اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

كان عنده أحلي بنت جيران


icehearted girl

Recommended Posts

36_20_1[1].gif 36_20_1[1].gif 36_20_1[1].gif

36_20_1[1].gif 36_20_1[1].gif

36_20_1[1].gif

موضوع كان شاغلني لفترة...يمكن كنت فكراه مفهوم خاطئ تناولناه من خلال السينما المصرية

إن الشاب أو الفتاة ديما بيكبر علي حب بنت الجيران أو ابن الجيران mfb:

سواء اكان حب برئ طاهر او بيتحول بعد كدا

بس فعلا لما ركزت حواليا لقيت معظم قصص الحب اللي بشوفها بتكون غالبا بين الجيران

تفتكروا إيه السر؟

mfb: :)

ان الواحد بيكبر مش شايف غير اقرب حد محيط ليه؟

طب مهو في أقارب واصدقاء

اشمعنه دايما بنسمع الآهات والتنهدات من حب ولاد الجيران

يلا بقي اعترافات ليلية :lol: مين مر بالتجربة دي قبل كدا؟؟

وبعدين في قضية اخطر دلوقتي

اللي ملهمش جيران يعملوا إيه في الموضوع دا دلوقتي

:P

 

عفـــــــــــوا نيوتن..

أنـــــــــا...

ســـــــــــــــر الجاذبيـــــــــة

رابط هذا التعليق
شارك

مساااااااااااااااااء الفل يادكتره انتى كنتى فين من زمان

سبحان الله لسه واحد زميلنا هنا فى المنتدى كان بيكلمنى على موضوع زى ده بس كان مكسل يفتحه وكان بيقولى افتحه انت بس الحمد لله انك نزلتى به

انا بقى لا هحكى ولا هقول ولا كلمه الا لما اشوف الناس بتتكلم غير كده نووووووووووووووووووووووووووووووووووووووو

يلا بقى مستنى رودوكم على 14514 او 202120 او ايملاتكم على ايميل البرنامج اه يالليل @ بخ . هممممم

لما الدنيا تقسى عليك اوعى تخاف منها وتكش تربس عترس فيها ياولدى هى كده متجش غير وش

دوس فيها وجمد قلبك بس اياك على ضعيف تفش توصل فيها لاعلى مناصب بس اياك فى يوم تغش

رابط هذا التعليق
شارك

استاذ محمد اززززيك :lol: :P شحوالك شخبارك

سيادتك تقشر بس وانا اكل اللي اتقشر

يوه...قصدي انزل الموضوع :roseop:

وبعدين لما كلل واحد هيستني التاني مش هنخلص يلا اعتررررررررف :roseop: :roseop:

 

عفـــــــــــوا نيوتن..

أنـــــــــا...

ســـــــــــــــر الجاذبيـــــــــة

رابط هذا التعليق
شارك

يااااااااااااه .. الموضوع ده ياما شغلني زماااااااااااان و أنا صغير ..

icehearted girl رجعتيني بموضوعك سنيييييييين لورا :lol:

وأنا ف ابتدائي .. كنت دايماً بأحس إني بأحب أي واحدة حلوة ! و كنت دايماً أعيش في قصص وهمية عبيطة .. تتناسب مع المرحلة السنية أكيد ..

و في شارعنا في أسوان .. الكثير من العمارات السكنية .. و كل عمارة ليا فيها صديق أو أكثر .. و سبحان الله .. كانوا دايماً يحكولي عن بنت الجيران و حواديت و قصص و حكاوي مالها آخر .. إلا عمارتنا العجيبة الشكل !! فهي الوحيدة اللي فيها حديقة داخلية .. و هي الوحيدة اللي على شكل حرف إل بالإنجليزي .. و هي الوحيدة اللي عليها قبة من فوق !! .. و هي الوحيدة اللي مافيهاش بنت الجيران !!!!!!!!!!!!!!!!!!! :roseop: :roseop:

كل جيراننا أولادهم يا إما أكبر مني بكتييييييييير .. أو أصغر مني بكتييييييييييييييييير .. :P و الموضوع ده كان دايماً محل تفكير بالنسبة لي .. ياترى ليه عمارتنا مافيهاش بنوتة حلوة صغنونة على قدي !! و لم أحصل على إجابة شافية إلى الآن ..

