اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

افراح

عنبو

Recommended Posts

كلامك صح يا مصرية مغتربة ان الفرحة فى القلب لكن انا لية وجهه نظر فى موضوع الفرح ..الفرح من اسمة جاى من الفرحة ودة حدث بيحصل مرة واحدة فى العمر يعنى بعيدا عن المنظرة والمظاهر وترضى مين ولا مين انتى بتعيشى حالة جميلة -فى فرحك وحدث فريد لا يتكرر وبتكونى ملكة فوق عرش ومملكتك هو فرحك ورعاياكى هما ضيوفك ازاى تتنازلى عن هذا الاحساس الرائع افرحى وفرحى اللى بيحبوكى لكن دون مبالغة او سفة يعنى من الاخر انا ضد عدم عمل فرح وضد المغالاة فيها ايضا

و مين قال لك اني اتنازلت عن الاحساس الرائع ده

أنا كنت حاسة إني ملكة طبعا أولا في قلب زوجي اللي ما أرهقتوش ماديا بمصاريف ممكن الاستغناء عنها

و ثانيا أنا فرحت و هيصت و لبست الفستان و الذي منه

و أهلي و صحباتي هيصوا لي و قاموا بالواجب على أكمل وجه

أنا مقلتش اتجوزوا سكيتي

أنا قصدي نبعد عن الأفراح المكلفة و المرهقة ماديا و نفسيا

و عن المنظرة و الفشخرة و المقارنات بين بنات العائلة و مين فرحها كان أشيك و أفخم

تحياتي

احلى حاجة انك كنت عارفة ايه اللى هايبسطك و عملتيه و لا زلت مقتنعة بيه

يعنى ما عملتيش ربط بين فرحتك و الرقص و التنطيط و الصداع الازلى

على فكرة مش موضوع اغانى و رقص و اختلاط و حرام و حلال.....بس فعلاً بحس ان الناس بتربط بين سعادتها و بين حاجات مش ها تحقق لها السعادة ديه...لمجرد فقط انه العرف كده

يعنى لو حد بيلاقى نفسه و بيفرح بالاغانى و الرقص و الهيصة....يهيص و يقضيها...ديه مفهومة ...لكن لو مالوش فى الجو ده....و ده مش معناه انه نكدى....ولكن اللى بيبسطه شىء تانى..طيب ليه يوهم نفسه ان سعادته مرتبطة ارتباط وثيق بفرح يتم بالشكل المعتاد...رغم ان الواقع عكس كده.....ويفضل يحسس نفسه انه لو ماعملش كده هيندم طول عمره...ويفضل عايش فى جو ده بصلى و ده بيقول عليه كذا و ياترى الناس عجبهم و لا لأ....وكل ده عشان يرضى الناس و عمرهم ما يرضوا....معلش كلمتين تاعبينى و قلتهم.....وعقبال ما نفرح فى عزاب المنتدى كلهم قريب ان شاء الله

نفسي التي تملك الأشياء ذاهبة .... فكيف آسى على شيء لها ذهبَ

رابط هذا التعليق

الاخ الفاضل متولى

دائما ياهندسة فاهمنى غلط كده

الحكاية مش حكاية بخل ولا غيره وبعدين ده انا هاعمل أهم حاجة هاعمل الوليمة

وأنا راجل ريفى والوليمة عندنا فى الريف لازم البلد كلها تأكل أكل معتبر لحوم وحلويات

وجاتوهات واللذى منه لأن القرية كلها أهلى ومعرفش أعمل فرح من غير ما ادعى الجميع

اللى أنا عاوز ألغييه هو الطبل والزمر والعروسة تقعد فى الكوشة والحاجات الهبلة دى

وبعدين إحنا مش بخله زى بتوع المدن الوليمة عندهم بتكون حتة جاتوه ومشروب

تحياتى لحضرتك

يعنى هتعمل فرح بس بدون طبل وزمر طيب طالما هتعمل فرح مش تنسى تعزمنا وهو بالمره نشوف كفر ابو متولى

سهل جداً

الموضوع ده بيفكّرني بالمثل المصري ..

<<<الجعان يحلم بسوق العيش>>>

مع احترامنا لكل العزابية ونقيب العزابية ..

