اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

مزيكا رزع الحلل !

د هشام ابراهيم

Recommended Posts

بالمناسبة فيه باند thrash و هو underrated أوي .. و هبقي مبسوط لو طلع فيه حد بيحبه لأنه باند من الأخر يعني يا جماعة

ANNIHILATOR !

Annihilator من أقوى الفرق اللي كانت موجودة على الساحة واللي ماسمعهمش خسر كتير قوي

من أقوى الجيتاريستات اللي بيدخلوا دماغي الجيتاريست بتاعهم Jeff Waters عليه شوية مزيكا تجن

من أحب الأغاني ليهم Crystal Ann و king of the kill و Welcome To Your Death وطبعاً Alison hell ومش عايز أنسى Never, Neverland

وعلشان خاطر الحبايب حنحط أغنيتهم الشهيرة (مقتبسة من قصة أليس في بلاد العجايب) واللي عايز يتكيف من حتة مزيكا يسمع Crystal Ann ويدعيلي ده الأنترو بتاع ألبوم Alice in hell الأتنين مع بعض في اللينك اللي جاي

Crystal Ann / Alison Hell

بجد نادر قوي لما بلاقي حد يعرف حاجه عن Annihilator اختيار ممتاز يا موتو Thump up

مش ممكن ... حد بيسمع annihilator !

thumps up ليك يا باشا

انا أغنيتي المفضلة لهم Striker .. بشغلها و انا رايح أعمل حاجة مهمة عشان أحمس نفسي

waking the fury the power the beast, you challenge the best in the land !

بس أكتر حاجة مسخرة منذ ظهور الروك و الميتال هي فترة ال glam rock

الحقيقة هي بالنسبة لي guilty pleasure .. الواحد يبقي مكسوف يقول إنه بيحب motley crue ولا twisted sister و الناس فاكراه متييل أصيل

بس انا بحب twisted sister فعلاَ :closedeyes:

بلاش دول .. محدش كان بيحب أغنية sheeee's myyyy cherry pie .. sweet cherry pie ???? :D

Releasing my demons again

رابط هذا التعليق

• الردود 1.4k
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

بس انا مش قادر اتخيل ... ازاي بتسمع فيروز و ام كلثوم والمعادن في نفس الوقت ده كدة يبقى شيزوفرينيا

:D :blink: :lol:

:blink:

و ضيف ليهم كمان مزيكا كلاسيك و بوب و ديسكو و أغاني شبابية و شعبية و وطنية و دينية .... الأسهل أقولك اللي ما باسمعوش ....ما باحبش الجاز و لا الأوبرا و لا المزيكا الاسيوي ....يعني لا هندي و لا صيني يا عم الحاج :closedeyes:

Her şey kişisel bir

رابط هذا التعليق

بس أنا بجد بعد كلامكو ده ، وخصوصاً الواد موتو ، اللي بيتكلّم كلام كده معظمه - إن لم يكن كله - مش فاهم منه ولا كلمة ، ودا كمان بيتكلّم كما لو كان كلامه من المسلّمات اللي المفروض - بديهياً - إن الناس كلها عارفاها (يمكن أنا اللي لسّه طالع م القمقم؟ :blink: ) ،:closedeyes:

:lol: :blink: :blink:

دحنا لسة في الأول .. امال اما نكثف الجرعة :D

رابط هذا التعليق

انا كان في دماغي الاسم دا عاوز ANNIHILATOR يبقي اسم لباند ليا :closedeyes:

أرشحلك Pharaohs of Rock أو Eye of Horus

و ممكن كمان Powermasters مشتقة من powerslave بتاعة Iron Maiden

لو مصمم بقي علي الديث ميتال ممكن

Metal Mummies :D

أو pharaoh on a skateboard و إضربلك تراكين punk :blink:

رابط هذا التعليق

موتو ....

انت بتحفظ الاسامي دي ازاي ... دي صعبة جدا

نورت يا جميل

....

توأمي الجميل .... انت فعلا موسوعة موسيقية .... بس مش آسيويه

ربنا يزيدك

احمد ابراهيم

رابط هذا التعليق

موتو ....

انت بتحفظ الاسامي دي ازاي ... دي صعبة جدا

نورت يا جميل

:blink: :lol: :blink:

ده تاريخ يا حج أحمد .. حد ينسي أبو الهول إسمه إيه :D

ده نورك يا باشا :closedeyes:

رابط هذا التعليق

بس أكتر حاجة مسخرة منذ ظهور الروك و الميتال هي فترة ال glam rock

الحقيقة هي بالنسبة لي guilty pleasure .. الواحد يبقي مكسوف يقول إنه بيحب motley crue ولا twisted sister و الناس فاكراه متييل أصيل

بس انا بحب twisted sister فعلاَ :closedeyes:

بلاش دول .. محدش كان بيحب أغنية sheeee's myyyy cherry pie .. sweet cherry pie ???? :D

صراحة الواحد برضه كان بيسمع حاجات من ال Glam Metal ....بس أشهر أغنية بالنسبة لي The final count down .... بتاعة Europe ..... فريق عار علي الصخر و المعدن بس كنت باحبهم و ما زلت :blink:

