اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

إلى المتطرفين والمتشددين ---- ارحمونا بأه!!!


تامر السعدني

Recommended Posts

تسود الآن المجتمع كلمة يرددها كثير من الناس وهي التطرف والتشدد

بس صراحة يا جماعة الوضوع محتاج تأصيل علمي علشان ميبقاش الموضوع عايم

وانتو عارفين طبعا العايم آخره إيه : )

طبعا لو حبينا ندور على تعريف للتشدد هيكون عندنا تعريفات كتير

بس عايزين نتفق على تعريف (بخلاف التعريف العايم)

----------

للي مش عارف التعريف العايم هو

التشدد هو خلاف ما أعمله أنا (هذا لسان حال كثير مننا) فأنا امثل الوسطية

وأي حاجة بأه تانية غير اللي أنا باعمله تعتبر تشدد

---------

يعني مثلا أنا باسمع أغاني لو حد قال الأغاني حرام يبقى متطرف

---------

السلوك ده بيرجع لنقطتين رئيستين

1- التقليد ورفض التغيير. يعني دايماا الإنسان مش بيحي يتغير لعوامل كتير

2- الاعتداد بالنفس اللي ساعات بيتطور ببعضنا للكبر

المهم يا أفاضل علشان ما نطلعش بعيد عايزين نتفق على تعريف علمي للتشدد وبعدين نحاول نقيس على التعريف ده بعض المسائل

المايك معاكم

تم تعديل بواسطة تامر السعدني
رابط هذا التعليق
شارك

  • الردود 102
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

كل واحد شايف نفسه معتدل ووسطي واللي بعيد عن موقفه يبقى متشدد

لو عايز معالجة احصائية علشان تعرف مين الوسطي ومين المتطرف الموضوع بسيط ... خذ متوسط آراء الناس في القضية محل الخلاف ... والقريب من هذا الرأي يبقى معتدل والبعيد يبقى متطرف ... يعني مثلا لو سألت الناس المفروض الواحد يغسل ايده كام مره في اليوم وطلع المتوسط عشر مرات مثلا ولقيت واحد بيغسلها مرة واحدة وواحد بيغسلها 50 مرة يبقى الاثنين متطرفين ... لكن لو واحد بيغسلها ثمان مرات مثلا يبقى معتدل وطبيعي

الصعوبة لما تبقى القضية نوعية وليست كمية ... فبالتالي مش هتقدر تحولها لأرقام وتاخذ المتوسط ... لكن يمكنك بالتقريب معرفة رأي الأغلبية (وراك وراك الأغلبية دي ) وهتلاقيه دايما يمثل الاعتدال ... والكلام ده مثبت رياضيا (المتوسط الأحصائي غالبا قريب من المنوال).

اللي أنا بقوله ده من وجهة نظر إحصائية ... لكن طبعا يمكن النظر للموضوع من عدة زوايا

قولي بأه انت شايف نفسك متطرف ولا معتدل ؟؟ :lol:

إن فشلنا في الوصول للحكم ولتغيير البلد .. لا تقلقوا .. نحن فكرة .. الفكرة لا تموت ... تستمر لا تتوقف

البرادعي 15/10/2011

رابط هذا التعليق
شارك

بسم الله والحمد لله

هناك حيز واسع وكبير من الإعتدال يكفينا فيها الحديث

عن أبي ثعلبة الخشني رضي الله عنه ، عن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال : ( إن الله تعالى فرض فرائض فلا تضيّعوها ، وحدّ حدودا فلا تعتدوها ، وحرّم أشياء فلا تنتهكوها ، وسكت عن أشياء - رحمة لكم غير نسيان – فلا تبحثوا عنها ) حديث حسن ، رواه الدارقطني وغيره .

