اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

عُمرك سمعت اغاني هابطه ؟


se_ Elsyed

Recommended Posts

من كام يوم قاعد في مكتبي لا بيه ولا عليه وفي ايدي حتتين شغل باشطبهم لقيت واحد من اصحابي داخل عليه المكتب وبينهج وبيتلفت حواليه وبيقولي : خد البتاعة دي وخبيها بسرعة في درج مكتبك

قلت له : حشييييييش .. يخرب بيتك .. انت عايز تشبهني ؟

قال : حشيش ايه يا عم .. دي فلاشه والله العظيم فلاشه ( دي منبا يا معنمي منبا )

قلت : يبقى حشيشه وبتستهبل وعامله نفسها فلاشه

قال : لأ والله دي فلاشة اغاني شعبية .... خبيها بسرعة قبل ما حد يشوفها

قلت : ليه هما بيقفشوا اللي بيسمع شعبولا اليومين دول ؟

قال : شعبولا ... شعبولا مين يا عم ؟ ليك حق .. ما انت مش آب تو ديت ... انت لازم تبقى أب تو ديت يا معلم

قلت : ازاي يعني ؟ يعني احقن شفايفي سيليكون واحلق حواجبي عشان ابقى ابو توديت ؟

قال : لأ مش قصدي ... شعبولا وسعد الصغنن من الجيل القديم ... وفي ثيرد جينيريشن دلوقت يا ريس .... طب سمعت عن صياح الباسوسي وماندو السوري وعلي وزه ومنار محمود ؟

قلت : طبعاً ... يوم الجمعة اللي فاتت قريت صحفة الحوادث بتاعت الاهرام فلقيت العيال دي ممسوكة ضمن تشكيل عصابي لسرقة حبال الغسيل ,,, صح ؟

قال : يا عم بأتكلم جد والله .... دول مطربين يابني والله مطربين

قلت : بأمارة ايه ؟ لا سمعنا عنهم في نشرة الاخبار ولا طبق اليوم ... يعني في مطرب اسمه وزه والتاني البسبوسي والكلام ده ؟

قال لي : مش عايز لوكلوك كتير .... اضرب الفلاشه وتعالى ناقشني فنياً بعد كده ويا تفحمني يا افحمك ..

قلت : فعلاً هو الافحام والفحم والمعسل هو الجو الصحي اللي لازم نناقش فيه اغاني الناس دي

بيني وبينكم عُمري ما سمعت اغاني هابطة الا مجبراً – غصم واقتدار .. غصب واقتدار يعني – في الميكروباصات او التكاسي .. فقلت يا واد جرب هي موته ولا اكتر ..

وقد كان ايها السادة ... انا شربت عشيش يا سعاد .. قصدي سمعت اغاني هابطة يا سعاد ..

اخدت الفلاشا وحطيتها في كاسيت العربية .. وياريتني ما فعلت ... وين هنادي يا اماي ... لأول اعرف معنى جريمة " التحرش الفني "

تخيلوا .. ان في كائنات اخرى معانا عالكوكب بالمنظر ده ؟

اصوات أعوذ بالله ... لدرجة انهم خلوني اراجع حسابات نفسي واقول لها : انت عملت في نفسك كده ليه يا سين سين ؟ وليه ضيعت من عمرك سنين ؟ وما بقتش زي الناس التانيين ؟ وليه فشلت وكملت تعليمك وما اتجهتش لمجال الفنانين ؟

يعني صوتي بالنسبة لهم كروان صداح .. وبلبل نواح .. ومع توفير جو فني كويس لي .. يعني حمام متبلط سيراميك .. ودش ميه ساقعه ... وصابونه بريحه ... ممكن تاخدوا مني احلى فن واعبي شريط يكسر الدنيا

ماشي .. ممكن اتغاضى عن اصواتهم .. انما يبقى صوت وصورة وكلمات ؟ يخرب بيت كده

المهم ضربت حوالي 30 اغنية ... في السريع كده وانا رايح مشوار بعيد شويه ...

مافيش حاجه علقت معايا غير كام اغنية استغربت منهم والله !!!!!!!!!!!

اولاً : الست الطيبة اللي بهدلوها على كبر دي .. ام كلثوم ... يا نهار مش فايت ... ييجي 3 او 4 اغاني من بتوعها بالالحان .. ومشلفطين اللي جابوها ... وعاملين زي اللي جاب لوحه لبيكاسو وراح حاططها في الحمام ومعلق عليها الفوط

لقيت عنوان اغنية اسمها " سترانا " .. مش عارف ليه افتكرت انها بتُعبر عن اغنية هندية !!! آه والله ... اتاريها اغنية " هذه ليلتي وحُلم حياتي ... وكمل بقى لحد .. وبيوت كانت قفاراً .. سترانا .. يعني it’ll see us وصاحبنا كان ماشي كويس وصوته زي الموتور المفوت لكن اللحن حلو وعارفه ... صاحبنا جه لحد كلمة سترانا وفضل يعيد ويزيد فيها ييجي 50 مره برزع وخبط ورقص وحاجه اخر شخلعه .... وعوافي يا ست ....

