اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

هل كل من تربى في مستوى اجتماعي متواضع يجب ان يفقد الأدب؟


MZohairy

Recommended Posts

احيانا يوجد في مجتمعاتنا خلط بين بعض الألفاظ مثل

ابن ناس و ابن حلال و ابن بلد و ابن ذوات

و حقيقة اجد خلطا كبيرا بين زيادة او نقص المال و نقص او زيادة الأخلاق و الأدب

و السؤال هنا

هل كل من نشأ نشأة اجتماعيه متدنيه و فقيره و بين ابوين جاهلين و يمتهنا مهن متواضعه يجب ان يكون فقير الأدب ايضا ؟

أم من الممكن ان تثمر هذه الظروف عن انسان متربي و ابن حلال؟

هل البيئه الاجتماعيه المتدنيه يمكن ان تعطي انسان او انسانه متربيه؟

رمضان كريم

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق
شارك

ارادة الانسان هي من تصنعه

والفقير ذو المستوى الاجتماعي المتواضع لديه الدافع والحافز للرقى أكتر من ولاد الذوات

Many of life's failures are people who did not realize how close they were to success when they gave up

Thomas Edison

Failure Is Not An Option

hazemhassan435686.jpg

رابط هذا التعليق
شارك

فكرت كتير فى اجابة السؤال ده .... والاجابه أعتقد ان فقدان الأدب يأتى نتيجة البيئة المحيطه

يدهشني أن يقول الأجانب :

Share What You Can To benefit The Others

وقد عملوا بذلك فتقدموا !

وقد قالها قبلهم أشرف الخلق سيدنا محمد (حب لأخيك ما تحب لنفسك)

أتمني أن لا نكون كالفراعنة القدامي أخفوا عِلمهم فمات معهم !

[وسط][/وسط]

027.gif

رابط هذا التعليق
شارك

اولا السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

رمضان كريم وكل عام وانتم بخير

هل كل من نشأ نشأة اجتماعيه متدنيه و فقيره و بين ابوين جاهلين و يمتهنا مهن متواضعه يجب ان يكون فقير الأدب ايضا ؟

أم من الممكن ان تثمر هذه الظروف عن انسان متربي و ابن حلال؟

طبعاً ممكن وممكن العكس كمان ممكن شخص ينشأ فى بيئه محترمه ويطلع عيل اى كلام ومش محترم اصل موضوع التربيه ده بيدخل فيه كذا حاجه ممكن تلاقى اب دخله على قده بس تلاقيه مربى عياله على القناعه وانهم ميبصوش لحاجة غيرهم خالص والعكس ممكن تلاقيه

لما الدنيا تقسى عليك اوعى تخاف منها وتكش تربس عترس فيها ياولدى هى كده متجش غير وش

دوس فيها وجمد قلبك بس اياك على ضعيف تفش توصل فيها لاعلى مناصب بس اياك فى يوم تغش

رابط هذا التعليق
شارك

هل كل من تربى في مستوى اجتماعي متواضع يجب ان يفقد الأدب؟

أكيد لأ والدليل أن فيه ناس كتير ولاد ناس غلابه وأهاليهم تعبت في تربيتهم وصرفوا عليهم دم قلبهم بالحلال وباللي يرضي ربنا وعلشان كده ربنا كرمهم في عيالهم وبقوا دكاتره ومهندسين ونماذج مشرفه وناس محترمه ومؤدبه .

وعلى العكس ياما كان فيه ناس تربت ونشأت في مستوى إجتماعي رفيع وطلعوا عيال ماسخه ومتدلعه ومشوا في طريق المخدرات وانحرفوا بلا عوده .

يعني قصد كلامي أن مش قاعده للحكم على اللي نشأ في مستوى إجتماعي متواضع أنه يفقد الأدب .

والمثل بيقول يخلق من ظهر العالم فاسد ومن ظهر الفاسد عالم .

