اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

هل النفخ في اوقات الزهق حرام

Simba

Recommended Posts

وانا صغير لما كنت ازهق وانفخ كانوا يقولوا بس يا حبيبي ما تعملش كده تاني النفخ بيحرق الملايكة وبعدين مع صاحبي لما ازهق من حاجة وانفخ يقولي استغفر الله

وبعدين ناس كتير قالت ده حرام لكن انا كده لما بتضايق باخد نفس عميق واخرجه ببطء او بسرعة ده بيريحني شوية وكل اللي قال حرام محدش جاب لي دليل ابدا لا من القرآن ولا من السنة ..مش عارف فيه دليل فعلا علي كده

رابط هذا التعليق

حسب الشيخ اللي حيفتي و مدى فهمه للدين

ممكن يخليلك كل حاجه حرام

و العكس ايضا

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

انا اول مرة اسمع حكايه انه حرام دي بس الي لاحظته اني لما بنفخ بقول استغفر الله العظيم ليه معرفش .. يجوز لاحظتها وانا صغيره ان حد عمل كده قدامي وبقت لازمه معايا كل ماانفخ استغفر ..

اعتقد والله اعلم الاستغفار لان النفخ هو تعبير عن الاعتراض فبنستغفر عشان منقولش انه اعتراض على مشيئة الله سبحانه او شيء زي كده ..

اما حكاية حرق الملائكة دي فبالتاكيد مبالغه ملهاش اصل في الموضوع ..

..إذا دعتك قدرتك على ظلم الناس فتذكر قدرة الله عليك ..

رابط هذا التعليق

حسب الشيخ اللي حيفتي و مدى فهمه للدين

ممكن يخليلك كل حاجه حرام

و العكس ايضا

بس ياريت يفتي بدليل انا اللي حوالية بيقولوا لي حرام وبس من غير ما حد يقدم لي دليل يقنعني

رابط هذا التعليق

وانا صغير لما كنت ازهق وانفخ كانوا يقولوا بس يا حبيبي ما تعملش كده تاني النفخ بيحرق الملايكة وبعدين مع صاحبي لما ازهق من حاجة وانفخ يقولي استغفر الله

وبعدين ناس كتير قالت ده حرام لكن انا كده لما بتضايق باخد نفس عميق واخرجه ببطء او بسرعة ده بيريحني شوية وكل اللي قال حرام محدش جاب لي دليل ابدا لا من القرآن ولا من السنة ..مش عارف فيه دليل فعلا علي كده

طبعا انا متأكد ان الكلام ده مبالغ فيه واحنا صغيرين كانوا بيضحكوا علينا بخرافات كتير اوي للترهيب وهما عارفين انها مش صحيحة

رابط هذا التعليق

كلو اتربى على انو كدة حرام بس محدش قال لية

واكتر واحد كان بينفخ اوليفر كان حارس مرمى المانيا ومن بعدة اللى قاعد معايا فى المكتب

[b]يا لة من ببغاء عقلة فى اذنية فلما سمع البهتان انطلى الزور علية وملأ الدنيا صياحا بأمتداح قاتلية

رابط هذا التعليق

حكايه بيحرق الملايكه مسمعتهاش قبل كده

لكن دايما كانوا يقولولى انت كده بتزودى حر نار جهنم

ما اجمل الانوثه عندما تمتطى صهوه الحياه

رابط هذا التعليق

كلو اتربى على انو كدة حرام بس محدش قال لية

واكتر واحد كان بينفخ اوليفر كان حارس مرمى المانيا ومن بعدة اللى قاعد معايا فى المكتب

انا كمان اتربيت علي النفخ ده حرام مع انها عادة عندي لما بزهق

اللي قاعد معاك في المكتب زهقان علي طول ولا ايه

رابط هذا التعليق

حكايه بيحرق الملايكه مسمعتهاش قبل كده

لكن دايما كانوا يقولولى انت كده بتزودى حر نار جهنم

مش هتفرق الاتنين مالهمش اصل

رابط هذا التعليق

• بعد 3 أسابيع...

