ذهبية بتاريخ: 16 أبريل 2009 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 16 أبريل 2009 4/16/2009 4:59:00 PM القاهرة - محرر مصراوى - أكدت دار الإفتاء ان زواج المسيار الذى يستوفى الأركان والشروط الشرعية ويتم كتابته في وثيقة رسمية بواسطة شخص مختص هو زواج شرعي غير ان الزوجين يتفقان فى العقد او خارجه على ان الزوج لا يقيم مع الزوجة وإنما يتردد عليها عندما تتاح له الفرصة وهو "زواج صحيح تترتب عليه كل الآثار الشرعية فيما عدا ما تنازلت عنه الزوجة باختيارها". وأوضحت دار الافتاء فى بيان لها الخميس انه لا تعارض فى شرعية زواج المسيار وفق الضوابط الشرعية بين ما أوضحه قسم الأبحاث الشرعية بالدار وما اقره مجمع البحوث الإسلامية بالأزهر الشريف فى هذا الصدد كما انه لا تلازم بين زواج المسيار والزواج العرفي غير الموثق رسميا او الزواج السري . وأشار البيان الى ان البحث الذي سبق واعده قسم الأبحاث الشرعية بدار الإفتاء بين ان للحاكم ان يمنع هذا النوع من الزواج وهو المسيار اذا كان فى منعه مصلحة وفى استمراره مفسدة تهدد الامن الاجتماعي كانصراف الناس اليه عن الصورة الأصلية المثالية للزواج او لترتب إضرار اجتماعية عليه وذلك اعمالا للقاعدة الشرعية المقررة التى تنص ان للحاكم تقييد المباح وذكر البيان ان ما تناقلته بعض المصادر الإخبارية عن جواز زواج المسيار بشرط موافقة الرئيس او ولى الأمر لم ترد فى البحث الذي اعده قسم الأبحاث الشرعية بدار الإفتاء ..مؤكدا ان زواج المسيار بصوره وشروطه الشرعية "ليس فيه امتهان للمرأة او الرجل او خرق لحقوق الانسان بل يظهر من خلاله مدى سعة الشرع الشريف وقدرته على تلبية احتياجات النفس الإنسانية بحسب تنوع واختلاف الاحوال والأشالمصدر: وكالة انباء الشرق الاوسط [على اسم مصر التاريخ يقدر يقول ما شاء أنا مصر عندي أحب وأجمل الأشياء بحبها وهي مالكة الأرض شرق وغرب وبحبها وهي مرمية جريحة حرب بحبها بعنف وبرقة وعلى استحياء واكرهها وألعن أبوها بعشق زي الداء واسيبها واطفش في درب وتبقى هي ف درب وتلتفت تلاقيني جنبها في الكرب والنبض ينفض عروقي بألف نغمة وضرب على اسم مصر رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
ذهبية بتاريخ: 16 أبريل 2009 كاتب الموضوع تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 16 أبريل 2009 سؤال بسيط جدا للدكتور على جمعة مفتى الديار المصرية هل ترضى ان ابنتك او اختك تتزوج مثل هذا الزوج هل توافق ان تتنازل امراءة عن حقوقها بلا سكن او نفقة الا لمجرد المتعة هل توافق على ذلك؟؟؟؟؟ سبحان الذى خلق لكم من انفسكم ازواجا لتسكنوا اليها اين السكينة و اين المودة و اين الرحمة يعنى اى رجل مش هيتكلف فى جوازة الا ورقة مجرد ورقة و مجرد قطعها ملكيش حاجة عندى ياترى من حق المفتى ان يبيح مثل هذا الزواج اعتقد ان فى منعة مصلحة وفى استمرارة مفسدة [على اسم مصر التاريخ يقدر يقول ما شاء أنا مصر عندي أحب وأجمل الأشياء بحبها وهي مالكة الأرض شرق وغرب وبحبها وهي مرمية جريحة حرب بحبها بعنف وبرقة وعلى استحياء واكرهها وألعن أبوها بعشق زي الداء واسيبها واطفش في درب وتبقى هي ف درب وتلتفت تلاقيني جنبها في الكرب والنبض ينفض عروقي بألف نغمة وضرب على اسم مصر رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
MoHaMMeD EgYpT بتاريخ: 17 أبريل 2009 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 17 أبريل 2009 (معدل) سؤال بسيط جدا للدكتور على جمعة مفتى الديار المصرية هل ترضى ان ابنتك او اختك تتزوج مثل هذا الزوج هل توافق ان تتنازل امراءة عن حقوقها بلا سكن او نفقة الا لمجرد المتعة هل توافق على ذلك؟؟؟؟؟ سبحان الذى خلق لكم من انفسكم ازواجا لتسكنوا اليها اين السكينة و اين المودة و اين الرحمة يعنى اى رجل مش هيتكلف فى جوازة الا ورقة مجرد ورقة و مجرد قطعها ملكيش حاجة عندى ياترى من حق المفتى ان يبيح مثل هذا الزواج اعتقد ان فى منعة مصلحة وفى استمرارة مفسدة لا حول ولا قوة الا بالله جواز مسيار يعني بالعربي جواز عرفي هيفرق كتير يعني . يعني بكده اللي عاوز يتسلي او يتشاقي له يومين يروح يتجوز مسيار و بعد كده يقطع الورقة لا حول ولا قوة الا بالله طيب فين الدليل او الحديث اللي بيثبت ان جواز المسيار حلال مافيش :P يبقي ليه يحللوه ؟؟ الحكاية مش حكاية ان الجواز الشرعي بيضمن للزوجة حقوقها لكن الحكاية ان الزواج المسيار مش زي الزواج الشرعي يعني الواحد قطع الورقة خلاص و انا اظن ان كده يبقي زنا بس زنا شرعي :cry: فعلا علي جمعة ده xxxxxxxxxxxxxxxxx تم تعديل 18 أبريل 2009 بواسطة Scorpion مخالفة القاعدة رقم 1 من قواعد المشاركة رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