ورغم إني و لله الحمد ربنا وفقني وتزوجت بزوجة أراها أنسب ما يمكن لي .. إلا إن موضوع بنت الجيران ده لسه شاغل تفكيري .. هو اشمعنى انا اللي عمارتنا مافيهاش بنت الجيران !!!!!!!!!!! :roseop:

تحياتي

(يَوْمَ يَبْعَثُهُمُ اللَّهُ جَمِيعًا فَيُنَبِّئُهُم بِمَا عَمِلُوا ۚ أَحْصَاهُ اللَّهُ وَنَسُوهُ ۚ وَاللَّهُ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ شَهِيدٌ) - المجادلة ٦

رابط هذا التعليق
شارك

ياخبر دنت كدا ممكن ترجعلك عقدة العودة الي الطفولة وتحب بنت الجيرا ن دلوقتي؟؟ wst:: :roseop:

 

عفـــــــــــوا نيوتن..

أنـــــــــا...

ســـــــــــــــر الجاذبيـــــــــة

رابط هذا التعليق
شارك

خدوا بقى الحكايه دى هنعمل ايه ؟؟

و انا واقف فى البلكونة.. وبسأل امى (اللى كانت واقفة تنشر الغسيل): هو فى حد هيسكن هنا ولا ايــه يامـا؟

قالتلى اه يا حبيبى دى الشقة اللى قصادنا

قلتلها ويا ترى عرسان جداد ولا عيلة وبتعزل؟

قالتلى والله يابنى مانا عارفة

قلتلها طيب.. يا خبر انهارده بفلوس.. بكرة يبقى بفلوس اكتر..

و بعد أسبوع......

أمى واقفة بتنشر الغسيل بردو.. وانا واقف جنبها بردو.. وبتقولى: مش السكان الجداد وصلوا خلاص

قلتلها يا شيـــــخة!

قالتلى: اه.. مرات الراجل عدت عليا انهارده وسلمت عليا وعرفتنى بيهم

قلتلها: ايــه بقى عرسان جداد؟؟

قالتلى لا دول أسرة.. عندهم ولدين وبنت

قلتلها خير.. خير.. (والشر بيبظ من عينيا)

و أثناء الحديث الشيق ده..

طلعت مامت الولاد م البلكونه.. ولما شافت أمى هزت راسها - بتسلم على امى يعنى -.. وطبعا أمى ردتلها الهزة - بترد السلام يعنى -

و بعدين طلع ولد صغير ابتسم لنا اول ما شافنا....

أصل البلكونة فى وش البلكونة , بس هم مركبين ستارة واحنا مش مركبين ستارة... بس باين عليهم ناس طيبين اوى...

المهم.. الأم ندهت لبنتها...

الحقيقة انا كنت أول مرة فى حياتى أسمع الاسم اللى هى ندهت به..

أول مرة أعرف ان فى بنت اسمها كده أصلا...

الام بتنده: يــــــا روفيدة (على وزن بثينة , بضم الراء يعنى)

اسم جامد مووووووت... عجبنى الاسم اوى... وبدعى ربنا تكون رُفيدة حلوة زى اسمها..

و طلعت روفيدة من ورا الستارة فـى حركة Slow Motion من بتاعة الافلام..

و انا متنح تتنيحة سوده... روفيدة طلعت احلى من اسمها.. جميلة جمال لا يوصف... ناصعة البياض..

مش قادر ارفع عينى من عليها.. مينفعش ارفع عينى من عليها اصلا...

فضلت متنح لحد ما شافتنا انا وامى..

لما شافت امى ابتسمت لها..

و لما شافتنى زى ما تكون شافت عفريت ودخلت على جوة جرى...

و تمر الأيام..

و مشكلتى ان البلكونة بتاعتنا تدخلها من اوضتى.. عشان كده فى الرايحة والجاية ابص اشوف روفيده واقفة ولا لأ..

ساعة ما الاقيها واقفة.. اطلع البلكونة..

مرة اعمل نفسى بتكلم فى التليفون.. او بشم الهوا مثلا - مع إن الدنيا تراب وعفرة -

او بلعب عشر ضغط.. اى تلكيكة والسلام

الغريب انها كانت فى الاول لما تشوفنى تروح داخلة جرى على جوة..

لكن بعد فترة لاحظت انها مكانتش بتدخل اول ما تشوفنى.. وكانت بتفضل واقفة هى كمان...

بقيت فى عز الشمس اقف.. لحد ما اعرق واجيب جاز.... فى عز البرد واقف بتكتك م البرد

واقف بالساعات مدام روفيدة واقفة... ارمى نظرة.. ابتسامة.. أشاور

و كانت هى بتكتفى بالابتسام وعلامات الخجل...

و ف يوم من ذوات الايام..

بشاورلها.. شاورتلى

بقيت هطير م الفرحة.. روفيده شاورتلى يا جدعان...

قعدت اطنطط ع السقف وأغنى وحياة قلبى وأفراحه..

