اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

حملات للقبض على المجاهرين بالإفطار في شوارع أسوان


حسام يوسف

Recommended Posts

(doha @ Sep 4 2009, 02:26 AM)
(doha @ Sep 4 2009, 12:53 AM)

معليش يااستاذ وايت هيرت ياريت تعيد صياغة ردك الاخير بحيث يكون اكثر وضوحا انا مفهمتش المقصود منه .. ياريت تكلمني مباشره كده عشان افهم المقصود أو بعباره ادق عشان افهم ايه علاقة ماكتبته انا .. بما كتبته انت ..

تحياتي

أنتِ طالعتي مواضيع متعددة فى الفترة الأخيرة .... خرجتِ منها بنتيجة مفادها ان "الدين أصبح حيطة مايلة" يسخر ويستهزأ منه البعض ... (ولو انى ثقتي كاملة فى إدارة المكان بحزمها منذ بداية نشأتها و حتى هذه اللحظة تجاة مثل هذا الأمر) وأنا فى عبارتك تلك تحديدا لم أرى الا هجومك على هؤلاء البعض الذين تعنيهم بإستخدام سلاح الدين ذاته:

.. هل الناس دي مسلمه فعلا ؟ معقوله يكونوا من الجهل لدرجه مش حاسين هم بيقولوا ايه ولا بيكتبوا ايه ؟

فها أنتِ قد إتهمتِ من هم فى واقع الأمر مجرد مخالفين لكِ فى الرأى (وليس معتدين على الدين نفسه لثقتي فى إدارة المكان كما سبق و أشرت لكِ) بأن شككتِ فى إسلامهم .... وكذلك إتهمتيهم بالجهل ولو على هيئة تساؤل ... إذن فتوقعي "رد فعل" مطابق او مشابه .... أى تطويع الدين و إستخدامه فى التبارز و التنافس و المزايدة و التعالي، و بالطبع انتِ لن تسكتي .. وهلم جرا ...

هذا هو ما عنيته بعدم إحترام الدين من قبل من قرر أن يطوعه ويستخدمه فى مثل هكذا أمور .. لم أقصد إلا الإستعانة بعبارتك تلك ... وإستخدامها كمثال عام بسيط ليس أكثر لطرح وجهة نظري ..... إذن فلا داعي للغضب أو الشعور بالتصيد أو الملاحقة أوما شابة ......

تحياتي.

لا يااخي الكريم اسمح لي .. مغالطة كبيرة اوي لما تفترض ان كلامي يعني اتهام غيري بالجهل عشان مختلفة معاه ..

اعتقد واضح جدا اني لم اعني انهم جهلة عشان مش مسلمين وانما عنيت ان تصرفاتهم تلك الي بتتعمد اذية المسلمين حاجه من اثنين .. اما انهم مش مسلمين زينا والا كانوا انأذوا معانا أو انهم جاهلين بنتيجة مايفعلوه ومش مقدرين العواقب ..

ابسط مثال على كده هو واقع ملموس هنا في المنتدى لما يعلق شخص ما على اي وضع خاطيء بعبارات من نوع ( اهو انتم كده يامصريين ) .. اول كلمه بترد عليه في الحال ( ليه هو البية مش مصري ولا ايه )

فاظن اول مايتبادر لذهن اي شخص عن واحد بيشتم ( عمال على بطال ) في الدين بل ويتعمد تحويل سير اي موضوع لصالح قضيه دينية ( متنازع عليها ) او محل خلاف لازم هيتبادر لذهنك احد امرين .. الشخص الي عمال يشتم ده او ( بينكش على شتيمة الدين بمنقاش ) ده مسلم ؟ واذا كان مسلم ازاي يرضى يتوجه الكلام للمسلمين بالشكل ده ( يعني مرتين اقرأ تعليق لاثنين من الافاضل يقولوا فيه المسلمون يقومون بكذا .. او هذا هو طبع المسلمين .. ) اظن من حقي اتسائل ساعتها لما انت بتتكلم عنهم بصيغه الغائب يبقى انت وضعك منهم ايه ؟؟

واذا فرضنا ان فلان ده مسلم ومش قصده شيء لما يتكلم عن دينه كده او يجيب له الكلام بالشكل ده .. هل هو فعلا مش واخد باله ايه اخرة كلامه ؟

يعني اقتبس جزء من كلام الفاضل سكوربيون :

لو اتهنت في ديني .... و سبت الدم يضرب في نافوخي و رديت الصاع صاعين للي غلط فيا ..... فانا كده اوتوماتيكي فصلت اللي حواليا لمجموعتين و ده جوا الطبيعة الأنسانية مهما كانت مثالية ... ثقافة القطيع .. او القبيلة .. كل مجموعة من غير ما تشعر حتناصر واحد منا ... مش حيظهر الخطأ الأصلي لواحد منا .... او الأعتقاد الغير صحيح .. او التفسير الغلط ... اللي حيخلص ان كل واحد من المجموعتين بقي في ساحة معركة .. بكل ما تحمل الكلمة دي من معاني .. ممكن يتم استخدام فيها كل الأسلحة .. و الضرب تحت الحزام ... و النهاية دايمآ حريقة يعلم ربنا حتنطفي ازاي في الآخر ...

ايه رأيك لما تسمع كلام زي ده ؟

اعتقد لما أشوف حد بيفكر بالطريقة دي وهي انه يحسب ايه آخرة تصرفاته وايه الي ممكن يعود على الجميع بكلامه ويفكر الف مرة قبل مايكتب كلمه ويرميها والله العالم بعدها ممكن حريقتها توصل لفين .. اي شخص بيفكر كده اعتقد ـ متفقين ـ تفكيره عين العقل وبعد النظر .. وبالمنطق فالي بيعمل العكس ويرميها ويجري وينكش الآخرين بالسخريه من دينهم ـ الي يفترض انه مشترك بينهم ـ اظن ده نقول عليه ايه ؟

انا مش عاوزه احط امثلة بعينها مقتبسه من ردود افاضل معانا هنا عشان مبقاش بظلم شخص معين لما اقول ان ده كلامه او اني اعني حد بشكل خاص .. الوضع عام و( الاشخاص ) كثر ..

لما تلاقي شخص أو اشخاص بيتعمدوا يثيروا المسائل الخلافية الي معروف سلفا وبشكل يكاد يقترب من اليقين انها هتقلب ( حرب ) ولا حريقة ومع ذلك لا يجدوا غضاضه من طرحها ..

ولما النار تمسك والمعركة تشتغل وتلاقي الي جاي يجري من بعيد وجايب معاه كومة حطب يحمي بيها الوطيس ده تقول عليه ايه ؟

ولما تلاقي المعتدلين عمالين يطفوا من يمين ومن شمال وتبدأ الفتنة تهدأ وتفاجأ بمن يحول مسار الموضوع مرة تانيه وعن عمد عشان تفضل جذوتها مشتعله ده ينقال عليه ايه ؟

بل ولما يتم تجاهل النار بأذاها وعماها للعيون وننشغل عنها بمواضيع تانيه لنفاجأ بان التانية دي تحولت أو كادت لحرب اخرى جديده والوجوه تقريبا نفس الوجوه والمنطق هو المنطق .. ولا جديد .. ولا استفاده . .ولا مكاسب لاي طرف ..

لما تكون انت ( كبني آدم ) مش هقول كمسلم متأذي من النار دي وتفاجأ بان الي عمال ينفخ فيها ( بني آدم زيك ) بذمتك مش هتستغرب ازاي كل الآدميين دول متاذيين والي عمال ينفخ فيها ده مستمر ؟ هو مش بني آدم زينا برضه ؟ أمال مش ماذي ليه ؟ امال بينكش على الحطب ليه ؟ ولا هو جلد غير ولحم غير ؟؟

والغريب تلاقيها خربانه من كل ناحية ومحتاجه مجهوداتهم دي في مية جبهة تانيه ومع ذلك متلاقيش النشاط غير بس في النفخ والنفخ فقط ..

