اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

متى سنعود ... ؟؟؟؟؟؟ - سبب غربتنا .. وحوافز عودتنا ...

Recommended Posts

اخوانى و اخواتى

تعتقدوا كم سنة تكفى للبقاء خارج مصر و لا ماحدش ناوى يرجع؟

هل الموضوع مرتبط انت حوشت كام و لا مجرد البقاء برة مصر هوة هدف فى حد ذاتة؟

الواحد بيشوف ناس بقالها 30 سنة برة و لسة بيقول بدرى على الرجوع

يا ريت اسمع افكاركم

و لكم اجمل تحية

رابط هذا التعليق

تم دمج الموضوع الجديد للقديم

الإدارة

وعينُ الرِّضا عن كلَّ عيبٍ كليلة ٌ وَلَكِنَّ عَينَ السُّخْطِ تُبْدي المَسَاوِيَا

وَلَسْتُ بَهَيَّــــــابٍ لمنْ لا يَهابُنِي ولستُ أرى للمرءِ ما لا يرى ليــا

فإن تدنُ مني، تدنُ منكَ مودتــي وأن تنأ عني، تلقني عنكَ نائيــــا

كِلاَنــا غَنِيٌّ عَنْ أخِيه حَيَـــــاتَــه وَنَحْنُ إذَا مِتْنَـــا أشَدُّ تَغَانِيَــــــــا

رابط هذا التعليق

انا لسه فى اول وظيفه بس انا عايش بره من مده و لو جاتلى وظيفه كويسه فى مصر ممكن اروح على طول حتى لو العائد المادى بسيط لان الفلوس مهما كترت او نقصت محدش بيموت من الجوع

و بكينا.. يوم غنّى الآخرون

و لجأنا للسماء

يوم أزرى بالسماء الآخرون

و لأنّا ضعفاء

و لأنّا غرباء

نحن نبكي و نصلي

يوم يلهو و يغنّي الآخرون

رابط هذا التعليق

• بعد 1 سنة...

انا عائد الى وطنى مش غصب عنى لا دة بأردتى لانى ملقتش اهم حاجة فى الغربة وهى ذاتى

همـســة

إذا أتعبتك الدنيا فلا تحزن فإن الله يشتاق لسماع صوتك وأنت تدعوه

لا تنتظر السعادة حتى تبتسم ولكن أبتسم حتى تكون سعيداً

لماذا تدمن التفكير والله ولي التدبير ؟

لماذا القلق من المجهول وكل شيء عند الله معلوم ؟

لذلك

أطمئن فأنت في عين الله الحفيظ

وقل بقلبك ولسانك {فوضت أمري إلى الله}

فإن الله بصير بالعباد

وتذكر أن الرب رحيم كريم

وإن مع العسر يسرا

اللهم صلِ على محمد وآله وسلًم تسليماً كثيراَ

ابوعمر

رابط هذا التعليق

موضوع جميل جدا يا أخ أسد ، ومن الجيد إستراجعة كل فترة ، الموضوع بقاله تقريبا 5 أو 6 سنين والتعليقات هايله وياريت نعرف أخبار الناس اللي كانت بتقول انهم خلاص ناويين ينزلوا مصر ، ياتري نزلتوا فعلا ولا لسه ، أعتقد أن خلال الخمس سنوات اللي فاتوا دول مصر بقت أسوأ وأسوأ ويمكن فيه بعض الآراء تغيرت

it is very nice reference, please keep it active

رابط هذا التعليق

اسمحي لي أخ أسد إن لم يضع الشخص هدف قبل السفر يسعى لتحقيقه وعندما يصل إليه يكون عنده الرضاء والقناعة التامة بأنه لا يحتاج إلى الغربة صدقني لا نسطيع الرجوع الى بعد مضي وقت طويل لا نستطيع تحديده أو إدراكه

بالاضافة الى العوامل الاخرى يعني لو شخص جاي زي ما انت عملت سنة 88 شقة ويتجوز

صدقني في ظل ظروف بلدنا وليس الدولة التي تقيم فيها ظروف بلدنا محتاج سنين طويلة واحتمال ميقدرشي يعملهم اللهم لا حسد ولكن هي متغيرات بلدنا انا كنت هكتب عصرنا ورجعت وكتبت بلدنا

تحياتي على الموضوع واحب اقولك ان دي بلدنا الى احنا بنعشق نشم حتى تربها في هواها

تحياتي

رابط هذا التعليق

السلام عليكم إخوانى وأخواتى....