قولوا لا إله إلا الله تفلحوا

إِنَّ اللَّهَ وَمَلَائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ يَا أَيّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِيمًا

إضغط هنا لقراءة القرآن الكريم من المصحف الشريف

إضغط هنا لزيارة موقع رسول الله

إضغط هنا لعرض البث المباشر من المسجد الحرام

تردد قناة الرحمه الجديد على النايل سات التردد 10873 معدل الترميز 27500 رأسي 3\4

تردد قناة الرحمه الجديد على العرب سات التردد 12149 معدل الترميز 27500 أفقي 3\4

6nf2hryf9fiu.gif

رابط هذا التعليق
شارك

و حقيقة اجد خلطا كبيرا بين زيادة او نقص المال و نقص او زيادة الأخلاق و الأدب

و السؤال هنا

هل كل من نشأ نشأة اجتماعيه متدنيه و فقيره و بين ابوين جاهلين و يمتهنا مهن متواضعه يجب ان يكون فقير الأدب ايضا ؟

أم من الممكن ان تثمر هذه الظروف عن انسان متربي و ابن حلال؟

هل البيئه الاجتماعيه المتدنيه يمكن ان تعطي انسان او انسانه متربيه؟

رمضان كريم

استاذ زهيرى

سؤالك او اسئلتك لايمكن ان تصاغ بهذا الشكل وان اتجد الاجابة بهذه السهولة.

اذكرك بمثل شعبى يلخص الاجابة :

" يخلق من ظهر العالم فاسد ويخلق من ظهر الفاسد عالم "

وطبعا كما تعلم المقصود بـ " عالم " هو عالم الدين.

فليس من الحكمة او من المنطق وضع كل المتغيرات البيئية فى سلة واحدة مع اغفال العامل الاهم الا وهو الشخصية نفسها.

كم من شخصيات عظيمة جائت من اسر متواضعة ماديا وربما اخلاقيا وبيئيا ، وكم من اناس تافهة اضاعات سمعة اسرها العريقة الغنية .

من خلال رحلة حياتى قابلت نماذج كثيرة ومتعددة تثبت وجهة نظرى.

--

{وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ لَا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ قَالُوا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ}(11){اَلَا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَلَكِنْ لَا يَشْعُرُونَ}(12)وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ آمِنُوا كَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُوا أَنُؤْمِنُ كَمَا آمَنَ السُّفَهَاءُ أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ وَلَكِنْ لَا يَعْلَمُونَ}(11)

new-egypt.gif

ذو العقل يشقى في النعيم بعقله *** وأخو الجهالة في الشقاوة ينعم
***************
مشكلة العالم هي أن الحمقى والمتعصبين هم الأشد ثقة بأنفسهم ، والأكثر حكمة تملؤهم الشكوك (برتراند راسل)
***************
A nation that keeps one eye on the past is wise!A
A nation that keeps two eyes on the past is blind!A

***************

رابط القرآن كاملا بتلاوة الشيخ مصطفى إسماعيل برابط ثابت مع رابط للقراءة
***************
رابط
القرآن كاملا ترتيل وتجويد برابط ثابت مع رابط للقراءة
***************
رابط سلسلة كتب عالم المعرفة

رابط هذا التعليق
شارك

إذا كنت تقصد بالأدب. الإتيكيت الغربي.. فربما يكون عندك حق

وإذا كنت تقصد بالأدب .. صفات الرجولة والأخلاق العالية..

فأنا حقيقة أراها أكثر في الطبقات الفقيرة..

قابلت وتعاملت وصاحبت أشخاص من أعلى الطبقات الراقية.. ولاحظت إنه يوجد عند أكثرهم بعض الصفات المحمودة.. مثل النظام والنظافة والشياكة وانتقاء العبارات التي فيها مجاملة (وقد تكون بنفاق أحياناً) ...

بالإضافة إلى طغيان الكلمات الغربيّة الشيك في كلامهم مثل..

(ميرسي- كوووول - دادي - مامي-...)

أمّا الأخلاق العالية التي تجبر الإنسان على أن يثق في صاحبها أشدّ الثقة.. ويأتمنه على جميع أسراره فلم أجدها بغزارة إلا في الطبقات المتدنية مادّياً وربّما علميّاً .

الشهامة والرجولة والغيرة والتفاني في خدمة الآخرين والكرم و...

وطبعاً الحكم للأعم الأغلب.. يوجد نماذج مختلفة من الفريقين ..

ملحوظة

أخوك سهل جدا رجل محايد.. من الطبقة المتوسطة.. لا من هذه ولا من هذه..

وبالرغم من إني "ضاضي" الله يرحمه (أقصد أبويا B) ) لم يُكمل تعليمه..

إلا أنه كان في قمّة الرجولة والشهامة والأخلاق.. بشهادة جميع أصدقائه الذين يعاملونني أنا وإخواني حتى الآن بكل ودّ واحترام، بسبب خدمات والدي وفضائله عليهم والتي لم ينسوها.. بالرغم من مرور 20 سنة على وفاته..

