اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

الحمــــد لله ::: وزيرة القوى العامله تمنع سفر الأطباء :::


Recommended Posts

قال الله تعالى

"يا ايها الذين امنوا ان جاءكم فاسق بنبا فتبينوا ان تصيبوا قوما بجهاله فتصبحوا على ما فعلتم نادمين "

وقال الله تعالى

"وقل جاء الحق وزهق الباطل ان الباطل كان زهوقا "

ما شعوركم الان بعد ظهور الحقيقة و شنكم للهجمات الاعلامية ضد السعودية و شعبها؟؟؟

لماذا الاستعجال بالحكم على الناس بدون الاستيضاح و البحث عن الحقيقة ؟

هل عندما يكون الجاني هو البادئ في الشكوى ان يكون برئاً؟

نحن لا نكره مصر و لا شعبها بل نكن لها كل حب و احترام و لنا فيها الكثير من الاخوة و الاصدقاء بل ان بعض السعوديين و المصريين بينهم نسب و مصاهرة و لكن نريد منكم عدم الحكم و الاستهجان ضد الغير بدون معرفة اين الحقيقة ؟

اسالكم بالله ما شعور وزيرة القوى العاملة بعد ما بانت الحقيقة و هي ان الاطباء قاما بترويج المواد المخدرة و التربح من خلال بيعها للمرضى خارج المستشفيات و جلبها من خارج المملكة؟

تقبلوا شكري و ودي

بالراحة بس ومن غير مظاهرات وشعارات

هاسألك سؤال واحد ..

هو مش أي جريمة لابد لها من اطراف وأركان ؟

يعني

جاني

مجني عليه

آداة للجريمة

دافع للجريمة

مكان الجريمة ( إغتصاب 70 إمرأة في مستشفى على مدار شهور أو يمكن سنوات من غير لا ممرضة موجودة ولا مِحرم مع النساء دي متواجد بالمصادفة في أي مرة .. وكما ذكرت من قبل إن على ما يبدو المستفى كانت في الربع الخالي )

الجاني ... وعرفناه

طب تقدر تقول لي فين الـ 70 المجني عليهن واللي المفروض إنهن مدمنات دلوقت ؟ يعني فين إعترافاتهن بتفاصيل الجريمة ؟ وإوعى تقول لي دي أعراض وشرف ناس ... ففي التحقيقات مافيش حاجة إسمها كده ولازم المجني عليها تُدلي بشهادتها لمعرف التفاصيل

آداة الجريمة ... حتى الأن كلام فقط والكلام عن عشرات من امبولات المواد المخدرة كانت بتخرج من المستشفى وكإنها هيصه ومافيش رقيب ولا حسيب وإنت عارف إن المواد دي بالذات بتبقى عليها رقابة فظيعة .

دافع الجريمة ....... ليه عشان فلوس ولا عشان يغتصب النساء ؟

طب إذا قلت لك إن الجاني الرئيسي عنده فوق الخمسون عاماً ومصاب بامراض عديدة منها القلب .. يعني سوري في الكلمة .. مش هو الشخص الغضنفر اللي يعمل العمايل دي كلها ... وإنت عارف إن معظم مرضى القلب بيبقوا حذرين جداً من العملية الجنسية أساساً لما فيها من أرهاق .. ما بالك بإغتصاب 70 أمرأة ... هل تعلم إنه من أول جلدتين تلاتة في أول مرة إتنقل للعناية المركزة على وجه السرعة بعد ما كان على وشك الموت لإن قلبه لم يتحمل ؟

لسه برضوا مُصر إن الموضوع طبيعي وإن الحكم المخفف ده يتناسب مع الجريمة الشنعاء دي ؟

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق
شارك

  • الردود 165
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

هو الشيخ سعيد بن صالح ده كلامه يعنى خلاص يبقى هو المصدق مفيهوش نقاش

و ظهر الحق و زهق الباطل

خلاص حررنا القدس بالقرار ده يعنى

نفسى حد يقولى الدكتور ده لو كان المانى و لا امريكى كان حد يستجرى يمس شعرة منه

و ايه عقوبة الجلد تعزيزية استفدنا ايه احنا كده ؟؟

ادينى نص فى القران بيقول اجلدو اى شخص 1500 جلدة

"ولولا حالتهما الصحية لكان الحكم أقسى" هتعمل ايه اكتر من كده هتموتهم و تنزل فيهم ضرب ؟

كلام كلو تناقض و مافيهوش اى شفافية

اتفرجو على اعلانات الرحمة الى بتنزل على ام بى سى هذه الايام يمكن يكون عندكو فكرة انتو بتعملو ايه فى الناس

رابط هذا التعليق
شارك

وصف الشيخ سعيد بن صالح الزهراني (قاضي المحكمة الجزئية بجدة) ما أصدره من حكم في حق الطبيبين المصريين بـ"العادل". وأضاف القاضي في تصريحه الأول لوسائل الإعلام: "بل هو حكم مخفف؛

إذ كان المذكوران يستحقان أكثر لفداحة الجرم خاصة أن القضية تتصل بالأعراض وبها نساء، والطبيبان تعمدا الإضرار بهن".

وردا على التهم التي دارت حول طبيعة الحكم وعلاقته بجنسية المحكوم عليهما أكد القاضي الزهراني أنه: "لو كان المتهمان في القضية سعوديَّين لحكمتُ بما هو أشد، خاصة لعامل الإخلاص للوطن، وكل دولة لها أحكامها التي تنطبق على كل من يسكن ديارها. والأحكام في السعودية تصدر في ضوء شرع الله وما تنص عليه الأنظمة".

وقال متعجبًا ممن يصفون الحكم بالقاسي وغير العادل: "ما المتوقع في حكم يصدر في قضية تتصل بأعراض نساء كان الطبيبان يعطيانهن المخدر على أنه علاج حتى إذا ما أدمنّ عليه سحباه منهن وأصبحا يساومانهن عليه من أجل الكسب والمال". لافتًا إلى أن الطبيبين صدقا اعترافاتهما بكل هذه التفاصيل المريعة أمام الشيخ عبدالله العثيم رئيس المحكمة الجزئية. وحول تعديل الحكم قال: "نعم حكمت في البدء بسبع سنوات، لكن قضاة التمييز طلبوا إعادة النظر في القضية ومن حقهم ذلك، وكان لا بد لي من المراجعة؛ فالجرم كبير، فأعدت الحكم لفداحة الجرم، ولولا حالتهما الصحية لكان الحكم أقسى". أما عن عقوبة الجلد المقررة في الحكم وقدرها 1500 جلدة فقال: "عقوبة الجلد تعزيرية في النظام الإسلامي، لا ترفع عنهما وتوضع على غيرهما".

واختتم القاضي الزهراني حديثه بمطالبة المشككين في الحكم بتقوى الله وعدم النقاش "دون علم" في قضايا لم يطلعوا على خفاياها ولم يتبينوا كامل تفاصيلها. مضيفًا: "نحن أمام جريمة وخيانة للأمة وللمهنة الإنسانية وللأمانة. إنها قضية وجرم يتصلان بالأعراض وبالإضرار الفادح بالأبرياء".

شكرا للتوضيح

أخيرا ظهر الحق وظهر فجاعة الخطأ

لم يكن علاج أو مسكنات بل كانت مخدرات

مساوامة المريضات بعد الأدمان على الأموال و ....