بجد الموضوع ده أبكانى وأنا أقرأ كل المدخلات وخاصة بتاع الاخت شعنونه مش عارف أقول إيه بس ربنا يصلح حال بلادنا وحلنا إحنا كمان .

أنا شخصيا كنت قررت العوده رغم إنى فى الغربه منذ 7 سنوات وذلك حتى أبر بوالداى حيث أنى الابن الوحيد ولكن محدث هذا العام من تدهور إقتصادى وصل إلى رغيف العيش مش عارف أقرر وخاصة إنى معملتش فلوس .

فأنا عشت حياتى بالسعوديه طولا وعرضا مش عشان حاجه بس عشان إكتشفت إنى هخسر شبابى وحياتى واصلا مهما جمعت فلوس مش هتعمل حاجه حيث الراتب ضعيف وبالتالى قررت أنا أعيش مع زوجتى وأولادى بالسعوديه حياه عاديه كما كنا سنحيا بمصر.

ولما نرجع مصر يصيرخير على رأى إخونا السعودين ...

كما أكتشفت أنه كلما طالت إقامتى خارج مصر كلما زاذ خوفى من الرجوع إليها من كثرة مشاهدة البرامج التليفزيونيه الفاضحه لكل شىء ببلدى...

الله المستعان مش عارف أقرر بس أنا شخصيا شكلى مش نازل مصر إلا غصب عنى لاأى سبب كان......

وسلام

الحياه : سفينه تحتاج الى قبطان ماهر

الحب : اجمل شعور يعتبره الانسان

الحلم والخيال : اسهل ما يمكن على الانسان ان يفعله

الفشل : فيروس يقتحم الكيان البشري ويحطمه اذا لم يكن مسلحابالمرصاد وهي الثقه بالنفس

الاحباط : يفتك بالروح ليحيلها الى ميته

الامل : شعله تشعل القلب توهجا

الغضب : نار تلتهم الاعضاء التهابا بالتغدو المسيطر على النفس

الكراهيه : يبدو المشاعر الصادقه من القلب ليثقله بالبغض

الصداقة : علاقه عندما تندمج تكون جسدان في روح واحده وقلب واحد

القلب : مصدر يضخ كل المشاعر المختلفة في الانسان

العقل : معجزة الانسان يصنها بتوسع مداركه

الحنان : يشد من عضد الانسان ويمنحه القوة

الصراحه : تقرب المسافات وتوضح المبهم

الحقيقة : واقع يجب مجابهته والوقوف عنده

الكذب : حبل قصير يتلاق به الضعيف

الصدق : مسلك يعبره القوي

الكسل : معول يحطم الطموح ويكسر الارادة

الذكريات : كا مابقي للانسان من الماضي

الجهل : راس كل مذله

العلم : بستان يغنيك عن الحاجه

رابط هذا التعليق

• بعد 1 سنة...

بسم الله الرحمن الرحيم

سؤالي انت يا مغترب اتغربت ليه ؟؟

و انت ياللي بتفكر تتغرب بتفكر في كده ليه ؟؟

و انتم يا جميع المغتربين نهاية غربتكم ايه ؟؟

بصراحة جميع الاسئلة دي محيرني يا تري ليه الجميع اتغرب و ايه هي نهاية الغربة ؟؟

يعني انا شايف ان اعلي نسبة اغتراب في الدول العربية هي من مصر طب ليه ؟؟

نسبة كبيرة من المصريين مغتربين او بيفكروا يتغربوا طب ليه ؟؟

ليه بنسيب بلدنا ؟؟

تفكروا ان اغترابنا هو اللي مدمر حال البلد ولا اغترابنا يفيدها ؟؟

رابط هذا التعليق

الانسان كائن لا حدود لقدراته او لابداعاته

يعنى

اللى عايز يرجع هتلاقيه قعد مع نفسه كده و مسك ورقة و قلم و استفاد من تجارب اللسابقين و ظبط الاداء و اتوكل على الله و رجع

