سهل جدا بتاريخ: 28 يناير 2009 كاتب الموضوع تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 28 يناير 2009 يعنى محدش رد على سؤالى cof): احب اسالكم سوؤال ينفع وانت كنت رايح تتقدم لمراتك اللى قصدى كانت خطبيتك تقولها انك عايز تتجوزها بس ناوى تتجوزعليها لا نك مؤيد للتعدد هل تعتقد انها كانت هتوافق بيك اصلا ؟؟؟؟؟؟ smk: ب أهلا بك أخت نانا يا ستي هو الشاب مننا أصلا لما كان بيكوّن نفسه ويجيب الشقة والذي منه , كان فاضي يفكر في الثانية , دا بالعافية بيتجوز الأولى ما حدش يعلم الغيب , لكن المعروف إن بعد الزواج بسنين الأمور بتتغير .. وبعدين أنا ممكن أسألك أو أسأل أي امرأة مثلا سؤال زيه لو الراجل كان يعرف إن مراته مثلا هاتبقى طخينة جدا(سمينة) بعد الزواج كان هايوافق إنه يتجوزها ما حدش يعرف الغيب , والإنسان بيتصرف حسب المعطيات الظروف اللي أمامه ... أشكرك على مرورك cof): ومــَنْ أَحْســــَنُ مِــنَ اللـَّـــــــهِ حُـكْــــمًا لِقـــــَوْمٍ يُوقِـنــــــــــُونَ صدق الله العظيم رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
سهل جدا بتاريخ: 28 يناير 2009 كاتب الموضوع تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 28 يناير 2009 الأخ الكريم سهل جداً الأخت الفاضلة زهرة الجبل (أم كريم) أشكرك على أسلوبك المهذب في النقد والتحليل cof): وسأجمل الرد على تعليقك المفصل في نقاط سريعة: بداية أقدر شعورك كزوجة , وعدم رغبتك في إن زوجك يتزوج عليكي لكن في مثل مصري جميل بيقول: (اللي إيدو في المية مش زي اللي إيدو في النار) smk: يعني الست اللي متزوجة مش حاسة بمعاناة أختها الغير متزوجة أو المطلقة والأرملة فعندما تتكلم المرأة المتزوجة (ومنهم حرمنا المصون) تتلكم كما لو أنه لا يوجد نساء في العالم يعانين من مشكلة الحرمان من الزوج الزواج للمرأة يعني لها الكثير والكثير زي ما بتقولوا علينا: (ظل راجل ولا ظل حيطة) الله يسامحكو cof): أذكر مرة قرأت مقالة لمعاناة بعض النساء اللاتي حرمن من الزوج بسبب طلاق أو غيره والله قرأت بعض العبارات تدمع لها العين أذكر منها عبارة قالتها امرأة مطلقة، قالت: لقد مرت علي أيام كنت أتمنى فيها أن أُغتصَب حتى أشبع رغبتي الجسدية دون الشعور بالإثم وذنب المعصية !! (لأن المغتصبة مكرهة) وبالنسبة لمسألة قبول عدد كبير من الفتيات بالزواج من رجل متزوج ، فهذا موجود وبكثرة في هذا الوقت .. أسأليني أنا , أنا عارف كويس وشوفت بعيني كثيييييييييييير ولي أصحاب تزوجوا زواج ثاني من فتيات غاية في الجمال والعلم والأدب.. وبالنسبة لموضوع الضرر الذي ربما يقع على الزوجة الأولى فهو ضرر غير مسلم به ويوجد بعض النساء حياتهن تغيرت للأحسن بعد زواج أزواجهن عليهن (والله أتكلم بجد) ولو افترضنا بحدوث ضرر فإنه ضرر لا يقاس بضرر بقاء ملايين النساء في مصر بدون زواج كما يقول الفقهاء: ندفع الضرر الأدنى بالضرر الأعلى بالنسبة لمسألة إن الراجل يقوم بتزويج شاب وفتاة على نفقته إذا كان مقتدرا فهذا شيء عظيم , ولكن من يقوم به ؟؟!! أنتي تكلمين بشر , أغلب الرجال المقتدرين يصعب عليهم فعل هذا الأمر, لكن لو قلنا له: استفيد وأفد بمعنى: تزوج الثانية فتستفيد بالزواج (المتعة الحلال) ، وفي نفس الوقت تقوم بإعفاف أخت مسلمة, بشرط أن تعدل وأن تنفق عليها بالمعروف واجعلها أما وأعطيها حقوقها الكاملة .... فهنا نقول له: كثر الله من أمثالك ومــَنْ أَحْســــَنُ مِــنَ اللـَّـــــــهِ حُـكْــــمًا لِقـــــَوْمٍ يُوقِـنــــــــــُونَ صدق الله العظيم رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
Amr Radwan بتاريخ: 28 يناير 2009 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 28 يناير 2009 اكياس ......سواطير .........نفس الحاجات دي اطلبت مني بعد ماقريت الموضوع تفتكر ده ليه علاقه بالموضوع غريبة , حصل معاك نفس اللي حصل معايا صدفة عجيبة يااااااااااااااه هو الجماعة عندكم لسه بيفكروا في الموضوع ده دلوقتي .. انا الحمد لله زوجتي ربنا يكرمها عاملة حسابها من زمااااااااااااااان و كانت دي اول حاجة اشترتها في جهازها قبل ما نتجوز !!!!!!!!!!!!!!! "إِنَّ اللَّهَ لاَ يُغَيِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا مَا بِأَنفُسِهِمْ" قال صلى الله عليه وسلم : من نفس عن مؤمن كربة من كرب الدنيا نفس الله عنه كربة من كرب يوم القيامة، ومن يسر عن معسر يسر الله عليه في الدنيا والآخرة، ومن ستر مسلما ستره الله في الدنيا والآخرة، والله في عون العبد ما كان العبد في عون أخيه ... رواه مسلم رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
nancy بتاريخ: 28 يناير 2009 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 28 يناير 2009 موضوع الزواج التانى دة من الموضوعات الى مستحيل تتفق فية الاراء لان كل واحد بيتكلم من موقعة الخاص الزوجة الى خايفة على بتها وتعبها ترفض والى مجوزتش عاوزة اى حد يشبع رغباتها وكمان يكون ونس لباقى ايامها والزوج الى عاوز يغير جو فيدخل الدين حبتين فى الموضوع فدة مش موضوع قابل للنقاش وانما هو اختيار شخصى بحت حسب ظروف كل شخص والجانب الموجود فية واتمنى السعادة الى عاوز يتجوز تانى والى بتدور على عريس والى عاوزة تحافظ على بها من صراع مختلف رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
