اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

مارينا 00اوعى وشك

قلب ابيض

Recommended Posts

اعتدت قضاء الصيف منذ سنوات بقريه هادئه على الساحل الشمالى 00هى قريه عائليه جدا 00لها من الخصوصيه ما يميزها

هادئه 00بعيده عن كل شىء00اعتبرها مثال للجمال البكر

وتتميز ايضا بكم نهب وسرقه من قبل مجلس ادارتها 00مع انها اتحاد ملاك0

وهذا ليس موضوعنا 00ولكن استهلال لابد منه

امضيت قرابه الشهر هنا والحمد لله00ولكن للشباب حكمه اراد ابنائى ان يكسروا ملل وروتين الحياه الهادئه هذه والخروج ليوم او يومين الى الحياه الصاخبه والحفلات والمولات 00 وكفايه خنئه" على حد تعبيرهم "

ياله بينا على مارينا00000

خرجت مجبره معهم على سبيل التغيير لقضاء يوم" ترويش"

ياترى انا فى مصر؟؟

مين الناس دول ؟مصريين زينا؟

منين الملايين اللى بتتصرف كل يوم دى؟

بكل اسف وربما بكل فخر حسيت نفسى غريبه " ودى مش اول مره اشعر بغربه فى بلدى "

مع احترامى لكل فرد مصرى وبقول مصرى مش مسيحى او مسلم الناس كلها مش لابسه ليه؟؟

انا مارحتش الشاطئ لتجنب ما يمكن ان اراه او تراه بناتى00لكن فى الليل كمان البكينى للجلوس فى الكافيهات والتمشيه ؟؟

اقسم ان معظم ان لم يكن كل ما رأيتهم من نساء عاريات فوق الثلاتين سنه ؟؟

لما دى ماما يبقى شلون على الابناء ؟ وفين بابا؟

ياناس انا تعبت اقل شىء ممكن تشتريه زجاجه المياه وسعرها فوق الخمسه عشر جنيه00ناهيك على المنيو لاى محل او مطعم

هانقول الشئ لزوم الشئ وده مش مكان للعامه وللخاصه جدا جدا 00وللصفوه على اعتبار ان دول الصفوه

ما اثار اشمئزازى مش الاسعار 00هانقول عادى ده مش جمصه ولا بلطيم 00اوك

انما اخلاقنا كمصريين يا نااااس00انا ممكن استمتع جدا بكل شىء وانا محترمه من غير اسفاف

شغالتى اثيوبيه مسيحيه ولكنها متدينه ومثقفه وعلى درايه بالاسلام 00سألتنى عما اذا كنا "انا واسرتى " من مصر فعلا؟؟؟ ولا المكان اللى احنا فيه ده مش بتاع المصريين ؟؟

يا جماعه حد يفهمنى احنا ليه مالناش هويه واحده ؟ليه الرغبه فى التعرى موجوده عند كبار السن دول ؟ ليه الراجل مبقاش راجل ؟

الاسلام والمسيحيه لم يبيحوا التعرى 00طب ليه بنبص على المحجبه على انها مسلمه صح ونبص على السافره على انها مسيحيه

بنتى الصغيره سألتنى ياماما هما كل دول مسيحيين؟؟طبعا طريق العوده كله كان توضيح للاديان وتفسير للهوجه اللى كنا فيها

وتووووووووووووووووووبه

من خرج من داره 00اتقل مقداره

تم تعديل بواسطة قلب ابيض
رابط هذا التعليق

:roseop:

إذا كان إيجار شقة في اليوم الواحد وبعد فصال وجدال كبيرجدا وفي شهر تسعة يعني في آخر موسم الصيف كان 900 جنيه ... بسأل الحارس قاللي يا بيه لو جتلي في شهر سبعة أولا مش حتلاقي ولو لقيت مش حتقل عن الف ونصف في الليلة ... طبعا كنت لسه بستكشف المكان .. وعينيا فنجلت .. قولت أكيد المنطقة دي محدش بيجيها كثير علشان كده .. طبعا الكلام ده كان في 2003 أو 2004 وكانت لسه مارينا ما خدتش الشهرة اللي موجوده دالوقتي .. وأخدنا ثلاث ليالي ...