شوف يا سيدي... أنا زي مدام مصرية متغربة كده

لا عملت فرح ولا حاجة ..

كانت عبارة عن قعدة خفيفة كده.. الرجالة لوحديها والستات لوحديها

وكل واحد أخذله حاجة ساقعة بنص جنيه وحتة جاتوه بجنيه (يلّا ان شاالله ما حدّ حوّش )

والليلة كلها ما كلفتنيش حاجة ..

والحمد لله بدأت حياتي الزوجية بدون أي معاصي

لا أغاني ولا رقص ولا اختلاط ولا عريّ

والحمد لله , ربنا مبارك لي في جوازتي لحدّ دلوقتي

على العموم ياعم سها كلها سنه وهتلاقينا كلها خاطبين مش اقدر اوعدك باكتر من كده

على العموم ربنا يارب يباركلك فى حياتك الزوجيه

ام بودى

كلامك صح يا مصرية مغتربة ان الفرحة فى القلب لكن انا لية وجهه نظر فى موضوع الفرح ..الفرح من اسمة جاى من الفرحة ودة حدث بيحصل مرة واحدة فى العمر يعنى بعيدا عن المنظرة والمظاهر وترضى مين ولا مين انتى بتعيشى حالة جميلة -فى فرحك وحدث فريد لا يتكرر وبتكونى ملكة فوق عرش ومملكتك هو فرحك ورعاياكى هما ضيوفك ازاى تتنازلى عن هذا الاحساس الرائع افرحى وفرحى اللى بيحبوكى لكن دون مبالغة او سفة يعنى من الاخر انا ضد عدم عمل فرح وضد المغالاة فيها ايضا

عنبى فرح الحاجة واوعى تزعلها

ياسر انت بقى لزمن حنعملك زفة فى المحاورات دا انت نشفت ريقنا يا راجل

كده تمام انا بقول كده الفرح مره واحده فى العمر بس ومش بيتكرر لكن اى حاجه تانيه ممكن تتكرر لكن نعمل فرح وبدون مغالاه يعنى الوسط معقول ومش لازم نعصى ربنا فى الفرح هو مافيش فرح نضيف بس حضرتك محكتيش على فرحك يعنى اوعى تكونى معمتليش فرح ؟؟

سوسورانى

مساء الخير

هو ليه كل ماحد يفتح موضوع...

الناس تدخل تقول ردود عكس عنوان الموضوع

والفرح دلوقتى بقى عيب و حرام و معاصى

تحياتى

سوسورانى

الاخت سوسورانى

مساء الفل على الناس بتوع كندا طيب متدخلى يافندم وتسكتى الكل وتحكى لينا على فرحك وهو بالمره نفرح معاكى ولا انتى معملتيش فرح شكلك معملتيش فرح ؟؟

الاخت ريم

انا بقى عملت فرح

بس فرح ثلاثي

شبكة و كتب كتاب و فرح في نفس ذات اليوم

هو كانت اجازته صغيرة نزل من السعودية بعدها ب 3 ايام كان الفرح

لبست فيه الشبكة و كتبنا الكتاب في نفس القاعة و بعدين بقى ابتدت الحفلة :

ايه دا مين يقول بلاش فرح لالا دا احسا تاني خالص

و التعب اللي قبل منه او اثناءه بجد تعب ممتع

يعني انا اتطحنت بجد في موضوع فستان الفرح من الفرجة على جميع انواع الكتالوجات لحد ما استقريت على الشكل النهائي

و بعدين شراء القماش و كانت فرحة تانية و زغارد بقى في المحل

احساس رائع انك عروسة

و كله كوم بقى و الزفة كوم تاني يا جماعة و دخول القاعة كده و كل الناس فرحانة

و ماما و بابا محتاسين من استقبال الناس للتصوير معانا كان يوم بجد جميل

فضلنا نرقص لحد 3 و نص الفجر و الكل فرحان و مش حاسس بالوقت

حصل موقف في الفرح عجيب

قبل الفرح بيوم نزلنا اشترينا الدبل و المحبس و الذي منه هو كان جايب معاه الشبكة من هنا اصلا

فا كان فاضل بس الدبل و المحبس و رجعنا اديتهم لبابا

في الفرح بقى يدوروا على الدبل مش لاقينهم و بابا مش فاكر حطهم فين

اختي رجعت قلبت البيت عليهم مش لاقياهم و انتوا طبعا عارفين البيوت قبل الافراح مولد بجد

