اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

حول فائدة البنوك


znaty

Recommended Posts

مرحبة اخواني عندي استفسار عالسريع لو عندي مبلغ 16000 دولار امريكي وحبيت احطهم كوديعة الفائدة الشهرية كم راح تكون لو انا عاوزهم تنزل بحساب مختلف

كازا معلش انا موش قادر اقرا واسكت

وماتزعلش مني انت اخويا وليك عليا حق النصيحة

باجماع علماء المسلمين الثقات ..وحتى من غير علماء المسلمين ..استفتي قلبك وعقلك

الفائدة الثابته لودائع البنوك ربا 100%

ولا اعتقد انك محتاج تغضب ربك علشان مللاليم وانت ماحدش هايساعدك غيره سبحانه وتعالي

وحتى ولو كانوا ملايين ...قرش واحد حرام في وسط فلوسك يفسدها ويفسد حياتك وهنا موش المكان اللي ااقولك فيه عقوبة اكل الربا

انا اسف يا صديقي تاني على تدخلي لكن ماقدرش اسكت من غير ما انصحك وربنا يرشدك للخير

ارجو انك تتقبل نصيحتي وشكرا

تم تعديل بواسطة Scorpion

272image.jpg

أعلم ولادي حنيني لبلادي ..واكتب في كراسي بحبك يا مصر

رابط هذا التعليق
شارك

أنا اللي متأكد منه إن الفائده حلال زلال ، و الساكت عن الحق شيطان أخرس

مش انت بس اللي متأكد يا إيهاب

انا كمان

و العديد من علماء المسلمين و على رأسهم الدكتور علي جمعه

الموضوع فيه خلاف و على كل مسلم ان يتبع ما يقتنع به من آراء العلماء و لا اجبار في القناعات طالما ارتكزت على اراء علميه حتى و ان لم تكن اغلبيه

شكرا

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق
شارك

أنا اللي متأكد منه إن الفائده حلال زلال ، و الساكت عن الحق شيطان أخرس

لا حول ولا قوة الا بالله يا بوب

دليلك يا سيدي

ووضحلي كدة الفرق بين الربا (اني اديك فلوسي على شرط انك تديني كل شهر ربح زيادة بغض النظر انت بتعمل بيها ايه وبتكسب والا بتخسر ) وبين الودائع ثابتة الربح للبنوك ؟؟

جايز انت شايف حاجة غير اللي شايفها الشيخ الشعراوي والغزالي وجاد الحق والقرضاوي وغيره وغيره من علماء المسلمين بالاضافة الى مجمع علماء المسلمين العالمي الى وقع 100 من اكبر علماء المسلمين من مشارق الارض ومغاربها على الفتوي دي ونصها على موقعهم

ومنكم نستفيد يا بوب

272image.jpg

أعلم ولادي حنيني لبلادي ..واكتب في كراسي بحبك يا مصر

رابط هذا التعليق
شارك

باجماع علماء المسلمين الثقات ..وحتى من غير علماء المسلمين ..استفتي قلبك وعقلك

أولا : مفيش حاجه إسمها إجماع

ثانيا :كثرة عدد المقتنعين بفكرة ما لا يعني صحتها على الأطلاق

رابط هذا التعليق
شارك

أنا اللي متأكد منه إن الفائده حلال زلال ، و الساكت عن الحق شيطان أخرس

مش انت بس اللي متأكد يا إيهاب

انا كمان

و العديد من علماء المسلمين و على رأسهم الدكتور علي جمعه

الموضوع فيه خلاف و على كل مسلم ان يتبع ما يقتنع به من آراء العلماء و لا اجبار في القناعات طالما ارتكزت على اراء علميه حتى و ان لم تكن اغلبيه

شكرا

لا يجرؤ موظف حكومي زي مفتي الجمهورية او شيخ الازهر على تحريم ربا البنوك يا استاذ محمد والا فانه يعتبر انه بيحارب الاقتصاد القومي المصري اللي كان قايم ساعتها على استثمارات البنوك الاهلية زي البنك الاهلي وبنك مصر وغيره

يا راجل دة لما الناس سحبت فلوسها من البنوك وحطوها عند الريان والسعد كانت البنوك هاتفلس