كنت أتمنى الأعدام رميا بالأحذيه

يا اخى المريضة كانت تعانى من الم لا يتحمل والعلاج فى مثل هذه الحالة هى المسكنات الغير ستروديه NSAIDS ومن المعروف ان المسكنات بعد فترة لا تعطى نتيجة,وتحتاج الى زيادة الجرعة وكما سمعنا بأن الطبيب بدأ معها بالمسكنات وبعد فترة من المسكنات اصابتها قرحة معدة فأضطر الطبيب لايقاف المسكن ولكن ماذال الالم الغير محتمل

فعرض عليهم الطبيب ان يستبدل العلاج بالمسكنات الغير سترودية بمشتقات المورفين واوضح لهم بأنها من المحتمل ان تسبب الادمان

طبعا هذا خطأ مهنى من الطبيب لأن المورفين لا يأخذ الا فى العمليات الجراحية شديدة الالم ويعطى لمرة واحدة

لو حضرتك مكانة وامامك مريضة تتلوى من الالم هتعمل ايه

اما ان تستعمل عقلك وتقول لا يصح الا الصحيح وتخبرهم بأنك غير قادر على مساعدتهم ويذهبوا الى اخصائى متخصص تعالج عنده

او ان العاطفة تغلبك وتصعب عليك اللام السيدة وتعطيها المورفين

مسأئلة ان الطبيب كان يقصد اعطائها المورفين للاتجار والتربح ده راجع الى نيته هو بس ولكى نسطيع معرفة ذالك لابد من كشف كل التفاصيل

493275s8wrn8jsb5.gif

"‏{‏‏وَمَن يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَل لَّهُ مَخْرَجًا وَيَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لَا يَحْتَسِبُ وَمَن يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ إِنَّ اللَّهَ بَالِغُ أَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِكُلِّ شَيْءٍ قَدْرًا‏} "

رابط هذا التعليق
شارك

أيوة لكن فين الدليل على ان الطبيب مذنب ؟

لماذا لا يتم عرض وشرح الدليل الذي جعل القاضي يخلص الى الحكم ؟

أين دليل الادانة ؟

حسبي الله ونعم الوكيل .

وانت ايه اللي عرفك ان الطبيب مش مذنب وانت في مصر!!!

كل هذا ومش مصدأ ...!!!! عجيب أمرك ياراجل !!!!

أرجو ان تتكلم بعقلانية وان تبتعد عن العاطفة .

رابط هذا التعليق
شارك

أخ الوهاج

القاضي بيقول كلام مرسل والكلام ما عليه جمرك ..

بتكلم عن الدليل ؟ أين الدليل ؟

بتكلم بعقلانية وبدون عواطف

القاضي قال ان الراجل فعلا كذا وكذا .. طيب كيف تأكدت انه مذنب ؟ ما دليلك ؟ ام تم الحكم بناء على العاطفة ؟

تقدم مصر سيمر بعدة مراحل

أول مرحلة هي القضاء على نظام مبارك

رابط هذا التعليق
شارك

بالراحة بس ومن غير مظاهرات وشعارات

هاسألك سؤال واحد ..

هو مش أي جريمة لابد لها من اطراف وأركان ؟

يعني

جاني

مجني عليه

آداة للجريمة

دافع للجريمة

مكان الجريمة ( إغتصاب 70 إمرأة في مستشفى على مدار شهور أو يمكن سنوات من غير لا ممرضة موجودة ولا مِحرم مع النساء دي متواجد بالمصادفة في أي مرة .. وكما ذكرت من قبل إن على ما يبدو المستفى كانت في الربع الخالي )

الجاني ... وعرفناه

طب تقدر تقول لي فين الـ 70 المجني عليهن واللي المفروض إنهن مدمنات دلوقت ؟ يعني فين إعترافاتهن بتفاصيل الجريمة ؟ وإوعى تقول لي دي أعراض وشرف ناس ... ففي التحقيقات مافيش حاجة إسمها كده ولازم المجني عليها تُدلي بشهادتها لمعرف التفاصيل

آداة الجريمة ... حتى الأن كلام فقط والكلام عن عشرات من امبولات المواد المخدرة كانت بتخرج من المستشفى وكإنها هيصه ومافيش رقيب ولا حسيب وإنت عارف إن المواد دي بالذات بتبقى عليها رقابة فظيعة .

دافع الجريمة ....... ليه عشان فلوس ولا عشان يغتصب النساء ؟

طب إذا قلت لك إن الجاني الرئيسي عنده فوق الخمسون عاماً ومصاب بامراض عديدة منها القلب .. يعني سوري في الكلمة .. مش هو الشخص الغضنفر اللي يعمل العمايل دي كلها ... وإنت عارف إن معظم مرضى القلب بيبقوا حذرين جداً من العملية الجنسية أساساً لما فيها من أرهاق .. ما بالك بإغتصاب 70 أمرأة ... هل تعلم إنه من أول جلدتين تلاتة في أول مرة إتنقل للعناية المركزة على وجه السرعة بعد ما كان على وشك الموت لإن قلبه لم يتحمل ؟

لسه برضوا مُصر إن الموضوع طبيعي وإن الحكم المخفف ده يتناسب مع الجريمة الشنعاء دي ؟

زي ما فيه مجرم بيتقل امه وابوه واخواته . وفيه مجرم بيعمل كدا واكثر . وفيه من بيمارس الرذيه مع اهله

هل يعقل هل دا ممكن . هل وهل . المجرم ما فيش حاجه تقف قدامه .

وعشان كل الكلام الي حضرتك سألت عليه يا استاذ سيد كان الحكم 15 سنه و1500 جلده

الحكم موجود والاعترافات موجـوده والتفاصيل موجوده في السفاره ومحامي السفاره والقنصليه المصريه في جده

حسب كلام سياده القنصل المصري في جده كانو متابعين القضيه من اولها . وفي تقرير طبي من لجنه طبيه مسؤوله من ضمنهم عدد من الاطباء الاستشاريين المصريين بيأكدو ان الي قام بيه الدكتور عمل غير طبي وبيسبب الادمان ؟

اظن كل يوم ( بننكسف ) وبتتكشف لنا حلقات جديده ما كناش عارفينها فليه السفاره المصريه ما تصدر بيان عن القضيه؟

لما هي عارفه كل التفاصيل من اولها .؟؟

السفاره وكلت محامي عن طريقها من اول القضيه قبل الحكم الابتدائي ,وستانفو الحكم بعد ما صدر

والمدعي السعودي استانف الحكم بردو وزي ما قال الشيخ الحكم كان مخفف من المحكمه الابتدائيه ولكن التمييز او الاستئناف هو اللي شدد الحكم لان المدعي العام طلب استئناف العقوبه مش بردو محامي الدكتور الي استانف ؟؟

زي مالسفاره السعودي اصدرت بيان . وليه نصدق الروايه الشعبيه وما نصدق الروايه الرسميه , مصدر المعلومات كلها والقضيه حرم الطبيب , ودي القضيه لا يمكن ان تكون كافيه ولا يؤخذ بها لوحدها , فلازم نسمع من الطرفين

هتقول لي ما حدش اكلم من السعوديه , بقول لك بردو مش ممكن نصدر احكام الا لما نعرف ايه الي حصل , زي ما سمعنا حرم الدكتور لازم نبحث عن الموقف الرسمي , كان مفروض الاعلام لو كان يبحث عن الحقيقه طالب السفاره المصريه والحارجيه والقنصليه , لفتح ملفات الفضيه عشان ما يتدبس فيها ,

