اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

حدّ أكل في موائد الرحمن قبل كده (جاوب بصراحة)

سهل جدا

Recommended Posts

موائد الرحمن ليست موائد استضافه و غالبا ما تكون من مائد الصدقات او الزكاة و ليست هدايا

فاذا كانت من اموال الزكاة فلا ينبغي لأحد ممن لا تنطبق عليهم شروط اخذ الزكاة من التناول عليها

اما اذا كانت صدقة فقد يجوز لغير الفقير ممن لا تحرم عليه الصدقة تحرم الصدقة على من ينتمون لنسل اهل البيت) فحكمها طالما لم تعرف كزكاة امر مباح في الغالب

وهناك وضع البلد التي فيه مائدة الافطار هل حصل كل المستحقين فيه على الافطار ام لا وهل صاحب المائدة حدد اهلها ام لا فإذا كانت مشاع فلا بأس او لعابر سبيل فلا بأس اما اذا كانت مخصصة للفقراء فهي للفقراء فقط سواء كانت من اموال صدقة ام هدية

وان كنت انتقد مثل هذه المائد فالأولى اعطاء الطعام للفقراء في بيوتهم ليأكلوا بحريتهم وبكرامة

سواء كان الأكل مطهو او غير مطهو

:ninja: :ninja: clp:: clp:: اناا فعلا مع راْي الزميل(زعلان) طالما الواحد قادر يبقى يروح اقرب مطعم ليه لاْن غالبا ناس كتير بتعمل موائد الرحمن من فلوس الزكاه .ودي اللي يستحقها الفقراء بس

لكن

لو في حد واقف يوزع تمر وميه فكده ماعنديش مانع لاْنها غالبا بتبقى صدقه علشان اللي بيوزع التمر والميع بيبقى عايز ياْخد ثواب افطار صائم

رابط هذا التعليق

خدني جنبك يا سهل يا خويا ،،،، العبد لله قديم في المهنة (الأكل في موائد الرحمن)

شوف يا سيدي الموضوع بدأ معايا من وانا في ثانوي .. والموضوع كان اجباري ومفيش قدامي الاختيار ... إزاي؟!

كنت متعود مع مجموعة من زمايلي وناس اكبر مني واصغر مني إننا نتجمع بعد صلاة الفجر لقراءة القرآن وآذكار الصباح لحد الشروق وما بين العصر والمغرب يعني أقرب إلى المغرب من العصر نتجمع ثانيا ونقرأ القرآن وآذكار المساء لحد ما نصلي المغرب وطبعا في الحالة دي بنفطر على تمر ومايه ولو فيه مائدة رحمن ما حدش حيسيبك غصب عنك حتفطر وياهم .. وكبر معايا الموضوع لحد ان الاهل بدأوا يشتكوا من الموضوع ده وشوية شوية كنت افطر في المسجد وشوية افطر مع الأهل وبعد كده الموضوع كبر معايا لحد ما دخلت الجامعة وبئيت اشارك في التجهيز والتقديم وابئا فرحان فرح كبير جدا وانا بقدم الأكل وبساعد في حاجه زي كده .. وبئت عندي الحكاية دي زي الإدمان اللي بدأت أتعالج منه (وياريتني ما اتعالجت منه) لما اتنقلنا احنا والاسرة للمدينة وبعد كده بطلته خالص لما سافرت الكويت ..

رجع لي الحنين من تاني وانا هنا في الكويت وقولت اروح على مائدة رحمن .. ورحت مرة واحده بس بصراحة هي مرة وما عدتش رحت تاني وحتى لما رحت ما فطرتش ويادوب كسرت صيامي بتمرة وقمت طالع من المسجد على اقرب مطعم ...

علشان الاختلاف كان كبير قوي بين اللي كان في مصر وبين اللي في الكويت ...

وللحديث بقية علشان الوقتي الدوام انتهى ولازم امشي

تحياتي

رابط هذا التعليق

إممممم

أنا شايف إن أكثر الناس اللي دخلت تعلّق على الموضوع ما اعترفتش إن كانت أكلت في هذه الموائد أم لا..

ماشي خلّيكو فاكرينها :ninja:

بس للتوضيح:

1-العلماء أفتوا بعدم جواز دفع أموال الزكاة لهذه الموائد.. لأنها ليست للفقراء فقط، ويجوز لجميع الناس الأكل منها..

