اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

الزوجه الثانيه بس بشروط


عنبو

Recommended Posts

بس مقلتليش ... تغرم ايه لو خسرت؟؟
اللي تقول عليه

شكلك مش لاقي الدليل اللي يخسرني يا ياسر

عموما انا مسامحك عشان رمضان :roseop:

حبيبى من ايام الجيزة

الفكرة ان الفجر على ادان و انا قلت اخبط واحد شاى قبل ما ارد عليك

المهم

تخسر رهانك

و الدليل اهو

مش شايف يا محمد ان الست اللي قاعده لوحدها 4 ايام دي ممكن الشيطان يوزها للخطأ و خصوصا و هي عارفه انك غرقان في الهنا مع التلاته التانيين؟ (بحكم الغيره و النقص الجنسي و حاجات كتير)

و طبعا الكلام ده حينطبق على التلاته التانيين لما يكونوا في نفس الموقف

حتبقى العمليه مش ولا بد يا محمد

رمضان كريم

ها .......؟

وصلت ولا نقول كمان :blink:

يااااراجل!!!!

اولا سحور مبارك و صوما مقبولا ان شاء الله

اللي وصلك للأسف يا ياسر هو مشكله بتصادفني مع البعض في المنتديات

هناك خلط بين هجومي على سلوك بعض المسلمين و اعتقادهم خطأ بأنني اهاجم الاسلام

هناك خلط بين رفضي لتفسير معين و اعتقادهم خطأ بأنني ارفض احكام الشريعه

هناك خلط بين رفضي لأحاديث معينه و اعتقادهم خطأ بأنني ارفض كلام و اوامر الرسول عليه الصلاة و السلام

معرفش الخلط ده بيحصل بسبب سوء نيتهم فيا و لا لأن كلامي مش واضح

و خليني افسرلك الحته اللي انت اعتقدت خطأ انها تقول مني على الله بأنه لم يعلم ايه المناسب لنا حاشاه

انا هنا لو انت كنت قريت كلامي كويس مكنتش كتبت مداخلتك اصلا

لأني ذكرت انني غير مقتنع بالتفسير الشائع للحكم

بل مقتنع بتفسير الدكتور شحرور له

و هو وجود صله في الآيه الكريمه بين الإقساط في حقوق اليتامى و التعدد

اذا انا مقتنع بشرع الله تماما بس بالتفسير اللي انا فاهمه و مؤمن بيه

مش بمفهوم الحاج متولي كما أشرت سابقا

اعتقد ان حضرتك خسرت الرهان

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق
شارك

  • الردود 193
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

إقتباس(محمد العنبى @ Aug 20 2009, 11:55 AM)

الحاج محمد الروش وادعو ليا اصل انا ماشى فى موضوع خطوبه واوعى حد يجيب سيرتى فى التحقيق

مبارك يا عنبو و ربنا يتمم بخير

بس انت راجع مصر امتى.؟؟ عايزين نعملزا معاك الواجب يا وله

ياسر باشا اخبار معاليك ايه ؟؟

انا نازل مصر تقريباً بعد سنه كده وعلشان كده موضوع الخطوبه اتأجل برده بسبب تأجيل الاجازه يلا مش مشكله

كل عام وانت بخير

لما الدنيا تقسى عليك اوعى تخاف منها وتكش تربس عترس فيها ياولدى هى كده متجش غير وش

دوس فيها وجمد قلبك بس اياك على ضعيف تفش توصل فيها لاعلى مناصب بس اياك فى يوم تغش

رابط هذا التعليق
شارك

يااااراجل!!!!

اولا سحور مبارك و صوما مقبولا ان شاء الله

اللي وصلك للأسف يا ياسر هو مشكله بتصادفني مع البعض في المنتديات

هناك خلط بين هجومي على سلوك بعض المسلمين و اعتقادهم خطأ بأنني اهاجم الاسلام

هناك خلط بين رفضي لتفسير معين و اعتقادهم خطأ بأنني ارفض احكام الشريعه

هناك خلط بين رفضي لأحاديث معينه و اعتقادهم خطأ بأنني ارفض كلام و اوامر الرسول عليه الصلاة و السلام

معرفش الخلط ده بيحصل بسبب سوء نيتهم فيا و لا لأن كلامي مش واضح

و خليني افسرلك الحته اللي انت اعتقدت خطأ انها تقول مني على الله بأنه لم يعلم ايه المناسب لنا حاشاه

انا هنا لو انت كنت قريت كلامي كويس مكنتش كتبت مداخلتك اصلا

لأني ذكرت انني غير مقتنع بالتفسير الشائع للحكم

بل مقتنع بتفسير الدكتور شحرور له

و هو وجود صله في الآيه الكريمه بين الإقساط في حقوق اليتامى و التعدد

اذا انا مقتنع بشرع الله تماما بس بالتفسير اللي انا فاهمه و مؤمن بيه

مش بمفهوم الحاج متولي كما أشرت سابقا

اعتقد ان حضرتك خسرت الرهان

بارك الله فيك يا عمنا و رزقك فرحة ف القلب ملهاش زى ... امين

و بعديم مفيش سوء نية خالص ف الحوار

الفكرة كلها انك بتقلب الكلام اللى قدامك و تشوفه احسن وجه ليه و بعدين تبدأ تتكلم

و انا دورت ف كلامك و ملقتلوش وجه احسن م اللى قلتهولك ...

طب سيبنا بقى من كل اللى فات و الحوار كله و فهمنى الحتة دى

اذا انا مقتنع بشرع الله تماما بس بالتفسير اللي انا فاهمه و مؤمن بيه

التفسير ده بتجيبه منين ؟؟

تفاءلوا بالخير تجدوه

بعضا مني هنا .. فاحفظوه

رابط هذا التعليق
شارك

يااااراجل!!!!

