اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

بحبك وعاوزة أتجوزك

icehearted girl

Recommended Posts

يعنى هو مش حاسس بيها خالص خالص خالص للدرجه اللى تخلى الطريقه الوحيده انها تلفت نظره انها تقوله انا بحبك ؟!!

لو كانت اصلا حوليه وبتحبه وهو مش حاسس بيها فمعنى كده انه عمره ماحيحس بيها .. انها مش البنت اللى تلفت نظره ..

مش المواصفات اللى تجذبه .. ليه بقى تحرج نفسها ؟؟ بناقص حضرته .. خليها تعز نفسها شويه وحتلاقى حد يقدر النعمه اللى حضرته مش شايفاها.

متهيألى فعلا لو رده الفعل كانت غير توقعاتها الجرح حيكون بجد كبير وعشان كده انا مش مع الفكره من اساسه ..

وبعدين عمليا انا معرفش قصص نجحت فيها علاقات بالشكل دوت ... ولا سمعت حتى .

لولا

أتفق تماما مع الأخت لولا ........ و طبعا لازم كلنا نتفق مع مشرفتنا الجديدة أكيد .... :rolleyes:

البنت اللي تصرح تصريح مباشر زي ده بترتكب خطأ من الحجم الكبير .... طالما الرجل في دائرة معارفها و لم يشعر بها فالغالب أنه لا يرغبها كزوجة ......

بيقولو رغبتك في من يزهـــــدك نقصـــان عقـــــــل .......... و زهدك في من يرغبك نقصان حـــــــــظ .

من لي سواك .. و من سواك ... يرى قلبي و يسمعه

كل الخلائق ظل في يد الصمد ... أدعوك يا ربي فاغفر ذلتي كرما

و أجعل شفيع دعائي حسن معتقدي

رابط هذا التعليق

• الردود 45
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

يعنى هو مش حاسس بيها خالص خالص خالص للدرجه اللى تخلى الطريقه الوحيده انها تلفت نظره انها تقوله انا بحبك ؟!!

لو كانت اصلا حوليه وبتحبه وهو مش حاسس بيها فمعنى كده انه عمره ماحيحس بيها .. انها مش البنت اللى تلفت نظره ..

مش المواصفات اللى تجذبه .. ليه بقى تحرج نفسها ؟؟ بناقص حضرته .. خليها تعز نفسها شويه وحتلاقى حد يقدر النعمه اللى حضرته مش شايفاها.

متهيألى فعلا لو رده الفعل كانت غير توقعاتها الجرح حيكون بجد كبير وعشان كده انا مش مع الفكره من اساسه ..

وبعدين عمليا انا معرفش قصص نجحت فيها علاقات بالشكل دوت ... ولا سمعت حتى .

لولا

أتفق تماما مع الأخت لولا ........ و طبعا لازم كلنا نتفق مع مشرفتنا الجديدة أكيد .... :lol:

البنت اللي تصرح تصريح مباشر زي ده بترتكب خطأ من الحجم الكبير .... طالما الرجل في دائرة معارفها و لم يشعر بها فالغالب أنه لا يرغبها كزوجة ......

بيقولو رغبتك في من يزهـــــدك نقصـــان عقـــــــل .......... و زهدك في من يرغبك نقصان حـــــــــظ .

كده يا زهران ... قصدى يا سهران :sad:

تدخل العوامل المستجده القشريه فى احكام فكريه اقتناعيه من العيار التقيل :rolleyes:

عموما ..

لخص الشعر فى سطر واحد المسأله كلها ..

البنت التى لن تشعر بغلاوة نفسها لن يشعر بها الآخرون .. وطالما لم تكن ضمن نطاق اهتماماته من البدايه

فتصريح منها لن يجعلها تقفز لهذه الدائرة وتستحق موقعها فيها عن جداره وحب حقيقى كما تتمنى .

لولا

طائره ورقيه

رياح شديده

خيط قصير

الطائره ليست بين السماء ولا الأرض

..هذه انا!!

لولا

رابط هذا التعليق

• بعد 2 أسابيع...