انا هسالك سؤال

هل يعقل ان تحدث جريمه من طرف واحد .؟؟لازم مجني ومجني عليه , فين المجني عليهم فتش عنهم قبل ان تلقي باللائمه ؟

الاستئناف حق لطرفي القضيه المدعي والمدعي عليه

قبل استئناف المدعي ورفض استئناف المدعي عليه ولسا فصول المسلسل ونصحي علي فضيحه اخرى من بلبله اعلامنا المبجل

عشان زوجه الطبيب وصلت الموضوع للاعلام فالاعلام جاب النتيجه الاعلاميين بتدو يتنازلو عن القضيه وبتدو يقتنعو بيها خطوه خطوه . . وفضلنا زي الاطرش بالزفه ,

تم تعديل بواسطة abo_sameer

تَغَرَّبْ عَنِ الأَوْطَانِ فِيْ طَلَبِ العُلَى وسافِرْ ففي الأَسْفَارِ خَمْسُ فَوَائِـدِ

تَفَرُّجُ هَـمٍّ، واكتِسَـابُ مَعِيْشَـةٍ وَعِلْمٌ ، وآدابٌ، وصُحْبَـةُ مَاجِـدِ

فإن قيلَ في الأَسفـارِ ذُلٌّ ومِحْنَـةٌ وَقَطْعُ الفيافي وارتكـاب الشَّدائِـدِ

فَمَوْتُ الفتـى خيْـرٌ له مِنْ قِيامِـهِ بِدَارِ هَـوَانٍ بيـن واشٍ وَحَاسِـدِ

رابط هذا التعليق
شارك

وانت ايه اللي عرفك ان الطبيب مش مذنب وانت في مصر!!!

كل هذا ومش مصدأ ...!!!! عجيب أمرك ياراجل !!!!

أرجو ان تتكلم بعقلانية وان تبتعد عن العاطفة .

أخ الوهاج

انت عاوز نتكلم بعقلانية

طيب أنا مش هنتكلم دلوقتي الطبيب مذنب ولا مش مذنب

بافتراض لو سلمنا يعني إن الطبيب مذنب (أنا بقول افتراض)

وعمل كل الحجات اللي بيقول عليها القاضي دي

هات دليل واحد من القرآن أو السنة يقول إن فيه حاجة في الإسلام إسمها 1500 جلدة

ده حتى الزاني المحصن يبقى يرجم واللي مش محصن يبقى 80 جلدة

جات منين بقى 1500 جلدة دي

وبعدين ساعتها الإعدام هيكون أرحم من الموت بالبطيئ اللي هوه 1500 جلدة ده

ياريت تتكلم انت بعقلانية وتقولي دليل من القرآن أو السنة للرقم الفلكي ده

دا أنا دلوقتي بقول افتراض انه مذنب

ناهيك طبعاً عن علامات الاستفهام الكتيرة اللي إزاي أساساً يكون الراجل ده عمل كدة

وكانوا فين من زمان وإزاي اتساب لحد ما عمل كدة مع 70 سيدة ؟؟؟ وفين محارم السيدات دول ؟؟؟

وإن الأدوية دي كانت بتطلع إزاي وهيا عليها رقابة ؟؟؟ وإن الراجل عنده القلب ؟؟؟

فين كل علامات الاستفهام دي وغيرها

بس أنا قلت في البداية لو افترضنا إنه مذنب يبقى بردو الحكم ده حكم غير عادي ومبالغ فيه بدرجة خيالية لإن أكتر حكم في الإسلام في حالة الزنا هو الرجم والجلد 100 جلدة

مش 1500

وزي ما قلتلك هات أي دليل شرعي من القرآن أو السنة يقول بالـ 1500 جلدة دول

سبحان الله وبحمده...... سبحان الله العظيم

رابط هذا التعليق
شارك

وصف الشيخ سعيد بن صالح الزهراني (قاضي المحكمة الجزئية بجدة) ما أصدره من حكم في حق الطبيبين المصريين بـ"العادل". وأضاف القاضي في تصريحه الأول لوسائل الإعلام: "بل هو حكم مخفف؛

إذ كان المذكوران يستحقان أكثر لفداحة الجرم خاصة أن القضية تتصل بالأعراض وبها نساء، والطبيبان تعمدا الإضرار بهن".

وردا على التهم التي دارت حول طبيعة الحكم وعلاقته بجنسية المحكوم عليهما أكد القاضي الزهراني أنه: "لو كان المتهمان في القضية سعوديَّين لحكمتُ بما هو أشد، خاصة لعامل الإخلاص للوطن، وكل دولة لها أحكامها التي تنطبق على كل من يسكن ديارها. والأحكام في السعودية تصدر في ضوء شرع الله وما تنص عليه الأنظمة".

وقال متعجبًا ممن يصفون الحكم بالقاسي وغير العادل: "ما المتوقع في حكم يصدر في قضية تتصل بأعراض نساء كان الطبيبان يعطيانهن المخدر على أنه علاج حتى إذا ما أدمنّ عليه سحباه منهن وأصبحا يساومانهن عليه من أجل الكسب والمال". لافتًا إلى أن الطبيبين صدقا اعترافاتهما بكل هذه التفاصيل المريعة أمام الشيخ عبدالله العثيم رئيس المحكمة الجزئية. وحول تعديل الحكم قال: "نعم حكمت في البدء بسبع سنوات، لكن قضاة التمييز طلبوا إعادة النظر في القضية ومن حقهم ذلك، وكان لا بد لي من المراجعة؛ فالجرم كبير، فأعدت الحكم لفداحة الجرم، ولولا حالتهما الصحية لكان الحكم أقسى". أما عن عقوبة الجلد المقررة في الحكم وقدرها 1500 جلدة فقال: "عقوبة الجلد تعزيرية في النظام الإسلامي، لا ترفع عنهما وتوضع على غيرهما".

واختتم القاضي الزهراني حديثه بمطالبة المشككين في الحكم بتقوى الله وعدم النقاش "دون علم" في قضايا لم يطلعوا على خفاياها ولم يتبينوا كامل تفاصيلها. مضيفًا: "نحن أمام جريمة وخيانة للأمة وللمهنة الإنسانية وللأمانة. إنها قضية وجرم يتصلان بالأعراض وبالإضرار الفادح بالأبرياء".

يعني هو نفس القاضي حكم عليهم مرتين كده بكل سهولة.. أول مرة قالك سبع سنوات, وبعد كده كبروها في دماغه قام حاكم بـ15 سنة و1500 جلدة, يعني ضعف الحكم الأول. طيب هوه ده نظام قضائي محترم؟؟؟

مش هستغرب لما يجي نفس القاضي ويرفع الحكم التاني كمان لـ30 سنة و3000 جلدة..

2008_fundraiser_banner_button-en.png
رابط هذا التعليق
شارك

وصف الشيخ سعيد بن صالح الزهراني (قاضي المحكمة الجزئية بجدة) ما أصدره من حكم في حق الطبيبين المصريين بـ"العادل". وأضاف القاضي في تصريحه الأول لوسائل الإعلام: "بل هو حكم مخفف؛

إذ كان المذكوران يستحقان أكثر لفداحة الجرم خاصة أن القضية تتصل بالأعراض وبها نساء، والطبيبان تعمدا الإضرار بهن".