اولا سحور مبارك و صوما مقبولا ان شاء الله

اللي وصلك للأسف يا ياسر هو مشكله بتصادفني مع البعض في المنتديات

هناك خلط بين هجومي على سلوك بعض المسلمين و اعتقادهم خطأ بأنني اهاجم الاسلام

هناك خلط بين رفضي لتفسير معين و اعتقادهم خطأ بأنني ارفض احكام الشريعه

هناك خلط بين رفضي لأحاديث معينه و اعتقادهم خطأ بأنني ارفض كلام و اوامر الرسول عليه الصلاة و السلام

معرفش الخلط ده بيحصل بسبب سوء نيتهم فيا و لا لأن كلامي مش واضح

و خليني افسرلك الحته اللي انت اعتقدت خطأ انها تقول مني على الله بأنه لم يعلم ايه المناسب لنا حاشاه

انا هنا لو انت كنت قريت كلامي كويس مكنتش كتبت مداخلتك اصلا

لأني ذكرت انني غير مقتنع بالتفسير الشائع للحكم

بل مقتنع بتفسير الدكتور شحرور له

و هو وجود صله في الآيه الكريمه بين الإقساط في حقوق اليتامى و التعدد

اذا انا مقتنع بشرع الله تماما بس بالتفسير اللي انا فاهمه و مؤمن بيه

مش بمفهوم الحاج متولي كما أشرت سابقا

اعتقد ان حضرتك خسرت الرهان

بارك الله فيك يا عمنا و رزقك فرحة ف القلب ملهاش زى ... امين

و بعديم مفيش سوء نية خالص ف الحوار

الفكرة كلها انك بتقلب الكلام اللى قدامك و تشوفه احسن وجه ليه و بعدين تبدأ تتكلم

و انا دورت ف كلامك و ملقتلوش وجه احسن م اللى قلتهولك ...

طب سيبنا بقى من كل اللى فات و الحوار كله و فهمنى الحتة دى

اذا انا مقتنع بشرع الله تماما بس بالتفسير اللي انا فاهمه و مؤمن بيه

التفسير ده بتجيبه منين ؟؟

حسب ما اوضحت اعلاه يا ياسر

و بخصوص موضوعنا فأنا ارى ان تفسير الدكتور شحرور هو اعقل التفاسير و اكثرهم منطقيه

و يجرد و يبرئ الاسلام من شهوانية الحاج متولي

شكرا

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق
شارك

زهيرى يا اخويا

اظاهر انه مفيش فرق خااااااااالص

فاهمنى اكيد

تفاءلوا بالخير تجدوه

بعضا مني هنا .. فاحفظوه

رابط هذا التعليق
شارك

زهيرى يا اخويا

اظاهر انه مفيش فرق خااااااااالص

فاهمنى اكيد

والله يا ياسر ما فهمت حاجه خالص

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق
شارك

طب صلى على النبى

المسألة ببساطة هى

تمسك كل فرد من التيارات المختلفة برأيه دون التفكير ( مجرد التفكير ) فى قضية صحة او خطأ الراى المعارض ( و لو معارضة جزئية )

بس مش أكتر

تفاءلوا بالخير تجدوه

بعضا مني هنا .. فاحفظوه

رابط هذا التعليق
شارك

سؤال لأخي الحبيب ياسر..

انت عارف مين الدكتور محمد شحرور اللي قال عليه الأستاذ زهيري؟؟!!

هو من ساعة لما قال اسمه امبارح... وأنا ضحكت بس ما حبّتش أعلق

لكن لما لقيته كرر اسمه مرّة ثانية .. قولت ما بدّهاش بقى .. :hysterical:

خذ الفتوى الشحرورية ديه:

في آية الحجاب.. جاء في قوله تعالى: {وَلْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَى جُيُوبِهِنَّ}

فهم الدكتور شحرور من هذه الآية أن الجيب هو ما كان مكوناً من طبقتين..

وأن الحجاب هو أن تغطي المرأة أي شيء موجود بين طبقتين..

فأصبح الحجاب وفقاً للمذهب الشحروري هو أن تغطي المرأة فرجها وثدييها وإبطيها

وعلى ذلك المرأة التي تلبس البكيني على الشطّ.. فهي عنده مُحجّبة.. وليس هناك مانع أن تكون من الأولياء.. أو الوليّات.. :hysterical:

هذه الفتوى وغيرها من الطوامّ الكثيرة موجودة في كتابه الكوميدي "القرآن قراءة معاصرة"

لولا ما فيه من استهزاء بكلام الله لوضعت رابط له .. والله المستعان وعليه التكلان.

ومــَنْ أَحْســــَنُ مِــنَ اللـَّـــــــهِ حُـكْــــمًا لِقـــــَوْمٍ يُوقِـنــــــــــُونَ

صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق
شارك

من غير ما تضحك على حد يا سهل

ماتاخدش آراء انسان بشكل اجمالي (باكدج)

زي ما قلنا

ناخد المناسب و نترك غير المناسب

ناخد المقنع و نترك غير المقنع

بس مش علشان رأيه مش عاجبنا في البطاطس نقوم كارهين رأيه في المانجه

ده مش منطق ابدا

كلامه في نقطة التعدد اقنعني تمام الاقتناع طالما ابعدني عن اي شهوانيه تلصق في الاسلام كذبا

بصرف النظر عن آراؤه في اي شيئ آخر

تحياتي

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق
شارك

الموضوع ده اتعرض من ناس من بره وطبعاً انا اول لما سمعت الكلام ده بينى وبينك وشى احمر مش علشان حاجه بس بجد لو اتزوجتها مكنتش هتبقى مقبوله عندنا فى البيت وخصوصا امى يعنى واحده اكبر منى وكانت متزوجه اقبل كده ومعها عيال كمان لا صعبه

معلش أنا جيت الموضوع فى الآخر و توقّفت مع الصحفه الرابعه منه لضيق الوقت ..