طبعا السؤال غريب بس انا شخصيا بحب الواحده ان هى تكون واثقه من نفسها ومش تفرض نفسها على اى حد وخصوصا حب ايه وبتاع ايه وهى عمرها ما كلمته ولا عشرته طيب ازاى حبته حتى لو كلمته مره اتنين اللى انا اعرفه ان الحب بيجى من المعاشره يعنى يعيشوا مع بعض ويتعملوا مع بعض ويوشوفوا بعض لما يصحوا من النوم وكل واحد يشوف التانى على طبيعته ساعتها لو حصل حب حيبقى هو فعلا ده الحب لكن مش تقلى واحده تشوف واحد وهو فى كامل شياكته وهو كذالك انا اعتقد ان ده حيبقى حب بس كل واحد حب واحد غير التانى واسؤالوا اللى اتجوزا عن حب ايه اللى حصل بعد الجواز كل واحد لقى نفسه حب شخص اخر غير اللى اتجوزه فاحسن حاجه ان البنت تكون عارفه نفسها وتكون واثقه من نفسها ومش تصدق كلام الحب الا بعد لما تعرف الشخص وطبعا مش هينفع تعرفه الا لما تتجوزه وهو كمان مش هينفع يعرفها الا لما يتجوزها يبقى الاحسن يسبوا هما الاتنين الموضوع على الله

لما الدنيا تقسى عليك اوعى تخاف منها وتكش تربس عترس فيها ياولدى هى كده متجش غير وش

دوس فيها وجمد قلبك بس اياك على ضعيف تفش توصل فيها لاعلى مناصب بس اياك فى يوم تغش

رابط هذا التعليق

• بعد 1 سنة...

موضوع جيد - قرأت الصفحة الأولى منه - و يستحق الحوار ووجدته فى قائمة الموضزعات المشابهة أو كما أقول المقترحة

مواطنين لا متفرجين

رابط هذا التعليق

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

ليه انا لما قريت العنوان تخيلت بنوتة قصيرة قزعة و بعدين مربية عضلات في دراع ايديها اليمين و بعدين راحت علي الولد سانجام و اخدته كده من قفاه.....و هووووووووب تثبيت اكتاف علي الارض و بعدين بتقوله...انا بعبك....بعبك....و عايزة اتجوزك....ها ليك شوق في حاجة.....و طبعا بعد ما تخلص عليه....قصدي بعد ما يرد عليها ده لو اصلا قدر يرد.....هتقوله قول.....انا ميمو

مع اني مكتوبة في البوتاقة اني بنت يعني.....بس لا اتخيل نفسي اطلاقااني اعمل كده.....لا المشهد الكوميدي اللي فوق و لا اني ااقول لولد اني بحبه و ايه كمان عايزة اتجوزه

الناس اللي قبلي اتكلموا كتير عن العرف و المجتمع و الحاجات الكبيرة ديت.....و اللي يمكن انا دايما مش مقتنعة بغالبيتها و لو هنبتدي حوار ليه و إزاي و اشمعني مش هنخلص

بس لو حد بيكلمني بصفتي لماضة هانم بل الهوا برنيطتها....اقول....انا مش هعمل كده

ممكن البنت تكون جريئة في افكارها....مستقلة في شخصيتها.....لكن انها تاخد الخطوة الاولي....استحالة

استحالة....لان المشاعر مش بس كلمة بحبك و عايزة اتجوزك

المشاعر يعني اتنين حصل بينهم فتيس......يعني الاسلاك الكهربائية لمست عند بعض.....لما بتتكلم بيفهم هي عايزة تقول ايه...و لما هو بيسكت هي برضه بتبقي فاهمه صمت الحروف

الارتباط اللي ارضاه لنفسي مش ممكن يبتدي بمساحة احس فيها اني مش غالية عليا.....اني مش ملكة كده و هو ملك برضه بس بيحب يجيلي....مش غرور....مش نفخة...مش الاطة.....لكن اللي مبيعرفشي يبقي غالي علي نفسه استحالة يبقي غالي عند حد تاني

المشاعر برضه مش مجرد مين هيقول ايه.....