لأن إطعام الطعام واجتماع الناس على الإفطار ممّا يزيد الألفة بين المسلمين.. وهذا مقصد شرعي جميل..

كما ذكر لنا الأخ زعلان عن كندا

والأخ الفاضل بندق عن كوالالمبور

والأخ ماندو عن السعودية..

2-لو كان الطعام على مائدة الإفطار قليلاً ولا يكفي إلا لعدد قليل, فبالطبع الفقير هنا أولى بهذا الطعام.. والأفضل للغني أن يتركه.. إلا إذا كان هناك مقصد آخر، كأن يكون رجلاً ذا منصب ووجاهة ويريد رفع الحرج عن الفقراء بجلوسه معهم..

نقطة أخيرة هااااامة:

من يفطر في المطاعم الغالية ويمتنع تماماً من الأكل على هذه الموائد (مع كثرة الأكل فيها وجودته وتنوّعه)

فأخشى عليه أن يكون عنده كبر والعياذ بالله (لا أجزم بذلك ولكنه احتمال وارد)

كما أنه بذلك يكون مشاركاً في التبذير ورفض النعمة, خصوصاً إذا كان الطعام كثيراً .. ويُرمى منه بعد الإفطار..

وأعرف بعض الصالحين من الأغنياء جداً في السعودية.. يجلس أحدهم على هذه الموائد مرّة أو مرّتين كل شهر من باب أن يعوّد نفسه على التواضع.. مع العلم إن يتبرع بأموال كثيرة لهذه الموائد ..

يعني جلوسه مش طفاسة زي ما بعض إخواننا قالوا..

بل قد يؤجر عليه أجراً عظيماً..

بقولكوا إيه ..

فيه مائدة إفطار جنبي هنا.. فيها أكل خمس نجوم... وكثير جداً...

بشاور عقلي.. إيه رأيكم :ninja:

تم تعديل بواسطة سهل جدا

ومــَنْ أَحْســــَنُ مِــنَ اللـَّـــــــهِ حُـكْــــمًا لِقـــــَوْمٍ يُوقِـنــــــــــُونَ

صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق

ايوه ياعم سهل انت فين بالظبط فى المملكه يعنى جده ولا الرياض ؟؟

يعنى عاوزين ناخد شوية خبره

لما الدنيا تقسى عليك اوعى تخاف منها وتكش تربس عترس فيها ياولدى هى كده متجش غير وش

دوس فيها وجمد قلبك بس اياك على ضعيف تفش توصل فيها لاعلى مناصب بس اياك فى يوم تغش

رابط هذا التعليق

والله ياعم سهل أنا عمرى مادخلت موائد الرحمن ...وبعد الفضايح اللى سمعتها من الأخوة والأخوات .. مش ممكن أفكر أروح ... حتى ولو كنت هموت من الجوع ....

وبعدين ياباشا حد يقدر يسيب مراته وعياله ويروح يفطر فى موائد الرحمن ....

رابط هذا التعليق

وبعض الناس يفضّل الأكل في أفضل المطاعم ويدفع أموال طائلة.. بالرغم من وجود موائد إفطار بجانبه يُرمَى فيها الأكل لقلّة الجالسين عليها..

:blink: :sad:

:roseop:

تفاءلوا بالخير تجدوه

بعضا مني هنا .. فاحفظوه

رابط هذا التعليق

أنا مشكلتي يا عم سهل أن نفسي وحشه ومعرفش آكل كده أى أكل وعلشان كده مقدرش آكل عند أي حد بسهوله ولما كنت في مصر كنت أروح أصلي المغرب أنا وأبويا في المسجد كانوا بيقفلوا الباب بعد الصلاه علشان محدش يخرج من المسجد والناس تقعد تفطر فى مائده الرحمن مكنتش أرضى أقعد لا أنا ولا أبويا علشان أبويا برضه زي حلاتي بس هو أصعب شويه لأنه مبيحبش اللبن ومشتقاته ولا السمن البلدي وكان ميرضاش ياكل .