اعتقد كلامي من بدايته واضح اني لم اعترض على خلافي مع الناس دي في المعتنق أو المعتقد ولكن اعتراضي ينصب على اصرارهم في انتقاء المواضيع الخلافية الي مش هتفتح غير باب نار على الكل الي يفترض انهم منهم .. طيب انفتح الباب وخضنا في الحوار نلتزم بأه باصوله وهي فكرة لفكرة ومنطق قصاد منطق .. لاه .. مدام المعركة اشتغلت يبقى كله يشد حزامه واضرب فين يوجعك .. فرصة بقى نلطش في المتدينين شويه .. نعيب على الاسلام شويه . بل حتى رسولنا الكريم اطهر الخلق اجمعين مفيش مانع ابدا نلقح عليه بالكلام من بعيد لبعيد ومش لازم نصرح واهو الحدق يفهم ..

على كل حال زي ماقلت في مداخلتي السابقة الامر لم يعد يهمني بالدرجة بعد ماقرأت مداخلة سكوربيون وعرفت ان كلنا في الهم شرق وان المسألة على مايبدوا ليست متعمده ولا تخرج عن كونها فراااااغ او ناس مش لاقيه موضوع ساخن تتكلم فيه فبتضطر تسخن الموجود واهو كله بثوابه ..

... أن واحدة من آساليب النُظم الديكتاتورية هى :

liberte_dexpression-28365515.jpg

وهى بكل أسف كانت ومازالت مٌنتشرة ومُستخدمة في بلدنا الحبيب وعلى كافة المستويات بلا إستثناء !

رابط هذا التعليق
شارك

  • الردود 199
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

(doha @ Sep 4 2009, 02:26 AM)

...

...

اعتقد كلامي من بدايته واضح اني لم اعترض على خلافي مع الناس دي في المعتنق أو المعتقد ولكن اعتراضي ينصب على اصرارهم في انتقاء المواضيع الخلافية الي مش هتفتح غير باب نار على الكل الي يفترض انهم منهم .. طيب انفتح الباب وخضنا في الحوار نلتزم بأه باصوله وهي فكرة لفكرة ومنطق قصاد منطق .. لاه .. مدام المعركة اشتغلت يبقى كله يشد حزامه واضرب فين يوجعك .. فرصة بقى نلطش في المتدينين شويه .. نعيب على الاسلام شويه . بل حتى رسولنا الكريم اطهر الخلق اجمعين مفيش مانع ابدا نلقح عليه بالكلام من بعيد لبعيد ومش لازم نصرح واهو الحدق يفهم ..

n2&(

معذرة .. للمرة الثالثة أكرر لكِ ثقتي التامة فى القائمين/المسئولين عن إدارة هذا المكان حيال هذا الأمر، وحزمهم حياله .. فلا تحاولي المزايدة حول هذا الأمر .. وتظهري وكأنكِ المدافعة عن الدين و المتدينين.

تستطيعين تكرار مثل هذا الإتهام مرات ومرات ... ولن تحصلي مني الا على ذات الشهادة. وإن حدث ووقع مثل ما تتحدثين عنه ولم يكن أحد من أفراد القائمين عن المكان موجود، فهناك آليات وخاصيات فعالة للغاية لتحريكهم هم .. وليس أنتِ .. أو البعض ... او الشلة ... الخ ..

على كل حال زي ماقلت في مداخلتي السابقة الامر لم يعد يهمني بالدرجة بعد ماقرأت مداخلة سكوربيون وعرفت ان كلنا في الهم شرق وان المسألة على مايبدوا ليست متعمده ولا تخرج عن كونها فراااااغ او ناس مش لاقيه موضوع ساخن تتكلم فيه فبتضطر تسخن الموجود واهو كله بثوابه ..

n2&(

دعكِ من العزيز سكوربيون أو غيره، فكل منا هنا فى هذا الصالون الثقافي بالغ + ناضج + مسئول ... يستطيع الأخذ و الرد ...

للمرة الثانية تتهمي زملاء لكِ بما ليس بهم من وجهة نظري، ووفق تحليلك وتصورك الشخصي ...

سبحان الله ... ما أشبه الأمس باليوم: إقحام الدين فى الحوار... العقائد ... العقائد

لطالما كان "الدين" هو أحد أهم أسباب التشاحن ليس فقط بين أصحاب المعتقدات المختلفة، بل بين أصحاب ذات المعتقد .. بل بين أصحاب ذات الطائفة!!!

إذا أردتي إقتراح متواضع مني ... فشاركي و تفاعلي مع اى موضوع و مع أى متحاور من دون محاولة القفز والجلوس على مقعد "الناصح" أو "المصلح" ... أو لعب دور "المعلم" و "الوصي" ... ومن ثم تبدأ عجلة التعالي و التشاحن و التنابز و الغمز واللمز فى الدوران!!! تمسكي بإراءك و وجهات نظرك ودافعي عنها كيفما شئتِ من دون "مصادرة" ذات الحق لمحاورك مهما كان وبأى شكل .... معذرة .. فهذا هو الشعور المتولد لدى بعد قرأة "فضفضتك" تلك هنا فى هذا الموضوع.

تحياتي.

... أن واحدة من آساليب النُظم الديكتاتورية هى :

liberte_dexpression-28365515.jpg

وهى بكل أسف كانت ومازالت مٌنتشرة ومُستخدمة في بلدنا الحبيب وعلى كافة المستويات بلا إستثناء !

رابط هذا التعليق
شارك

تملك الاخت الفاضلة ضحى حق الدفاع عن نفسها أو وجهة نظرها

لكن بس لو تكرمت زميلنا الفاضل وايت هارت أنا مش فاهم الحقيقة الربط أو العلاقة بين ما قالته الاخت ضحى فيما ورد فى اقتباسك من كلامها حين قالت :

(على كل حال زي ماقلت في مداخلتي السابقة الامر لم يعد يهمني بالدرجة بعد ماقرأت مداخلة سكوربيون وعرفت ان كلنا في الهم شرق وان المسألة على مايبدوا ليست متعمده ولا تخرج عن كونها فراااااغ او ناس مش لاقيه موضوع ساخن تتكلم فيه فبتضطر تسخن الموجود واهو كله بثوابه)

وبين كلماتك وردك عليها حين قلت:

(دعكِ من العزيز سكوربيون أو غيره، فكل منا هنا فى هذا الصالون الثقافي بالغ + ناضج + مسئول ... يستطيع الأخذ و الرد ...

للمرة الثانية تتهمي زملاء لكِ بما ليس بهم من وجهة نظري، ووفق تحليلك وتصورك الشخصي ...

سبحان الله ... ما أشبه الأمس باليوم: إقحام الدين فى الحوار... العقائد ... العقائد

لطالما كان "الدين" هو أحد أهم أسباب التشاحن ليس فقط بين أصحاب المعتقدات المختلفة، بل بين أصحاب ذات المعتقد .. بل بين أصحاب ذات الطائفة!!!

إذا أردتي إقتراح متواضع مني ... فشاركي و تفاعلي مع اى موضوع و مع أى متحاور من دون محاولة القفز والجلوس على مقعد "الناصح" أو "المصلح" ... أو لعب دور "المعلم" و "الوصي" ... ومن ثم تبدأ عجلة التعالي و التشاحن و التنابز و الغمز واللمز فى الدوران!!! تمسكي بإراءك و وجهات نظرك ودافعي عنها كيفما شئتِ من دون "مصادرة" ذات الحق لمحاورك مهما كان وبأى شكل .... معذرة .. فهذا هو الشعور المتولد لدى بعد قرأة "فضفضتك" تلك هنا فى هذا الموضوع)

ممكن أفهم العلاقة من حضرتك لو تكرمت سيدي الفاضل؟

... أن واحدة من آساليب النُظم الديكتاتورية هى :

liberte_dexpression-28365515.jpg

وهى بكل أسف كانت ومازالت مٌنتشرة ومُستخدمة في بلدنا الحبيب وعلى كافة المستويات بلا إستثناء !

رابط هذا التعليق
شارك

(doha @ Sep 4 2009, 03:23 AM)
(White heart @ Sep 4 2009, 04:14 AM)
(doha @ Sep 4 2009, 02:26 AM)

...

...