جه عندنا مرة شيخ قريبنا وكنت بنفخ وبقول اوف لقيته بسرعة بيقول استغفر الله ..ولسه نفسى اعرف السبب ومش عارفة ابطل العادة ديه كل لما ابقى مضايقة جدا جدا

رابط هذا التعليق

بسم الله والحمد لله

اخوتى الأعزاء

انا طبعا لست مفتيا ولا أدعى العلم ولكن نقلت لكم الفتوى من الشبكة الإسلامية وهى موقع موثوق

انا لم أكن أعرف الحكم فى التنهيد ولكن كنت أعلم كراهة النفخ فى الطعام

وأعتقد ان الموضوع فى الأساس متعلق بالنية هل الواحد بينفخ عدم رضا بالقضاء ولا نفخ تلقائى من التعب

رقـم الفتوى : 2499

عنوان الفتوى : النفخ على الطعام بقصد تبريده مكروه مطلقا

تاريخ الفتوى : 16 صفر 1420 / 01-06-1999

السؤال

ماحكم النفخ بالفم على الطعام من أجل تبريده للطفل الجائع؟

الفتوى

الحمد لله والصلاة والسلام على رسول الله وعلى آله وصحبه وسلم أما بعد:

النفخ على الطعام مكروه مطلقاً سواء كان للطفل أو لغيره والدليل على ذلك ما ورد عن النبي صلى الله عليه وسلم في النهي عن ذلك فقد روى أحمد عن ابن عباس رضي الله عنهما "أن رسول الله صلى الله عليه وسلم نهى عن النفخ في الطعام والشراب". والله تعالى أعلم.

رابط الفتوى

http://www.islamweb.net/ver2/Fatwa/ShowFat...;Option=FatwaId

رقـم الفتوى : 74907

عنوان الفتوى : التنهد الإرادي واللاإرادي

تاريخ الفتوى : 04 جمادي الأولى 1427 / 01-06-2006

السؤال

أنا فتاة أبلغ 20 سنة أتنهد كثيرا مع إخراج زفير كبير فهل هذا جائز شرعا؟

الفتوى

الحمد لله والصلاة والسلام على رسول الله وعلى آله وصحبه، أما بعـد:

فالتنهد والزفير إن كان تبرما من الوالدين وأوامرهما فهو محرم لا يجوز بحال لورود النهي عن التأفيف عليهما في قوله تعالى: فَلا تَقُلْ لَهُمَا أُفٍّ {الإسراء:23}. والتنهد مثله أو أشد، وهو في حق الله تعالى إذا أنزل مقدوره بالإنسان أشد تحريماً لأنه يشعر بالضجر والسخط وعدم الصبر والتسليم لأمر الله وحكمه، قال النبي صلى الله عليه وسلم: عظم الجزاء مع عظم البلاء، وإن الله إذا أحب قوماً ابتلاهم، فمن رضي فله الرضا، ومن سخط فله السخط. رواه الترمذي وابن ماجه.

وهو في غير ما ذكرنا مكروه لأنه ينافي مكارم الأخلاق وجميل الصفات، وانظري الفتويين رقم:15197، 23586.

وهذا كله فيما إذا كان عن إرادة وقصد. وأما إن كان أمرا غير إرادي لا يمكن التحكم فيه فهذا لا حرج فيه شرعا لعدم القصد فيه, والله تعالى يقول: وَلَيْسَ عَلَيْكُمْ جُنَاحٌ فِيمَا أَخْطَأْتُمْ بِهِ وَلَكِنْ مَا تَعَمَّدَتْ قُلُوبُكُمْ {الأحزاب: 5} وينبغي حينئذ عرضه على الطبيب.

والله أعلم.

رابط الفتوى

http://216.176.51.113/ver2/fatwa/ShowFatwa...;Option=FatwaId

إلهي أنت ذو فضل ومنّ ** وإني ذو خطايا فاعفُ عني

وظني فيك يا رب جميل ** فحقق يا إلهي حسن ظني

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...