره ...

برضه تمشي وتسيبها...

الست سعديه: الله .. هي الناس هنا جرالها ايه؟

الست سعديه تمسك في ست كبيره بتمسح ارض الصاله في المستشفى

هو في ايه يا حاجه؟

ست كبيره بتمسح الارض: اسكووووتي.... مش الميتين اللي هنا بيتكلموا

الست سعديه: بسم الله الرحمن الرحيم.. بسم الله الرحمن الرحيم ... انت بتخرفي يا وليه

ست كبيره بتمسح الارض: مش مصدقاني .. تعالي معايا وانتِ تشوفي

الست سعديه: اشوف ايه يا وليه يا مجنونه

ست كبيره بتمسح الارض: براحتك ..

الحاج ابو نبيهه: في ايه يا حاجه؟

الست سعديه: بتقولك الميتين اللي في المستشفى بيتكلموا ويا العيانين والدكاتره .. وبيشربوا شاي وقهوه......

الحاج ابو نبيهه: بس يا وليه بلاش تخريف..

الست سعديه: وانا مالي يا اخويا .. هو انا اللي بقول؟!

الحاج ابونبيهه : اما وليه مخبوله بصحيح

الست سعديه: انا رايحه اتفرج يا حاج

الحاج ابو نبيهه: تتفرجي على ايه بس؟ هو احنا جايين ندور على البت ولا نتفرج على التخاريف دي؟

الست سعديه: مش حنخسر حاجه يا حاج.. نشوف اللي بيقولوا عليه.. وبالمره ندور على البت في سكتنا...

الحاج ابو نبيهه: يا وليه ايه اللي جرالك .. انتِ ما كنتيش كده؟

الست سعديه: ما هو انا اول مره اسمع حاجه زي دي!!

تعالى نتفرج يا حاج يلا .. يلااا

الست سعديه والحاج ابو نبيهه يوصلوا للمشرحه

الحاج ابو نبيهه يسأل ...

هو في ايه يا بني ؟

عسكري واقف على باب المشرحه: اصلهم لقوا اتنين ستات حطوهم في الثلاجه وهما لسه عايشين

الست سعديه: وهما ايه اللي دخلهم المشرحه اصلا ؟

عسكري : هما كده الستات بيتحشروا في ايه حاجه

الست سعديه مقموصه ( اما راجل قليل الربايه بصحيح)

الست سعديه: طب وفين الميتين اللي بيفطورا ويتغدوا ويا الدكاتره والعيانين

عسكري: انت بتصدقي الكلام ده يا حاجه .. مافيش حاجه من دي...

الحاج: مش قولتلك ياوليه...

الست سعديه: استنى بس يا حاج

قولي يا بني وعرفوا هما مين؟ ودخلوا ازاي .................

العكسري: وانا ايش عرفني ؟!ا خد الحاجه وامشي من هنا يا عم الحاج .. انا مش عايز وجع دماغ

الحاج ابو نبيهه: يلا يا وليه .. يلا جيبتلنا الكلام

وفجأه تطلع نقالتين فيها اتنين ستات تقريبا متجمدين من جو المشرحه ...

الست سعديه تبص في واحده فيهم ..

يا لهووووي دي نبيهه .. نبيهه بنتي

الحاج ابو نبيهه: وايه اللي حيدخل بتك هنا ؟ مش بتقولي انها راحت تزور الست فكيهه

تلاقيها عندها هناك في العنبر

الست سعديه: استنى يا حاج ..

وتبص الست سعديه في النقاله التانيه

يانهااار اسود دي الست فكيهه.............

يتبع..........

رابط هذا التعليق
شارك

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

طب انا متابعة من زمان اوي

طب منكن طلب

ما تيجي نعملها مسلسل

و اناهعمل دور خالتي فكيهة

لا اعجبك جدا.....من المدرسة و الجامعة عملت ادورا لا باس بها.....(من اول سندريلا و سنو وايت لغاية دور صامت كده في مسرح الجامعة و كنت هموت من الضوحك)

عايزة حد يكتشفني يا ناااااااااااااااس

كملي و تسلم ايديكي وقلبك

رابط هذا التعليق
شارك

الحمد لله على سلامتك يا شهد

قريتها قبل كده و كان نفسي تكمليها

متابعة باستمتاع

الله يسلمك يا ام زياد منوراني.. ان شاء الله حكملها بس دعواتك معايا :clappingrose:

رابط هذا التعليق
شارك

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

طب انا متابعة من زمان اوي

طب منكن طلب

ما تيجي نعملها مسلسل

و اناهعمل دور خالتي فكيهة

لا اعجبك جدا.....من المدرسة و الجامعة عملت ادورا لا باس بها.....(من اول سندريلا و سنو وايت لغاية دور صامت كده في مسرح الجامعة و كنت هموت من الضوحك)

عايزة حد يكتشفني يا ناااااااااااااااس

كملي و تسلم ايديكي وقلبك

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته.. تسلمي يا قلبي.. هو انا الاقي حد زيك يعمل دور خالتي فكيهه... ولو انها وليه مخها طاقق :P

ههههههههه ولا يهمك ياجميل مسيرك تلاقي حد يكتشفك ;)

ميرسي بجد ومنوراني

رابط هذا التعليق
شارك

المكان : المستشفى..

الاشخاص: الحاج ابو فكيهه.. الست سعديه, فكيهه. نبيهه,

الست سعديه تصرخ : ايه اللي عمل فيكي كده يا ضناايا؟ ردي عليا يا قلب امك؟

الحاج ابو فكيهه: اهدي بس يا حاجه .. خلينا نعرف ايه اللي حصل؟

الست سعديه: عايز تعرف ايه يا حاج؟ مش شايف البت طالعه من فريزر الميتين

حقول لعريسها ايه بس؟؟ عروستك جمدوهاااا؟

الحاج ابو نبيهه: عريس ايه دلوقتي ؟ مش لما نطمن على البت الاول؟

الست سعديه: هي فكيهه ! مافيش غيرها ..

الحاج ابو نبيهه: والست فكيهه مالها بس.. ماهي برضه...

الست سعديه: وانا مالي يا اخويا.. هيه جوزها معودها يحطها في ثلاجة .... بنتي يجرالها كده ليييه؟

الحاج ابو نبيهه: يحطها فين؟؟ هو الراجل ده اتخبط في نافوخه

الست سعديه: لا و انت ا لصادق.. هي اللي وليه سو طول عمرها .. ما سا بتش عرسان الا خربت بيتهم ....

الحاج ابو نبيهه: يا ساتر يارب ..عيب كده يا حاجه

الست سعديه: عيب ايه ؟؟ عيب ايه .. سيبني في حالي يا حاج بنتي حتروح منييي..

وتفضل الحاجه فكيهه ماسكه في السرير اللي نايمه فيه نبيهه

الممرضه: من فضلك يا حاجه سيبنا نشوف شغلنا

الحاج ابو نبيهه: تعالي يا حاجه ..سيبي الناس تشوف شغلها

الست سعديه: يا كبد امك يا بنتي.. حيعملوا فيكي ايه ؟

الحاج ابو نبيهه: كل خير يا حاجه.. كل خير اهدي انتِي بس

الست سعدية: خير ايه بس ؟؟ حيدوبوا الثلج اللي عليها ازااي ؟

الحاج ابو نبيهه: ثلج ايه بس يا حاجه؟ هي فرخه وطالعه من الفريزر؟

الست نبيهه: امال مالها متخشبه كده ليه؟

الحاج ابو نبيهه: علمي علمك يا حاجه؟

الست سعديه: طب لو انت مش عارف ما تتنيل وتسكت..

الحاج ابو نبيهه: الله .. الله .. انتِ حتتقلي ادبك ولا ايه يا سعديه!

الممرضه: انتوا حتتخانقوا هنا ؟

الحاج ابو نبيهه: متأسفين يا بنتي ....

عاجبك كده جيبتلنا الكلام

الست سعديه: ما هو يا حاج اصل....

الحاج ابو نبيهه: لا اصل ولا فصل .. خلينا نطمن على البت .. وانا حكلم الحاج هنداوي تلاقيه.. قلقان على مراته

الست سعديه: واحنا مالنا يا اخويا.. من ان شالله عنه ما اطمن

الحاج ابو نبيهه: سعديه !! وبعدين معاكي؟ اخرسي لا اديكي على دماغك

الست سعديه: خلا ص يا حاج .. خلاص.. خرست اهوه...

الحاج ابو نبيهه يكلم الحاج هنداوي .

الحاج ابو نبيهه: الووو.. سلام عليكو يا حاج هنداوي

الحاج هنداوي: وعليكم السلام .. مين معايا

الحاج ابو نبيهه: انا الحاج ابو نبيهه

الهنداوي: يا الف مرحب.. خير اللهم اجعله خير

الحاج ابو نبيهه: كل خير ان شاء الله.. انا بس البت نبيهه بتي عيانه في المستشفى وعايزك معايا

الحاج هنداوي: جايلك حمامه.. لا حول ولا قوه الا بالله

صبي الحاج هنداوي: في ايه يا معلمي

الحاج هنداوي: البت بت الحاج هنداوي في المستشفى

صبي المعلم هنداوي: لا حول ولا قوه الا بالله

البت على وش جواز.. ربنا يصبر قلبك يا حاج ابو نبيهه

المعلم هنداوي: يا واد انت حتقر على البت .. بيقلك عيانه .. مش بتودع

اجري ناولني 300 جنيه يمكن يكون محتاج جحاجه

صبي المعلم هنداوي : الفولس اهيه يا معلمي

يوصل الحاج هنداوي المستشفى ويقابل الحاج ابو نبيهه

تصرخ الست سعديه في وشه

شفت مراتك عملت ايه في بنتي ؟ منكوا لله يا ظلمه!!

الحاج هنداوي: هو في ايه ؟؟

الست سعديه: انا بتي يلاقوها في ثلاجة الميتين مع مراتك؟

الحاج ابو نبيهه : ما تتهدي يا وليه لحسن عليا الطلاق...

الحاج هنداوي: ما تفهمونا ايه العباره

يتبع.........

رابط هذا التعليق
شارك

المكان: المستشفى

الاشخاص: المعلم هنداوي.. الحاج ابو نبيهه.. الست سعديه

الحاج ابو نبيهه: الحكايه ومافيها يا معلم .. ان الست حرمكم المصون ....