tarek hassan بتاريخ: 17 أبريل 2009 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 17 أبريل 2009 (معدل) بالطبع بعض البيئات لا تقبل به وبعض البيئات فعلا تحتاجه رجالا ونساء وأكيد هناك حكمة من إباحته ولكنه شرعي من الفتوى ليس من حق أحد تحريمه أو الاعتراض عليه لكن لماذا أضيفت تلك الفقرة الغريبة في الفتوى ؟ بيد انها قالت ان من حق الحكومة ان تمنعه اذا ما رأت في ذلك مفسدة. يعني الحكومة هتفتي بعد المفتي يعني الحكومة لو قالت : لا ... يبقى حرام ولو قالت : أه ..يبقى حلال وهل الناس فعلا هتنتظر رأي الحكومة بعد فتوى المفتي ؟ تم تعديل 17 أبريل 2009 بواسطة tarek hassan هل يمكن أن أكتب كلاما مثاليا أو أن اصل لمثالية كلامي ولا يوجد كلام مثالي ولا مثالية لمتكلم رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
MoHaMMeD EgYpT بتاريخ: 17 أبريل 2009 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 17 أبريل 2009 (معدل) بالطبع بعض البيئات لا تقبل به وبعض البيئات فعلا تحتاجه رجالا ونساء وأكيد هناك حكمة من إباحته ولكنه شرعي من الفتوى ليس من حق أحد تحريمه أو الاعتراض عليه لكن لماذا أضيفت تلك الفقرة الغريبة في الفتوى ؟ بيد انها قالت ان من حق الحكومة ان تمنعه اذا ما رأت في ذلك مفسدة. يعني الحكومة هتفتي بعد المفتي يعني الحكومة لو قالت : لا ... يبقى حرام ولو قالت : أه ..يبقى حلال وهل الناس فعلا هتنتظر رأي الحكومة بعد فتوى المفتي ؟ xxxxxxxxxxxxx انا عمري ما شوفت و لو اية واحدة او حديث بيقول انه الجواز المسيار حلال و اللي بيقول انه حلال ياما مش فاهم ياما مصدق ياما بقا هو عاوز يصدق انه حلال علشان يعمله و لو هو حلال ترضي حضرتك كده لاختك ولا والدتك ولا بنتك اظن لا يبقي اللي ما ترضهوش للناس ما ترضهوش لنفسك ده لو بنت و اعذروني في اللفظ مجنونة عملته مين الغبي اللي هيتجوزها بعد ما تقطع الورقة بتاعت الجواز المسايري ده و اي اللي يثبت انها كانت متزوجة مش ممكن كانت في بيت دعارة مثلا و قالت لواحد انه يعملها الورقة دي و اهي ورقة و السلام و مافيش اي مسئولية منها بجد حسبي الله و نعم الوكيل xxxxxxxxxxxxxxxx تم تعديل 18 أبريل 2009 بواسطة Scorpion مخالفة القاعدة رقم 1 من قواعد المشاركة رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
doha بتاريخ: 17 أبريل 2009 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 17 أبريل 2009 (معدل) بالصدفة من فترة تعرفت على وحده من جنسية عربية ( لاداعي لتحديدها عشان منعممش او نتهم ناس ملهمش ذنب ) المهم الست دي مدرسة ومطلقة وظروفها الماديه الى حد ما معقوله يعني ساكنه مع والدتها في بيت كبير هي واخوها المتزوج كل واحد له دور او شيء زي كده .. كنت بسألها ليه مش بتتزوج تاني بعد زوجها فقالت بانها تزوجت من فترة ( مسيار ) وقعدت مع زوجها المسايري ده كام شهر ثم طلقها وهي حاليا بتبحث عن زوج برضه بنفس الطريقة مسيار برضه . اكتشفت مايلي .. اولا زوجها المسياري كان متزوج من اخرى لا تعلم انه تزوج عليها اثناء زواجه منها تزوج بواحده او اثنين تانيين مسيار برضه وهي قالت له تزوج براحتك بس متقولش لي اثناء زواجه منها برضه استغلها ماديا وهي بتدعي عليه لهذا السبب هي حاليا بتبحث عن زوج مسيار برضه بس يكون ( جميل ) على كلامها عشان ( تعوض جوزها الاولاني خالص ) . هي بتقول برضه انها مش عاوزه تتجوز شرعي لاسباب كتيرة ( ولاحظوا التفرقة مابين كلمه مسيار وشرعي عشان تعرفوا الي بيتجوزوا مسيار نظرتهم له ايه فاذا كان نقيضه اسمه شرعي فاذا هو بكل تاكيد غير شرعي حتى في نظر القائمين بيه ) خرجت من جلستي معها بعده انطباعات .. اولا الزوج المسياري ده ( بيستثمر نفسه ) يعني شايف ربنا مديله شويه جمال ولا شباب فرايح يعمل بيهم . الست المسيارية