كل دا و انا ما اعرفش اي حاجه خالص كل اللي كنت مستغرباه اختي فين مش واقفة معايا في الزفة خالص و اسال عليها يقولوا جاية حالا جاية حالا اتاريها يا عيني في البيت بتدور على الدبل و الحمدلله ليقيتهم بعد عناء

كل دا بقى و طبعا الدنيا متعطلة و عمالين يطولوا في الزفة لحد ما اخت العروسة تلاقي الدبل

خلاص الحمدلله اختي جت عم الشيخ المأذون بقى اتهبل و قال انا ماشي كل دا تأخير انا ورايا فرح تاني و كده عطلة بصراحة فاكرين الافلام العربي القديمة اهو كان كده بالظبط

و طبعا كل الاهل و الاصدقاء فضلوا يتحايلوا على عم الشيخ مأذون لحد ما ربنا هداه و استنى شوية

و تم كتب الكتاب بسلام

طبعا انتوا عارفين ريمو دائما غير

نحن نختلف عن الاخرون

و ربنا يجعل ايامكم كلها افراح

بما انك تالت واحده تجبر بخاطرى فى الموضوع ده وتحكى عن فرحها بعد اختنا مصريع مغتلابه واخونا سها جداً

بجد احسن حاجه فى الفرح لمة الناس تعرفى انا فيه ليا اقارب مش بشوفهم الا فى المناسبات اللى زى دى وطبعا لما بيكون فيه فرح بيجى ويقعدوا وهو فرصه ان الواحد يتعرف عليهم لكن لو مافيش فرح حيضروا كتب الكتاب ويفروا ؟؟

بس انتوا ليه كتبتوا الكتاب فى القاعه احنا بقى بنعمل ايه بنكتب الكتاب اقبل الفرح بيومين وبنسميه كتب الكتاب السرى علشان يعنى ماحدش بيبقى عارف مع ان البلد كلها بتبقى عارفه بس تقولى ايه ؟؟؟

طيب انتوا لقيتوا الدبل ولا لسه لحد دلوقتى طيب شوفها كده اصل تكون مع البنت مريم

الاخت ذهبيه

انا بقى عملت فرحين فرح فى الخطوبة و فرح فى الدخلة بصراحة الاتنين كانوا اروع من بعض

الخطوبة علشان مكنش فية بقى فرش شقة و شدة اعصاب يدوب التوتر على الفستان و تفصيلة فانا شخصيا استمتعت بية جدا

الزفاف بقى كان فى اكبر فندق فى محافظتنا و كان لسة يدوب فاتح و لسة جديد لنج يعنى المعازيم بقى كلهم تقريبا اول مرة يشوفوا الفندق فالكل داخل مبهور بصراحة

و يا سلام على الاحساس و انت طالع طالع السلالم و هى لسة بالسولفان بتاعها و الكراسى كلها جديدة والديكور و التكيف و البوفية جديد فى جديد

بصراحة فى الزفاف بقى بتكونوا قدام الناس مبسوطين و راسمين الابتسامة على وشكم لكن خلف الكواليس بقىىىىىىى

شدة الاعصاب و القلق و مفيش نوم و لحد اخر لحظة لسة حاجات مرحتش الشقة و عريسى الى هو جوزى ندور علية مش لاقينة

والمفروض يعدى عليا ياخدنى من الكوافير و الزفة مستنية اتارية لسة فى الشقة بيوضب حاجات

وانا باغلى من الغيظ عند الكوافير و يا سلام بقى اصحابى الى هما لسة متخطوبوش ولا اتجوزوا لانى كنت اول واحدة اتخطب و اتجوز فيهم كلهم

واقفين بقى و عمالين يتهامسوا و يشوفوا العريس لما يدخل يجبنى من الكوافير و يشوفونى اول مرة و انا لابسة فستان الفرح هيعمل اية؟؟؟؟؟؟؟ و يقول اية؟؟؟؟؟؟؟؟

طبعا الاستاذ راجع من الشقة اعصابة مشدودة داخل مشدود و على اخرة شدنى من ايدى و لا بصلى اصلا ولا قالى انتى فين لاننا كنا متاخرين

