اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

الرحلة اللاندنجية فى الأراضى الكندية

Recommended Posts

الأخ عبدالله،

أولا ألف مبروك على اللاندينج وحمدلله على سلامتكم والعائلة الكريمة.

بحكم تجربتكم الواقعية أرجو منكم التكرم والردعلى هذا الأستفسار بعد إذن حضرتك:

1- عند طلب الجوازات هل يتم ختم تأشيرة على جواز السفر،أو فقط يكتفون بإصدار خطابات للاندينج دون أختام على جوازات السفر، ،بينما تتم عملية ختم الجوازات بالمطار عند الدخول...(تأشيرة+دخولية).

أرجو التوضيح وشكرا.

الاخ الفاضل مهاجر

مرحبا بك في قسم الهجرة لكندا

بس عايزين نعرف حالتك حضرتك الاول.....

يعني كيبك ولا فيدرالي

التقديم لوحدك ولا مع محامي

تاريخ التقديم والابديت

الاجراءات....... واضح من اسئلة حضرتك،،،، انك في الشوط النهائي

يعني خلصت المديكال وفي انتظار التاشيره.

ربنا يوفقك ان شاء الله

لا تجبر الانسان و لا تخـــــــــيره ........ يكفيه ما فيه من عقل بيحيــــــره

اللي النهارده بيطلبه و يشتهــــيه ........ هو اللي بكره ح يشتهي يغيـــــره

معلومات تهم المسافر حديثا

http://www.egyptiantalks.org/invb/?showtopic=76997&st=30

رابط هذا التعليق

• الردود 103
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

الصور المنشورة

التأشيرة على الجواز و صالحة لمدة سنة من تاريخ الكشف الطبى .. و فى المطار ختم دخول و شطب على هذه التأشيرة

بالتوفيق

الأخ عبدالله،

أولا ألف مبروك على اللاندينج وحمدلله على سلامتكم والعائلة الكريمة.

بحكم تجربتكم الواقعية أرجو منكم التكرم والردعلى هذا الأستفسار بعد إذن حضرتك:

1- عند طلب الجوازات هل يتم ختم تأشيرة على جواز السفر،أو فقط يكتفون بإصدار خطابات للاندينج دون أختام على جوازات السفر، ،بينما تتم عملية ختم الجوازات بالمطار عند الدخول...(تأشيرة+دخولية).

أرجو التوضيح وشكرا.

رابط هذا التعليق

• بعد 3 شهور...

الزميل العزيز عبد الله .. إستمتعت بقراءة الموضوع (على الرغم إنه موجود من فترة لم أستطع أن أنهى قراءته إلا اليومين دول) .. ملىء بالتفاصيل الهامة..

رابط هذا التعليق

استاذ عبدالله حمدله على السلامة وارجو ان تخبرنا التفاصيل اللي قبل كده و يا ريت تقولنا الاسعار بتاعت كل جاجة زي الفندق و الخ الخ

رابط هذا التعليق

• بعد 4 شهور...

الأستاذ عبدالله,

جزاك الله خيراً.

كم أسعار الفنادق هناك في الداون تاون؟

وهل يستطيع PR لكندا السفر لأمريكا من غير فيزا.

شكراً جزيلا

رابط هذا التعليق

الزملاء الأعزاء

ألأستاذ عبد الله يشكركم على مداخلاتكم .. و هو لا يستطيع الرد عليكم لأنه غير قادر على الدخول على الموقع منذ أن حدث إختراق للموقع .. و قد راسلت الإدارة بالنيابة عنه أكثر من مرة و لم ألق رد حتى الأن .. مرة بتاريخ 4 أكتوبر و مرة بتاريخ 8 أكتوبر للزميل أسد على بريده الخاص .. و هذا نص الرسالة الثانية:

السلام عليكم

أرسلت لكم رسالة بتاريخ 4-10 و لم أحصل على رد حتى الأن.

الأستاذ abdelallah غير قادر على الدخول على الموقع منذ أن حدث إختراق الموقع. و قد حاول من كذا جهاز و بإستخدام كذا متصفح و نفس المشكلة قائمة.. و قد جرب مؤخرا حتى تغيير الباسورد و نجح و لكن عند الدخول إلى الموقع يجد صفحة بيضاء فارغة.

إسم المستخدم الخاص به هو : abdelallah

هل من الممكن مساعدته؟

شكرا مقدما لكم.

بالنسبة للإستفسارات الخاصة بكم .. و سأرد بالنيابة عن الزميل عبدالله :

80 دولار فى الليلة لأسرة من خمس أفراد لكن الفرد الخامس أقل من ثلاث سنوات فسمحوا لنا بإشغال حجرة واحدة .. الفندق هو "دايز أن" و كان فندق جيد .. برجاء مراجعة التوبيك للتفاصيل.