ومــَنْ أَحْســــَنُ مِــنَ اللـَّـــــــهِ حُـكْــــمًا لِقـــــَوْمٍ يُوقِـنــــــــــُونَ

صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق
شارك

اكتساب الادب ..والتحلى بالاخلاق ...لا بالفقر ...ولا بالغنى ... ((عالأصل دور)) .. مع الاعتذار لسمير غانم فى مسرحية المتزوجون

اللهم أرنا الحق حقا و ارزقنا اتباعه

و أرنا الباطل باطلا و ارزقنا اجتنابه

آمين آمين آمين

رابط هذا التعليق
شارك

إذا كنت تقصد بالأدب. الإتيكيت الغربي.. فربما يكون عندك حق

وإذا كنت تقصد بالأدب .. صفات الرجولة والأخلاق العالية..

فأنا حقيقة أراها أكثر في الطبقات الفقيرة..

قابلت وتعاملت وصاحبت أشخاص من أعلى الطبقات الراقية.. ولاحظت إنه يوجد عند أكثرهم بعض الصفات المحمودة.. مثل النظام والنظافة والشياكة وانتقاء العبارات التي فيها مجاملة (وقد تكون بنفاق أحياناً) ...

بالإضافة إلى طغيان الكلمات الغربيّة الشيك في كلامهم مثل..

(ميرسي- كوووول - دادي - مامي-...)

أمّا الأخلاق العالية التي تجبر الإنسان على أن يثق في صاحبها أشدّ الثقة.. ويأتمنه على جميع أسراره فلم أجدها بغزارة إلا في الطبقات المتدنية مادّياً وربّما علميّاً .

الشهامة والرجولة والغيرة والتفاني في خدمة الآخرين والكرم و...

وطبعاً الحكم للأعم الأغلب.. يوجد نماذج مختلفة من الفريقين ..

ملحوظة

أخوك سهل جدا رجل محايد.. من الطبقة المتوسطة.. لا من هذه ولا من هذه..

وبالرغم من إني "ضاضي" الله يرحمه (أقصد أبويا B) ) لم يُكمل تعليمه..

إلا أنه كان في قمّة الرجولة والشهامة والأخلاق.. بشهادة جميع أصدقائه الذين يعاملونني أنا وإخواني حتى الآن بكل ودّ واحترام، بسبب خدمات والدي وفضائله عليهم والتي لم ينسوها.. بالرغم من مرور 20 سنة على وفاته..

تعجبت لك ياعم سهل .... سعادتك بتقول الطبقات الفقيرة تتمتع بصفات الرجولة والأخلاق العالية ....والطبقات الراقية يتمتعون بالصفات المحمودة مثل النظام والنظافة والشياكة وإنتقاء العبارات .... أولا ياعم سهل كنت أتوقع أن تستشهد بالإسلام وكيف كان رسول الله صلى الله عليه وسلم نبيا أميا ولكن علمه ربه فأحسن تأديبة ..... وإنك لعلى خلق عظيم .... ثانيا .... لكل قاعدة شواذ .... يعنى ممكن سعادتك تلاقى ( عربجى ) ومؤدب جدا .... وتلاقى مهندس أو دكتور مؤدب برده جدا ... لكن فى الحالة الأولى سوف تدهش من أدب وأخلاق العربجى .... ولن تعلق على أخلاق وأدب المهندس او الدكتور ... لأنه من المنطقى أن يكون المنهدس والدكتور على خلق وأدب وعلم.

طيب لو عكسنا الآية يعنى العربجى قليل الأدب .... كلنا حنقول أصله عربجى ... هيجيب الأدب منين ....

وإيه رأيك لو كان المهندس أو الدكتور قليل الأدب ...ساعتها ناس كتير حتلتمس لهم العذر وتقولك لازم يكونوا كده ..... الله يكون فى عونهم .... بيتعاملوا مع أوباش ..

لكن ... أليس من الأفضل أن نتمسك بتعاليم ديننا الإسلامى والتى تدعوا الى الصفات المحمودة مثل النظام والنظافة والشياكة وإنتقاء العبارات....

تصور نسيت كنت عاوز أكتب إيه ! ياترى زهايمر ولا تأثير الدخان!

كل عام وانت طيب ولنا عودة بعد الإفطار .. مع كوب شاء بالنعناع وسيجارة ...

وهناك مقولة ( أصعب حاجة فى الدنيا إنك تكون مؤدب .... وأسهل حاجة فى الدنيا إنك تكون قليل الأدب ) ....