وردا على التهم التي دارت حول طبيعة الحكم وعلاقته بجنسية المحكوم عليهما أكد القاضي الزهراني أنه: "لو كان المتهمان في القضية سعوديَّين لحكمتُ بما هو أشد، خاصة لعامل الإخلاص للوطن، وكل دولة لها أحكامها التي تنطبق على كل من يسكن ديارها. والأحكام في السعودية تصدر في ضوء شرع الله وما تنص عليه الأنظمة".

وقال متعجبًا ممن يصفون الحكم بالقاسي وغير العادل: "ما المتوقع في حكم يصدر في قضية تتصل بأعراض نساء كان الطبيبان يعطيانهن المخدر على أنه علاج حتى إذا ما أدمنّ عليه سحباه منهن وأصبحا يساومانهن عليه من أجل الكسب والمال". لافتًا إلى أن الطبيبين صدقا اعترافاتهما بكل هذه التفاصيل المريعة أمام الشيخ عبدالله العثيم رئيس المحكمة الجزئية. وحول تعديل الحكم قال: "نعم حكمت في البدء بسبع سنوات، لكن قضاة التمييز طلبوا إعادة النظر في القضية ومن حقهم ذلك، وكان لا بد لي من المراجعة؛ فالجرم كبير، فأعدت الحكم لفداحة الجرم، ولولا حالتهما الصحية لكان الحكم أقسى". أما عن عقوبة الجلد المقررة في الحكم وقدرها 1500 جلدة فقال: "عقوبة الجلد تعزيرية في النظام الإسلامي، لا ترفع عنهما وتوضع على غيرهما".

واختتم القاضي الزهراني حديثه بمطالبة المشككين في الحكم بتقوى الله وعدم النقاش "دون علم" في قضايا لم يطلعوا على خفاياها ولم يتبينوا كامل تفاصيلها. مضيفًا: "نحن أمام جريمة وخيانة للأمة وللمهنة الإنسانية وللأمانة. إنها قضية وجرم يتصلان بالأعراض وبالإضرار الفادح بالأبرياء".

شكرا للتوضيح

أخيرا ظهر الحق وظهر فجاعة الخطأ

لم يكن علاج أو مسكنات بل كانت مخدرات

مساوامة المريضات بعد الأدمان على الأموال و ....

كنت أتمنى الأعدام رميا بالأحذيه

أتعجب من اللي بيسمعو طرف واحد ويصدقوه.. سمعتو الكلام الساذج بتاع القاضي وصدقتوه, طيب فين الطرفين التانيين؟ فين الطبيبن؟ وفين الـ70 سيدة اللي تم التغرير بيهم؟

2008_fundraiser_banner_button-en.png
رابط هذا التعليق
شارك

هات دليل واحد من القرآن أو السنة يقول إن فيه حاجة في الإسلام إسمها 1500 جلدة

ده حتى الزاني المحصن يبقى يرجم واللي مش محصن يبقى 80 جلدة

جات منين بقى 1500 جلدة دي

وبعدين ساعتها الإعدام هيكون أرحم من الموت بالبطيئ اللي هوه 1500 جلدة ده

ياريت تتكلم انت بعقلانية وتقولي دليل من القرآن أو السنة للرقم الفلكي ده

دي من العقوبات التعزيره اللي ما لهاش نص ينظمها

طب فين الدليل الشرعي على السجن المؤبد والاشغال الشاقه .

والاحكام الي بتصدر مع وقف التنفيذ . كل دي اجتهادات في ما ليس له نص من الكتاب والسنه وحسب النظام السعودي سمه ماشئت اسلامي او قانون هي الاحكام بتصدر زي كدا عندهم . للمصريين ولغير المصريين ودا مش لانه مصري فقط

الحكم بالجلد بالعدد الكبير بالشكل دا موجود بالسعوديه ومطبق في جرائم كثيره بالسعوديه , ولا حنا عايزين لاطباؤنا قانون خاص؟

دا أنا دلوقتي بقول افتراض انه مذنب

ناهيك طبعاً عن علامات الاستفهام الكتيرة اللي إزاي أساساً يكون الراجل ده عمل كدة

وكانوا فين من زمان وإزاي اتساب لحد ما عمل كدة مع 70 سيدة ؟؟؟ وفين محارم السيدات دول ؟؟؟

وإن الأدوية دي كانت بتطلع إزاي وهيا عليها رقابة ؟؟؟

وإن الراجل عنده القلب ؟؟؟

فين كل علامات الاستفهام دي وغيرها

بس أنا قلت في البداية لو افترضنا إنه مذنب يبقى بردو الحكم ده حكم غير عادي ومبالغ فيه بدرجة خيالية لإن أكتر حكم في الإسلام في حالة الزنا هو الرجم والجلد 100 جلدة

المجرم بقبض عليه من اول جريمه ؟

لو كان فيه محرم يقدر الطبيب يعمل كدا .؟

مش في ناس بتهرب مخدرات وفيه تفتيش ورقابه وفيه كلاب بوليسه وبردو بتعدي من التفتيش

كان فيه طبيبين في الحكم وممرضه و فيه من بيدي الحقن وفيه من بيهربها ولما الحقن نفذت من السلام اشترو مش عارف من فين تاني فالتهريب ممكن وعايز اضيف لمعلوماتك من مبررات الحكم اللي صدر هي تهريب ؟؟؟ لو حضرتك اطلعت على البيان اللي صدر من السفاره السعوديه

يعني ايه الراجل عنده قلب . لكن معندوش ضمير . ياريت كان عنده ضمير

انا كنت ف الاول مستغرب كثير من الحكم ولما بتديت اشوف واسمع من الطرفين وبتديت ابحث عن اسباب للحكم وصلت للقناعه انو لازم يكون عمل غلط مش ممكن واستحاله يصدر حكم من غير اي سبب يعني استقصاد .

فلما نسال سؤال لازم نقتنع ونبحث عن اجابه ليه , لانو مش ممكن يكون خكم من فراغ ثم ان مستشفي السلام وهو الطبيب الي قائم عليه . وحسب الحظر الي عليه من النقابه ومن القوي العامله بصراحه الي في المستشفي الزباله دي مع احترامي لكل الاطباء الافاضل . ايه يعني تبقي ف مكان زباله عايز اجابه عليه

هل يعقل طبيب استشاري يقبل يعمل في الجو زي كدا انا افترض مع انو مش عارف حاجه عن المشتسفي واش معني القوي العامله فتشت في اوراقها عشان تقول المشتفي دا بيحصل منه تجاوزات كثيره .؟ من امتي الكلام دا يا مدام عيوشه

تَغَرَّبْ عَنِ الأَوْطَانِ فِيْ طَلَبِ العُلَى وسافِرْ ففي الأَسْفَارِ خَمْسُ فَوَائِـدِ

تَفَرُّجُ هَـمٍّ، واكتِسَـابُ مَعِيْشَـةٍ وَعِلْمٌ ، وآدابٌ، وصُحْبَـةُ مَاجِـدِ

فإن قيلَ في الأَسفـارِ ذُلٌّ ومِحْنَـةٌ وَقَطْعُ الفيافي وارتكـاب الشَّدائِـدِ

فَمَوْتُ الفتـى خيْـرٌ له مِنْ قِيامِـهِ بِدَارِ هَـوَانٍ بيـن واشٍ وَحَاسِـدِ

رابط هذا التعليق
شارك

ياخي يا من تسال اين المجني عليها او اين المجنيات عليهن ؟

اسالك بالله لو سمح الله ان كان المجني عليها اختك او زوجتك او اي من محارمك و تم القبض على الجاني فلان الفلاني و نشر الخبر في الصحف هل ترضى ان يشهر باسم زوجتك او اختك او اين كانت كمجني عليها و ينتشر خبرها في الصحف و الاعلام ام تفضل ان يتم التستر عليهاو سترها حفاظا على سمعتها و سمعة اهلها خصوصا انه جريمة اغتصاب و ليس بارادتها؟