ثانياً : سمعت اغنية وماقدرتش اكملها وركنت على جنب الطريق من كتر الضحك .... الاغنية اسمها " ذئاب الجبل " قلت حلو ... الدكتور جمال سلامه راجل فاهم موسيقى ، اتاريها لا تمُت بصلة الى اي ديب من يابة الجبل .. وبدأت ازاي بقى الاغنية " سمعني ذائب الجبل ... يا عم ديب ورا ديب .... سمعني وانسى الهم يا عم .. يا عم فرجه قريب ... وديب ورا ديب حبيبي ما جاني ديب حبيبي .... الخ .. قلب سميرة سعيد ويم ورا يوم حبيبي ماجاني يوم "

انا اتلخبطت وحسيت اني محاط بمجموعة من الذئاب البشرية ,,, وفعلاً ما كنتش عارف اعد الديابة وراه ..

ثالثاً : ده بقى اللي صعب عليه ... والله يا جماعة .. مُترب .. قصدي مطرب تلاتة ارباع الحروف عنده ضايعه وحروف السين والصاد والزين والذال واشياء اخرى بينطقهم شين واضحه .... آه والله .. واطلقوا لخيالكم العنان بقى .. يعني لما تشمع قصدي تسمع " شلام للعريش والعروشة والمعاشيم " اقعد انت فك الطلاسم وهات القاموس وفسر يا معلم

طب ليه يابني ؟ وايه اللي جبرك على كده ؟

قصدي ما تقعد في بيتكم ؟ او تروح لدكتور فوناتكس يشوف لك حل ... والله العظيم جه في بالي انهم كلهم بيسفوا تراب قبل ما يغنوا فصوتهم بيطلع بالطبقة دي ... في فرق بين الصوت التخين او الاجش .. والصوت المترب اللي تحس انه عامل زي السجادة اللي نسيناها في ارضية البلكونة 3 شهور وفي فصل الربيع والخماسين كمان .. عشان كده يعتبروا مُتربين مش مطربين .... واللي عندهم دي مش احبال صوتيه .. لكن دي حبال غسيل ... وحبال ليف كمان يعني خشنة وتعور

يعني مجملاً .... موسيقى رزع الحلل بتاعت الدكتور هشام تعتبر لايت ميوزيك بالنسبة للي سمعته ... ودي بقى ممكن نسميها موسيقى رزع كل المواعين اللي في المطبخ مش الحلل بس ....

من الواضح طبعاً ان دي اغاني افراح بتعتمد على الإيقاع والرتم الواحد زي اغاني شعبولا واهي الناس بتبقى مدرمغه ومش فايقه ومش مركزة هي بتسمع ايه

بالاضافة الي انها بتتسجل تحت بير السلم ... يعني واحد عنده مكنتين اوكولايزر على كام شريط فاضيين معمول لهم ريسايكلنج اساساً على واحد مؤلف عامل دماغ بانجو زي الستاموني المؤلف المشهور .. على ملحن كان عازف ايقاع قبل كده وقالك ابقى عاصي الرحباني اشمعنى هو .... وعبي الشريط يا عم وبيع في اوساط الميكروباصات ونزل دي جيهات في الافراح .. واهي بتُرزق ......

انتظرونا في الحلقة اللي هاتكون قنبلة " ماذا فعل سين سين في الفرح الهابط اللي حضره من سنتين ؟ تُرى هل تم القاء القبض عليه متلبساً ومتكلبشاً بعدة قضايا في قلب الفرح ؟ "

ده اللي هانعرفه الحلكة الجاية

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق
شارك

مشاء الله وصلو لبلاد الحرمين :lol:

الناس دى بجد صعبانين عليا ومش عارف هما عايزين اية ياعنى تسمع بالصدفة كدة كام موال من بتعهم فى ميكروباص مثلا تحس انك هيغمى عليك ولا صوت ولا كلمة ولا لحن بجد الله يكون فى عونهم لانهم مصدقين نفسهم انهم مطربيين وفى عون اللى بيسمعهم واكيد فى عونك يا سين سين بعد ماسمعت ال 30 اغنية ياراجل 30 مرة واحدة وعرفت تروح من غير اى مشاكل :roseop: انا منتظر مغامراتك فى الافراح والليالى الملاح :lol: :lol:

همـســة

إذا أتعبتك الدنيا فلا تحزن فإن الله يشتاق لسماع صوتك وأنت تدعوه

لا تنتظر السعادة حتى تبتسم ولكن أبتسم حتى تكون سعيداً

لماذا تدمن التفكير والله ولي التدبير ؟

لماذا القلق من المجهول وكل شيء عند الله معلوم ؟

لذلك

أطمئن فأنت في عين الله الحفيظ

وقل بقلبك ولسانك {فوضت أمري إلى الله}

فإن الله بصير بالعباد

وتذكر أن الرب رحيم كريم

وإن مع العسر يسرا

اللهم صلِ على محمد وآله وسلًم تسليماً كثيراَ

ابوعمر

taakxlf8jwog.jpg

رابط هذا التعليق
شارك

سمعت لما اتهيك على موقع شوبير واحدة من أيقونات الغناء الهابط.. أغنية لمطرب مغمور اسمه "عاطف السكري" وهي بنظام المتوالية الشهير اللي بتتميز بيه الأغنية المصرية .. وتقول كلماتها التاريخية :

الراجل اللي جاي من اسطنبول

الكورس : آآآآآآآآآآآه آآآآآآآآآآآآآآآآآآه

والست

الكورس :الست

والست

الكورس : الست

الست مرات الراجل اللي جاي من اسطنبول

الكورس : آآآآآآآآآآآه آآآآآآآآآآآآآآآآآآه

والبنت

الكورس : البنت

والبنت

الكورس : البنت

البنت بنت الست مرات الراجل اللي جاي من اسطنبول...

