سكر بتاريخ: 30 أكتوبر 2008 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 30 أكتوبر 2008 مش كل التعليم ليست المشكلة الوحيدة فى مصر ولكنة المشكله الوحيدة التى اذا تم حلها يتم حل باقى المشاكل وبالتالى اذا لم تومن الدوله بان التعليم هو كل شى فى الحياة وهو اساس الحياة وتمهد الراى العام لذلك يبقى عمر ما هيكون فى دوله ولا تقدم هتبقى دوله هشة وحكومات هشة لان ببساطة انخفاض مستوى التعليم يعنى انخفاض الكفاءات الموهله للقيام بدور القيادة وبالتالى اذا حاولنا ان نصلح التعليم على الطريقة المصرية يبقى هنلف فى حلقة مفرغة لان ببياطة انا اشك فى الكفاءات الحالية بلاش نفكر فى اختراع العجلة من الاول لازم نبدا من حيث انتهى الاخرين احنا مش احسن من كوريا ولا ماليزيا لازم نعرف الناس دة عملت اية ونعمل زيها الاول ونشوف محتاجين فلوس اد اية وندبرها منين يكفى ان نعرف ان كوريا فى بداية حركه نموها قامت بصرف 50% من اجمالى الدخل القومى على التعليم فقط حتى يتم تصحيح المسار رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
mizo بتاريخ: 30 أكتوبر 2008 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 30 أكتوبر 2008 [size="6"]من وجهة نظري نظامنا سئ نعم ونحتاج لتعديلة انا اسف انى اقولك ان مافيش نظام من اساسه منظومه التعليم فى مصر = صفر زى بتاع كاس العالم انا ابنى لقيت المدام بتقولقى ان المدرسه هاتخليه يتاخر ساعه يوميا ويذهب الى المدرسه يوم السبت من 10الى 12 علشان مستواه في العلوم كان عالى والان ابتداء ينزل مش نزل فلازم extra lesson انا بعبطى قلت مافيش مشاكل وزى العبيط سالت مدير المدرسه عن التكاليف وحقيقى شكلى كان وحش والراجل بيقولى ده واجب المدرس وابنى مستواه عالى ولكن للمدرس الحق فى اختياره لانه شايف انه لازم يكون من الاوائل وده على حساب المدرسه وتوفر له وجبه حلال و مشروب كل ده علشان المدرس شايف ان مستواه قل شويه من95الى 82 ممكن حد يقولى ايه ده على فكره ابنى فى grad 7وسنه 13 سنه ومطلع عينى واناوهوااصحاب واخواته 2 برضه اولاد مطلعيين عينى الله يرحمك ياوالدى احنا 8 ربانا كويس اانا مش عارفااربى 3 تخيل إن وزير الصحة صرح إن ماعندوش فكرة خالص عن بيع المستشفى :) مين قالك ده هو اللى جايب المشترى تلاقيه بس اما اتفضحت العمليه قال معرفش لما مايعرفش يبقى شرابه خرج ويستقيل تسمع عن شركه اسمها فاكسيرا بقى وارئها لغايه مابعها والفضيحه بتاعتها جت ريحتها لغايه جنوب الافيريقى واسال عناالمشترين الجدد وسلم لى على الفساد يا سى السيد :) :) ودى علشانك :) رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
ترنيم بتاريخ: 30 أكتوبر 2008 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 30 أكتوبر 2008 والله شوفت صورة الطفل فى التليفزيون كنت حاسة ان قلبى هيتخلع من مكانه ربنا يصبر أهله ويجعله من الولدان المخلدين فى الجنة الى هيأخدوا بإيد أهلهم ويدخلوهم الجنة ....................آمين وحيدة في غربتي ...أسيرة في عزلتي ....الي حين ألقاكم يا أحبتي رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
ترنيم بتاريخ: 30 أكتوبر 2008 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 30 أكتوبر 2008 أنا مش هقول التعليمات بتقول ما نضربش الولاد فى المدارس ولكن هقول إييييييييييييييه مفيش فى قلوبكم رحمة يا بشر وحيدة في غربتي ...أسيرة في عزلتي ....الي حين ألقاكم يا أحبتي رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