دي قاعده حاطة رجل على رجل وبتنقي وكل كام شهر تجيب واحد وتقلبه عشان تجيب الي بعده . الزوجه الاولانية للمسياري عليه من الله مايستحقه نايمه في العسل وقد تكون متحمله من زوجها ده ماتتحمله منه ومقدامهاش غيره وهو فاتحها على الرابع . الزوج والزوجه المسياريين معندهمش نية انجاب اطفال او استمرار للزواج ده لان كل منهم لو عمل كده هيضيع السبوبه الي في ايده هو هيضيع على نفسه فرصة دخل يجي له هيزيد كل ماعدد وكل ( قلب بسرعة ) عشان دورة راس المال تبقى اقصر .. وهي هتضيع على نفسها فرصة شباب زي الورد مرميين في الشوارع مش لاقيين الي يصرف عليهم .. واهم ماخرجت به من تلك الجلسة هو رغبة عارمة في التقيوء على ام مسيار دي الي بقيت عماله ادعي لربنا الثواني الي زي الساعات الي عماله تمر وانا قاعده معاها دي تنقضي بسرعه عشان افر بجلدي من بيتهم الي مستحيل ادخله تاني .. قد تكون مظلومه وقد تكون الظروف الي اجبرتها على كده لكن للاسف كان واضح جدا ان العملية دعارة مقننة ..هي بتدفع عشان ترضي رغباتها وعلى الطرف الثاني في راجل استحل لنفسه يبيع شرفه بالطريقة دي .. ده غير طبعا لما يكون الوضع معكوس وفي واحد هو الي عمال يدفع ويشتري في بنات الناس لدرجه اني قرأت مرة عن واحد تزوج مسيار وبعد ماطلقها راح ( يوصي بيها خويانه ) يعني بينصح اصحابه ان فلانه دي .. كده . وسيبكم من الي بيقعد يقول اصل في ناس ظروفها لا تسمح بالزواج واصل في وحده عاوزه تخدم اهلها واصل واصل .. سيبك من كل ده الحكايه هي كده واضحه وواحد زائد واحد يساوي اثنين وسيبنا بقى من تسمية الامور بغير مسمياتها .. حسبنا الله ونعم الوكيل على كل من قنن هذه الدعارة في بلادنا ومجتمعاتنا وجعلها بديل للزواج الشرعي الي فيه مافيه من تعب وتضحيات وكلها في سبيل عماره الارض الي امرنا بيها .. لما تبقى الحكايه سهله وكل واحد يحصل على مايريده بدون اي التزامات ايه يخلي الناس تتعب وترتبط مانخليها كده تيك اواي على الساهل وخلاص . . على كل حال ويمكرون ويمكر الله والله خير الماكرين .. تم تعديل 17 أبريل 2009 بواسطة doha ..إذا دعتك قدرتك على ظلم الناس فتذكر قدرة الله عليك .. رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
mohamedyehia بتاريخ: 17 أبريل 2009 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 17 أبريل 2009 قد شاهدت نفس فكرة المسيار فى فيلم لسعاد حسنى وحسن يوسف اسمة زواج على الطريقة الحديثة وهى ان يلتقى الرجل وزوجتة لممارسة الجنس وكل واحد يعود لبيتة. وكانت فكرة الفيلم من باب الكوميديا ولكن بعد مرور السنين نجد المفتى يبيحها ويمنعها فى نفس البيان واللى يقرر مين الحاكم. ومادام احنا فى الافلام نذكر فيلم الزوجة الثانية عندما نصحوا الزوج لترك زوجتة ليتزوجها العمدة " اطيعوا اللة و اطيعوا الرسول واولى الامر منكم" كم من ضعف يصيب شيوخنا عندما يكون فيها حريم كلة حلال اللة اكبر والشئ الوحيد الذى يتفق علية الشيوخ فى بلادنا العربية هو تسهيل كل شئ للرجل لكى يسمتع باكبر عدد من النساء واللة اعلم هدانا اللة رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
وليد صفوت بتاريخ: 17 أبريل 2009 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 17 أبريل 2009 السلام عليكم،.. يبدو أن الحكومة لا تتعلم أبداً و تستخدم نفس الأسلوب مراراً و تكراراً فى محاولة "مفقوسة" لجذب الآنتباه بعيداً عن مشاكلنا الحقيقة و بعيداً عن القضايا الساخنة التى تواجهنا الان على الساحة العربية و على الساحة الدولية ايضاً. نفس هذا السيناريو حدث بنفس تفاصيله اللهم إلا الفتوى المذكورة؛ حدث قبلاً عندما افتى العالم الجليل جزاه الله شر الجزاء جمال البنا الذى افتى بجواز القبلات "البوس يعنى" بين الشباب و الفتيات و ذلك باوامر خفية لجذب الإنتباه عن الاحداث الشرق اوسطية الساخنة وقتها، كذلك فتوة السيد المفتى المبجل طيب الله ثراه الشيخ على جمعة الذى افتى قبلاً بجواز التبرك ببول الرسول صلى الله عليه و سلم، و هى - فى رأيى - أشد جنوناً من هذة الفتوى! إذ أننا - على فرض أننا اتلحسنا فى دماغنا و صدقناه - فاين هو هذا البول الذى علينا ان نتبرك به :cry:... و هذة ايضاً كانت محاولة لشد الانتباه بعيداً عن الاحداث السياسية الساخنة