المشاعر دي حلاوتها انها بتتخطف في اللحظة اللي احنا متوقعينها الاقل

يعني لو ولد بيحب بنت.....بيفضل يتكتكك هقولها امتي و هقولها ازاي...و هحط وردة في عروة الزوكتة و الفح الطربوش و اقابلها تحت اشجار الزيزفون امتي (ايه ده انا قديمة اوي كده)

و في نفس الوقت لما بيروح يقابلها بيلاقي نفسه نسي كل الكلام و بيرتجل سيناريو تاني خالص

طب ليه احرمه من لحظات التوتر اللذيذ ديت...و ليه احرم نفسي من لحظة سعادة بتيجي خطف في وقت انا متوقعتهاش

طب لو البنت اعجبت بشخص....تقوله ازاي.....و متهيالي ده كان سؤال بنتنا مكعبات التلج صح

انا رايي برضه.....زي ما قالت مطرمة الجيل نانسي عجرم...فيه حاجات متتقالش...دي تتحس....(حس يا بني آدم)

مينفعشي تقوله....مش عشان هو هيفكر فيها ازاي....لا عشان انا مرضهاش ليها.....لانها كده بتلعب دور الولد لما بياخد الخطوة الاولانية....و احساسه بالانتشاء كده يعني انه فتح عكا (الولاد دول غلابة و الله)....و بتحرم نفسها من لحظة فرحة حقيقية...انها تسمعها.....تسمعها يا خلق.....ليها طعم تاااااااااااااااااااني خالص

كانت بنتنا سوسوبراني اتكلمت عن ليه البنت متتكلمشي عن مشاعرها

انا مع ان البنت تعبر....و تعبر جدا كمان.....بس مش بالشكل اللي ممكن يساء الفهم فيه...و تلاقي نفسها بدل ما بتفرح بمشاعر حلوة بتتولد جواها....لا تلاقي نفسها في موقف الدفاع...من اتهام ما

البنت ممكن تعبر و تعبر كويس جدا حد الاغداق و الاغراق و تفيض كمان بس في الوقت المناسب.....للشخص المناسب....(يعني بعد ما تلبس الدبلة في الايد الشمال...ع بلاطة كده)

يبقي الحل ايه يا مكعبات التلج يا بنتي...(وش واحدة بتولع الفرن.....هههههههه)

الواحدة تفكر ان اعجابها بالشخص ده كان لصفات معينة.....و الله كابتشن ابو الهول عنده نفس الاعجاب و فعلا بيعمل خطوة عشان يقرب منها يبقي خير و بركة.....مكنشي.....يبقي خلاص هي تلم بقي شوية الصفات دي و اكيد هتلاقيهم في شخص تاني....هتلاقيهم في نصيبها.....اللي لازم يصيبها.....منين ما تكون

بس خلاص

يالا بقي خشي الفرن....و سيحي

مساااااااااكي مشاعر مش متجمدة.....بس لما تتحط في القالب الصح

رابط هذا التعليق

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

معلشي انا تاني

بس ع هامش قولب التلج ديت ممكن احكي حاجة....(اموت في الرغي انا عارفة)

بصي يا ستي...و يا سيدي

كان فيه شاب رائع جدا و لا نزكي علي الله احدا....قعد يحب في بنوتة 8 سنين.....8 سنين يا مؤمنين و هو قاعد بيحب علي نفسه...(معلشي في اللفظ)...بس هي متتقالشي غير كده

كان خجول لابعد مدي و كان بيتهياله انه لو فاتحها هيخسرها للابد...فارتضي لنفسه حالة الاقتراب و نظام خلوني شمعة احترق و حاجات كده

طبعا البنت مرة تكذب نفسها و مرتين تصدق....و مرة تتخطب و مرة تبقي هتتجوز....و اخينا عمال يحترق...و يحترق...