ترنيم بتاريخ: 28 يناير 2009 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 28 يناير 2009 السلام عليكم إخوانى والله من الواضح أن تعدد الزوجات ده موضوع يشغل ناس كتييييييير قوى وأنا أرى أن تعدد الزوجات من مميزات الإسلام التي امتاز بها على غيره ، وقد وضع الإسلام للتعدد ضوابط ، فقيده بأربع زوجات ، وشرط له العدل بينهن ، ولهذا التعدد حكم وفوائد كبيرة ،كما ذكر الإخوة من قبل تظهر إذا: [*]كثر النساء وتضاعف عددهم ، [*]وتظهر في حق الأرملة والمطلقة ، [*] كما تظهر في حق من مرضت زوجته مرضا يعجزها عن مهام الزوجية ويريد إبقاء العلاقة الزوجية [*]كانت عقيما أو [*]كان حيضها يطول وللزوج شهوة قوية وإن وافقت الزوجة على زواج زوجها بأخرى وإن لم يكن هناك أى سبب مما ذكر من قبل فما البأس فى ذلك؟والله أنا أعرف واحدة من صديقاتى كانت هى الى بتطلب من زوجها إنه يتزوج بنفسها وكانت صغيرة فى السن ومعها أطفال صغار وأخرى عندما فاتحها زوجها فى رغبته فى الزواج خافت أن ترفض _وهو من حقها _ كى لا تحرم ما أحل اللهوالأثنين دول كانوا من الملتزمين جدا وأحسبهم على خير.ومع ذلك لم يتزوج حد منهم تانى _الظاهر ده كان جس نبض بس وإذا أساء بعض الأزواج هذا الحق فليس معنى ذلك أن التشريع معيب ـ حاشا لله ـ وإنما العيب في مخالفة آداب الشرع وأخلاق الدين. أما سوء استعمال هذه الرخصة أو هذا الحق، فكم من حقوق يساء استخدامها، ويتعسف في استعمالها، ولا يؤدي ذلك إلى إسقاطها وإلغائها. الزواج الأول نفسه كم يساء استخدامه، فهل نلغيه؟ الحرية كم يساء استخدامها، فهل نلغيها؟ الانتخابات يساء استخدامها، فهل نلغيها؟ السلطة.. أياً كانت يساء استخدامها، فهل نلغيها وندع الحياة فوضى؟ إن الأولى – بدل أن ننادي بإلغاء الحق – أن نفعل الضوابط لاستخدامه، ونعاقب من يسئ في ذلك، قدر ما نستطيع. وحيدة في غربتي ...أسيرة في عزلتي ....الي حين ألقاكم يا أحبتي رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
سهل جدا بتاريخ: 29 يناير 2009 كاتب الموضوع تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 29 يناير 2009 يااااااااااااااه هو الجماعة عندكم لسه بيفكروا في الموضوع ده دلوقتي .. انا الحمد لله زوجتي ربنا يكرمها عاملة حسابها من زمااااااااااااااان و كانت دي اول حاجة اشترتها في جهازها قبل ما نتجوز !!!!!!!!!!!!!!! لا يا أستاذ عمرو , السكاكين بتاعة جهاز العروسة دي ما تنفاعش , وبعدين أكيد إنها قدمت عشان كده بيطلبوا سواطير جديدة , اسألني أنا , دا أنا مدوبهم ...... واحدة بس للأسف :rolleyes: موضوع الزواج التانى دة من الموضوعات الى مستحيل تتفق فية الاراء لان كل واحد بيتكلم من موقعة الخاص الزوجة الى خايفة على بتها وتعبها ترفض والى مجوزتش عاوزة اى حد يشبع رغباتها وكمان يكون ونس لباقى ايامها والزوج الى عاوز يغير جو فيدخل الدين حبتين فى الموضوع فدة مش موضوع قابل للنقاش وانما هو اختيار شخصى بحت حسب ظروف كل شخص والجانب الموجود فية واتمنى السعادة الى عاوز يتجوز تانى والى بتدور على عريس والى عاوزة تحافظ على بها من صراع مختلف نشكرك أختي نانسي على مرورك ومــَنْ أَحْســــَنُ مِــنَ اللـَّـــــــهِ حُـكْــــمًا لِقـــــَوْمٍ يُوقِـنــــــــــُونَ صدق الله العظيم رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
سهل جدا بتاريخ: 29 يناير 2009 كاتب الموضوع تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 29 يناير 2009 السلام عليكم إخوانى والله من الواضح أن تعدد الزوجات ده موضوع يشغل ناس كتييييييير قوى وأنا أرى أن تعدد الزوجات من مميزات الإسلام التي امتاز بها على غيره ، وقد وضع الإسلام للتعدد ضوابط ، فقيده بأربع زوجات ، وشرط له العدل بينهن ، ولهذا التعدد حكم وفوائد كبيرة ،كما ذكر الإخوة من قبل تظهر إذا: [*]كثر النساء وتضاعف عددهم ، [*]وتظهر في حق الأرملة والمطلقة ، [*] كما تظهر في حق من مرضت زوجته مرضا يعجزها عن مهام الزوجية ويريد إبقاء العلاقة الزوجية [*]كانت عقيما أو [*]كان حيضها يطول وللزوج شهوة قوية وإن وافقت الزوجة على زواج زوجها بأخرى وإن لم يكن هناك أى سبب مما ذكر من قبل فما البأس فى ذلك؟والله أنا أعرف واحدة من صديقاتى كانت هى الى بتطلب من زوجها إنه يتزوج بنفسها وكانت صغيرة فى السن ومعها أطفال صغار وأخرى عندما فاتحها زوجها فى رغبته فى الزواج خافت أن ترفض _وهو من حقها _ كى لا تحرم ما أحل اللهوالأثنين دول كانوا من الملتزمين جدا وأحسبهم على خير.ومع ذلك لم يتزوج حد منهم تانى _الظاهر ده كان جس نبض بس وإذا أساء بعض الأزواج هذا الحق فليس معنى ذلك أن التشريع معيب ـ حاشا لله ـ وإنما العيب في مخالفة آداب الشرع وأخلاق الدين. أما سوء استعمال هذه الرخصة أو هذا الحق، فكم من حقوق يساء استخدامها، ويتعسف في استعمالها، ولا يؤدي ذلك إلى إسقاطها وإلغائها. الزواج الأول نفسه كم يساء استخدامه، فهل نلغيه؟ الحرية كم يساء استخدامها، فهل نلغيها؟ الانتخابات يساء استخدامها، فهل نلغيها؟ السلطة.. أياً كانت يساء استخدامها، فهل نلغيها وندع الحياة فوضى؟ إن الأولى – بدل أن ننادي بإلغاء الحق – أن نفعل الضوابط لاستخدامه، ونعاقب من يسئ في ذلك، قدر ما نستطيع. :rolleyes: :blink: :wub: كلام في منتهى الروعة ولا يحتاج إلى تعليق وفقك الله ومــَنْ أَحْســــَنُ مِــنَ اللـَّـــــــهِ حُـكْــــمًا لِقـــــَوْمٍ يُوقِـنــــــــــُونَ صدق الله العظيم رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