اعتقد كلامي من بدايته واضح اني لم اعترض على خلافي مع الناس دي في المعتنق أو المعتقد ولكن اعتراضي ينصب على اصرارهم في انتقاء المواضيع الخلافية الي مش هتفتح غير باب نار على الكل الي يفترض انهم منهم .. طيب انفتح الباب وخضنا في الحوار نلتزم بأه باصوله وهي فكرة لفكرة ومنطق قصاد منطق .. لاه .. مدام المعركة اشتغلت يبقى كله يشد حزامه واضرب فين يوجعك .. فرصة بقى نلطش في المتدينين شويه .. نعيب على الاسلام شويه . بل حتى رسولنا الكريم اطهر الخلق اجمعين مفيش مانع ابدا نلقح عليه بالكلام من بعيد لبعيد ومش لازم نصرح واهو الحدق يفهم ..

n2&(

معذرة .. للمرة الثالثة أكرر لكِ ثقتي التامة فى القائمين/المسئولين عن إدارة هذا المكان حيال هذا الأمر، وحزمهم حياله .. فلا تحاولي المزايدة حول هذا الأمر .. وتظهري وكأنكِ المدافعة عن الدين و المتدينين.

تستطيعين تكرار مثل هذا الإتهام مرات ومرات ... ولن تحصلي مني الا ذات الشهادة. وإن حدث ووقع مثل ما تتحدثين عنه ولم يكن أحد من أفراد القائمين عن المكان موجود، فهناك آليات وخاصيات فعالة للغاية لتحريكهم هم .. وليس أنتِ .. أو البعض ... او الشلة ... الخ ..

على كل حال زي ماقلت في مداخلتي السابقة الامر لم يعد يهمني بالدرجة بعد ماقرأت مداخلة سكوربيون وعرفت ان كلنا في الهم شرق وان المسألة على مايبدوا ليست متعمده ولا تخرج عن كونها فراااااغ او ناس مش لاقيه موضوع ساخن تتكلم فيه فبتضطر تسخن الموجود واهو كله بثوابه ..

n2&(

دعكِ من العزيز سكوربيون أو غيره، فكل منا هنا فى هذا الصالون الثقافي بالغ + ناضج + مسئول ... يستطيع الأخذ و الرد ...

للمرة الثانية تتهمي زملاء لكِ بما ليس بهم من وجهة نظري، ووفق تحليلك وتصورك الشخصي ...

سبحان الله ... ما أشبه الأمس باليوم: إقحام الدين فى الحوار... العقائد ... العقائد

لطالما كان "الدين" هو أحد أهم أسباب التشاحن ليس فقط بين أصحاب المعتقدات المختلفة، بل بين أصحاب ذات المعتقد .. بل بين أصحاب ذات الطائفة!!!

إذا أردتي إقتراح متواضع مني ... فشاركي و تفاعلي مع اى موضوع و مع أى متحاور من دون محاولة القفز والجلوس على مقعد "الناصح" أو "المصلح" ... أو لعب دور "المعلم" و "الوصي" ... ومن ثم تبدأ عجلة التعالي و التشاحن و التنابز و الغمز واللمز فى الدوران!!! تمسكي بإراءك و وجهات نظرك ودافعي عنها كيفما شئتِ من دون "مصادرة" ذات الحق لمحاورك مهما كان وبأى شكل .... معذرة .. فهذا هو الشعور المتولد لدى بعد قرأة "فضفضتك" تلك هنا فى هذا الموضوع.

تحياتي.

اكيد انت حر في ما يتبادر اليك من مشاعر او انطباعات بعد قراءة ( فضفضات ) واكيد من حقك تتصور انهم بيحاولوا ينصبوا من انفسهم ناصحين او مصلحين وهم مش كده / مش اهل لكده .. وبالتأكيد لو الوضع زي ماحضرتك تصورت يبقى نصيحتك لي في محلها ولهذا فبشكرك عليها سواء بقى كنت محتاجاها / تنطبق علي او لا ..

ملحوظة : اسمح لي معليش من وقت للتاني اقتبس / احاول اقلد اسلوبك في الكتابة .. داخل مزاجي اوي .. ومعليش بقى لو مطلعش زي الأصل ..

:blink:

... أن واحدة من آساليب النُظم الديكتاتورية هى :

liberte_dexpression-28365515.jpg

وهى بكل أسف كانت ومازالت مٌنتشرة ومُستخدمة في بلدنا الحبيب وعلى كافة المستويات بلا إستثناء !

رابط هذا التعليق
شارك

('الباشمهندس ياسر' @ Sep 4 2009, 04:00 AM)
(White heart @ Sep 3 2009, 09:06 PM)

بس هقولك نقطة واحدة

المسلم اللى يجاهر بالفطر يطبق عليه التعزير .. او زى ما يشوف وكيل النيابة باعتبار انها هتبقى تهمة

يا سلام ... ماشاء الله ... ماشاء الله ...

زى ما يشوف سعادته ... يعني بلاها بقى دساتير وقوانين و قضايا و محامين و محاكم وقضاة .. وكل الغلبة دي .. نمشيها "تهمة" حسب ما يشوف سعادته ... مدهش!!!

تحياتي.

انا احتج على هكذا اسلوب و اطالبك بعدم تكراره

و للتوضيح

الكلام عائد على حد التعزير

و فى الشريعة الاسلامية لا معلومية تامة لهذا الحد و هو يتوقف على ما يراه القاضى فى الحالة الماثلة

... أن واحدة من آساليب النُظم الديكتاتورية هى :

liberte_dexpression-28365515.jpg

وهى بكل أسف كانت ومازالت مٌنتشرة ومُستخدمة في بلدنا الحبيب وعلى كافة المستويات بلا إستثناء !

رابط هذا التعليق
شارك

تملك الاخت الفاضلة ضحى حق الدفاع عن نفسها أو وجهة نظرها

لكن بس لو تكرمت زميلنا الفاضل وايت هارت أنا مش فاهم الحقيقة الربط أو العلاقة بين ما قالته الاخت ضحى فيما ورد فى اقتباسك من كلامها حين قالت :

...

...

وبين كلماتك وردك عليها حين قلت:

...

ممكن أفهم العلاقة من حضرتك لو تكرمت سيدي الفاضل؟

1- خاضت العزيزة doha عدة حوارات (ربما غير مريحة) فى الفترة الأخيرة ... جعلتها تظن انه هناك هجوم على العقيدة الإسلامية و "المتدينين" أو بمعنى أدق "الأصوليين" أو "المتدشددين".

2- حاولت أن تقدم نفسها على انها من "المعتدلين" .... "الوسطية"، وشرعت فى محاولات تراها من وجهة نظرها انها دفاع بالدرجة الأولى عن الدين الإسلامي أولا ومن ثم المتدينين ثانيا!!!

3- فى سبيل تحقيق هذا إستعانت بأسلوب "خطاب ديني" ربما رآه البعض انه لا علاقة له لا بالوسطية ولا بالإعتدال ... ودارت عجلة التبارز، و التشاحن .... وطبعا كل يغن على ليلاه.

4- عندما حطت رحالها هنا فى هذا الموضوع، إطمئن قلبها أخيرا بعد قرأتها لمشاركة العزيز "سكوربيون" من أنه ليس فقط الدين الإسلامي هو من يتعرض الى الهجوم، بل الدين المسيحي أيضا!!!

5- مثلي مثل غيري وكحق أصيل إنتهزت الفرصة لأعرض بدوري بضاعتي (الترويج للمنهج العلماني الليبرالي الديموقراطي) فأشرت اليها ان المسألة ليست وليدة تلك الفترة الأخيرة فقط (محاوراتها المختلفة الأخيرة التى أصابتها بالإشمئزاز و القرف على حد تعبيرها) بل لطالما كان لإستخدام العقائد بوجه عام كآداة للحرب و التبارز ليس فقط بين اصحاب العقائد المختلفة بل بين أصحاب ذات المعتقد - بل بين معتنقى ذات الطائفة ... كان لإستخدامها أثار غاية فى السلبية هنا وهناك ... و لهذا قمت بوضع 3 روابط لمواضيع قديمة نوعا ما ... ومن هنا من داخل بيتنا أنفسنا ... كمجرد مثال بسيط لتلك النتائج السلبية التى أعنيها .. ودعوتها (هى ومن يتبع أسلوبها/نفس خطابها) الى التخلي عن لعب مثل هذا الدور .. والتركيز على الترويج لبضاعتها بأسلوب مغاير ... وتركت لها بكل تأكيد مطلق الحرية بين أن تلتفت الى كلماتي المتواضعة، أو تجاهلها تماما .... وها قد تفضلت مشكورة بإختيار ما أرادت ....