وهكذا..

اللي ألعن منها اللي سمعته في التاكسي أثناء إحدى سفرياتي البورسعيدية..طفل صغير ما يجيش أربعتاشر سنة بيغني الآتي:

أبوس إيديك كفاية

الكورس : ح أعييط

منديلي مش معايا

الكورس : ح أعيط

ابكي ونزل دمعتين.. اعمل ياللا الحبتين .. وارضي قلبي بكلمتين .. تظبط بيهم الحكاية

ناهيك بقى عن كلاسيكيات الشعبي الجديد من عينة "العبد والشيطان" وأخواتها..

خلص الكلام

Sherief El Ghandour<br /><br />a furious Egyptian

رابط هذا التعليق
شارك

:roseop: لأ قوية والله ربنا يحظك

طيب نفسي أعرف الأغاني دي بتبقى قاصرة على بتوع الميكروباصات ليه ؟؟

أعتقد ان وكالة الإعلام اللي متكفلة بالدعاية للمطرشين دول واللي ميزانية الدعاية بتاعتهم تكاد تصل الى 165 جنيه مصري مغسول وبايش كمان

بيعتمدوا على ان الناس لازم تسمعهم غصب عنهم وبالإجبار عن طريق سيادة الأسطوات اللي بياخدولهم عالشريط 75 صاغ في الشهر

ماعطلكش بقى علشان ورايا دور

عجلة أدام يا عصتااااااااااا

أوعى يالا يابن الـ ....

تم تعديل بواسطة الجدار

gilmour.jpg

رابط هذا التعليق
شارك

المهم ضربت حوالي 30 اغنية ... في السريع كده وانا رايح مشوار بعيد شويه ...

30 أغنيه قدرت تسمعهم ؟؟؟ :roseop: لأ وكتاب الله المجيد شكلك يا سين سين كنت متكيف من الأغاني :lol:

أنا لو منك من تاني أو تالت أغنيه هافتح الأزاز وبآخر عزمي وأحدف الفلاشه الملوثه دي :lol: لأبعد مايكون

احنا ناقصين تلوث انا عندي تشغل لك شريط فاضي أحسن

طبعا ده واحد من انواع التلوث السمعي التى تعج به مصر ويؤسفني انه أتسرب الى السعوديه والبلدان المجاوره

فينك يا ست انتي وعبد الحليم والست فيروز تشوفوا احفادكم بيعملوا ايه في الفن :lol:

ورزقك ليس ينقصه التأني * ولا يزيد في الرزق العناء

إذا ماكنـت ذا قلـب قنــوع * فأنت ومالك الدنيـا سـواء

" الشــافـعـي"

رابط هذا التعليق
شارك

سمعت لما اتهيك على موقع شوبير واحدة من أيقونات الغناء الهابط.. أغنية لمطرب مغمور اسمه "عاطف السكري" وهي بنظام المتوالية الشهير اللي بتتميز بيه الأغنية المصرية .. وتقول كلماتها التاريخية :

الراجل اللي جاي من اسطنبول

الكورس : آآآآآآآآآآآه آآآآآآآآآآآآآآآآآآه

والست

الكورس :الست

والست

الكورس : الست

الست مرات الراجل اللي جاي من اسطنبول

الكورس : آآآآآآآآآآآه آآآآآآآآآآآآآآآآآآه

والبنت

الكورس : البنت

والبنت

الكورس : البنت

البنت بنت الست مرات الراجل اللي جاي من اسطنبول...

وهكذا..

اللي ألعن منها اللي سمعته في التاكسي أثناء إحدى سفرياتي البورسعيدية..طفل صغير ما يجيش أربعتاشر سنة بيغني الآتي:

أبوس إيديك كفاية

الكورس : ح أعييط

منديلي مش معايا

الكورس : ح أعيط

ابكي ونزل دمعتين.. اعمل ياللا الحبتين .. وارضي قلبي بكلمتين .. تظبط بيهم الحكاية

ناهيك بقى عن كلاسيكيات الشعبي الجديد من عينة "العبد والشيطان" وأخواتها..

خلص الكلام

اصل انا عندي كمية رهيبة من الاغاني دي و عندي اغنية بتاعت اسطنبول لو حضرتك عاوزها او اي حد انا في الخدمة :lol: :roseop:

رابط هذا التعليق
شارك

أستكمالاً وأستدراكاً لجو الأغاني الهابطة

إوععععى يا معلم

------------

المهم

نرجع مرجوعنا لذلك اليوم الكئيب اللي حضرتك فيه فرح شعبي .... ( وياريتني ما حضرت يا هنادي )

فاكرين من سنتين كده وعفواً لتقليب المواجع على إخواننا في الوطن الجالية الزملكاوية ... في نهائي كأس مصر اللي سكناهم فيه 4-3 .. فاكرينه طبعاً ؟

المهم عديلي كان عازمني عالماتش ده وروحت مع مجموعة من أصدقاءه لا أعرفهم كلهم زملكاوية وهما وعديلي بيشتغلوا في كار تجارة السيارات وقطع غيارها ... فكان في واحد أخوه هايتجوز وعزمني – قبل ما يعرف نتيجة المباراة وينكبس – على فرح أخوه يوم الاحد القادم ... فقلت اروح ما يضرش ...