الأسعار غالية مووووت .. سواء الأكلات العادية أو الأكلات السوبر أو السياحية .. شوية روبيان على كابوريا على سمك هامور لخمس أفراد حسابها كان 1500 جنيه تخيلوا الوقتي وصلت الأسعار لكام؟

الشاطيء .. المياه لونها يسحر لكن كانوا وقتها لسه مش متظبط .. يعني تنزل مترين ثلاثة وفجأة تلاقي عمق بعيد جدا .. ومع الخبرة عرفنا ان المناطق اللي لونها أزرق خفيف دي فيها الآمان لكن اللي لونها أزرق غامق دي بتبئا عميقة جدا .. وبسبب كده كنا حنفقد ابن عمي لإن مفيش حدود او اشارة ان فيه عمق وكمان تلاحظ ان المناطق باللون الازرق الغامق متداخلة مع اللي لونها خفيف..ز

حتى وسائل الترفيه .. أمام العمارة اللي ساكنين فيها كان فيه عربيات رالي ثماني دقايق فقط ب 25 جنيه .. لو زودت شوية يبئوا اربعين جنيه .. يا عم ده انا كنت دخلت دريم بارك قعدت اتنطط طول اليوم بالمبلغ ده ..

قاعد مع عمي على الشاطيئ في أمانة الله وفجأة ألاقي واحدة ست كبيرة في السن وطخينة معدية من قدامنا ولابسة البكيني وماشيه مع جوزها .. أساسا جسمها مش حلو والمنظر كان مقزز جدا .. وأنا لحيائي بالإضافة لخجلي من عمي اللي قاعد جنبي وديت وشي الجهة التانية عامل نفسي مش واخد بالي .. والحمد لله الجهة الثانية كان جنبنا عائلة يبان عليها الاحترام جدا ولابسين ومش قالعين قولت ماشاء الله كويس .. لكن فجأة العيلة اللي كانت مش قالعة دي قلعت وكل البشكيرات اللي كانوا لابسينها اتخلعت ونزلوا المايه بالبكيني .. يادي النيلة .. الشاطيئ كله بئا بكيني ومفيش مجال تعمل مش واخد بالك .. وعمي بئا صاحبي .. واحنا في رحلة بئا وخليك فريش .. ههه

بصفة عامة .. معليشي يا أم نور .. مارينا دي للمسخرة ولاولاد الذوات وبس ... أنا عن نفسي ما احبش اروحها تاني .. أفضل مرسى مطروح عنها بكثير جدا وده اللي عملته في شهر العسل .. يا دوب كام يوم في اسكندريه والباقي على طول على مرسى مطروح .. ولا بصيت حتى على قرى الساحل الشمالي اللي في الطريق.

كل التحية وكل التقدير

رابط هذا التعليق

اولا السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

انتى عارفه لولا " مش لولا العضوه لا لولا يعنى لولا " انك لو حاطه الموضوع ده فى مواضيع خفيفه كان هيبقى مشكله هتلاقى ناس داخله بقى ونازله كلام غريب وفى الاخر هيقفلوا الموضوع

بس بجد العرى مبقاش بس فى الشواطىء التعرى موجود فى الشوارع بس انا طبعا بقالى فتره بره مصر فطبعا بسأل عن اخبار البلد اهو الواحد يطمن وطبعاً بسأل عن الموضه بتعة البنات وطبعاً بسأل العزاب علشان هم اللى متابعين بيقولوا ليا خلاص مبقاش باقى حاجه خالص وعليه العوض ومنه العوض وبيقولوا المشكله ان البنت بتبقى لابسه ومش لابسه يعنى لاتعرف ده حجاب ولا مش حجاب بجد حاجه غريبه وده طبعاً اخطر من موضوع الشواطىء علشان طبعا الشارع طول العام

طيب اللى كان بيخلينى اتجن ايام الكليه انى كنت روح الكليه لابس يجى خمسين تيشرت وفوقهم جاكت ولا طبعا جوانتى والبالطو الابيض لافف بيه راسى والاقى واحد من البنات جايه ولا فى دماغها لابسين عادى وعايشه حياتها وانا اقعد ارتعش وهم مش فارقه معاهم بس الحمد لله عرفت حل للمشكله دى وهى انى مكنتش اروح الكليه الا لما الجو يدفى شويه علشان محسش بالعجز يعنى مينفعش نبقى رجاله ومش مستحملين البرد والبنات ولا فى دماغها يعنى ايه ؟؟ ده الواحد ايام الامتحانات كنت بكابر واعمل اهبل بس ده كله كان بيجى على دماغى فى الاخر ؟؟

سلام بقى

لما الدنيا تقسى عليك اوعى تخاف منها وتكش تربس عترس فيها ياولدى هى كده متجش غير وش

دوس فيها وجمد قلبك بس اياك على ضعيف تفش توصل فيها لاعلى مناصب بس اياك فى يوم تغش

رابط هذا التعليق

:roseop:

إذا كان إيجار شقة في اليوم الواحد وبعد فصال وجدال كبيرجدا وفي شهر تسعة يعني في آخر موسم الصيف كان 900 جنيه ... بسأل الحارس قاللي يا بيه لو جتلي في شهر سبعة أولا مش حتلاقي ولو لقيت مش حتقل عن الف ونصف في الليلة ... طبعا كنت لسه بستكشف المكان .. وعينيا فنجلت .. قولت أكيد المنطقة دي محدش بيجيها كثير علشان كده .. طبعا الكلام ده كان في 2003 أو 2004 وكانت لسه مارينا ما خدتش الشهرة اللي موجوده دالوقتي .. وأخدنا ثلاث ليالي ...