وكفي بني شاهدا على اللي حصل في العالم من ازمة اقتصادية وخراب بسبب فوائد القروض والربا الفاحش اللي نتج عنه ان فلوس البنوك كلها اتجمدت في عقارات وممتلكات لا تساوي شيئا

يا اخوانا كل واحد بيتعلق من عرقوبه وفي الاخر اقرا وبعدين استفتي قلبك

بس اوعي تدي لنفسك او لغيرك مبرر تندم عليه اوي اوي يوم القيامة

272image.jpg

أعلم ولادي حنيني لبلادي ..واكتب في كراسي بحبك يا مصر

رابط هذا التعليق
شارك

باجماع علماء المسلمين الثقات ..وحتى من غير علماء المسلمين ..استفتي قلبك وعقلك

أولا : مفيش حاجه إسمها إجماع

ثانيا :كثرة عدد المقتنعين بفكرة ما لا يعني صحتها على الأطلاق

يا صديقي احنا موش بنتكلم عن فلسفة عامة والا منطق ارسطو

احنا بنتكلم عن دين ودنيا

يعني دليلك من القران والسنة وبس

وبخصوص عدد المقتنعين

ارد عليك بما قاله رسول الله صلي الله عليه وسلم

لا تجتمع امتي على باطل

صدق رسول الله

وخد بالك

على جمعه والا طنطاوي موش حايتحاسبوا مكانك يوم القيامة

وكل انسان الزمناه طائره في عنقه

272image.jpg

أعلم ولادي حنيني لبلادي ..واكتب في كراسي بحبك يا مصر

رابط هذا التعليق
شارك

أنا اللي متأكد منه إن الفائده حلال زلال ، و الساكت عن الحق شيطان أخرس

مش انت بس اللي متأكد يا إيهاب

انا كمان

و العديد من علماء المسلمين و على رأسهم الدكتور علي جمعه

الموضوع فيه خلاف و على كل مسلم ان يتبع ما يقتنع به من آراء العلماء و لا اجبار في القناعات طالما ارتكزت على اراء علميه حتى و ان لم تكن اغلبيه

شكرا

لا يجرؤ موظف حكومي زي مفتي الجمهورية او شيخ الازهر على تحريم ربا البنوك يا استاذ محمد والا فانه يعتبر انه بيحارب الاقتصاد القومي المصري اللي كان قايم ساعتها على استثمارات البنوك الاهلية زي البنك الاهلي وبنك مصر وغيره

يا راجل دة لما الناس سحبت فلوسها من البنوك وحطوها عند الريان والسعد كانت البنوك هاتفلس

وكفي بني شاهدا على اللي حصل في العالم من ازمة اقتصادية وخراب بسبب فوائد القروض والربا الفاحش اللي نتج عنه ان فلوس البنوك كلها اتجمدت في عقارات وممتلكات لا تساوي شيئا

يا اخوانا كل واحد بيتعلق من عرقوبه وفي الاخر اقرا وبعدين استفتي قلبك

بس اوعي تدي لنفسك او لغيرك مبرر تندم عليه اوي اوي يوم القيامة

ما أسهل تخطيئ صاحب الفكر الآخر يا زناتي في عالمنا الاسلامي

ما اسهل استهجانه و الهجوم عليه و السخريه منه حتى بدون قراءة فكره و دراسة ما قال دراسه متأنيه بعيدا عن الاعتقادات

و بالتالي و كما اشرت سابقا

هو موضوع اختلف فيه العلماء و كل واحد متعلق من عرقوبه

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق
شارك

أنا اللي متأكد منه إن الفائده حلال زلال ، و الساكت عن الحق شيطان أخرس

لا حول ولا قوة الا بالله يا بوب

دليلك يا سيدي

ووضحلي كدة الفرق بين الربا (اني اديك فلوسي على شرط انك تديني كل شهر ربح زيادة بغض النظر انت بتعمل بيها ايه وبتكسب والا بتخسر ) وبين الودائع ثابتة الربح للبنوك ؟؟

جايز انت شايف حاجة غير اللي شايفها الشيخ الشعراوي والغزالي وجاد الحق والقرضاوي وغيره وغيره من علماء المسلمين بالاضافة الى مجمع علماء المسلمين العالمي الى وقع 100 من اكبر علماء المسلمين من مشارق الارض ومغاربها على الفتوي دي ونصها على موقعهم