وبرضوا ياريتني ما روحت ...

أولاً هما أختاروا يوم الأحد عشان ورش الميكانيكا ومعظم المهنيين والمحلات المتعلقة بقطع الغيار والحاجات دي بتبقى قافله ..

ثانياً : اللي عرفته بقى إن الأفراح دي بتبقى سبوبه ... يعني إيه ؟

يعني أخينا اللي عامل الفرح ده ومكلفه من الألف إلى الياء بيخترع أي فرح إن شالله يجوز جوز بنت خالته .. ويقوم هو بالليلة ويتحمل تكاليف الفرح عشان يلم " نُقطه "

حاجه كده زي الجمعية اللي الناس بتلم من بعضها فلوس وكل واحد يقبضها أول الشهر ... دي حقيقة ... وهو دافع نقطة قبل كده في أفراح تانية وكله سلف ودين .. وبدون مبالغة الأفراح الجامده اللي زي دي بيلموا فيها " عشرات الألوف " يعني مش هاتصدقوا لو قلت لكم 200 أو 300 ألف في كام ساعة ...

هاتعرفوا التفاصيل حالاً ..

جه يوم الفرح وأنا طبعاً شاب بريء لم تلوثه أضواء المدينة ولسه عودي أخضر وبراءة الأطفال في عينيه ويشُب في قلبي حريق ويضيع إسمه إيه ده الطريق ... روحت جايب بدلة التشريفة ومنزل من عليها الـ cover بتاعها وضارب الردينجوت والبيبيون النبيتي والجزمة الكريب اللميع ومستني صاحبنا يعدي عليه بالعربية .. وجالي بعد العِشا كده ..

ووصلنا الفرح ... كان في الشارع طبعاً ودي أول مفاجاة ليه ... أنا قلت رايحين دار المدفعية .. أو بلاش دي .. المُشاة على الأقل ... قلت مش إشكال " مشيها بلدي يا معلم " ولازم أختلط بالقاعدة العريضة من البلوريتاريا وكدهوت ..

وإذ بي أُفاجا بأمة لا إله إلا الله وزحمممه رهيبة ودخان متصاعد ولا كإننا في مستوقد فول أو في أحد مناجم الفحم في شمال إيرلندا حيث معقل الجيش الأيرلندي وحركة الشين فين ..

ما علينا ...

لسه داخلين من باب الصوان المنصوب داهوت ... إلا وصاحبنا اللي عازمنا كان فوق على خشبة المسرح يؤدي دوره وشكله لمحنا إبن الإيه .. وراح رازعنا سلام ... إوعى يا معلم

" إستئذان يا نجم .... حاسب يا عم .... نمسع سلام يا عم للضيوف الغاليين اللي شرفونا ... يعني عم عاطف – عديلي – وصحبته ومجاله "

صحبته وعرفناها ... أنا يعني .. لكن مين مجاله ؟ ( تخيلوا طلع انا المجال برضوا )

ورص بقى يا عم كلام عن مناقب الحج عاطف .. لدرجة تخليك تفتكر إنه الخديوي سعيد باشا طيب الله ثراه ...

وأنا ما كانش ليه اي مناقب عشان ماحدش يعرفني ( بيقولك أذكروا محاسن موتاكم .. قالوا له اهو ده بالذات ماكانش له أي محاسن )

بس أول ما الـ placer جه وقعدنا – بصراحه قعدنا فيرست كلاس قدام في وش المرسح عِدل - ... فجأة لقيت صاحبنا – عديلي – طلع جري عالمسرح وراح مفرتك فوق راس صاحبه رزمتين فلوس .. عرفت إنهم 2000 ج ... يا نهار مش فايت !!!!!!!!!

وراح مميل على صاحبنا ومشوشه وبيشاور ناحييتي والناس بصت هي كمان وبقيت في نص بدلتي وقلت " بس .. كلهم هايقوموا يضربوني وشكله قال لهم إني داسوس وجاي أبلغ عنهم "

وإذا بصاحبنا يرص قصيدة شعر في العبد لله .. والسعودية وأدب السعودية وسمعني الخليجي يا عم ويُعدد إنجازاتي في مجال التقريب بين الشعبين الشقيقين وسُبل دفع عملية السلام في الشرق الأوسط .. والناس بتبص لسه وكنت متخيل إن كل واحد هاييجي يقول لي : أديني فيزا حُره والنبي يا عمو "

ما فيش لحظات وجابوا لنا طبق فاكهة كبير عنب وتفاح وشوية حركات ... قلت قشطة إتعشت يا معلم .. وجابوا لنا الحلو قبل الهُبر عشان يفتحوا نفسنا .. ناس ذوق ذوق ذوق ... أتاري الأفراح دي ما فياش هُبر .. ولكن هناك اشياء أخرى ..