زهرة الجبل بتاريخ: 31 يناير 2009 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 31 يناير 2009 أخي الكريم سهل أعتقد أنه من المفيد جداً تجريد نقطة الخلاف بيننا بوضوح حتى يسهل الحوار و لنقسمها لشقين.. *تحديد المشكله ثم *الرؤيه الشخصيه حول الحلول نقطة الخلاف بيننا ... هي أنك تضع *الحل _ للمطلقه و الأرمله و البنت التي تأخر زواجها _ في التعدد و بالتالي ترى أن المتزوجه يجب عليها أن تشعر بأختها المنتميه لأي فئه من الثلاث السابقات حتى لا تقع تحت طائلة المثل الشعبي القائل(( إللي إيده في الميه ... )) بينما أنا أرى أن تأخر سن الزواج بالفعل مشكله أي أنني أدرك وجود المشكله بالفعل .. إذن فمن الإجحاف أن تصفني _ أنا أو أي ممن يعارضون رؤية أن التعدد هو الحل _ بعدم الشعور بها فنحن فقط نختلف حول * رؤية كل منا للحل فأنا أرى حق المطلقه في الزواج مره أخرى هو حق شرعي حلال و رغبه طبيعيه غير آثمه و لا تـُلام عليها و كذلك ينطبق نفس القول على الأرمله ما دامت شاءت أن تتزوج و بالطبع أشعر بمشكلة تأخر سن الزواج و أتمنى لو أتمكن من رفع تلك المعاناه عن المجتمع .. مثلي مثل الرجل الذي _ و إسمح لي بإستخدام اللفظ الآتي_ الذي ((يتاجر)) بتلك المشكله حتى يرضي رغباته و هو يرتدي عباءة الرؤوف الرحيم بالزوجه الثانيه حتى يحتمي من الوقوع في خانة ناكر العشره أو خائن العهد للزوجه الأولى و يا أخي الفاضل إن إستفزك لفظ ( المتاجره بمشاكل الآخرين ) فلتتذكر أننا كنا نناقش مشكله نتفق كلنا على شقها الأول و هو الإعتراف بوجودها .. لكننا نختلف حول شقها الثاني و هو طريقة الحل .. و عندما عرضنا القول بمساهمة القادر مادياً على التعدد بماله لتزويج شاب و فتاه عوضاً عن التعدد إن كانت فعلاً نيته هي القيام بدور الزوج لمن لا زوج لها .. و ليس الحصول لنفسه على زوجه أخرى كان ردك على ذلك : بالنسبة لمسألة إن الراجل يقوم بتزويج شاب وفتاة على نفقته إذا كان مقتدرا فهذا شيء عظيم , ولكن من يقوم به ؟؟!!أنتي تكلمين بشر , أغلب الرجال المقتدرين يصعب عليهم فعل هذا الأمر, لكن لو قلنا له: استفيد وأفد إذن فالحل البديل الذي لا تتواجد به الفائده المتبادله مرفوض !!! .. بينما السماح بالتمتع مقابل أن نكفل لها حق الزواج و الأمومه .. مرحب به .. و هذا ما أسميه أنا بالمتاجره بمشاكل الناس و إعتبار إحتياجات الآخرين فرصه للتخفي وراءها و نيل أغراضنا الشخصيه أما أن نردد العبارات المعهوده عن دفع الضرر بالضرر و ما إلى ذلك فلا أعتقد أنها مقبوله عقلاً مادام هناك حل آخر لا ضرر فيه و لا ضرار فالحل الذي يحمل الضرر باطل لا تستغرب إن أخبرتك أنني أعرف حالة تعدد تمت بموافقة الزوجه الأولى .. بل و برغبتها .. و لا أبالغ عندما أخبرك أنني أحترم تلك المرأه بشكل لا تتخيله .. لكنني مؤمنه تماماً أن ما فعلته حينها كان عين الصواب .. أي أن هناك دافع و سبب يجعل تصرفها منطقياً و عقلانياً و سبحان الذي شرع التعدد لمثل حالتها و سبحان الذي وهبها القوه لهذا القرار أما فكرة أن التعدد على إطلاقه مطلوب و هو الحل لمشكلة المطلقه و الأرمله و من تأخر بها العمر قبل الزواج .. و أن المرأه التي لا تقبل بزواج زوجها لمجرد فكرة أن نعف فلانه أو نمنح الأخرى حق الأمومه هي إمرأه أنانيه لا تشعر بإحتياجات الأخريات.. فإسمح لي أنني أراه تجني على المرأه و مغالطه لا نفع منها هناك نقطه أخيره أود التعليق عليها أعجبني جداً :happy: تعليقك على رد الأخت الفاضله التي تساءلت عن تخيل الرجل إذا ما صارح عروسه قبا الزواج بأنه ينوي الزواج عليها مستقبلاً لو الراجل كان يعرف إن مراته مثلا هاتبقى طخينة جدا(سمينة) بعد الزواج كان هايوافق إنه يتجوزها ما حدش يعرف الغيب , والإنسان بيتصرف حسب المعطيات الظروف اللي أمامه ... و لتسمح لي بالرد بعد إذن الأخت نانا أعتقد أنه كما يجب على الرجل أن يدرك أن الإتفاق على عدم التعدد هو إتفاق ضمني لا يحق له فسخه إلا بموافقة الزوجه لا سيما إن كان في الأمر حوار صريح بينهما يوضح للزوج رفض الزوجه للأمر .... فأيضاً يجب على المرأه أن تدرك أن الإتفاق على عدم الإهمال في شكلها ( إذا إعتبر الزوج زيادة وزن زوجته إهمالاً ) هو كذلك إتفاق ضمني لا يحق لها فسخه إلا إن لم يتضرر الزوج .... لا سيما إن وضح لها زوجها هذا الأمر بشكل واضح لذلك من حق الرجل أن يلوم المرأه إن أهملت في شكلها كما تصف حضرتك و من حقه إخبارها أنه قد يتزوج عليها إن لم تصلح من نفسها .. و حينها لن يلومه أحد .. فلديه سبب وجيه و لا يصبح خافياً على أحد أن حينها إهمال الزوجه يصبح تعدياً على الزوج يخاصمها به أمام الله و في المقابل من حق المرأه بلا أدنى شك أن تلوم الرجل إذا طالب بالتعدد على غير رغبة زوجته بدون سبب وجيه أو فعله بدون علمها و من البديهي أن أرى للزوجه الأولى هنا حق الإعتراض و حتى طلب الطلاق للضرر _ إن أرادت _ و لا يصبح خافياً أمام أحد أنه تعدى عليها و ظلمها ظلماً تخاصمه به أمام الله ما دامت لم تقصر معه و لم تنقصه حقاً من حقوقه و لم يهبها الله تلك القوه التي تطوع بها نفسها لقبول التعدد لمصلحة زوجها و إمرأة أخرى أرأيت؟ لكل منا حقوق تماماً كما أن على كل منا واجبات !! أليس ذلك عادلاً بما فيه الكفايه؟؟ تحياتي لشخصك الكريم أختك أم كريم رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
