اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

دار أيتام

hemaya

Recommended Posts

دار أيتام

يتيم في الدنيا يا أمي

معنديش حد

رميتني الدنيا من صغري

علي باب حد

شافتني وحده

وبكتني علي الأيام

خدتني بسرعة ودتني

لدار أيتام

وجيتها يتيم

وعشت يتيم

ومت يتيم

يتيم في دار أيتام

وعدى يوم وراه أيام

وفاتت 20 سنة قدام

وأنا بحلم أكون

مولود مع الأحلام

بحاول أعيش

أقوم وأنام

نسيت إني

أنا أصلاً من الأيتام

خدتني الدنيا وجبتني

لقيت حلمي اللي بحلم بيه

أميرة حسن

وجمالها بتوه أنا فيه

عنيها ليل جميل ساحر بيسحرني

يتوهني في طول لياليه

وأحلي كلام

وأحلي سلام

حبيبة عمري

وحياتي

وكل الجيّ

والآتي

ونور قلبي

يا مولاتي

يا حلم يفوق

جمال الاحلام

أخدتك بين دراعيني

وخبيتك من الأحزان

يا حلم العمر يا سنيني

أنا الإنسان

أنا إبنك .. ومن حجرك

ولا هرجع أنا تاني

من الأيتام

طلبتي مني اتقدم

وأجيب مهري

وأجيب أهلي

وبحر الشوق

وأنا ولنفسي بتكلم

أنا أصلا بدون أهلي

بدأت أفوق

رجعت لملجأ الأيتام

سألت سؤال

أنا اطلع مين ؟

خدتني واحدة ربتني

بكت بدموع وجاوبتني

أنا ابن غلطة الأيام

رجعت حزين

بجر سنين

وحلم غريب

بعيد وقريب

وقولتيلها

قالتلي لا لا

ولا يهمك

أنا أختك أنا حبك

أنا أمك

ولا يهمك

ولا يهمك

فرحت جريت

ورحت ناديت

علي اخواتي

علي عيلتي

في دار الايتام

وكان تاني يوم معاد حبي

هتيجي تشوف

خلاص أهلي واخواتي

في دار الايتام

فرشنا الشوق

وأحلامنا

وقولنا خلاص يا أيامنا

هنطوي صفحة الأيام

نعيش نحلم ونتمنى

كما لو كنا مش أيتام

وعدت ساعة والتانية

ويوم وسنين وناس تانية

وأنا وحدي مع الدنيا

لا جاوبتني

ولا جتني

رجعت حزين

رجعت يتيم من الأيتام

16/08/2009

تم تعديل بواسطة hemaya
رابط هذا التعليق

جميل اوى الكلام ومؤثر جدا وللاسف ان دى حقيقه وواقع انا كنت بشتغل بدار ايتام وكان اصعب احساس تحس بيه انك تشوف فى عيون الاطفال الف سؤال وسؤال والاصعب انك تجاوب ؟؟؟ انامين ابن مين فين اهلى انتو مين وهكذا ولكن نحاول اخفاء الاجابه المؤلمه ونقول لهم دا بيتكم واحنا اهلكم احنا ضيوفكم بس يمكن دلوقتى بيصدقوا بس للاسف بكره ايه حنقولهم لم يكبروا ويفهموا ان دا قدر وانهم ضحيه لنزوه كدابه اويتيم اب وام حسبى الله ونعم الوكيل

رابط هذا التعليق

نعم أختي أميرة ؛ لقد كتبت هذه القصيدة من تجربة فلقد تعرفت بالصدفة علي فتاة كانت في غاية الأدب والاحترام والرقة والطيبة ؛ وصارحتني بأنها تربت في ملجأ أيتام ؛ هذا الموقف حدث لي من أكثر من 10 سنوات ولكني لن أنساه عمري .........

رابط هذا التعليق

الله يكون بعونك وعونها لان من ناحيه صعب انها تصارحك بالحقيقه دى وانت حتحس انك بين نارين هل هى كويسه ولا وحشه بس رجاء لو لسه تعرفها خليك جنبها يمكن تكون احسن من الف بنت اتربت بين اهلها

رابط هذا التعليق

للأسف الموضوع مر عليه أكثر من 10 سنوات ؛ وقتها فكرت كتير بس استقر تفكيري ان لو انا فضلت معاها هسبب لها مشاكل اكثر من الفائدة لأن حالتي المادية كانت تعبانة وكنت ما زلت في اخر سنة بالكلية ؛؛ فجأة افترقنا وبعدها مقدرتش اوصل لها ابدااااا ؛

رابط هذا التعليق

الله اعلم يمكن دا حصل عشان يكون خير ليكم وربنا يعوض صبرهم خير فى الدنيا والاخره :yahoo: لك على الموضوع ده

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • الموضوعات المشابهه

• 0
      إستوقفنى عنوان الخبر اليوم فى جريدة الأهرام و قرأت العنوان مرة و مرة ، ثم قرأت الموضوع و شئ ما فى تلافيف "مخى" أبى أن يصدق أو يدع الأمر يمر مرور الكرام ، ذكرنى هذا بالفنان عادل إمام و هو يقول "و الحكومة بتقول لنا فكوا الحزام". بعد قرائتى للموضوع لم أستطع إستيعابه أو قل أن لغة الكتابة هى لغة البيانات الحكومية التى يصعب على أمثالى فهمها و إستيعاب المراد منها ببساطة. أذكر علامات البلاهة التى تظهر على وجهى عندما يبرر لى أحد المسئولين المستوى المادى المتدنى للأطباء بأن ذلك راجع لأن عندنا
    • 0
      خلصت الحدوتة ، كل سنة وانتم طيبين.. سبعين في المائة على الأقل من الأصوات لحد دلوقت راحت للريس.. يعني سبعة من كل عشرة بني آدمين راحوا يصوتوا ادوا لمبارك.. حاجة مخيفة فكرت فيها : مجتمع المصوتين انقسموا لعدة فرق: -أصوات الصوفيين وهم كتلة مش سهلة في التصويت .. ولهم نفوذ كبير في الأحياء الشعبية في القاهرة-خاصة السيدة زينب التي شهدت لغطاً عنيفاً ومشاكل في الساعات الأولى ليوم الانتخاب بحسب وسائل الإعلام- والمناطق الفقيرة في القاهرة والشرقية والدلتا والصعيد الجواني خاصة أسوان .. -أصوات الموظفين ال
  • أضف...