ونجد فى الحديث مراحل

فروض وحدود محرمات أشياء مسكوت عنها

فالإلتزام بالفروض هو الإعتدال وأما من ترك منها شيئا وكذلك من فرض شيئا ليس فرضا فهذا مفرط وهذا متشدد

وأما الحدود فلنتخيلها كالدائرة كل ما بداخلها حلال ومباح فمركز الدائرة الحلال البين وحوله المباح وكلما اقتربت من حافة الدائرة فقد اقتربت من التفريط

وأما ما كان خارج الدائرة فهى المحرمات فلا يجوز الاقتراب منها فضلا عن الوقوع فيها

وأما ماسكت عنه عن غير نسيان

فقوله صلى الله عليه وسلم : (( ما أحل الله فهو الحلال وما حرم فهو حرام وما سكت عنه فهو عفو ، فاقبلوا من الله عافيته فإن الله لم يكن لينسى شيئاً )) أخرجه البزار والطبراني من حديث أبي الدرداء بسند حسن .

وده طبعا غير العبادات لأن مينفعش حد يخترع عباده من عنده ويقول ربنا لم يتكلم عنها

ويقول سبحانه وتعالى" تلك حدود الله فلا تعتدوها ومن يتعد حدود الله فأولك هم الظالمون "

وفيه نوعين من الفقه فقه الأمة وفقه الفرد --- فاذا كان العالم يفتى لعامة الأمة فهو يفتى بالأيسر

وما كان للفرد فيستطيع أن يشدد على نفسه فيما يسمى بالورع ولا يكون الورع إلا عن علم

والورع هو كما يقول أحد الصالحين : كنا ندع تسعة أعشار الحلال مخافة أن نقع في الحرام.

هذا تخيلى عن الموضوع ؤقد يفسح النقاش المجال لتوضيح نقاط أخرى

إلهي أنت ذو فضل ومنّ ** وإني ذو خطايا فاعفُ عني

وظني فيك يا رب جميل ** فحقق يا إلهي حسن ظني

رابط هذا التعليق
شارك

بسم الله ما شاء الله

انا كنت داخل اكتب مداخلة على رد الاستاذ احمد بس لما لاقيت حضرتك بتكتب رد قلت لا استنى احسن فى الحالات دى الصمت من ذهب

بارك الله فيك

وان شاء الله متابع للموضوع

رَبِّ أَوْزِعْنِي أَنْ أَشْكُرَ نِعْمَتَكَ الَّتِي أَنْعَمْتَ عَلَيَّ وَعَلَى وَالِدَيَّ وَأَنْ أَعْمَلَ صَالِحًا تَرْضَاهُ وَأَدْخِلْنِي بِرَحْمَتِكَ فِي عِبَادِكَ الصَّالِحِينَ

من فقد الله ماذا وجد

رابط هذا التعليق
شارك

لو عايز معالجة احصائية علشان تعرف مين الوسطي ومين المتطرف الموضوع بسيط ... خذ متوسط آراء الناس في القضية محل الخلاف ...

طيب ولو الأغلبية عندنا متشددة، زى مابيقولوا علينا برة، يبقى ايه الحل ؟

معلشى سؤال خارج الموضوع، انت عملت ايه فى موضوع ال CSI ؟

رابط هذا التعليق
شارك

مع احترامي لرأي الأخ الضوء الأزرق ... موضوع التشدد والاعتدال حين يقال لا يقصد به عادة سلوك فردي بل يستخدم لوصف فكر وتيار كامل ... ولذلك فإن الامر ليس له علاقة بالضرورة بسلوكيات شخصية بل بالانتماء أيديولوجي

لمزيد من التوضيح هناك تيارات بأكملها توصف بالتشدد وأي شخص ينتمي لهذه التيارات يوصف تلقائيا بالتشدد نتيجة تبنيه فكرها ... وخلينا نتكلم بصراحه أكثر ونقول إن هذا التيار هو السلفي

حبيت أوضح هذه النقطة فقط لئلا نتصور أن الموضوع مقتصر على أداء الشخص للعبادات أو تركها ... ممكن الشخص يكون ملتزم بواجباته الدينية على أكمل وجه ويكون معتدل ... الموضوع أساسا فكري وعقائدي