سهل جدا بتاريخ: 31 يناير 2009 كاتب الموضوع تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 31 يناير 2009 ما شاء الله عليكي يا أم كريم ردودك تنم على إنك صبورة جدا شوفي يا ستي إذا الراجل نوى الزواج فسببه معروف , سواء كان هذا الزواج الأول أم الثاني ... إلى الرابع. والاستمتاع الحلال بما أحل الله لا يلام عليه المسلم سواء كان ذكرا أم أنثى ومن الناحية الشرعية، إذا أراد الرجل المتزوج أن يتزوج مرة ثانية فلا يشترط أبدا إذن الزوجة الأولى كما نص على ذلك العلماء , ولو عاوز فتاوى أجبلك .. لكن من حسن العشرة إنه يطيب خاطرها بكلمتين قبل ما يتجوز, إن وافقت فبها ونعمت , وإن ما وافقتش فلن يؤثر على زواجه .. وبالمناسبة، الله عز وجل لما شرع التعدد لم يحدد أي قيد سوى العدل فلا يصح إن حضرتك تقيدي التعدد بأسباب تاني ربنا يحفظلك زوجك وابنك كريم شكرا لك ومــَنْ أَحْســــَنُ مِــنَ اللـَّـــــــهِ حُـكْــــمًا لِقـــــَوْمٍ يُوقِـنــــــــــُونَ صدق الله العظيم رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
nana بتاريخ: 1 فبراير 2009 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 1 فبراير 2009 شكرا على ردك وكلامك الجميل يا اخت زهره الجبل وطبعا الاستاذسهل جدا مبيحبش الدفاع عن راى المراه فى الموافقه لان رؤيته واضحه وهو ناوى ناوى دا اذا كان مباش ينفذ لكن ساعات السكينه بتسرق ناس وبينسو رده فعل اولادهم لما يعرفو ان بابا اتجوز على ماما هنا فى مصر هل تعتقدو انه شى عادى هل تعتقدو ان حالنا فى مصر يجعل متسع للاب ان يرعى اكثر من بيت واكثر من اسره سواء ماديا او معنويا ام سيكون مصير هؤلاء الابناء هو الاهمال كليا بعد وصول :lol: الننوسه الجديده :blink: التى ستكافح منن اجل ان تستحوذ على اكبرقدر من امواله الت سيمن منها عليهم بعد ذلك وطبعا ستبدا فى دخول مباره للانجاب للحصول على عدد اكبر من الذكور والاناث (طبعا دى امخاخ الستات وانا عارفها كلهم زى بعض مهما حد ينكر) ومين ادراك انها ايضا مش هتضرب(تسمن) بعد الزواج ودى غالبيه ستات مصر :lol: وساعتهاطبعا معدش فى رجوع عشان منظرك ادام مراتك الاولانيه من ناحيه وعشان ابناء الجدادالى هيتشردو من ناحيه تانيه احنا بنحاول نقلد التعدد وخلاص زى الدول العربيه لكن مجتمعنا لسه بدرى اوى انه يتعايش مع موضوع التعدد سواء من الزوجات او من الابناء ايه المانع نشوف ايه مشكلتنا فى بيتنا ونواجه بعض بيها ونحاول نحلها من غير مندور على حل بره ايه عندنا فى مصر جواز تانى يعنى خراب بيوت يعنى تشريد اطفال الا فى فئه قليله من الجماعات الاسلاميه المنتشره بينهم موضوع التعدد سواء بين الرجال والنساء على حد سواء وكلهم مؤمنون به وموافقون من البدايه عليه وشكرعلى رحب سعتكم لى :lol: رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
زهرة الجبل بتاريخ: 5 فبراير 2009 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 5 فبراير 2009 (معدل) ما شاء الله عليكي يا أم كريم ردودك تنم على إنك صبورة جدا شوفي يا ستي إذا الراجل نوى الزواج فسببه معروف , سواء كان هذا الزواج الأول أم الثاني ... إلى الرابع. والاستمتاع الحلال بما أحل الله لا يلام عليه المسلم سواء كان ذكرا أم أنثى ومن الناحية الشرعية، إذا أراد الرجل المتزوج أن يتزوج مرة ثانية فلا يشترط أبدا إذن الزوجة الأولى كما نص على ذلك العلماء , ولو عاوز فتاوى أجبلك .. لكن من حسن العشرة إنه يطيب خاطرها بكلمتين قبل ما يتجوز, إن وافقت فبها ونعمت , وإن ما وافقتش فلن يؤثر على زواجه .. وبالمناسبة، الله عز وجل لما شرع التعدد لم يحدد أي قيد سوى العدل فلا يصح إن حضرتك تقيدي التعدد بأسباب تاني ربنا يحفظلك زوجك وابنك كريم شكرا لك الأخ الكريم سهل إستهللت ردك عليَّ بإستنتاجك أنني صبوره جداً بناء على ردي السابق حقيقة و حتى أصدقك الحديث فلقد تعلمت من النقاش في هذا الموضوع(( موضوع التعدد أو الزواج الثاني ))_تعلمت أن النقاش فيه لا ينتهي لي أكثر من تجربه سابقه في النقاش حول هذا الموضوع هنا بالمنتدى في توبيكات أخرى (( الزوجه الثانيه الحق المر )) و (( الزوجه الملكه )) و هذا ما أذكره يمكنك عن طريق محرك البحث أن تصل لهذه الموضوعات إن كان الأمر يهمك لكن في النهايه و المحصله .. فإن كل منا يحمل قناعه لا يغيرها .. و أحياناً أشعر أن بعضنا يصل به الأمر للتكلم بما لا يقتنع به أصلاً لكنه لن يفصح عن تلاشي قناعته فيما يتكلم عنه و سيستمر بالثبات على موقفه لأن هذا الموقف يوفر له مبررات لأغراض خاصه لذلك فمن الحكمه الإكتفاء بعرض وجهة النظر أما وجهة النظر المعارضه فقط و عدم المجادله فلكل منا عقل يمكنه به قياس الأمور سأعلق على حضرتك هنا بإقتباس لرد خاص بي كنت كتبته من قبل في موضوع الزوجه الملكه التعدد شرع