و اذا كنت تريد معرفة المزيد عن القضية يا ليت لو تسال محامي السفارة الذي وكلته سفارة بلدك و تتاكد من الخبر؟

اللهم احفظ اعراض المسلمين فوق كل ارض و تحت كل سماء يا رب العالمين

اللهم عليك بمن اشاعة هذه الفتنة بين الاخوة و الاشقاء و احفظنا من ان نفتن و اجمعنا على كلمة الحق يا رب العالمين

رابط هذا التعليق
شارك

طب فين الدليل الشرعي على السجن المؤبد والاشغال الشاقه .

ومين قال هنا انهم من الشرع ؟!!!!

الكل عارف ان معظم الاحكام دي فرنسية وبلجيكية

يبقى لما تطلب الدليل .. عفواً يبقى ده تشتيت للموضوع تماماً

المجرم بقبض عليه من اول جريمه ؟

لو كان فيه محرم يقدر الطبيب يعمل كدا .؟

مش في ناس بتهرب مخدرات وفيه تفتيش ورقابه وفيه كلاب بوليسه وبردو بتعدي من التفتيش

كان فيه طبيبين في الحكم وممرضه و فيه من بيدي الحقن وفيه من بيهربها ولما الحقن نفذت من السلام اشترو مش عارف من فين تاني فالتهريب ممكن وعايز اضيف لمعلوماتك من مبررات الحكم اللي صدر هي تهريب ؟؟؟ لو حضرتك اطلعت على البيان اللي صدر من السفاره السعوديه

يعني ايه الراجل عنده قلب . لكن معندوش ضمير . ياريت كان عنده ضمير

انا كنت ف الاول مستغرب كثير من الحكم ولما بتديت اشوف واسمع من الطرفين وبتديت ابحث عن اسباب للحكم وصلت للقناعه انو لازم يكون عمل غلط مش ممكن واستحاله يصدر حكم من غير اي سبب يعني استقصاد .

فلما نسال سؤال لازم نقتنع ونبحث عن اجابه ليه , لانو مش ممكن يكون خكم من فراغ ثم ان مستشفي السلام وهو الطبيب الي قائم عليه . وحسب الحظر الي عليه من النقابه ومن القوي العامله بصراحه الي في المستشفي الزباله دي مع احترامي لكل الاطباء الافاضل . ايه يعني تبقي ف مكان زباله عايز اجابه عليه

هل يعقل طبيب استشاري يقبل يعمل في الجو زي كدا انا افترض مع انو مش عارف حاجه عن المشتسفي واش معني القوي العامله فتشت في اوراقها عشان تقول المشتفي دا بيحصل منه تجاوزات كثيره .؟ من امتي الكلام دا يا مدام عيوشه

عفواً الكلام اللي فوق ده مش راكب مع بعضه وانا شخصياً ما فهمتش حاجه منه

-----------------

الاخ kauh

كتب

ياخي يا من تسال اين المجني عليها او اين المجنيات عليهن ؟

اسالك بالله لو سمح الله ان كان المجني عليها اختك او زوجتك او اي من محارمك و تم القبض على الجاني فلان الفلاني و نشر الخبر في الصحف هل ترضى ان يشهر باسم زوجتك او اختك او اين كانت كمجني عليها و ينتشر خبرها في الصحف و الاعلام

يا عزيزي لا تخلط الاوراق

مال الاخت والام والمحارم وكل تلك الافتراضات بجريمة حدثت بالفعل ؟!!!!!!!!!!

طب ما هو البنت بتاعت القطيف اسمها واخبارها ملت الجرايد لا لشيء الا انها كانت طرف في فضية

نحن الان امام 70 من المجني عليهن ... هما فين بقى وراحوا فين وفين اقوالهم .... فهمتني ؟

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق
شارك

القومي لحقوق الإنسان يطالب بوقف عقوبة الطبيبين المصريين..والسعودية تقول إن أحدهما محكوم عليه بــ1050 جلدة وليس 1500

الدكتور بطرس غالي رئيس المجلس القومي لحقوق الانسان

القاهرة ـ محرر مصراوي-

أعرب المجلس القومي لحقوق الانسان عن أمله في أن تقوم السلطات السعودية بجهودها من أجل تسوية مشكلة االطبيبين المصريين المحكوم عليهما بالسجن والجلد 1500 جلدة مطالبا هيئة حقوق الانسان السعودية بالعمل على وقف العقوبة.

وقال البيان الصادر عن المجلس ان الدكتور بطرس غالي رئيس المجلس بعث برسالة إلى تركي بن خالد السديري رئيس هيئة حقوق الانسان في السعودية.

وقالت تقارير صحفية قد ذكرت إن عائشة عبدالهادي وزيرة القوي العاملة قررت زيادة فرص عمل الأطباء المصريين في دولة الإمارات العربية المتحدة بديلا عن السعودية.

واتهم البعض الوزيرة بإحداث فرقعة إعلامية لأنها لم تعلن القرار بنفسها، كما لم يتم إرسال القرار لشركات إلحاق العمالة المصرية للعمل بالخارج.

وأكدت السفارة السعودية في بيان أصدرته الأحد أن الطبيب المصري شوقي عبد ربه إبراهيم إخصائي الباطنة بمستشفي الأنصار بجدة محكوم عليه بالسجن 20 عاما و1470 جلدة فقط! وأن الطبيب رؤوف أمين العربي إخصائي الجراحة محكوم عليه بالسجن 15 عاما و1050 جلدة فقط.

وقالت السفارة إن هذا يؤكد خطأ ما ورد في وسائل الإعلام المصرية عن الحكم بجلد أي منهما بـ1500 جلدة.

كانت "المنظمة المصرية لحقوق الإنسان" قد أعربت عن قلقها البالغ إزاء الحكم على الطبيب المصري بالجلد مطالبة السلطات السعودية بعدم توقيع عقوبة الجلد عليه إعمالا للمواثيق الدولية المعنية بحقوق الإنسان التي تحرم العقوبات البدنية.

كما أكد عدد من علماء الأزهر رفضهم الشديد لتطبيق هذه العقوبة على الطبيب المصري، مؤكدين أن هذه العقوبة مغلظة بشدة ولا أساس لها في الإسلام وأنها تعادل نحو 20 ضعفا من تطبيق عقوبة شرب الخمر.

وقد اكد الدكتور محمد رأفت عثمان عضو مجمع البحوث الإسلامية ومجمع فقهاء الشريعة في امريكا ان هذا الحكم يخالف أحكام الشريعة الإسلامية التي لا تقضى فى كل الأحوال بحكم الجلد بأكثر من عشر جلدات بشكل اجمالى وان 1500جلدة رقم مبالغ فيه، وزيادة حد الجلد عن عشر جلدات لا تكون إلا فى حالات الضرورة القصوى وهى الاعتداء على حدود الله.