وقتها... ليت احد الاعضاء الكرام يذكرنا - مشكوراً - بتزامن هذة الفتاوى مع احداث سياسية محلية و شرق اوسطية جاءت بالتوازى مع هذة الفتاوى لكى نكتشف جميعاً ان هذة ليست فتاوى و إنما اساليب رخيصة لجذب الانتباه بعيداً عما يحدث حولنا على طريقة عازف البيانولا و الحاوى فى الموالد "قرررب... قررررب" لكى ينصرف الناس عما يحدث حولهم و ينتبهوا - و من ثَمَّ - يتجادلوا و يتباحثوا فيما ليس لهم به من فائدة و يهملوا الحدث الحقيقى الذى يجب ان نناقشه... الخلاصة ان هذة الفتوى رخيصة جداً و لا تساوى ثمن الورق الذى كُتبت عليه، فلا الاهالى ستوافق على هذا لبناتهم و لا لأولادهم... يبقى وفروا فتاويكم يا مشيخة الازهر "الشريف" فهى لن تجذب الناس... و .. "إلعبوا غيرها". تحياتى رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
tarek hassan بتاريخ: 17 أبريل 2009 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 17 أبريل 2009 (معدل) أخي الفاضل 'MoHaMMeD EgYpT' علشان نتكلم عن زواج المسيار لابد وأن ننظر إليه من حيث استيفائه لأركان الزواج من تعيين الزوجين ، ورضاهما ، وموافقة ولي المرأة وتوليه العقد ، والإشهاد أو الإشهار وقصد الديمومة للزواج http://www.islam-qa.com/ar/ref/2127 والمفتي ليس من قال به وإنما لو بحثت ربما لا تجد من يحرمه إلا قليل تصرفات الناس في هذا الزواج هي التي سوف تحكم بالحل والحرمانية ليس مبدأ الزواج نفسه وكذلك http://www.islam-qa.com/ar/ref/97642 أما عدم رضائي به أو رضائك به أو عدم رضاء 99.9 من النساء فلا يكفي ذلك في في جعله حراما إن كان حلالا وفي النهاية الله أعلم تم تعديل 17 أبريل 2009 بواسطة tarek hassan هل يمكن أن أكتب كلاما مثاليا أو أن اصل لمثالية كلامي ولا يوجد كلام مثالي ولا مثالية لمتكلم رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
MoHaMMeD EgYpT بتاريخ: 17 أبريل 2009 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 17 أبريل 2009 أخي الفاضل 'MoHaMMeD EgYpT' علشان نتكلم عن زواج المسيار لابد وأن ننظر إليه من حيث استيفائه لأركان الزواج من تعيين الزوجين ، ورضاهما ، وموافقة ولي المرأة وتوليه العقد ، والإشهاد أو الإشهار وقصد الديمومة للزواج http://www.islam-qa.com/ar/ref/2127 والمفتي ليس من قال به وإنما لو بحثت ربما لا تجد من يحرمه إلا قليل تصرفات الناس في هذا الزواج هي التي سوف تحكم بالحل والحرمانية ليس مبدأ الزواج نفسه وكذلك http://www.islam-qa.com/ar/ref/97642 أما عدم رضائي به أو رضائك به أو عدم رضاء 99.9 من النساء فلا يكفي ذلك في في جعله حراما إن كان حلالا وفي النهاية الله أعلم عموما حتي لو كان حلال بس انا ما اظنش و كل اللي حضرتك جبته شوية فتوي مش اكتر يعني كل واحد بيفتي زي ماهو عاوز و طالما الواحد مش متاكد منها خلاص يبقي البعد عنها احسن لان ده امر مشبوه حضرتك انا عاوز اية قرانية او حديث للرسول ( ص ) علي الاقل علشان اصدق اما بالطريقة دي ده مجرد كلام و كل واحد حر يحكم بقلبه و عقله و الحكومة طول عمرها ما كانت بتعمل قرار في صالح الناس هي عملت القرار ده علشان تلهي الشباب و الناس بالحكاية دي علشان يستريحوا من الشعب شوية رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
النسر المصري بتاريخ: 17 أبريل 2009 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 17 أبريل 2009 طب انا عندي سؤال ايه الفرق بين واحد وواحدة الاتنين (بيتجوزوا على كيفهم) شرعي ...وبيطلقوا بعد كده ويتجوزوا تاني (بردو على كيفهم) اية الفرق بقى بين الشرعي والميسار والزنا في الحالة اللي زي دي!!! يعني واحدة زي الللي اتكلمت عنها ضحى... رغبتها هي انها كل فترة تتجوز واحد ....وتغير لنا تزهق..... لو فرضا كانت بتتجوزهم شرعي وبعدين بيسيبوا بعض شرعي وكل واحد بيتنازل عن حقوقة للتاني مكتوبة قبل الجواز الشرعي.....هيبقى ده اسمه شرعي بذممتكم!! ياجماعة المشكلة في الرغبة!! لو الرغبة انهم يتجوزا عشان يستقروا ويبنوا لسره ...هيبقى ده اسمه شرعي لو الرغبة انهم (يجربوا بعض فترة) هيبقى مش شرعي حتى لو كان مكتوب عقد شرعي!!! وعموما رايي ده قد يحتمل الصواب او الخطا....والله اعلم!! (بين قوسين...وحشتني ياوليد ياصفوت....والله وفين ايامك) يارب الرحمه..!! رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