رابط هذا التعليق
شارك

خليني اوضح اكتر

يعني لو واحده طلعت لقت ابوها قهوجي مثلا و والدتها خادمه في المنازل (مع بالغ احترامي لكل المهن)

بشكل عام و بصرف النظر عن وضع هذه الأسره المادي و الذي من الممكن ان يكون جيدا

اليس من الممكن ان تنتج لنا اسره كهذه بنت متربيه أم هذا احتمال ضعيف؟

و هل ترضى تجوزها ابنك مثلا؟

تم تعديل بواسطة mzohairy

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق
شارك

خليني اوضح اكتر

يعني لو واحده طلعت لقت ابوها قهوجي مثلا و والدتها خادمه في المنازل (مع بالغ احترامي لكل المهن)

بشكل عام و بصرف النظر عن وضع هذه الأسره المادي و الذي من الممكن ان يكون جيدا

اليس من الممكن ان تنتج لنا اسره كهذه بنت متربيه أم هذا احتمال ضعيف؟

و هل ترضى تجوزها ابنك مثلا؟

برضه ماينفعش نخلط الملوحية بالكرواسون ، الاثنين طعمهم حايضيع.

احتمالات ان البنت تكون متربية دى تعتمد على هل ياترى القهوجى او المكوجى والشغالة متربيين وعرفوا يربوا بنتهم ام لا ، فليس كل قهوجى صايع وليست كل شغالة اخلاقها مش ولابد.

القهوجى والشغالة يكسبون من كدهم وتعبهم واشغالهم هى من الوظائف او الاعمال الشريفة والتى تعتبر افضل الف مرة من التسول او مد اليد.

ربما تقصد ابناء الشوارع الذين لايعرف لهم اب او ام ، او معروف ابائهم وامهاتهم ولكنهم متربيين فى الشارع وبالطبع هؤلاء فئة لايمكن القياس على سلوكياتها.

أما فى موضوع الزواج فالامر مختلف.

الزواج ليس شاب وشابة والسلام ، ولكنه نسب وعائلات ، ومين حايبقى عم الاولاد ومين خالهم ومين حايكونوا نسايبك.

اعتقد ان كونى احترم واقدر مكوجى او سمكرى او قهوجى لايعنى بالضرورة ان اقبل ان ازوج بنتى او ابنى له او لاولاده.

--

{وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ لَا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ قَالُوا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ}(11){اَلَا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَلَكِنْ لَا يَشْعُرُونَ}(12)وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ آمِنُوا كَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُوا أَنُؤْمِنُ كَمَا آمَنَ السُّفَهَاءُ أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ وَلَكِنْ لَا يَعْلَمُونَ}(11)

new-egypt.gif

ذو العقل يشقى في النعيم بعقله *** وأخو الجهالة في الشقاوة ينعم
***************
مشكلة العالم هي أن الحمقى والمتعصبين هم الأشد ثقة بأنفسهم ، والأكثر حكمة تملؤهم الشكوك (برتراند راسل)
***************
A nation that keeps one eye on the past is wise!A
A nation that keeps two eyes on the past is blind!A

***************

رابط القرآن كاملا بتلاوة الشيخ مصطفى إسماعيل برابط ثابت مع رابط للقراءة
***************
رابط
القرآن كاملا ترتيل وتجويد برابط ثابت مع رابط للقراءة
***************
رابط سلسلة كتب عالم المعرفة

رابط هذا التعليق
شارك

  • بعد 2 أسابيع...

بصراحة موضوع الادب ده انا شايف انه نسبي و موجود في كل فئات الشعب

يعني الفقير لو عاوز يرضي غريزته هيعاكس وحده في الشارع و اخره يلمسها

و لو اتمسك شوفوا هيحصله ايه :h!!!h:

لكن ابن الزوات الي معاه عربية هايحاول بشتي الطرق مع البنت و قدامه مليون طريقة عشان يتعامل مع الموقف

و لو شتمته ممكن يطلع مسدس و يضربها و لو لمت عليه الناس هيقول دي مجنونه ,معقوله؟؟انا فلان ابن حولان ابص لوحده بيئه زي دي؟؟؟؟

و لو ندهت العسكري طبعا طبعا و طبعا كمان مرة هتطلع هي الي غلطانه

حضرتكم الانحلال الاخلاقي موجود في كل فئات الشعب

بس احنا لنا الظاهر (interface)

مثال بسيط :

اتنين فقرا بيشربوا مخدرات و في نفس الوقت في اتنين ولاد عز بيشربوا مخدرات في الحي الراقي الناحية التانية