الله الذي جعل به باباً من أبواب رحمة الله بعباده إن طبقناه بصوره سليمه و لم نطوعه لرغبات دونيه و لم نشكله ليتوافق مع هوى أنفسنا التعدد مخرجاً من مشاكل الحياه الزوجيه التي قد تصادف الزوجين و لا بد لنا من الإعتراف بهذا الأمر من باب إيماننا بحكمة الله و حكمة شرعه هناك زوجات يـُنقـِصنَ على أزواجهن حقاً من حقوقهم سواء بإرادتهن أو بغير إرادتهن مثلاً زوجه لا تنجب و يرغب زوجها بذريه يهبها الله له ... هذا حق للرجل و لم تمنعه الزوجه هذا الحق بإرادتها أو زوجه مرضت و لم تعد تستطع تلبية رغبات زوجها و إيفائه حقوقه الشرعيه.. و هذا أيضاً حق للرجل و لم تمنعه الزوجه هذا الحق بإرادتها و لا يمكن أن ننكر وجود أزواج يتعرضن لهذه الظروف و بالرغم من ذلك يؤثرون خواطر زوجاتهن و لا يفكرون بالزواج وفاء منهم لزوجاتهم هل هذا الزوج آثم لأنه لم يكسر خاطر زوجته و يتزوج بأخرى لتنجب له و يعفها ؟ هل هذا الزوج آثم لأنه آثر أن يكتفي بزوجته التي أحبها و يرى في وجودها معه عوضاً عما حرمهم الله منه ؟ لا أعتقد أن هناك عاقلاً قد يرى إجابة السؤالين السابقين باللإيجاب و حتى مثل هذا الزوج لو فكر في التعدد و رغب قي إستكمال ما ينقصه من زوجته فلا إثم عليه و لكن قبل التعدد يجب أن يخير تلك الزوجه إما أن تقبل بزوجه أخرى في حياة زوجها أو تختار الطلاق و هنا الزوج غير آثم إذا طلقها و لكنه آثم إذا أبقاها و هي متضرره و تزوج عليها بغير قبولها أو تزوج عليها سراً و هناك زوجه لا تعاشر زوجها بالمعروف.. أو لا تعطيه حقه بغير عذر لها أو لا تعامله أو لا تعامل أهله بما يرضي الله ... مثلاً و كلها أمثله و حدث و لا حرج ...المقصود أنها حقوق للرجل و منعته هذه الزوجه حقه بإرادتها و هي آثمه على ذلك مثل هذا الزوج ... هل نخنقه؟ ... هل ليس من حقه الزواج بأخرى؟ هل يستطيع أحدنا أن يحرم رجلاً من ذريه صالحه أو من حياه سويه هادئه؟ و لكن أيضاً وجب على هذا الزوج كبدايه تنبيه زوجته لما يكره منها ... و أن يطلب منها بالمعروف أن تصلح من نفسها و كخطوه ثانيه إن لم ينصلح حالها .. وجب عليه أن يخبرها كتهديد أنه سيتزوج بأخرى إن لم ترتدع عن ذلك و إن لم يكن منها أمل فليتزوج ... لكن إن تضررت الأولى من ذلك فلن يستطع أحدنا منعها من طلب الطلاق طلب المرأه الطلاق لنفسها للضرر هو حق لها لن يستطع أحدنا إنكاره عليها و لكن طلب المرأه من زوجها تطليق الزوجه الأخرى هو الحرام شرعاً و الذي لا يجوز لها فعله و لكل حاله بإختلاف ظروفها و تباين أسبابها حل مختلف و لكن مهما إختلفت الحالات و تباينت الظروف و تعددت الأسباب سيظل الرجل لا حق له بالزواج على زوجته سراً أو الزواج عليها و رفض تطليقها للضرر من هذه الزيجه الثانيه سواء قصرت أو لم تقصر و سواء تقصيرها بإرادتها أو عن عجز منها هذا هو مختصر رأيي و أضيف هنا لحضرتك أنه أيضاً لو كانت الحياه مع الزوجه الأولى جنه و لا تشوبها شائبه فهذا لا يحرم رغبة الزوج في الزواج بأخرى لكن إن وافقت زوجته الأولى و قبـِلت أما إن لم تقبل فعلى الزوج الإختيار بين : التراجع عن الفكره ( و يا دار ما دخلك شر ) أو الزواج الثاني و تطليق الأولى ( إن طلبت ذلك ) و يصبح حينها علم حسابه على هدم البيت الأول و تشريد أطفاله هو عند الله أو الزواج الثاني و عدم تطليق الأولى و تحمل الذنب الذي سيـُسأل عنه أمام الله يوم القيامه للظلم الذي إرتكبه في حق الزوجه الأولى و إمساهكا بغير رغبتها ( إن رغبت الأولى بالطلاق للضرر و رفض الزوج ) أو الزواج الثاني و عدم تطليق الأولى تحمل الذنب الذي سيـُسأل عنه أمام الله يوم القيامه للظلم الذي إرتكبه في حق الزوجه الأولى إن رفضت الزواج الثاني و آثرت البقاء حفاظاً على كيان البيت و الأطفال.. أي مجبره على البقاء معه متضررة من زواجه الثاني يعني بالمختصر المفيد : التعدد قرار يؤثر في حياة ثلاثة أطراف لذا وجب الإتفاق بين ثلاثتهم _( الزوج و الزوجه الأولى و الزوجه الثانيه ) و لا يجوز .. بل لا يـُعقل القول بأنه قرار بيد الزوج تقبله الثانيه و لا حيلة للأولى فيه هذا رأيي و رؤيتي للأمر و لا أعتقد أنك قد توافقني عليه لكن وددت إستعراضه هنا _ كما أخبرتك سابقاً _ فقط من باب طرح الرأي أمام الرأي الآخر أو فلتقل أنه حتى لا ينسى بعضنا أن البعض الآخر يعارضه !! تحياتي أم كريم تم تعديل 5 فبراير 2009 بواسطة زهرة الجبل رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
سهل جدا بتاريخ: 5 فبراير 2009 كاتب الموضوع تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 5 فبراير 2009 الأخت الفاضلة نانا مرحبا بك في الموضوع اللي بيزعل كل الستات (المتجوزين) الاستاذسهل جدا مبيحبش الدفاع عن راى المراه فى الموافقهلان رؤيته واضحه وهو ناوى ناوى دا اذا كان مباش ينفذ يعني انتي دخلتي نيتي، الله يسامحك وبعدين ما تسعة وتسعين في المية من النساء المتزوجات مستحيل هايوافقوا يبقى ناخذ رأيهم ليه :) الأخت الفاضلة زهرة الجبل قرأت كلامك كله لكن أنا كنت مستشكل من نقطة في تعليقي السابق وما وجدت رد واضح عليها و لكن قبل التعدد يجب أن يخير تلك الزوجه إما أن تقبل بزوجه أخرى في حياة زوجها أو تختار الطلاق و هنا الزوج غير آثم إذا طلقها و لكنه آثم إذا أبقاها و هي متضرره و تزوج عليها بغير قبولها أو تزوج عليها سراً ما هو دليل حضرتك على هذا الكلام أقصد تخيير الزوجة الأولى أو استئذانها وأقصد بالدليل: الدليل الشرعي.. يعني آية أو حديث أو رأي فقهي للفقهاء يكون مستنبط من أدلة أخرى .. يعني مثلا ممكن واحد ييجي ويقول، إن ربنا سبحانه وتعالى بيقول: {فانكحوا ما طاب لكم من النساء مثنى وثلاث ورباع} ولم يذكر الله سبحانه وتعالى أي قيد أو شرط سوى العدل فمن أين لكم بباقي الاشتراطات الأخرى ؟ أتمنى أجد جواب واضح شكرا لك ومــَنْ أَحْســــَنُ مِــنَ اللـَّـــــــهِ حُـكْــــمًا لِقـــــَوْمٍ يُوقِـنــــــــــُونَ صدق الله العظيم رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