لكنّى حين وصلت لهذا الرد تعجّبت له كثيرا !! فنحن نتحدّث منتقدين النساء اللىّ تأثّروا بالأعراف الاجتماعيه الفاسده و بقوا يكرهوا التعدّد .. لكن مفيش مانع إن شاب لم يسبق له الزواج يرفض ما يعتبر إقدام غيره عليه مطلوبا و مرغوبا من وجهة النظر الدينيه و يكون هذا الرفض بسبب أعراف اجتماعيه أخرى لا تحبّذ زواج الشاب البكر من أرمله سبق لها الزواج و الإنجاب !! بل و أضيف على ما قلته أنت أن بعض الشباب نفسهم و من غير رفض أهاليهم لا يحبّون هذا و يتجاهلون كلّ حديث عن الأجر و الثواب يوجّهونه للزوجه الأولى و يتجاهلون كذلك مواقف السلف الصالح و الصحابه من نفس القضيه بل يتجاهلون موقف النبىّ صلىّ الله عليه و سلّم ذاته حين تزوّج السيده "خديجه" رضى الله عنها .. مفيش أى مشكله لدينا أن يرفض الشاب أو ترفض أسرته لاعتبارات اجتماعيه لا علاقة لها بالدين أن يتزوّج من أرمله أو مطلّقه لكن لدينا مشاكل كبيره جدّا فى رفض الزوجه الأولى أن يتزوّج عليها زوجها لا لأعراف اجتماعيه ولكن لعدم قدرتها على تحمّل ذلك و خشيتها ألاّ تقيم حدود الله و نظل نصرخ فى وجهها بأنّها يجب أن تضع نفسها مكان فلانه و علاّنه و أنّها هكذا تظن نفسها أفضل من الصحابيات اللاتى ارتضين قبلها هذا الموقف دزن أن نطبّق هذا على أنفسنا بل و نحن نمارس ما ننتقده و ننصاع للأعراف الاجتماعيه بصرف النظر عن الأجر و الثواب ..

قمّة التناقض و قدر لا بأس به من الأنانيه الاجتماعيه التى ترى أن مشاعر المرأه كلام فارغ بينما عدم تقبّل زواج الشاب البكر بأرمله أو مطلّقه فهو شئ عادى و مقبول جدّا بأى حجّه من الحجج .. مساء الخير :sad:

"أَمْ مَنْ يُجِيبُ الْمُضْطَرَّ إِذَا دَعَاهُ وَيَكْشِفُ السُّوءَ وَيَجْعَلُكُمْ خُلَفَاءَ الْأَرْضِ أَإِلَهٌ مَعَ اللَّهِ قَلِيلًا مَا تَذَكَّرُونٌَ"

صدق الله العظيم

-----------------------------------

قال الصمت:

الحقائق الأكيده لا تحتاج إلى البلاغه

الحصان العائد بعد مصرع فارسه

يقول لنا كل شئ

دون أن يقول أى شئ

tiptoe.gif

مريد البرغوثى

رابط هذا التعليق
شارك

حمد الله على سلامتك يا أختنا فيروز عودا حميداً..

وكل سنة وحضرتك طيبة.. وإن شاء الله السنة الجاية كده تكوني ...... (حطي في النقط دي اللي انتي عاوزاه :sad: )

بل يتجاهلون موقف النبىّ صلىّ الله عليه و سلّم ذاته حين تزوّج السيده "خديجه" رضى الله عنها .. مفيش أى مشكله لدينا أن يرفض الشاب أو ترفض أسرته لاعتبارات اجتماعيه لا علاقة لها بالدين أن يتزوّج من أرمله أو مطلّقه

على فكرة .. الشرع رغّب للرجل في الزواج من البكر أكثر من الثيّب (المطلقة أو الأرملة)..

وكان الرسول صلى الله عليه وسلم يقول لسيدنا جابر رضي الله عنه مرغباً له في الزواج من الأبكار: (هلّا بكراً تلاعبها وتلاعبك وتداعبها وتداعبك..... إلخ)

هذا هو الأصل..

لكن يوجد استثناءات.. تجعل من الثيّب أفضل من البكر في بعض الحالات..

ومــَنْ أَحْســــَنُ مِــنَ اللـَّـــــــهِ حُـكْــــمًا لِقـــــَوْمٍ يُوقِـنــــــــــُونَ

صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق
شارك

فــيــروز مشاركة بتاريخ اليوم, 12:29 AM

إقتباس(محمد العنبى @ Aug 18 2009, 10:29 AM)

الموضوع ده اتعرض من ناس من بره وطبعاً انا اول لما سمعت الكلام ده بينى وبينك وشى احمر مش علشان حاجه بس بجد لو اتزوجتها مكنتش هتبقى مقبوله عندنا فى البيت وخصوصا امى يعنى واحده اكبر منى وكانت متزوجه اقبل كده ومعها عيال كمان لا صعبه

معلش أنا جيت الموضوع فى الآخر و توقّفت مع الصحفه الرابعه منه لضيق الوقت ..