وفين وفين لما أقدر آكل عند أي حد أو آكل في مطعم . يعني مش أى مطعم أعرف آكل فيه وزميلي في السكن الوقتى هنا في جده ماشاء الله ماشي بمبدأ

النفس الحلوه لها الجنه :unsure:

ومقضيها ياعم سهل زيك بالضبط ومش بس رمضان لأ وفي الأفراح كمان يعني لو لقى أي فرح فى الشارع ألاقيه يجي يلبس الجلابيه البيضه ويروح على طول عالفرح علشان ياكل وطبعا لا يعرف حد هناك ولا حد عزمه أصلا smk:

لأ وصاحب مزاج في موائد الرحمن يعني لو معجبتوش اللحمه فى المائده اللى فى منطقه ما تاني يوم يغير يشوف مكان تاني أحسن.

إمبارح بقوله أيه يا معلم هتقضيه موائد برضه قالي لألألألألأ أنا هغير الجامع اللي جنبنا ده لحمتهم مش أد كده . !!!

أنا لقيت مائده تمام وقعد يتغزل في مساحتها وشكلها وكده .يعني راجل موائدجي قديم وصاحب مزاج .

واللي ضحكني أنه كان قبلها بيومين كنا بنتفرج على التليفزيون ولقينا أحد المشايخ المقرئيين ولقيته بيقولى دول رجالة الفته بيحبوا الفته أوي , مسكته إمبارح قلتله هما دول بتوع الفته برضه ولا أنت اللي معلم الفته .

وعمال يلعب في دماغي بمفك ياابنى تعالي يا ابني تعالي ولا حياة لمن تنادي .

بس شكلي هسلم وآخد برأيك يا عم سهل بس تستنضف لنا مائده كده على زوقك وتقولنا عليها يا عم سهل وطبعا إحنا من سكان جده غير وهنيالك يا فاعل الخير. :blink:

مستني توجيهاتك . :closedeyes:

سلام

قولوا لا إله إلا الله تفلحوا

إِنَّ اللَّهَ وَمَلَائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ يَا أَيّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِيمًا

إضغط هنا لقراءة القرآن الكريم من المصحف الشريف

إضغط هنا لزيارة موقع رسول الله

إضغط هنا لعرض البث المباشر من المسجد الحرام

تردد قناة الرحمه الجديد على النايل سات التردد 10873 معدل الترميز 27500 رأسي 3\4

تردد قناة الرحمه الجديد على العرب سات التردد 12149 معدل الترميز 27500 أفقي 3\4

رابط هذا التعليق

يا سلام يا أخ عاشق الترحال..

عجبني أوي صاحبك الموائدجي ده.. :hysterical:

راجل مقضيها صحّ...

بس اوعى تروح معاه.. لأنه ممكن يحسبها عليك عزومة..

ويفضل ماسكها عليك زلة.. يفضل يقولك: فاكر لما عزمتك في اليوم الفلاني ... :hysterical:

طيب انت اقترحت اقتراح كويّس..

لما قلت: اللي يعرف مائدة بنت حلال يدلّنا عليها..

دعنا نعلن عن ذلك في هذا التوبيك مجّاناً..

يا جماعة اللي يعرف مائدة محترمة ..فيها أكل نظيف .. يعلن عنها هنا.. عشان إخوانه العزّابية يستفيدوا منها..

بس يحط معلومات كاملة , ويملأ الاستمارة ديه:

اسم المائدة:

البلد:

المحافظة:

العنوان:

التليفون:

خدمة الدليفري وتوصيل الطلبات للمنازل:

((دليفري موائد الرحمن.. توصيل الطلبات للمنازل... اتصل.. نصل إليك أينما كنت.. :blush2: ))

ومــَنْ أَحْســــَنُ مِــنَ اللـَّـــــــهِ حُـكْــــمًا لِقـــــَوْمٍ يُوقِـنــــــــــُونَ

صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق

طبعا اكلت في مكة و المدينة

وفي مصر اكلت على الارض مره وانا ف الطريق الزراعي

في قرية ارياف مش فاكر اسمها

الناس حلفوا الف يمين لازم ننزل نفطر

وفعلا اكلت وكسرت صيامي وكملت رحلتي

شعور جميل لما اشوف شباب واقف على الطريق بيفرق تمر او عصير لمن ادركه آذان المغرب وهو في طريقه للبيت

زي حالاتي

ربنا يبارك في امة محمد

فعل الخيرات والتراحم هو العمود الفقري لهذه الامة الخاتمة

رابط هذا التعليق

يا سلام يا أخ عاشق الترحال..