وأصدرت السفارة السعودية بالقاهرة بيانا تدافع فيه عن الحكم القضائي.

وكانت وزيرة القوي العاملة قد أصدرت قراراً بحظر التعامل مع 26 شركة ومؤسسة خاصة بالسعودية وعدم سفر عاملات مصريات من أصحاب المهن المحظورة ومن في حكمهن إلي أي دولة عربية.

وصدرت أحكام أحكام في الفترة الأخيرة ضد الوافدين في السعودية؛ ففي ديسمبر 2006 نفذت في الطائف حكما بجلد طبيب أطفال من جنسية عربية داخل مبنى مستشفى الملك عبد العزيز التخصصي وسط حضور عدد كبير من الموظفين والأطباء؛ بعد صدور حكم قضائي بجلده لإضراره بسمعة طبيبة تعمل في المستشفى.

وصدر الحكم بالجلد داخل حرم المستشفى؛ لرد اعتبار الطبيبة المتضررة، إضافة إلى ترحيله عن البلاد لإخلاله بميثاق مهنته.

وفي يوليو 2008، أكدت محكمة استئناف حكما بجلد وسجن باحث في الكيمياء الحيوية وطالبة كان يشرف على رسالتها الجامعية، بعد اعتبار علاقتهما البحثية "ستارا لعلاقة على الهاتف".

وحكم عليه في 2007 بالسجن 8 أشهر، والجلد 600 جلدة، وعلى الطالبة بالسجن 4 أشهر والجلد 350 جلدة؛ بتهمة إقامة علاقة عبر الهاتف، قالت المحكمة إنها أدت إلى طلاقها من زوجها.

وكان المستشفى الذي يعمل به الباحث، ويقع في الباحة جنوب غربي المملكة، قد كلفه عام 2002 بالإشراف على رسالة الطالبة التي تعدها في جامعة الملك عبد العزيز بمدينة جدة.

وكانت السيدة قد حصلت على الطلاق في عام 2004 بعد 7 أشهر من زواجها، فرفع الزوج دعوى قضائية يقول فيها إن اتصالها مع المشرف على الرسالة هو ما أدى إلى الطلاق.

المصادر: صحيفة القدس العربي- صحيفة الوفد- مصراوي

------------------------------------------------------------------------------------------------------

عايز افهم

القاضى بيقول انه حكم ب 1500

والسفارة بتقول محدش منهم اتحكم عليه ب 1500

طيب لينا حق نطالب بتوضيح الامور ولا لأ

رابط هذا التعليق
شارك

ومين قال هنا انهم من الشرع ؟!!!!

الكل عارف ان معظم الاحكام دي فرنسية وبلجيكية

يبقى لما تطلب الدليل .. عفواً يبقى ده تشتيت للموضوع تماماً

عزيزي الفاضل مش هطلب دليل

القاضي قال حكمت بــ كدا وكدا

هو دا نظامهم قانون فرنسي عربي اسلامي بلجيكي سمه ما شئت هذاهو النظام او القانون المطبق في السعوديه

لا انا مبشتتش الموضوع .. مره اخـري بقول هو دا نظام الاحكام الشرعيه بالسعوديه تقول عليها هنديه او صينيه . ولا عايزين لينا احكام خاصه غير كل البشر .

مره تانيه برحب فيك سي سيد وبردو انا متعاطف مع الموقف المصري , ولكن مش بجامل لما اشوف مجرم بيعمل جريمه وعشان هو مصري وابن بلدي اجامله , , انا بقول عشان لازم نعرف الي لينا وللي عليينا وما نظلمش الناس , لان اخفاء الحقيقه والتعاطف مع مجرم ظلم , فازاي بنقول السعودين بيكهونا , مين طلع ظالم فينا شفت كيف اعلامنا ظالمهم ,

إقتباس

المجرم بقبض عليه من اول جريمه ؟

لو كان فيه محرم يقدر الطبيب يعمل كدا .؟

مش في ناس بتهرب مخدرات وفيه تفتيش ورقابه وفيه كلاب بوليسه وبردو بتعدي من التفتيش

كان فيه طبيبين في الحكم وممرضه و فيه من بيدي الحقن وفيه من بيهربها ولما الحقن نفذت من السلام اشترو مش عارف من فين تاني فالتهريب ممكن وعايز اضيف لمعلوماتك من مبررات الحكم اللي صدر هي تهريب ؟؟؟ لو حضرتك اطلعت على البيان اللي صدر من السفاره السعوديه

يعني ايه الراجل عنده قلب . لكن معندوش ضمير . ياريت كان عنده ضمير

انا كنت ف الاول مستغرب كثير من الحكم ولما بتديت اشوف واسمع من الطرفين وبتديت ابحث عن اسباب للحكم وصلت للقناعه انو لازم يكون عمل غلط مش ممكن واستحاله يصدر حكم من غير اي سبب يعني استقصاد .

فلما نسال سؤال لازم نقتنع ونبحث عن اجابه ليه , لانو مش ممكن يكون خكم من فراغ ثم ان مستشفي السلام وهو الطبيب الي قائم عليه . وحسب الحظر الي عليه من النقابه ومن القوي العامله بصراحه الي في المستشفي الزباله دي مع احترامي لكل الاطباء الافاضل . ايه يعني تبقي ف مكان زباله عايز اجابه عليه

هل يعقل طبيب استشاري يقبل يعمل في الجو زي كدا انا افترض مع انو مش عارف حاجه عن المشتسفي واش معني القوي العامله فتشت في اوراقها عشان تقول المشتفي دا بيحصل منه تجاوزات كثيره .؟ من امتي الكلام دا يا مدام عيوشه

عفواً الكلام اللي فوق ده مش راكب مع بعضه وانا شخصياً ما فهمتش حاجه منه

هو نت مفهمتش الكلام و تحب اوضحهولك اهلا وسهلا :rolleyes:

ولا مش عاجبك الرد ؟؟

ولا مش عايز تفهم ؟ لان انا عايز افهم

للتوضيح

ازاي فهمت انه مش راكب علي بعضيه .؟

ارجو ان لا ننزلف الى حوار عقيم :tease: فالهدف يجب ان يكون تنوير للرأي العام بدل التضليل الاعلامي اللي حصل

تَغَرَّبْ عَنِ الأَوْطَانِ فِيْ طَلَبِ العُلَى وسافِرْ ففي الأَسْفَارِ خَمْسُ فَوَائِـدِ

تَفَرُّجُ هَـمٍّ، واكتِسَـابُ مَعِيْشَـةٍ وَعِلْمٌ ، وآدابٌ، وصُحْبَـةُ مَاجِـدِ

فإن قيلَ في الأَسفـارِ ذُلٌّ ومِحْنَـةٌ وَقَطْعُ الفيافي وارتكـاب الشَّدائِـدِ

فَمَوْتُ الفتـى خيْـرٌ له مِنْ قِيامِـهِ بِدَارِ هَـوَانٍ بيـن واشٍ وَحَاسِـدِ

رابط هذا التعليق
شارك

عايز افهم

القاضى بيقول انه حكم ب 1500

والسفارة بتقول محدش منهم اتحكم عليه ب 1500

ايوا انا اوفقك الراي في الكلام دا يا استاذ osososos

لان اعلامنا هو المسؤول عن طرح هؤه القضيه , ولاننا تانيه بنعلق على اي خبر ونتفاعل معاه مع غير اي مصدر رسمي ,

انا عتبي على السفاره والقنصليه المصريه في السعوديه لعدم اصدار بيان واضح حول القضيه .