الأسعار غالية مووووت .. سواء الأكلات العادية أو الأكلات السوبر أو السياحية .. شوية روبيان على كابوريا على سمك هامور لخمس أفراد حسابها كان 1500 جنيه تخيلوا الوقتي وصلت الأسعار لكام؟

الشاطيء .. المياه لونها يسحر لكن كانوا وقتها لسه مش متظبط .. يعني تنزل مترين ثلاثة وفجأة تلاقي عمق بعيد جدا .. ومع الخبرة عرفنا ان المناطق اللي لونها أزرق خفيف دي فيها الآمان لكن اللي لونها أزرق غامق دي بتبئا عميقة جدا .. وبسبب كده كنا حنفقد ابن عمي لإن مفيش حدود او اشارة ان فيه عمق وكمان تلاحظ ان المناطق باللون الازرق الغامق متداخلة مع اللي لونها خفيف..ز

حتى وسائل الترفيه .. أمام العمارة اللي ساكنين فيها كان فيه عربيات رالي ثماني دقايق فقط ب 25 جنيه .. لو زودت شوية يبئوا اربعين جنيه .. يا عم ده انا كنت دخلت دريم بارك قعدت اتنطط طول اليوم بالمبلغ ده ..

قاعد مع عمي على الشاطيئ في أمانة الله وفجأة ألاقي واحدة ست كبيرة في السن وطخينة معدية من قدامنا ولابسة البكيني وماشيه مع جوزها .. أساسا جسمها مش حلو والمنظر كان مقزز جدا .. وأنا لحيائي بالإضافة لخجلي من عمي اللي قاعد جنبي وديت وشي الجهة التانية عامل نفسي مش واخد بالي .. والحمد لله الجهة الثانية كان جنبنا عائلة يبان عليها الاحترام جدا ولابسين ومش قالعين قولت ماشاء الله كويس .. لكن فجأة العيلة اللي كانت مش قالعة دي قلعت وكل البشكيرات اللي كانوا لابسينها اتخلعت ونزلوا المايه بالبكيني .. يادي النيلة .. الشاطيئ كله بئا بكيني ومفيش مجال تعمل مش واخد بالك .. وعمي بئا صاحبي .. واحنا في رحلة بئا وخليك فريش .. ههه

بصفة عامة .. معليشي يا أم نور .. مارينا دي للمسخرة ولاولاد الذوات وبس ... أنا عن نفسي ما احبش اروحها تاني .. أفضل مرسى مطروح عنها بكثير جدا وده اللي عملته في شهر العسل .. يا دوب كام يوم في اسكندريه والباقي على طول على مرسى مطروح .. ولا بصيت حتى على قرى الساحل الشمالي اللي في الطريق.

كل التحية وكل التقدير

احيك على اختيارك مرسى مطروح

الصيف بالنسة للاطفال بحر مش حمامات سباحة لان مش كل القرى فى الساحل بحرها ينفع يتنزل فية

فمطروح تحفة بصراحة

اولا السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

انتى عارفه لولا " مش لولا العضوه لا لولا يعنى لولا " انك لو حاطه الموضوع ده فى مواضيع خفيفه كان هيبقى مشكله هتلاقى ناس داخله بقى ونازله كلام غريب وفى الاخر هيقفلوا الموضوع

بس بجد العرى مبقاش بس فى الشواطىء التعرى موجود فى الشوارع بس انا طبعا بقالى فتره بره مصر فطبعا بسأل عن اخبار البلد اهو الواحد يطمن وطبعاً بسأل عن الموضه بتعة البنات وطبعاً بسأل العزاب علشان هم اللى متابعين بيقولوا ليا خلاص مبقاش باقى حاجه خالص وعليه العوض ومنه العوض وبيقولوا المشكله ان البنت بتبقى لابسه ومش لابسه يعنى لاتعرف ده حجاب ولا مش حجاب بجد حاجه غريبه وده طبعاً اخطر من موضوع الشواطىء علشان طبعا الشارع طول العام