ومنكم نستفيد يا بوب

لا حول ولا قوة الا بالله يا زيزو

العفو يا سيدي احنا هنستفيد منك و نسمع و نربع إيدينا

أنا أشتغلت في برمجة ما يسمى أنظمة التمويل الأسلامي سبع سنين

المرابحه و المساومه و الإيجاره و الحبشتكانات الظريفه اللطيفه دي

وبأقولك كله واحد مع إختلاف المسميات

لو دول حلال يبقى شغل البنوك التقليدي حلال

ولو شغل البنوك التقليدي حرام يبقى ما ذكر عاليه حرام

وضح لي انت الفرق بين معاملة شراء سياره عن طريق بنك تقليدي و شراءها عن طريق بنك إسلامي

عموما هذا الموضوع تم فرمه بحثا على صفحات المحاورات و لو عايز تستفيد مني ممكن تبحث عن مشاركاتي

معنديش رغبها أكررها

تم تعديل بواسطة ايهاب سالم
رابط هذا التعليق
شارك

أنا اللي متأكد منه إن الفائده حلال زلال ، و الساكت عن الحق شيطان أخرس

مش انت بس اللي متأكد يا إيهاب

انا كمان

و العديد من علماء المسلمين و على رأسهم الدكتور علي جمعه

الموضوع فيه خلاف و على كل مسلم ان يتبع ما يقتنع به من آراء العلماء و لا اجبار في القناعات طالما ارتكزت على اراء علميه حتى و ان لم تكن اغلبيه

شكرا

لا يجرؤ موظف حكومي زي مفتي الجمهورية او شيخ الازهر على تحريم ربا البنوك يا استاذ محمد والا فانه يعتبر انه بيحارب الاقتصاد القومي المصري اللي كان قايم ساعتها على استثمارات البنوك الاهلية زي البنك الاهلي وبنك مصر وغيره

يا راجل دة لما الناس سحبت فلوسها من البنوك وحطوها عند الريان والسعد كانت البنوك هاتفلس

وكفي بني شاهدا على اللي حصل في العالم من ازمة اقتصادية وخراب بسبب فوائد القروض والربا الفاحش اللي نتج عنه ان فلوس البنوك كلها اتجمدت في عقارات وممتلكات لا تساوي شيئا

يا اخوانا كل واحد بيتعلق من عرقوبه وفي الاخر اقرا وبعدين استفتي قلبك

بس اوعي تدي لنفسك او لغيرك مبرر تندم عليه اوي اوي يوم القيامة

نسيت اقولك يا صديقي بردة ان اختلاف العلماء بينهم رحمة صحيح

بس في الفروع موش في الاصول

والربا من الكبائر موش من الفروع اطلاقا

وخد بالك ان اختلاف العلماء حصل في بعض المتعلقات بالموضوع زي المرابحة والفرق بينها وبين بيع الدين

اما ودائع بارباح ثابته مافيش فيها خلاف بين من اتقي الله من علماء المسلمين موش اللي باع دينه بمنصب

هي هياها بالبلدي كدة من غير وجع دماغ

بس زمان كانوا بيستلفوا من يهودي الوقت بيستلفوا من البنك :closedeyes:طبعا والعكس صحيح

الفرق بس انك بتملي ابلكاشن وبتاخد سيريال نامبر :closedeyes:

272image.jpg

أعلم ولادي حنيني لبلادي ..واكتب في كراسي بحبك يا مصر

رابط هذا التعليق
شارك

نفس مشكلتي مع اخي ابو عمر الله يمسيه بالخير و باقي الاخوه السلفيين

لو قلت رأيك يقولك مش من حقك تقول رأي لازم تاخد رأي العلماء

و لو خدت رأي العلماء يقولك لأ ده يا إما مش من العلماء الثقات يا إما تابع للدوله يا إما مش إجماع

يعني الخلاصه

أي رأي مش ماشي مع ما يعتقدون هو رأي خاطئ و حرام حرام حرام (مهما عملت)

فأنا شايف ان النقاشات في المواضيع دي ليس لها معنى ولا تؤدي الى اي هدف

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق
شارك

أنا اللي متأكد منه إن الفائده حلال زلال ، و الساكت عن الحق شيطان أخرس

لا حول ولا قوة الا بالله يا بوب

دليلك يا سيدي

ووضحلي كدة الفرق بين الربا (اني اديك فلوسي على شرط انك تديني كل شهر ربح زيادة بغض النظر انت بتعمل بيها ايه وبتكسب والا بتخسر ) وبين الودائع ثابتة الربح للبنوك ؟؟