هل تم تامين محاكمه عادله ليه من محامي ومرافعه , وهل السفاره مقتنعه من اجراءات المحاكمه , فقط . لان مش ممكن تكون المحكمه مقتنعه من الحكم , لان القناعه دي حاجه تانيه ومش مهم قناعتها المهم تكون محاكمه عادله , وفق النظام او القانون السعودي , او ما هو مطبق في السعوديه زي اي قضيه اخرى

تَغَرَّبْ عَنِ الأَوْطَانِ فِيْ طَلَبِ العُلَى وسافِرْ ففي الأَسْفَارِ خَمْسُ فَوَائِـدِ

تَفَرُّجُ هَـمٍّ، واكتِسَـابُ مَعِيْشَـةٍ وَعِلْمٌ ، وآدابٌ، وصُحْبَـةُ مَاجِـدِ

فإن قيلَ في الأَسفـارِ ذُلٌّ ومِحْنَـةٌ وَقَطْعُ الفيافي وارتكـاب الشَّدائِـدِ

فَمَوْتُ الفتـى خيْـرٌ له مِنْ قِيامِـهِ بِدَارِ هَـوَانٍ بيـن واشٍ وَحَاسِـدِ

رابط هذا التعليق
شارك

أعتقد أن المطلوب الآن بعد كل هذه المناقشات هو أن يفهم كل طرف وجهة نظر الطرف الآخر :

وجهة نظر المعترضين على الحكم نابعة من عدم اقتناعهم بأن ما يطبق فى السعودية هو الشريعة

ووجهة نظر المؤيدين للحكم نابعة من أن هذه هى الشريعة

وأنا أقول إن هذه هى الشريعة كما يفهمها المؤيدون للحكم وهى الشريعة كما لا يفهمها المعترضون على الحكم

فهمتم بقى ؟

المؤيدون يقبلون أن يُجلد إنسان بأى عدد من الجلدات حتى ولو وصل إلى حد الموت .. هكذا هى الشريعة عندهم .. ربما عندهم من مصادر الشريعة (قرآن وسنة وقياس واستحسان وغير ذلك من المصادر) مالايعرفه المعترضون :rolleyes:

أما من يسأل عن الدليل على أن المؤبد والأشغال الشاقة من الشريعة فأقول له إنها عقوبة تعزيرية (يعنى من الشريعة) مثلها مثل الجلد 1050 جلدة (وهذا حكم شرعى مخفف) أو 10500 جلدة أو جلد مريض بالقلب حتى الموت

شفتم بقى الشريعة مرنة ازاى وتسع لكل شئ وتصلح لكل زمان ومكان ؟

نحن فى حالة حرب لم يخض جيشنا مثلها من قبل
فى الحروب السابقة كانت الجبهة الداخلية مصطفة
تساند جيشها
الآن الجيش يحارب الإرهاب وهناك من يطعنه فى ظهره
فى الحروب لا توجد معارضة .. يوجد خونة

تحيا مصر
*********************************
إقرأ فى غير خضـوع
وفكر فى غير غـرور
واقتنع فى غير تعصب
وحين تكون لك كلمة ، واجه الدنيا بكلمتك

رابط هذا التعليق
شارك

أبو محمد

ووجهة نظر المؤيدين للحكم نابعة من أن هذه هى الشريعة

ايو محمد الفاضل

باعتبار اننا من احد الحزبين ممن انقسمو علي انفسهم في الغربه فاقول لك

عن نفسي مش بايد الحكم كونه صادر وفق الشريعه الاسلاميه , فانا احترم وايد الحكم القضائي طالما هو متفق

مع انظمه تلك الدوله , ومش قانون خاص طبق علي هذه جنسيه بذاتها ,

فاحترم اي حكم و في اي بلد امريكا او في انجلترا , لازم احترم نظامهم , لان دا القانون الي ساري عليه العمل والمطبق في بلدهم

ولما انا اخترت الاقامه عندهم لازم التزم بنظامها وبتعامل وفق تلك القوانين ,ودا طبيعي ان تطبق عليك انظمه البلد الي عايش فيها

في اميركا يحضر القانون الامريكي ضرب الاطفال والعنف وبيجرم ذلك حتى لو كان ابنك .. هنا انا يجب ما تتكلمش وتقول انا لا مش زيكم

انا مسلم انا مش عارف ايه . انا عايز اربي ابني بطريقتي . لازم اضربه او انهره او .؟؟ انت خاضع للنظام الي هم بيطبقوه ,

انا اؤيد الحكم طالما ثبت ان الطبيب مجرم فيستحق العقوبه اللي تقدرها الجهه المختصه بتلك الجرائم وفق اصول التقاضي والمرافعات

المتعبه في بلدهم زي ما هم بيطبقوها على وقائعهم . حتي لو كانت لا تتفق مع اي شريعه او حقوق الانسان او الــ.. لو كانت

قوانين حمو رابي , ,. لا اقف مع المجرم ثبت اجرامه ولا اتعاطف معاهم ,

تم تعديل بواسطة abo_sameer

تَغَرَّبْ عَنِ الأَوْطَانِ فِيْ طَلَبِ العُلَى وسافِرْ ففي الأَسْفَارِ خَمْسُ فَوَائِـدِ

تَفَرُّجُ هَـمٍّ، واكتِسَـابُ مَعِيْشَـةٍ وَعِلْمٌ ، وآدابٌ، وصُحْبَـةُ مَاجِـدِ

فإن قيلَ في الأَسفـارِ ذُلٌّ ومِحْنَـةٌ وَقَطْعُ الفيافي وارتكـاب الشَّدائِـدِ

فَمَوْتُ الفتـى خيْـرٌ له مِنْ قِيامِـهِ بِدَارِ هَـوَانٍ بيـن واشٍ وَحَاسِـدِ

رابط هذا التعليق
شارك

اهلا بكم مرة اخرى

اعتقد ان مجال النقاش والحوار يكاد يخرج عن مساره واهدافه (لماذا؟؟؟)

لان جميع المعطيات لا تكاد تخرج عن (تقارير اعلامية -مبتورة و غير كاملة) و عن اطراف تنطلق من منطلقات (عاطفية) من كلا الجانبين والامر (من وجة نظري المتواضعة) تحتاج الى ((متخصصين في الفقه والشرع و القانون)) زائدا الجهات (الرسمية)فقط

مع احترامنا لجهد الصحافة و الاعلام ولكن قطعا ان اغلب الحيثيات لم تنقل...........فمثلا يستشف من رأي بعض المعلقين ان تهمة (هتك عرض مريضات) انه (الزنى والاغتصاب المباشر) !! ويبدو لي ان ذلك غير دقيق ربما تمت عملية هتك العرض بوسائل (لم تعرضها المحكمة للاعلام) درءا للفضيحة للضحايا في مجتمع محافظ...............