نهى حمودة بتاريخ: 6 فبراير 2009 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 6 فبراير 2009 طيب انتوا دلوقتي حليتوا مشكلة الستالارملة والمطلقة والعانس ولكن لما كل واحد متجوز يروح ويحل مشكلة عانس او مطلقة ياترى الشباب بقى اللي لسه ما اتجوزش ومش قادر يفتح عشة مش بيت يروح يموت نفسه بقى ولا يحرق نفسه ولا ايه عشان مش لاقي يتجوز ياجماعة ناقشوا الموضوع من جذوره مش بسطحية لان بصراحة الجواز التاني من كتير من الرجالة ومش كلهم حق يراد به باطل يعني بيتلككوا باسم الدين والدليل ان اللي بيتجوز تاني مش هيفكر فيانه يحلمشكلة واحدة ست كبيرة مثلا وعندها عيال او عانس عدت الاربعين .زلا.زدا هيتجوز تاني عشان يدلع نفسه يعني هيختارها 17 سنة بذمتكوا مش كلامي صح ولا لا رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
زهرة الجبل بتاريخ: 6 فبراير 2009 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 6 فبراير 2009 (معدل) إسمح لي أن أجيبك أخي الكريم على سؤالك بسؤال كيف يتأتى العدل بين زوجتين تعلم إحداهما بوجود الأخرى فتحرص على إقتسام الحقوق معها في حين لا تعلم تلك الأخرى عن وجود غيرها؟ و كيف يتأتى العدل من زوج يكذب على الأولى ليتواجد مع الثانيه و يخدع الأولى ليرضي الثانيه بالإتفاق مع الثانيه و تغييب الأولى؟ من وجهة نظري البدائيه الفطريه البديهيه.. لن يتأتى العدل و لن تتساوى الكفتان أبداً مادامت الأولى على غير علم إذن إسرار الزواج الثاني لن يتحقق معه شرط العدل الإعلام شرط من شروط صحة الزواج بصفه عامه.. فما بالك إن أصبح أيضاً عدم إعلام الزوجه الأولى به يستحيل معه تحقيق شرط العدل بين الزوجتين؟ و إن كان عدم إعلام الزوجه الأولى بالزواج الثاني لا يخل بشرط الإعلام لأن الزواج معلن في وسط الزوجه الثانيه .. فما العمل في شرط العدل الذي يستحيل تحققه في حال عدم علم الزوجه الأولى به ؟ طيب إذا ألغينا إسرار الزواج الثاني عن الزوجه الأولى حتى يتحقق شرط التعدد ألا و هو العدل فما الحال؟ إن علمت الأولى ... هناك ثلاث إحتمالات لا رابع لهم الأول أن تقبل .. و هنيئاً لها و لزوجها و للثانيه و ( يا دار ما دخلك شر ) و الثاني هو أن ترفض و تتضرر فتطلب التطليق للضرر.. و حينها لا يجوز للزوج إمساكها بغير رغبتها .. و يـُهدم البيت الأول و الثالث هو أن ترفض و تعجز عن طلب الطلاق لأسباب قد تتعدد سواء ماديه أو إجتماعيه أو أيما كانت و هنا فهي متضرره و مغلوبة على أمرها و الضرر الذي أصابها هو من الزوج و من الزوجه الثانيه و علم الخصومة بينهم عند الله سبحانه و تعالى إذا كان ما سبق لا خلاف عليه فما الفرق بين إخبار الأولى و بين تخييرها؟ بمجر إخبار الأولى فطبيعي جداً أن تُبدي هي رأيها بالقبول أو الرفض و الإستمرار أو الإنسحاب أي أن تتخير لنفسها الأنسب إذن فإن الإخبار واجب من باب عدم الوقوع في دائرة الخداع و الغش و الكذب و الإحتيال و إختلال ميزان العدل و الغبن ..ثم بعد الإخبار من البديهي أن تبدي المرأه رد فعل بالقبول أو الرفض هل أعجبتك صياغة الكلام بهذه الطريقه؟ أعتقد أننا هكذا نكون بقدر من السياسه و الكياسه قد إبتعدنا عن التخيير و الاستئذان وإستبدلناهما بالإخبار حتى لا نصيب كبرياء الرجال في مقتل أخي الكريم .. سألتني عن رأيي و أنا هكذا أرى الأمور ... و الله أعلم لكن إن كنت أنت ترى أن إسرار الزواج الثاني عن الزوجه جائزاً فلك عقلك و لي عقلي أما عني فلقد بررت لك سبب وجهة نظري ( حتى يستقيم ميزان العدل بين الزوجتين ) أما عنك فإن كنت ترى سبباً وجيهاً للمعارضه و سبيلاً لا أراه أنا لإستقامة العدل بغير علم أحد الطرفين الواجب العدل بينهما فلتتكرم لذكره هنا و إن لم تجد فلتخبرني بالنتيجه الجديده أو المختلفه لعلم الزوجه الأولى بنية زوجها بالزواج عليها .. و التي تجعل لإحتمالاتي الثلاثه_ التي سبق و ذكرتها بالأعلى _ رابعاً و إسمح لي قبل ردك أن أذكرك بأنه إذا كان العدل و تطبيقه منوطاً بالرجل فتقدير الضرر و تقرير وقوعه منوطاً بالمرأه و يكفي العلم المسبق للرجل بتضرر زوجته الأولى من الزواج الثاني لكي يصبح على علم بأن زواجه الثاني هو معول في يديه يهدم به بيته الأول.. سواء بإستخدام المرأه حق طلب الطلاق و هدم الأسره أو بتلاشي الموده و الرحمه و هما عماد البيوت السويه و إن أبقت الزوجه على الشكل الخارجي للأسره لمصلحة الأبناء أما الآن فدوري للسؤال هل بإمكانك أن تذكر لي آيه من القرآن الكريم أو حديث شريف للرسول الكريم أو حتى سابقه لأحد الصحابه الكِرام نستند بها لجواز الزواج الثاني و إخفائه عن الزوجه الأولى ؟ هل حدثت في عهد الرسول هل تزوج الرسول الكريم سراً؟ هل تزوج أحد صحابته الكِرام سراً بدون إخبار زوجته ؟ ثم ... هل تضررت إحدى النساء في عهد الرسول الكريم من زوجها _ أيما كان السبب _ فَـَمـُنعت حق الطلاق؟ تم تعديل 6 فبراير 2009 بواسطة زهرة الجبل رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