جايز انت شايف حاجة غير اللي شايفها الشيخ الشعراوي والغزالي وجاد الحق والقرضاوي وغيره وغيره من علماء المسلمين بالاضافة الى مجمع علماء المسلمين العالمي الى وقع 100 من اكبر علماء المسلمين من مشارق الارض ومغاربها على الفتوي دي ونصها على موقعهم

ومنكم نستفيد يا بوب

لا حول ولا قوة الا بالله يا زيزو

أنا أشتغلت في برمجة ما يسمى أنظمة التمويل الأسلامي سبع سنين

المرابحه و المساومه و الإيجاره و الحبشتكانات الظريفه اللطيفه دي

وبأقولك كله واحد مع إختلاف المسميات

لو دول حلال يبقى شغل البنوك التقليدي حلال

ولو شغل البنوك التقليدي حرام يبقى ما ذكر عاليه حرام

وضح لي انت الفرق بين معاملة شراء سياره عن طريق بنك تقليدي و شراءها عن طريق بنك إسلامي

عموما هذا الموضوع تم فرمه بحثا على صفحات المحاورات و لو عايز تستفيد مني ممكن تبحث عن مشاركاتي

معنديش رغبها أكررها

لااااااااااااااااااااااا يا بوب شراء سيارة حاجة تانية خااااااااااااااالص

وزي مانت قلت دة موش مكانه في باب كندا بس انا مامسكتش نفسي وربنا عالم بنيتي

شراء بضاعة بالتقسيط فالبايع يزود سعرها ليتوافق مع القيمة الشرائية في المستقبل حلاااااااال طبعا

تجيب باه واحد يدفع تمنها كاش ويقسطلك انت بفائدة دة اسمه بيع الدين ودة حرام

اما بقا بنك اسلامي وبنك كافر والبطيخ دة ماباكولش منه :closedeyes:

يعني انا اضحك على الناس واقول انا بنك اسلامي علشان ادلعهم واريحهم وبردة اسرقهم دة بقي اونطة وبكش :blush2:

انا باتكلم عن المبدأ ..الحلال والحرام

والفائدة الثابته دة موضوع تاني

عموما انا قريت في الموضوع دة لعلماء كبار ومنارات للمسلمين متهيالي كفاية موش محتاج ادور على مشاراكات قديمة يا صديقي

من غير زعل يا بوب :closedeyes:

الاختلاف في الراي لا يفسد للبتنجان اي قضية

272image.jpg

أعلم ولادي حنيني لبلادي ..واكتب في كراسي بحبك يا مصر

رابط هذا التعليق
شارك

نفس مشكلتي مع اخي ابو عمر الله يمسيه بالخير و باقي الاخوه السلفيين

لو قلت رأيك يقولك مش من حقك تقول رأي لازم تاخد رأي العلماء

و لو خدت رأي العلماء يقولك لأ ده يا إما مش من العلماء الثقات يا إما تابع للدوله يا إما مش إجماع

يعني الخلاصه

أي رأي مش ماشي مع ما يعتقدون هو رأي خاطئ و حرام حرام حرام (مهما عملت)

فأنا شايف ان النقاشات في المواضيع دي ليس لها معنى ولا تؤدي الى اي هدف

سلفييييييييييييييين :closedeyes: :closedeyes: :blush2:

يا صديقي ادعيلي بس ابطل سجاير :blink: smk:

انا كنت بانصح واحد صاحبي والله يا صديقي موش قصدي جدل عقيم بلا فايدة

وبعدين اعتقد ان الحرص على الحلال حاجة مهمة تستاهل تبادل الافكار وتحري الحقيقة طالما النية كانت خير موش استعراض عضلات ودة نيتي والله الشاهد

انا فاهم انت بتتكلم عن ايه يا صديقي والله

بس انا موش متعنت اطلاقا

بس متهيالي الموضوع دة بالذات واضح حبتين ؟؟؟

272image.jpg

أعلم ولادي حنيني لبلادي ..واكتب في كراسي بحبك يا مصر

رابط هذا التعليق
شارك

نفس مشكلتي مع اخي ابو عمر الله يمسيه بالخير و باقي الاخوه السلفيين

لو قلت رأيك يقولك مش من حقك تقول رأي لازم تاخد رأي العلماء

و لو خدت رأي العلماء يقولك لأ ده يا إما مش من العلماء الثقات يا إما تابع للدوله يا إما مش إجماع