كانت بعافيه شويه.. والبت نيبهه بنتي جات تزورها .....فتأخرت شويه .. جينا ندور عليها لقيناها...

الست سعديه: لقيناها في تلاجة الميتين مع وش المصايب مراتك

المعلم هنداوي: يعني الوليه مراتي .... ماتت. . لا حول ولا قوه الا بالله.... قبل ما تكتبلي حتة الارض؟!!

الست سعديه: لا اطمن دي زي القطط ...

الحاج ابو نبيهه: ياراجل .. كل اللي همك الارض ..و مراتك؟

المعلم: مراتي ايه ؟ دي وليه تقرف الكلب الجربان.

الحاج ابو نبيهه: عيب يا راجل .. دي ام عيالك!!

الست سعديه: هو ده وقته ياراجل انت وهو ؟

الحاج ابو نبيهه: عندك حق يا حاجه..

المعلم: ايوه صحيح .. هو ايه اللي دخلهم ثلاجة الميتين اصلا؟

الست سعديه: واحنا ايش عرفنا !!

تعدي حسنات

حسنات: انا اقلك يا عم الحاج

الحاج ابو نبيهه: الله ساميعنك يا ست الممرضه

حسنات: الرييسه

المعلم هنداوي: قولي يا ست الرييسه

الوليه اللي اسمها فكيهه: خرجت من اوضتها على ولا مؤاخذه على بيت الادب .... ومعاها واحده اسمها نبيهه

الست سعديه: ا يوه نبيهه بنتي.. هه وبعدين؟

حسنات: ولا قبلين .. الاتنين فص ملح وداب.. وفجأه لقيناهم في المشرحه .. جوا الثلاجه..

الست سعديه: يا سلااام!! دخلوها لوحدهم يعني؟

حسنات: ما احنا لسه بنحقق في الموضوع.. ولما نوصل لنتيجه حنبلغكم

الست سعديه متنرفزه..تمسك في حسنات من رقبتها

مابلاش استعباط ياوليه انت.. احنا لسه حنستنى التحقيق؟

حسنات: نزلي ايدك يا ست انت.. لحسن والله.... افعصك تحت رجليا...

ا لحاج ابو نبيهه : تفعصي مين يا قليلة الربايه!!

المعلم هنداوي: سيبهالي يا حاج.. انت مالكش في النسوان اللبط دول!!

المعلم هنداوي بيشمر :

بسم الله واكبر ....

حسنات: تف.. تف.. تف... ..رعبتني يا راااجل.. جتتي اتلبشت ؟

لو كنت انت جزار.. فا انا بنت حنوتي ... وحدوووووه

ست ابوها تعدي: في ايه يا حسنات؟

حسنات: مافيش ياست ابوها.. . روحي شوفي شغلك

ست ابوها : مافيش ازاي وصوتك واصل لحاد المديره!!

حسنات: مديرة ايه؟ ولا يهمني..

ست ابوها: دي راسها والف سيف لترفدك..

حسنات : ترفد مين! ده انا كنت اخلي فضيحتها بجلاجل!!!

الحاج ابو نبيهه: هو احنا في مستشفى ولا في زنقة الستات ؟

مافيش حد محترم نتكلم معاه في المخروبه دي؟

وفي نفس الوقت تيجي الممرضه نورا..

الممرضه نورا: خير ان شاء الله يا حاجه اي خدمه؟

الحاج ابو نبيهه: ايوه يا بنتي الله يكرمك... عايزين نعرف اخبار البت بتي ومافيش حد راضي يدينا عقاد نافع

نورا: بنتك اسمها ايه يا عم الحاج

الست سعديه: نبيهه..

المعلم هنداوي: ومعاها حرمونا اا الست فكيهه

الست سعديه مصمصة شفاايف: الست حرموكم .. ده ايه الادب ده!!

المعلم هنداوي: هو في حد يشوف القمر ده وما يبقاش متأدب!!

نورا: اتفضول معايا.. عند المديره وهي حتفهمكو على كل حاجه

حسنات: مش قبل ما اخد حقي من الراجل الجعر ده!!

نورا: عيب يا حسنات مايصحش ...

حسنات: عشان خاطرك انت بس يا سكره ..

نورا : ميرسي يا حسنات.. انفضلوا معايا

الحاج ابو نبيهه: توكلنا على الله

المعلم هنداوي: يا معين...

ويدخل الحاج ابو نبيهه والمعلم هنداوي لمكتب المديره

الحاج ابو نبيهه: السلام عليكم ورحمة الله

المديره: وعليكم السلام ورحمة الله.. اتفضلوا يا معلمين...

اتفضلي يا حاجه..

الست سعديه: هيه الست المسلوعه دي هيه المديره؟

الحاج ابو نبيهه: ما تلمي لسانك يا وليه.. لا تسمعك

المديره: طلاباتك يا حاج؟

الحاج ابو نبيهه: عايز اعرف ايه اللي حصل لبنتي .. ومراة المعلم هنداوي

نورا توضح للمديره: يقصد الحاجه فكيهه. والانسه نبيهه؟

المديره: ااااه .. اللي لقوهم في الثلاجه؟

دول نسوان عايزين الحرق... اتخانقوا مع اتنين تمرجيه ..وضربوهم وخدو المفاتيح .. عشان كانو ا عايزين يسرقوا

جتت الميتين.. .. ويبيعوهم قطع غيار..

الست سعديه:انت عبيطه ياوليه انت.؟ هو جسم البني ادمين بقى قطع غيار؟

المديره: يعني انا كذابه يعني؟

انسه نورا

نورا: افندم

المديره: روحي اندهي على عطوه وعبد المعطي

نورا : حاضر ..

يدخل عطوه وعبد المعطي

افندم يا ست المديره.. كل وحد فيهم رابط دماغه .. وراشين دم..

المديره: هما دول اللي نسوانكو ضربوهم

الحاج ابو نبيهه: بنت انا تضرب دووول؟

عطوه: ايوه يا حاج ضربتنا بالشوم..

عبد المعطي: وانا خبطتني على دماغي .. بمفتاح انجليزي

المديره: صدقتوني....

المعلم: ولنفرض ان كلامك صح .. ايه اللي دخلهم جوا الثلاجه؟

عطوه: لما التمرجي المناوب شافنا متكومين على الارض ... ما بنحطش منطق .. والاثنين دول فص ملح وداب

دور في كل حته وفتح المشرحه.. سمع صويت وزعيق .. فتح الثلاجه لقى الوليتين جوه

المعلم هنداوي: الكلام ده ما يدخلش دماغي بمليم احمر...

الحاج ابو نبيهه: ولا يدخل دماغي انا كمان.. احنا لا زم نبلغ على ا لمستشفى دي يا معلم هنداوي

المعلم: اي نعم وانا معاك ...

الست سعديه: مش قبل ما اطمن على بنتي

المديره: عايزه تطمني على بنتك.. قولي لجوزك ما يبلغش.. وبعدين مش حتستفيدوا.. احنا لا شوفنا لا بنتك ولا مراته؟؟

الست سعديه: نهارك اسود ..

المديره: مش حرد عليكي.. عشان انت ست موش محترمه...

الحاج ابو نبيهه: ه اللهم طولك يا روح... اسكتي يا حاجه ... اما نشوف اخرتها

المديره:بقلك ايه يا حاج ... بضاعكتوا عندنا عايزنها.. تقفل بقك منك ليه؟

مش عايزنها.. ورونا عرض كتافكو..

الست سعديه: نهارك اسود ومطين بطين ......انا عايزه بنتي

المعلم هنداوي : وانا مش طالع من هنا الا ومراتي في دراعي. انجاجيه

الحاج ابو نبيهه : انجااا ايه يا معلم؟!

المعلم هنداوي: انا عارف .. الله يخرب بيت الافلام المورنسايه.....

الحاج هنداوي: الله على الافلام دي.. بيجبوا بنات زي لقطة القشطه.. مش الغفر اللي عندنا

الست سعديه: ما تتلم ياراجل منك ليه!!!

الحاج هنداوي: مش قلت لك... احنا متجوزين غفر.........

المعلم هنداوي: موافقين يا ست الدكتورة.. مش حنبلغ..

المديره: ما كان من الاول... وصليهم لاوضه فكيهه ونبيهه يا نورا

نورا: تحت امرك يا افندم...

تدخل الست سعديه لاوضه نبيهه وجمبها الست فكيهه

نبيهه بتترعش: الحقيني يا ااامه

الست سعديه: يا حبيبتي يا بنتي..

الست ساعديه تاخد نبيهه في حضنها..

يدخل الحاج ابو نبيهه:

احم ..احم .. يارب يا ساتر

الست سعديه .. خش يا حاج شوف بنتك واللي جرالها...

يدخل الحاج ابو نبيهه: الف سلامه عليكي يا بنتي..

نبيهه: اه يا اني ياااابه.. شوفت اللي جرالي

الست فكيهه : وانا مافيش حد يطمن عليا.. يخادني في حضنه...

الست سعديه: كله منك انت.. اجوز البت ازاي ؟ اقول لعريسها ايه ؟؟

نبيهه: عريسي؟؟ هو عرف اي حاجه؟؟ يالهوووي.. مش حتجوز يااامه

الحاج ابو نبيهه: عريس ايه وزفت ايه؟؟ مش لما نعرف نطلعك من هنا الاول

نبيهه: يا مصيبتي.!! انا عايزة اطلع من هنا.. عريسي حيضيع مني؟

المعلم هنداوي: ياحاج ابو نبيهه...

الحاج ابو نبيهه: نسينا المعلم هنداوي بره.. اتفضل يا معلم..

المعلم هنداوي : الست حرمونا فين؟

فكيهه بصوت مرتعش : انا هنا يا سبعي .. تعالى ..خدني في حضنك....

المعلم: خدك عفريت.... ا تلمي يا وليه..

الست فكيهه: واتلم ليه مش جوزي ..حلالي...

المعلم هنداوي: انت اتهبلتي .. ولا باينلك عايزاني ارقعك قلمين على سداغك .. اعدلك دماغك الخربانه دي؟

الست فكيهه: لا يا معلم ابوس ايدك.. انا كل حتة في عضمي مدشدشه... حاكم تلاجتهم ضيقه ....مش زي....