طبعا الفقرا هيتمسكو عشان في الشارع

لكن ولاد العز محدش حيشفهم عشان دول في شقة واحد فيهم

و حته لو في الشارع و البوليس مسكهم ,الموضوع حيخلص بتليفون زوغنن :h!!!h:

اما بالنسبه للالفاظ البزيئه فحدث ولا حرج

و متقنعنيش يعني ان ولد صبي ميكنانيكي طالع عين الي جبوه هيسمع سيلين ديون

او هيتكلم برقة مع الناس و هيبقي جنتل

استحاله يحصل ده لو عرفتوا ازاي الاسطة بتاعه بيعامله او الزباين بتتكلم معاه ازاي

المنطقي انه يبقي جنتل مان و لو خبط في حد يقولو اووه ام سو سوري؟

طب هات الولد ده كده!!,و علمه و اهتم بيه و اديله مصروف كويس و مشيه في شوارع نضيفة و شوفه بعد كده

و اكيد ابوه راجل غلبان مش فاضيله عشان يعلمه الصح من الغلط

و قالك انزلو الشارع هو اللي يربيه

كل الي احنا شايفينه ده طبيعي جدا و منطقي

رابط هذا التعليق
شارك

انا شايف ان الانسان اللي عايز يغير من نفسه حيغير من نفسه

محمد عبد الوهاب مولود في باب الشعريه

و في احدى حاراتها كمان

و مع ذلك اصبح مطرب الملوك و الامراء

و بالتأكيد مكانش بيتخاطب مع الملوك و الامراء بنفس لغة خطابه في باب الشعريه

لكنه أراد التغيير و تغير

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق
شارك

انا شايف ان الانسان اللي عايز يغير من نفسه حيغير من نفسه

محمد عبد الوهاب مولود في باب الشعريه

و في احدى حاراتها كمان

و مع ذلك اصبح مطرب الملوك و الامراء

و بالتأكيد مكانش بيتخاطب مع الملوك و الامراء بنفس لغة خطابه في باب الشعريه

لكنه أراد التغيير و تغير

هو حضرتك مش غير نفسه بالمعني الكامل

بس هو كان عنده موهبه و تعب عشان يوصل

و عشان يوصل و يظهر قدام الناس مكنش ينفع يتعامل معاهم بطريقة باب الشعرية

و الناس الي حوليه علموه

كمان ايام عبد الوهاب مكنش في انحدار اخلاقي بالصوره الي شايفنها اليومين دول

و كان في ادب في التعامل بين كل فئات عشان مكانش فيه الفجوة الطبقية الموجوده حاليا

و كان لسه الذوق العام مرتفع نسبيا

لكن انا مع حضرتك ان الانسان اللي عايز يغير من نفسه حيغير من نفسه

لكن لو جت الفرصة المناسبه :h!!!h:

رابط هذا التعليق
شارك

فى فرق بين المستوى الثقافى للفرد ومستواه الأجتماعى والأخلاقى بمعنى فى دكاترة كتير ومهندسين وناس ذو مراكز مرموقة فى المجتمع بس مولودين فى مناطق شعبية وحوارى وعايشين فيها لحد دلوقتى فمستواه الثقافى والتعليمى مرموق بس الأخلاقى ممكن يبقى انسان محترم جدا بس اكيد عنده قاموس من الشتائم الشعبية المحفورة فى ذاكرته اكيد هيستعملها عند اللزوم هو طبعا حاليا فى مجتمعنا الشتائم فى لسان الكل بس فى المناطق الشعبية نسبتها اكبر اما بالنسبة للناس التى تعمل بمهن متواضعة او كما نطلق عليهم حرفيين فدول صعب قوى تلاقى حد محترم فيهم وانا فى عملى باختلط ببعض العمال والحرفيين الناس دى بتهزر مع بعض بالشتيمة ومش اى شتيمة دى شتيمة بالأب والأم وعادى جد بالنسبالهم وعلى فكرة بعضهم ممكن ربنا يفتح عليه ويبقى معاه فلوس ويسكن فى منطقة راقية بس أكيد مش هيتغير كتير لان اصله هيفضل مسيطر عليه

تم تعديل بواسطة sohagy
رابط هذا التعليق
شارك

اظن ان هناك فارق كبير بين المستوى الاجتماعي و الادب و الاخلاق فالمستوى لااجتماعي ليست بالضرورة دليل على الادب و الاخلاق سلبا او ايجابا

كل ما كان المستوى الاجتماعي افضل كل ما كان اسهل في التعامل

رابط هذا التعليق
شارك

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

    • لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
×
×
  • أضف...