blbl بتاريخ: 30 أكتوبر 2008 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 30 أكتوبر 2008 تبلغ ميزانية الحكومة للتعليم فى مصر حوالى 26 مليار جنيه سنويا يذهب 93% منها للرواتب و الأجور.... المشكلة جزئين :1-قلة مخصصات التعليم وديه ممكن تزيد عن طريق a) تسريح 3/4 الامن المركزي وتوفير تمن العصيان المكهربة والرصاص المطاطي والبلطجية :) زيادة مصروفات التعليم الجامعي لتتناسب عكسيا مع مجموعك c) زيادة مصروفات الدراسات العليا ولتدفع علي اقساط طويلة المدي d) " اجبار" فطاحل رجال الاعمال علي التبرع للتعليم تحت مسميbusiness development يعني كل ما مستوي التعليم علي وكفاءة الخريج تزيد ارباح المؤسسات تزيد. احد الاشخاص تبرع ب100 مليون جنيه منذ اسبوع لجامعة بالغرب. يا تري ما هو حجم تبرعات سويرس وخميس ونصير وعز وبقية الشلة. في المقابل تلزم كل قسم بكلية ليكون له advisory board من الصناعة عشان نعرف الناس دية عايزة مننا اه كقسم. هل خريج قسم الاتصالات تنقصة مواد او مهارت للعمل عند السيد سويرس لو اه قلنا ايه واحنا مجبرين نحسن بضاعتنا. e) زيادة عدد المدارس الحكومية بمصروفات. النقطة السيئة هنا انها ستجعل المدارس المجانية للفقراء مما يساعد علي زيادة الفجوة بين الطبقات. بعض الدول عالجت ذلك بان جعلت مصريف المدرسة تتناسب مع دخل الاسرة. المشكلة في مصر هو استحالة تحديد دخل الاسرة. في المقابل يلزمنا 2) ترشيد النقات عن طريق الاتي a) تقليص عدد خريجي الجامعات الحكومية الي العدد التي يقبله السوق. فما معني تخريج 14000 محاسب كل سنة وفي النهاية يعمل سائق تكسي او تخريج مهندس مدني ليمارس مهام الملاحظ طيب مكفاية دبلوم. هذا العدد من الخريجين تعليمة مجاني. اذا لم تؤهلك قدرتك للحاق بجامعة حكومية وخلاص هتععلم علي نفسك لو مبيقتش مهندس ولا دكتور استثمر في تعليم نفسك وادخل جامعة خاصة :) تقليل عدد الاساتذة والمعيدين. كل استاذ يشتغل زي ميرضي ربنا ومفيش تثبيت للمعيدين. يعني بقية دكتور ورينا عرض كتافك ولما يفضي مكان نعمل اعلان واللي عايز يتقدم. c) تقليل عدد الكادر الاداري في وزارة التعليم والمدارس d) الغاء بعثات الاشراف المشترك. e)الغاء بعثات المواد الانسانية واستبدالها بانتداب اساتذة اجانب مع دفع راتب صغير لهم اثناء ما يطلق عليه sabbatical f) تقليس عدد المكاتب التعليمية في السفارات والاستعاضة عنها بمكاتب مركزية بتشتغل بجد h) توقيع اتفاقيات مع الجامعات في الخارج للحصول علي منح للطلاب المصريين والزام الطالب بالرجوع الي مصر او دفع قيمة المنحة علي اقساط ميسرة رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
جويرية بتاريخ: 31 أكتوبر 2008 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 31 أكتوبر 2008 قرأت إمبارح معلومة غريبة جداً عن الدنمارك .. تخيل يا عزيزي إن في إحصائية إتعملت سنة 1925 يعني داخلين على 100 سنة أهو .. ولم يجدوا شخص أُمي واحد في الدنمارك ........ يـــــــــــــــــــــــــاه وإحنا لسه بنتكلم في 28 % نسبة رسمية - بعد التعديل والحبشتكانات - يعني 22 مليون شخص لا يقرأ ولا يكتب في مصر .... وسلامات يا نظام التعليم مش مهم عدد اللي مش بيعرفوا الكتابة و القراءة المهم عدد اللي ملهمش شغلة بيسموا اللي مبيعرفش يشتغل حاجة أخرق طيب عندنا كام واحد اخرق غصب عنه يعني عشان التخصص بتعاه أو الشهادة العليا اللي هوه حصل عليها ملهاش شغل و في نفس الوقت هوه ميعرفش يشتغل حاجة زي فلم الأيدي الناعمة كدة معندوش أي خبرة في مجال تاني ده حتي مجال دراسته محتاج برضه دراسات متخصصة أكتر الا بذكر الله تطمئن القلوب رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