و اللى مش ناوى يرجع هتلاقيه اقنع نفسه بمبررات لا نهايه لعددها و سجد شكر انه عرف ياخد القرار الصحيح

و ربنا يهدينا كلنا للصح حيث كان

تفاءلوا بالخير تجدوه

بعضا مني هنا .. فاحفظوه

رابط هذا التعليق

هرجع مصر فى نص السنه وفى اخر السنه

وهرجعها نهائيا اول ما احس اني عاوزه ارجع مصر والفلوس بتروح وبتيجي وبكره نموت ونسيب الفلوس ال بنقعد نكنز فيها ونتعب نفسنا ونحرق اعصابنا بسببها والاخر مش هنصرفها كلها ويادوبك يمكن نصرف نصها وهنسيبها للورثه يبعزقوها يمين وشمال

رابط هذا التعليق

الغربة مش فلوس فيه ناس اتولدت ف الغربة فبقت الغربة بالنسبة لها العيشة ف مصر انا اتولدت خارج مصر وعيشت ونزلت مصر ع الجامعة وكنت رافض فكرة اني اسافر بعد التخرج لان شوفت والدي عاش طول عمره بره مصر وف الاخر هنضطر نرجع واسف ع كلمة اضطرار لان غربة الخليج ليست كغربة اوروبا او كندا

وتخرجت وعملت ف مصر 4 سنوات لكن لم اشعر بالفة وتكيف ده الحقيقه ومش انا بس كل اصدقائي اللي اتربوا ف الخليج عادو له مع تبديل المواقف انا اتولدت ف الكويت رجعت السعودية وبتاع السعودية رجع قطر او الكويت

النتيجه واحده الواحد كا بيحس انه مش متكيف عكس لا طلع بره مصر حس انه رجع لطبيعة حياته مصر حلوة وجميلة بس محتاجه شوية حاجات منها تكبير الدمماغ

والانامالية وده مهمة جدا لازم تكون شخصيتك فيها خاصية الانامالية

مادام شيئ بعيد عنك سيبه ، لازم تبقى كووووووووووووووووول ، زبالة تترمي ف الشارع عادي ماتنصحش حد وتقوله كده غلط ، واحد عمل شيئ غلط سيبه

وجات لك فرصة تستغل حد استغله ، لقيت سواق ميكروباص بيغلي الاجرة اوعى تقوله ليه اسكت زي بقية الناس

والله العظيم لو قدرت تعمل كل ده هترتاح جدا ، مخطئ اللي يقول مصر محتاجه فلوس بس ، مصر محتاجه واحد كووووووووووووووووووووول

وياسلام لو معاه فلوس تبقى ميا ميا ، مصالحك تخلصها بالسكك والحركات

ع فكرة انا اسف ع ركاكة الالفاظ بس هي ماتنفعش تتقال الا كده وبصراحه انا ارتحت ف مصر جدا لما حاولت ابقى كده بس كرهت نفسي وحسيت اني قرفان منها فطفشت

وان شاء الله مش هكرر اني اعيش ف بلد 30 سنة وف الاخر امشي منها لا نديها كندا او استراليا عشان تقدر تقعد فيها ع راحتك

وانا مازلت بقول مصر جميله بس عاوزة تركيبة مش متوفرة ف الواحد واعترف بقصوري ف كده وياريت الاقي كورسات ف كده

واول ما مصر تطلب ان ناسها يكونوا ايجابيين وزي ما بيقولوا المصري الا ع حق يقول للغلط لا هكون اول واحد ف مصر بس نفسي اشوف ده قبل المعاش

ع فكرة انا لسه صغير شوفت انا متفائل ازاي ان اشوفه قبل المعاش

رابط هذا التعليق

• بعد 3 أسابيع...

سؤال دايمن يخطر في بالي .. دايمن افكر بيه واعتقد كل الاخوه المغتربين في الخليج او في دول اوربا او امريكا ممكن يفكرو نفس التفكير ولونسبه قليله منهم لم تفكر فيه .

قبل ما بتدي بالكلام عن العوده للمحروسه انا اسال . متي يقرر المغترب العوده للمحروســه . الاجابه عليه مهمه جداا

هل عندما تجبره الضروف في مصر للعوده .الاسره والاهل والمدارس ؟؟؟

. او عندما يحقق شيئا من هدفه من الغربه .