هل وصف التيار السلفي بالتشدد صح أم خطأ ... هذا موضوع يحتاج مناقشة طويلة لنفهم أساسا الأسباب التي تجعل معارضي التيار السلفي يصفونه بالتشدد ... وإن كنت لا أعتقد أننا سنصل فيه الى نتيجة مقنعة للطرفين في النهاية ... لذا أعتقد أنه من الأفضل أن يتعايش السلفيين مع هذا الوصف ولهم بالمقابل أن يطلقوا ما يشاؤون من الأوصاف على مخالفيهم (وهما الحقيقة مش مقصرين من الناحية دي) ... وبكده نكون حلينا المشكله قبل أن تبدأ.

تحياتي

إن فشلنا في الوصول للحكم ولتغيير البلد .. لا تقلقوا .. نحن فكرة .. الفكرة لا تموت ... تستمر لا تتوقف

البرادعي 15/10/2011

رابط هذا التعليق
شارك

معلشى سؤال خارج الموضوع، انت عملت ايه فى موضوع ال CSI

يعني ايه ال CSI

إن فشلنا في الوصول للحكم ولتغيير البلد .. لا تقلقوا .. نحن فكرة .. الفكرة لا تموت ... تستمر لا تتوقف

البرادعي 15/10/2011

رابط هذا التعليق
شارك

احمد سيف

تحياتى

حضرتك تقول ان التيار السلفى متشدد

هل العلمانيين ولا نستطيع ان نقول تيار لانهم قله...هل العلمانيين يمثلون عين الوسطيه؟

رابط هذا التعليق
شارك

معلشى سؤال خارج الموضوع، انت عملت ايه فى موضوع ال CSI

يعني ايه ال CSI

انا افتكرتك صاحب موضوع: استفسار بخصوص شهادات CSI

http://www.egyptiantalks.org/invb/?showtopic=61519

يالله ولا يهمك

بالنسبة لموضوع التطرف،رأيى ان مش ممكن حد يشوف نفسه متطرف، لازم الأغلبية اللى فى الوسط تشوفه كده بالنسبة لها،

كان تونى بلير بيسمى ماتعتقده الاغلبية عندنا بال Mainstream Islam، اللى فى نظره بترفض التطرف.

المشكلة بقى عندنا دلوقتى ان الأغلبية مش فى الوسط ولا حاجة، الأغلبية متطرفة !

أو يمكن انا شايفها كده لأنى متطرف فى الناحية التانية !!!

رابط هذا التعليق
شارك

تسود الآن المجتمع كلمة يرددها كثير من الناس وهي التطرف والتشدد

بس صراحة يا جماعة الوضوع محتاج تأصيل علمي علشان ميبقاش الموضوع عايم

وانتو عارفين طبعا العايم آخره إيه : )

طبعا لو حبينا ندور على تعريف للتشدد هيكون عندنا تعريفات كتير

بس عايزين نتفق على تعريف (بخلاف التعريف العايم)

----------

للي مش عارف التعريف العايم هو

التشدد هو خلاف ما أعمله أنا (هذا لسان حال كثير مننا) فأنا امثل الوسطية

وأي حاجة بأه تانية غير اللي أنا باعمله تعتبر تشدد

---------

يعني مثلا أنا باسمع أغاني لو حد قال الأغاني حرام يبقى متطرف

---------

السلوك ده بيرجع لنقطتين رئيستين

1- التقليد ورفض التغيير. يعني دايماا الإنسان مش بيحي يتغير لعوامل كتير

2- الاعتداد بالنفس اللي ساعات بيتطور ببعضنا للكبر

المهم يا أفاضل علشان ما نطلعش بعيد عايزين نتفق على تعريف علمي للتشدد وبعدين نحاول نقيس على التعريف ده بعض المسائل

المايك معاكم

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

الاخ تامر بصراحه موضوع مهم ومحتاج من الواحد تحضير قبل الرد عشان يصبح الرد ذو فائده ...