blbl بتاريخ: 31 أكتوبر 2008 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 31 أكتوبر 2008 الشهادة العليا اللي هوه حصل عليها ملهاش شغل طيب ولية راح ياخد الشهادة لعليا دية لما هي ملهاش شغل. المشكلة مشكلتة هو. احد الاصدقاء كان مهندس ميكانيكا ومعيد واول دفعته في جامعة حكومية. مع حمي الانسان الالي قرر انه يعمل الرسالة في مصر عن تطوير في منظومة الحركة في الروبوت. نصحتة يا ابني بطل تهريج هتجيب فلوس وامكانيات منين مسمعش الكلام. وخذ تشجيع من كثير من المغيبين ومنهم رئيس القسم. النتيجة ان الواد يا حسرتاة قضي فترة الماجستير وطبعا لم ينجز شئ وانتهي به الحال خارج الجامعة. رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
جويرية بتاريخ: 1 نوفمبر 2008 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 1 نوفمبر 2008 الشهادة العليا اللي هوه حصل عليها ملهاش شغل طيب ولية راح ياخد الشهادة لعليا دية لما هي ملهاش شغل. المشكلة مشكلتة هو. احد الاصدقاء كان مهندس ميكانيكا ومعيد واول دفعته في جامعة حكومية. مع حمي الانسان الالي قرر انه يعمل الرسالة في مصر عن تطوير في منظومة الحركة في الروبوت. نصحتة يا ابني بطل تهريج هتجيب فلوس وامكانيات منين مسمعش الكلام. وخذ تشجيع من كثير من المغيبين ومنهم رئيس القسم. النتيجة ان الواد يا حسرتاة قضي فترة الماجستير وطبعا لم ينجز شئ وانتهي به الحال خارج الجامعة. برغم أن التعليم الثانوي غالبا ملوش وظيفة بس برضه أفضل من التعليم الفني برغم ان التعليم الفني 12 سنة أو 14 سنة تعليم و ده شئ مش قليل لكن برضه الطالب مبيتعلمش حاجة الا بذكر الله تطمئن القلوب رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
جويرية بتاريخ: 1 نوفمبر 2008 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 1 نوفمبر 2008 إقتباس(ELSHAMY @ Oct 30 2008, 11:12 AM) و يبلغ ما تصرفه الأسر المصرية على التعليم حوالى 30 مليار جنيه سنويا يذهب معظمها للدروس الخصوصية... 30 مليار جنيه مصاريف الدروس الخصوصية طيب ما نعترف ان التعليم في المدارس ده شئ فاشل وكل واحد يعلم اولاده في بيته علي الأقل حيوفر حوالي 9 أو 10 ساعات ضايعين يوميا في المدرسة الا بذكر الله تطمئن القلوب رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
blbl بتاريخ: 1 نوفمبر 2008 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 1 نوفمبر 2008 [size="6"]من وجهة نظرينظامنا سئ نعم ونحتاج لتعديلة انا اسف انى اقولك ان مافيش نظام من اساسه منظومه التعليم فى مصر = صفر زى بتاع كاس العالم استاذ ميذو لما احنا الدنيا خرربانة كده وملهاش حل في التعليم ممكن حضرتك تفسري ازاي العيال المتخرجين عندنا لسة موجودين في السوق العالمي ونجحين. بص علي mcmaster عندك اسمها با مك مصري عدة مناصب في انشطة الطلاب يرئسها مصريين شباب 25 و 26 سنة. بص في البرتا او في كالجري اعود واكرر تعليمنا فيه مشاكل ويحتاج تعديل بس حرام نقول انه صفر بالمناسبة ممكن حضرتك تشرحلنا ابن حضرتك لما يخلص الهاي سكول هيدخل الكلية ازاي ياعني ما هو المكافئ للثانوية العامة في مصر رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