و هبا إيـه هبا أاه.. إن شاء الله هنظبط

امتى بقى اتكلم معاها ونهظر سوا...

لحد ما جه اليوم...

انا راجع م الكلية.. وعلى اول الشارع شفت أمى واقفة مع مامت روفيده..

و المفاجاة: روفيده واقفة معاهم

لقيت نفسى بجرى زى شخصيات الكرتون.. نصى التحتانى بيجرى قبل نصى الفوقانى تشووووووووو...

لحد ما بقيت عندهم.. عرقان طبعا وبنهج وحالتى حالة...

نزلت عليهم زى الباراشوط..

ازيك ياما.. ازيك يا طنط عاملين ايه...

و بصيت لرٌفيدة.. كانت بصالى وبتضحك..

كانت زى القمر اليوم ده.. ولابسة تى شيرت حمالات - اصل الجو كان حر اوى اليوم ده -

قلتلها: ازيك يا روفيده؟!

و كان رد فعلها غير متوقع بالمررررة... كان صدمة حقيقية بالنسبة لى..

لقيتها بتمد ايديها وبتسلم عليا...

و بتقولى: الحمد لله.. ازيك انت؟؟!

رحت مسلم عليها....

و قلتلها: الله يسلم قلبك يا روح قلبى..

و رحت بايس ايديها....

و رحت شايلها...........

و قلتلها: انتى عندك كام سنة بقى؟؟

قالتلى عندى 3 سنين

رحت بايسها تانى وانا هطير م الفرحة وفضلنا نلعب ونضحك ونهزر... لحد ما مامتها شالتها وطلعوا البيت

و من يومها وانا وروفيده اصحاب... كل ما تطلع البلكونه نلعب ونهزر مع بعض

منقوووووووووووووووووووول

لما الدنيا تقسى عليك اوعى تخاف منها وتكش تربس عترس فيها ياولدى هى كده متجش غير وش

دوس فيها وجمد قلبك بس اياك على ضعيف تفش توصل فيها لاعلى مناصب بس اياك فى يوم تغش

رابط هذا التعليق
شارك

خدوا بقى الحكايه دى هنعمل ايه ؟؟
و انا واقف فى البلكونة.. وبسأل امى (اللى كانت واقفة تنشر الغسيل): هو فى حد هيسكن هنا ولا ايــه يامـا؟

قالتلى اه يا حبيبى دى الشقة اللى قصادنا

قلتلها ويا ترى عرسان جداد ولا عيلة وبتعزل؟

قالتلى والله يابنى مانا عارفة

قلتلها طيب.. يا خبر انهارده بفلوس.. بكرة يبقى بفلوس اكتر..

و بعد أسبوع......

أمى واقفة بتنشر الغسيل بردو.. وانا واقف جنبها بردو.. وبتقولى: مش السكان الجداد وصلوا خلاص

قلتلها يا شيـــــخة!

قالتلى: اه.. مرات الراجل عدت عليا انهارده وسلمت عليا وعرفتنى بيهم

قلتلها: ايــه بقى عرسان جداد؟؟

قالتلى لا دول أسرة.. عندهم ولدين وبنت

قلتلها خير.. خير.. (والشر بيبظ من عينيا)

و أثناء الحديث الشيق ده..

طلعت مامت الولاد م البلكونه.. ولما شافت أمى هزت راسها - بتسلم على امى يعنى -.. وطبعا أمى ردتلها الهزة - بترد السلام يعنى -

و بعدين طلع ولد صغير ابتسم لنا اول ما شافنا....

أصل البلكونة فى وش البلكونة , بس هم مركبين ستارة واحنا مش مركبين ستارة... بس باين عليهم ناس طيبين اوى...

المهم.. الأم ندهت لبنتها...

الحقيقة انا كنت أول مرة فى حياتى أسمع الاسم اللى هى ندهت به..

أول مرة أعرف ان فى بنت اسمها كده أصلا...

الام بتنده: يــــــا روفيدة (على وزن بثينة , بضم الراء يعنى)

اسم جامد مووووووت... عجبنى الاسم اوى... وبدعى ربنا تكون رُفيدة حلوة زى اسمها..

و طلعت روفيدة من ورا الستارة فـى حركة Slow Motion من بتاعة الافلام..

و انا متنح تتنيحة سوده... روفيدة طلعت احلى من اسمها.. جميلة جمال لا يوصف... ناصعة البياض..

مش قادر ارفع عينى من عليها.. مينفعش ارفع عينى من عليها اصلا...

فضلت متنح لحد ما شافتنا انا وامى..

لما شافت امى ابتسمت لها..