طيب اللى كان بيخلينى اتجن ايام الكليه انى كنت روح الكليه لابس يجى خمسين تيشرت وفوقهم جاكت ولا طبعا جوانتى والبالطو الابيض لافف بيه راسى والاقى واحد من البنات جايه ولا فى دماغها لابسين عادى وعايشه حياتها وانا اقعد ارتعش وهم مش فارقه معاهم بس الحمد لله عرفت حل للمشكله دى وهى انى مكنتش اروح الكليه الا لما الجو يدفى شويه علشان محسش بالعجز يعنى مينفعش نبقى رجاله ومش مستحملين البرد والبنات ولا فى دماغها يعنى ايه ؟؟ ده الواحد ايام الامتحانات كنت بكابر واعمل اهبل بس ده كله كان بيجى على دماغى فى الاخر ؟؟

سلام بقى

على فكرة الجملة دى جوزى على طول كان بيقولها بالظبط

انتو غالبا هتتطلعوا نفس الدفعة

بجد جوزى علطول يقولى هما البنات احساسها بالبرد غيرنا

ويحكى لى نفس حكاية الكلية بالضبط

قولتلى بقى انت دفعة كام

( يا بني إذا افتخر الناس بحسن كلامهم فافتخر بحسن صمتك ) .

رابط هذا التعليق

كويس انك قلتي لي دلوقتي يا ام نور

الحق بقى اروح يومين قبل رمضان :D :D :D

ههههههه

نفس اللى قاله لى ابنى 000روحوا انتو بقى وانا جاى ليله الرؤيا

عنبووو الروش00انا عارفه موضوع قفل المواضيع دى 00ولنا فى اخونا ياسر اسوه00برده كان على علاقه بالمايوه واتفتحت النار000

انا كل غرضى انقل لكم احساسى فى المكان واللحظه واشوف هل انا مخطئه ؟ متخلفه حضاريا؟ ولا بس متخلفه مارينيا؟؟؟؟؟

استاذ حسن 000اسعارك قديمه اوى 00بلاش اقولك وخليك لم الجرشينات عندك احسن 00ربما تلحق مطروح قبل ما تتأممهى كمان

طمووووره00الله يسامحك wst::

رابط هذا التعليق

سلام بقى

انا مكنتش بروح الجامعه ف مضان خاااااااااااااااااالص

و لو عندى امتحانات ... كنت بروح على موعد الامتحان مباشرة و كت بعدها ع الشقة عدل

انما البلاجات بقى و الليلة دى... فده حوار تااااااااااااااااااااانى ..... و اه يااااااااااااااااااااااانى

تفاءلوا بالخير تجدوه

بعضا مني هنا .. فاحفظوه

رابط هذا التعليق

enjisultan

على فكرة الجملة دى جوزى على طول كان بيقولها بالظبط

انتو غالبا هتتطلعوا نفس الدفعة

بجد جوزى علطول يقولى هما البنات احساسها بالبرد غيرنا

ويحكى لى نفس حكاية الكلية بالضبط

قولتلى بقى انت دفعة كام

على فكره المشكله دى مش مشكلتى انا وزج حضرتك بس لا لا دى مشكلة جيل بالكامل

الباشمهندس ياسر مشاركة بتاريخ اليوم, 01:45 AM

إقتباس(محمد العنبى @ Aug 12 2009, 02:54 PM)

سلام بقى

انا مكنتش بروح الجامعه ف مضان خاااااااااااااااااالص

و لو عندى امتحانات ... كنت بروح على موعد الامتحان مباشرة و كت بعدها ع الشقة عدل

انما البلاجات بقى و الليلة دى... فده حوار تااااااااااااااااااااانى ..... و اه يااااااااااااااااااااااانى

لا رمضان ده انا مره رحت اول يوم وبعدين حسيت ان كده مش هينفع بعد كده مبقتش بروح الا لما يكون فيه امتحان ميد تيرم

طيب متحكى ياعم على البلاجات شويه ؟؟؟ "" متفهمنيش غلط "" انا عاوز الناس تعرف الغلط بس علشان تتجنبه

لما الدنيا تقسى عليك اوعى تخاف منها وتكش تربس عترس فيها ياولدى هى كده متجش غير وش

دوس فيها وجمد قلبك بس اياك على ضعيف تفش توصل فيها لاعلى مناصب بس اياك فى يوم تغش

رابط هذا التعليق

ماهى مارينا دى مقياس الحكومة لرفاهية الشعب لما تروح هناك متحسش ان فى اى مشكلة فى البلد وكل حاجة غالية والناس بتدفع !!!

أما مطروح دى حبيبة قلبى وكفاية منظر البحر من فوق جبل عجيبة :sad:

بمناسبة الموضوع ده حد شاف صور حفلة عمرو دياب فى جولف بورتو مارينا .. قولولى مين دول ؟! شوف من هنــــا

يدهشني أن يقول الأجانب :

Share What You Can To benefit The Others

وقد عملوا بذلك فتقدموا !

وقد قالها قبلهم أشرف الخلق سيدنا محمد (حب لأخيك ما تحب لنفسك)

أتمني أن لا نكون كالفراعنة القدامي أخفوا عِلمهم فمات معهم !