جويرية بتاريخ: 1 نوفمبر 2008 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 1 نوفمبر 2008 اما عن المدرس هيثم اللي عمره 23 سنة ده برضه مثال حي للأهمال اللي ممكن يؤدي الي القتل المفروض المدرسين الجدد بيبقي ليهم تدريب من المدرسين اللي أقدم منهم لكن ده مبيحصلش بيتعين المدرس بناء علي شوية الكلام اللي درسهم في الكلية عن التربية و التعامل مع الطالب لكن في الواقع التعامل مختلف المدرسين عارفين ان مفروض الواحد ميمدش ايده علي الطالب ابدا ممكن يضربه بعصاية وطبعا هوه متعين جديد ومحدش قهمة حاجة الا بذكر الله تطمئن القلوب رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
blbl بتاريخ: 1 نوفمبر 2008 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 1 نوفمبر 2008 الشهادة العليا اللي هوه حصل عليها ملهاش شغل طيب ولية راح ياخد الشهادة لعليا دية لما هي ملهاش شغل. المشكلة مشكلتة هو. احد الاصدقاء كان مهندس ميكانيكا ومعيد واول دفعته في جامعة حكومية. مع حمي الانسان الالي قرر انه يعمل الرسالة في مصر عن تطوير في منظومة الحركة في الروبوت. نصحتة يا ابني بطل تهريج هتجيب فلوس وامكانيات منين مسمعش الكلام. وخذ تشجيع من كثير من المغيبين ومنهم رئيس القسم. النتيجة ان الواد يا حسرتاة قضي فترة الماجستير وطبعا لم ينجز شئ وانتهي به الحال خارج الجامعة. برغم أن التعليم الثانوي غالبا ملوش وظيفة بس برضه أفضل من التعليم الفني برغم ان التعليم الفني 12 سنة أو 14 سنة تعليم و ده شئ مش قليل لكن برضه الطالب مبيتعلمش حاجة استاذة جوبرية انا مش فاهم رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
se_ Elsyed بتاريخ: 1 نوفمبر 2008 كاتب الموضوع تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 1 نوفمبر 2008 مقال هام ومحترم يتعلق بموضوع التعليم في جريدة المصري اليوم بالأمس أي فكر.. وأي مستقبل؟ بقلم سليمان جودة ٣١/ ١٠/ ٢٠٠٨ جاءتني من الدكتور حسام بدراوي، رئيس لجنة التعليم في الحزب الوطني، أوراق تقدمت بها اللجنة إلي مؤتمر الحزب، الذي يبدأ أعماله صباح غد.. وليس معروفاً، إلي الآن، ما إذا كان هذا المؤتمر الخامس للحزب الحاكم، سوف يعطي القضية التي يحملها الدكتور بدراوي، علي كتفيه، الحفاوة التي تليق بها، وسوف يستشعر خطورة ما في الأوراق، أم أن التعليم سوف يؤخذ، في أثناء المؤتمر شأنه شأن أي قضية أخري، لنظل نتراجع عاماً، بعد عام.. وإذا كان للناس رجاء، عند القائمين علي المؤتمر، فهو أن الشعار المطروح هذا العام، لا يجب أن يكون هو المهم.. فالأهم هو ما تحت الشعار.. الأهم هو ما يريد الحزب أن يقدمه للناس، من أفعال، بعيداً عن كلام سوف يقال ثم يكون مصيره نفس مصير شعارات المؤتمرات الأربعة السابقة! يريد الناس أن يكون المؤتمر فرصة لإظهار اختلاف الرؤي داخل الحزب، حول شتي القضايا، وإعلان صراع الأفكار، حول مختلف أزمات المجتمع، وليس مناسبة لتأكيد التطابق التام، بين كل الرؤي والأفكار... وإذا كان هناك رهان علي الحزب، وعلي مؤتمره، فليس لأنه الحزب الوطني، وإنما لأنه الحزب الذي يحكم، ولأنه الحزب الذي يبدو لنا مما في الأفق، أنه سوف يظل يحكم إلي أمد غير منظور، وبالتالي فهو مسؤول، وذنبه فيما تعانيه الأغلبية من المواطنين، أنه يحكم. ولذلك فهو مسؤول بهذه الصفة ولا كيان غيره مسؤولاً عن سوء الأحوال التي تعيشها غالبية المصريين! وإذا كان الحزب في حاجة إلي شيء اليوم، فهو في حاجة شديدة إلي أن يأخذ عن تجارب الأحزاب الحاكمة في الدول التي تجاوزت أزماتها ونهضت، وهو في حاجة أكثر من شديدة، إلي أن يتطلع إلي مسارات أحزاب أخري في دول كانت خلفنا، وكانت علي حافة السقوط، فإذا بها تقوم، وتتقدم علينا بمراحل، بينما نحن مشغولون في عام بالمواطنة شعاراً للمؤتمر، وفي عام آخر بالفكر الجديد، وفي عام ثالث بالفكر