يعني الخلاصه

أي رأي مش ماشي مع ما يعتقدون هو رأي خاطئ و حرام حرام حرام (مهما عملت)

فأنا شايف ان النقاشات في المواضيع دي ليس لها معنى ولا تؤدي الى اي هدف

سلفييييييييييييييين :closedeyes: :closedeyes: :blush2:

يا صديقي ادعيلي بس ابطل سجاير :blink: smk:

انا كنت بانصح واحد صاحبي والله يا صديقي موش قصدي جدل عقيم بلا فايدة

وبعدين اعتقد ان الحرص على الحلال حاجة مهمة تستاهل تبادل الافكار وتحري الحقيقة طالما النية كانت خير موش استعراض عضلات ودة نيتي والله الشاهد

انا فاهم انت بتتكلم عن ايه يا صديقي والله

بس انا موش متعنت اطلاقا

بس متهيالي الموضوع دة بالذات واضح حبتين ؟؟؟

انا مقصدش والله انك متعنت يا زناتي

و سامحني لو فهمت كده من كلامي

اما حتة ان الموضوع ده واضح

ففعلا هو واضح بس برأيين مختلفين و كلاهما واضح جدا

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق
شارك

لااااااااااااااااااااااا يا بوب شراء سيارة حاجة تانية خااااااااااااااالص

زي بعض في المحصله النهائيه ....الفرق في تسلسل الإجراءات يا زيزو

في الحالتين العميل أصبح مدين بفائده ثابته و معلنه و معلومه من قبل الشراء

و في الحالتين لو العربيه ولعت تاني يوم البنك هياخد فلوسه من العميل

أنا مبرمج بأيديا اللي هياكلهم الدوود دول معادلة إحتساب الربح .... قصدي الفائده ... في نظام المرابحه (الإسلامي )

سعر السلعه مضروب في نسبة ربح ثابته

و الخساره على العميل دائما و البنك (الإسلامي) واخد ضمانات تضمن له فلوسه

تجيب باه واحد يدفع تمنها كاش ويقسطلك انت بفائدة دة اسمه بيع الدين ودة حرام

البنوك التقليديه مش بتديك كاش في إيدك تروح تشتري بيه سياره

هي بتمول شراء السياره بطلب شراء مباشر موجه للمورد

طب و تمويل شراء الأسهم بنظام الوكاله الإسلامي مش كاش

ولما تشتري الأسهم و تنزل قيمتهم للنص و البنك الإسلامي مداينك بقيمة القرض الأصلي و مش مشاركك في الخساره يبقى إسمه أيه

تم تعديل بواسطة ايهاب سالم
رابط هذا التعليق
شارك

يا ايهاب انا فاهم البيع بنظام المرابحة ايه

والنسبة الثابته اللي بتضرب فيها قيمة السلعة انا قلتلك سببها قبل كدة

النهاردة دي تسوي 100 جنيه

انت موش هاتدفع كاش لكن هاتدفع على خمس سنين

بعد 5 سنين القيمة الشرائية للمتبقي من ال 100 جنيه هاتقل

الفرق دة بيتحسب ويضاف على القيمة المتبقية من السلعة بعد خصم اللي اتدفع منها كل سنة ويضاف على قيمة البضاعة ويتقسم فيطلع القسط كام

ودة زي ماقلتلك مافهوش حاجة

ومنطقي

يعني انت تشتري حاجة النهاردة ب 100 جنيه وتدفع بعد 5 سنين بردة 100 جنيه في حين الل 100 جنيه فعليا قيمتها بقت 70 ؟؟؟

موش منطقي طبعا

ومافهوش مشاكل شرعية

انا باقولك اهو هاتشتري كاش تمنها 100 هاتشتري تقسيط تمنها 120 خلاص خلصنا

دة بيع موش ربا والنسبة الثابتة هنا طبيعية لانها فرق القيمة الشرائية للفلوس خلال مدة التقسيط