أرجو أن أكون قد لبيت طلبك، وأجبتك ما تريد.

تحياتي.

... أن واحدة من آساليب النُظم الديكتاتورية هى :

liberte_dexpression-28365515.jpg

وهى بكل أسف كانت ومازالت مٌنتشرة ومُستخدمة في بلدنا الحبيب وعلى كافة المستويات بلا إستثناء !

رابط هذا التعليق
شارك

(الباشمهندس ياسر @ Sep 4 2009, 04:00 AM)

انا احتج على هكذا اسلوب و اطالبك بعدم تكراره

و للتوضيح

الكلام عائد على حد التعزير

و فى الشريعة الاسلامية لا معلومية تامة لهذا الحد و هو يتوقف على ما يراه القاضى فى الحالة الماثلة

هون على نفسك يا عزيزي ... أنا لم أعلق الا على ما خطته يداك اول الأمر .. أنظر معي من فضلك الى عبارتك محل تعليقي الذى أثار حفيظتك:

المسلم اللى يجاهر بالفطر يطبق عليه التعزير .. او زى ما يشوف وكيل النيابة باعتبار انها هتبقى تهمة

1- كون انك تتجاهل ان "حدود" الشريعة الإسلامية غير مطبقة على أرض الواقع فى بلدنا الحبيب، فهذه ليست مشكلتي.

2- كون انك لا تفرق بين "وكيل النيابة" و "القاضي" .... فهذه مشكلة أكبر!!!

عموما أشكرك على إعادة التصحيح .... ولو ان الأسلوب مش قد كدة n2&(

3- عندما تعثر على مثال معاصر لنموذج الدولة الدينية المعاصرة التى اثبتت نجاحها ... فرجاء لا تتردد فى وضعها لنا حتى تعم الفائدة.

تحياتي.

... أن واحدة من آساليب النُظم الديكتاتورية هى :

liberte_dexpression-28365515.jpg

وهى بكل أسف كانت ومازالت مٌنتشرة ومُستخدمة في بلدنا الحبيب وعلى كافة المستويات بلا إستثناء !

رابط هذا التعليق
شارك

(White heart @ Sep 4 2009, 04:14 AM)

سبحان الله ... ما أشبه الأمس باليوم:إقحام الدين فى الحوار... العقائد ... العقائد

(White heart @ Sep 4 2009, 05:42 AM)

5- مثلي مثل غيري وكحق أصيل إنتهزت الفرصة لأعرض بدوري بضاعتي (الترويج للمنهج العلماني الليبرالي الديموقراطي)

عزيزى White Heart

كما أنك تقر بحقك الأصيل فى عرض بضاعتك ..فعليك أن تقر بنفس الحق لمحاورك

و محاورك قد تكون فلسفة حياته هى عرض كل أموره على دينه ووزنها بميزانه و النظر لكل شىء بمنظار الدين .

و كل ما لك عنده التحاور بالإحترام و عدم التجاوز.

أما الحجر على الفكر و إستنكاره فلا يجوز خصوصا و أنك تدعى الليبرالية.

... أن واحدة من آساليب النُظم الديكتاتورية هى :

liberte_dexpression-28365515.jpg

وهى بكل أسف كانت ومازالت مٌنتشرة ومُستخدمة في بلدنا الحبيب وعلى كافة المستويات بلا إستثناء !

رابط هذا التعليق
شارك

('الباشمهندس ياسر' @ Sep 4 2009, 06:09 AM)
(Scorpion @ Sep 3 2009, 11:21 PM)

هو فيه ايييه ؟؟؟ ما تخليكم حلوين شوية ... اللي بيقرا ده من اخوانكم ... و لا بلاش اخوانكم .. من جيرانكم او معارفكم او البني آدمين دول اللي اسمهم مسيحيين بيجري جوا عروقهم برضه دم .. مش سطل مية ساقعة ...

ده رمضااان يا جماعة ... اومال في ذو الحجة حتعملوا ايه ؟؟

شكلى انا اللى هعزمك على ليمون المرادى يا عمنا

و عندك احلى واحد لمون و صلحه

ولا أقولك

خليهم اتنين

صباحك ورد يا ابو جنيور

... أن واحدة من آساليب النُظم الديكتاتورية هى :

liberte_dexpression-28365515.jpg

وهى بكل أسف كانت ومازالت مٌنتشرة ومُستخدمة في بلدنا الحبيب وعلى كافة المستويات بلا إستثناء !

رابط هذا التعليق
شارك

('om marawan' @ Sep 4 2009, 06:51 AM)
(فــيــروز @ Sep 4 2009, 12:00 AM)

طيب ممكن حضرتك تشرح لى ما المقصود بفكرة احترام المشاعر التى وردت فى الموضوع أكثر من مرّه و التى تتمثّل بالنسبه للبعض فى أن المسيحيين لا يتناولون الطعام أو الشراب أمام المسلمين خلال وقت الصوم !!

ما الذى يجرح مشاعر المسلم أو يهزّ أركان الإسلام حين يفطر الغير مسلم لأن دينه يبيح له هذا !!

هل هناك فتوى تمنع على الغير مسلم أن يفطر فى مطعم مكشوف مثلا أو فى حضور مسلمين؟

أفيدونا ..

طبعا مافيش فتوى زى كده وحضرتك معاكى حق تعبير ايذاء المشاعر مش دقيق لكن خلينا نقول انه مشاركة زى المشاركة فى الفرح او فى المأتم مافيش فتوى بكده لكنهم معانا بيعزونا و بيفرحوا معانا

وانا باتكلم من واقع تعاملى مع اصدقاء وزملاء عديدين زى ما كنا فعلا ناكل معاهم اكل صيامى ونعمل الكنافة والقطايف صيامى من غير سمنة فى رمضان لما يكون موافق صيامهم ...برضه مافيش فرض لكنها مشاركة جميلة اتعودنا عليها

الحقيقة انا مش عارفة ايه اللى دخل التعصب فى الحكاية

تعالوا نمشى بالراحة كده الموضوع ببساطة ان الشرطة بتقبض على البلطجية اللى بيدخنوا ممنوعات فى نهار رمضان

فجه زميل وسأل لو حد بيدخن ومسيحى ؟ سؤال رده معروف انه منطقى الشرطة مش هتقبض عليه لانه بيدخن ومفطر لكن ممكن لانه بيدخن ممنوعات

موضوع بقا الشرطة فى بلدها حقوقها ايه وواجباتها ايه وبتفترى على الناس ولا لأ مالوش علاقة بالمسيحى والمسلم

وموضوع ايذاء المشاعر برضه مالوش علاقة لكن الناس اللى ردت قالت انه ده حتى اخواننا _ واخد بالك يا استاذ سكوربيون اخواننا - المسيحيين مابيعملوش كده اصلا ودى حقيقة مش عشان ايذاء مشاعر وكده لكن مشاااااااركة جميلة من ولاد البلد لبعضهم

والى الفاضل سكوربيون

لا يا استاذى الفاضل بالطبع لا يحق لاحد ان يعتبرك فى النار او يعتبر نفسه فى الجنة او العكس لانه لا احد يدخل الجنة بعمله الا ان يتغمدنا الله برحمته

ربنا يبعد عنا وعنكم اللى بينفخوا النار فى الهشيم واللى كل هدفهم المخفى وحتى المعلن بث الاحقاد والفتن بين اهل بلدنا الجميل

اتفضل بأه كنافة بالسمنة البلدى وبلاش ليمون يا باشمهندس ياسر خليه شاى خفيف جنب الكنافة بس بعد الفطار n2&( n2&(

... أن واحدة من آساليب النُظم الديكتاتورية هى :

liberte_dexpression-28365515.jpg

وهى بكل أسف كانت ومازالت مٌنتشرة ومُستخدمة في بلدنا الحبيب وعلى كافة المستويات بلا إستثناء !

رابط هذا التعليق
شارك

(tantrum @ Sep 4 2009, 06:03 AM)

عزيزى White Heart

كما أنك تقر بحقك الأصيل فى عرض بضاعتك ..فعليك أن تقر بنفس الحق لمحاورك

و محاورك قد تكون فلسفة حياته هى عرض كل أموره على دينه ووزنها بميزانه و النظر لكل شىء بمنظار الدين .