الست سعديه تضحك ضحكة ساخره: مش زي الثلاجه اللي بيكومك فيها...

الست فكيهه: ان ماوريتك يا سعديه.. امااقوم بس...

الست: ده انا اللي حوريكي ياوليه يا مفتريه...

الصوت يعلى .. تدخل حسنات

فكيهه .. مييين؟ سيئات!! الحقني يامعلم...

نبيهه: ما تسبينيش يا ااامه...حوش الست دي عني يا اابه

المعلم هنداوي: هي الست دي عملت فيكوا ايه؟

نبيهه: ما عملتش ....مش كده يا خالتي

فكيهه: تمام كده يا بنتي.... طلعني من هنا ابوس ايدك يامعلم

نبيهه: وانا يا ابه.. مش عايزه ابات هنا اللي دي..

تتفق المديره مع الحاج ابو فكيهه والمعلم هنداوي ويطلعوا فكيهه ونبيهه

ويوصللوا كلهم لحارتهم.....

يتبع....

رابط هذا التعليق
شارك

يوصل الحاج ابو نبيهه ومعاه الست سعديه.......ونبيهه الحاج ابو نبيهه والست سعديه داخلين الحاره والحاج ابو نبيهه ساندها

تقابلهم الست ام مصطفى جارتهم

ام مصطفى: فيه ايه كف الله الشر يا ام نبيهه ؟

الست سعديه: زي ما انت شايفه يا ام مصطفى .. البت نبيهه بعافيه ..

ام مصطفى: الف لا بأس عليكي .يا عروستنا ...

نبيهه تعيط بغيظ: هو لسه في عريس يا اامه ..

ام مصطفى: ايه هو العريس طفش؟ حسره عليكي يا بنتي...

بس ولا يهمك.. الواد مصطفى ابني لسه شاري وجاهز من مجاميعه

الست سعديه: يباركلك في مصطفى ياا م مصطفى..انا عريس بنتي بيموت في التراب اللي بتمشي عليه

نبيهه: الوليه دي بتسبعبط.. انا اتجوز الواد مطصفى الاهبل.

الست سعديه: بس يا بت اخرسي لا تسمعك.. تزود اجرة الشقه..

نبيهه: ما تزودها .. ولا هي من قلة الفلوس.. ده حتى الشغاله .. بتشتغل عندنا بلقمتها!!

الست سعديه: الله اكبر .. الله اكبر .. يا بت ما يحسد المال الا اصحابه

ام مصطفى: هو فيه ايه يا ست سعديه؟

الست سعديه: مافيش يا ختي .. بس البت تعبانه ومش قادره تطلع السلم

ام مصطفى: طب انا حسندها من ناحيه وانت من ناحيه.. وبالراحه كده لحاد ما نوصل...

الست سعديه تخبط على الباب .. الشغاله تفتح

الشغاله: يالهووي.. مالك يا ست نبيهه .. الف بعد الشر عليكي..نبيهه ما تردش..

الشغاله: هي مالها ياستي ما بتردش ليه؟؟ يالهوووي ما كانش يومك يا ست نبيهه

الست سعديه:الشر بر وبعيد يا بت .. هي عيانه شويه بس وحتبقى زي الفل ..

ام مصطفى: اوعي يا بت خلينا ندخلها اوضتها.

تنزل الست ام مصطفى وتلاقي الست فكيهه على السلم ومعاها المعلم هنداوي

الست ام مصطفى: سالخير يا ست فكيهه

الست فكيهه: سالنور يا ختي..

الست ام مصطفى: هو فيه ايه النهارده؟ ايه اللي جره لسكان عمارتي

الست فكيهه: اصل يا ختي ... كح.. كح..

الست ام مصطفى: هو فيه ايه يا معلم هنداوي .. هي مالها بتترعش كده ليه؟

المعلم هنداوي: اصل عندها برد ..

ام مصطفى: برد ايه واحنا في عز الحر دة؟

الست فكيهه: حر ولا برد انت مالك يا وليه يا حشريه ؟

الست ام مصطفى: ان احشريه يا وليه .. ياكركوبه.

الست فكيهه: انا كركوبه ..يامقيحه.. يا معفنه..

..

المعلم هنداوي: وعاملالي فيها عيانه.. ويسيبها على السلم وينزل

الست فكيهه : يا معلم .. يا معلم.. انت سايبني ورايح على فين!! طب مش تدخلني الشقه ؟. انا رجليا مش شايلاني

المعلم هنداوي: خلي لسانك اللي طوله مترين يشيلك.. لحسن قسما عظمالو رجعت لا اكسر عضمك ......

الست فكيهه وهي بتترعش: روح يا اخويا روح والقلب داعيلك

الست ام مصطفى: هاتي ايدك يا ختي .. انا حوصلك لشقتك.. يلا نعمل الخير ونرميه البحر

الست فكيهه: مش عايزه منك حاجه.. انا حمشي لوحدي..

الست ام مصطفى: انا اللي استاهل .. وليه ناقصه بصحيح

تطلع ...صفيه الست بنت ام مصطفى:

صفيه: امه .. يااامه

ام مصطفى: عايزه ايه ياصفيه ؟

صفيه: هي نبيهه مالها يا امه؟؟

ام مصطفى: اصلها بعافيه شويه يا بنتي ..

صفيه: يعني الكلام اللي سمعته في الحاره ده مش صحيح

ام مصطفى: سمعت ايه يا بني

صفيه: ما ينفعش هنا.. تعالي نتكلم في بيتنا

الست فكيهه بتتصنت على صفيه وامها

الست فكيهه: يا ترى ايه اللي الكلام اللي سمعوه؟

توصل الست فكيهه لشقتها بطلوع الروح:

فتكات الشغاله تفتح الباب: يانهااا ر اسووود!! ايه اللي عمل فيكي كده يا ستي؟

الست فكيهه: ولاحاجه؟ انزللي يا بت على شقه ام مصطفى.. كانك عايزه حاجه من البت نبويه شغالتهم..

فتكات تقاطع فكيهه: بس انا مش عايزه منها حاجة

الست فكيهه: يا بت ما تقاطعينيش .. انزلي وحاولي تعرفي منها ايه الكلام اللي بيتقال في الحاره على البت نبيهه

فتكات: بس كده...عنيا يا ستي..

تنزل فكتكات عند نبويه

فتكات: مساء الخير يا نبويه..

نبويه: مساء النور يا فتكات: خشي .. خشي قبل ستي ام مصطفى وستي صفيه ما يشوفوكي..

فتكات: ليه هو في ايه يعني؟

نبويه : ششش يا بت خلينا نسمع

فتكات: انت بتجسسي عليهم يانبويه.. عيب ما يصحش!!

نبويه: يختي نقطينا بسكاتك؟ هو انت جايه ليه اصلا مش عشان كده؟!

فتكات: انااا !! لا يا ختي انا جايه ازورك

نبويه: بقولك ايه الشويتين بتوعك دول مش عليا انا!!مش عاجبك وريني عرض كتافك

فتكات: لا وعلى ايه .. نسمع يا ختي.. احنا ورانا حاجه

نبويه: ما قلنا من الاول .. حتعمليهم عليا يا بت

فتكات ونبويه واقفين جمب باب الاوضه اللي فيها الست ام مصطفى وصفيه..

ام مصطفى: ما تقولي يا بنتي في ايه شغلتي لي بال

صفيه: سمعت ان عريس نبيهه سابها عشا ن ولا مؤاخذه يعني.. استغفر الله العظيم .. استغفر الله العظيم

الست ام مصطفى: بس يا بت .. قطع لسان اللي يقول عليها كده.. هيه أي نعم متقنزحه.. وطالعه فيها مش عارفة على ايه .. بس الا كده..

نبويه: سمعتي يا فتكات

فتكات: ايوه سمعت.. تفتكري الكلام ده صحيح؟

نبيويه: مافيش دخان من غير نار ياختي..

فتكات: معقولة.. بس الست ام مصطفى.. بتقول...

نبويه: الست ام مصطفى طيبة وعلى نياتها..

فتكات: اللهم استر على ولايا نا.. معقوله الست نبيهه .. يطلع منها كل ده.. استغفر الله العظيم .. استغفر الله العظيم...

الست ام مصطفى لسه حتفتح الباب ... نبويه وفتكات يجروا على المطبخ.. فتكات تنزل من سلم الخدامين.ترجع فتكات للشقه

المعلم هنداوي يفتح الباب

معلم هنداوي: كنتِ فين يا بت؟

فتكات: كـــن...كوون...

فكيهه: كانت بتستلف شوية بن من عند الست ام احمد

معلم هنداوي: انت مش ناويه تبطلي شحاته ؟؟

فكيهه: شحاتة ايه بس يا معلم.. ده الناس لبعضيها

معلم هنداوي: امال فين البن؟.فتكات: ماعندهاش ..البن بتاعهم خلص..

المعلم هنداوي: مش عارف.. حاسس انك كدابه يا بت يا فتكات:

فتكات: طب والله العظيم ثلاثه يا سيدي...

المعلم هنداوي: قالوا للحرامي احلف... فكيهه انا نازل عندي مشورا وراجع باليل متأخر

فكيهه: مشوار ايه ياسي هنداوي

المعلم هنداوي: وانتِ أيش اخششك يا وليه انت..

فكيهه: مراتك وليا حق عليك...

هنداوي: جك كسر حقك... مش كفايه اني مستحملك ومستحمل قرفك طول السنين دي!

فكيهه: بقى كده يا سي هنداوي..الله يسامحك

ينزل المعلم هنداوي يروح مشواره .....

فكيهه: ما تننطقي يا بت سمعتي ايه ؟

فتكات: وانا مالي يا ست بتشخطي فيا ليه:؟

فكيهه: انطفي لا اجيب خبرك

فتكات: حاضر.. يا ستي.

الست صفيه بتفول ان عريس الست نبيهه سابها .. عشان لاقاها ... استغفر الله العظيم مش قادره انطقها!

فكيهه:قولي يا بت خلصيني

فتكات: هاتي ودنك يا ستي.......

فكيهه: بقى كل ده يطلع منك يا نبيهه.. وانا بقول اتأخرتي ليه وانتِ جايه تزوريني في المستشفى.. وعملالي فيها.. وانا اللي بفطمك....