لكنّى حين وصلت لهذا الرد تعجّبت له كثيرا !! فنحن نتحدّث منتقدين النساء اللىّ تأثّروا بالأعراف الاجتماعيه الفاسده و بقوا يكرهوا التعدّد .. لكن مفيش مانع إن شاب لم يسبق له الزواج يرفض ما يعتبر إقدام غيره عليه مطلوبا و مرغوبا من وجهة النظر الدينيه و يكون هذا الرفض بسبب أعراف اجتماعيه أخرى لا تحبّذ زواج الشاب البكر من أرمله سبق لها الزواج و الإنجاب !! بل و أضيف على ما قلته أنت أن بعض الشباب نفسهم و من غير رفض أهاليهم لا يحبّون هذا و يتجاهلون كلّ حديث عن الأجر و الثواب يوجّهونه للزوجه الأولى و يتجاهلون كذلك مواقف السلف الصالح و الصحابه من نفس القضيه بل يتجاهلون موقف النبىّ صلىّ الله عليه و سلّم ذاته حين تزوّج السيده "خديجه" رضى الله عنها .. مفيش أى مشكله لدينا أن يرفض الشاب أو ترفض أسرته لاعتبارات اجتماعيه لا علاقة لها بالدين أن يتزوّج من أرمله أو مطلّقه لكن لدينا مشاكل كبيره جدّا فى رفض الزوجه الأولى أن يتزوّج عليها زوجها لا لأعراف اجتماعيه ولكن لعدم قدرتها على تحمّل ذلك و خشيتها ألاّ تقيم حدود الله و نظل نصرخ فى وجهها بأنّها يجب أن تضع نفسها مكان فلانه و علاّنه و أنّها هكذا تظن نفسها أفضل من الصحابيات اللاتى ارتضين قبلها هذا الموقف دزن أن نطبّق هذا على أنفسنا بل و نحن نمارس ما ننتقده و ننصاع للأعراف الاجتماعيه بصرف النظر عن الأجر و الثواب ..

قمّة التناقض و قدر لا بأس به من الأنانيه الاجتماعيه التى ترى أن مشاعر المرأه كلام فارغ بينما عدم تقبّل زواج الشاب البكر بأرمله أو مطلّقه فهو شئ عادى و مقبول جدّا بأى حجّه من الحجج .. مساء الخير

الاخت فيروز كل عام وانتى بخير

بالنسبه لموضوع رفضى

اولاً انا شخصياً ماعنديش مانع خالص انى اتزوج واحده كانت متزوجه قبل كده ولكن لما رفضت انا بينت ليه انا رفضت بناءً انى امى واخواتى مافيش حد فيهم هيبقى مبسوط من الزواجه دى حيث ان كل ام تتمنى ان ابنها تكون اول زواجته بكر

اما بالنسبه لموضوع الدين فزى لما قال اخونا سهل الشرع رغّب للرجل في الزواج من البكر أكثر من الثيّب (المطلقة أو الأرملة)..

يبقى انا كده مش عليا وزر

اما حتى لو رفضت منها الزواج فده من حقى ليه لان حضرتك الزواج عرض وطلب زى لما ممكن ارفض واحده بكر عادى ممكن ارفض واحده مطلقه او ارمله يعنى الرفض اساساً ممكن ميكنش مبنى على كونها بكر او لا

واحب اوضح حضرتك الموضوع مختلف جداً بالنسبه للرجال السباب اللى بيرفضوا الزواج من الارمله ويفضلوا الزواج من بكر وبين النساء اللى بيرفضوا التعدد

بالنسبه للرجال الشاب فهم لم يمنعوا تطبيق حدود الله حيث مافيش اى ايه ولا حديث يحث الشباب على انهم يتزوجوا ارمله او مطلقه ويحرموا عليهم زواج البكر فى حالة وجود ارمله بل بالعكس فالشرع رغب فى زواج البكر عن الارمله او المطلقه بالنسبه للشباب

اما فى حالة النساء فهم لو رفضوا فهم يرفضون شرع الله اللى اباحه للرجل ولم يبيحه للمرأه قول الحق سبحانه: ألا يعلم من خلق وهو اللطيف الخبير "14" (سورة الملك).

الوضع مختلف خالص بين رفضى نظراً لظروف اجتماعيه ورفضى النساء نظراً لظروف اجتماعيه فانا برفضى لا اعترض مع شرع الله لكن هن برفضهن يعترضن على شرع الله

وعلى فكره لو واحده زوجها اتزوج عليها ليس من حقها طلب الطلاق كما فى حديث الرسول صلى الله عليه وسلم

يقول النبي صلى الله عليه وسلم : ( أيما امرأة سألت زوجها الطلاق من غير ما بأس فحرام عليها رائحة الجنة ) رواه أبوداود

وكل عام وانتم بخير

لما الدنيا تقسى عليك اوعى تخاف منها وتكش تربس عترس فيها ياولدى هى كده متجش غير وش

دوس فيها وجمد قلبك بس اياك على ضعيف تفش توصل فيها لاعلى مناصب بس اياك فى يوم تغش

رابط هذا التعليق
شارك

الله يسلّمك يا عزيزى "سهل جدّا" و انت بالصحّه و السلامه و ربنا يعيننا على أن نكون جميعا كما يحب و يرضى ..

الأخ "محمد العنبى" كل عام و أنت بخير و اسمحوا لى أرد رد واحد ..

بصراحه مش عارفه هل تعليقى شابه عدم الوضوح؟ نحن نتحدّث عن أعراف اجتماعيه و ننتقدها حين تتعارض مع الشرع و نذكّر بالأجر و الثواب كما نذكّر بوجوب التضحيه و الإيثار فنقول للزوجه الأولى ضعى نفسك مكان من لا ترضين أن يتزوّجها زوجك عليكِ .. و هذا كلّه جميل و لطيف .. لكنّنا فى ذات الوقت لا نرى بأسا فى أن يتمسّك الرجال على اختلاف حالاتهم الاجتماعيه بالزواج من بكر و نقول أن الشرع يحبّذ هذا رغم أن الرسول نفسه و كثير جدّا من صحابته كانوا يفعلون ما نستنكف نحن أن نفعله .. و الأهم من هذا أن الاستنكاف سببه اجتماعى بحت كما أفهم أنا شخصيا و سأكون أكثر صراحة و أقول أنّى لا أثق كثيرا فى ردّ الأمر لتحبيذ الشرع .. و قد يكون هذا خطأ فى الاعتقاد لكن بصراحه هذا ما أستشعره فى كثير من الظروف و الأحوال ..