طبعا عينى على عيون اصحابى و نظرات الشماتة فى عيونهم وانا بصراحة اتقفلت قفلة هباب بصراحة لحد الان شايلها جوايا و اقعد اقولة

ولا كلمة تطلع منك و انتى شايفنى زى القمر قدامك كدة كسفتنى و شمت فيا العدوين

نصيحة لكم يا عزاب المنتدى والنبى لما تشوفوا عروستكم و هى لابسة الفستان الابيض و هى اول مرة تلبسة تجبروا خاطرها بكام كلمة حلوة و بالذات قدام اصحابها لانها بتفرق بجد لانها بتعمل كل دة علشانك انت تكون حلوة فى عينك

انا معظم اللى عاملوا فرح فى الشبكه والدخله اقالوا ان فرح الشبكه كان احسن بكتير وكل بيكون رايق وفرحان ومافيش ضغط اعصاب ولا حاجه لكن الفرح بيكونوا بيبتسموا وتحس انهم بمثلوا

انا شخصيا لما اروح اجيب عروستى من الكوافير "" محجبات طبعا ً ماشى ياعم سهل " مش هقولها حاجه علشان اقدام الناس وانتوا عارفين بقى القر بتاع الناس

لما الدنيا تقسى عليك اوعى تخاف منها وتكش تربس عترس فيها ياولدى هى كده متجش غير وش

دوس فيها وجمد قلبك بس اياك على ضعيف تفش توصل فيها لاعلى مناصب بس اياك فى يوم تغش

رابط هذا التعليق

انا رأيى الشخصى إن الفرحة جوه القلب ومش فارقة معايا الفرح من عدمه .. المهم هو الإنسانه اللى هكمل معاها حياتى ولو بالنسبه ليها الفرح شىء أساسى يبقى مش هحرمها منه ولكن فى النطاق الأخلاقى المسموح بيه ... ورينا يجعل حياتكم كلها أفراح .. أما بالنسبه للباشمهندس ياسر و محمد العنبى يالا اتجوزو عشان استلم النقابة وأعمل إحلال وتجديد :roseop:

تم تعديل بواسطة elfakhrany

يدهشني أن يقول الأجانب :

Share What You Can To benefit The Others

وقد عملوا بذلك فتقدموا !

وقد قالها قبلهم أشرف الخلق سيدنا محمد (حب لأخيك ما تحب لنفسك)

أتمني أن لا نكون كالفراعنة القدامي أخفوا عِلمهم فمات معهم !

[وسط][/وسط]

رابط هذا التعليق

كده تمام انا بقول كده الفرح مره واحده فى العمر بس ومش بيتكرر لكن اى حاجه تانيه ممكن تتكرر لكن نعمل فرح وبدون مغالاه يعنى الوسط معقول ومش لازم نعصى ربنا فى الفرح هو مافيش فرح نضيف بس حضرتك محكتيش على فرحك يعنى اوعى تكونى معمتليش فرح ؟؟

لأ يا grapes انا عملت فرح وكان جميل بس انا كنت مرهقة جدا بسبب احداث ما قبل الفرح وبالمناسبة افتكر هذا الموقف الطريف قبل الفرح كل الناس شقتها بتخلص وتتقفل قبل باسبوع او على الاقل تلات اربع ايام الا انا لغاية اخر يوم مكانش جة المطبخ اصلنا عملناة عمولة والراجل كان بالة واسع وورطنا معاة وقعد يقول دة حيتركب فى ساعة اصل عاوز اعمل حاجة مظبوطة وانتو كمان عاوزين فية تفاصيل كتير قبل الفرح بيوم قال ادونى يومين بس هو خلصان بس على الدهان قام زوجى اللى كان لسة خطيبى اتخانق معاة وتفتق ذهنة الحاد انة ياخدو كدة والراجل ركبة وهو اول وش عارفينة اللى لونة كدة على اورانج على اساس نعدى الليلة وبعد كام يوم ندهنة بس ماما راحت تفرش المطبخ وجالها صدمة وانا كنت رايحة اودى شوية رفايع واضع اللمسات الاخيرة فوجئت بالمطبخ عنها ورحنا شحطنا الراجل من قفاة وبعت عمالة دهنو المطبخ بس طبعا خد وقت على ما نشف وبعدين اتفرش والشقة اتقفلت الساعة 2 صباحا والفرح تانى يوم