معتقدش ان اى فرقه من الفرق الاسلاميه بتقول يا اخوانا احنا متشددين...طبعا مفيش

الكل بيقول احنا الوسطيه وخير الامور الوسط

زائد حديث الرسول صلى الله عليه وسلم واضح (هلك المتنطعون قيل يا رسول الله ومن المتنطعون قال المتشددون فى غير مواضع التشدد)

التشدد والله اعلم هو الزام الامه بأمور سكت عنها الشارع الحكيم او جعل فيها سعه ...

مثال :ألزام الامه بصلاه الوتر مثلا وجعلها من الفروض ده تشدد ..او من الناس من لايتزوج الناس للانقطاع للعباده ...او الصيام الذى لايفطر صاحبه ابدا

الى غير ذلك من المظاهر ...

النقطه بقى اللى انا اختلف معاك فيها ...

لما حضرتك قولت انا بسمع اغانى معنى كده ان اللى يقول ان الاغانى حرام يبقى متشدد ..لاطبعا يا اخى الكريم

لو حضرتك راجعت حكم الغناء هتجد ان فيه صحابه وفقهاء كتير حرموه ...

ولما سئل عبد الله ابن مسعود عن تفسير قول الله تعالى ومن الناس من يشترى لهو الحديث ليضل عن سبيل الله قال اشهد الله الذى لااله الا هو انه الغناء

والامام مالك قال بالحرف الواحد لايفعله عندنا الا الفساق

ده غير الامام الشافعى واحمد وابو حنيفه كل دول يرون تحريم الغناء وجميع ادوات اللهو

يا ترى دول بس

لا طبعا فيه بعد كده ابن تيميه شيخ الاسلام وابن القيم ...

حتى الفقهاء اللى احلوه زى العلامه يوسف القرضاوى قرنوه بشروط ان يكون خالى من الالفاظ التى تثير الغرائز او الغزل الصريح من الاخر يعنى كلام العلماء اللى احلوا

الغناء حطوا شروط لاتنطبق على غناء العصر الحالى ....

طبعا ده مختصر شديد الاختصار فى حكم الغناء والا الموضوع فى ادله كتيره من القران والسنه بس ده مش الموضوع

الموضوع مهم قوى وبسجل متابعه

رابط هذا التعليق
شارك

احمد سيف

هل العلمانيين ولا نستطيع ان نقول تيار لانهم قله...هل العلمانيين يمثلون عين الوسطيه؟

يا أخ إيجيبت

وإن كان السؤال موجها للزميل لأحمد سيف .. إلا أننى قد لفت انتباهى حاجتين:

1- وصفك للعلمانيين بأنهم قلة .. دا بيفكرنى بالراديو فى حرب 67 لما كنا بنوقع كل يوم 300 طيارة وحاطين راسنا فى الرمل لدرجة اننا كان كل ما عدد الطيارات اللى بتقع يزيد نصدق بينما العالم كله بيضحك علينا

2- النقطة دى مرتبطة تماما بما سبق .. أجزم أن حضرتك لم تقرأ عن العلمانية ما يزيد عن الأسطر التى وردت فى سياق مهاجمتها على بعض المواقع (وأعتقد أنها سلفية)

إعرف عدوك يا عزيزى .. أقرأ عنها أولا كى تهاجم بأسلوب علمى وليس عبثى كما يتكرر أمامى يوميا من حيث وصفها بالعفنة والمتحللة والكافرة إلخ إلخ

إعرف عدوك يا عزيزي

أعتذر للخروج عن الموضوع

تحياتى

[وسط]!Question everything

[/وسط]

رابط هذا التعليق
شارك

أعتقد أن المقصود طبعا هو التطرف الدينى

و هذا التطرف نسبى حسب المكان و الزمان و ميول الفرد موجة الإتهام بالتطرف.