و كل ما لك عنده التحاور بالإحترام و عدم التجاوز.

أما الحجر على الفكر و إستنكاره فلا يجوز خصوصا و أنك تدعى الليبرالية.

أهلا بالعزيز tantrum .... هات ما عندك، أين تحديدا رأيتني:

1-لم أقر بحق محاوري فى عرض ما يشاء؟؟؟!!!

2- قد تجاوزت مع محاوري؟؟؟!!!

3- حجرت على فكره وإستنكرته؟؟؟!!!

بالمناسبة أعدت مطالعة الموضوع من بدايته لأطلع على رأى لك حول فكرته قد أكون لم ألحظه، ولكن للأسف لم أجد، فهل تفضلت بطرحه علينا، ام انك هنا فقط من أجل مسألة خاصة شخصية (التبرع بتلفيق تهم لأحد زملاءك ومن ثم التبرع بنصحه)؟؟؟!!!

تحياتي.

... أن واحدة من آساليب النُظم الديكتاتورية هى :

liberte_dexpression-28365515.jpg

وهى بكل أسف كانت ومازالت مٌنتشرة ومُستخدمة في بلدنا الحبيب وعلى كافة المستويات بلا إستثناء !

رابط هذا التعليق
شارك

(White heart @ Sep 4 2009, 05:42 AM)

مثلي مثل غيري وكحق أصيل إنتهزت الفرصة لأعرض بدوري بضاعتي (الترويج للمنهج العلماني الليبرالي الديموقراطي) فأشرت اليها ان المسألة ليست وليدة تلك الفترة الأخيرة فقط (محاوراتها المختلفة الأخيرة التى أصابتها بالإشمئزاز و القرف على حد تعبيرها) بل لطالما كان لإستخدام العقائد بوجه عام كآداة للحرب و التبارز ليس فقط بين اصحاب العقائد المختلفة بل بين أصحاب ذات المعتقد - بل بين معتنقى ذات الطائفة ... كان لإستخدامها أثار غاية فى السلبية هنا وهناك ... و لهذا قمت بوضع 3 روابط لمواضيع قديمة نوعا ما ... ومن هنا من داخل بيتنا أنفسنا ... كمجرد مثال بسيط لتلك النتائج السلبية التى أعنيها .. ودعوتها (هى ومن يتبع أسلوبها/نفس خطابها) الى التخلي عن لعب مثل هذا الدور .. والتركيز على الترويج لبضاعتها بأسلوب مغاير ... وتركت لها بكل تأكيد مطلق الحرية بين أن تلتفت الى كلماتي المتواضعة، أو تجاهلها تماما .... وها قد تفضلت مشكورة بإختيار ما أرادت ....

أرجو أن أكون قد لبيت طلبك، وأجبتك ما تريد.

بالمناسبه يا وايت

هذا الاسلوب الحواري المتأسلم ليس حكرا على المسلمين فقط

تجده موجودا بشكل متطابق في المنتديات المسيحيه (وان كان عذرهم الوحيد انه منتدى ذو صبغه دينيه و ليس اجتماعي وطني مثل المحاورات)

و تجده في منتديات الملحدين ايضا !!

هذا الفارس يعتقد وهما انه امتطى جواده و اشهر سيفه ليحارب اعداء دينه او معتقده و هو لا يملك الا كلمتين قديمتين مكررتين لا يستحقان عناء قراءتهما

ضحكوا عليه و قالوله انت المدافع عن معتقدك و كلهم اعداءك يا ريتشارد

هذا الهالوسينيشن و الاوبسيشن يجعلهم جميعا في موقف هيستيري

و حوارك معهم لن يجدي ابدا

فأنت عدوهم يا سيدي و تريد تحطيم دينهم و الحط من شأن معتقدهم

و الحوار مع الأعداء لن يفيد ابدا

خصوصا لو كانت العداوه دينيه مع فرسان الدين الأقوياء

تحياتي

... أن واحدة من آساليب النُظم الديكتاتورية هى :

liberte_dexpression-28365515.jpg

وهى بكل أسف كانت ومازالت مٌنتشرة ومُستخدمة في بلدنا الحبيب وعلى كافة المستويات بلا إستثناء !

رابط هذا التعليق
شارك

(mzohairy @ Sep 4 2009, 08:43 AM)

هذا الفارس يعتقد وهما انه امتطى جواده و اشهر سيفه ليحارب اعداء دينه او معتقده

ضحكوا عليه و قالوله انت المدافع عن معتقدك و كلهم اعداءك يا ريتشارد

هأنت تأتى بالخلاصة يازهيرى .. أعذرنى سأخذ من كلامك هذه السطرين الرائعين لأفسر بهما ما يستعصى على فهمى من تعامل وتحاور

غير مقبول مع الآخر لمجرد انه مختلف عنك دينيا .

انه الدور الذى يتخذه هؤلاء .. إشهار السيف فى وجه من امامك طالما اختلف عنك دينا وعقيدة

هذا الإختلاف يجعله ......... عدوك !!

عدوك الذى يعيش معك فى نفس العمارة ويجاور مكتبك فى العمل ويشاركك ارض وطن !!

يجعل لك الحق ان تنتهز كل الفرص المواتية والغير مواتيه لتعتلى المنبر فترسل له سهامك !!

ورؤس الحربة المسمومة جاهزة دوما وابدا !!

عبارات مستهلكة قديمة انه كااااافر !!

النار مثواه وبئس المصير !!

يصبح التعامل مع الآخر بندية واحترام حقيقى هو تخاذل عن واجب الجهاد ضده ربما عندما لخصنا فيه صورة العدو تارة .. او اعتبرنا احترامة الذى يستحقة

نفااااق !!

وعندما تستنكر الفئة المعتدلة هذه الأساليب مع شركاء الوطن والحياة ستجد التهمة جااااهزة .. علمانية !!

او ستجد التبرير السخيف من قال اننى اعتبره عدو ؟؟

ده حبيبى .. انه مجرد اختلاف عقائدى !!

ده هو بس اللى حساس زياده ودى مشكلة الأقليات !! مشكلته يعنى انا مش غلطان ولا بغلط !!

اختلاف يبيح لك ان تستعمل ضده عبارة فى جهنم وتسميه الكافر وتقول له بدون مناسبه انت فى النار وتكرر تلك العبارات وترميها هنا وهناك

وبمناسبة وبدون لأنك انسان صريح !! لا يقبل ان يجامل !! الإسلام - حسب فهمك- طلب منك ذلك !!

هذا الخلط للأوراق لايدرك البعض انهم يسيئون به الى دين قوامة السماحة الحقة وان السماحة يفترض انها تطبيق وليس شعارات !!

السماحة التى ينادى بها الإسلام فتجعل من المسلم مجاهدا بخلقه الكريم قبل كل شيء

بحسن معاشرته

وادب حواره

واحترامه لمن حوله ايا كان مشربهم ..

لاأظننا فى حرب ليكون التربص واجب بهذا الشكل !!

وقف رسول الله صلى الله عليه وسلم عندما مرت من امامه جنازة يهودى . وقف احتراما واعلاء له كبشر .. درس من دروسه لنا

درس يضيع دوما وسط أوراق نخلطها ومعانى نصر على تشويهها..

فى ساحات حوار مفتوح .. ساحات تجمع دوما انت ايا كان معتقدك وآخر ما المانع ان تتخير عباراتك التى تخاطب بها الآخر ؟!

مالمانع ان نتحاور دون الجنوح للإستفزاز المبطن تارة والصريح تارات ونعتقد ان لا احد يفهم ما يجرى طالما ارفقنا الورووووود !!

تحياتى

... أن واحدة من آساليب النُظم الديكتاتورية هى :

liberte_dexpression-28365515.jpg

وهى بكل أسف كانت ومازالت مٌنتشرة ومُستخدمة في بلدنا الحبيب وعلى كافة المستويات بلا إستثناء !

رابط هذا التعليق
شارك

(لولا @ Sep 4 2009, 01:54 PM)

عبارات مستهلكة قديمة انه كااااافر !!

النار مثواه وبئس المصير !!

الكفر والإيمان عبارات مستهلكة!!

النار مصير كل من مات على غير الإسلام عبارة مستهلكة!!