رابط هذا التعليق

.. أما بالنسبه للباشمهندس ياسر و محمد العنبى يالا اتجوزو عشان استلم النقابة وأعمل إحلال وتجديد :roseop:

إيه ده .. يعني انت نفسك تستلم النقابة , وما نفسكش تتجوز ؟! bk:

ومــَنْ أَحْســــَنُ مِــنَ اللـَّـــــــهِ حُـكْــــمًا لِقـــــَوْمٍ يُوقِـنــــــــــُونَ

صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق

Shehab مشاركة بتاريخ اليوم, 02:15 AM

إقتباس(مصرية متغربة @ Aug 3 2009, 12:30 AM)

إقتباس(ام بودى @ Aug 2 2009, 09:40 PM)

و مين قال لك اني اتنازلت عن الاحساس الرائع ده

أنا كنت حاسة إني ملكة طبعا أولا في قلب زوجي اللي ما أرهقتوش ماديا بمصاريف ممكن الاستغناء عنها

و ثانيا أنا فرحت و هيصت و لبست الفستان و الذي منه

و أهلي و صحباتي هيصوا لي و قاموا بالواجب على أكمل وجه

أنا مقلتش اتجوزوا سكيتي

أنا قصدي نبعد عن الأفراح المكلفة و المرهقة ماديا و نفسيا

و عن المنظرة و الفشخرة و المقارنات بين بنات العائلة و مين فرحها كان أشيك و أفخم

تحياتي

احلى حاجة انك كنت عارفة ايه اللى هايبسطك و عملتيه و لا زلت مقتنعة بيه

يعنى ما عملتيش ربط بين فرحتك و الرقص و التنطيط و الصداع الازلى

على فكرة مش موضوع اغانى و رقص و اختلاط و حرام و حلال.....بس فعلاً بحس ان الناس بتربط بين سعادتها و بين حاجات مش ها تحقق لها السعادة ديه...لمجرد فقط انه العرف كده

يعنى لو حد بيلاقى نفسه و بيفرح بالاغانى و الرقص و الهيصة....يهيص و يقضيها...ديه مفهومة ...لكن لو مالوش فى الجو ده....و ده مش معناه انه نكدى....ولكن اللى بيبسطه شىء تانى..طيب ليه يوهم نفسه ان سعادته مرتبطة ارتباط وثيق بفرح يتم بالشكل المعتاد...رغم ان الواقع عكس كده.....ويفضل يحسس نفسه انه لو ماعملش كده هيندم طول عمره...ويفضل عايش فى جو ده بصلى و ده بيقول عليه كذا و ياترى الناس عجبهم و لا لأ....وكل ده عشان يرضى الناس و عمرهم ما يرضوا....معلش كلمتين تاعبينى و قلتهم.....وعقبال ما نفرح فى عزاب المنتدى كلهم قريب ان شاء الله

والله الراجل ده بيقول كلام ميه ميه بس حضرتك ما حكتش على فرحك ؟؟

elfakhrany مشاركة بتاريخ اليوم, 09:33 AM

انا رأيى الشخصى إن الفرحة جوه القلب ومش فارقة معايا الفرح من عدمه .. المهم هو الإنسانه اللى هكمل معاها حياتى ولو بالنسبه ليها الفرح شىء أساسى يبقى مش هحرمها منه ولكن فى النطاق الأخلاقى المسموح بيه ... ورينا يجعل حياتكم كلها أفراح .. أما بالنسبه للباشمهندس ياسر و محمد العنبى يالا اتجوزو عشان استلم النقابة وأعمل إحلال وتجديد

ماشى ياعم فخرانى هو احنا اقولنا ان الفرحه جوه البطن مهو عارفين ان الفرحه جوه القلب وطالما انت سبت الموضوع للانسانه اللى هتكمل معها حياتك يبقى احب اقولك انك هتعمل فرح يا فخرانى يعنى هتعمل فرح ؟؟