فتكات: شوفتي يا ستي.... بنات اخر زمن....

يتبع.....

رابط هذا التعليق
شارك

الست فكيهه قاعده في البيت .. مع شغالتها فتكات

بتفكر ازاي تروح لنبيهه وتوصلها الكلام اللي بيتقال عليها بطريقه تبين انها خايفه عليها ...

فكيهه: تعملي ايه يا فكيهه!! تعملي ايه!!

فتكات: هو انتِ لازم تقوليلها يا ستي؟

فكيهه: امال اسيبها على عماها

فتكات: ماهي مسيرها تعرف.

فكيهه: لااا..هو انا افديك الساعه لما ا شمت في الست سعديه .. ؟

فتكات: هي عملت فيكي ايه يا ستي

فكيهه: لولاها كان زماني متجوزه الحج ابو نبيهه.. غيرش هيا طلعت لي زي القضى المستعجل وخطفت الراجل...

فتكات: اهي.. معقوله يا ستي.. يعني لو كنت اتجوزتيه كان زمان الست نبيهه بنتك.. حسره عليكي يا ستي..وعلى حظك الاسود

فكيهه: اسود اما يسود عيشتك.. قومي فزي اعمليلي كوباية شاي.. انتي حتتسايري معايا!!

فتكات: الله ياستي !! هو ايه اصله ده؟!!

فكيهه: امشييي!!

فتكات: حاضر ..حاضر ..

فكيهه:فورتي دمي الهي يحرق دمك

اروح لنبيهه ويحصل اللي يحصل المهم ابرد ناري....

تروح الست فكيهه لشقة الست سعديه

فكيهه تخبط الباب ..

الشغاله تفتح الباب

الست فكيهه: ستك هنا يا بت

الشغاله: ستي!! ستي!!

الست فكيهه: ايه يابت مالك! جتتك اتلبشت اول ما شوفتيني

ايه لدغتك عقربه؟

الست سعديه: مين يابتعه؟

بتعة: دي الست فكيهه ياستي

الست سعديه: خليها تتفضل

نبيهه: انتِ ناويه على ايه يا امه؟

الست سعديه: هيه اللي ناويه مش انا ...

نبيهه: ياامه خالتي فكيهه جايه تزورنا وتباركلي ..عشان فرحي قرب

الست سعديه: ما تبقيش عبيطه وعلى نياتك .. الست دي جايه وراها مصيبه.. وحتقولي امي قالت

الست سعديه تطلع من الاوضه وتسلم على الست فكيهه

الست سعديه: يا الف اهلا وسهلا يا فكيهه يا اختي.. خطوه عزيزه

فكيهه مندهشه: الله يعز مقدارك يا سعديه يا اختي.. امال نبيهه فين؟

سعديه: الشاي يا بت يابتعه ؟ ولا ادوقلك من الكعك اللي عاملينه لفرح نبيهه!؟

فكيهه: هااا! انتوا علمتوا الكعك كمان؟

سعدية: طبعا عملنا الكعك والملبس .. وكروت الفرح ... بس انت مش محتاجه عزومه يا فكيهه يا اختي .. دي نبيه هزي بنتك

فكيهه: يعني سي الافندي خطيبها حيجوزها خلاص

الست سعديه: امال حيخللها!

بتعه الشغاله: الشاي والكعك ياستي

الست سعديه: اتفضلي الشاي ياختي

الست فكيهه: يزيد فضلك

فترة صمت,,,,

الست سعديه: انستي وشرفتي يافكيهه ياختي

الست فكيهه: ان شالله تعيشي ... اقوم انا عشان المعلم هنداوي زمانه جاي.. فتكو بعافيه

الست سعديه: يعافيكي يختي

نبيهه : مش قولت لك ياامه.. انت دايما ظالمة الست دي؟

الست سعديه: ظالماها؟ بس يا بت يا هبله ..الوليه دي مش حيهدلها بال الا اما تفركش الجوازه

نبيهه: ليه بس يا امه.. دي خالتي فكيهه طيبه ودايما بتوعيني وتفطمني.....

الست سعديه: استني بس وانا حثبتلك ان الست دي ما يجيش من وراها الا المصايب

بت يا بتعه.. انتِ يا بت..

بتعه: نعمين يا ستي

الست سعديه: عايزاكي تنزلي عند البت فتكات وتجرجريها في الكلام..تعرفيلي الست فكيهه كانت جايلنا ليه؟

نبيهه: استني يا بتعه ... وهي فتكات ايش عرفها يا امه؟

الست سعديه: حتعرفي دلوقتي .. انزلي يا بتعه

بتعه: حاضر يا ستي

تنزل بتعه لشقة الست فكيهه

تخبط على الباب

فتكات مين؟

بتعه: ان ابتعه يا فتكات

فتكات تفتح الباب

فتكات: في ايه يا بتعه ؟ عايزه ايه؟

بتعه: مالك يا فتكات ؟ مصدرالي الوش الخشب كده ليه؟

فتكات: مافيش .. بس اصل ..

بتعه: اصل ايه وفصل ايه.. مش طايقاني حمشي!

فتكات: خشي .. خشي بس بالراحه لحسن ستي .. متغاظه وعفاريت الدنيا بتتنطط فوق دماغها من ساعة ما نزلت من عندكوا

بتعه: خير الهم اجعله خير

فتكات: انا حقلك بس احلفي الكلام اللي حقولهولك يفضل سر بينا..

بتعه: سر في بير ...

فتكات: بيقولوا ان عريس الست نبيهه سابها عشان....

بتعه: عيب يا فتكات يا بتعه تقولي الكلام ده على الست نبيهه

فتكات: هو انا اللي بقول ! دي العماره كلها بتتكلم

بتعه: هي حصلت ؟ طب انا ماشيه قبل ما ستك تصحى

ترجع بتعه للشقه

الست سعديه: هااا عرفتي حاجه يا بتعه

بتعه: هااا.. لااا .. مافيش أي حاجه يا ستي

الست سعديه: بتعه.. انطقي سمعتي ايه؟

بتعه: استغفر الله العظيم...سامحني يا رب.. حكشف السر...

نبيهه: ما تقولي يا زفته..

بتعه: الحاره كلها بتقول ان عريس ستي نبيهه مش حيجوزها عشان...

نبيهه: عشان ايه ؟؟ قولي ....

بتعه: عشااان ...مشيها بطال..

نبيهه تمسك بتعه تضربها ...

بتعه تصرخ

بتعه: حرام عليكي يا ست نبيهه ..

الست سعديه: حرمت عليكي عيشتك

بتعه: هو انا عملت ايه .. انا قلت اللي سمعته

الست سعديه: سمعتي الرعد في ودانك...

بتعه: وانا مالي انا ..

ما تروحي تتخانقي مع الناس اللي بتتكلم.. ولا يعني مش قادرين على الحمار بتتشطروا على البردعه.

الست سعديه في قمه الغضب

بتزعق لبتعه..

انت كمان بتقلي ادبك .. انا حوريكي

وتنزل ضرب في بتعه

ونبيهه بتعيط ومنهاره

صوت بتعه والست سعديه يطلع لبره

الباب يخبط....

يتبع.....

رابط هذا التعليق
شارك

اسمه كحك يا شهد بالمصري

مش عايزة اقولك على فرحة لمة عمايل كحك الفرح عند العروسة و العريس

لسة موجودة في الفلاحين و المدن الصغيرة و حتى في القاهرة و اسكندرية

مش عارفة اخبار الصعيد ايه .. بس افتكر لسة موجودة

و اهم حاجة ازاي يحافظوا على الكحك بعيدا عن متناول الأطفال

مش عشان مياكلوهوش.. لا .. عشان بيكسروه و يبهدلوه و ميبقاش شكله وحش و هوا رايح بيت العرسان

في انتظار باقي الحلقات

رابط هذا التعليق
شارك

اسمه كحك يا شهد بالمصري

مش عايزة اقولك على فرحة لمة عمايل كحك الفرح عند العروسة و العريس

لسة موجودة في الفلاحين و المدن الصغيرة و حتى في القاهرة و اسكندرية

مش عارفة اخبار الصعيد ايه .. بس افتكر لسة موجودة

و اهم حاجة ازاي يحافظوا على الكحك بعيدا عن متناول الأطفال

مش عشان مياكلوهوش.. لا .. عشان بيكسروه و يبهدلوه و ميبقاش شكله وحش و هوا رايح بيت العرسان

في انتظار باقي الحلقات

منوراني يا قمر.. عارفة ياجميل ان سمه كحك وكنت حكتبها كده..

عموما الف شكر على الملاحظه وحصلحها

:clappingrose:

رابط هذا التعليق
شارك

نبيهه تفتح وهي بتعيط تلاقي الست ام مصطفى وبنتها صفيه والست فكيهه وشغالتها فتكات

الست ام مصطفى: خير اللهم اجعله خير يانبيهه يا بنتي ؟ صوتكو جايب لاخر ...

نبيهه مش قادره تتكلم ...

صفيه تحاول تهديها...

الست فكيهه: امك فين يابت يانبيهه

تطلع الست سعديه شاده بتعه من شعرها

انا هنا يازفت الطين ياللي اسمك فكيهه

الست فكيهه: الله يسامحك.. انا في بيتك برضه

الست ام مصطفى: مايصحش يا ام نبيهه الست جايه تطمن

الست سعديه: هو ايه اللي ما يصحش .. روحي اسأليها بتقول ايه هي وشغالتها على نبيهه بنتي

؟

الست فكيهه: انا ماقولتش حاجة ياختي.. هي بس سعديه دايما كده قارشه ملحتي.

تطلع نبيهه من الاوضه: لا يا خاله .. البت فتكات قالت للبت بتعه ان عريسي حيسبني.....

وتعيط نبيهه بحراره

الست ام مصطفى: ويسيبك ليه يعني. د ه انت ست البنات هو يلاقي زيك فين؟.

الست سعديه: يسلم فمك يا ام مصطفى يا اختي..

الست فكيهه: اه امال.. دي نبيهه دي نوارة حارتنا

الست سعديه: شوفا لوليه ؟! ايش حال لو ما كانتش الشغاله بتاعتك قالت للبت الكلام ده وكلام تاني من قادره انطقه ..... عن نبيهه بنتي

الست فكيهه تنده على شغالتها اللي دخلت المطبخ جو مع بتعه

الست سعديه تنده على فتكات

الست سعديه: انت يا بت مين اللي قالك الكلام اللي قولتهولي

بتعه: كلام ايه يا ستي

الست سعديه: انت حتستعبطي

بتعه: لا والله يا ستي ما بتستعبط ..