و لما شافتنى زى ما تكون شافت عفريت ودخلت على جوة جرى...

و تمر الأيام..

و مشكلتى ان البلكونة بتاعتنا تدخلها من اوضتى.. عشان كده فى الرايحة والجاية ابص اشوف روفيده واقفة ولا لأ..

ساعة ما الاقيها واقفة.. اطلع البلكونة..

مرة اعمل نفسى بتكلم فى التليفون.. او بشم الهوا مثلا - مع إن الدنيا تراب وعفرة -

او بلعب عشر ضغط.. اى تلكيكة والسلام

الغريب انها كانت فى الاول لما تشوفنى تروح داخلة جرى على جوة..

لكن بعد فترة لاحظت انها مكانتش بتدخل اول ما تشوفنى.. وكانت بتفضل واقفة هى كمان...

بقيت فى عز الشمس اقف.. لحد ما اعرق واجيب جاز.... فى عز البرد واقف بتكتك م البرد

واقف بالساعات مدام روفيدة واقفة... ارمى نظرة.. ابتسامة.. أشاور

و كانت هى بتكتفى بالابتسام وعلامات الخجل...

و ف يوم من ذوات الايام..

بشاورلها.. شاورتلى

بقيت هطير م الفرحة.. روفيده شاورتلى يا جدعان...

قعدت اطنطط ع السقف وأغنى وحياة قلبى وأفراحه..

و هبا إيـه هبا أاه.. إن شاء الله هنظبط

امتى بقى اتكلم معاها ونهظر سوا...

لحد ما جه اليوم...

انا راجع م الكلية.. وعلى اول الشارع شفت أمى واقفة مع مامت روفيده..

و المفاجاة: روفيده واقفة معاهم

لقيت نفسى بجرى زى شخصيات الكرتون.. نصى التحتانى بيجرى قبل نصى الفوقانى تشووووووووو...

لحد ما بقيت عندهم.. عرقان طبعا وبنهج وحالتى حالة...

نزلت عليهم زى الباراشوط..

ازيك ياما.. ازيك يا طنط عاملين ايه...

و بصيت لرٌفيدة.. كانت بصالى وبتضحك..

كانت زى القمر اليوم ده.. ولابسة تى شيرت حمالات - اصل الجو كان حر اوى اليوم ده -

قلتلها: ازيك يا روفيده؟!

و كان رد فعلها غير متوقع بالمررررة... كان صدمة حقيقية بالنسبة لى..

لقيتها بتمد ايديها وبتسلم عليا...

و بتقولى: الحمد لله.. ازيك انت؟؟!

رحت مسلم عليها....

و قلتلها: الله يسلم قلبك يا روح قلبى..

و رحت بايس ايديها....

و رحت شايلها...........

و قلتلها: انتى عندك كام سنة بقى؟؟

قالتلى عندى 3 سنين

رحت بايسها تانى وانا هطير م الفرحة وفضلنا نلعب ونضحك ونهزر... لحد ما مامتها شالتها وطلعوا البيت

و من يومها وانا وروفيده اصحاب... كل ما تطلع البلكونه نلعب ونهزر مع بعض

منقوووووووووووووووووووول

محمد يا اخويا

لو قلة الجواز هتوصلك للمرحلة دى ... ادينى خبر و انا و الله اسعالك ف الحوار

مش كده يا عنبو

الناس نقول الواد اتجنن ولا ايه

تفاءلوا بالخير تجدوه

بعضا مني هنا .. فاحفظوه

رابط هذا التعليق
شارك

wst:: :sad: :D :lol: يخرب عقلك بجد عشت اللحظة اوي....

 

عفـــــــــــوا نيوتن..

أنـــــــــا...

ســـــــــــــــر الجاذبيـــــــــة

رابط هذا التعليق
شارك

محمد يا اخويا

لو قلة الجواز هتوصلك للمرحلة دى ... ادينى خبر و انا و الله اسعالك ف الحوار

مش كده يا عنبو

الناس نقول الواد اتجنن ولا ايه

استنى لما اضحك شويه

ياعم ياسر شوف واحد يسعى لينا احنا الاتنين

لما الدنيا تقسى عليك اوعى تخاف منها وتكش تربس عترس فيها ياولدى هى كده متجش غير وش

دوس فيها وجمد قلبك بس اياك على ضعيف تفش توصل فيها لاعلى مناصب بس اياك فى يوم تغش

رابط هذا التعليق
شارك

:roseop::roseop: :lol:

ايه ده

روفيده طلعت 3 سنين

اللى جابلك يخاليلك يا استاذ عنبى

بس حلوة مووووت القصه دى

اذا اردت ان تعرف نعم اللة عليك............ اغمض عينيك.]