الجديد لمستقبل بلدنا.. شعار هذا العام! لماذا لا يأخذ الحزب الوطني، عن تجربة الحزب الحاكم في المكسيك ـ مثلاً ـ وهو حزب قريب إلي حد بعيد، من ظروف الحزب الوطني، ولكنه هناك وصل بالبلد من خلال إيمانه بفكرة تداول السلطة، إلي ما وصل إليه الآن، ووصل بنا الحزب الوطني إلي ما تراه، وأراه، ويراه كل مواطن، علي كل مستوي؟! لماذا لا يتبني الحزب قضية محددة، تكون هي مشروعه الأول الذي يعمل عليه لعشر سنوات مقبلة، وتكون هي قضية العقد القادم، من الآن، ولعشرة أعوام سوف تأتي.. فما نعرفه جميعاً، أن كل الملفات في كل المجالات، في حاجة إلي من يتصدي لها، وأنه ليس هناك ركن في البلد، إلا وفيه انتكاسة، وأن التعرض للانتكاسات كلها، في وقت واحد، لن يؤدي في الغالب، إلي تحسن نوعي في حياة الناس... ولذلك فالتركيز علي واحدة، بالتوازي مع الاهتمام بسائر ما نواجهه، يمكن أن يؤدي إلي إنجاز مؤكد فيها! ولو أن أحداً من قادة الحزب فكر في أن يطالع الصفحة الخامسة من ورقة البعثات الخارجية، في أوراق التعليم المقدمة من الدكتور بدراوي، فسوف يجافيه النوم، حين يكتشف أن البعثات الخارجية في عام ٢٠٠٥ ـ ٢٠٠٦ كانت ٨٣٩ بعثة، وأنها في عام ٢٠٠٦ ـ ٢٠٠٧ انحدرت إلي ٩٩ بعثة فقط، بما يعني بالأرقام، أننا نتراجع بالأميال، ولا نتقدم بالخطوات. وما نرجوه ألا يقول أحد إن المقارنة بيننا وبين السعودية غير عادلة، حين نعرف أن مبعوثيهم إلي الخارج، الذين سوف يدخلون سوق العمل، عام ٢٠١٥، وصلوا إلي ٣٠ ألفاً، نصفهم في مرحلة البكالوريوس، والنصف الآخر في الدراسات العليا، في أعلي جامعات العالم! كيف يتحدث الحزب، عن «فكر جديد لمستقبل بلدنا» بينما هذا هو مؤشر البعثات الخارجية، خلال عامين فقط؟!.. أي فكر.. وأي مستقبل، بينما هذه هي أرقام وزارة التعليم العالي ذاتها؟! حين أراد محمد علي، في أوائل القرن ١٩، أن يكون لديه فكر جديد، أرسل بعثاته إلي فرنسا، ليأتي به من هناك، وحين ينقطع البلد عن العالم، باختصار البعثات إلي هذا الحد الخطر، فمن أين يمكن أن يأتيه الفكر الجديد؟!.. هل سوف يخترعه الحزب؟!.. لا نظن، لأنه لو كان قادراً في هذا الاتجاه، لكان الأثر قد ظهر في الشارع من زمان. بما إني أعمل بالسعودية .. فأستطيع أن اقول بكل ثقة .. إنتظروا الصاروخ السعودية الذي حتماً سينطلق قريباً .. ولكن العملية تحتاج إلى 20 عاماً على الأقل من الأن لكي يُبت هؤلاء المتعلمون أنهم جادين في تطوير وتحسين بلدهم .. فالملك عبد الله منذ ان تولى الحكم من حوالي 3 سنوات تقريباً وهو يُعطي أولوية للتلعيم ... وظهر هذا واضحاً في إعلانته تأسيس جامعة الملك عبد الله للعلوم والتكنولوجيا التي ستتبنى الموهوبين من مختلف انحاء العالم وتعلمهم بالمجان بمنح دراسية .. وذلكك أُعلن الإسبوع الماضي عن تأسيس اكبر جامعة للبنات في الرياض .. وبالتالي فطنت الحكومة السعودية إلى إن الإستثمار في التعليم هو المستقبل وهو الباقي .. يعني لا بترول ولا ذهب ولا دياولو .. لكن الكُره الان في ملعب الشباب السعودي وعليه أن يُثبت أنه عند حُسن الظن .. الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق .. و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة .. فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً .. و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