يعنى الأخ "سهل" قال فى تعليق سابق إنّه حتى الرجل المطلّق سيفضّل الزواج بالبكر و معروف كذلك بداهة أن هذا ما سيفضّله الشاب الذى لم يتزوّج بعد !! و فيه صفات و ألفاظ -لا أظن لها أى علاقه بالشرع- تُطلق على البكر مثل "بورقتها" التى أظنّها وردت فى إحدى مداخلات الموضوع .. كما أن هناك صفات أخرى -بردو لا علاقه لها بالشرع- تُطلق على المطلقه و الأرمله و إن كان لا داعى لذكرها .. و سواء هذا أو ذاك فهو موقف لا علاقة له بالشرع و يجعل المطلّقه أو الأرمله كسقط المتاع أو البضاعه البائره التى لا تجد من يرغبها سوى بثمن بخس .. الموضوع بدرجه كبيره مرتبط بأعراف اجتماعيه باليه تعتبر الأرمله و المطلّقه كائن درجه تانيه حين يتعلّق الأمر بالزواج و المصاهره ..

فيه خلط كبير بيحصل فى موقف النساء الرافضات للتعدّد يا أخ "محمد" .. المرأه التى لا تقول لا أرضى أن يتزوّج زوجى علىّ غاية ما تستطيعه أن تطلب الطلاق للضرر أو الخُلع .. هى لا تستطيع أن تمنع تطبيق شرع الله كما تقول ولا تملك أن تمنع زوجها من الذهاب للمأذون و عقد قرانه على زوجه ثانيه و ثالثه و رابعه .. كون بقى طلب الطلاق ببأس أو بغير بأس فهذا يحاسبها الله عليه مش حضرتك ولا غيرك !! مش حضرتك قلت محدّش له أن يحاسبك لو لم تعدل سوى الله !! عاوز ليه تحاسب الزوجه التى تطلب الطلاق للضرر و تفترض مقدّما أنه بدون بأس و تحرمها من حق منحه الله لها كما منحك حق التعدّد !! الطلاق حق و شرع مثله مثل التعدّد .. و لو كنت ستقبل من غيرك أن يحاسبك على عدلك مع زوجاتك -إن فرض و تزوجت بأكثر من واحده- كان يبقى منطقى تحاسب الزوجه التى تطلب الطلاق للضرر .. لكن و طالما ارتضينا أن يكون الحساب فى النهايه خالصا بين العبد و ربّه يبقى نحب لغيرنا ما نحبّه لأنفسنا و نترك كل شخص يمارس حقوقه التى منحها الله له و الحساب الختامى معه ..

رمضان كريم

"أَمْ مَنْ يُجِيبُ الْمُضْطَرَّ إِذَا دَعَاهُ وَيَكْشِفُ السُّوءَ وَيَجْعَلُكُمْ خُلَفَاءَ الْأَرْضِ أَإِلَهٌ مَعَ اللَّهِ قَلِيلًا مَا تَذَكَّرُونٌَ"

صدق الله العظيم

-----------------------------------

قال الصمت:

الحقائق الأكيده لا تحتاج إلى البلاغه

الحصان العائد بعد مصرع فارسه

يقول لنا كل شئ

دون أن يقول أى شئ

tiptoe.gif

مريد البرغوثى

رابط هذا التعليق
شارك

الله يسلّمك يا عزيزى "سهل جدّا" و انت بالصحّه و السلامه و ربنا يعيننا على أن نكون جميعا كما يحب و يرضى ..

الأخ "محمد العنبى" كل عام و أنت بخير و اسمحوا لى أرد رد واحد ..

بصراحه مش عارفه هل تعليقى شابه عدم الوضوح؟ نحن نتحدّث عن أعراف اجتماعيه و ننتقدها حين تتعارض مع الشرع و نذكّر بالأجر و الثواب كما نذكّر بوجوب التضحيه و الإيثار فنقول للزوجه الأولى ضعى نفسك مكان من لا ترضين أن يتزوّجها زوجك عليكِ .. و هذا كلّه جميل و لطيف .. لكنّنا فى ذات الوقت لا نرى بأسا فى أن يتمسّك الرجال على اختلاف حالاتهم الاجتماعيه بالزواج من بكر و نقول أن الشرع يحبّذ هذا رغم أن الرسول نفسه و كثير جدّا من صحابته كانوا يفعلون ما نستنكف نحن أن نفعله .. و الأهم من هذا أن الاستنكاف سببه اجتماعى بحت كما أفهم أنا شخصيا و سأكون أكثر صراحة و أقول أنّى لا أثق كثيرا فى ردّ الأمر لتحبيذ الشرع .. و قد يكون هذا خطأ فى الاعتقاد لكن بصراحه هذا ما أستشعره فى كثير من الظروف و الأحوال ..

يعنى الأخ "سهل" قال فى تعليق سابق إنّه حتى الرجل المطلّق سيفضّل الزواج بالبكر و معروف كذلك بداهة أن هذا ما سيفضّله الشاب الذى لم يتزوّج بعد !! و فيه صفات و ألفاظ -لا أظن لها أى علاقه بالشرع- تُطلق على البكر مثل "بورقتها" التى أظنّها وردت فى إحدى مداخلات الموضوع .. كما أن هناك صفات أخرى -بردو لا علاقه لها بالشرع- تُطلق على المطلقه و الأرمله و إن كان لا داعى لذكرها .. و سواء هذا أو ذاك فهو موقف لا علاقة له بالشرع و يجعل المطلّقه أو الأرمله كسقط المتاع أو البضاعه البائره التى لا تجد من يرغبها سوى بثمن بخس .. الموضوع بدرجه كبيره مرتبط بأعراف اجتماعيه باليه تعتبر الأرمله و المطلّقه كائن درجه تانيه حين يتعلّق الأمر بالزواج و المصاهره ..