نبيهه: يازفتت الطين مش انت قولتي انت البت فتكات قالت لك ان عريسي مش حيجوزني عشان ...

بتعه: انا قولت كده.. يتقطع لساني ..

الست سعديه: وانت يابت يا فتكات؟

فتكات: انا ايه يا ست سعديه؟ هو انا اقدر اقول كلام زي ده .. دي الست نبيهه خيرها عليا

الست ام مصطفى: كده ظلمتي الست فكيهه يا ست سعديه؟

ولازم تطيبي خاطرها

الست سعديه: انا برضه اللي طلعت غلطانه..

الست ام مطصفى: ايوه غلطانه والغلط راكبك من ساسك لراسك..

الست فكيهه بتعيط بدموع تماسيح: حسره عليكي يافكيهه.. دايما مظلومه ..اكمنك غلبانه ومقطوعه من سجره

الست ام مصطفى: قومي استسمحي الست فكيهه يا ام نبيهه والا قسما عظما ما انا داخلالك بيت

تقوم الست سعديه تبوس راس الست فكيهه

وكلهم يروحوا على شققهم

نبيهه: انت ياهبابه ياللي اسمك بتعه

بتعه: نعم يا ستي

نبيهه: لمي حاجتك وامشي من هنا انا مش عايزة اشوف وشك.. طلعيها بره يا اامه

الست سعديه : مش سامعه بتقولك ايه غوري يا بت غوري

بتعه: اروح فين يا ستي ؟ انا ذنبي ايه بس

الست سعديه: ذنبك انك كذابه .. وخلتيني انا سعديه ابوس على راس الحربايه فكيهه

نبيهه: بره.. بره

وتطلع فكيهه لامه بؤجتها من شقة الست سعديه

تلاقي الحاج ابو نبيهه على السلم

الحاج ابو نبيهه:مالك يابت في ايه؟

بتعه: ستي سعديه وستي نبيهه طردوني.. ابوس ايدك يا حاج.. ابوس رجلك.. انا ماليش حته اروحها!!

الحاج ابو نبيهه: استغفر الله العظيم ..قومي يا بت ما تعمليش كده..

الحاج ابو نبيهه يفتح الباب وفي ايده البت بتعه

الست سعديه: ايه اللي رجع البت دي هنا..

الحاج ابو نبيهه: عايزاها تروح فين يا حاجه؟ دي مالهاش غيرنا

الست سعديه: تروح في ستين داهيه. اصلك مش عارف هيه عملت ايه

وتحكي الست سعديه للحاج ابو نبيهه كل الحكايه..

الحاج ابو نبيهه: الكلام ده صحيح يا بتعه

بتعه: اصل يا حاج ..انا..

الحاج ابو نبيهه: انطقي يا بت ....

بتعه: ايوه يا حاج .. البت بتعه والبت نبويه وكلنا عارفين الكلام ده

الحاج ابو نبيهه:يانبيهه.. بت يا نبيهه

نبيهه: نعم يا اابه

الحاج ابو نبيهه: عريسك غير رايه ليه؟ شاف عليكي ايه؟

الست سعديه: سيب البت يا حاج .. حتموت في ايدك

الحاج ابو نبيهه دمه يغلي ويروح عند عريس نبيهه ؟؟ عايز يعرف ايه الحكايه؟

نبيهه: قولتي لابويا ليه بس يا امه .. انت مش عارفه ان دمه حامي ؟ حيروح يتخانق مع عريسي .. مش حتجوز!! مش حتجوز....

الست سعديه: اهمدي يا بت خليني اعرف اشوف صرفة في المصيبه دي...

الست سعديه: ايوه لقيتها.. حكلم ام سي وائل عريسك..

نبيهه : تكلميها تقوليلها ايه يا امه؟

الست سعديه:حفهم منها بصنعة لطافه كده ايه العباره

الست سعديه تطلب ام عريس نبيهه

الووو ساالخير يا ختي..

الشغاله الفليبنيه :يس... من يتكلم؟

انا الست سعديه ام نبيهه.. عايزة اكلم المودام

الشغاله الفليبنيه: دقيقة واخد اكلم مدام...

مدام فريال والدة وائل:

مين يا ميري ؟

ميري الشغاله الفلبينيه: ده مدام سأديه ..المام بتأة اروسه بتاء مستر وائل..

مدام فريال: الوو

الست سعديه: الوو .. ازيك يا فريال ياختي عامله ايه

مدام فريال: اهلا يا مدام سعديه .. خير ان شاء الله

الست سعديه: كل خير يا اختي .. اصلي شفتك ما بتسأليش قولت اسأل انا؟ هو سي وائل اخباره ايه؟

مدام فريال: وائل بخير الحمدلله.. بس هو مشغول شويه ...

الست سعديه: مشغول في ايه؟ قصدي...

مدام فريال: مافيش داعي للقلق يا ست سعديه.. الفرح ان شاء الله في ميعاده..

الست سعديه: لا مش قصدي .. انا بس بطمن عليه.. ما هو ابني برضه...

مدام فريال: اه طبعا .. طبعا..

الست سعديه: طب مش عايزن حاجه يا فريال يا حبيبتي

مدام فريال: اشكرك يا مدام سعديه

الست سعديه: الشكر لله..سلام عليكو

نبيهه: قالت لك ايه يا امه..

الست سعديه: كل خير .. الفرح في ميعاده ..

نبيهه: صحيح يا امه... لولولوولولي.. حتجوز.. حتجوز.... لوولولولولولي

وفجأه تسكت نبيهه:

الست سعديه: مالك يابت ؟

نبيهه: ابويا يا امه.. ابويا .. تلاقيه راح لسي وائل وعمل مصيبه؟

الست سعديه : أي والله يا بت.. يادي الحوسه ... استني اما اشوف من الشباك يمكن يكون لسه ما راحش

نبيهه: يا امه ده نازل بقاله نص ساعه .. زمانه طلع من الحاره

الست سعديه: طب والعمل؟

نبيهه: اتصرفي ياامه ! مش عايزه جوزي يروح مني

الست سعديه: جوزك ايه يا مقصوفة الرقبه! هو لسه كتب عليكِ

نبيهه: حيبقى جوزي يا امه .. حيبقى جوزي .. اتصرفي والا حموت نفسي هه

الست سعديه: يادي الحوسه وانا حعمل ايه دلوقتي ؟

الست سعديه رايحه جايه في الشقة..

شويه تفتح الباب وشويه تبص من الشباك

وهي بتبص من الشباك تلاقي الواد بيومي صبي المعلم .... القهوجي

الست سعديه: واد يا... ما شفتش الحاج ابو نبيهه؟

بيومي: ايوه يا ام نبيهه لسه طالع من القهوه

الست سعديه: اجري الحقه يا بيومي قوله الجماعه عايزيزنك

بيومي يجري عشان يلحق الحاج ابو نبييهه...

ياحاج .. يا ابو نبيهه .. يا حاج...

الحاج ابو نبيهه يركب العربيه ويمشي...

بيومي يرجع للست ام نبيهه..

الست سعديه: هااا لحقته

بيومي : لا والله يا حاجه.. فص ملح وداب

نبيهه: يا مصبتك يا نبيهه.. يا ميلة بختك .. عريسك راااح.. ماحدش حيجوزك .. ااااه يا ااااني

الست سعديه: ولا يهمك يا بت.. انا حتصرف...

نبيهه: حتعملي ايه يا امه

الست سعديه: حركب تاكس والحق ابوكي.. اكيد حيروحله على الشغل

نبيهه: هو انت يعني عارفه الشغل فين؟

الست سعديه: حاخد الواد بيومي ..يدور معايا .. واللي يسأل ما يتهوهش...

تنزل الست سعديه وتاخد الواد بيومي...

الحاج ابو نبيهه يوصل قبلهم ويسأل على وائل خطيب نبيهه

الحاج ابو نبيهه: سلام عليكو

موظف الريسبشن: وعليكم السلام ورحمة الله.. أي خدمه يا افندم

الحاج ابو نبيهه: انا الحاج محمود.. حمى الاستاذ وائل

موظف الريسبشن: اهلا يا افندم .. اتفضل استريح ادي خبر لوائل بيه..

موظف الريسبشن يكلم السكرتاريه.. توصله لوائل...

وائل : الو ايو يا ابني .. خليه يتفضل فورا ..

تنزل السكرتيره:

موظف الريسبشن: اتفضل يا حاج .... الانسه حتوصلك

الحاج ابو نبيهه : الجمال ده كله حيوصلني انا .. ويقولولي اللي عندي دي ست.. دي ست اشهر

السكرتيره: اتفضل يا حاج البيه في انتظارك

وائل خطيب نبيهه يطلع يقابل الحاج ابو نبيهه عند باب المكتب

وائل: اهلا .. اهلا يا عمي... شرفتني.. تشرب ايه

الحاج ابونبيهه: انا مش جاي اضايف يا ابني .. انا جاي اقولك كلمتين ورد غطاهم

وائل: طب اشرب حاجه الاول وقول اللي انت عايزه..

بعد ما يشرب الحاج ابو نبيهه القهوه : بص يا ابني الله .. الله على الجد والجد الله الله عليه

انت المفروض كتب كتابك على بنتي الاسبوع الجاي.. وانا سمعت كده انك عايز ....

وقبل ما الحاج ابو نبيهه يكمل كلامه... تدخل السكرتيره ولسه حتكلم وائل ان في واحده عايزه تقابله..

تلاقيها دخلت فجأه.....

الحاج ابو نبيهه: انتِ ايه اللي جابك يا وليه انتِ

وائل: حمايا وحماتي عندي.. ده ايه السعاده الي انا فيها...

الكلام مش حينفع هنا .. انا عازمكم على الغدا ونكمل كلامنا

الحاج ابو نبيهه: يا ابني انا مش جاي اتغدى ولا أي حاجه... انا بس

الست سعديه: ياراجل .. بيقلك عازمك .. حتكسف عريس بنتك ؟

وائل: اتفضل .. اتفضل يا عمي...