جويرية بتاريخ: 1 نوفمبر 2008 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 1 نوفمبر 2008 الشهادة العليا اللي هوه حصل عليها ملهاش شغل طيب ولية راح ياخد الشهادة لعليا دية لما هي ملهاش شغل. المشكلة مشكلتة هو. احد الاصدقاء كان مهندس ميكانيكا ومعيد واول دفعته في جامعة حكومية. مع حمي الانسان الالي قرر انه يعمل الرسالة في مصر عن تطوير في منظومة الحركة في الروبوت. نصحتة يا ابني بطل تهريج هتجيب فلوس وامكانيات منين مسمعش الكلام. وخذ تشجيع من كثير من المغيبين ومنهم رئيس القسم. النتيجة ان الواد يا حسرتاة قضي فترة الماجستير وطبعا لم ينجز شئ وانتهي به الحال خارج الجامعة. برغم أن التعليم الثانوي غالبا ملوش وظيفة بس برضه أفضل من التعليم الفني برغم ان التعليم الفني 12 سنة أو 14 سنة تعليم و ده شئ مش قليل لكن برضه الطالب مبيتعلمش حاجة استاذة جوبرية انا مش فاهم يعني برغم أن التعليم الجامعي غالبا ملوش صلة بالوظيفة تماما إلا اني مش بنصح حد أنه يختصر الطريق و يدخل تعليم فني أولا لن التعليم الفني تعليم ضم الطلبة اللي مستواها العلمي أقل و مقدروش يدخلوا تعليم عام ثانيا لأنه تعليم مش بيعلم حاجة ، و هوه بيشترك في ده مع التعليم العام ده غير ان المواد الدراسية في التعليم الفني برغم انهم داخلين التعليم ده عشان محجاميعهم قليلة في أعدادي لكن المواد الدراسية تقريبا بنفس صعوبة المواد اللي في التعليم العام ده معناه ان معظم طلبة التعليم الفني بينجحوا بالغش و لو مفيش غش حيكون نسبة النجاح في المدارس الفنية 10 % مثلا طيب ايه الحكمة ان طالب مستواه أقل من المتوسط اديلة مواد صعبة عشان اجبره انه يكون غشاش و يحتقر نفسه و من جواه يحس انه انسان فاشل طيب ما ياخدوا مواد دراسية بدون ما تكون صعبة ، أو دراسة بدون أمتحانات الا بذكر الله تطمئن القلوب رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
ELSHAMY بتاريخ: 1 نوفمبر 2008 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 1 نوفمبر 2008 تبلغ ميزانية الحكومة للتعليم فى مصر حوالى 26 مليار جنيه سنويا يذهب 93% منها للرواتب و الأجور.... المشكلة جزئين :1-قلة مخصصات التعليم وديه ممكن تزيد عن طريق a) تسريح 3/4 الامن المركزي وتوفير تمن العصيان المكهربة والرصاص المطاطي والبلطجية زيادة مصروفات التعليم الجامعي لتتناسب عكسيا مع مجموعك c) زيادة مصروفات الدراسات العليا ولتدفع علي اقساط طويلة المدي d) " اجبار" فطاحل رجال الاعمال علي التبرع للتعليم تحت مسميbusiness development يعني كل ما مستوي التعليم علي وكفاءة الخريج تزيد ارباح المؤسسات تزيد. احد الاشخاص تبرع ب100 مليون جنيه منذ اسبوع لجامعة بالغرب. يا تري ما هو حجم تبرعات سويرس وخميس ونصير وعز وبقية الشلة. في المقابل تلزم كل قسم بكلية ليكون له advisory board من الصناعة عشان نعرف الناس دية عايزة مننا اه كقسم. هل خريج قسم الاتصالات تنقصة مواد او مهارت للعمل عند السيد سويرس لو اه قلنا ايه واحنا مجبرين نحسن بضاعتنا. e) زيادة عدد المدارس الحكومية بمصروفات. النقطة السيئة هنا انها ستجعل المدارس المجانية للفقراء مما يساعد علي زيادة الفجوة بين الطبقات. بعض الدول عالجت ذلك بان جعلت مصريف المدرسة تتناسب مع دخل الاسرة. المشكلة في مصر هو استحالة تحديد دخل الاسرة. في المقابل يلزمنا 2) ترشيد النقات عن طريق الاتي a) تقليص عدد خريجي الجامعات الحكومية الي العدد التي يقبله السوق. فما معني تخريج 14000 محاسب كل سنة وفي النهاية يعمل سائق تكسي او تخريج مهندس مدني ليمارس مهام الملاحظ طيب مكفاية دبلوم. هذا العدد من الخريجين تعليمة مجاني. اذا لم تؤهلك قدرتك للحاق بجامعة حكومية وخلاص هتععلم علي نفسك لو مبيقتش مهندس ولا دكتور استثمر في تعليم نفسك وادخل جامعة خاصة تقليل