MoHaMMeD EgYpT بتاريخ: 17 أبريل 2009 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 17 أبريل 2009 طب انا عندي سؤال ايه الفرق بين واحد وواحدة الاتنين (بيتجوزوا على كيفهم) شرعي ...وبيطلقوا بعد كده ويتجوزوا تاني (بردو على كيفهم) اية الفرق بقى بين الشرعي والميسار والزنا في الحالة اللي زي دي!!! يعني واحدة زي الللي اتكلمت عنها ضحى... رغبتها هي انها كل فترة تتجوز واحد ....وتغير لنا تزهق..... لو فرضا كانت بتتجوزهم شرعي وبعدين بيسيبوا بعض شرعي وكل واحد بيتنازل عن حقوقة للتاني مكتوبة قبل الجواز الشرعي.....هيبقى ده اسمه شرعي بذممتكم!! ياجماعة المشكلة في الرغبة!! لو الرغبة انهم يتجوزا عشان يستقروا ويبنوا لسره ...هيبقى ده اسمه شرعي لو الرغبة انهم (يجربوا بعض فترة) هيبقى مش شرعي حتى لو كان مكتوب عقد شرعي!!! وعموما رايي ده قد يحتمل الصواب او الخطا....والله اعلم!! (بين قوسين...وحشتني ياوليد ياصفوت....والله وفين ايامك) والله كلامك تمام صراحة عارف حتي لو اتنزلوا عن حقوقهم قبل الجواز بس في نتيهم انهم يستقروا مع بعض فده اكيد برده زواج شرعي 100 % اما المسيار زي الزنا كده بالضبط يعني الواحد بدل ما يضيع نفسه في قواضي اداب اهوه يتجوز له واحدة يومين و بعدين يقطع له الورقة رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
سهل جدا بتاريخ: 17 أبريل 2009 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 17 أبريل 2009 الأخت الفاضلة ذهبية .. لا داعي لتعميم الحكم فلا يشترط أنه عندما يقول العالم بإباحة شيء أنه يرضاه لنفسه فلو قيل لمفتي مثلا: هل شغلة الزبال (الذي يجمع القمامة) حلال فالجواب بلا شك: أنه حلال ولكن هذا لا يعني أنه يرضاه لنفسه أو لأحد من أولاده كل واحد له ظروفه المهم أن الفعل نفسه لا يكون فيه إثم وبالنسبة للزواج في الإسلام فهو له شروط إذا توفرت فيه فالزواج يكون صحيحا ومن هذه الشروط: (الإيجاب والقبول - وجود الولي بالنسبة للمرأة - المهر - شاهدي العدل - ...) المهم أنه طالما توفرت الشروط التي حددها الشرع فالزواج صحيح مهما كان اسمه , عاوزين تسموه مسيار أو مصياف أو أي اسم مش هاتفرق فالعبرة بالحقائق والمعاني وليس بالأسماء والمباني وبالنسبة لزواج المسيار فغاية ما فيه أن المرأة تتنازل عن بعض حقوقها سواء كان في المسكن أو المبيت أو غير ذلك ... وهي حرة تماما في حقوقها .. افرض إن أنا لي عند واحد مثلا ألف جنيه وبعدين تنازلت عن الحق ده حد يقدر يقول لي: لاااا , حرام عليك إنك تتنازل عن حق من حقوقك ؟؟!!! ورأي الشخصي في هذا النوع من الزواج أني لا أحبذه للرجل ولا للمرأة بشكل عام أي في الأحوال العادية لكنه يكون مناسبا جدا لبعض الناس اللي لهم ظروف خاصة والله أعلم بالصواب ومــَنْ أَحْســــَنُ مِــنَ اللـَّـــــــهِ حُـكْــــمًا لِقـــــَوْمٍ يُوقِـنــــــــــُونَ صدق الله العظيم رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
tarek hassan بتاريخ: 17 أبريل 2009 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 17 أبريل 2009 طب انا عندي سؤال ايه الفرق بين واحد وواحدة الاتنين (بيتجوزوا على كيفهم) شرعي ...وبيطلقوا بعد كده ويتجوزوا تاني (بردو على كيفهم) اية الفرق بقى بين الشرعي والميسار والزنا في الحالة اللي زي دي!!! يعني واحدة زي الللي اتكلمت عنها ضحى... رغبتها هي انها كل فترة تتجوز واحد ....وتغير لنا تزهق..... لو فرضا كانت بتتجوزهم شرعي وبعدين بيسيبوا بعض شرعي وكل واحد بيتنازل عن حقوقة للتاني مكتوبة قبل الجواز الشرعي.....هيبقى ده اسمه شرعي بذممتكم!! ياجماعة المشكلة في الرغبة!! لو الرغبة انهم يتجوزا عشان يستقروا ويبنوا لسره ...هيبقى ده اسمه شرعي لو الرغبة انهم (يجربوا بعض فترة) هيبقى مش شرعي حتى لو كان مكتوب عقد شرعي!!! وعموما رايي ده قد يحتمل الصواب او الخطا....والله اعلم!! (بين قوسين...وحشتني ياوليد ياصفوت....والله وفين ايامك) فعلا أخي الكريم كل واحد ونيته وشرط ضروري إن الإنسان يتزوج وفي نيته دوام الزواج والاستقرار وإقامة أسرة طيبة مش يكون بتزوج وفي نتيته الطلاق ويكون غرضة الخداع وتحقيق نزوة أو منفعة وقتيبه وغير ذلك مما يسيئ للأعراض والأسر هل يمكن أن أكتب كلاما مثاليا أو أن اصل لمثالية كلامي ولا يوجد كلام مثالي ولا مثالية لمتكلم رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