فيه خلط كبير بيحصل فى موقف النساء الرافضات للتعدّد يا أخ "محمد" .. المرأه التى لا تقول لا أرضى أن يتزوّج زوجى علىّ غاية ما تستطيعه أن تطلب الطلاق للضرر أو الخُلع .. هى لا تستطيع أن تمنع تطبيق شرع الله كما تقول ولا تملك أن تمنع زوجها من الذهاب للمأذون و عقد قرانه على زوجه ثانيه و ثالثه و رابعه .. كون بقى طلب الطلاق ببأس أو بغير بأس فهذا يحاسبها الله عليه مش حضرتك ولا غيرك !! مش حضرتك قلت محدّش له أن يحاسبك لو لم تعدل سوى الله !! عاوز ليه تحاسب الزوجه التى تطلب الطلاق للضرر و تفترض مقدّما أنه بدون بأس و تحرمها من حق منحه الله لها كما منحك حق التعدّد !! الطلاق حق و شرع مثله مثل التعدّد .. و لو كنت ستقبل من غيرك أن يحاسبك على عدلك مع زوجاتك -إن فرض و تزوجت بأكثر من واحده- كان يبقى منطقى تحاسب الزوجه التى تطلب الطلاق للضرر .. لكن و طالما ارتضينا أن يكون الحساب فى النهايه خالصا بين العبد و ربّه يبقى نحب لغيرنا ما نحبّه لأنفسنا و نترك كل شخص يمارس حقوقه التى منحها الله له و الحساب الختامى معه ..

رمضان كريم

الاخت فيروز حياكى الله

انا لما اقول انى مش عاوز اتزوج واحده ارمله او مطلقه علشان الشرع حبب فى زواج البكر يبقى مينفعش اى حد يجيى يقولى لا انا اظن ان انت مش بتعمل كده علشان الشرع هقوله والله دى نيتى ومافيش حد يدخل جوه نيتى وربنا اعلم بنيات العباد

اما بالنسبه للنساء اللى بيطلبوا الطلاق فى حالة ان ازواجهم تزوج عليهن انا مبفتيش بجد وده مش كلامى ده كلام ناس عليماء مختصين فى الدين واستشهد الشيخ بالحديث ده فيناءً عليه انا اقولت الحديث ده

وده موقع الفتوى

لما الدنيا تقسى عليك اوعى تخاف منها وتكش تربس عترس فيها ياولدى هى كده متجش غير وش

دوس فيها وجمد قلبك بس اياك على ضعيف تفش توصل فيها لاعلى مناصب بس اياك فى يوم تغش

رابط هذا التعليق
شارك

يا عزيزى أنا لا أرجو التدخّل فى نيّتك .. أنا باقول اعتقادى و لا يلزم بالضروره أن تكون معنيا به ..

بالعكس أنا يريحنى جدّا أن يكون الموضوع بين الإنسان و خالقه و ليس للبشر تدخّل فيه و أثق جدّا فى عدالة الله فيما ليس لنا كبشر اطّلاع عليه أو علم به ..

لكن بنفس المنطق و من غير فتوى أو حتى بالفتوى .. هل تملك أنت أو أيّا من الشيوخ الأفاضل أن يخبرونا أن طلب فلانه أو علاّنه للطلاق هو ببأس أو بغير بأس دون أن يُعتَبر هذا تدخّلا فى النوايا !!

ما هو أصل الموضوع واحد .. اللىّ بيقول محدّش يتدخّل فى نيّتى مايتدخّلش هو كمان فى نوايا غيره و يقول دى بتطلب الطلاق ببأس و هذه تطلبه من غير بأس .. الأمر بسيط جدّا

حيّاك الله

"أَمْ مَنْ يُجِيبُ الْمُضْطَرَّ إِذَا دَعَاهُ وَيَكْشِفُ السُّوءَ وَيَجْعَلُكُمْ خُلَفَاءَ الْأَرْضِ أَإِلَهٌ مَعَ اللَّهِ قَلِيلًا مَا تَذَكَّرُونٌَ"

صدق الله العظيم

-----------------------------------

قال الصمت:

الحقائق الأكيده لا تحتاج إلى البلاغه

الحصان العائد بعد مصرع فارسه

يقول لنا كل شئ

دون أن يقول أى شئ

tiptoe.gif

مريد البرغوثى

رابط هذا التعليق
شارك

الاخت العزيزه فيروز

انا لما اقول انى مش عاوز اتزوج واحده ارمله او مطلقه علشان الشرع حبب فى زواج البكر يبقى مينفعش اى حد يجيى يقولى لا انا اظن ان انت مش بتعمل كده علشان الشرع هقوله والله دى نيتى ومافيش حد يدخل جوه نيتى وربنا اعلم بنيات العباد
يا عزيزى أنا لا أرجو التدخّل فى نيّتك .. أنا باقول اعتقادى و لا يلزم بالضروره أن تكون معنيا به ..

انا مقصدتش بكلامى ان انتى كده بتدخلى فى نيتى لا انا قايل الكلام ده على سبيل المثال ليس اكثر

اما بالنسبه لنية المرأه اللى بتطلب الطلاق انا بتكلم عن واحده طالبه الطلاق من زوجها بسبب ايه انه تزوج عليها او عاوز يتزوج عليها يعنى هى محدده سبب طلب الطلاق وهو انا زوجها تزوج عليها او عاوز يتزوج عليها يعنى انها سوف تتراجع عن قرار الطلاق لو زوجها تراجع فى موضوع الزواج عليها

فبناءً عليه كان رد الشيخ واعتبر ان موضوع زواج الزوج على زوجته لا يعتبر بأس فلا لا يجوز ليها طلب الطلاق