عجبني أوي صاحبك الموائدجي ده.. :hysterical:

راجل مقضيها صحّ...

بس اوعى تروح معاه.. لأنه ممكن يحسبها عليك عزومة..

ويفضل ماسكها عليك زلة.. يفضل يقولك: فاكر لما عزمتك في اليوم الفلاني ... :hysterical:

طيب انت اقترحت اقتراح كويّس..

لما قلت: اللي يعرف مائدة بنت حلال يدلّنا عليها..

دعنا نعلن عن ذلك في هذا التوبيك مجّاناً..

يا جماعة اللي يعرف مائدة محترمة ..فيها أكل نظيف .. يعلن عنها هنا.. عشان إخوانه العزّابية يستفيدوا منها..

بس يحط معلومات كاملة , ويملأ الاستمارة ديه:

اسم المائدة:

البلد:

المحافظة:

العنوان:

التليفون:

خدمة الدليفري وتوصيل الطلبات للمنازل:

((دليفري موائد الرحمن.. توصيل الطلبات للمنازل... اتصل.. نصل إليك أينما كنت.. :blush2: ))

ربنا يحظك يا عم سهل

ابقى ادعيلنا معاك

تفاءلوا بالخير تجدوه

بعضا مني هنا .. فاحفظوه

رابط هذا التعليق

سيبك يا عم سهل ما فيش احسن من انك تاخد اولادك وتاخد فطارك معاك وتروح تفطر علي البحر والجو جميل

فكرت اعمل كده بس لقيت الستات كلها بالبكيني ع البحر :hysterical:

و فطار مع البكيني مش راكبه

فتراجعت عن القرار :hysterical:

واللهي يازهيري ياخويا اسكندريه في السنين اللي فاتت بتبقي فاضيه من المصيفيين لان رمضان السنين اللي فاتت كان بيجي بعد نهايه الصيف وطبعا ما قولكش انت لواحدك علي البحر مع اولادك ومافيش حد بيدايئك يعني مع نفسك خالص لكن السنه دي باين ان المصيف لسه ماخلصش وباين اني مش هاعملها السنادي

سهل جدا عمل موضوع وكان عايز يوقع الناس ام وقع هو وعمال يعترف كل مره يدينا اعتراف جديد وبصراحه وضح لنا انو بيتعامل مع موائد الرحمن بحرفيه شديده

ادينا بنتعلم منو

(.....إِنْ أُرِيدُ إِلاَّ الإِصْلاَحَ مَا اسْتَطَعْتُ وَمَا تَوْفِيقِي إِلاَّ بِاللّهِ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَإِلَيْهِ أُنِيبُ) (هود : 88 )

رابط هذا التعليق

سهل جدا عمل موضوع وكان عايز يوقع الناس ام وقع هو وعمال يعترف كل مره يدينا اعتراف جديد وبصراحه وضح لنا انو بيتعامل مع موائد الرحمن بحرفيه شديده

ادينا بنتعلم منو

:hysterical:

ماشي يا عم إسلام.. حلوة منك على أدّ سنك :hysterical:

بس عموماً أنا لما أعتقد إن في تصرف صح، بعمله بدون خجل وما بيهمّنيش كلام الناس..

وبصراحة أنا أكلت على موائد الإفطار ديه في أول سنة جيت فيها السعودية بس..

لأن كان الأكل كثير جداً وبيترمي فعلاً.. وكان مستواي المادّي ساعتها تعبان بصراحة..

فكان من السّفه إني أترك الأكل ده يترمي.. وخصوصاً إنه كان أكل على مستوى عالي وبييجي من أنظف مطاعم..

وبالرغم من إني وضعي المادي حالياً أفضل بكثير ولله الحمد.. إلا إني ما عنديش مانع آكل على أي مائدة ..

بس بشرطين:

إنه يكون أكل صحّي وآمن.. وإنه يكون كمية الأكل أكثر من عدد الحاضرين.. بحيث ما أخدش حق فقير..

صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق

القادر يا محمد لو راح كوالالمبور حيركب تاكسي و يقوله وديني مطعم و ياكل

مفيش اعذار :sad:

هههههههههههههههههههههههههههههههه

كنت داخل أقول .. انه أكلت على موائد الرحمن فى كوالالمبور .. بس هى مش نفس النظام زى مصر

هى أكل يقدم فى المسجد .. تاكل بس مش بتشبع (لكنه أكل مش مجرد تمر وماء) .. ويأكل فيها الوزير والغفير وعدم أكلك معناه لا تذهب للمسجد مع الصلاة انتظر لحد ما يرفعو الأكل .. لكن اذا ذهبت لابد أن تأكل والا كنت متعالى ومتكبر .. مع العلم انه الشعب الماليزيى يأكل نفس الأكل وبنفس الطريقة من اول الملك لحد المجاريرجى

خانك المكان يا اكسلانس ..

فى مصر .. تعودنا (عائليا) ان نقيم فطور جماعى يوم أو يومين أو أى عدد من الأيام على حسب .. والجميع مدعو له ولأنه البيت لا يتسع لعدد يصل الى 400 شخص أحيانا .. فساحة المسجد هى المحيط .. ويحضره الغنى قبل الفقير بدون اى حرج ولا كسوف .. ولا أى حسابات

ولو فعلها غيرنا سوف نذهب ..

مش بيقول المثل السورى انت كريم واحنا نستاهل

وكان والدى رحمه الله يقف فى الشارع قبل الفطور بدقائق (التى لن تسمح لصاحبها ببلوغ بيته قبل الفطور) .. وأى مار يعرفه او لا يعرفه (وقد كان يعرف الجميع) لا محالة هو ضيف على الفطور .. طوال شهر رمضان وطوال ما عرفته

يابني الفقير اولى بأي لقمه يبلعها القادر

ماتقاوحش بقى wst::

صدقنى انت غلطان .. وعلى فكرة بالنسبة لنا الأكل لا يؤكل كفاية انك تعرف انه كان سمك مجفف

بس لابد من مشاركة الناس أكلهم لأنه بيخلق الألفة والمودة .. بعدها ابقو روح على شيراتون عشان فى رمضان بيجيبو شيف مصرى مخصوص وبلاش غلو لا مؤاخذة وكل مع الناس ..

موائد الرحمن ليست موائد استضافه و غالبا ما تكون من مائد الصدقات او الزكاة و ليست هدايا

فاذا كانت من اموال الزكاة فلا ينبغي لأحد ممن لا تنطبق عليهم شروط اخذ الزكاة من التناول عليها

اما اذا كانت صدقة فقد يجوز لغير الفقير ممن لا تحرم عليه الصدقة تحرم الصدقة على من ينتمون لنسل اهل البيت) فحكمها طالما لم تعرف كزكاة امر مباح في الغالب

وهناك وضع البلد التي فيه مائدة الافطار هل حصل كل المستحقين فيه على الافطار ام لا وهل صاحب المائدة حدد اهلها ام لا فإذا كانت مشاع فلا بأس او لعابر سبيل فلا بأس اما اذا كانت مخصصة للفقراء فهي للفقراء فقط سواء كانت من اموال صدقة ام هدية

وان كنت انتقد مثل هذه المائد فالأولى اعطاء الطعام للفقراء في بيوتهم ليأكلوا بحريتهم وبكرامة

سواء كان الأكل مطهو او غير مطهو

wst:: :) :P :P اناا فعلا مع راْي الزميل(زعلان) طالما الواحد قادر يبقى يروح اقرب مطعم ليه لاْن غالبا ناس كتير بتعمل موائد الرحمن من فلوس الزكاه .ودي اللي يستحقها الفقراء بس

لكن

لو في حد واقف يوزع تمر وميه فكده ماعنديش مانع لاْنها غالبا بتبقى صدقه علشان اللي بيوزع التمر والميع بيبقى عايز ياْخد ثواب افطار صائم

لابد نفرق بين موائد الرحمن المعمولة للفشخرة والمنظرة وبين الأكل الذى يقدم فى رمضان تكافلا وتلاطفا وتعاونا .. تخيلى حضرتك واحد فقير نفسه عزيزة شايف كل الناس على الفطور معدمين هيكون شعوره ايه .. ولا معاه كل فئات المجتمع .. هيكون ساعتها نفسة مرتاحة قد ايه؟

وَعَنْ أَبِي مَالِكٍ الأَشْعَريِّ رَضِيَ اللهُ عَنْهُ عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ : « إِنَّ في الْجَنَّةِ غُرَفَا يُرَى ظَاهِرُهَا مِنْ بَاطِنِهَا ، وَبَاطِنُهَا مِنْ ظَاهِرِهَا أَعَدَّهَا اللهُ لِمَنْ أَطْعَمَ الطَّعَامَ ، وَأَفْشَى السَّلامَ وَصَلَّى بِاللَّيْلِ وَالنَّاسُ نِيَامٌ » .