ولفت نظري ايراد كثير من المعلقين بان للامر وجه انتقام من احد الامراء !!! (دون وجود اشارة رسمية بذلك)

ورأيي الشخصي ان ذلك غير منطقي فاي صاحب نفوذ او سلطة اذا اراد (ظلم) احد ما فلن يذهب للقانون والقضاء ((ولأخذ حقه بيده)) ضف الى ذلك سهولة الذهاب لأرقى المستشفيات والمنتجعات الطبية في الغرب (مباشرة) مثل مايوكلنك ال...خ

رغم تقدم الطب النسبي لدينا

لا ان يذهب الامير باهله (لمزاحمة العامة في مستشفياتهم العامة)

عموما

لاشك ان من حق المصريين التعاطف مع مواطنيهم ومعرفة الحقائق كاملة ولكن (((عبر القنوات الرسمية بين البلدين))) عن طريق حكومتكم الموقرة (لانها وحدها المعنية بذلك) ولا اعتقد ان حكومة مصر الشقيقة غافلة او متجاهلة لما حدث

واخيرا ندعوا الله ان يطفىء نار الفتنة التي تكاد ان تشتعل

والسلام عليكم و رحمة الله وبركاته

:Zamalek: راية في البلكونه...

شاره عالعربية....

زملكاوي عيلتي كلها زملكاويه :dance:  

 

 

رابط هذا التعليق
شارك

تقارير: وزيرة القوي العاملة تتراجع عن قرارها بحظر عمل الأطباء بالسعودية

تقارير: وزيرة القوي العاملة تتراجع عن قرارها بحظر عمل الأطباء بالسعودية

اضغط للتكبير

عائشة عبدالهادي وزيرة القوي العاملة

* حفظ

* اطبع

* أضف تعليق

* ارسل

11/23/2008 1:09:00 PM

القاهرة - محرر مصراوي - قالت تقرير صحفية إن عائشة عبدالهادي وزيرة القوي العاملة تراجعت عن قرارها بحظر سفر الاطباء المصريين الي السعودية علي خلفية جلد الطبيبين المصريين.

وقالت صحيفة الوفد إن تراجع الوزيرة جاء بعد ضغوط من جهات عليا لانفراد الوزيرة باصدار القرار دون الرجوع لرؤسائها أو للخارجية التي اعترضت علي القرار "الذي قد يسئ للعلاقة بين مصر والسعودية".

وانتقدت منظمات حقوقية موقف الخارجية المصرية من الدفاع عن المصريين العاملين بالسعودية وليبيا.

وأكد مركز ماعت لحقوق الانسان أن السلطات الليبية نفذت حكم الاعدام رمياً بالرصاص في المواطن المصري سمير مختار المدان في جريمة قتل فلسطيني عام 1992 بعد 16 سنة من توجيه الاتهام له وبقائه طوال هذه السنوات رهن العقوبة.

من ناحية أخري انتقدت نقابة الأطباء تصريحات وزير الصحة السعودي بأن المملكة ليست في حاجة الي أطباء مصريين واستغربت في بيان أصدره الدكتور حمدي السيد نقيب الأطباء أن تصريح الوزير السعودي غريب، خاصة انه تخرج في احدي كليات الطب المصرية.

وطالب السيد بأن يكون عمل الأطباء المصريين في المملكة بعيداً عن نظام الكفيل ومن خلال اتفاقية توقعها السلطات المختصة في البلدين.

وكانت صحيفة الاهرام قد نقلت عن عائشة عبدالهادي قولها إنه تم الاتفاق بين المستشارين العماليين في جدة والرياض وشعبة المستشفيات والمستوصفات الخاصة بالسعودية علي تنفيذ عقد عمل جديد لأي متعاقد للعمل طبيبا بالسعودية‏‏ رغم قرارها السابق بمنع عمل الاطباء المصريين في المملكة‏ وحظر التعامل مع 26 شركة ومؤسسة خاصة بالسعودية وعدم سفر عاملات مصريات من أصحاب المهن المحظورة ومن في حكمهن إلي أي دولة عربية.

وجاء القرار بعد تكرار الشكاوي الواردة من العاملين المصريين أو شركات استقدام العمالة من هذه المؤسسات والشركات السعودية بعدم التزامها بالعقود المبرمة مع العمالة المصرية وعدم سداد حقوق العاملين المادية والصحية.

وكانت قد ظهرت شكاوي من اساءة معاملة مصريات بالسعودية واجبارهن علي العمل في ظروف سيئة ودون اعطائهن اجورهن.

ويشار إلى أن نقابة الأطباء المصرية كانت قد أدانت من قبل الحكم السعودى على الطبيب المصري رؤوف أمين -53 عاماً بالسجن 15 عاماً والجلد 1500 جلدة لاتهامه بالتسبب في إدمان إحدى الأميرات للمورفين نتيجة إعطائه إياها جرعات زائدة خلال علاجه لها إثر تعرضها لحادث مروري.

المصادر: صحيفتا الوفد والاهرام، موقع مصراوي

رابط هذا التعليق
شارك

أبو محمد

ووجهة نظر المؤيدين للحكم نابعة من أن هذه هى الشريعة

ايو محمد الفاضل

باعتبار اننا من احد الحزبين ممن انقسمو علي انفسهم في الغربه فاقول لك

عن نفسي مش بايد الحكم كونه صادر وفق الشريعه الاسلاميه , فانا احترم وايد الحكم القضائي طالما هو متفق

مع انظمه تلك الدوله , ومش قانون خاص طبق علي هذه جنسيه بذاتها ,

فاحترم اي حكم و في اي بلد امريكا او في انجلترا , لازم احترم نظامهم , لان دا القانون الي ساري عليه العمل والمطبق في بلدهم

ولما انا اخترت الاقامه عندهم لازم التزم بنظامها وبتعامل وفق تلك القوانين ,ودا طبيعي ان تطبق عليك انظمه البلد الي عايش فيها

في اميركا يحضر القانون الامريكي ضرب الاطفال والعنف وبيجرم ذلك حتى لو كان ابنك .. هنا انا يجب ما تتكلمش وتقول انا لا مش زيكم

انا مسلم انا مش عارف ايه . انا عايز اربي ابني بطريقتي . لازم اضربه او انهره او .؟؟ انت خاضع للنظام الي هم بيطبقوه ,

انا اؤيد الحكم طالما ثبت ان الطبيب مجرم فيستحق العقوبه اللي تقدرها الجهه المختصه بتلك الجرائم وفق اصول التقاضي والمرافعات

المتعبه في بلدهم زي ما هم بيطبقوها على وقائعهم . حتي لو كانت لا تتفق مع اي شريعه او حقوق الانسان او الــ.. لو كانت

قوانين حمو رابي , ,. لا اقف مع المجرم ثبت اجرامه ولا اتعاطف معاهم ,

أوافقك الرأى ياسيدى الفاضل

لذلك قلت إن هذه هى الشريعة كما يفهمونها .. لأنهم يقولون إنهم يطبقون الشريعة

ومن لا يفهم أنهم هكذا يفهمونها .. عليه - على الأقل - أن يفهم أنهم لن يغيروا فهمهم هذا بسبب أننا نرفض هذا الفهم .

نحن فى حالة حرب لم يخض جيشنا مثلها من قبل
فى الحروب السابقة كانت الجبهة الداخلية مصطفة
تساند جيشها
الآن الجيش يحارب الإرهاب وهناك من يطعنه فى ظهره
فى الحروب لا توجد معارضة .. يوجد خونة

تحيا مصر
*********************************
إقرأ فى غير خضـوع
وفكر فى غير غـرور
واقتنع فى غير تعصب
وحين تكون لك كلمة ، واجه الدنيا بكلمتك

رابط هذا التعليق
شارك

زائر
هذا الموضوع مغلق.
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

    • لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

×
×
  • أضف...