[وسط][/وسط]

رابط هذا التعليق

يا جماعة من فترة ليست بالقليله والمصريين فقدوا هويتهم ولو حد مش بيفهم عربي ما يعرفش احنا منين يعني انا لما حد من صحابي هندي ولا فلبيني بيشوف افراح المصريين بيستغرب انهم مصريين وانهم نفسهم اللي بيكلموا ف الدين وبيلبسوا حجاب مش عارف انا مين اللي قال ان التعري مقياس للرقي ما ليزيا فيها وفيها لكن بكل المقاييس دولة احسن مننا ف كل حاجه مع انها ظروفها زينا بقت احسن ف الصناعه والزراعه والسياحة

اولا مارينا وماراقيا اكبر خطأ ارتكب ف البلد ضيعنا شواطئنا لو ده بلد بتفكر كانت اتعملت فنادق سياحية تبقى شغاله وتدار كويس وده اللي حصل ف شرم الشيخ والغردقة بعدوا عن فكرة التملك الفردي

وبصراحة انا لا اجد حياء ف ان هم يلبسوا اللي عاوزينه لكن ما يبقاش المكان ده مصدر للرفاهية واني اتعايق واقول ان كنت ف مارينا يعني مش شايف ان ده شيئ يضيف اضافة

عشان كده مازالت شرم اكثر خصوصية ولهم حق لما يبقى فيه اماكن للالمان بس عشان سلوكيات المصريين ماتتنقلش لهم هناك

صدقوني جزء كبير بيستلف عشان يروح يومين ف مارينا ويقول انا كنت ف مارينا عادي زي لما بيروحوا سيتي ستار من باب معكاسة البنات

لاسف فقدنا الهدف وبقينا شعب عايش ع التباهي باشياء مالهاش اي قيمة والنتيجه اهي كلنا شايفينها

رابط هذا التعليق

يا جماعة من فترة ليست بالقليله والمصريين فقدوا هويتهم ولو حد مش بيفهم عربي ما يعرفش احنا منين يعني انا لما حد من صحابي هندي ولا فلبيني بيشوف افراح المصريين بيستغرب انهم مصريين وانهم نفسهم اللي بيكلموا ف الدين وبيلبسوا حجاب مش عارف انا مين اللي قال ان التعري مقياس للرقي ما ليزيا فيها وفيها لكن بكل المقاييس دولة احسن مننا ف كل حاجه مع انها ظروفها زينا بقت احسن ف الصناعه والزراعه والسياحة

اولا مارينا وماراقيا اكبر خطأ ارتكب ف البلد ضيعنا شواطئنا لو ده بلد بتفكر كانت اتعملت فنادق سياحية تبقى شغاله وتدار كويس وده اللي حصل ف شرم الشيخ والغردقة بعدوا عن فكرة التملك الفردي

وبصراحة انا لا اجد حياء ف ان هم يلبسوا اللي عاوزينه لكن ما يبقاش المكان ده مصدر للرفاهية واني اتعايق واقول ان كنت ف مارينا يعني مش شايف ان ده شيئ يضيف اضافة

عشان كده مازالت شرم اكثر خصوصية ولهم حق لما يبقى فيه اماكن للالمان بس عشان سلوكيات المصريين ماتتنقلش لهم هناك

صدقوني جزء كبير بيستلف عشان يروح يومين ف مارينا ويقول انا كنت ف مارينا عادي زي لما بيروحوا سيتي ستار من باب معكاسة البنات

لاسف فقدنا الهدف وبقينا شعب عايش ع التباهي باشياء مالهاش اي قيمة والنتيجه اهي كلنا شايفينها

صح لسانك يا اخ هيروو00بالفعل اللى يمشى هناك يحس ان مصر كلها اغنياء ومستحيل ممكن يفكر ان البلددى فيها بطاله او ازمه اقتصاديه او ناس مشلاقيه العيش الحاف

وده مش موضوعنا 00انا حطيت التوبك ده فى موضوعات خفيفه وليست الموضوعات الجاده عشان تناوله يكون خفيف خفيف

المهم عاوزه اقولكم ان احد صديقاتى بسالها عن ابنها فلان اخباره ايه ؟ ومجاش معاكم ليه؟ قالت لى اتفق مع اصحابه وجمعوا مع بعض 5000 ج ايجار يوم فى مارينا وبعدين يطلعوا اسكندريه !!!!

no comment :sad: md2:

ملحوظه هااامه لمن يهمه الامر 00دول اصحابى مش اصدقائى 00وانا مش كده خاااالص وان توافرت نفس الظروف " للعلم فقط"