الحاج ابو نبيهه: امري لله

يخرج وائل ومعاه حماه وحماته عشان يتغدوا في المطعم اللي بيحب وائل يتغدى فيه دايما

الجرسون: اهلا وسهلا يا وائل بيه

وائل: اهلا يا رمزي... انا معايا ضيوف ...

الجرسون: تشرفونا يا افندم

ويجهز التربيزه

الست سعديه: ياحلاوة.. ياحلاوة... بسم الله ماشاء الله.. بسم الله ما شاء الله...

الجرسون يجيب المنيو:

الست سعديه ماسكه المنيو ومحتاسه

الحاج ابو محمود ابو نبيهه: بقلك ايه يا بني .. احنا ولاد بلد ومالناش في الاكل ده..

وائل: خلاص يا حاج انا حطلب لك على ذوقي

ويطلب وائل الاكل.. وبعد ما خلصوا

وشربوا القهوه والحلو

وائل : انا سامعك ..كنت بتقول ان فرحي انا والانسه نبيهه الاسبوع الجاي؟

الحاج ابو نبيهه: اه بس انا سمعت ا نك ناوي...

الست سعديه: مش ناوي الا على كل خير .. مش كده يا ابني.. الست والدتك لسه مكلماني ..

وقالت لي ان كل حاجه جاهزه وان الفرح في ميعاده

الحاج ابو نبيهه: مندهش

الست سعديه: بس انا ليا طلب عندك.. بس عشان خاطر نبيهه ما تكسفنيش

وائل: تؤمريني يا حماتي

الست سعديه: ما يؤمر عليك ظالم يا عريس بنتي... انا كنت بس عايزه بعد ما تعملوا الزفه في الاكانده العشر نجوم ...

الحاج ابو نبيهه: اسمه هونتل خمس نجوم يا جاهله

الست سعديه: يا راجل اهي كلها اكاندات.. سيبك منه يا سي وائل واسمعني

وائل : تحت امرك

الست سعديه: عايزه اعمل زفه في الحاره.. تتحاكى بيها الحاره

وائل : وانا ما اقدرش ارفضلك طلب...

الست سعديه: ان شالله تسلم يا ضنايا

يرجع وائل ومعاه الست سعديه والحاج ابو نبيهه للشركه..

ياخد الحاج ابو نبيهه عربيته ويلاقوا الواد بيومي عند الباب

بيومي: رحتي فين يا حاجه وسبتيني هنا

الست سعديه: يا نغه ..

الحاج ابو نبيهه: اركب يا واد حنرجعك معانا

الست سعديه: يركب فين .؟ اجري خد اتوبيس ولا توتوك ارجع فيه

بيومي: امري لله .. وليه مفتريه بصحيح

يرجع الحاج ابو نبيهه والست سعديه للبيت ويلاقوا نبيهه مستنياهم....

نبيهه: عملتوا ايه يا امه؟؟ خير يا اابه؟.

الست سعديه: فرحك الاسبوه الجاي يا بت

نبيهه: لولولولولووللي ...

الحاج ابو نبيهه: اتلمي يا بت لا اديكي قلمين على سداغك

الست سعديه: الله يا حاج سيب البت تفرح

تدخل البت بتعه ....

الست سعديه: انتِ لسه ؟ انا مش قلت لك تغوري من هنا

نبيهه: خلاص ياامه المسامح كريم

الحاج ابونبيهه: بوسي على ايد ستك يابت

بتعه تبوس ايد الست سعديه

سامحيني يا ستي: انا اصلي خفت اتكلم قدامهم.. انت ما تعرفيش الست فكيهه ممكن تعمل ايه؟

الحاج ابو نبيهه : وفكيهه مالها ومالك؟..

الست سعديه: ما مملهاش .. روح انت ياحاج شوف شغلك...

الحاج ابو نبيهه: عندك حق انا سيب المحل يضرب يقلب.. سلام عليكو

الست سعديه ونبيهه: وعليكو السلام ورحمة الله وبركاته.....

يتبع

رابط هذا التعليق
شارك

بعد اسبوع......ليلة الحنا...

فكيهه قاعده ببتفرج على التلفزيون.. وفتكات في المطبخ بتحضر الفطار

تسمع هيصه ودوشه

فكيهه: بت يا فتكات .. انتِ يابت

فتكات: نعمين يا ستي

فكيهه: ايه الدوشه اللي بره دي

فتكات: بيعلقوا زينات فرح الست نبيهه

فكيهه: اهيي... هو الفرح امتى يابت؟

فتكات: النهارده الحنا والزفه في ليله واحده يا ستي

فكيهه: شوف الوليه الناقصة.. حتجوز بنتها وما تعزمنيش..

فتكات: الباب بيخبط يا ستي

بتعه: سالخير يا بتعه؟ امال فين ستك

فكيهه: عايزة ايه يا بت يا بتعه

بتعه: ستي بتصبح عليكي.. وتقولك تشرفينا النهارده المغربيه حنة الست نبيهه

فتكات: لسه افتكرتني دلوقتي ... طيب

بتعه: فتك بعافيه يا فتكات

فتكات: يعافيكي ياختي

فكيهه: انا رايحه شقة الست سعديه

فتكات:ده لسه بدري يا ستي

فكيهه: معلش انا حعمل بأصلي واشوفهم لو محتاجين حاجة..

فكيهه تطلع شقه الست سعديه تلاقي الباب مفتوح

فكيهه: لولولوولي ...ولولوولوولولي...ولولوولولولوولي

ياالف نهار ابيض ياالف نهار مبروك...

الست سعديه: يا الف اهلا سهلا يا فكيهه يا ختي

فكيهه: بقى كده يا سعديه .. تعزميني زي الغرب .. مش كنت تقولي من بدري على الاقل كنت اقوم بالواجب..على العموم احنا لسه فيها.. المعلم هنداوي جوزي راسه والف سيف .. لا يدبح تور عند باب بيتكو ويفرقه على كل اهل الحاره... وهديتي انا حديها لنبيهه بنفسي

الست سعديه: خيرك سابق يا فكييهه يا ختي..

فكيهه: هو انا افديكي الساعه لما افرح بحبيبة قلبي نبيهه.. هي فيمن امال؟

الست سعديه: جوه في اوضتها

الست فكيهه: طب انا داخله اباركلها

الست سعديه: البيت بيتك اتفضلي

فكيهه تدخل اوضة نبيهه

نبيهه: اتفضلي يا خاله

فكيهه: لولووولووي.. الف مبروك يا نبوهتي.. الف مبروك يا حبيبتي

نبيهه: يبارك فيكِ ياخالتي ...

فكيهه: بصي يانبيهه .. في كلمتين عايزة اقولهملك تحطيهم حلقة في ودانك

شفيقه صاحبة نبيهه: طب استأذن انا يا نبيهه

فكيهه: إذنك معاكي يا حبيبتي

نبيهه: ايوه ياخاله سامعاكي

فكيهه: يغلبك بالمال ... اغلبيه بالعيال.... ولا مليم

نبيهه: ازاي بس يا خالة.. يعني اسيب الراجل من غير فلوس

فكيهه: ايوه طبعا.. ولو احتاج حاجه ياخد مصروفه منك.. وبالمعقول.. ما تكتريش

نبيهه: معقوله يا خالتي

فكيهه: اسمعي كلامي وانتِ تكسبي... وحماتك.. اعوذ بالله من الحماه .. اوعي يا بت تسمحيلها تتحشر بينك وبين جوزك!! ولو داستلك على طرف.. تقوليله على طول.. امك سوت .. امك عملت.. واوعي تخليه يقعد مع ابوه وامه لوحديهم... كل ما امه تندهله تروحي طابه عليهم زي القضا المستعجل

نبيهه: طب افرضي عندهم كلام عايزين يقولوه لبعضيهم

فكيهه: حيقولوا ايه يعني؟. وبعدين انتِ مراته يعني مش غريبه.. لازم تعرفي عنه كل كبيرة وصغيرة

نبيهه: وايه كمان ياخاله؟

فكيهه: اوعي يا بت حماتك تقولك بوسي راسي ولا ايدي؟ وانا زي امك والكلام الفاضي ده

تسلمي عليها بطراطيف صوابعك وتبصيلها بنص عين..

نبيهه: ما يصحش يا خاله ...

فكيهه: لا يصح يا بت .. ترفعي راسك فوق قوي وانت بتكلميها.. ولو اشتكت لجوزك

تبتدي في حركات الدلع .. وتعيطي .. تقوليله امك مش طايقاني.. امك بتكرهني.. لحاد ما تكرهيه في امه ويبقى ليكي لوحدك

نبيهه: ليا لوحدي.؟؟ ازاي بس

فكيهه: زي ما بقلك كده ... حاكم الحموات دول لازمن ولا بد توريهم العين الحمرا من اولها.. ولا حتركب على دماغك وتدلدل رجليها

نبيهه: عندك حق يا خاله.. حاكم حماتي دي وليه فشارة وطالعه في العالي مش عارفة على ايه؟

فكيهه: ما عشان كد ه بقولك تعرفيها مقامها من اولها

نبيهه: طب وحمايا

فكيهه: لااا حماكي ده حاجه تانيه.. لازم تخليه يحبك وتصاحبيه.. وتخدميه بعنيكي

عشان كل ما مراته تشتكيله منك ... يكذبها ويقولها ما البت زي الفل اهيه .. انت اللي مفتريه

نبيهه: خالتي ما قولتيلش اعمل ايه ليلة الدخله؟

فكيهه: نعم يا اختي؟؟

نبيهه: ياخاله ما اقصدش ..قصدي يعني اشيل الاخضر والاحمر ولا ايه ؟

فكيهه: اه طبعا:بعد ما تشيلي الاخضر والاحمر.. تحطي من العلبة دي .. وترشي من الكلونيا والبدرة دول.. انا عملاهملك مخصوص من عند عم عشماوي العطار

الست سعديه: يلا يا نبيهه شهلي اهل العريس وصلوا

فكيهه تبوس نبيهه: الف مبروك ياروح خالتك....لولوولوي,,,,لولولوولولي

تخرج نبيهه ووراها صاحبتها وجيرانها بيزفوها ويغنولها...

مدي ايدك يا عـروسه.. مدي ايدك للحنة...