ام بلال بتاريخ: 6 فبراير 2009 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 6 فبراير 2009 (معدل) الله يكون في عونك أستاذ سهل جدا ، الستات كلهم اتلموا ، ربنا يعينك ، الحمد لله إنها على النت ، عشان السلاح ما يطولش :) ، الست المصرية إفهم حضرتك هذه النقطة مثل الفريك ما تحبش شريك ، أحكي لك قصة حقيقية حصلت : كان في عائلات مجتمعة هنا في الرياض في إحدى الإستراحات ( الإستراحة تكون بإيجار يومي مثلا و فيلتين مفصولين بحديقة واحدة للنساء و التانية للرجال، و حمامات سباحة ، الأسر هنا تؤجرها للنزهة) جاء واحد أخ محترم عراقي الأصل أمريكي الجنسية ، متزوج من 3 : سورية مجنسة - أمريكية الأصل - و الثالثة لا أذكرها ، المهم ربنا يبارك لهم ماشاء الله لا قوة إلا بالله تخيلوا إن الأولاد كلهم بيقولوا للثلاثة يا ماما :) ، الستات مش عارفين مين مامة مين ؟؟ أبدوا رغبتهم لإحدى صديقاتي ، رغبة الأستاذ زوجهم البحث عن زوجة رابعة ( أنا عارفة هتضربوني :wub: ) المهم الأخت دي نصحتهم - هي أصلا مصرية داعية - إن طبع الست المصرية لا تحب الشريك ، طبع بقة ( إنت عارف إني ليه وجهة نظر مختلفة ) فقالت لهم نصيحة إبحثوا عن جنسية تانية ، لم يستمعوا لكلامها ، خطبوا له واحدة بنت حلال ، في فترة الخطوبة ( سرها باتع ) حصلت مشاكل عجيبة راحوا كلهم بربطة المعلم ( طبعا زوجهم أعطاهم الضوء الأخضر)فسخوا الخطوبة ، توتة توتة خلصت الحدوتة، الست المصرية غيرتها مدفوعة بعاطفة قوية قد تجعلها تتصرف بطريقة معينة من باب الحب لزوجها -_- أو من حب التملك -_- منفردا الله أعلم( على فكرة أنا مصرية قلبا و قالبا ) الخلاصة المرأة عموما لا تحب الشريك لكن مفاهيم المجتمع اللي منقوعين فيها ليل و نهار خلت لدينا قناعات تفرق من دولة لأخرى شكرا أسيبك لهن :) . تم تعديل 6 فبراير 2009 بواسطة ام بلال اللهم هب لنا من لدنك رحمة و اهدنا سواء السبيل و هيئ لنا من أمرنا رشدا أهم مشاركاتي: إتفضلوا " من الذي يحتاج في الواقع إلى إعادة النظر في سلوكه نحن أم أبناؤنا " أدخل صوت و أنقل تجربتك (صراع الإخوة .........الأسباب....... و العلاج) ولادك مقطعين شعر بعض تعالوا نشوف حل " هل تعاني من زيادة الوزن نفسك تخس ..........أدخل " قولوا اللهم بارك خسيت 30 كيلو رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
ابن الصعيد بتاريخ: 6 فبراير 2009 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 6 فبراير 2009 ممكن اسم الموقع بسم الله الرحمن الرحيم والأرض وضعها للأنام صدق الله العظيم ,الرحمن 10, الأرض كل الأرض للأنام أى الناس كل الأنام كلها بلاد الله أينما تكون رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
الحياة حلوة بتاريخ: 6 فبراير 2009 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 6 فبراير 2009 (معدل) ام سيكون مصير هؤلاء الابناء هو الاهمال كليا بعد وصول :ninja: الننوسه الجديده :wub: التى ستكافح منن اجل ان تستحوذ على اكبرقدر من امواله الت سيمن منها عليهم بعد ذلك وطبعا ستبدا فى دخول مباره للانجاب للحصول على عدد اكبر من الذكور والاناث (طبعا دى امخاخ الستات وانا عارفها كلهم زى بعض مهما حد ينكر) ومين ادراك انها ايضا مش هتضرب(تسمن) بعد الزواج ودى غالبيه ستات مصر وساعتهاطبعا معدش فى رجوع عشان منظرك ادام مراتك الاولانيه من ناحيه وعشان ابناء الجدادالى هيتشردو من ناحيه تانيه يا اخت نانا يا حبيبتى ماهو الاخ سهل جدااااااااا بيدعو الى التنافس الانجابى عشان عاوز يجيب دسته عيال اقرى مواضيعه الاخرى كويس تم تعديل 6 فبراير 2009 بواسطة الحياة حلوة رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
fatfouta بتاريخ: 6 فبراير 2009 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 6 فبراير 2009 طيب انتوا دلوقتي حليتوا مشكلة الستالارملة والمطلقة والعانس ولكن لما كل واحد متجوز يروح ويحل مشكلة عانس او مطلقة ياترى الشباب بقى اللي لسه ما اتجوزش ومش قادر يفتح عشة مش بيت يروح يموت نفسه بقى ولا يحرق نفسه ولا ايه عشان مش لاقي يتجوز ياجماعة ناقشوا الموضوع من جذوره مش بسطحية لان بصراحة الجواز التاني من كتير من الرجالة ومش كلهم حق يراد به باطل يعني بيتلككوا باسم الدين والدليل ان اللي بيتجوز تاني مش هيفكر فيانه يحلمشكلة واحدة ست كبيرة مثلا وعندها عيال او عانس عدت الاربعين .زلا.زدا هيتجوز تاني عشان يدلع نفسه يعني هيختارها 17 سنة بذمتكوا مش كلامي صح ولا لا صح كلامك يا نهى تسلمى هما كده بيتلككوا عشان العيون الفارغة وانه عاوز يجرب كل حاجة ومش مكتفى بواحده بس ويا ريت فعلا ذى مابتقولى نناقش موضوع الشباب اللى مش لاقى يتجوز مش اللى لاقى يتجوز وفعلا اتجوز وعاوز يتجوز تانى وتالت ورابع بحجة ال ايه العنوسة يا سيدى خليك فى حالك انت مالكش دعوة بالعانس والارملة والمطلقة شوف ولادك اللى مصيرهم هيبقى افظع من كده لو انت فكرت فى انك تتجوز تانى وتخلق احقاد فى نفسية ولادك وامهم والجديدة وولادها وبعد ماتجرب هتفشل برده ومش هتقدر وهتحاول ترجع بس هيكون فاااات المعاد شكرااااااا رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