رابط هذا التعليق

يا جماعه انتوا بتتكلموا عن مارينا وانها فيها وفيها وفيها فكرتونى باسكندريه وبالتحديد فى العجمي بيطاش عند قهوه البرنس واحنا قاعدين فى الشقه فوق فى الدور التالت كنا جينا يوم السبت نقضى شهر هناك واجاركم الله نلاقي ان المكان اللى كان مهجور فتحوه نايت كليب الله يعين يوم الخميس والجمعه بدأً من الساعه 11 بالليل بدأ يتردد على المكان ناس غريبه وعربيات عمرى ما شوفتها حتى فى الكويت ووناس لابسه من غير هدوم وتحت الشجره يا وهيبه المهم كل الاسره كانوا بيتفرجوا من البلكونه الكبيره اللى اخده ناصيتين انا قلت هاروح اتفرج من اوضتى انا ذات البلكونه الصغيره واجاركم الله ابص تحت الاقي شجره موجوده كده فى زنقور والله لولا ان البنت لابسه زى حاجه بيضه من فوق ما كنت شوفتهم فى الضلمه وبيبوسوا بعض واعتقد انهم كانوا بيدفوا بعض ولا حاجه تخيلوا انا والله جريت مليت الشفشق بتاع الميه ميه متلجه ورحت دلقاها عليهم علشان يعرفوا يدفوا بعض كويس اخر قله الادب والله وفين فى اسكندريه يعنى مكان كل الناس ممكن تروحه بس بجد مكملناش اسبوع وبابا قال يالا نكمل الباقي فى العين السخنه مالها العين السخنه فى الشاليه بتاعنا قريه محترمه ومعطم اللى فيها نحسبهم محترمين ومن ساعتها اسكندريه بمش بنروحها وطبعا الشاليه بس بنأجره فتره الصيف بس والمشكله ان سعر الايجار ارتفع فى المنطقه بوجود الملهي اليلي ده لانه بيعمل جذب لبعض العينه من الناس

لو عايز المفتاح يا اخ طموووووووووووره قبل رمضان احنا فى الخدمه ههههههههههههههههههه

}فقلت استغفروا ربكم إنه كان غفارا * يرسل السماء عليكم مدرارا * ويمددكم بأموال وبنين ويجعل لكم جنات ويجعل لكم أنهارا * {

"(الحمد لله الذي تواضع كل شئ لعظمته الحمد لله الذي استسلم كل شئ لقدرته)"

"سبحان الله يا فارج الهم ويا كاشف الغم فرج همى ويسر امرى وارحم ضعفي وقلة حيلتى وارزقني من حيث لا احتسب يارب العالمين"

رابط هذا التعليق

يا جماعه انتوا بتتكلموا عن مارينا وانها فيها وفيها وفيها فكرتونى باسكندريه وبالتحديد فى العجمي بيطاش عند قهوه البرنس واحنا قاعدين فى الشقه فوق فى الدور التالت كنا جينا يوم السبت نقضى شهر هناك واجاركم الله نلاقي ان المكان اللى كان مهجور فتحوه نايت كليب الله يعين يوم الخميس والجمعه بدأً من الساعه 11 بالليل بدأ يتردد على المكان ناس غريبه وعربيات عمرى ما شوفتها حتى فى الكويت ووناس لابسه من غير هدوم وتحت الشجره يا وهيبه المهم كل الاسره كانوا بيتفرجوا من البلكونه الكبيره اللى اخده ناصيتين انا قلت هاروح اتفرج من اوضتى انا ذات البلكونه الصغيره واجاركم الله ابص تحت الاقي شجره موجوده كده فى زنقور والله لولا ان البنت لابسه زى حاجه بيضه من فوق ما كنت شوفتهم فى الضلمه وبيبوسوا بعض واعتقد انهم كانوا بيدفوا بعض ولا حاجه تخيلوا انا والله جريت مليت الشفشق بتاع الميه ميه متلجه ورحت دلقاها عليهم علشان يعرفوا يدفوا بعض كويس اخر قله الادب والله وفين فى اسكندريه يعنى مكان كل الناس ممكن تروحه بس بجد مكملناش اسبوع وبابا قال يالا نكمل الباقي فى العين السخنه مالها العين السخنه فى الشاليه بتاعنا قريه محترمه ومعطم اللى فيها نحسبهم محترمين ومن ساعتها اسكندريه بمش بنروحها وطبعا الشاليه بس بنأجره فتره الصيف بس والمشكله ان سعر الايجار ارتفع فى المنطقه بوجود الملهي اليلي ده لانه بيعمل جذب لبعض العينه من الناس

لو عايز المفتاح يا اخ طموووووووووووره قبل رمضان احنا فى الخدمه ههههههههههههههههههه