طبعاً زى ما حضرتك عارفه ان مافيش حد يقدر يقول ان ده داخل الجنه ولا دخ داخل النار لان دى حاجه بتعت ربنا هو اعلم بيها لكن نحن نتكلم بصدد ما جاء فى القران والسنه وفتوى العلماء ليس اكثر

واسأل الله ان يهيدنا جميعاً لما فيه مصلحة الاسلام والمسلمين

وعلى فكره انا مش عاوز " مش لما افرّد الاول ابقى اعدد اعدد " بس انا بتكلم من منظور شرعى ليس اكثر يعنى اللى عاوز يعدد ماشى واللى مش عاوز برضه ماشى كل واحد ادرى بظروفه بس مننكرش على اللى بعدد انه عدد او ننكر على اللى معددش انه معددش لا الاتنين صح

لما الدنيا تقسى عليك اوعى تخاف منها وتكش تربس عترس فيها ياولدى هى كده متجش غير وش

دوس فيها وجمد قلبك بس اياك على ضعيف تفش توصل فيها لاعلى مناصب بس اياك فى يوم تغش

رابط هذا التعليق
شارك

على فكره ومش عشان انا من الجنس الخشن زي ماانتم عارفين بقول الي هقوله ولكن هي كلمه حق ..

ماقالته فيروز صحيح للاسف .. والنقطه الي اثارتها في غايه الاهمية ..

حن نتحدّث عن أعراف اجتماعيه و ننتقدها حين تتعارض مع الشرع و نذكّر بالأجر و الثواب كما نذكّر بوجوب التضحيه و الإيثار فنقول للزوجه الأولى ضعى نفسك مكان من لا ترضين أن يتزوّجها زوجك عليكِ .. و هذا كلّه جميل و لطيف .. لكنّنا فى ذات الوقت لا نرى بأسا فى أن يتمسّك الرجال على اختلاف حالاتهم الاجتماعيه بالزواج من بكر و نقول أن الشرع يحبّذ هذا رغم أن الرسول نفسه و كثير جدّا من صحابته كانوا يفعلون ما نستنكف نحن أن نفعله

كلامها صح مية في المية وبرضه واضح من صياغته انها لاتعنيك نهائيا كحالة فرديه وانما هي بتتكلم بشكل عام ..

محنا قلنا قبل كده ذكوري متعفن محدش صدقنا ..

..إذا دعتك قدرتك على ظلم الناس فتذكر قدرة الله عليك ..

رابط هذا التعليق
شارك

واللهِ يا أخى العزيز أنا أيضا لا أنكر على من يعدّد أن يفعل .. و حتى رأيى أن التعدّد ليس مشروطا بمعنى أنّ البعض يرى أنّه لابد أن يكون هناك سبب لطلب الزوج للزواج بأخرى لكنّى لست مع هذا الرأى ..

كل ما هنالك أنّى بالمثل لا أسأل الزوجه التى ترى أنّها لن تقيم حدود الله مع زوجها إن هو تزوّج عليها عن أسباب و مبررات .. الرسول عليه الصلاة و السلام حين منح الخلع لزوجه لا تنكر على زوجها شيئا فى دينه أو خلقه لم يسألها عن تفصيل لكلمة "أخشى ألاّ أقيم حدود الله معه" .. هو ترك تقييم هذا لله سبحانه و تعالى و أجابها لطلبها .. و ممكن جدّا زوج يطلّق زوجته رغم أنّها متفانيه فى إسعاده و رغم كده من حقّه تطليقها و حسابه إن هو كان ظالما لها على الله و ليس على البشر .. و من ثمّ لو زوجه قالت إن زوجى تزوّج علىّ لن أطيق و لن أحتمل و سيكون الطلاق أفضل لى لا أرى إمكانيه للقول أن هذا طلب للطلاق بغير بأس أو أنّها تحاول أن تمنع إقامة شرع الله .. كل واحد أدرى بظروفه و باحتماله و ربنا سبحانه و تعالى ذات نفسه قال "لا يكلّف الله نفسا إلاّ وسعها" فلماذا لا نفعل المثل إن استطعنا ..

على فكره أنا واصلت قراءة الموضوع و أعرف رأيك فى التعدّد لكنّى أناقش الأمر بشكل عام فيما يتعلّق برفض البعض طلب المرأه للطلاق أو الخلع مع زواج زوجها بأخرى ..

تحيّاتى و عذرا للإطاله

"أَمْ مَنْ يُجِيبُ الْمُضْطَرَّ إِذَا دَعَاهُ وَيَكْشِفُ السُّوءَ وَيَجْعَلُكُمْ خُلَفَاءَ الْأَرْضِ أَإِلَهٌ مَعَ اللَّهِ قَلِيلًا مَا تَذَكَّرُونٌَ"

صدق الله العظيم

-----------------------------------

قال الصمت:

الحقائق الأكيده لا تحتاج إلى البلاغه

الحصان العائد بعد مصرع فارسه

يقول لنا كل شئ

دون أن يقول أى شئ

tiptoe.gif

مريد البرغوثى

رابط هذا التعليق
شارك

يا شباب " خير الكلام ما قل ودل" :rolleyes:

يدهشني أن يقول الأجانب :

Share What You Can To benefit The Others

وقد عملوا بذلك فتقدموا !

وقد قالها قبلهم أشرف الخلق سيدنا محمد (حب لأخيك ما تحب لنفسك)

أتمني أن لا نكون كالفراعنة القدامي أخفوا عِلمهم فمات معهم !

[وسط][/وسط]

027.gif

رابط هذا التعليق
شارك

هناك فرق واضح بين الطلاق والخلع..

المرأة المطلّقة لها الحق في المهر والمؤخّر ونفقة المتعة و....

أما المرأة المختلعة فهي تتنازل عن جميع ذلك.. بل ويجب عليها أن تردّ المهر كاملاً..

فمن حقّها أن تختلع إذا شعرت أنها لن تتمكن من إقامة حدود الله..