شوية ونزل صاحبنا بعد ما أدى دوره على خشبة المسرح وأنا كان نفسي أديله في وشه على الفلوس اللي بعزقها .. ومالحقتش ألوشه وأديله بالبوكس .. إلا ولقيت شوية أطباق تانيه داخله علينا ... قلت الفتة وصلت .. إضرب يا معلم ورم عضمك ...

فته ؟

فتة مين يابا الحاج ..

لقيت حاجات بُني ملفوفه في سلوفان .... عشششششششششيش ... عشيييييييييييييش ... أنا هاشرب حشيش يا سعاد ...

وحاجه زي اعواد الملوخية ... قلت هما هايستغلونا ويخلونا نقطف ونخرط ملوخية للمعازيم .. اتاريه طلع بانجو .... بانكو كمان يا سعاد ...

كله ده مصحوباً بعدة قنينات من البيرة المشبرة ملت الترابيزة ..

أنا كل ده وفاتح بوئي ولساني إتشل ومش قادر اتكلم ... لإني أساساً بادوخ من الميه الساقعه ... ما بالنا بهذا الكوكتيل العجيب اللي فيه 15 سنة أشغال شاقه ..

فغمزت لعديلي وهو فهم على طول وراح موشوش صاحب الفرح ( يعني يشيل الحاجات دي عشان س س باشا بيتكسف يشرب قدام حد ) فلقيت وشه أتغير وقال له : والله ما يحصل ..علي الطلاق الباشا لازم ياخد واجبه وزيادة ..... طب هالف له الحاجات دي ياخدها معاه البيت ( تيك أوت يعني ... )

يعني لو ما أتقفشتش في الفرح .. يبقى هاتمسك في أقربها لجنه .... وشايل القضية يعني شايلها ..

فقلت أتدخل أنا .. وقلت له الله يكرمك يا سيد المعلمين .. معليش أنا ماليش في الحاجات دي وياريت لو فنجان قهوة أو أي قنينة حاجه ساقعة ما تكونش حرام أو فيها لحم خنزير

...

( حسيت في عيون الراجل إنه هايطلب لي كيسين شيبسي بطعم الكباب او يبعت يجيبلي باكو بسكوت الشمعدان من اللي فيه مسابقة )

المهم الأخ شال الظبطية ومشي بيها .. وراح عديلي قايل لي : يا عم أحرجت الراجل .. ما تسيب أم الحاجه دي مش هاتخسر ... عيب كده .. افهم بقى في الأصول

فقلت له : إنت كمان اللي زعلان ؟ وبعدين فين الأستاذ حبيب العادلي ولفيف الأخوة بتوع مكتب المكافحة من البلاوي دي ؟

فضحك ضحكه شريرة فكرتني بدنجل وعصابة الأقزام السبعة ... وقال لي : بص هناك كده ...

يصيت وبحلقت ...... وروحت راقع زغروطة خلت الجميع يلتفتوا إلي وهم منشكحين وقالوا : بس الصنف أشتغل يا معلم ..

أتاري لقيت الأخوة ضباط وجنودي صف قسم الشرطة التابع لمنطقة شرق القاهرة التعليمية مشرفين وبيضربوا أنفاس معانا في نفس المجال ...

فقلت له : إذا كان هذا هو كذلك ... يبقى نزل يابني طبقين بانكو و4 أطباق حشيش ... وطقم بيرة ... وأوراق أي قضة مسجلة ضد مجهول ,,,,,,.... وألعبي يا إنعام ...

يا سنه سوخه يا ولاد .... بقى حُماة البلد نزلوا لمستوى عامة الشعب وبيشاركوهم في الأنفاس ؟

وما بقتش فاهم حاجه ... هو مين هايقبض على مين ... ومين بيحمي مين ؟ ومين ومين ومين ؟

وسعمني يا عم سلام أنا مين أنا مين أنا مين أنا مييييييييييييين ؟

كل الحوارات دي بقى وكان هناك بضعة نفر من المُتربين عل خشبة المسرح عاملين جو عالي قوي ...... وكان هناك كمية سماعات في كل مكان تخلي طبلة الودن بعد الفرح لا تنفع طبلة ولا طار ... وأعتقد لو كان معايا جهاز الأوشاعة كانت قوة الصوت ستصل إلى 950 ديسيميل بمقياس رختر لقياس قوة الصوت ...

وأنا كان نفسي يبقى معايا كاميرا وأصور المجال ده والتجربة الدنماركية دي ...

المهم

عدى بتاع ساعة كدهوت وإذا بي أسمع هرج ومرج وهيجان غير طبيعي حواليه : قلت قشطة .. أبو تريكه قام يسخن ويلف حوالين التراك ...

وما كملتش تخيلاتي وإذ بي أُفاجا بثلاث كائنات حيه طالعين المسرح من الخلف كدهوت ... وكُن الاخوة الفاضلات الراقصات ... اللي احجامهن تدل على إن المادة ة لا تفنى ... وإن شالله إن شالله إن شالله ما أعدمك ...

حاجه إيه بقى ... كومبو عالأخر وآب سايز كمان ... بس للامانة هما كانوا إتنين كومبو .. وواحده تانية ريجولار ميل وسوفيفه جداً وشكلها بنتهم او واحده بتلعب في فريق ناشئي تحت 17 سنة ولسه في أول طريق الأنحراف ...