Her şey kişisel bir

رابط هذا التعليق

توأمي الجميل .... انت فعلا موسوعة موسيقية .... بس مش آسيويه

ربنا يزيدك

يا باشا الله يخليك ... الحق يتقال موتو و برو (ماردوك) هما اللي بجد موسوعة و الواحد بيستفيد منهم كتير :closedeyes:

Her şey kişisel bir

رابط هذا التعليق

صراحة الواحد برضه كان بيسمع حاجات من ال Glam Metal ....بس أشهر أغنية بالنسبة لي The final count down .... بتاعة Europe ..... فريق عار علي الصخر و المعدن بس كنت باحبهم و ما زلت :closedeyes:

ليه بقى يا دوك

يا ريت توضح

اصل الاغنيه دي كانت بتعجبني ايام طيش الشباب

ليه هما عار على التيار المعدني النقي و الاصيل

رابط هذا التعليق

صراحة الواحد برضه كان بيسمع حاجات من ال Glam Metal ....بس أشهر أغنية بالنسبة لي The final count down .... بتاعة Europe ..... فريق عار علي الصخر و المعدن بس كنت باحبهم و ما زلت :closedeyes:

ليه بقى يا دوك

يا ريت توضح

:D

يا باشا المعدنيين و الصخريين كلهم بتبقى المعاناة الانسانية مبهدلاهم ... شكلهم أقرب لعيال هربانة من اصلاحية الأحداث .... الشباب اللي زاي Europe بيبقوا واخدين بالهم قوي من شكلهم و منظرهم ..... عايزين يخشوشنوا حبتين ..... ما يمنعش اني باحب الاغنية ديه جدا و واحدة تانية كان اسمها Carrie :blink:

Her şey kişisel bir

رابط هذا التعليق

بص الفرق

Her şey kişisel bir

رابط هذا التعليق

صراحة الواحد برضه كان بيسمع حاجات من ال Glam Metal ....بس أشهر أغنية بالنسبة لي The final count down .... بتاعة Europe ..... فريق عار علي الصخر و المعدن بس كنت باحبهم و ما زلت :D

ليه بقى يا دوك

يا ريت توضح

:blink:

يا باشا المعدنيين و الصخريين كلهم بتبقى المعاناة الانسانية مبهدلاهم ... شكلهم أقرب لعيال هربانة من اصلاحية الأحداث .... الشباب اللي زاي Europe بيبقوا واخدين بالهم قوي من شكلهم و منظرهم ..... عايزين يخشوشنوا حبتين ..... ما يمنعش اني باحب الاغنية ديه جدا و واحدة تانية كان اسمها Carrie :lol:

الله ينور يا دكتور .. بقي إحنا اللي موسوعة برضه ده كلام :closedeyes:

إيهاب باشا انا هرد عليك بالصور عشان يكون رد بليغ

europe

metallica !

أكيد عرفت الفرق

رابط هذا التعليق

هههههههههههههه مش ممكن يا دكتور

انا و إنت ردينا في نفس الوقت بنفس فكرة الصور و إخترنا نفس الباند لتوضيح الفارق

واضح إن بينا توارد أفكار معدنية رهيب

رابط هذا التعليق

هههههههههههههه مش ممكن يا دكتور

انا و إنت ردينا في نفس الوقت بنفس فكرة الصور و إخترنا نفس الباند لتوضيح الفارق

واضح إن بينا توارد أفكار معدنية رهيب

موتو يا صديقي ....رزع الحلل بيجري في دمنا يا باشا :closedeyes: :D

بس الصراحة الصورة بتاعة ميتاليكا في مشاركتك أقوي بكتير .... ده اللي يتقال عليهم معدنيين عتيدة في الأجرام :blink: :lol:

Her şey kişisel bir

رابط هذا التعليق

علي ذكر ال-Glam Metal بقي و Cherry pie .....واحدة من أكتر الاغاني اللي بحبها لفريق من علامات ال-Glam Metal

Every rose has its thorn - Poison

Her şey kişisel bir

رابط هذا التعليق

بما ان في كلام عن الباندات من اوروبا في باند بدأت احبهم قووي برغم انهم مش ديث يعني او كدا بس دايما مواضيع اغانيهم كويسه جدااااا

و عندهم عداء شويه لأمريكا :roseop: اسمهم Rammstein بيلعبو اندستريال ميتال :lol: مشكلتهم ان كل الليركس بتاعتهم الماني و بتحتاج ترجمه :(

كل اغانيهم ليها طابع سياسي نوعا ما او اجتماعي :blink:

دي اول اغنيه سمعتهالهم اسمها امريكا

كنت لقيتها بالصدفه و هي اللي خليتني ادور علي باقي اغانيهم mfb:

رابط هذا التعليق

.. الواحد يبقي مكسوف يقول إنه بيحب motley crue ولا twisted sister و الناس فاكراه متييل أصيل

بس انا بحب twisted sister فعلاَ :unsure:

إطلاقا ..

دى مرحلة ..