او عندما يحقق له ويؤمن حياته بمسكن ويكون راس مال يستطيع ام يمارس اعماله الحاصه في مصر

او استني الكفيل لما يقول لي مع السلامه . او حكومه البلد تبعث لي اشعار عدم تجديد العقد . بدون كلمه شكر في اخره ..

طب ليه ارحع مصر طالما انا كونت الثروه في بلد غير بلدي . هل انا مضطر ارجع مصر .؟ ليه مش ممكن اكمل حياتي واعيش في ذلك البلد ..؟؟

رابط هذا التعليق

سؤال دايمن يخطر في بالي .. دايمن افكر بيه واعتقد كل الاخوه المغتربين في الخليج او في دول اوربا او امريكا ممكن يفكرو نفس التفكير ولونسبه قليله منهم لم تفكر فيه .

قبل ما بتدي بالكلام عن العوده للمحروسه انا اسال . متي يقرر المغترب العوده للمحروســه . الاجابه عليه مهمه جداا

هل عندما تجبره الضروف في مصر للعوده .الاسره والاهل والمدارس ؟؟؟

. او عندما يحقق شيئا من هدفه من الغربه .

او عندما يحقق له ويؤمن حياته بمسكن ويكون راس مال يستطيع ام يمارس اعماله الحاصه في مصر

او استني الكفيل لما يقول لي مع السلامه . او حكومه البلد تبعث لي اشعار عدم تجديد العقد . بدون كلمه شكر في اخره ..

طب ليه ارحع مصر طالما انا كونت الثروه في بلد غير بلدي . هل انا مضطر ارجع مصر .؟ ليه مش ممكن اكمل حياتي واعيش في ذلك البلد ..؟؟

موضوع رائع وجميل، بارك الله فيك

انا من وجهة نظري.. أنك أولا تقوول الحمدلله أنك مش مضطر للغربة يعني معندكش ديون ولا أي حاجة تخلي عليك حمل أنك تسافر غصب عنك.

ثانيا أنا أرجو من الجميع أن ينظرو الى المال أنه خادم يعني ايه : يعني المال بييجي علشان يريحك ويريح بالك مش انت اللي تتعب نفسك وتقل راحة بالك وراحة بال أهلك علشان ييجي.

وأنا شايف أن الإنسان لما ييجي يقرر قرار زي ده لازم يجلس مع نفسه ويشوف المصالح والمفاسد ويقيسها بس لازم يكوون أمين في القياس ده يعني مثلا لايقيس تربية أولاده بشوية فلووس أو يقيس أحتياجات زوجته بتأمين المستقبل كل دي حاجات مهمة لازم ينظرلها بمنتهى الحيادية والأمانة والتدين لما ييجي يقرر قرار زي ده

والله الموفق

قال الإمام مالك "ياله من دين لو أن له رجال"

رابط هذا التعليق

يجب أن يعرف الإنسان متى يقطف الزهرة حتى يستمتع برحيقها قبل أن تذبل

والغربة كالزهرة وللأسف أغلب الناس إن لم يكونوا كلهم بيقطفوا الزهرة بعد ماتذبل!!!

بعد الشباب مايروح والعمر يعدى

والصحة تضعف

والمشاغل تكتر

ويفقد أهلة وأحبابة فى مصر

من الاخر..... بعد فوات الأوان

اللهم إنى أعلم أنى عاصيك ...

ولكنى أحب من أطاعك ...

فإجعل اللهم محبتى لمن أطاعك شفاعة تقبل لمن عصاك

اللهم إن أحييتنى غريبا ... فلا تميتنى غريبا

كبير المحاسبين المتخصصين بالمملكة العربية السعودية ودول مجلس التعاون الخليجى

رابط هذا التعليق

والغربة كالزهرة وللأسف أغلب الناس إن لم يكونوا كلهم بيقطفوا الزهرة بعد ماتذبل!!!

والصحة تضعف

والمشاغل تكتر

طب امتى انت سوف تعود عندما تقرر ابلغنى وعندما تحدد ميعاد الرجوع اعطينى خبر

اسكندارنى محب للاسكندرية

رابط هذا التعليق

والصحة تضعف

والمشاغل تكتر

طب امتى انت سوف تعود عندما تقرر ابلغنى وعندما تحدد ميعاد الرجوع اعطينى خبر

إن شاء الله انا محدد أربع او خمسة سنوات فقط

اللهم إنى أعلم أنى عاصيك ...