لا .. تحتاج فيزا منفصلة لأمريكا ...

شكرا لكم

رابط هذا التعليق

الزملاء الأعزاء

ألأستاذ عبد الله يشكركم على مداخلاتكم .. و هو لا يستطيع الرد عليكم لأنه غير قادر على الدخول على الموقع منذ أن حدث إختراق للموقع .. و قد راسلت الإدارة بالنيابة عنه أكثر من مرة و لم ألق رد حتى الأن .. مرة بتاريخ 4 أكتوبر و مرة بتاريخ 8 أكتوبر للزميل أسد على بريده الخاص .. و هذا نص الرسالة الثانية:

السلام عليكم

أرسلت لكم رسالة بتاريخ 4-10 و لم أحصل على رد حتى الأن.

الأستاذ abdelallah غير قادر على الدخول على الموقع منذ أن حدث إختراق الموقع. و قد حاول من كذا جهاز و بإستخدام كذا متصفح و نفس المشكلة قائمة.. و قد جرب مؤخرا حتى تغيير الباسورد و نجح و لكن عند الدخول إلى الموقع يجد صفحة بيضاء فارغة.

إسم المستخدم الخاص به هو : abdelallah

هل من الممكن مساعدته؟

شكرا مقدما لكم.

بالنسبة للإستفسارات الخاصة بكم .. و سأرد بالنيابة عن الزميل عبدالله :

80 دولار فى الليلة لأسرة من خمس أفراد لكن الفرد الخامس أقل من ثلاث سنوات فسمحوا لنا بإشغال حجرة واحدة .. الفندق هو "دايز أن" و كان فندق جيد .. برجاء مراجعة التوبيك للتفاصيل.

لا .. تحتاج فيزا منفصلة لأمريكا ...

شكرا لكم

ياااه ..!! اخيرا اتطمنا علي الاستاذ عبد الله ..

ارجو ابلاغه سلامنا جميعا سلام كل من استفاد من معلوماته وتجربته ودعا له بظهر الغيب

ورجاء مراسله الاداره مره ثانيه لان من بعد الاختراق الذي حدث للموقع ..حدث العديد من المشاكل المشابهه للاعضاء

ياريت نطمئن عليه وعلي احواله الان واين هو والعائله الكريمه ؟

ونتمني عودته ينور بكلماته المنتدي كما كان ..

رابط هذا التعليق

• بعد 2 أسابيع...

السلام عليكم ...

تم حل مشكلة الدخول -أشكر د التهامى على رد فعله السريع و الفعال-

أنا جاهز للرد على إى إستفسار ...

و لا تنسونا بالدعاء ...

أخوكم عبد الله

رابط هذا التعليق

سؤال مهم

لماذا يفضل كثير من المهاجرين فى رحله اللاندنج ان يقيمو فى فنادق بسعر مثلا 100 دولار فى اليوم فى حين ان الشقه المفروشه فى الشهر قد تصل الى 1000 دولار

هل الحصول على شقه مفروشه لمده شهر مسأله صعبه وخصوصا من خارج كندا ام ماذا وهل لو كان الواحد له اصدقاء بداخل كندا ممكن يفيدوا فى موضوع الايجار لمده شهر ام لابد ان يكون الشخص بنفسه موجود

لان ده اللى بيفرق بين المهاجر بدون محامى والمهاجر بمحامى

ان ايجار الشقه يوفر كثيرا عن الفندق فاذا كان الواحد يوفر الف او الفين فى الاستعانه بمحامى فمن باب اولى يوفر فى ايجار السكن وقت اللاندنج ويستعين بشقه مفروشه عن الفندق والا ايه ؟

اللهم انت ربى خلقتنى و انا عبدك و انا على عهدك ووعدك ما استطعت اعوذ بك من شر ما صنعت و ابوء لك بنعمتك على و ابوء بذنبى فاغفر لى فإنه لا يغفر الذنوب إلا انت

رابط هذا التعليق

استاذ عبدالله السلام عليكم

حمد لله علي السلامة و ياريت تقولنا انطباع حضرتك بصورة عامة عن البلد ..ايه الي عجبك و ايه الي ما عجبكش ..فعلا تنفع تستقر هنا و لا شايف ان القصة اصعب و الدول العربية افضل

كل عام و حضرتك و الاسرة بخير

لا اله الا الله والله اكبر ولا حول ولاقوة الا بالله

سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم

سبحان الله والحمد لله ولا اله الا الله و الله اكبر

استغفر الله الذي لا اله الا هو واتوب اليه

سبحانك اللهم وبحمدك سبحان الله العظيم

رابط هذا التعليق

حمد لله علي السلامة مرة اخري يا استاذ عبد الله

نورت القهوة بتاعتك.....يلا بقي شد حيلك .....وانزل بالمشاريب.........( اقصد الرد علي الاسئلة)