إذن ما معنى قول الله: {ومن يبتغ غير الإسلام دينا فلن يقبل منه وهو في الآخرة من الخاسرين}

(لولا @ Sep 4 2009, 01:54 PM)

يصبح التعامل مع الآخر بندية واحترام حقيقى هو تخاذل عن واجب الجهاد ضده ربما عندما لخصنا فيه صورة العدو تارة .. او اعتبرنا احترامة الذى يستحقة

نفااااق !!

فرق كبير بين الاحترام والنفاق..

الطبيب الذي يخفي على مريضه أنه مريض يعتبر خائن للأمانة.. لاسيما إّذا كان المرض له علاج..

والمسلم الذي يوقن بأن الإسلام هو الدين الحق, ويخفي على غير المسلم ذلك يعتبر مقصّر أشدّ التقصير..

ولا يعني أبداً قولي لإنسان غير مسلم أن الله حرّم الجنة على غير المسلم أني لا أحترمه..

بل هذا من وجهة نظري هو قمّة الاحترام وتمام الشفقة..

(لولا @ Sep 4 2009, 01:54 PM)

لاأظننا فى حرب ليكون التربص واجب بهذا الشكل !!

أظن أنني قلت في أكثر من مداخلة في مواضيع عدّة أن ديننا يأمرنا بمعاملة جميع الناس بالإحسان..

وأن ظلم الإنسان –أياً كان دينه- حرام.. حرام.. حرام..

لكن هذا لا يعني أن نقرّ الآخر –مهما كان- على عقيدته المخالفة للدين الذي ارتضاه الله لجميع البشر إلى يوم الدين..

(لولا @ Sep 4 2009, 01:54 PM)

وقف رسول الله صلى الله عليه وسلم عندما مرت من امامه جنازة يهودى . وقف احتراما واعلاء له كبشر .. درس من دروسه لنا

درس يضيع دوما وسط أوراق نخلطها ومعانى نصر على تشويهها..

وهذا يدخل ضمن مسلسل خلط الحقائق..

الرسول صلى الله عليه وسلم لمّا مرّت عليه جنازة هذا اليهودي بكى

بكى.. ولما سئل عن سبب بكائه قال: أبكي على نفس تفلّتت منّي إلى النار..

... أن واحدة من آساليب النُظم الديكتاتورية هى :

liberte_dexpression-28365515.jpg

وهى بكل أسف كانت ومازالت مٌنتشرة ومُستخدمة في بلدنا الحبيب وعلى كافة المستويات بلا إستثناء !

رابط هذا التعليق
شارك

تملك الاخت الفاضلة ضحى حق الدفاع عن نفسها أو وجهة نظرها

لكن بس لو تكرمت زميلنا الفاضل وايت هارت أنا مش فاهم الحقيقة الربط أو العلاقة بين ما قالته الاخت ضحى فيما ورد فى اقتباسك من كلامها حين قالت :

...

...

وبين كلماتك وردك عليها حين قلت:

...

ممكن أفهم العلاقة من حضرتك لو تكرمت سيدي الفاضل؟

1- خاضت العزيزة doha عدة حوارات (ربما غير مريحة) فى الفترة الأخيرة ... جعلتها تظن انه هناك هجوم على العقيدة الإسلامية و "المتدينين" أو بمعنى أدق "الأصوليين" أو "المتدشددين".

2- حاولت أن تقدم نفسها على انها من "المعتدلين" .... "الوسطية"، وشرعت فى محاولات تراها من وجهة نظرها انها دفاع بالدرجة الأولى عن الدين الإسلامي أولا ومن ثم المتدينين ثانيا!!!

3- فى سبيل تحقيق هذا إستعانت بأسلوب "خطاب ديني" ربما رآه البعض انه لا علاقة له لا بالوسطية ولا بالإعتدال ... ودارت عجلة التبارز، و التشاحن .... وطبعا كل يغن على ليلاه.

4- عندما حطت رحالها هنا فى هذا الموضوع، إطمئن قلبها أخيرا بعد قرأتها لمشاركة العزيز "سكوربيون" من أنه ليس فقط الدين الإسلامي هو من يتعرض الى الهجوم، بل الدين المسيحي أيضا!!!

5- مثلي مثل غيري وكحق أصيل إنتهزت الفرصة لأعرض بدوري بضاعتي (الترويج للمنهج العلماني الليبرالي الديموقراطي) فأشرت اليها ان المسألة ليست وليدة تلك الفترة الأخيرة فقط (محاوراتها المختلفة الأخيرة التى أصابتها بالإشمئزاز و القرف على حد تعبيرها) بل لطالما كان لإستخدام العقائد بوجه عام كآداة للحرب و التبارز ليس فقط بين اصحاب العقائد المختلفة بل بين أصحاب ذات المعتقد - بل بين معتنقى ذات الطائفة ... كان لإستخدامها أثار غاية فى السلبية هنا وهناك ... و لهذا قمت بوضع 3 روابط لمواضيع قديمة نوعا ما ... ومن هنا من داخل بيتنا أنفسنا ... كمجرد مثال بسيط لتلك النتائج السلبية التى أعنيها .. ودعوتها (هى ومن يتبع أسلوبها/نفس خطابها) الى التخلي عن لعب مثل هذا الدور .. والتركيز على الترويج لبضاعتها بأسلوب مغاير ... وتركت لها بكل تأكيد مطلق الحرية بين أن تلتفت الى كلماتي المتواضعة، أو تجاهلها تماما .... وها قد تفضلت مشكورة بإختيار ما أرادت ....

أرجو أن أكون قد لبيت طلبك، وأجبتك ما تريد.

تحياتي.

تحليل منطقي بس مش شايف انه ( بعيد شويه ) عن حالتي انا شخصيا لتقدمه على انه ماحدث لي ومادفعني للكتابة والاعتراض ؟

اسمح لي اعيد التحليل الي حضرتك قدمته بصفتي صاحبة ( الحالة ) الي بيتم الحديث عنها..

1. في الفترة الأخيرة شاركت في عدة حوارات كان محورها الاساسي عن العقائد وتقبل الآخر وماشابه .. مثل هذا النوع طبيعي يكون فيه شد وجذب وطبيعي يكون في اختلاف شديد في وجهات النظر وطبيعي ان يحصل تراشق يمس قناعات البعض من الطرفين .. كل دي امور معروفه بداهة ومش مستنكر ابدا حدوثها في النوع ده من النقاشات والي عنده استعداد يتحملها يتفضل يشارك ..

2. بدأ شهر رمضان وأعلنت ( الهدنة ) وكتير انسحبوا من الحوار البعض قال ياجماعة مش هنكتب حاجه جدالية عشان شهر الخير والبعض سكت لان المواضيع نفسها نامت والبعض توقف اصلا عن المشاركة لقناعته ان لا جدوى من النقاش احيانا ..

3. اشتركت بعدها في مواضيع .. عادية جدا .. بسيطة جدا .. يفترض لو حصلت في اي مكان انها تبدأ بسلاسة وتنتهي كما بدأت .. الي حصل هو اكتشافي لحدوث العكس .. تحولت المواضيع العادية لنفس ماتحولت اليه المواضيع الجدلية السابقة واصبح الهجوم فيها منصب تحديدا على ( التدين الاسلامي ) اجمالا .. والحجة المستخدمه ( اصلنا بنشتم المتشددين ) واعتقد اوردت في مداخلتي السابقتين مايوضح وجهة النظر دي وليه اصابني الانطباع ده تحديدا فبيهيء لي ملوش لزوم اعيد تاني ..

4. دخلت الموضوع ده وفي ذهني كتابة موضوع مستقل اتسائل فيه عن سر تلك الحملة الشرسة الي مش شايفه لها مبرر .. يعني الاسلوب ده يستخدم في موضوع حواري ( دسم ) معمول عشان كده ماشي ومقبول .. لكن كل المواضيع تتحول بنفس الطريقة والهجوم من جهة واحده فقط اعتقد الحكاية محتاجه وقفة ..

فوجئت برد الفاضل سكوربيون والي بيقول فيه ملاحظته التقريبية لما لاحظته انا مع اختلاف الوجهة ..