و في ترتيب الهي اتقابلوا....قولوا حيييييلو(موسيق تصويرية بقي آن آن آآآآآآآآآن....تش)

هي كانت عايزة تحسم الوضع لانه "رطرط" الحقيقة...و اللي كان غايظها انه كان بيكلم طوب الارض عنها...و يجي عندها و يبلم

المهم بنتنا ما غلبتشي.....و البنات احيانا بيبقي عنهم حيلة كده....(و اوعي حد يقولي ايه.....مش هقول)...بطريقة ما.....واربت الباب...يعني ادت إشارة خضرا

قوووووم ايه...

قالها

عايز اقولك....كلمة من زمان مش قادر اقولها

كلمة اولها

ب.....

و اخرها

ك

البنت قلبها زغرط....و ووحياة قلبي و افراحه بقي و بعيدن قالها

بفتيك

وتوتة توتة خلصت الحدوتة

اتجوزوا بعد عناء و ضنا.....و لسه لغاية دلوقتي بيقولها بفتيك....و حاجات تانية كتير...(زي يا صينية قلبي...و يا محشي مهجتي و كده يعني)

الخلاصة ايه من اللت و العجن دوت....و شكلي بقي وحش و انا بحيكلكلم التاريخ الانساني لدفعتي في الجامعة

الخلاصة.....واربي الباب يا سكينة.....لو فهم.....خير و بركة.....لو مفهمشي....يبقي مش نصيبك.....و خليكي دايما غالية علي نفسك

اكيد انتو نمتوا

طب خلاص.....انا هطفي النور

مسااااااااااااااااكم.....حواديت في حياتنا....بتقولنا ان النصيب غلاب

فوتكم بعافية

رابط هذا التعليق

انضم إلى المناقشة

You are posting as a guest. إذا كان لديك حساب, سجل دخولك الآن لتقوم بالمشاركة من خلال حسابك.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

زائر
أضف رد على هذا الموضوع...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   تمت استعادة المحتوى السابق الخاص بك.   مسح المحرر

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 0
      يظل الإصرار والعزيمة مع الرغبة والإرادة فى حياة الإنسان الجاد مهما تقدم به العمر نرى نموذجا لسيدة ملهمة بمحعرض المقال كاملاً
    • 0
      رسالة من المصريين للمصريين ، مسيحيو شبرا ينظمون وقفة راقية و جميلة يغنون "حبك يا مسلم... باقي الكلمات راقية جدا ليت كل المصريين يسمعون  
    • 0
      الكثير منا يشاهد أغنية " مصطفى يامصطفى أنا بحبك يامصطفى " ونرددها ونغنيها ولكن نجهل من هو المطرب الذى غناها وأين هو ولم نعرف عنه شيىء واليوم سوف أتحدث عن صاحب ومغنى هذه الأغنية الشهيرة وياللمصادفة الغريبة أنها الأغنية الأشهر والوحيدة التى غناها فى مصر ولم يغنى غيرها ونالت صدى واسع مع الشعب المصرى بل والعالمى أيضاً والتى ما زالت تتردد حتى يومنا هذا أنه هو المطرب المصرى " بوب عزام " وأسمه الأصلى هو جورج وديع عزام ولد فى 24 أكتوبر عام 1925 فى اسكندرية وتوفى فى موناكو الفرنسية فى 24 يوليو عام 2004 و
    • 1
      يمكن مقدرش اشوفك تاني يمكن مارجعش..يتوه عنواني يمكن مالاقاش فيكي مكاني و ميكونش نداكي عشاني لكن برضه بحبك حفضل طول عمري افتكرك و احلم اكون جنبك وقربك و تحلى الذكرى بيكي يا طاهرة و احلم ليكي باجمل بكرة و ان مكنتيش ليا فاكرة برضه بحبك فنومي و صحوي شايلة همك و انا ما كانش حالي يهمك و لا زي ما بيقولوا دي أمك برضه بحبك المرة دي مش حاتوجع و لا في همي رايحة أطلع و لا في حاجة منك حأطمع نفسي بس عليكي اطمن و انك زي ما عارفة عفية و انك زي ما بيقولوا عليكي دايما أبدا ..أم ال
  • أضف...