أحمد سيف بتاريخ: 17 أبريل 2009 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 17 أبريل 2009 (معدل) كنت قد بدأت بكتابة مداخلة ووجدت الأخوة النسر المصري و طارق قد سبقوني لإثارة نفس النقطة ولكن لا بأس من إضافة ما كنت أريد قوله سؤالي للإخوة المتخصصين في المسائل الشرعية: هل يجوز لشخصين الزواج وفي نيتهما الطلاق بعد فترة معينة ... أم أن من شروط الزواج أن تكون هناك نية في الاستمرار فيه من الطرفين؟ لاحظوا هنا أنني أتحدث عن "النية" ولم آت على ذكر اتفاق مكتوب أو شفهي بين الطرفين أعتقد أن تحقق هذا الشرط يشكل الخط الفاصل بين الزواج الشرعي وغيره ... طبعا بعد تحقق غيره من الشروط مثل القبول والإشهار ولذلك كنت أتمنى من الدكتور علي جمعة أن يقدم تعريفا دقيقا لزواج المسيار المقبول من وجهة نظر الشرع قبل أن يفتي بجوازه من عدمه ... حتى لا يختلط الأمر على الناس أتذكر وأنا في الجامعة أن أحد الطلاب سأل إمام مسجد المدينة الجامعية وهو أزهري عن شرعية الزواج العرفي فأجابه مباشرة بأنه حلال ... وعند اعتراض بعض الطلاب على الإجابة تبين أن الإمام كان يقصد بالزواج العرفي الزواج الغير موثق الذي كان يتم قبل اختراع السجلات الرسمية بينما كان الطالب يقصد طبعا الزواج السري بورقة عند محامي الذي كان يتم بين طلبة الجامعات ... وشتّان بين النوعين طبعا يمكن أن يجادل البعض بأن هذه النية لا يمكن التحقق منها بوسيلة قانونية وبالتالي فإن وجودها مثل عدمه، ولكن لأن الحديث هو عن الشرعية الدينية وليس القانونية فإن إضافة هذا الشرط ضروري ولازم، وإن كان مستحيل الإثبات قانونا، على الأقل لكي يرتدع كل من يهمه أن يكون زواجه صحيحا من وجهة نظر الشرع تم تعديل 17 أبريل 2009 بواسطة أحمد سيف إن فشلنا في الوصول للحكم ولتغيير البلد .. لا تقلقوا .. نحن فكرة .. الفكرة لا تموت ... تستمر لا تتوقف البرادعي 15/10/2011 رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
ذهبية بتاريخ: 17 أبريل 2009 كاتب الموضوع تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 17 أبريل 2009 يا استاذ سهل الحلال بين و الحرام بين لو فية اى شىء فية شك استفتى قلبك و بفطرة لانسان اللى ربنا خلقنا بيها اننا بنعرف نميز بين الصح و بين الغلط لكن لما يكون علاقة رجل بامراءة اساسها الالتقاء لمجرد الغريزة ومش بيتقابلوا الا لما يحتاجوا بعض دة جواز شرعى الى نص علية القران و السنة هو علشان المفتى افتى بهذة الفتوة المفروض بينا نقول امين بلا تفكير حضرتك مش شايف ان فتوى زى دى ممكن تضيع حقوق بناتنا و اخواتنا حضرتك ما تقول ان لكل حالة خصوصيتها اة اوكية ممكن يتم حسب الشرع كما ذكر القران و السنة و بعدها كل من الزوج و الزوجة يتقلم على حياتة كم من الازواج تزوجوا و تركوا زوجاتهم و سافروا و بيرجعوا كل شوية و يسافروا تانى اية المشكلة كم من الزيجات ما عملت مهر و لا مؤخر او مبلغ رمزى زهيد مراعاة لامكانيات الزوج اية المشكلة لكن انى انا انشر مثل هذا الزواج بهذة الطريقة و احللة فى المجتمع كانى باعطى رخصة لممارسة الغريزة باساليب ملتوية يعنى حضرتك لو قاعد فى مجتمع وواحد قال دى متجوزة مسيار تفتكر داخل نفسك نظرتك ليها اية ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ هتقول اةةةة متجوزة علشان كذا انهو احترام دة لكرامة المراءة او حتى الرجل و لما تبقى هواية كما اوضحت الاخت ضحى فى مداخلتها و يصبح المجتمع بهذة الصورة فى ظل الظروف والاغراءات اللى منتشرة حوالينا هل هذا حلال [على اسم مصر التاريخ يقدر يقول ما شاء أنا مصر عندي أحب وأجمل الأشياء بحبها وهي مالكة الأرض شرق وغرب وبحبها وهي مرمية جريحة حرب بحبها بعنف وبرقة وعلى استحياء واكرهها وألعن أبوها بعشق زي الداء واسيبها واطفش في درب وتبقى هي ف درب وتلتفت تلاقيني جنبها في الكرب والنبض ينفض عروقي بألف نغمة وضرب على اسم مصر رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