ببص حواليه ماعرفتش نفسي .. قصدي مالقتش صاحبنا ... اللي جري للمقدمة مع اللي جريوا ... ونط عالمرسح حتة نطه فشر بطل العالم للقفز بالزانة ....

كل ده وأنا في حالة ذهول ... وإذ به يخرج 3 رزم فلوس من جيبه – تانيييييييييييي يخرب بيت الفلوس دي كلها – وراح مفرتك رزمة على دماغ كل واحده منهُن ... وجه عند الأخت الفاضلة السوفيفة وقبل ما يفرتك الرزمة بتاعتها – حقها ولا مش حقها ؟ – راح موشوشها ومشاور ناحييتي وهي تضحك وتهز راسها وتقول له حاضر ... ... وأنا شايف كده ... وضعت وبقى عرقي مرقي وجالي دوار البحر .. والله بجد .. لاني حسيت بالخطر وغدة الادرينالين بقت عماله تبُخ أنسولين زيادة وحاسس كأن داخل عليه حنش ...

تُتبع

-----------------------------------

تُرى ماذا حدث عند ذاك ؟

هل فر سين سين هارباً من الصوان ؟

هل شارك سين سين في التنقيط وتخلى عن جلدة الحنفية ؟

هل حاولت الأخت السوفيفه اللحاق بسين سين ومطاردته في أرجاء الصوان ؟

هذا ما سنعرفه في الحلكة المقبلة ..

إنتظرونا ... وما نجلكمش في حاجه وحشه ...

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق
شارك

من كام يوم قاعد في مكتبي لا بيه ولا عليه وفي ايدي حتتين شغل باشطبهم لقيت واحد من اصحابي داخل عليه المكتب وبينهج وبيتلفت حواليه وبيقولي : خد البتاعة دي وخبيها بسرعة في درج مكتبك

قلت له : حشييييييش .. يخرب بيتك .. انت عايز تشبهني ؟

قال : حشيش ايه يا عم .. دي فلاشه والله العظيم فلاشه ( دي منبا يا معنمي منبا )

قلت : يبقى حشيشه وبتستهبل وعامله نفسها فلاشه

قال : لأ والله دي فلاشة اغاني شعبية .... خبيها بسرعة قبل ما حد يشوفها

قلت : ليه هما بيقفشوا اللي بيسمع شعبولا اليومين دول ؟

قال : شعبولا ... شعبولا مين يا عم ؟ ليك حق .. ما انت مش آب تو ديت ... انت لازم تبقى أب تو ديت يا معلم

قلت : ازاي يعني ؟ يعني احقن شفايفي سيليكون واحلق حواجبي عشان ابقى ابو توديت ؟

قال : لأ مش قصدي ... شعبولا وسعد الصغنن من الجيل القديم ... وفي ثيرد جينيريشن دلوقت يا ريس .... طب سمعت عن صياح الباسوسي وماندو السوري وعلي وزه ومنار محمود ؟

قلت : طبعاً ... يوم الجمعة اللي فاتت قريت صحفة الحوادث بتاعت الاهرام فلقيت العيال دي ممسوكة ضمن تشكيل عصابي لسرقة حبال الغسيل ,,, صح ؟

قال : يا عم بأتكلم جد والله .... دول مطربين يابني والله مطربين

قلت : بأمارة ايه ؟ لا سمعنا عنهم في نشرة الاخبار ولا طبق اليوم ... يعني في مطرب اسمه وزه والتاني البسبوسي والكلام ده ؟

قال لي : مش عايز لوكلوك كتير .... اضرب الفلاشه وتعالى ناقشني فنياً بعد كده ويا تفحمني يا افحمك ..

قلت : فعلاً هو الافحام والفحم والمعسل هو الجو الصحي اللي لازم نناقش فيه اغاني الناس دي

بيني وبينكم عُمري ما سمعت اغاني هابطة الا مجبراً – غصم واقتدار .. غصب واقتدار يعني – في الميكروباصات او التكاسي .. فقلت يا واد جرب هي موته ولا اكتر ..

وقد كان ايها السادة ... انا شربت عشيش يا سعاد .. قصدي سمعت اغاني هابطة يا سعاد ..

اخدت الفلاشا وحطيتها في كاسيت العربية .. وياريتني ما فعلت ... وين هنادي يا اماي ... لأول اعرف معنى جريمة " التحرش الفني "

تخيلوا .. ان في كائنات اخرى معانا عالكوكب بالمنظر ده ؟

اصوات أعوذ بالله ... لدرجة انهم خلوني اراجع حسابات نفسي واقول لها : انت عملت في نفسك كده ليه يا سين سين ؟ وليه ضيعت من عمرك سنين ؟ وما بقتش زي الناس التانيين ؟ وليه فشلت وكملت تعليمك وما اتجهتش لمجال الفنانين ؟

يعني صوتي بالنسبة لهم كروان صداح .. وبلبل نواح .. ومع توفير جو فني كويس لي .. يعني حمام متبلط سيراميك .. ودش ميه ساقعه ... وصابونه بريحه ... ممكن تاخدوا مني احلى فن واعبي شريط يكسر الدنيا

ماشي .. ممكن اتغاضى عن اصواتهم .. انما يبقى صوت وصورة وكلمات ؟ يخرب بيت كده

المهم ضربت حوالي 30 اغنية ... في السريع كده وانا رايح مشوار بعيد شويه ...