تعرف؟

أجمل ما فى القصة دى إنك لما توصل آخر الثلاثينيات زيي كدا ..

وتفتكر .. زيي كدا برضه

هاتكتشف ان سماع المزيكا كان مراحل ..

بدأت بمودرن توكينج ومادونا و AHHA وجورج مايكل وسيندى لوبير إلخ

مرورا ببون جوفى وديف ليبارد إلخ

وبعدين سكوربيونز وجانز آند روزس وأيرن ميدن إلخ

ثم ميتاليكا وميجا ديث إلخ

ثم موتورهيد وواسب إلخ

وبعدين تهدى بقى وتدخل على المعلمين وانت فاهم مزيكا بقى

ديب بيربل .. ليد زبلن إلخ

وفى آخر الهرم توصل للبروجريسيف ميوزيك .. بينك فلويد وإلوى إلخ

وفى النهاية ينتهى بيك الأمر .. إلى إذاعة نجوم إف إم مروان قدرى ويارا مش عارف مين

صباحطو زى القشطة :sad:

[وسط]!Question everything

[/وسط]

رابط هذا التعليق

اخوانى فى المعدنيات والنحاسيات وكل وجع القلب ده وبالذات الناس القديمة

حد عنده فكره اجيب اغاني الخنافس (البيتلز يعنى) كاملة منين ؟

لأنى دورت عليها لقيت حاجات بسيطة خالص أو صوتها تعبان وشاكرين مهللين

رابط هذا التعليق

كل مرة قريت العنوان قريته على انه مزيكا (الواد مزيكا) ورزع الحلل يفعل ماضى .. وقلت أشوف ايه .. طلعت ميوزيكا رزع بتسكين الزاى و فعل حاضر (ههههههههه)

حبيبتى كالشمس لا نظر ولا اقتراب ولا استغناء

فالكل موت محقق

أنا الذى نظر الأعمى إلى أدبى وأسمعت كلماتى من به صمم

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 0
      بلا شك يعد الفنان سمير غانم واحدا من أهم الممثلين الكوميديين فى التاريخ الفنى العربى إن لم يكن أهمهم عرض المقال كاملاً
    • 108
      عمرك إتعرضت لموقف قفز فيه لذهنك أغنية حسيت انها كانت مكتوبة علشانك مخصوص للموقف ده ..... حسيت باحاسيس سواء كويسة أو وحشة لقيت نفسك بتفتكر أغنية ما سمعتهاش بقالك زمن بس بتعبر عن نفسك أحسن من كلامك حتي ...... افتكرت ذكري بعيدة جت علي بالك و معاها قطعة موسيقية في الخلفية كاحسن ما تكون الموسيقي التصويرية ....... ليك تجربة تانية مع أي متلازمة شكلت أغنية ما أو قطعة موسيقية ما احدي مكوناتها ...... لو تحب تشارك معايا اتفضل يا أفندم :rolleyes: :lol:
    • 0
      بعيد عن قناة اسكوب وحملتها وبعيد عن الاصناف الخارقة للطبيعة اللي قدام ماسبيرو وعلي الرغم ان كاتب المقال كان يقصد بيه قناة سكوب وحملتها وعتابه عليهم لكن انا شايف ان المقال ينفع للتعميم ورسالة كويسة لانصار مبارك __ .. تخيلت نفسي واحدا من شباب «ثورة 25 يناير» في مصر قرر ان يرد على العديد من الكويتيين الذين «يتعاطفون بشدة» مع الرئيس السابق «حسني مبارك» - وبلهجته المصرية المحببة – قائلا: ٭٭٭ .. أعزائي «الكوايته» الحلوين: .. انا عايز اقول لكم انكم.. مش فاهمين حاجة خالص عننا، وعن اللي جرالنا!
    • 13
      نظيف يستبق "قرار" الإقالة في مؤتمر الوطني القادم ويوافق على اقتراح بتحويل ميدان رمسيس إلى ميدان مبارك كتب حسين عودة (المصريون) : بتاريخ 1 - 8 - 2006 وافق المجلس الشعبي المحلي بمحافظة القاهرة بالإجماع على اقتراح لبعض أعضاء الحزب الوطني بتغيير اسم ميدان رمسيس إلى ميدان مبارك. وحظيت هذه الفكرة التي تقدم بها الأعضاء ومنهم شرين فؤاد عبد العزيز ومحمد بطاح وأحمد فخر، بموافقة رئيس الوزراء الدكتور أحمد نظيف الذي يتعرض لحملة شرسة من قبل أعضاء الحزب الوطني الذين ينون التقدم بمشروع لسحب ثقة عن وزارته. م
    • 1
      في ثاني مبارياته الودية إستعداداً لمبارة ليبيا في مارس القادم فاز منتخبنا الجديد بقيادة المعلم حسن شحاته على نظيره البلجيكي بأربعة اهداف دون رد ... والاهم من ذلك هو الاداء الراقي والرائع الذي ظهر عليه جميع اللاعبين دون إستثناء ، وبالتالي إستبشرنا خيراً بوجود منتخب قوي يؤدي بشكل يُرضي جماهير وعشاق كرة القدم ...
  • أضف...