ولكنى أحب من أطاعك ...

فإجعل اللهم محبتى لمن أطاعك شفاعة تقبل لمن عصاك

اللهم إن أحييتنى غريبا ... فلا تميتنى غريبا

كبير المحاسبين المتخصصين بالمملكة العربية السعودية ودول مجلس التعاون الخليجى

رابط هذا التعليق

التحديد ليس بالسنوات انما التحديد بالاهداف 1-حدد الهدف

2- اعرف كيف يتحقق الهدف

3- حدد طرق تحقيق الهدف

انما الجلوس بالسنوات فهذة نصحية لوجه الله انك لكن تقدر على الرجوع

اسكندارنى محب للاسكندرية

رابط هذا التعليق

ياااااااااااااااه أنا أفتكر انا ماما كانت بتموت وانا مسافر لدرجة انها قالت لبابا بكل تلقائية انا هروح اعمل عمرة واروح لأبني ... لما نزلت مقدرش اقولكم استقبالها كان عامل ازاي في المطار لاني انا الكبير حضنها الدافيء دموع فرحتها برجوعي ...

معداش اسبوع وقالتلي انتة هتسافر امتة قاعدتك كدا ملهاش لازمة اي نعم انتة بتونسنا بس عايزاك تسافر تعمل قرش تنزل نجوزك واخوك هيخلص تشوفلة شغلانة واحمد الصغير اهي هانت تكونوا ظبطم اموركم وتاخوه ... هيا التأشيرة الجدية امتة .. طيب المرتب كام .. طيب الكفيل التاني ياعني كويس .. طيب طيب طيب طب ............!!!!

أنا قعدت أفكر في حالة ماما وانا مسافر وبعد ما جيت .. وانا مراهن اني لو قدر ربنا ورجعت تاني .. تاني يوم هلاقيها بتعيط وعايزاني

يا جماعة من يوم ما تخرجت وانا مخنوق ومضايق وزهقان وجربت اني انتحر مصر ولا شغل ولا مستقبل ولا جواز ولا اي حاجة

انا دلوقتي 23 سنة ولسة عازب تعرفوا بفكر في اية ؟؟؟

بفكر في ازاي أأمن مستقبل ولادي تخيلوا بقا لسة مخطبتش أصلاً وبفكر في ولادي !!!!

مش عايزهم يمروا بالتجارب السيئة اللي مريت بيها عايز اوفرلهم كل حاجة واحسن تعليم واحسن لبس واحسن سكن ووووووو

وكل دا طبعا ً مستحيل أرجع لمصر قبل مثلا ً لما صحتي تكون في الأرض

عايز أتجوز وأعف نفسي .. أجيب شبكة وشقة وعربية .. أقف جنب أخواتي الصغيرين .. أعوض ابويا وأمي علي كل اللي عملوه معايا وأرد ولو جزء بسيط ليهم ... : كل دا مش هيجي في سنة ولا اتنين

وحتي لو حققت كل دا في سنتين بردة مش هرجع مصر .. هرجع أعمل اية هقولكم علي موقف بسيط اوي لسة حاصل النهاردة

يوم السبت يوم الماتش نمت الساعة 4 الفجر صاحي يوم الأثنين بضرب الجزم الساعة 10 الصبح بابا بيقولي انتة من أهل الكهف ما نصجحيك بقا يوم الأربعاء تتفرج علي الماتش وتكمل نوم .. رديت علية قولتلة هقوم أعمل اية مفيش أي حاجة تتعمل اقوم اقعد علي القهوه

مصر حلوة ككلمة واحساس بوطن ياعني حلم جميل نفتكر ايام الطفولة المدرسة الاهل والأصحاب انما واقع صعب أوي

دا كفاية اول ما دخلت الراجل بتاع الجوازات خد الجواز مني وشخط فيا شخطة يالهوتي بيقولي فين الكارات يا محترم " كات بتعبية انتة جاي منين والتاريخ والأسم وكدة "" والراجل اللي شال الشنطة عشرة ريال يا بية ربنا مش عارف اية عشرة ريال يا بية الشحاتين بقوا بيشحتوا بالعملة الأجني والمصيبة بقا بيحدد ليك المبلغ .. أفتكر بابا قالة دا واخد نهائي بعد 7 شهور واديتة اللي فية النصيب