انا كنت شايفه ان المواضيع كلها بتلف وتدور وتتحول بقدرة قادر لسخرية من الدين عن طريق التنقيب على مواضيع خلافية مشهورة بجلبها للجدل وحشرها حشر في اي موضوع يتناقش فيه بكثافه وأكتشفت ان لسكوربيون نفس الملاحظة وهي ان سيرة المسيحيين بتنحشر حشر في كل موضوع بينفتح حتى لو مكانش يحتمل هذا الحشر ..

برغم اني معتبرتش كلام الفاضل سكوربيون بيدل على قلة ثقة منه في المشرفين او القائمين على الموقع في انهم يحذفوا اي كلام مسيء لعقيدة اي شخص والا لكانوا حذفوا الكلام الي ضايقه الا ان الفاضل وايت هيرت اعتبر كلامي الي بعبر فيه عن تضرري من تصرفات ( البعض ) تشكيك في الثقة دي بل واتهام ضمني كمان فأكد علي في رده إني بكرر اتهامي ليهم وانه بدوره بيشهد ببراءتهم من هذا الاتهام ..

انا شخصيا متفهمة وجهة نظر سكوربيون ومتأكده ـ اكيد ـ مفيهاش اي اتهامات للمشرفين زي وجهة نظري بالظبط ..

الكلام المسيء بيكون كلام صريح وده طبيعي ينحذف من المشرفين الي مش هغازلهم واشرح مطولا هم بيتابعوا المخالفات ازاي ولكن لما يكون الكلام في ( تفاصيله ) مفيهوش شيء ولكن لما نبص للصورة العامة والتسلسل الي خرج بيه الحوار عن موضوعه الاصلي سواء كان موضوع خفيف او تسالي ليتحول بقدرة قادر لهجوم عنيف على الدين ومهما هدأ نلاقيه اشتعل تاني كل ده بالفاظ مؤدبه ومحترمه وتحايا ! اعتقد ساعتها من المستحيل ان يحصل عليه كنترول او يتم حذف المخالفات والا يبقى نركب لكل واحد كمامة بقى قبل مايفكر يتكلم ..

اعتراضي كان على نفس مااعترض عليه الفاضل سكوربيون او لنقل ( فضفضنا ) فيه .. وهو انتهاء الامور دائما لتصب في مكان واحد مهما اختلفت البدايات ..

واعتقد من الواضح اني لم اعني في كلامي اي اتهام لاحد بالتخاذل عن حذف مشاركات مسيئة بالظبط كما فهمت من كلام الفاضل سكوربيون الي برضه متأكده أنه لم يعني هذا الذي خطر في بال السيد وايت فعبر عنه بعبارته الي ( بيتهمني ) فيها بالمزايده على موقف المشرفين ..

عندما حطت رحالها هنا فى هذا الموضوع، إطمئن قلبها أخيرا بعد قرأتها لمشاركة العزيز "سكوربيون" من أنه ليس فقط الدين الإسلامي هو من يتعرض الى الهجوم، بل الدين المسيحي أيضا!!!

معليش ياسيدي تعودت منك دائما انتقائك الدقيق للالفاظ والتعابير وعلى هذا فاسمح لي اعيد صياغة عبارتك دي عشان تكون مناسبة للواقع اكتر ..

عندما وصلت لهذا الموضوع ـ لمداخلة سكوربيون تحديدا ـ إطمئن قلبي من ان مش انا لوحدي الي شايفه ان في ( تعمد ) للزج بالسخرية من الدين في كل موضوع ليتحول لهجوم عليه وعلى من يتبع تعاليمه لاني لقيت ناس تانية شايفه ان في ( تعمد ) تاني للزج بمواضيع تانيه ( تهمهم ) بنفس قدر اهتمامي بعدم وجود سخرية من ديني خاصه من اتباعه ..

انا كنت شايفه ان السخرية من التدين اجمالا اصبحت هي الطابع الغالب على مواضيع المنتدى وهي الوجهة الي بيتم تغيير مسار اي موضوع ليها والفاضل سكوربيون كان شايف ان اي موضوع لازم يتم تحويره ليعرج على ذكر المسيحيين بالمرة .. اكتشفت من ملاحظته ان كل يقرأ بوجهة نظره الخاصة بدليل عدم انتباهي للي قال عليه الا لما هو نوه عنه لاكتشف صحته وعليه فاقتنعت بأن برضه الي كان مضايقني ممكن يكون برغم وجوده ( غير مقصود ) .

اعتقد كده المعنى اوضح ..

واخيرا اسمح لي سيدي الفاضل بسؤال عن عبارتك :

ودعوتها (هى ومن يتبع أسلوبها/نفس خطابها) الى التخلي عن لعب مثل هذا الدور

هل حضرتك شاركت في المواضيع الي انا تكلمت عنها والي ذكرت انها سبب ( اشمئزازي ) من الطريقة الي بيسير بيها اي موضوع في الفترة الاخيرة عشان تعرف ماهية ( الخطاب ) الي انا استخدمته فيها من رد لتدعوني بدورك للتخلي عنه ؟ ام هي كما ذكرت حضرتك في ردك على احد الاخوة هنا فكرة مسبقة عندك تكونت من حوارات سابقة وحبيت يكون ردك عليها هنا ؟

ماسبق كان ( فضفضه ) برضه على فضفضتك السابقة وبالتأكيد الاختلاف للراي لايفسد للود قضية .

وتحياتي بس المرة دي من غير ورد معليش عشان لولا متزعلش ..

... أن واحدة من آساليب النُظم الديكتاتورية هى :

liberte_dexpression-28365515.jpg

وهى بكل أسف كانت ومازالت مٌنتشرة ومُستخدمة في بلدنا الحبيب وعلى كافة المستويات بلا إستثناء !

رابط هذا التعليق
شارك

(مصري المصري @ Aug 30 2009, 10:35 PM)

من حق من أراد الإفطار أن يفطر وحسابه عند ربه .. أما أن يجاهر بالإفطار في الشارع في نهار رمضان فهذا ليس من حق أحد لأن فيه إيذاء لمشاعر المسلمين في هذا الشهر الكريم ..

ليه بس بتفترضوا ان وجود واحد فاطر جنب واحد صايم فيه ايذاء لمشاعر الصايم؟

طيب ما المسلمين فى أوربا بيصوموا والمجتمع حواليهم كله فاطر ومشاعرهم زى الفل ..

ونحن المسيحيون فى مصر نصوم 6 شهور فى السنة ومشاعرنا زى الفل ..

كل الملل فى كل الدنيا بتصوم ولا توجد عندها هذه الحزازيات ..

... أن واحدة من آساليب النُظم الديكتاتورية هى :

liberte_dexpression-28365515.jpg

وهى بكل أسف كانت ومازالت مٌنتشرة ومُستخدمة في بلدنا الحبيب وعلى كافة المستويات بلا إستثناء !

رابط هذا التعليق
شارك

انا بصراحه شايف انها حاجه مش تمام

"الا الصيام فانه لي وانا اجزي به"

وفي ناس مريضه وفي ناس علي سفر وفي ناس لا يطيقونه

فاتركو الدين والعبادات لله يحاسب الخلق عليها مش انتو

... أن واحدة من آساليب النُظم الديكتاتورية هى :

liberte_dexpression-28365515.jpg

وهى بكل أسف كانت ومازالت مٌنتشرة ومُستخدمة في بلدنا الحبيب وعلى كافة المستويات بلا إستثناء !

رابط هذا التعليق
شارك

(سهل جدا @ Sep 4 2009, 01:51 PM)
(لولا @ Sep 4 2009, 01:54 PM)

عبارات مستهلكة قديمة انه كااااافر !!

النار مثواه وبئس المصير !!

الكفر والإيمان عبارات مستهلكة!!

النار مصير كل من مات على غير الإسلام عبارة مستهلكة!!

إذن ما معنى قول الله: {ومن يبتغ غير الإسلام دينا فلن يقبل منه وهو في الآخرة من الخاسرين}

(لولا @ Sep 4 2009, 01:54 PM)

يصبح التعامل مع الآخر بندية واحترام حقيقى هو تخاذل عن واجب الجهاد ضده ربما عندما لخصنا فيه صورة العدو تارة .. او اعتبرنا احترامة الذى يستحقة

نفااااق !!

فرق كبير بين الاحترام والنفاق..

الطبيب الذي يخفي على مريضه أنه مريض يعتبر خائن للأمانة.. لاسيما إّذا كان المرض له علاج..