عدد الاساتذة والمعيدين. كل استاذ يشتغل زي ميرضي ربنا ومفيش تثبيت للمعيدين. يعني بقية دكتور ورينا عرض كتافك ولما يفضي مكان نعمل اعلان واللي عايز يتقدم. c) تقليل عدد الكادر الاداري في وزارة التعليم والمدارس d) الغاء بعثات الاشراف المشترك. e)الغاء بعثات المواد الانسانية واستبدالها بانتداب اساتذة اجانب مع دفع راتب صغير لهم اثناء ما يطلق عليه sabbatical f) تقليس عدد المكاتب التعليمية في السفارات والاستعاضة عنها بمكاتب مركزية بتشتغل بجد h) توقيع اتفاقيات مع الجامعات في الخارج للحصول علي منح للطلاب المصريين والزام الطالب بالرجوع الي مصر او دفع قيمة المنحة علي اقساط ميسرة أخى الفاضل... كفيت و وفيت... شكرا كن كما قال رسول الله صلى الله عليه وسلم : ان لله عبادا أختصهم بقضاء حوائج الناس حببهم في الخير وحبب الخير اليهم انهم الامنون من عذاب الله يوم القيامة ) رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
ELSHAMY بتاريخ: 1 نوفمبر 2008 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 1 نوفمبر 2008 فالملك عبد الله منذ ان تولى الحكم من حوالي 3 سنوات تقريباً وهو يُعطي أولوية للتلعيم ... وظهر هذا واضحاً في إعلانته تأسيس جامعة الملك عبد الله للعلوم والتكنولوجيا التي ستتبنى الموهوبين من مختلف انحاء العالم وتعلمهم بالمجان بمنح دراسية .. وذلكك أُعلن الإسبوع الماضي عن تأسيس اكبر جامعة للبنات في الرياض .. أخى س س هذه أفعال و ليست مجرد أقوال....أعرف أحد مهندسى الكمبيوتر المصريين العاملين فى اعداد هذه الجامعة و حكى لى ان الامر بانشاءها صدر العام الماضى...و ان العمل يجرى بقدم و ساق حتى تكون جاهزة للدراسة من العام المقبل... هناك فرق بين من يراعى ربه فى عمله و يستشعر المسئولية و غيره ممن يبفتقد هذا الشعور... كن كما قال رسول الله صلى الله عليه وسلم : ان لله عبادا أختصهم بقضاء حوائج الناس حببهم في الخير وحبب الخير اليهم انهم الامنون من عذاب الله يوم القيامة ) رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
جويرية بتاريخ: 1 نوفمبر 2008 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 1 نوفمبر 2008 ولو أن أحداً من قادة الحزب فكر في أن يطالع الصفحة الخامسة من ورقة البعثات الخارجية، في أوراق التعليم المقدمة من الدكتور بدراوي، فسوف يجافيه النوم، حين يكتشف أن البعثات الخارجية في عام ٢٠٠٥ ـ ٢٠٠٦ كانت ٨٣٩ بعثة، وأنها في عام ٢٠٠٦ ـ ٢٠٠٧ انحدرت إلي ٩٩ بعثة فقط، بما يعني بالأرقام، أننا نتراجع بالأميال، ولا نتقدم بالخطوات. لأ انا شايفة أن أنخفاض عدد البعثات دي شئ كويس يعني لما واحد يروح يدرس برة و ييجي يلاقي مفيش مكان عمل لتخصصه يبقي ايه الفايدة يعني الدكتور احمد زويلل كان بيحكي انه لما كان في الجامعة هنا قبل ما يسافر أمريكا كان كل دكتور معاه درج بقفل عشان يقفل علي شوية المواد الخام اللي بيعمل عليها التجارب و لما سافر برة واخد معاه القفل عشان يقفل برضه علي المواد دي كان بيضحك لما افتكر الكلام ده و بيقول هناك كان المواد الخام كتيرة جدا ، يكفي ان زميلك يكتب لك ورقة ان استخدمت المادة الفلانية بس مش اكتر نتخيل بقي واحد رجع بعد دراسته من برة مش لاقي المادة اللي حيعمل عليها الأبحاث ، يبقي ايه لازمة الدراسة دي وممكن يلاقي انه اشتغل في حاجة ملهاش دعوة بتخصصه يعني ممكن عشان هوه درس في الخارج و كدة يعينوه في وظيفة محترمة مدير للمكان اللي هوه فيه ، طيب المدير دي وظيفة اشرافية و مفيهاش أي حاجة علمية ، او ممكن يشتغل استاذ في الجامعة ، طيب الأستاذ في الجامعة ده مدرس و كل وظيفته انه يبسط المعلومة للطالب عشان يفهمها ، ايه دخل الكلام ده بالعلم درسوه طيبو ايه هيا الحاجة اللي مصر بتنتجها عشان تحتاج ان احنا نبعت ناس يتعلموا برة عشان يحسنوا الأنتاج ده الا بذكر الله تطمئن القلوب رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