سهل جدا بتاريخ: 6 فبراير 2009 كاتب الموضوع تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 6 فبراير 2009 الله يهديكو (ويهديني أنا كمان) والله ضحكتوني ضحك :lol: الحق علي , دا أنا عاوز مصلحتكم الست منكم (أقصد بنات حواء عموما، وبعد الشر عليكم) لما تطلق ولا تترمل بتفضل طول عمرها محرومة من الزوج لكن لو ثقافة التعدد رجعت زي زمان، مش هايكون في أي مشكلة , كل واحدة اتطلقت أو ترملت أو فاتها قطار الزواج مشكلتها هاتتحل, وهاتنعم بزوج يحميها من متاعب الحياة ويعفها عن الحرام .. براحتكم , انتم اللي خسرانين قال رضينا بالهم , والهم مش راضي بينا ودلوقتي نيجي للردود :blink: طيب انتوا دلوقتي حليتوا مشكلة الستالارملة والمطلقة والعانس ولكن لما كل واحد متجوز يروح ويحل مشكلة عانس او مطلقة ياترى الشباب بقى اللي لسه ما اتجوزش يا أخت نهى الله يباركلك ما حدش قال نهمل مشكلة الشباب, وإنما العقل بيقول: نسعى لحل المشكلات كلها في وقت واحد وفي جميع الاتجاهات يعني هو الشاب اللي مش قادر يتزوج، لما تتيسر له الأمور , هايتجوز مين يعني أكيد البنت الجميلة اللي لسه صغيرة , يعني مشكلة باقي النساء الغير جميلات والثيبات لا زالت موجودة .. الله يكون في عونك أستاذ سهل جدا ، الستات كلهم اتلموا ، ربنا يعينك آه والله ربنا يعني, بس أنا متعود على الحوارات دي ، ما تقلقيش علي. الست المصرية إفهم حضرتك هذه النقطة مثل الفريك ما تحبش شريك ، أحكي لك قصة حقيقية حصلت :الخلاصة المرأة عموما لا تحب الشريك لكن مفاهيم المجتمع اللي منقوعين فيها ليل و نهار خلت لدينا قناعات تفرق من دولة لأخرى ما هو احنا واجب علينا كمصلحين (حلوة مصلحين ديه) إن احنا نغير المفاهيم الخاطئة ديه .. وأهو كله بثوابه :happy: يا اخت نانا يا حبيبتى ماهو الاخ سهل جدااااااااا بيدعو الى التنافس الانجابى عشان عاوز يجيب دسته عيالاقرى مواضيعه الاخرى كويس تصدقي تاهت عن بالي ديه يا أختي الكريمة عندك حق أنا فعلا بحب خلفة العيال الكثير عملا بحديث الرسول صلى الله عليه وسلم (تكاثروا فإني مباه بكم الأمم يوم القيامة) والله فكرة يعني لو اتجوزت أربعة مثلا, وكل واحد تخلف نص دستة يعني نص دستة × 4 = دستتين ويا سلام بقى لو واحدة من مراتاتي الأربع .. تكون بتخلف بالتوأم , احتمال نخش في كرتونة عيال .. وإلى الأمام ... يا سيدى خليك فى حالك انت مالكش دعوة بالعانس والارملة والمطلقة شوف ولادك اللى مصيرهم هيبقى افظع من كده لو انت فكرت فى انك تتجوز تانى وتخلق احقاد فى نفسية ولادك وامهم والجديدة وولادها :lol: :lol: :lol: معقولة يا مدام فاطمة , يعني الجواز التاني فيه دمار للأولاد هو ربنا سبحانه وتعالى بيشرع شيء يضر الناس بردو إذا كان في ضرر على الأولاد فهايكون بسبب سوء تصرف الرجل , وليس بسبب التعدد اللي ربنا شرعه .. ما تشوفي الصحابة رضوان الله عليهم تقريبا كلهم كانوا معددين , وأولادهم ما شاء الله علماء ومجاهدين ومصلحين ... ومــَنْ أَحْســــَنُ مِــنَ اللـَّـــــــهِ حُـكْــــمًا لِقـــــَوْمٍ يُوقِـنــــــــــُونَ صدق الله العظيم رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
سهل جدا بتاريخ: 6 فبراير 2009 كاتب الموضوع تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 6 فبراير 2009 (معدل) يا أم كريم أنا ما قولتش إن الراجل يتجوز في السر أنا كل اللي قولته إنه لا يشترط إنه يستأذنها, لكن ممكن يخبرها بعد ما يتجوز علطول أو في يوم الجواز يعني يحطها قدام الأمر الواقع أنا لي أصدقاء كثير معددين وبيعملو كده وفي الغالب السناريو اللي ببيحصل هو اللي هاحكلكم عليه ده بعد الراجل ما يعملها ويتجوز على مراته يقوم جايبلها هدية حلوة ويدخل عليها .. الزوج: ازيك يا روحي عاملة إيه واحشاني موت المدام: إيه وحشاك ديه , ما انت كنت لسه معايا الصبح الزوج: بردو بتوحشيني حتى لو غبت عنك ساعة المدام: إيه الحكاية مش عوايدك , عاوز إيه الزوج: تصدقي يا حياتي أنا بحمد ربنا إنه رزقني بواحدة زيك المدام: انت هاتعيش الدور ولا إيه , خلّص، عاوز إيه ؟؟ الزوج (بعد أن يبلغ ريقه ويتلعثم): أصلى يا حياتي .. أنا بصراحة اتجوزت المدام: نعم يا .... وطاخ طيخ طوخ بوووووووووووووووووم (وعلقة تفوت ولا حد يموت) وبعدين يعمل نفسه زعلان ويمشي بره البيت ويروح لنمبر تو (الزوجة التانية) يبات معاها 3 أيام إذا كانت ثيب , أو 7 أيام إذا كانت بكر زي ما الحديث بيقول.. وتوتة توتة خلصت الحدودة ملحوظة: ممكن الست تطلب الطلاق في الأول، وده في الغالب بيستمر لمدة شهر, بس بعد كده بترضى بالأمر الواقع تقول في نفسها: هاروح فين بالعيال وأهو ظل راجل ولا ظل حيطة تم تعديل 6 فبراير 2009 بواسطة سهل جدا ومــَنْ أَحْســــَنُ مِــنَ اللـَّـــــــهِ حُـكْــــمًا لِقـــــَوْمٍ يُوقِـنــــــــــُونَ صدق الله العظيم رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
Recommended Posts