اما بالنسبه لبقابة العزاب فلقد التقيت انا والاستاذ الدكتور ياسر وقد تحدثنا فى اموره عده " حلوه عده دى " وقد اعراب سيادته خلال لقائنا انه على استعداد ان يتنازل عن المنصب ليا مؤكداً اننى سوف احافظ على نشاط النقايه من بعده

ام بودى مشاركة بتاريخ اليوم, 10:00 AM

إقتباس

لأ يا grapes انا عملت فرح وكان جميل بس انا كنت مرهقة جدا بسبب احداث ما قبل الفرح وبالمناسبة افتكر هذا الموقف الطريف قبل الفرح كل الناس شقتها بتخلص وتتقفل قبل باسبوع او على الاقل تلات اربع ايام الا انا لغاية اخر يوم مكانش جة المطبخ اصلنا عملناة عمولة والراجل كان بالة واسع وورطنا معاة وقعد يقول دة حيتركب فى ساعة اصل عاوز اعمل حاجة مظبوطة وانتو كمان عاوزين فية تفاصيل كتير قبل الفرح بيوم قال ادونى يومين بس هو خلصان بس على الدهان قام زوجى اللى كان لسة خطيبى اتخانق معاة وتفتق ذهنة الحاد انة ياخدو كدة والراجل ركبة وهو اول وش عارفينة اللى لونة كدة على اورانج على اساس نعدى الليلة وبعد كام يوم ندهنة بس ماما راحت تفرش المطبخ وجالها صدمة وانا كنت رايحة اودى شوية رفايع واضع اللمسات الاخيرة فوجئت بالمطبخ عنها ورحنا شحطنا الراجل من قفاة وبعت عمالة دهنو المطبخ بس طبعا خد وقت على ما نشف وبعدين اتفرش والشقة اتقفلت الساعة 2 صباحا والفرح تانى يوم

ياريت تفاصيل اكتر للفرح الاجابه غير كامله

سهل جدا مشاركة بتاريخ اليوم, 10:42 AM

إقتباس(elfakhrany @ Aug 3 2009, 09:33 AM)

.. أما بالنسبه للباشمهندس ياسر و محمد العنبى يالا اتجوزو عشان استلم النقابة وأعمل إحلال وتجديد

إيه ده .. يعني انت نفسك تستلم النقابة , وما نفسكش تتجوز ؟!

لا ياعم سها اصل انت مش واخد بالك النقابه دى اول خطوه للجواز يعنى لو مسك نقيب يبقى اخره سنه ويكون متجوز حتى لو مكنش عاوز اعضاء النقابه يلموا من بعضهم علشان يجوزوه

لما الدنيا تقسى عليك اوعى تخاف منها وتكش تربس عترس فيها ياولدى هى كده متجش غير وش

دوس فيها وجمد قلبك بس اياك على ضعيف تفش توصل فيها لاعلى مناصب بس اياك فى يوم تغش

رابط هذا التعليق

دائما ياهندسة فاهمنى غلط كده :wub:

وأنا راجل ريفى والوليمة عندنا فى الريف لازم البلد كلها تأكل أكل معتبر لحوم وحلويات

تحياتى لحضرتك :roseop:

انا طبعا معزومة cr((: :wub:

مدام في ولائم و حلويات

اهم حاجة الحلويات دي :D

يافندم حضرتك تشرفى وتنورى الفرح اللى مش عارف هيكون امتى اصلا

ولازم العروسة الصغيرة تكون مع حضرتك طبعا علشان نشوف لها عريس عندنا

بس أهم حاجة هتعرفوا توصلوا لقرية أبومتولى يالا ممكن تستخدموا ال GPS :sad:

مرحبا بكم فى منتدى قريتنا منتدى قرية أبومتولى

وهو لسه تحت الإنشاء طبعا388696026.gif

رابط هذا التعليق

الاخ الفاضل متولى

دائما ياهندسة فاهمنى غلط كده

تحياتى لحضرتك

يعنى هتعمل فرح بس بدون طبل وزمر طيب طالما هتعمل فرح مش تنسى تعزمنا وهو بالمره نشوف كفر ابو متولى

إلى السيد نائب نقيب شباب العزوبية الرجاء إرسال عنوان سيادتكم على الخاص ورقم التليفون