مدي ايدك يا عـروسه.. مدي ايدك وتحنَي...

تقوم الست سعديه والست ام مصطفى ويردوا عليهم

بس الوله يجي.. بس الولة يجي...

يجى عند دارنا .. وادبحلة حمامنا ، واشاورلة يجى

يجي عالتسريحة.. وأحطلوا ريحه...

يتبع....

تم تعديل بواسطة شهد
رابط هذا التعليق
شارك

تصدقي يا شهد اني معرفش الأغاني دي؟

حتى لما كنت أحضر حنة و كده مكنتش بعرف بيقولو ايه

ربنا يستر من البودرة و الكولونيا

:closedeyes:

دايمامنوراني يازياد.. اااه لوتعرفني قعدت ادور على الاغاني دي.. كنت اعرف اغاني تانيه بس نسيت كلماتها :clappingrose:

رابط هذا التعليق
شارك

حماة نبيهه مدام فريال قاعده حاطة رجل على رجل

ومش عاجبها الحال

الست فكيهه بتكلم الست ام مصطفى

هيه مالها نافشه ريشها كده ليه زي ديك البراري

الست ام مصطفى: انا عارفة يختي ! ولا اللي جمبها دي مالها متنشيه كده؟

الست فكيهه: يمكن مش عاجبينهم؟

الست سعدية تضايف اهل العريس

يا الف مرحب .. انستىونا وشرفتونا يا فريال يا ختي

:امووووه....

ترد مدام فريال بالاطة: ميرسي..

تروح شاده اخت مدام فريال:وتاخدها بالحضن

: يا اهلا يا ست قوفلدان هانم

مدام جولفدان بقرف: اهلا

الست سعدية: ومين الامورة اللي جمبك دي؟

مدام فريال: دي ميتهتاب بنتي

الست سعديه: يختي عليها قمر يا اخواتي..

مهيتاب: اهلا تانت

الست سعديه: اهلا يا روح تانت .. امال فين بقيت اخواتك

مهيتاب: سوري يا تانت مش حيقدرو يجيجوا .. اصل البيت صغير

الست سعديه: الوسع في القلوب.. وان ما شالتهمش الارض نشيلهم جوا حبابي عنينا

زغرطوا يا بنات

لولولوولولوي...

فكيهه: حسرة عليكي يافكيهه مش لو كان عندك بت كان زمانها في ..عروسة زي نبيهه

صفية: ما احنا بناتك برضه يا خاله فكيهه

فكيهه: ايوه يا صفية يا بنتي وندرا عليا ليلة فرحك لا اتحزم وارقص

الست ام مصطفى: مش لما يجي العريس الاول

الست سعديه:حيجي ان شاء الله.. ونفرح بيها زي نبيهه

الست ام مصطفى: امييين يارب

صفيه: يا رب يا ااامه

الست ام مصفى: اختشي يا بت

صفية: هو انا عملت ايه يا امه؟

الست سعديه: قومي ارقصي يا فكيهه .. ولا صفية بس اللي زي بنتك.. ونبيهه خلاص ما بقتش بنتك وحبيبتك

الست فكيهه: اصل يا اختي ... حمات بنتك واللي معاها ناس طالعين فيها .. لا يقولوا علينا ناس بلدي

الست سعديه: بلدي .. بلدي.. هما يعني لسه حيعرفونا

قومي يا فكيهه قومي

وتقوم الست فكيهه ترقص والبنات تغني..

وترقص الست سعديه والست ام مصطفى

مهيتاب: ماما ايه الناس البيئة دي؟

وائل اخويا حيجوز من الناس دي يعععع

فريال: بس بعدين يسمعوكي ...

مهيتاب: بس دول بلدي قوي ياماما.

فريال: قلت لك وطي صوتك..انت مش عارفه اللي مش عاجبينك دول باباهم عنده اطيان وعمرات ..كتيير

ميهتاب: دول ؟ امال ليه مش عايشين في فيلا؟

فريال: اصل ده بيت العيله .. وهما بيحبوه ...

جولفدان: ايه يا فريال هو احنا حنفضل قاعدين كتيير

فريال: اه فعلا كفاية كده انا حتخنق.. يلا بينا

فريال وجولفدان يقوموا

الست سعديه تشوفهم

ايه يا ست فريال هانم.. مالسه بدري

ما تخليكوا شويه يا ست قفطان ..

جولفدان: قفطان؟؟ انا قفطان

انا حستناكي تحت يا فريال ...

مهيتاب: خديني معاكي يا تانت

الست سعديه: هي اختك مالها؟

فريال: لا ابدا مافيش يا مدام سعديه .. وياريت ما تأخروش العروسه عشان انت عارفة يادوب حنعمل الفرح في الهوتيل والعرسان حيسافروا على طول...

الست سعديه: لا اا ااا انا متفقة مع اسم النبي حارسه ابنك .. انه الزفة بعد الهونيل لازم تكون من حارتها, وسط اهلها وناسها

فريال: بس وائل ما قاليش الكلام ده؟

الست سعديه: احنا اتفقنا على كده واللي اوله شرط اخره نور....

فريال: اوكي ..اوكي ... انا حتصرف... مع الولد وائل

مدام فريال تمشي

الست سعديه: انا حتصرف مع الواد وائل .!!! ماشي يا ختي ابقي علقيله الفلكة

الست فكيهه: مالك يا سعديه ؟ مالك ياام العروسه

الست سعديه: عكرتلي دمي الست دي؟ مش سامعاها بتقول ايه

فكيهه: ولا يهمك يا سعديه.. حاكم الناس الالفرانكه دول عليهم حاجات!!

بس ولا تزعلي نفسك ... بكره البت نبيهه تعرفهم احنا مين ؟

سعديه: تقصدي ايه يا فكيهه؟

فكيهه: ما اقصدش حاجة ياام العروسة

مالكوا يا بنات ما بتغنوش ليه

غني يا بت ياصفيه... زغرطي يا ام احمد

لولولولولولي

وتغني صفيه

ياحنا ياحنا ياحنا ياقطر الندى

يا شباك حبيبى يا عينى جلاب للهوى

ياخوفي من امك لا تدور عليك

لا احطك في عيني ياروحي واتكحل عليه

ياخوفي من اختك لا تدورعليه

لا احطك في شعر روحي

واتضفر عليه

الست سعديه تعيط... من الفرحه

الست ام مصطفى تهديها تروح معيطة معاها

الحاج ابو نبيهه يكلم الست سعديه على المحمول تستعجل العروسه عشان تلحق الكوافير للزفة

تنزل نبيهه ومعاها مامتها ونسوان الحارة لحاد العربيه

تطلع نبيهه وتروح للكوافير

نبيهه في العربيه مع مامتها

نبيهه: ليه الصربعه دي يا امه حنا وخله في ليلة واحده

الست سعديه: عريسك عايز كده نعمل ايه؟

نبيهه : الله ياامه هو كل حاجه نمشيها زي ما هم عايزين

سعديه: لااا ده انا صممت انهم لازم يرجعوكي واعملك هنا احلى زفة

نبيهه: ارجع هنا تاني يا امه.. حرام عليكي ..

نبيهه: حرمت عليكي عيشتك.. انت مش عايزة اهل حارتك يشوفوكي بفستان الفرح؟؟؟

نبيهه: حاضر يا امه اللي تشوفيه

الست سعديه: يحضرلك الخير يا نن عين امك...

الحاج ابو نبيهه يجبها من الكوافير ....

ويسلمها لعريسها في الهوتيل ....

وتبتدي الزفة.....

اتمختري ياحلوه يازينه

ياورده من جوا جنينه

ياعود قرنفل يا عروسه

والورد ضلل علينااا

صفيه قاعدة جمب مامتها الست ام مصطفى

صفيه: امااا ..اماااا

الست ام مصطفى: فين ايه يا بت سيبي هدومي

صفيه: بقى الواد الحليوه ده عريس البيت نبيهه ؟

ياخواااتي على جماااااله.. يهوس ياامه ياجنن

الست ام مصطفى: عيب يا ابت اتلمي..

صفيه: حسرة عليكي يا صفية

الست فكيهه: ولا حسره ولا حاجه يا عبيطة.. بكره يجلك سيد سيده

صفيه: وهو فين بس يا خاله

فكيهه: كول الاشحطه اللي قدامك دول مش ماليين عينك

صفيه: هما دول يجوا ايه جمب عريس نبيهه ياخالتي

فكيهه: اممم يعني انت عريس نبيهه هو اللي داخل دماغك!

صفية: ايوه ياخاله.. بس خلاص ما منوش فايده.. ا لمنحوس منحوس ولو حطوا على راسه فانوس

فكيهه: لا يا بت طول ما خالتك فكيهه معاكي ما فيش مشكلة الا وليها حل

صفيه: ازاي بس يا خالة؟

فكيهه: تجيلي بكره العصريه على شقتي .. وانا حقلك تعملي ايه...

صفية: بس دول حيسافروا شهر العسل في باريس.. باريس ياخالة..

الست سعديه: بتتودودو مع بعض وسايبنن المعازيم ؟؟

صفيه:اعمل ايه بس يا خالتي ؟. اصلي ما اعرفش حد هنا ...ونبيهه هيه صاحبتي الوحيدة

الست سعديه: عقبالك يا بت .. ربنا يرزقك بابن الحلال اللي يقدرك ويصونك

صفية: امييييين

الست ام مصطفى: من بقك لباب السما يا سعديه يا اختي...لولوولولولولوولولولي

صفية : الا قوليلي يا خاله.. الست اللي اسمها فريال تبقى ام سي وائل عريس نبيهه

اصلي سمعت ان الست امه تعيشي انت

الست سعديه: لااا دي مرات ابوه ..وهيه اللي ربته من هو عيل صغير زي امه .. تمام

والست اللي اسمها ...

صفيه: جلفدان ياخاله

الست سعديه: تبقى خالته اخت امه شقيقتها

.

صفيه: والخمس بنات ..اسم الله عليهم يبقوا اخواته من امه ولا من ابوه

الست : سعديه: من ابوه.. يعيني مالوش اخوات شققا

الست ام مصطفى: بطلي رغي يا بت ياحشريه

الست سعديه: ماتيسبيها يا ام مصطفى الله ..