مافيش حاجه علقت معايا غير كام اغنية استغربت منهم والله !!!!!!!!!!!

اولاً : الست الطيبة اللي بهدلوها على كبر دي .. ام كلثوم ... يا نهار مش فايت ... ييجي 3 او 4 اغاني من بتوعها بالالحان .. ومشلفطين اللي جابوها ... وعاملين زي اللي جاب لوحه لبيكاسو وراح حاططها في الحمام ومعلق عليها الفوط

لقيت عنوان اغنية اسمها " سترانا " .. مش عارف ليه افتكرت انها بتُعبر عن اغنية هندية !!! آه والله ... اتاريها اغنية " هذه ليلتي وحُلم حياتي ... وكمل بقى لحد .. وبيوت كانت قفاراً .. سترانا .. يعني it’ll see us وصاحبنا كان ماشي كويس وصوته زي الموتور المفوت لكن اللحن حلو وعارفه ... صاحبنا جه لحد كلمة سترانا وفضل يعيد ويزيد فيها ييجي 50 مره برزع وخبط ورقص وحاجه اخر شخلعه .... وعوافي يا ست ....

ثانياً : سمعت اغنية وماقدرتش اكملها وركنت على جنب الطريق من كتر الضحك .... الاغنية اسمها " ذئاب الجبل " قلت حلو ... الدكتور جمال سلامه راجل فاهم موسيقى ، اتاريها لا تمُت بصلة الى اي ديب من يابة الجبل .. وبدأت ازاي بقى الاغنية " سمعني ذائب الجبل ... يا عم ديب ورا ديب .... سمعني وانسى الهم يا عم .. يا عم فرجه قريب ... وديب ورا ديب حبيبي ما جاني ديب حبيبي .... الخ .. قلب سميرة سعيد ويم ورا يوم حبيبي ماجاني يوم "

انا اتلخبطت وحسيت اني محاط بمجموعة من الذئاب البشرية ,,, وفعلاً ما كنتش عارف اعد الديابة وراه ..

ثالثاً : ده بقى اللي صعب عليه ... والله يا جماعة .. مُترب .. قصدي مطرب تلاتة ارباع الحروف عنده ضايعه وحروف السين والصاد والزين والذال واشياء اخرى بينطقهم شين واضحه .... آه والله .. واطلقوا لخيالكم العنان بقى .. يعني لما تشمع قصدي تسمع " شلام للعريش والعروشة والمعاشيم " اقعد انت فك الطلاسم وهات القاموس وفسر يا معلم

طب ليه يابني ؟ وايه اللي جبرك على كده ؟

قصدي ما تقعد في بيتكم ؟ او تروح لدكتور فوناتكس يشوف لك حل ... والله العظيم جه في بالي انهم كلهم بيسفوا تراب قبل ما يغنوا فصوتهم بيطلع بالطبقة دي ... في فرق بين الصوت التخين او الاجش .. والصوت المترب اللي تحس انه عامل زي السجادة اللي نسيناها في ارضية البلكونة 3 شهور وفي فصل الربيع والخماسين كمان .. عشان كده يعتبروا مُتربين مش مطربين .... واللي عندهم دي مش احبال صوتيه .. لكن دي حبال غسيل ... وحبال ليف كمان يعني خشنة وتعور

يعني مجملاً .... موسيقى رزع الحلل بتاعت الدكتور هشام تعتبر لايت ميوزيك بالنسبة للي سمعته ... ودي بقى ممكن نسميها موسيقى رزع كل المواعين اللي في المطبخ مش الحلل بس ....

من الواضح طبعاً ان دي اغاني افراح بتعتمد على الإيقاع والرتم الواحد زي اغاني شعبولا واهي الناس بتبقى مدرمغه ومش فايقه ومش مركزة هي بتسمع ايه

بالاضافة الي انها بتتسجل تحت بير السلم ... يعني واحد عنده مكنتين اوكولايزر على كام شريط فاضيين معمول لهم ريسايكلنج اساساً على واحد مؤلف عامل دماغ بانجو زي الستاموني المؤلف المشهور .. على ملحن كان عازف ايقاع قبل كده وقالك ابقى عاصي الرحباني اشمعنى هو .... وعبي الشريط يا عم وبيع في اوساط الميكروباصات ونزل دي جيهات في الافراح .. واهي بتُرزق ......

انتظرونا في الحلقة اللي هاتكون قنبلة " ماذا فعل سين سين في الفرح الهابط اللي حضره من سنتين ؟ تُرى هل تم القاء القبض عليه متلبساً ومتكلبشاً بعدة قضايا في قلب الفرح ؟ "

ده اللي هانعرفه الحلكة الجاية

كل الموضوع الطويل العريض دة عشان الاغانى الهابطة اما ل لو كانت الاغانى المرتفعة كنت كتبت ايه

ملينا يا س س و احنا بنقرا ما تقول من الصبح

و انا ارد عليك مش بسمع النوع الردىء دة من الاغانى

و لا بسمعه لولادى حتى و لو فى العربية

3402924cfb.gif
رابط هذا التعليق
شارك

على فكرة بئه يا سين سين

هم دول الى واكلينها والعة

ربنا كبير

وهو المنتقم

ألف عفوٍ يا عروبة.. فالنصر يحتاج الرجال

ألف عذرٍ يا كرامة .. فأنا عربىُ الخصال

جمال

رابط هذا التعليق
شارك

هو مش الموضوع مفتوح فى دعوة للأبتسام؟؟!!