أحمد سيف بتاريخ: 17 أبريل 2009 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 17 أبريل 2009 ولكنه شرعي من الفتوى ليس من حق أحد تحريمه أو الاعتراض عليه لكن لماذا أضيفت تلك الفقرة الغريبة في الفتوى ؟ إقتباس بيد انها قالت ان من حق الحكومة ان تمنعه اذا ما رأت في ذلك مفسدة. يعني الحكومة هتفتي بعد المفتي يعني الحكومة لو قالت : لا ... يبقى حرام ولو قالت : أه ..يبقى حلال وهل الناس فعلا هتنتظر رأي الحكومة بعد فتوى المفتي ؟ الحكومة لا تحرم أو تحلل وليس هذا من اختصاصها أو مسؤوليتها الحكومة تمنع أو تسمح , وهناك فرق كبير بين التحريم الشرعي والمنع القانوني وتبيان ذلك ورد في الفتوى نفسها وأشار البيان الى ان البحث الذي سبق واعده قسم الأبحاث الشرعية بدار الإفتاء بين ان للحاكم ان يمنع هذا النوع من الزواج وهو المسيار اذا كان فى منعه مصلحة وفى استمراره مفسدة تهدد الامن الاجتماعي كانصراف الناس اليه عن الصورة الأصلية المثالية للزواج او لترتب إضرار اجتماعية عليه وذلك اعمالا للقاعدة الشرعية المقررة التى تنص ان للحاكم تقييد المباح إن فشلنا في الوصول للحكم ولتغيير البلد .. لا تقلقوا .. نحن فكرة .. الفكرة لا تموت ... تستمر لا تتوقف البرادعي 15/10/2011 رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
doudy بتاريخ: 17 أبريل 2009 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 17 أبريل 2009 (معدل) بالصدفة من فترة تعرفت على وحده من جنسية عربية ( لاداعي لتحديدها عشان منعممش او نتهم ناس ملهمش ذنب ) المهم الست دي مدرسة ومطلقة وظروفها الماديه الى حد ما معقوله يعني ساكنه مع والدتها في بيت كبير هي واخوها المتزوج كل واحد له دور او شيء زي كده .. كنت بسألها ليه مش بتتزوج تاني بعد زوجها فقالت بانها تزوجت من فترة ( مسيار ) وقعدت مع زوجها المسايري ده كام شهر ثم طلقها وهي حاليا بتبحث عن زوج برضه بنفس الطريقة مسيار برضه . اكتشفت مايلي .. اولا زوجها المسياري كان متزوج من اخرى لا تعلم انه تزوج عليها اثناء زواجه منها تزوج بواحده او اثنين تانيين مسيار برضه وهي قالت له تزوج براحتك بس متقولش لي اثناء زواجه منها برضه استغلها ماديا وهي بتدعي عليه لهذا السبب هي حاليا بتبحث عن زوج مسيار برضه بس يكون ( جميل ) على كلامها عشان ( تعوض جوزها الاولاني خالص ) . هي بتقول برضه انها مش عاوزه تتجوز شرعي لاسباب كتيرة ( ولاحظوا التفرقة مابين كلمه مسيار وشرعي عشان تعرفوا الي بيتجوزوا مسيار نظرتهم له ايه فاذا كان نقيضه اسمه شرعي فاذا هو بكل تاكيد غير شرعي حتى في نظر القائمين بيه ) خرجت من جلستي معها بعده انطباعات .. اولا الزوج المسياري ده ( بيستثمر نفسه ) يعني شايف ربنا مديله شويه جمال ولا شباب فرايح يعمل بيهم . الست المسيارية دي قاعده حاطة رجل على رجل وبتنقي وكل كام شهر تجيب واحد وتقلبه عشان تجيب الي بعده . الزوجه الاولانية للمسياري عليه من الله مايستحقه نايمه في العسل وقد تكون متحمله من زوجها ده ماتتحمله منه ومقدامهاش غيره وهو فاتحها على الرابع . الزوج والزوجه المسياريين معندهمش نية انجاب اطفال او استمرار للزواج ده لان كل منهم لو عمل كده هيضيع السبوبه الي في ايده هو هيضيع على نفسه فرصة دخل يجي له هيزيد كل ماعدد وكل ( قلب بسرعة ) عشان دورة راس المال تبقى اقصر .. وهي هتضيع على نفسها فرصة شباب زي الورد مرميين في الشوارع مش لاقيين الي يصرف عليهم .. واهم ماخرجت به من تلك الجلسة هو رغبة عارمة في التقيوء على ام مسيار دي الي بقيت عماله ادعي لربنا الثواني الي زي الساعات الي عماله تمر وانا قاعده معاها دي تنقضي بسرعه عشان افر بجلدي من بيتهم الي مستحيل ادخله تاني .. قد تكون مظلومه وقد تكون الظروف الي اجبرتها على كده لكن للاسف كان واضح جدا ان العملية دعارة مقننة ..