يا ناس يا بشر مصر فيها اية حلو ترجعوا .. جرب كدة انزل ومعاك قرشين الحياه في الاول هتكون لذيذة اوي بس بعد يومين هتلاقيك قرفان قرفان من الناس نفسها الضحكة بفلوس المعاملة الحلوة بفلوس

حسبنا الله ونعم الوكيل في اللي كان السبب

تم تعديل بواسطة EMAD HAMDY
رابط هذا التعليق

يا ناس يا بشر مصر فيها اية حلو ترجعوا .. جرب كدة انزل ومعاك قرشين الحياه في الاول هتكون لذيذة اوي بس بعد يومين هتلاقيك قرفان قرفان من الناس نفسها الضحكة بفلوس المعاملة الحلوة بفلوس

حسبنا الله ونعم الوكيل في اللي كان السبب

اخي العزيز الحكاية نسبية وانت لسه صغير 23 سنة غيرك ف 30 ومش متجوز عادي يعني المهم اهدافك وطموحاتك مش هي ده القصة والمهم ذاتك تتطور تطورها ف مصر او بره مصر مش مشكلة يعني لو جيبت العربية والشقه هتعيش ف مصر مشكلة التكيف وسلوكيات الزحام انت طلعت بره مصر فترة بسيطة وكنت مش محظوظ فيها لكن مهما كان جربت مكان من غير سلوكيات الزحام وصدقني السعودية نموذج مش تمام قوي لدول الخليج لان العنصرية زايده فيها يعني لو كنت ف دبي كنت حسيت بوضع تاني خالص كان هيكون صعب عليك ترجع مصر خالص يادوب اجازة بالعافية لانك هتلاقي جنسيات كتير ومجتمع مفتوح وهكذا رجوعك لمصر مش مرتبط بالفلوس لان مصر ومازلت بأكد ده مش محتاجه فلوس بس

محتاجه فلوس ونفوذ ياسلام لو انت ف النيابة او مناسب حد ف الشرطة تعيش باشا مصر محتاجه نفووووووووووووووووووووووذ وساعتها هتحبها قوي قوي

وصدقني ناس كتير ماتقدرش تخرج من مصر لانها اتعودت ان امورها تمشي بالنفوذ هتجيبه بره منين فمصر بالنسبة لها افضل مكان

اما الاشخاص غير كده فهم غير مرغوب فيهم وتفائل انت لسه صغير خبط وجرب ف مصر وبره مصر

رابط هذا التعليق

والله يا جماعه مش بس الظروف الاقتصادية المنيلة فى مصر هى سبب غربتنا ولكن إمتهان الانسان المصري فى بلده وأحساسة أنه بلا قيمة بدليل حادثة أحتراق القطار السنة اللى فاتت وحوادث المرور اليومية اللى راح فيها ناس أكت من الناس اللى أستشهدوا فى الحروب اللى دخلتها مصر كلها .. ولا حياة لمن تنادى وكأن المسئولين فى مصر إلواح تلج ماعندهاش أى أحساس ، نرجع مصر لا نحس أنها بدلنا مش بدل الحزب الوطنى وحثالته الذين يعيثون فى الأرض فساداً ضاربين بمشاعرنا وكرماتنا عُرض الحائط ، نرجع مصر لما نحس إن الدين فيها ماحدش بيحاربوا ويقضى عليه زى اللى بيحصل اليومين دول مع عمرو خالد والحبيب بن على والشيخ محمد حسان والشيخ وجدى غنيم وغيرهم وغيرهم.

نرجع مصر لما الواحد يحس أنه ممكن يفتخر بإنه مصري فى أى مكان فى الدنيا ، على فكره أن كنت جاى السعودية علشان أقعد سنه بالكتير دلوقت بقالى 8 سنين وللأسف ضاع مني الهدف وبقيت عامل زى " مطاريد الجبل " لا عارف استمتع بحياتى ولا عارف استقر فى بلدي كبني آدم له كيانه وقيمته فى المجتمع .