اما بيع الدين دة موضوع تاني

ودة اللي العلماء اختلفوا فيه زي ما قلتلك

والغالب قالوا لو البنك اشتري البضاعة وباعهالك بالتقسيط اغلي من تمنها الطبيعي يبقي عادي

لكن لو البنك قالك انا هامولك السيارة مثلا روح هاتلي صاحب السيارة او الشقة

وبعدين البنك دفعله كاش وخدك كنت بقي على جنب قسطلك بفايدة دة يبقي اسمه بيع الدين ودة حرام ولو ان الفرق بينه وبين المرابحة بسييييييييط جدا

بس دة اللي قالوه العلماء وانا شخصيا في الموضوع التاني موش متاكد

والمثالين الاول والتاني مالهومش اي علاقة بموضوعنا الاصلي اللي هو الفايدة الثابتة على الودائع اللي واضح جدا جدا انها مثال عصري على الربا التقليدي

وكذلك طبعا القروض بفوائد

وانا قلتلك قبل كدة بردة كون ان بنك يتعامل بنظام اسلامي موش معناها ان اللي بيعمله خلاص بقي قران منزل ..انا اصلا لا اثق فيهم طبعا

حلو اوي ؟؟البنك الفلاني فرع المعاملات الاسلامية وفرع العالم البايظة :closedeyes: هو خيار وفاقوس ؟؟

الحلال بين والحرام بين وما بينها مشتبهات ...

272image.jpg

أعلم ولادي حنيني لبلادي ..واكتب في كراسي بحبك يا مصر

رابط هذا التعليق
شارك

بالله عليكم يا اخوانا

افتحوا قلوبكم وعقولكم واقروا الكلام دة

http://www.qaradawi.net/site/topics/articl...amp;parent_id=1

272image.jpg

أعلم ولادي حنيني لبلادي ..واكتب في كراسي بحبك يا مصر

رابط هذا التعليق
شارك

هى المشكلة فى موضوع الحلال والحرام ده يا جماعه ان الواحد ياخد حذره احسن يعنى لو فيه امور البعض بيقول حرام والاخر بيقول حرام يبقى الواحد يبقى فى safe side احسن علشان مينطبقش علينا حديث "الحائم حول الحمى"

والمشكلة التانيه فى الموضوع ده ان معظم علماء المسلمين افتوا بحرمة التعامل بالفائدة والعدد هنا مهم لا يمكن تجاهله خاصة فى موضوع الحلال والحرام

المشكلة الثالثة ان دائما الى بيفتى بجواز التعامل بالفائدة بيكون موظف حكومه :closedeyes:

المشلكة الرابعة لو الموضوع ده طلع حرام يوم القيامة مظنش حيشفع للواحد انه يقول ان فلان الفلانى افتى بانه حلال

فَلَا وَرَبِّكَ لَا يُؤْمِنُونَ حَتَّى يُحَكِّمُوكَ فِيمَا شَجَرَ بَيْنَهُمْ ثُمَّ لَا يَجِدُوا فِي أَنْفُسِهِمْ حَرَجًا مِمَّا قَضَيْتَ وَيُسَلِّمُوا تَسْلِيمًا

رابط هذا التعليق
شارك

من كلمات د القرضاوي :

وبعض البنوك الإسلامية يطور معاملاته، ويتخلص بالتدرج من بعض الشوائب التي اضطر إليها، وبعضها لم يدخل في المعاملات التي كثر حولها الكلام، مثل بيع المرابحة، وسوق السلع والمعادن الدولية، كما هو شأن بنك التقوى.

ومهما يكن الأمر، فلا ريب أن البنك الذي ينص قانون تأسيسه ونظامه الأساسي على وجوب تطبيق أحكام الشريعة الإسلامية في جميع معاملاته، والابتعاد عن المحظورات الشرعية فيها من الربا والغرر الفاحش والظلم والاحتكار والغش وغيرها .. ويفرض عليه وجود رقابة شرعية تعتبر قراراتها ملزمة واجبة التنفيذ بلا تردد .. مثل هذا البنك وإن ظهر في ممارساته بعض الخلل: أفضل من بنك لا يلزمه قانون ولا عرف برعاية أحكام الشرع.

وفي الواقع أنا لا يهمني البنك الإسلامي بقدر ما يهمني الحكم الشرعي، وأعني به تحريم الربا، الذي تعرض في الآونة الأخيرة لحملة مشبوهة مدبرة، ضمن الهجمة الكبيرة الشرسة المدروسة لكل ما هو إسلامي، في ميادين الاقتصاد أو الاجتماع أو الثقافة أو السياسة أو غيرها.