والمسلم الذي يوقن بأن الإسلام هو الدين الحق, ويخفي على غير المسلم ذلك يعتبر مقصّر أشدّ التقصير..

ولا يعني أبداً قولي لإنسان غير مسلم أن الله حرّم الجنة على غير المسلم أني لا أحترمه..

بل هذا من وجهة نظري هو قمّة الاحترام وتمام الشفقة..

(لولا @ Sep 4 2009, 01:54 PM)

لاأظننا فى حرب ليكون التربص واجب بهذا الشكل !!

أظن أنني قلت في أكثر من مداخلة في مواضيع عدّة أن ديننا يأمرنا بمعاملة جميع الناس بالإحسان..

وأن ظلم الإنسان –أياً كان دينه- حرام.. حرام.. حرام..

لكن هذا لا يعني أن نقرّ الآخر –مهما كان- على عقيدته المخالفة للدين الذي ارتضاه الله لجميع البشر إلى يوم الدين..

(لولا @ Sep 4 2009, 01:54 PM)

وقف رسول الله صلى الله عليه وسلم عندما مرت من امامه جنازة يهودى . وقف احتراما واعلاء له كبشر .. درس من دروسه لنا

درس يضيع دوما وسط أوراق نخلطها ومعانى نصر على تشويهها..

وهذا يدخل ضمن مسلسل خلط الحقائق..

الرسول صلى الله عليه وسلم لمّا مرّت عليه جنازة هذا اليهودي بكى

بكى.. ولما سئل عن سبب بكائه قال: أبكي على نفس تفلّتت منّي إلى النار..

بعض الحوارات تتخذ وضع اللف فى دائرة مغلقه ..

اعتذر لك بشدة وأتمنى ان تعذرنى لأننى لا أملك القدرة والطاقة والوقت والأدوات التى تجعلنى ممن يتقنون فن اللف داخل داوئر ..

الفكرة التى اردت التعبير عنها واضحة جدا فى مداخلتى كلها التى استقطعت منها ما استقطعت وتجاهلت ما تجاهلت ..

تحياتى لك .

لولا

... أن واحدة من آساليب النُظم الديكتاتورية هى :

liberte_dexpression-28365515.jpg

وهى بكل أسف كانت ومازالت مٌنتشرة ومُستخدمة في بلدنا الحبيب وعلى كافة المستويات بلا إستثناء !

رابط هذا التعليق
شارك

تكملة لتوابع الخبر

(رجل محترم فى منتصف الأربعينات من العمر ألقت الشرطة القبض عليه بشكل مهين، وحررت محضر جنحة له، واحتجزته بالقسم، أما الذنب الذى ارتكبه "كنت واقف بشترى كيس عصير لعيالى عشان الفطار".. هذا ما حدث مع أحمد مصطفى، أحد مواطنى محافظة أسوان، والعشرات غيره، فى إطار الحملة "الغريبة" التى تشنها هذه الأيام وزارة الداخلية بالمحافظة.

لا تستهدف الحملة، التى أسفرت عن اعتقال 155 مواطناً، ملاحقة من "يشترى عصيراً".. ولكن "المجاهرين بالإفطار فى نهار رمضان". وهى تجوب الشوارع والميادين الرئيسية بأسوان، خلال فترة ما قبل الإفطار، بحثا عن "الفاطرين" ومن يتم ضبطه متلبساً بتناول الطعام أو الشراب، يتم اعتقاله على الفور.

الحملة أثارت بشدة استياء القانونيين والحقوقيين، حيث انتقد المحامى جمال عيد مدير الشبكة العربية لحقوق الإنسان، تلك الحملة مؤكداً على أنها غير قانونية ووصف ما تفعله الداخلية بأنه "مزايدة من الحكومة على الدولة الدينية، كما اعتبره دليلاً على التشدد الدينى الذى أصاب بعض رجال الشرطة".

وقال عيد، إن إجراءات القبض على المواطنين بتهمة "الإفطار" لا يوجد ما تستمد شرعيتها القانونية منه. وأضاف "يحق لأى مواطن أن يفطر أو يصوم رمضان، وحتى مراعاة شعور الآخرين أمراً يعود له فقط ولا يحق لأحد أن يفرض ذلك عليه".

وكشف عيد عن أن هذه الحملة ليست الأولى من نوعها وكانت هناك محاولات لتطبيقها منذ عامين بمحافظة القاهرة، لكن تم التراجع عنها، بعد إلقاء القبض على عدد من المواطنين، لأنها غير قانونية، معتبراً صمت قيادات وزارة الداخلية على ممارسات ضباطها بأسوان "تواطؤاً وموافقة ضمنية على ذلك التصرف غير القانونى".

نجاد البرعى الناشط الحقوقى ورئيس مجلس إدارة مؤسسة تنمية الديمقراطية المصرية، أكد أنه لا يوجد فى القانون نص صريح يجيز القبض على "المفطر فى نهار رمضان". وقال إن هذا الخبر صدمه بشدة، وأضاف "من الغريب أن تنزعج الدولة من انتشار الجماعات الإرهابية والجهادية والتكفيرية، إن كانت هى نفسها تحاول إشاعة التطرف والتشدد الدينى، وتمارس ما يفعله أعضاء الجماعات المتشددة".

عدد "المفطرين" الذين تم اعتقالهم فى محافظة أسوان وحدها وصل إلى 155 مواطناً، وهو ما أكده المحامى خالد على المدير التنفيذى لمركز هشام مبارك للقانون، الذى أكد أن الأصل أنه لا يوجد فى القانون تهمة يطلق عليها "المجاهرة بالإفطار فى نهار رمضان"، لكنه أوضح أن هناك تحايلاً قانونياً تمارسه وزارة الداخلية، باعتبار المجاهرة بالإفطار "مخالفة للأخلاق والآداب العامة، وهو ما يعاقب عليه القانون".

وانتقد على ما سماه بمحاولات فرض التدين بالقوة على المواطنين. مؤكداً على أن وزير الداخلية لا يحق له إصدار أى قرارات تنص على أى نوع من العقوبات حتى لو كانت غرامة.

حالات الاعتقال، بالإضافة لعدم دستوريتها تميزت بدرجة كبيرة من العشوائية، حيث تم اعتقال العديد من المواطنين، لمجرد اشتباه رجال الداخلية فى أنهم "فاطرين"، وبعد اعتقالهم وبهدلتهم تبين أنهم صائمون، فالاشتباه فى هؤلاء جاء على أساس رؤية بعضهم يقوم بشراء طعام الإفطار لذويه. أو من كان يقف بالقرب من مقهى فاعتقدوا أنه "فاطر".

وتعد حملة وزارة الداخلية المصرية "محاكاة" لتجربة بعض الدول ذات الأغلبية المسلمة مثل السعودية والكويت، التى تعاقب المجاهر بالإفطار فى رمضان بالسجن لمدة شهر أو غرامة 100 دينار، ومقاطعة أتشى بأندونيسيا التى تعاقب المفطرين بالجلد.

ويسرى العقاب فى هذه الدول على المسلمين وعلى غير المسلمين إذا ما تم ضبطهم متلبسين بتناول الطعام أو الشراب أو التدخين فى نهار رمضان)

المصدر هنا

... أن واحدة من آساليب النُظم الديكتاتورية هى :

liberte_dexpression-28365515.jpg

وهى بكل أسف كانت ومازالت مٌنتشرة ومُستخدمة في بلدنا الحبيب وعلى كافة المستويات بلا إستثناء !

رابط هذا التعليق
شارك

اللى أعرفع القبض على البلطجية والسواقين والتباعين فى المواقف عشان بيشربوا سجاير وحشيش فى نهار رمضان

انما قبض ع الناس فى الشوارع قبل الفطار بيجيبوا عصير وأكل لأولادهم وبيوتهم

لا

كدة بايخة أوى

أوى

أوى

... أن واحدة من آساليب النُظم الديكتاتورية هى :

liberte_dexpression-28365515.jpg

وهى بكل أسف كانت ومازالت مٌنتشرة ومُستخدمة في بلدنا الحبيب وعلى كافة المستويات بلا إستثناء !

رابط هذا التعليق
شارك

زائر
هذا الموضوع مغلق.
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

    • لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

×
×
  • أضف...