والله ياباشا انا جاي السعودية لنفس الهدف من 3 شهور بس وخايف اوصل لنفس النتيجة اللي انت بتقول عليها

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 11
      علق الدكتور محمد البرادعي المرشح المحتمل لانتخابات الرئاسة المقبلة، على استبعاد الدكتور حازم عبد العظيم، من تولي حقيبة وزرة الاتصالات وتكنولوجيا المعلومات، قائلا إن ذلك الاستبعاد يؤكد عودتنا للماضي. وأضاف البرادعي خلال حلوله ضيفا على برنامج "مصر الجديدة مع معتز الدمرداش"، مساء الأربعاء، أن الدكتور حازم عبد العظيم أخذ ككبش فداء، متعجبا من استبعاد عبد العظيم لمجرد شائعات ربطت بينه وبين التعاون مع شركة اسرائيلية في حين أن الحكومة نفسها تصدر الغاز لإسرائيل على حد قوله. قال الدكتور حازم عبد العظيم
    • 1
      العيد فرحة استنها لنا البارئ عز وجل، ولا جدال في أداء المناسك الخاصة بالعيد بين كل المسلمين .. لكننا في فلسطين، ومنذ النكبة في العام 1948، قلما تجد بيتا فلسطينيا لا يتذكر العيد إلا بالدموع .. فمنذ قرن ونيف، والشعب الفلسطيني في حالة نزيف متواصل، ومنذ النكبة، بات في كل بيت ما يبكيه .. شعار "عيدنا يوم عودتنا أطلق بعد النكبة مباشرة، ويتوارثه شعبنا جيلا بعد جيل .. نهنئ الأمة الإسلامية بالعيد المبارك ونسأل المولى عز وجل أن يعيد لنا العيد ليكون سعيدا .. أسامة أهالي الشهداء .. فراق للأ
    • 9
      بسم الله الرحمن الرحيم انا اسمى علاء محاسب بالامارات انا شوفت مواضيغ كتير اوى عن الغربة والناس اللى مسافرين ومتغربين فى بلاد كتير بس انا فكرت ان كتير اوى منا تعبان فى حياتة علشان للاسف الغربة صعبة اوى على الانسان ومحتاجين اننا نتكلم ونطلع اللى فى قلوبنا يمكن نرتاح ونشل عن بعض شوية ... كتير اوى فى الغربة بيقولو ان المصرين اوحش شعب " الله اعلم لو كان الكلام دة صحيح " علشان كدة فكرت اننا نثبت لانفسنا على الاقل ان فية ناس كتير اوى كويسة من جواهم .. انا واحد من الناس متغرب وحاجات كتير اوى
    • 11
      محاوله كانت لي سنة 2000 حبيت ان انقلها لكم احقا سنعود بعدما انتهينا نعود ابعدما خطونا انا وانت ...... في طريق مسدود بعدما عانا حبنا........ من الملل والركود وتخبطنا في جدران الجمود ابعدما احاطنا اليأس..... بالسدود نعود ابعدما نقضت كل العهود .....نعود ملاكي الاسود ان حبنا اصابه الركود ان منحنى حبنا في هبوط لا صعود انا في القاع اتردى كيف لي الصمود مد لي يدك ... علها تنتشلني من وراء الحدود مدني بحبك فهو لي الوقود لنعود حبيبي فلا تخذل ذراعي الممدود لنعود للحلم المنشود ترى
    • 0
      هل فكرتم يوما ،، أن تختزلوا مسافات الالم ،، ؟ هل فكرتم أن تقولوا لكل الذين يحيطون بكم ،، انهم جزء هام منكم ؟ هل فكرتم ، أن تشترتوا من اول محل زهور ، باقة يانعة ،، تضعوها بين يدي من تحبوا ،،؟ هل يمكننا ان نعيد زمن الرومانسية الحالم من خلال هذه المساحة ؟ ساترك هذا البياض الجميل ،، فضاء لكم ،، أريد برغبة مجنونة ،، أن أرى زمن الحب الجميل يعود ، ولو في كلماتكم أكتبوا اجمل ما لديكم ، اهدوا ادفأ ما لديكم ،، لمن تحبون ، لمن تشااقون ، لمن تتذكرون بلااحقاد ، بلا سوءة قلب ،، بلا يأس ،، بكثير من الق
  • أضف...