صفيه: هي امي كده دايما نقراها من نقري مش عارفة ليه يا خاله

الست ام مصطفى: هي امك حمقيه بس قلبها زي اللبن الحليب

فكيهه: ما تنقطونا بسكاتكم خلونا نتفرج عــــ الناس اللي بتنطط زي القرود دي

ما تروحي تعملي زيهم يا بت صفية يمكن تفرج

صفيه: يانهاري .. ده كان مصطفى اخويا يقطع خبري

فكيهه: سيبك من اخوكي العبيط ده مش حينفعك .. اسمعي كلامي

الست ام مصطفى: تسمعك كلامك في ايه يافكيهه؟

فكيهه : ابدا كنت بقولها تهز طولها شويه... وتروح ويا البنات بدل ما هي قاعده من الستات العواجيز

الست سعديه: عندها حق يا ام مصطفى .. سيبي البت تشوف حالها

الست ام مصطفى بعصبيه: تشوف حالها يعني ايه؟.؟

الست سعديه: ما تتحمقيش قوي كده يا عزوزه يا ختي

ام مصطفى:يخيبك يا سعديه من زمان ما حدش ندهلي بالاسم ده ..

الست سعديه: طب وحياة نبيهه عندك ما تزعلي البت وتسيبها ترقص وتفرح زي اللي في سنها

الست ام مصطفى: ايوه يا ختي لكن...

الست سعديه: ما لكنش ولا حاجه.. مش يمكن تبقى ليلة السعد عليها.. وتحصل البت نبيهه

الست ام مصطفى: روحي يا بت .. روحي

تجري صفيه وترقص قدام نبيهه وعريسها

ابو وائل عريس نبيهه عمال يتفرج على صفيه ومبسوووط ومدام فريال متغاظه .. وهو ولا حاسس ......

يخلص الفرح

وتروح نبيهه وعريسها على الحاره وتتعملهم زفه تانيه وبعديها يطلعوا على المطار

يتبع....

تم تعديل بواسطة شهد
رابط هذا التعليق
شارك

نبيهه مع عريسها في باريس

نبيهه بدور على علبة البودرا والكلونيا

عماله تدور مش لاقياها

نبيهه قلبت الشنطة تدور عليها

وائل: بتدوري على حاجه يا روحي

نبيهه: علبة صغيره ..

وائل: هي دي اللي بدوري عليها...

نبيهه: أيــــــوة..... لقيتها فين؟

وائل: كنتِ حاطاها على التسريحه .. ايه دي ياناني؟

نبيهه: مين ناني دي؟

وائل: انت .. بدلعك..

نبيهه: ان شالله تسلم ياسي وائل..

وائل: سي وائل؟ انا اسمي وائل وبس

نبيهه: حاضر يا ااا وائل

وائل: شاطرة يا ناني

وائل يدخل التواليت

نبيهه تفتح العلبة

ترش من الكلونيا وتحط شوية بدرة

وائل يطلع من التواليت..

وائل : ايه القرف ده؟؟

تروح نبيهه راشه من الكلونيا في وش وائل وهي مبسوووطه

وائل: بس كفايه ... ايه الريحه المقرفة دي؟ وايه اللي انت ملطخة بيه وشك؟

نبيهه: جابتهالي خالتي فكيهه من عند عم عشماوي العطار

وائل : بقلك ايه انا مش حمل القرف ده !!! انا حنزل 5 دقايق تكوني شلتي القرف اللي على وشك .. وحطيتي من البارفيم اللي على التسريحه.. الكلونيا يعني قال عشماوي قال

وينزل وائل ويرزع الباب وراه

نبيهه: هو زعل ليه ؟ هيه الريحه وحشة ولا ايه !

يظهر انه مالوش في الكالونيا.. يلا هو ايش فهمه في الروايح الحريمي

اما اشوفلي حاجة اكلها ..

ايوه .. انا كنت حاطه شوية طعميه مع فحل بصل وفصين توم.. اكلهم على بال ما يجيبوا العشا

واعمل شوية زيت على شعري .. اصل راسي واجعني من الششوار والبنس اللي على دماغي

بس مش حلحق اعمل كل ده.. سي وائل..يووه قصدي وائل راجع بعد 5 دقايق

يلا الف لي ساندشت اخده في بقين...

فين الكالونيا اللي قالي عليها

اهي اللكونيا اللي قالي عليها....

اما اشوف: ياحلاووة يا ولااااد!! ايه الريحه الحلوة دي ؟ بس برضه الكالونيا بتاعتي احلى

يالهوي ده قرب يرجع

نبيهه تحط البارفيوم

وتشيل المكياج اللي كانت حاطه

وائل يفتح الباب :

ايوه كده ..

ويقرب وائل من نبيهه.. ريحة البصل التوم فايحه منها

وائل : يعععععع ....حرااااااام عليكي.. في واحده عاقله تاكل بصل وتوم ليلة دخلتها

نبيهه: اصل خالتي فكيهه قالت لي....

برضه خالتك فكيهه.. وبعدين ايه اللي انت حاطاه في شعرك؟؟

نبيهه: ده زيت خروع .. بيطري الشعر

وائل: حبكت يعني تحطية النهادره؟؟ ده التدبيسه السوده دي ...

نبيهه: الله يسامحك ياسي وائل.. اهي اهي... بقى انا تدبيسة

وائل : طب بس ..بس ما تعيطيش... بصي احنا حنتفق على حاجة ..

نبيهه: نتفق على ايه؟

وائل: خشي دلوقتي خدي دش وبكره الصبح ننزل انا وانت .. واخليهم يعملولك نيو لوك

نبيهه: يعني ايه نيو شوك دي؟

وائل: نيو لوك يا قلبي يعني شكل جديد.. هتبقي زي القمر

نبيهه: هو انا يعني وحشة؟ ولا وحشة؟

وائل: حلوة وزي القمر يا ناني.. بس حتبقي اجمل.. جربي مش هتخسري حاجة.. اتفقنا

نبيهه: اتفقنا

وتاني يوم الصبح

بعد الفطار ... ينزل وائل ونبيهه معاه ويشتريلها شوية هدوم

ويوديها على الكوافير ....

وبعد ما يخلصوا مشاوير يعزمها على العشا

نبيهه: انا مش عارفة امشي بالكعب

وائل: بالراحة امشي بالراحة...

وائل ماسك ايد نبيهه لحاد جو المطعم

نبيهه تقعد على الكرسي... الجارسون لسه بيحاول ياخد البالطو من نبيهه

نبيهه: اوعى كده البالطو بتاعي

وائل: حيرجعه ياماما.. :

نبيهه: وياخده ليه من اصله الحرامي ده

وائل: اللهم طولك يا روح .. انت باين لك عايزة تتغيري خالص

نبيهه: واتغير ليه. اكونش كوتش عربيه؟

وائل: كوتش ايه بس؟ بعدين.. افهمك..

تحبي تاكلي ايه

ولا بلاش انا حطلب اكل ونروح ناكل في الهوتيل .. مش ناقص فضايح

قومي ..قومي يلا

ويرجع وائل ونبيهه للهوتيل ومعاهم الاكل

وائل بياكل بالشوكة والسكينه ونبيهه بتلغ

وائل: على مهلك ياناني.. كلي بالشوكة والسكينه

نبيهه: ما اعرفش اكل غير كده

وائل: انا حعلمك... امسكي الشوكه والسكينه زما انا بعمل... وتاكلي كده...

نبيهه: وليه العك ده..

وائل: عك ! بقى اللي بعلمهولك عك؟ والزروطه اللي انت فيها هي اللي اخر شياكه؟!

بصي انا قايم انام.. تصبحي على خير...

نبيهه: انت حتنام يا سي وائل

وائل: ايوه .. عايزه حاجة...

نبيهه: كنت عايزة التليفون ..

وائل: عايزة تكلمي بابا وماما؟

نبيهه: لااااا عايزة اكلم خالتي فكيهه

وائل ياخد غطا ومخده ويخرج ينام بره من غير ولا كلمه

يتبع.........

رابط هذا التعليق
شارك

السلام عليكم ورحمة الله..

شهودة الجميلة..وحشانى كتير والله

عايزة أكتب لك فى كذا موضوع وكل ما أنوى ، أدخل فى عركة وأنشغل :)

حمدلله على سلامتك وكل سنة وانت طيبة بمناسبة عيد ميلادك اللى فات بقاله كتير..

مش بتنزلى مصر ولا ايه؟ عايزين نشوفك..

وكفاية كده احسن حأشتت الفكرة الرئيسية للموضوع وأخرج عن السياق closedeyes.gif

تسجيل متابعة ..

clappingrose.gif

{ لَّقَدْ كُنتَ فِي غَفْلَةٍ مِّنْ هَـٰذَا فَكَشَفْنَا عَنكَ غِطَآءَكَ فَبَصَرُكَ ٱلْيَوْمَ حَدِيدٌ }

رابط هذا التعليق
شارك

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

    • لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

  • الموضوعات المشابهه

    • 15
      عندما كان هيكل منظراً ولسانا لعبد الناصر ومن بعده موسى صبري للسادات كنا نستطيع ان نسمع تبريرات مقنعة وكلام متزن -بغض النظر عن الخطأ والصح- وعندما غابت تلك العقول المنظره لخرج لنا امثال الدقاق والقط وسمسم فأصبح التنظير يتم الآن بطريقة اللمبي وخالتي فرنسا مثال واحد فقط لاغير (اخبار اليوم) http://akhbarelyom.org.eg:81/akhbarelyom/a...p;z=50&m=11 :sad:
    • 11
      بنت خالتي لميس ............. كنت ألاعب بنت خالتي لميس ذات الربيع الخامس وأشاكسها وكنت أحتسي كوبا من الشاي فطلبت مني أن أترك لها من كوب الشاي ولو قليل وكانت ذاهبة مع خالاتي وأولادهم للبحر فسألتها ماذا تريدين الشاي أم البحر فقالت الشاي والبحر ؟ فتذكرت بقولها قصة الشيخ والبحر ( العجوز والبحر ) للأديب آرنست هيمنجواي وكانت من المقررات علي وأنا في الصف الثالث الثانوي في دولة الإمارات العربية المتحدة وكانت ترجمة عنوانها الشيخ والبحر رغم أن الترجمة الصحيحة هي العجوز والبحر وجاءت ترجمة القصة ترجمة ردي
×
×
  • أضف...