و التطرف يكون فى إتجاهين من الوسط

و لكن هناك مساحة فى أخر كل طرف لا خلاف فى أن من يشغلها هو متطرف

مثل الذين كفروا المسلمين و من ثم أستباحوا دمائهم

و مثل المطالبين بالعلمانية الشاملة

و رأيي الشخصى أن منطقة الوسط بين المسلمين السنة يشغلها من يقال عنهم السلفيين

رابط هذا التعليق
شارك

حقولكم على المتطرف من وجهة نظري بشكل عام من خلال بعض تصرفاته

اللي يمنع بناته من التعليم

اللي يشترط عليهم النقاب الكامل (زوجه او بنات)

اللي يحرم الموسيقى

اللي يلبس جلباب ابيض و قصير معتقدا ان هذا هو الزي الاسلامي الشرعي

اللي يربي ذقنه و يطولها بدون تهذيب

اللي شايف الدنيا كلها في النار و على خطأ ماعداه هو و من والاه

اللي بيكره غير المسلمين و يمتد الكره ليكره الشيعه لو كان سني و العكس ايضا

اللي يحرم الاحتفال بالأعياد

و حاجات كتير بالشكل ده

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق
شارك

حقولكم على المتطرف من وجهة نظري بشكل عام من خلال بعض تصرفاته

اللي يمنع بناته من التعليم

اللي يشترط عليهم النقاب الكامل (زوجه او بنات)

اللي يحرم الموسيقى

اللي يلبس جلباب ابيض و قصير معتقدا ان هذا هو الزي الاسلامي الشرعي

اللي يربي ذقنه و يطولها بدون تهذيب

اللي شايف الدنيا كلها في النار و على خطأ ماعداه هو و من والاه

اللي بيكره غير المسلمين و يمتد الكره ليكره الشيعه لو كان سني و العكس ايضا

اللي يحرم الاحتفال بالأعياد

و حاجات كتير بالشكل ده

لازم يستوفى كل الشروط دى ولا واحدة منهم بس تكفى لتصنيفه متطرف..؟؟؟؟؟

رابط هذا التعليق
شارك

على فكره

هذا الشخص حر فيما يعمل

يعني انا لا الومه او اريد منعه

هو حر و انا حر ايضا في اعتقادي فيه

مع العلم.....

ان التطرف ايضا يخضع لعوامل المكان و الزمان

فمن تتنقب في مجتمع كله من المنتقبات فهذا أمر طبيعي و غير متطرف

بينما النقاب في مكان آخر يمكن اعتباره تطرف

كذلك المايوه البكيني

في الشواطئ المصريه تعتبر من ترتديه متطرفه (من الجانب الآخر) و ملفته لنظر الجميع

بينما في شواطئ اوروبا و امريكا البكيني شيئ طبيعي جدا و غير ملفت للنظر

ارجوا ان يكون عنصر المكان و تأثيره قد اتضح للقارئ

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق
شارك

حقولكم على المتطرف من وجهة نظري بشكل عام من خلال بعض تصرفاته

اللي يمنع بناته من التعليم

اللي يشترط عليهم النقاب الكامل (زوجه او بنات)