من أجل تجهيز كارت الدعوة وإرسالة لسيادتكم وإن شاء الله الفرح هيكون 30/2/2012

وعلى ما يجى التاريخ ده أكون قدرت أوصف لك مكان كفر أبومتولي

كل الحب والتقدير لحضرتك :roseop:

رابط هذا التعليق

نصيحة لكم يا عزاب المنتدى والنبى لما تشوفوا عروستكم و هى لابسة الفستان الابيض و هى اول مرة تلبسة تجبروا خاطرها بكام كلمة حلوة و بالذات قدام اصحابها لانها بتفرق بجد لانها بتعمل كل دة علشانك انت تكون حلوة فى عينك

بصراحة يافندم كلام حضرتك ده فكرنى بكلام أستاذ إدارة أعمال كان

عندنا فى الكلية كان بيقولنا ((لازم تعاكسوا البنات علشان ترفعوا من معنوياتهم لآن البنت لو ما تعاكستش بتروح البيت متنكده وحاسة إن فيها حاجة نقصاها))

الآستاذ أنا بنقل كلامه بس ماليش دعوة

تحياتى لحضرتك :roseop:

تم تعديل بواسطة metwallly

رابط هذا التعليق

يابخيل .. يارااااااااااايق ;) للأسف مش لاقى إعلان سفن أب ....... ممكن نمشيها بيبسى

:roseop:

دائما ياهندسة فاهمنى غلط كده :)

تحياتى لحضرتك :lol:

إيه ياحاج متولى ... طب وحيات متولى السابع عشر أنا مش قصدى موضوع الأكل .....انا عارف إنك أبو الكرم كله .. بس ينفع فرح بدون ماندق الدفوف ونضرب نار ونسهر سهراية حلوة مع الحاج متولى الكبير .. ولا إيه ياصاحبى :lol: :lol:

رابط هذا التعليق

مدام في ولائم و حلويات

اهم حاجة الحلويات دي :roseop:

طب ادعيلى اتجوز بقلب جامد و انا ابعتهملك ديلفرى لغاية الرياض

ياسر انت بقى لزمن حنعملك زفة فى المحاورات دا انت نشفت ريقنا يا راجل

تصدقى يا ام بودى ... انا كل الناس تعبتلى ف موضوع الجواز ده

و الله انا تعبت من نفسى خلاص

بشرة خير يا باشمهندس :roseop:

بشره خير ان شاء الله

نحن نختلف عن الاخرون :roseop:

و ربنا يجعل ايامكم كلها افراح :happy:

محروس من عيون الناس

ربنا يكرمك يا ريمو ان شاء الله

ا

الحمد لله

انا براضى كل البنات اللى اعرفهم و اللى معرفهمش

و الله حتى اللى بأقابلهم صدفة ف الشارع ف المطار ف اى مكان

كله يتراضى بفضل الله و ربنا يراضينا احنا كمان من عنده

الرضا كله ف ابتسامة خفيفة و هزة بسيطة من دماغك .... و اوعى وشك و الشنتلة يا جوده

و يتمملك يا ياسر على خير مع خطيبتك

بس انا مش خاطب يا اختى

:roseop: :blink: :roseop:

فال و يكون يا بشمهندس

ربنا يفرحنا بيك و بكل العزاب في المحاورات عن قريب ان شاء الله :roseop:

نفسى بقى اتخطى المرحلة بتاعت الخطوبة و الكلام ده

كبرنا خلاص ع الكلام ده :roseop:

تفاءلوا بالخير تجدوه

بعضا مني هنا .. فاحفظوه

رابط هذا التعليق

ده بس من زوقك يا كبير...............بس للأسف مش هاقدر احكيلك ..لأنى لازلت احد اعضاء النقابة!!!!

رابط هذا التعليق

ده بس من زوقك يا كبير...............بس للأسف مش هاقدر احكيلك ..لأنى لازلت احد اعضاء النقابة!!!!

اه اه من العزوبيه ماشى ياعم شهاب ربنا يارب يكرمك بالزوجه الصالحه وانا برضه بقول اسم شهاب ده مدى على عزوبيه ؟؟

رابط هذا التعليق

اه اه من العزوبيه ماشى ياعم شهاب ربنا يارب يكرمك بالزوجه الصالحه وانا برضه بقول اسم شهاب ده مدى على عزوبيه ؟؟

آمين يارب.....تسلم يا باشا :blink:

بس ايه يا محمد باشا ال "اه" الجامدة اللى طالعة من القلب ديه :roseop: ... انت شكلك مستعجل خالص!!