صحيح اني مش بحب المسخرة بس لو المسخرة اتوجدت يبقى مفيش في اليد حيلة وهتابع وانا مضطر ومتضرر

هعمل ايه بقى هما اللي هييجوا ادام عيني

== ألا قولي لي يا بوسي ......... هي البنت كانت لابسه حاجة بيضة بس؟؟

انا لو شفت حاجة تانية كنت اقول :blink: :lol:

عموما السنة اللي فاتت كنت في الغردقة وكان في مايوه طالع جديد بس جميل خالص

3 قطع :sad:

:D

كاب ونظارة وشبشب

:lol: :lol: :lol:

رابط هذا التعليق

ياجماعة تاعبين نفسكم ليه ورايحين لحد اسكندرية ن عندكم ف القاهرة موقع ممتاز وهو عند مساكن شيراتون من ورا عند طريق الاتوستراد والله ياجماعة انا شغلي كان هناك فيه معهد بتاع شيراتون ده بيقوم طلبته بالواجب وزيادة في فترة النهار وباليل الاخوة طلبة مصر الدوليه وهم مروحين لبيوتهم ف مكرم عبيد وعباس ومساكن شيراتون

يا جماعة البلد بتتقدم بجد وياه لو شوفتو الجنينة اللي ادام معهد الحجاز في ميدان الحجاز ف مصر الجديدة طلبة كلهم هناك بيدفوا بعض على راي الاخت بوسي

بجد كان الله ف عونهم ف كم المشاكل اللي بيتم حلها

عل فكرة كل ده بيتم بمباركة الامن كان ليا صديق ضابط شرطة من المهندسين اللي دخلو شرطة قالي ان التوجيهات بتجيلهم ان دول مش مهمين ركزوا ع الدقون واللي بيكلموا ف الدين

فعلا مصر بتتقدم بيهم

رابط هذا التعليق

والله يا اخ هيرو

فكرتنى بمصر الجديدة وحدايق مصر الجديدة

انا كنت شغال فى شركة فى الدور السابع مباشرة بتبس على حديقة الميريلاند

وما ادراك بالميرلاند

طبعا كنا بسيب الشغل بتاعنا ونتفرج على الشغل بتاعهم :lol:

ومن كتر الدفا كنت حاسس ان الجنينه هتولع :blink:

رابط هذا التعليق

عايز اقول حاجة

بس حسيت انى هرخم عليكم

ف لو الكلام معجبكوش ... ممكن نبقى نلغى المداخلة

اتفقنا ؟؟؟

هعتبر اننا اتفقنا

أحيوا الحق بذكره و أميتوا الباطل بهجره .... أظن ان قائلها هو أمير المؤمنين عمر ...و الله اعلم

وصلت ولا نقول كمان ؟؟

تفاءلوا بالخير تجدوه

بعضا مني هنا .. فاحفظوه

رابط هذا التعليق

اخى الفاضل الباشمهندس ياسر

وصلت وبجد جزاك الله خيرا على التذكير وربنا يرحمنا اللهم امين

قولوا امين

}فقلت استغفروا ربكم إنه كان غفارا * يرسل السماء عليكم مدرارا * ويمددكم بأموال وبنين ويجعل لكم جنات ويجعل لكم أنهارا * {

"(الحمد لله الذي تواضع كل شئ لعظمته الحمد لله الذي استسلم كل شئ لقدرته)"

"سبحان الله يا فارج الهم ويا كاشف الغم فرج همى ويسر امرى وارحم ضعفي وقلة حيلتى وارزقني من حيث لا احتسب يارب العالمين"

رابط هذا التعليق

عايز اقول حاجة

بس حسيت انى هرخم عليكم

ف لو الكلام معجبكوش ... ممكن نبقى نلغى المداخلة

اتفقنا ؟؟؟

هعتبر اننا اتفقنا

أحيوا الحق بذكره و أميتوا الباطل بهجره .... أظن ان قائلها هو أمير المؤمنين عمر ...و الله اعلم

وصلت ولا نقول كمان ؟؟

اظن انا محييه بالسعودية وكمان فالرياض هنا لا في جنلين ولا غيره

ع فكره ده شيئ كان الواحد بيستفزه لما يشوفه ف البلد بيحصل

رابط هذا التعليق

اظن انا محييه بالسعودية وكمان فالرياض هنا لا في جنلين ولا غيره

ع فكره ده شيئ كان الواحد بيستفزه لما يشوفه ف البلد بيحصل

مش فاهم حضرتك

حاول توضح اكتر

تفاءلوا بالخير تجدوه

بعضا مني هنا .. فاحفظوه

رابط هذا التعليق

مارينا دى ولا حاجه ياأخت قلب أبيض ....