اطعام الطعام هنا ليس محدد بالفقراء والمعوزين والمحتاجين .. واجابة الدعوة للوليمة (اذا اعتبرنا حتى موائد الرحمن ولائم ) مسألة واجبة على المسلم

حبيبتى كالشمس لا نظر ولا اقتراب ولا استغناء

فالكل موت محقق

أنا الذى نظر الأعمى إلى أدبى وأسمعت كلماتى من به صمم

رابط هذا التعليق

ادينا بنتعلم منو

:sad:

ماشي يا عم إسلام.. حلوة منك على أدّ سنك wst::

بس عموماً أنا لما أعتقد إن في تصرف صح، بعمله بدون خجل وما بيهمّنيش كلام الناس..

وبصراحة أنا أكلت على موائد الإفطار ديه في أول سنة جيت فيها السعودية بس..

لأن كان الأكل كثير جداً وبيترمي فعلاً.. وكان مستواي المادّي ساعتها تعبان بصراحة..

فكان من السّفه إني أترك الأكل ده يترمي.. وخصوصاً إنه كان أكل على مستوى عالي وبييجي من أنظف مطاعم..

وبالرغم من إني وضعي المادي حالياً أفضل بكثير ولله الحمد.. إلا إني ما عنديش مانع آكل على أي مائدة ..

بس بشرطين:

إنه يكون أكل صحّي وآمن.. وإنه يكون كمية الأكل أكثر من عدد الحاضرين.. بحيث ما أخدش حق فقير..

فى جدة كنت أقيم مقابل المسجد مباشرة .. وحينما كنت أكون لوحدى كانت ادارة المسجد تتهمنى بالغلو لأنى أرفض آكل معهم ... وأنا لم أرفض رفضا للأكل على موائد الرحمن او مع الفقراء .. انما لأنه فى رمضان استثمر الصيام لتخفيض وزنى .. وكانو أحيانا يصرون على ارسال وجبة لى قبل الفطور .. فلابد من قبولة والا كان شئ ليس من اللياقة نهائيا ..

فى المقابل كنا نتشارك انا وعدة أصدقاء .. الفرن عندى يمكن طبخ 30 دجاجة مرة واحدة .. كنا نفعلها كم يوم فى رمضان .. وقدر كبير من الأرز ونعمل وجبات توزع على أماكن تجمع مثل فى الميناء وفى ساحات انتظار السفر او أماكن تجمع المتخلفين من العمرة وغيره

حبيبتى كالشمس لا نظر ولا اقتراب ولا استغناء

فالكل موت محقق

أنا الذى نظر الأعمى إلى أدبى وأسمعت كلماتى من به صمم

رابط هذا التعليق

موائد الرحمان مش موائد صدقـه او للفقراء والمحتاجين هذا الكلام غير صحيح,

قال رسول الله صلي الله عليه وسلم

من فطر صائما فله مثل اجره من غير ان ينقص من اجره شيئا الحديث***

هي عمل ديني تطوعي . مثل الموائد الرمضانيه الخاصه لو عملت عزومه في البيت واجتمعت اسرتك وقرايبك. عندك في البيت دي بردو

مائده رحانيـه . وربنا بيثيبك علي ما قمت به . من اجتماع الاسره وتفطيرهم .

ولكن نقول نترك مجال للناس المحتاجين . ولكن اذا في المكان فسـحه . وحضروك لن يضايق المحتاجين . فلا باسم من مشاركتهم بل انه شي جميل جدا تلمس والجلوس يجانب ااخواننا المحتاجين . فهو مظهر ايماني رمضاني

رابط هذا التعليق

انضم إلى المناقشة

You are posting as a guest. إذا كان لديك حساب, سجل دخولك الآن لتقوم بالمشاركة من خلال حسابك.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

زائر
أضف رد على هذا الموضوع...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   تمت استعادة المحتوى السابق الخاص بك.   مسح المحرر

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...