و بعدين غريبة موضوع الارتباط اسمى بالعزوبية ...اول مرة اخد بالى ....تصدق!!!

رابط هذا التعليق

داعيالك يا ياسر يا ابني

و قلبي و ربي راضيين عليك :h!!!h: :h!!!h:

بس ايه حكاية دليفري الرياض دي دا بدل ما تقول انتي اول المعزومين يا تانت ريمو :h!!!h:

ما كانش العشم يا هندسة :roseop:

رابط هذا التعليق

آمين يارب.....تسلم يا باشا :h!!!h:

بس ايه يا محمد باشا ال "اه" الجامدة اللى طالعة من القلب ديه :h!!!h: ... انت شكلك مستعجل خالص!!

و بعدين غريبة موضوع الارتباط اسمى بالعزوبية ...اول مرة اخد بالى ....تصدق!!!

اصل اخوك متغرب فى السعوديه وطبعا لما تبقى متغرب وعازب بتبقى عايش عيشه غريبه اكيد لو انت متغرب هتعرف ؟؟

اما بالنسبه لاسمك طيب انت عمرك شفت واحد كبير اسمه شهاب يعنى عمرك شفت واحد اسمه جدو شهاب ؟

رابط هذا التعليق

ربنا يهون عليك غربتك و يرزقك ببنت الحلال..

بالنسبة للأسم بقى يا سيدى....انا فعلاً تقريباً ماقابلتش قبل كده حد كبير فى السن اسمه شهاب...بس فيه ناس كتير كبيرة اسمهم فيه شهاب...مفيد شهاب مثلاً :h!!!h:

ما علينا مش هتفرق يا باشا كبير صغير...عادى .....تعددت الاسباب و الجواز واحد :h!!!h:

رابط هذا التعليق

داعيالك يا ياسر يا ابني

و قلبي و ربي راضيين عليك :ninja: mil:

بس ايه حكاية دليفري الرياض دي دا بدل ما تقول انتي اول المعزومين يا تانت ريمو :roseop:

ما كانش العشم يا هندسة :sad:

و أنا أقدر برده

و أدى أجمل ورده عندى ... و نقول العفو السماح يا أهل السماح

ووعد منى إن عملت فرح هتكونى من أول المعزومين من المحاورات

تفاءلوا بالخير تجدوه

بعضا مني هنا .. فاحفظوه

رابط هذا التعليق

• بعد 2 أسابيع...

نظراً لانى لقيت الموضوع نام وفيه ناس كانوا واعدونى انهم هيقولوا ليا على فرحهم كان ازاى بس طبعا منفذوش وعدهم ليا بس برضه انا برده رجاله وهنقف وقفة رجاله

فاركين ياجماعه الافراح بتعت ايام زمان يعنى ايه هى طقوس الافراح بتعت ايام زمان يعنى اغانى وشكل العروسه والمكياج ؟؟

فين الناس الكبيره الروشه اللى فى المنتدى علشان تفيدنا فى الموضوع ده

انا على ما افتكر وانا صغير كنت بشوف حاجات غريبه فى الافراح عندنا ولما افترها دلوقتى اقعد اضحك يعنى مش شكل البدله بتعت العريس الى شكل العروسه اللى تحس انها عامله زى العروسه الحلاوه من الاحمر والاصفر والبنفسجى الى بيكون على وشها

وده كله كوم وطبعا العربيه اللى بيتزفوا فيها دى كوم تانى يعنى تلاقى العربيه مش ظاهره من الزينه اللى عليها

استنوا كده هرجع بذاكرتى قيمة 20 سنه كده ولا كتير 20 سنه مش هفتكر حاجه خليها 15 سنه علشان قدر اركز

رابط هذا التعليق

انضم إلى المناقشة

You are posting as a guest. إذا كان لديك حساب, سجل دخولك الآن لتقوم بالمشاركة من خلال حسابك.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

زائر
أضف رد على هذا الموضوع...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   تمت استعادة المحتوى السابق الخاص بك.   مسح المحرر

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • الموضوعات المشابهه

• أضف...