لا تجبر الانسان و لا تخـــــــــيره ........ يكفيه ما فيه من عقل بيحيــــــره

اللي النهارده بيطلبه و يشتهــــيه ........ هو اللي بكره ح يشتهي يغيـــــره

معلومات تهم المسافر حديثا

http://www.egyptiantalks.org/invb/?showtopic=76997&st=30

رابط هذا التعليق

حاضر ننزل بالمشاريب .. :partytime: يا رب تعجبكم

مبدئيا أنا متفق تماما مع اللى بيتكتب عن المقارنة بين الخليج و كندا .. الخليج للى عايز يلم قرش (بس مش ضامن لما يرجع مصر حيعرف يستثمره و اللا حيتنصب عليه ) و كمان الأولاد اللى بيتربوا فى الخليج و يرجعوا و سنهم كبير ما بيتأقلموش هنا بسهولة .. أنا قعدت كام سنة فى الخليج و أنا صغير مع والدى ووالدتى و رجعت و أنا 13 سنة و قعدت حبة مش عارف أتعايش بس علشان ما كنتش كبير قوى (فى الإعدادية) قدرت ألحق اخر عربية فى قطار الفهلوة المصرية ... :egyflag:

أنا قعدت خمس أيام بس فى كندا بس الحمد لله سافرت كثير جدا لبلاد كثيرة فالموضوع عندى منتهى - كندا أفضل بلد من معظم النواحى - بس ياريت أقدر أخذ معايا كل أهلى ما كنتش رجعت مصر إلا كل فترة لتجديد الذكريات - لحد ما مصر تتغير و ترجع زى ما كانت و أنا صغير - ...

رأى الأستاذ زناتى اللى كتبه فى أخر حلقاته هو بالضبط رأيي .. أنا كتبت له و قلت له .. و أنا بأقرأ اللى كتبته كأنى واقف قدام مرايه بأكلم نفسى .. نفس الأفكار اللى فى دماغى .. فيه بيننا تيليباثى (telepathy).

حاجة بمناسبة كندا .. مديرى المباشر أمريكى من كاليفورنيا بيقول لى شعب كندا ودود جدا حتى أكثر من الشعب الأمريكى ... (دى شهادة أمريكانى أهه).

عبد الله

رابط هذا التعليق

استاد عبد الله حمدا لله على سلامتكم ونبارك لانفسنا عودتكم للتوبيك ...

ممكن بس تفاصيل اكتر عن الفندق اللى حضرتك نزلت فيه وتنصح بيه والا لا ...وجزاك الله كل خير وعقبال استقراركم هناك ان شاء الله

رابط هذا التعليق

أشكر لحضرتك مجاملتك الرقيقة.

الفندق إسمه دايز إن تورونتو ..

www.dayshoteltoronto.ca

بصراحة فندق كويس و مناسب للمهمة اللى كنت عايز أعملها .. هو فى داون تاون ... مسافة مشى معقولة لإيتون سنتر و مكتب سيرفيس كندا (لمكان اللى عملت فيه الSIN) .

الليلة كانت ب 85 دولار للأسرة.

فيه حاجة كويسة للأولاد و هو حمام سباحة مغطى و مدفى و كنا بنأخذ الفوط من الإستقبال .. و فيه كمان جيم للى عايز .. الفندق قدامة سوبر ماركت صغير و جانبه تحت الأرض مول تانى أظن كان إسمه مترو و فيه محلات كثيرة و سوبر ماركت كبير.

عبد الله

رابط هذا التعليق

أشكر لحضرتك مجاملتك الرقيقة.

الفندق إسمه دايز إن تورونتو ..

www.dayshoteltoronto.ca

بصراحة فندق كويس و مناسب للمهمة اللى كنت عايز أعملها .. هو فى داون تاون ... مسافة مشى معقولة لإيتون سنتر و مكتب سيرفيس كندا (لمكان اللى عملت فيه الSIN) .

الليلة كانت ب 85 دولار للأسرة.

فيه حاجة كويسة للأولاد و هو حمام سباحة مغطى و مدفى و كنا بنأخذ الفوط من الإستقبال .. و فيه كمان جيم للى عايز .. الفندق قدامة سوبر ماركت صغير و جانبه تحت الأرض مول تانى أظن كان إسمه مترو و فيه محلات كثيرة و سوبر ماركت كبير.

عبد الله

اشكر لحضرتك سرعة الرد ..وبالتوفيق

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...