اللي يحرم الموسيقى

اللي يلبس جلباب ابيض و قصير معتقدا ان هذا هو الزي الاسلامي الشرعي

اللي يربي ذقنه و يطولها بدون تهذيب

اللي شايف الدنيا كلها في النار و على خطأ ماعداه هو و من والاه

اللي بيكره غير المسلمين و يمتد الكره ليكره الشيعه لو كان سني و العكس ايضا

اللي يحرم الاحتفال بالأعياد

و حاجات كتير بالشكل ده

على فكرة

أنا مش حأتكلم عن الموسيقى والغناء

عشان ماأدخلش في مهاترات مش حتجيب نتيجة

أنا بس حأتكلم عن الزي

على فكرة اللبس الباكستاني للرجال

و اللي بيتبناه بعض السلفيين

و بيربوا ذقنهم بنفس الطريقة

و يلبسوا العمامة

أحب أقول

و ده يمكن صدمة للبعض

أن اللبس ده يرتديه الهندوس و السيخ من أهل أقليم البنجاب

اللي جزء منه في الهند

و جزء منه في باكستان

و المعلومة اللي يمكن في ناس متعرفهاش

ان انفصال باكستان عن الهند

هو انفصال عرقي

و ليس دينيا

كما هو شائع

يعني المنظر اللي بيقال عنه انه اسلامي

هو الزي الشعبي البنجابي

لغير المسلمين قبل أن يكون للمسلمين

تمام زي التوب والشماغ

اللي بيلبسوه في الخليج

و اللي أيضا يتبناه السلفيون و يقولون عنه أنه الزي الشرعي للرجال

بل وصل بهم الأمر لتحريم ارتداء الرجال القميص و البنطلون!!!

:closedeyes:

التطرف في رأيي هو التمسك بالمظاهر فقط

و اعتبارها كل شيء

و إهمال الأخلاق

و المعاملات

و التطرف أيضا

هو الانسلاخ من الدين تماما

و محاربة كل ما قال الله و قال الرسول صلى الله عليه و سلم

كلاهما تطرف

أعد شحن طاقتك

حدد وجهتك

و اطلق قواك

رابط هذا التعليق
شارك

على فكرة لازم نحدد الحيز اللى بنتناقش فية

من الردود اللى فاتت واضح ان حيز النقاش بيضيق ويتوسع على حسب المفهوم الشخصي

بمعنى

هل احنا بنتكلم على حيز الاسلام عموما (من نطق الشهادتين) أم نتحدث عن أهل السنة والجماعة؟

وهل نتحدث قديما وحديثا أم نتحدث عن عصرنا الحديث فقط؟

وطرحى للسؤالين لأن أهل السنة والجماعة هم الوسط بين الفرق الموجوده

وأن هناك فرق أخرى ظهرت قديما أيضا يعتبر الوسط لهم أهل السنة

وان تكلمنا عن العصر الحديث وكذلك داخل أهل السنة والجماعة سنجد أن الإختلاف بسيط جدا إذا درست الإختلافات وتتعجب لماذا الإختلاف أصلا

وفى الأغلب تجد الإختلاف منبعة التطبيق وليس الفكر والمنهج

منهج أهل السنه والجماعة واحد لكن بيختلفوا ازاى يطبقوا وعلى مين

تم تعديل بواسطة الضوءالازرق

إلهي أنت ذو فضل ومنّ ** وإني ذو خطايا فاعفُ عني

وظني فيك يا رب جميل ** فحقق يا إلهي حسن ظني

رابط هذا التعليق
شارك

حقولكم على المتطرف من وجهة نظري بشكل عام من خلال بعض تصرفاته

اللي يمنع بناته من التعليم

اللي يشترط عليهم النقاب الكامل (زوجه او بنات)

اللي يحرم الموسيقى

اللي يلبس جلباب ابيض و قصير معتقدا ان هذا هو الزي الاسلامي الشرعي

اللي يربي ذقنه و يطولها بدون تهذيب

اللي شايف الدنيا كلها في النار و على خطأ ماعداه هو و من والاه

اللي بيكره غير المسلمين و يمتد الكره ليكره الشيعه لو كان سني و العكس ايضا

اللي يحرم الاحتفال بالأعياد

و حاجات كتير بالشكل ده

لازم يستوفى كل الشروط دى ولا واحدة منهم بس تكفى لتصنيفه متطرف..؟؟؟؟؟

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

يمنع بناته من التعليم :ده مش متطرف ده ندعيله ربنا يشفيه ...