يوم السبت اللى فات ولادى نفسهم يروحوا البحر .. قلت ياواد إطلع على جده ناخد إسبوعين ونرجع تانى الرياض ... ووصلنا جدة وحجزت فى فندق الموفنبيك طريق المدينة وطبعا بما إنى مرهق من السواقة من الرياض الى جده قررت إن يوم الأحد يكون أجازة وإتفقت مع الأولاد وزوجتى على قضاء هذا اليوم فى حمام السباحة الخاص بالفندق ( أصل إحنا عائلة ديموقراطية )... وبما أنى لست من أهل جده فبلاقى صعوبة للوصول للأماكن اللى عاوز أروحها وكل شوية أقول ...فينك ياعنبى ..

المهم ياسيدتى الفاضلة قررنا يوم الثلاثاء الذهاب الى إحدى الشواطئ .. وطبعا الشواطئ داخل جدة لم تعجب أولادى .. لذلك قررت أن يكون يوم أمس الخميس هو يوم مخصوص وذهبنا الى أبحر .. وما أدراك ما أبحر ... كلها شواطئ خاصة .. وبما أن زوجتى منقبة فممنوع عليها دخول هذه الشواطئ بحجة أنها ستكون شاذة عن المجتمع المتواجد داخل هذا الشاطئ .

للحديث بقية لما أرجع الرياض

تحياتى لكم جميعا وكل عام وأنتم بخير بمناسبة شهر رمضان

رابط هذا التعليق

انضم إلى المناقشة

You are posting as a guest. إذا كان لديك حساب, سجل دخولك الآن لتقوم بالمشاركة من خلال حسابك.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

زائر
أضف رد على هذا الموضوع...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   تمت استعادة المحتوى السابق الخاص بك.   مسح المحرر

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • الموضوعات المشابهه

• 0
      أعلنت وزارة التضامن الاجتماعى عن انطلاق فعاليات النسخة الـ67 لمعرض ديارنا للحرف اليدوية والتراثية بمنطقة مارينعرض المقال كاملاً
    • 0
      اسمعهن..روزاليوسف تقدم مساحة حرة للتعرف على الموهوبات فى المجالات المختلفة.. نلقى الضوء على الأفكار.. التحديعرض المقال كاملاً
    • 9
      لعل من زار مارينا قد راى انها جنة الله فى ارضه ولكن لم يتمتع بهذه الجنة الا الصفوة فمازالت مارينا العلمين تبوح باسرارها لكشف العديد من قصص الفساد ابطالها عدد كبير من الوزراء السابقين ورجال الاعمال واصحاب النفوذ وقد حصلوا عليها بالتخصيص المباشر مخالفة للقانون وصلت خسائره حوالى 3 مليارات جنيه ضاعت على الدولة ورغم ان الكفراوى صاحب فكرة انشاء مارينا واختار بنفسه موقعها الا ان ابراهيم سليمان اختص بلقب الاب الروحى لها لانه اشرف على بنائها واضفى عليها طابع الرفاهية ولذلك تصرف فيها كما يحلو ل
    • 2
      هيئة المجتمعات العمرانية الجديدة جهاز القرى السياحية يشر الهيئة أن تعلن عن فتح باب حجز موتيلات جديدة مؤثثة ومفروشة بالكامل بمركز مارينا العلمين السياحى – بالساحل الشمالى مكونة من (غرفة نوم – استقبال – مطبخ – حمام) وذلك بنظام اقتسام الوقت Time Share ولمدة أسبوع واحد سنوياً ولمدة ست سنوات بقيمة تتراوح بين 5000ج : 12000ج للمدة طبقاً لفترات الإشغال خلال أشهر يونيو / يوليو / سبتمبر. تسحب كراسة الشروط و المواصفات من الإدارة العامة للعلاقات بمقر الهيئة (1 ش إسماعيل اباظة – القصر العينى – القاهرة) أو
    • 7
      مقال مهم للدكتور ميلاد حنا يستحق وقفة تأمل : مارينا عاصمة إقليم تنموي يحسن اقتصاد مصر سريعا بقلم‏:‏ د‏.‏ ميلاد حنا قام د‏.‏ أحمد نظيف ـ كما هي العادة ـ مع كل تعديل وزاري بتشكيل عدة لجان وزارية أو تعديل تشكيل لجان قديمة في ضوء ما جري من دخول وخروج بعض الوزراء‏,‏ لتمحص هذه اللجان الوزارية بعض المشاكل المزمنة‏,‏ ومن خلال ذلك سوف تتمكن الوزارات الجديدة من اتخاذ قرارات يلمس المواطنون تأثيرها علي جذب الاستثمارات السريعة والخروج من حالة الكساد إلي نشاط ثم رخاء‏.‏ وهكذا فكرت ـ في ضوء وجودي في مارينا
  • أضف...