ولقد سمعنا في هذه الحملة الصحفية والإذاعية كلاماً عجباً: فقد رددوا (اسطوانات) قديمة، كان قد فرغ العلماء من الرد عليها وإبطالها، مثل التفريق بين ربا الجاهلية وربا العصر الحاضر، والتمييز بين ربا الإنتاج وربا الاستهلاك. ودعوى أن الربا المحرم ما كان أضعافاً مضاعفة .. الخ. هذه الدعاوى التي رد عليها علماء ومفكرون شرعيون واقتصاديون، أمثال العلامة أبي الأعلى المودودي، ود.محمد عبدالله دراز، ود.عيسى عبده إبراهيم، ود.محمد عبدالله العربي، والشيخ محمد أبي زهرة، ود.محمود أبو السعود، وغيرهم من العرب والعجم.

وقد دخل في هذه الحملة من يحسن ومن لا يحسن، وإن كان مما نحمد الله عليه أنه قلما يوجد فيهم فقيه معتبر من أهل الفقه المشهود لهم، المعروفين بإنتاجهم الفقهي الذي يقدره العلماء.

ووجدنا من هؤلاء من يذكر اختلاف الفقهاء في علة الربا، في حديث الأصناف الستة المشهور، وينقل تضعيف ابن عقيل الحنبلي لكلام الفقهاء في العلة، ونحن لا نناقش العلامة ابن عقيل، ولكن نقول: إن حديث الأصناف الستة في (ربا البيوع) والمعركة إنما هي حول (ربا الديون) وهذا لا خلاف فيه. وهو ما تقوم عليه البنوك التقليدية.

وذهب بعضهم إلى أن الربا إنما هو في الذهب والفضة، ونحن اليوم نتعامل بالنقود الورقية، فلا هي ذهب ولا فضة، وعلى هذا لا يجري فيها الربا، ولا تجب فيها الزكاة! وهذا كلام أوهى من أن يرد عليه. وقد رددت عليه قديماً في كتابي (فقه الزكاة).

وقال بعضهم: إن البنك ليس شخصاً مكلفاً، يتوجه إليه الأمر والنهي، وزعم أن الشرع لا يعرف (الشخصية المعنوية) وهو جهل قبيح. فقد عرض الشرع الشخصية المعنوية في (بيت المال) وفي (المسجد) و(الوقف) وغيرها. وجاء في أحاديث الزكاة في الصحاح اعتبار الخليطين في الماشية بمثابة شخصاً واحد، وطرده[1] بعض الفقهاء في كل الأموال، وهو ما أخذ به مؤتمر الزكاة المنعقد بالكويت، في اعتبار الشركات كالشخص الواحد. وكأن هذا القائل يبيح للشركات أن تروج الخمر، وتتاجر في الدعارة، وغيرها، لأنها ليست شخصاً مكلفاً!!

وقال من قال: إن الرسول صلى الله عليه وسلم لقي ربه ولم يبين ما هو الربا، ورووا في ذلك أثراً عن عمر، وهم عادة لا يعنون بالآثار ولا يعتمدونها، وإن صح هذا فهو في صور ربا البيوت الجزئية. أما ربا النسيئة أو ربا الديون، فهو مما لا ريب فيه، ولا يختلف فيه اثنان.

وإني لأعجب لهؤلاء كيف يتصورون أن يحرم الله شيئاً، وينزل فيه من الوعيد الهائل ما لم ينزله في غيره، كما في قوله تعالى : (ذلك بأنهم قالوا إنما البيع مثل الربا وأحل الله البيع وحرم الربا فمن جاءه موعظة من ربه فانتهى فله ما سلف وأمره إلى الله ومن عاد فأولئك أصحاب النار هم فيها خالدون يمحق الله الربا ويربي الصدقات والله لا يحب كل كفار أثيم، إن الذين آمنوا وعملوا الصالحات وأقاموا الصلاة وآتوا الزكاة لهم أجرهم عند ربهم ولا خوف عليهم ولا هم يحزنون، يا أيها الذين آمنوا اتقوا الله وذروا ما بقي من الربا إن كنتم مؤمنين، فإن لم تفعلوا فأذنوا بحرب من الله ورسوله، وإن تبتم فلكم رؤوس أموالكم لا تَظلمون ولا تُظلمون) [البقرة : 276-279].