هي بتدفع عشان ترضي رغباتها وعلى الطرف الثاني في راجل استحل لنفسه يبيع شرفه بالطريقة دي .. ده غير طبعا لما يكون الوضع معكوس وفي واحد هو الي عمال يدفع ويشتري في بنات الناس لدرجه اني قرأت مرة عن واحد تزوج مسيار وبعد ماطلقها راح ( يوصي بيها خويانه ) يعني بينصح اصحابه ان فلانه دي .. كده . وسيبكم من الي بيقعد يقول اصل في ناس ظروفها لا تسمح بالزواج واصل في وحده عاوزه تخدم اهلها واصل واصل .. سيبك من كل ده الحكايه هي كده واضحه وواحد زائد واحد يساوي اثنين وسيبنا بقى من تسمية الامور بغير مسمياتها .. حسبنا الله ونعم الوكيل على كل من قنن هذه الدعارة في بلادنا ومجتمعاتنا وجعلها بديل للزواج الشرعي الي فيه مافيه من تعب وتضحيات وكلها في سبيل عماره الارض الي امرنا بيها .. لما تبقى الحكايه سهله وكل واحد يحصل على مايريده بدون اي التزامات ايه يخلي الناس تتعب وترتبط مانخليها كده تيك اواي على الساهل وخلاص . . على كل حال ويمكرون ويمكر الله والله خير الماكرين .. (((اعتقد ان من حسن اسلام المرء ترك ما لا يعنيه))) لا اعتقد ان بطلة القصة تعرف ما يقال عليها من تجريح فيعتبر غيبة و العياذ بالله تم تعديل 17 أبريل 2009 بواسطة doudy رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
rar بتاريخ: 17 أبريل 2009 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 17 أبريل 2009 (معدل) بيتهيألي النسر جابها من الآخر... الزواج مؤسسة دينية و مجتمعية... قائمة بالكامل علي النية المبيته... لو خلصت النية فهي حلال، لو كانت الغريزة هي الهدف فالشرع لا يقدر علي التفريق بين الناس في نياتهم، الجزاء في النهاية بين العبد و ربه... بمعني آخر... الشرع يحدد للانسان ما يقبله منه خالقه... أما ما يقبله منه المجتمع فذلك تحدده القوانين... و هذه القوانين ليست منزلة... بل يحددها المجتمع بما يقبله في الوقت الحالي... xxxxxxxxxxxxxxxxxxx تم تعديل 18 أبريل 2009 بواسطة Scorpion مخالفة القاعدة رقم 1 من قواعد المشاركة اَلاِنْتِهَارُ يُؤَثِّرُ فِي الْحَكِيمِ أَكْثَرَ مِنْ مِئَةِ جَلْدَةٍ فِي الْجَاهِلِ. امثال 17 : 10 رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
tarek hassan بتاريخ: 17 أبريل 2009 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 17 أبريل 2009 (معدل) ولكنه شرعي من الفتوى ليس من حق أحد تحريمه أو الاعتراض عليه لكن لماذا أضيفت تلك الفقرة الغريبة في الفتوى ؟ إقتباس بيد انها قالت ان من حق الحكومة ان تمنعه اذا ما رأت في ذلك مفسدة. يعني الحكومة هتفتي بعد المفتي يعني الحكومة لو قالت : لا ... يبقى حرام ولو قالت : أه ..يبقى حلال وهل الناس فعلا هتنتظر رأي الحكومة بعد فتوى المفتي ؟ الحكومة لا تحرم أو تحلل وليس هذا من اختصاصها أو مسؤوليتها الحكومة تمنع أو تسمح , وهناك فرق كبير بين التحريم الشرعي والمنع القانوني وتبيان ذلك ورد في الفتوى نفسها وأشار البيان الى ان البحث الذي سبق واعده قسم الأبحاث الشرعية بدار الإفتاء بين ان للحاكم ان يمنع هذا النوع من الزواج وهو المسيار اذا كان فى منعه مصلحة وفى استمراره مفسدة تهدد الامن الاجتماعي كانصراف الناس اليه عن الصورة الأصلية المثالية للزواج او لترتب إضرار اجتماعية عليه وذلك اعمالا للقاعدة الشرعية المقررة التى تنص ان للحاكم تقييد المباح الفاضل الكريم : أحمد سبف قد حدثت عندي شبهة بين تقييد المباح ومنع المباح ألا ينبغي أن يظل المباح مباحا كما شرعه الله ؟ ألا ينبغي ألا يعطى أحد حق التشريع ؟ وإذا كان المباح ثابتاً بالنص فتقييده أو الإلزام به تغيير للشريعة لأن ما نص الكتاب والسنة على إباحته نصاً لم يجز لأحد أن يقيده أو يوجبه لأن في ذلك محادة ومشاقة لله ورسوله ، ومناقضة لما شرعه الله ( فَانكِحُوا مَا طَابَ لَكُم مِّنَ النِّسَاءِِ مَثْنَى وَثُلاثَ وَرُبَاعَ ) لم أفهم الفرق بين المنع القانوني والتحريم الشرعي أ يكون المنع القانوني مبني على التحريم الشرعي أم يكون في مقابل المباح بنص ؟ كان ينبغي أن توضح الفتوى الضوابط التي ينبغي اتباعها في تقييد المباح أو منعه - إن جاز القول حتى لا يعطى أولو الأمر حق التشريع الذي هو لله سبحانه وتعالى وحده تحياتي وشكرا تم تعديل 17 أبريل 2009 بواسطة tarek hassan هل يمكن أن أكتب كلاما مثاليا أو أن اصل لمثالية كلامي ولا يوجد كلام مثالي ولا مثالية لمتكلم رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
Recommended Posts
انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد
يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق
انشئ حساب جديد
سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .
سجل حساب جديدتسجيل دخول
هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.
سجل دخولك الان