سواء تزوّج عليها زوجها أم لا ..

بس في الحقيقة لي تعليق على نقطة أعتقد إنها من الأهمية بمكان في موضوعنا هذا:

بالنظرة الواقعية لا العاطفية.. هناك نسبة كبيرة من النساء فرصتهنّ في الزواج صعبة.. وهي لا تنحصر في المطلقات والأرامل.. كما ركّزنا حديثنا

بل الدائرة أعمّ من ذلك..

فهناك النساء اللاتي حُرمْن من الجمال.. وهي نسبة كبيرة في مصر إذا ما قارنّاها بالدول الأوربية مثلاً.. :rolleyes:

وهناك المعاقات.. والمرأة المعاقة لها كامل الحق في الإسلام أن تنعم في ظل زوج يؤنس وحدتها ويعفّها.. ويكون سبباً في إشباع غريزة الأمومة عندها..

وهناك اللاتي تخطّين الثلاثين من عمرهنّ دون زواج ..

وهناك وهناك...

والمشكلة الآن..

أن الشاب الذي يريد الزواج لن يقبل بالزواج –في الغالب- إلا بمن تحمل أفضل المواصفات من الجمال و...إلخ.. وطبعاً.. سوق الزواج غير رائج الآن.. فسيجد مُبتغاه ولابدّ..

المهم أن هذا حقه بلا شك.. ولا يمكن لأحد أن يلومه على ذلك

لأن المجتمع يفرض عليه ألا يتزوج إلا بواحدة فقط..

وإلّا سيكون رجل ناكر للجميل وخائن!!

فشكّلت هذه الثقافة (الزواج الأوحد) كمّ هائل من الضرر على المرأة التي فرصتها في الزواج صعبة.. وهن نسبة كبيرة بلا شك..

قصة حدثت معي (لا أذكر إن كنت ذكرتها في المحاورات أم لا):

فتاة سعودية تخطت ال 34 من عمرها.. ليست جميلة.. عندها إعاقة بسيطة في قدمها اليسرى..

تعرّفت عليها عن طريق عملي السابق –في حدود الأدب والشرع- لأنها كانت زبونة

وعرفت منها كمّ معاناتها وحرمانها بسبب عدم الزواج..

ثم صارحتها بشيء من الواقعية، قلت لها: اسمحي لي يا أختي الفاضلة..

أي رجل يريد الزواج سيختار .... إلخ.

لذلك الحلّ من وجهة نظري أن تقبلي بالزواج من رجل متزوج..

فلا حرج في ذلك.. فهذا شرع الله..

وبفضل الله كانت نصيحتي لها سبب في زواجها بعد مدة لم تتجاوز ال 6 أشهر!!

حدثت هذه الحكاية منذ أكثر من عامين.. والله أعلم إن كانت تدعو لي أو تدعو علي الآن!!

الشاهد: أن التعدد كان هو الحلّ المنطقي الأكثر واقعية لهذه الفتاة –وغيرها من الملايين- في أن تتزوج.

بشرط أن يكف المجتمع عن هذه النظرة الظالمة للمرأة التي تقبل بالتعدد

ومــَنْ أَحْســــَنُ مِــنَ اللـَّـــــــهِ حُـكْــــمًا لِقـــــَوْمٍ يُوقِـنــــــــــُونَ

صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق
شارك

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

    • لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

  • الموضوعات المشابهه

    • 0
      يرى البعض أن تعاليم الإسلام تنظر للأنثى نظرة دونية مقارنة بالذكر وهى رؤية تأسست على فهم غير صحيح لآيات قرآعرض المقال كاملاً
    • 30
      الموضوع ده حساس جدا ومنكد علي معظم المصريين حياتهم في الغربه بسبب شكوي الزوجه الدائما من الوحده (زهقت من البيت ومن الملل والروتين الفظيع )اثناء فتره الدوام والملل من البيت وجلسه البيت خصوصا لو الدوام فترتين وخصوصا لو لديك طفل واحد صغير وليس لك علاقات حميمه مع الجيران رغم محاولات الازواج المسكين المطحونين في العمل الترفيه عن الزوجات من خلال الخروجات الي المنتزهات والاسواق وعني انا شخصيا بخرجهم يوم الانثنين بنروح العثيم طبعامن في السعوديه عارف ليه والاربعاء والخميس والجمعه نروح بعض المنتزهات
    • 2
      السلام عليكم هل يمكن استقدام زوجه ثانيه لسطنه عمان و ما هى الشروط المطلوبه لذلك شكرا مقدما
    • 0
      السلام عليكم  ارجو من لديه الخبرة وقد مرت عليه حالة مثل هذه ان يفيدنا وله جزيل الشكر سوف اقدم على الزواج قريبا انشالله ، ولكن مشكلتي ان الزوجه كانت متزوجه من قبل ولديها طفلة عمرها سنه تقريبا  ما هي الاجراءات والمستندات والوثائق المطلوبة لاستقدام بنت الزوجه الى السعودية؟ كما اريد أن انوه ان الزوجه والطفلة من جنسية اجنبية وليست عربيه ، كما انه لا يوجد اي اتصال مع الزوج السابق حيث ان الاتصال معه منقطع تماما مع الزوجه ارجو الافادة باسرع وقت ممكن 
    • 2
      غادرت بتاشيرة خروج و عوده هي و الابن ثم عادت بنفس جواز السفر بتاشيرة زياره و اكثر من مره كنت انا غيرت الكفيل و غيرت جواز سفري لكن هي لا الان هل عند قدومها بتاشيرة استقدام لابد من تغيير جواز سفرها ؟؟؟ حيث لايوجد فيه تاشيرة خروج نهائي علما بان تاشيرة الاستقدام طلعت فعلا علي رقم جوازها القديم برجاء الافاده
×
×
  • أضف...