وقد لعن النبي صلى الله عليه وسلم آكل الربا وموكله وكاتبه وشاهديه، وقال: "ما ظهر الزنى والربا في قرية إلا أحلوا بأنفسهم عذاب الله".

كيف سمع الصحابة رضي الله عنهم هذا كله، ولم يعرفوا ما هو الربا؟ ولم يسألوا عنه؟ وكيف لم يبينه لهم الرسول الكريم؟ والبيان – كما يقول العلماء – لا يجوز أن يتأخر عن وقت الحاجة؟

وكيف يكتمل الدين وتتم به النعمة إذا لم يتبين أهله المحرمات الكبيرة المتصلة بحياة الناس؟ وما معنى قوله تعالى: (اليوم أكملت لكم دينكم وأتممت عليكم نعمتي ورضيت لكم الإسلام دينا) [المائدة:3].

ومما اتفق عليه هؤلاء المماحكون في تحريم الفوائد البنكية: ادعاؤهم أنه لايوجد دليل على تحريم التحديد المقدم للأرباح في عقد المضاربة.

ونقول لهؤلاء: بل هناك دليلان شرعيان مؤكدان:

أولهما: الإجماع الذي نقله ابن المنذر والنووي وابن قدامة وغيرهم على عدم جواز التحديد المقدم؛ ولم يشذ عن ذلك فقيه واحد، ولا مذهب من المذاهب

وثانيهما: الأحاديث الصحاح التي جاءت في منع المزارعة بشيء معين، مثل ثمار قطعة معينة من الأرض، أو مقدار معين من الثمرة، خشية أن تسلم هذه القطعة ويهلك غيرها، أو العكس، فيكون لأحدهما الغنم يقيناً، وللآخر الغرم، وهذا ينافي العدالة المحكمة التي ينشدها الإسلام.

قال العلامة ابن قدامة: والمضاربة مزارعة في المعنى.

وصدق رحمه الله، فالمضاربة مزارعة في المال، كما أن المزارعة مضاربة في الأرض.

الحق أني لم أجد للممارين المماحكين فيّ بالباطل في تحريم الفوائد أي منطق قوي، أو حجة مقنعة، إلا دعاوى أوهن من بيت العنكبوت.

وحسبنا أن المجامع العلمية والفقهية الإسلامية، والمؤتمرات العالمية للاقتصاد الإسلامي والفقه الإسلامي كلها قد أجمعت على أن الفوائد البنكية هي الربا الحرام. وهو ما تضمنه هذا الكتاب.

لقد مر العقل الإسلامي في المجال الاقتصادي بعدة مراحل:

مر بمرحلة (التبعية) الفكرية المطلقة، التي ترى ضرورة أخذ الحضارة الغربية بخيرها وشرها، وحلوها ومرها.

ثم بمرحلة (التبرير) للواقع الذي فرضه الاستعمار بما فيه الفوائد، ومحاولة تجويزه بفتاوى شرعية.

ثم بمرحلة (الدفاع) أو (الاعتذار) الذي يعتبر الإسلام وكأنه في قفص الاتهام، فكل ما خالف حضارة الغرب وقيم الغرب، يجب الاعتذار منه، والدفاع عنه.

ثم مر بمرحلة (المواجهة) للغرب وحضارته وفلسفاته وقيمه وتشريعاته، وأن للغرب دينه ولنا ديننا، وهي بداية الصحوة الإسلامية.

ثم مرحلة (العمل) أو (إيجاد البدائل) الشرعية للواقع المخالف للإسلام، وفيها تعاون علماء الشريعة وعلماء الاقتصاد الإسلامي، مع رجال المال والأعمال، في إقامة البنوك الإسلامية.

ثم مرحلة (تحسين البدائل) وتطويرها، وتصحيح أخطائها، وتجميع قواها، والتنسيق بين بعضها وبعض، وتوحيد مفاهيمها وفتاويها، أو على الاقل تقريب بعضها من بعض.

272image.jpg

أعلم ولادي حنيني لبلادي ..واكتب في كراسي بحبك يا مصر

رابط هذا التعليق
شارك

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

    • لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
×
×
  • أضف...