و اللى أنا بيتهيألى!!!

أمال الناس زعلانة ليه

:unsure: :roseop: :)

card10.jpg

لا تندم على حب عشته...حتى ولو اصبح ذكرى مؤلمه..... فأذا كانت الزهور قد جفت وضاع عبيرها ..... ولم يبقى فيها غير الاشواك فلا تنسى انها منحتك عطرا جميلا اسعدك

رابط هذا التعليق
شارك

أضحك الله سنك يا سين سين :unsure:

مفروض بعد اخر مداخله ليك تسمى الموضوع باسم فرعى ((عمرك حضرت افراح هابطه)) :roseop:

تسجيل متابعه لكواليس الفرح :)

اللهم أرنا الحق حقا و ارزقنا اتباعه

و أرنا الباطل باطلا و ارزقنا اجتنابه

آمين آمين آمين

رابط هذا التعليق
شارك

-----------------------------------

تُرى ماذا حدث عند ذاك ؟

هل فر سين سين هارباً من الصوان ؟

هل شارك سين سين في التنقيط وتخلى عن جلدة الحنفية ؟

هل حاولت الأخت السوفيفه اللحاق بسين سين ومطاردته في أرجاء الصوان ؟

هذا ما سنعرفه في الحلكة المقبلة ..

إنتظرونا ... وما نجلكمش في حاجه وحشه ...

نسيت تحط رقم التليفون اللي حنبعت عليه الإجابات

على العموم انا حقوم بالدور ده بدالك

أتصل من مصر على 09007777

أو ارسل رسالة قصيرة على 7897 بها رقم الإجابة

ومن أي مكان في العالم 00200000123456

سعر الدقيقة 10 دولار

في انتظار باقي الحكاية والمكسب النص بالنص :unsure:

gilmour.jpg

رابط هذا التعليق
شارك

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

    • لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • الموضوعات المشابهه

    • 0
      فى حاجات مش المفروض نقرب منها أو نتكلم عنها أو حتى نثير أى نقاش حولها.من ضمن هذه الحاجات أن الزوج كده ييجى فعرض المقال كاملاً
    • 0
      طبعا حتقول لى إن الستات مفترية وإنهم بيقتلوا أزواجهم..حقول لك لا وألف لا.الستات مش مفترية وإن الجرائم اللىعرض المقال كاملاً
    • 6
      يعلم الله .. وهو المطلع على النوايا .. محاولاتى الحثيثه والدائمه .. من خلال تواجدى بانجلترا .. لتشجيع وتحفيز من اعرفهم وحتى من لا اعرفهم معرفه وطيده .. لزيارة مصر .. والتمتع بجوها ..وسحرها.. واثارها .. والحميميه فى التعامل مع الاجانب من قبل المصريين .. وذلك فى محاولة منى ولو بسيطه لتشجيع السياحه والتى كنت يوما احد العاملين فيها .. واليوم شاهدت هذا الفيديو .. وكان له أثر مؤلم وصادم ومهين على نفسى .. ألهذه الدرجه وصل التسيب والاهمال والفساد بمصر .. ألهذه الدرجه المزريه وصلت إحدى مطارات بلادى
    • 7
      http://www.youtube.com/watch?v=awPNm2GWXSU&feature=kp عندما كنا شبابا لم يكن للعمر معنى لم أفكر فيه سوى لحظة لا ثانى لها إلى أن مر يوما رجل عجوز وهذا ما قاله لى : (محاولة لترجمة ما يلقيه العبقرى "أورسون ويلز" بصوته) (فى أغنية عمرها أكثر من ثلاثين عاما) I know what it is to be young أعرف ما معنى أن يكون المرء شابا but you don't know what it is to be old ولكنك لا تعرف ما معنى أن يكون المرء عجوزا someday, you'll be saying the same thing يوما ما سوف تقول نفس
    • 7
      من 4 سنين تقريباً كنت أشاهد احدى الحفلات الفنية التي تُقام في قلعة صلاح الدين تحت مًُسمى " محكى القلعة " فيما يشبه ساقية الصاوي كده لتقديم المواهب الفنية المختلفة ومنها الجديد ومنها طبعاً الفنانين المعروفين .. ولفت نظري صوت نسائي أكثر من رائع وكله إحساس ... وعرفت بعد كده إن البنت دي إسمها " دنيا مسعود " .. وبعدين تابعت أعمالها .. وأكشتفت حاجات غريبة جداً أول الحاجه البنت دي دماغها مطرقعه رسمي ... يعني تحس إنها مش طبيعية .. ملحوسه تقول .. أو عليها عفريت بيخلي الإبداع ده يتفجر منها ... يخرب ب
×
×
  • أضف...