رابط هذا التعليق
شارك

من ساعة الموضوع كبر وبقو يقفوا فالبلكونة

وانا حسيت انه فالاخر هتلاقى حركة خيانه ملعوبة فالقصة الجميلة دى

ان شاء الله تخطب ونرتاح من توبكس البنات وتبدأ تغير موووووووووووووووووووود التوبكس بتاعتك بقى

0329100703378vi4z91lu5pj76.gif
رابط هذا التعليق
شارك

محمد يا اخويا

لو قلة الجواز هتوصلك للمرحلة دى ... ادينى خبر و انا و الله اسعالك ف الحوار

مش كده يا عنبو

الناس نقول الواد اتجنن ولا ايه

استنى لما اضحك شويه

ياعم ياسر شوف واحد يسعى لينا احنا الاتنين

يا عم يا ابو قلب ابيض

لما اتجنن كده :roseop: هبقى اقولك

و عشان البكلمتين دول

برده مش هتجوز الا اما اجيب البى ام

تفاءلوا بالخير تجدوه

بعضا مني هنا .. فاحفظوه

رابط هذا التعليق
شارك

من غير ال W ???????????? :rolleyes:

 

عفـــــــــــوا نيوتن..

أنـــــــــا...

ســـــــــــــــر الجاذبيـــــــــة

رابط هذا التعليق
شارك

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

    • لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • الموضوعات المشابهه

    • 89
      اخواني الأعزاء محتاج مساعدتكم في الحصول على المعلومات المعيشية في مسقط و خصوصا المعلومات الاقتصاديه و مستوى الأسعار وايجارات السكن و خلافه وايضا مميزات و عيوب العيشه هناك اللي عنده المعلومات دي ميبخلش عليا بيها و كل سنه وانتو طيبين :closedeyes:
    • 1
      للاسف انا لغايه دلوقتي مش فاهمه سبب قلبته عليا بسبب اني روحت شقتي اجيب حاجات ليا ولا بسبب اني لم انتظر رده بالموافقه ومفهم الناس كلها ازاي تخرج من غير ما تستني ردي وغلط في والدي واتكلم عن الاصول بشده وبالرغم انه ولا اهله يعرفوا الاصول وناس حقيره وماديه جدا وبالذات مرات الاب وشخصيه بتغير لدرجه بتفرح لما جوزي يبقي مش موجود او موجود وهما كلهم موجودين وحتي اني اقعد معاه براحتنا مافيش ولما كنت بتكلم مافيش اي رد فعل غير هتمنعيني من اخواتي  لوقتي خلاص لينا فوق الست شهور مافيش اي كلام ولو حصل اي كل
    • 12
      عندما إشتركنا منذ أسابيع فى موضوع " زمن سمير رجب " لم أكن أتصور ان نظار المدارس الشعبية للشعب .. رؤساء تحرير الجرائد القومية .. قد إنسعروا الى هذه الدرجة وتحولوا الى " سلعوة " من صنف تانى .. ولكنها تنهش فى البلد وابنائه بلا رحمة .. وايامها .. أمتنعنا الأخ محمد عبد اللا .. ببعض مداخلاته بل كشف لنا هدوء اللى بيكتب بهدوء .. اللى حسب ما نسمعة عدى كل الحواجز .. واصبحت ميزانيته وارصدته فى البنوك تقارب أرصدة بنك القاهرة حسب تقدير رجال الأقتصاد المصرى .. أما ما رأيته أنا واشهد به ذلك القصر الفخيم فى مد
    • 3
      انا عندى ارض فى التجمع الخامس فى منطقة الاندلس وياريت اتعرف على جيرانى الموجودين فى محاورات المصريين علشان نعرف بعض اية الخطوات والمشاكل ونحلها ونتبادل الخبرات
    • 1
      جيران المستقبل كل يوم عن يوم بنشوف مبنى جديد بيزيد فى ابو الهول وكل يوم فى حد بيخلص حاجة بيقطع بيها شوط كبير او فى مباراة المبانى بصراحة الارض اللى كانت كلها صحرا السنة اللى فاتت السنة دى بقت مختلفة خالص ومعظم الناس هناك عملت تراخيص وفى ناس بتفكر تسكن الايام دى بس للاسف اكبر مشكلة هناك هية الميـــــــــــــــــــــــــــاة لا تــــــــــــــــــوجـــــــــــــــــــــــــــد ميـــــــــــــــــــــــــــاة فى ابــــــــــــــــــــــــوالهـــــــــــــــــــــــــــول وبرغم كدة اسعار الار
×
×
  • أضف...