blbl بتاريخ: 2 نوفمبر 2008 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 2 نوفمبر 2008 بما إني أعمل بالسعودية .. فأستطيع أن اقول بكل ثقة .. إنتظروا الصاروخ السعودية الذي حتماً سينطلق قريباً .. ولكن العملية تحتاج إلى 20 عاماً على الأقل من الأن لكي يُبت هؤلاء المتعلمون أنهم جادين في تطوير وتحسين بلدهم .. فالملك عبد الله منذ ان تولى الحكم من حوالي 3 سنوات تقريباً وهو يُعطي أولوية للتلعيم ... وظهر هذا واضحاً في إعلانته تأسيس جامعة الملك عبد الله للعلوم والتكنولوجيا التي ستتبنى الموهوبين من مختلف انحاء العالم وتعلمهم بالمجان بمنح دراسية .. وذلكك أُعلن الإسبوع الماضي عن تأسيس اكبر جامعة للبنات في الرياض .. وبالتالي فطنت الحكومة السعودية إلى إن الإستثمار في التعليم هو المستقبل وهو الباقي .. يعني لا بترول ولا ذهب ولا دياولو .. لكن الكُره الان في ملعب الشباب السعودي وعليه أن يُثبت أنه عند حُسن الظن .. لست اعتقد ان السعودية ستنطلق علميا وارشح قطر وبعدها بمسافة الامارات. قطر رصدت 45$US سنويا للتعاون في البحث العلمي مع كبي الجامعات وهذا المبلغ للبحث يعني ملوش علاقة بمرتبات او تعليم. بعض الجامعات الامريكية الكبيرة فتحت كامبوس في فطر وطبعا ده هيسمع عندهم جامد بعد شوية. اما السعودية فمنذ طفرة البترول الاولي وهي ترسل مبعوثين. في البداية كان التركيز علي الكيف بمعني ارسال طلاب دكتوراه الي اكبر جامعات امريكا ستانفورد وهارفرد وبركللي وخلافة. ثم تم التركيز علي جامعة الملك فهد واعطاء مرتبات خيالية للاساتذة الكبار ونجحت الجامعة في جذب الكثير من علماء الصف الاول وبداء يظهر العقال السعودي في الدوريات في اواخر الثمانينات وبدايات التسعينات. ثم الحرب وصدام وموت البترول وموت الجامعة والتركيز علي البعثات لطلاب الدراسات العليا ولجامعات اقل في المستوي فالمهم العدد. ثم حدث 11 سبتمبر والتضيق علي السعوديين في امريكا فتغيرت بوصلة الابتعاث الي كندا واليابان وانجلترا ونيوزلاندا مع انكماش شديد في عدد المبعوثين. ثم بداء التوسع تاني من حوالي 3 سنين في الابتعاث لامريكا بس المر دية للاسف معظم مبعوثين السعودية حاليا هم عيال عندها 17-18 سنة غير ناضجة علي الاطلاق ومشاكلهم التي سيحملونها الي بلادهم اكبر بكثير من نفعهم. ليبيا فتحت جامد في الابتعاث الان بس بدون كنترول. اما عدد المبعوثين المصريين فهو يحزن بس يعني هو مش حقيقي. لان دول المبعوثين علي حساب الدولة اما اصحاب المنح الدراسية والتي تاتي بمجهود فردي فهي اكبر من الرقم ده بكتير. بص حضرتك علي معظم الكليات العملية ستجد ان الغالبية حصلت علي الدكتوراة من الخارج. معظم الاساتذة المصريين المستقرين بالخارج ستجد عنده طالب مصري يا ماجستير يا دكتورا يا بوست دكتور رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
Recommended Posts
انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد
يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق
انشئ حساب جديد
سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .
سجل حساب جديدتسجيل دخول
هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.
سجل دخولك الان