يشترط النقاب :النقاب على ما قرات فضيله لكن وماله لو الواحد اقنع مراته وبناته بيه على اساس الحرص على اداء فضائل الاعمال

يحرم الموسيقى :ده اختلف معاك فيه اخ زوهيرى والا يبقى الامام مالك وابو حنيفه والشافعى واحمد وابن تيميه متطرفين متنطعين وده مفيش حد يقول بيه

الجلباب الابيض والقصير :الزى الاسلامى فيه سعه وان كان فعلا يستحب لبس الابيض لان الرسول قال خير لباسكم البياض ...ده نقطه اما القصير من الثياب يحرم لو كان الغرض منه الخيلاء والتفاخر

اللى يربى ذقنه بدون تهذيب :هرد عليك بكلمه واحده لم يثبت عن رسول الله انه اخذ شيئا من لحيته ...

اللى شايف الدنيا فى النار وهوه اللى فى الجنه :ده برضه زى الاول ربنا يشفيه

موضوع الشيعه محتاج تفصيل مش ينفع يترد عليه بكلمتين ..

الاحتفال بالاعياد :اى اعياد تقصدها ؟اعياد الميلاد ...او الكريسماس ...او عيدى الفطر والاضحى ...

فيه بالمناسبه تجربه مع التطرف انا عشتها فى مونتريال :

كنت شغال فى محل جزاره انا بستعمل ايدى الشمال فى كل حاجه الا الاكل والشرب ولقيت صعوبه والله اعلم لحد ما عودت نفسى على الاكل والشرب باليمين المهم كنت شغال بالشمال لقيت واحد مصرى

بيقولى على فكره الحاج ابومحمد صاحب المحل مش بيحب اللى بيقطع بالشمال قولتله ليه يعنى ...ولسه هكمل كلام قام اخ جزائرى ملتحى قال للمصرى هات دليلك ؟ قام اخونا المصرى قاله تيمنوا فان فى اليمين بركه ...زى الطلقه رد عليه الجزائرى مفيش حديث باللفظ سواء كان صحيح او حسن او حتى ضعيف...طبعا اخونا المصرى ولانطق بكلمه ...نموذج ممتاز اهه لواحد بيلوم اشول انه ليه بيستخدم ايده الشمال فى حياته العاديه ...ربنا يهدى

رابط هذا التعليق
شارك

الفاضل ايجيبت ... يا ريت تقرأ اللي أنا كاتبه كويس قبل أن تتسرع في الرد ... لست أنا من يصف السلفيين بالتشدد بل الجميع تقريبا حتى التيارات الإسلامية الأخرى ... والأمر له علاقة بسلوك السلفيين تجاه هذه التيارات وادعاءهم احتكار الحقيقة ... وسأسوق لك في مداخلات قادمة أمثلة من تشددهم وتطرفهم ليس في سلوكهم الشخصي وممارستهم لشعائرهم أو حتى مظهرهم - فهذا كله لا يعنيني ولا يعني أحدا في شئ - ولكن في موقفهم تجاه معارضيهم والمختلفين معهم وعنهم.

وهجاوب أيضا بصورة سريعة على سؤالك بخصوص العلمانيين ... كما أن هناك إسلاميين متطرفين فهناك علمانيين متطرفين ... إذا كان هؤلاء يتعمدون مضايقة غير العلمانيين والتدخل في حياتهم الشخصية وحريتهم الفكرية والعقائدية بإسم العلمانية فهي علمانية متطرفة ... أما العلمانية التي تقبل الآخر وتعترف له بالحرية في اعتناق الفكر وممارسة السلوك الذي يرغب فيه فهي علمانية معتدلة.

تحياتي

إن فشلنا في الوصول للحكم ولتغيير البلد .. لا تقلقوا .. نحن فكرة .. الفكرة لا تموت ... تستمر لا تتوقف

البرادعي 15/10/2011

رابط هذا التعليق
شارك

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

    • لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

  • الموضوعات المشابهه

    • 0
      هل يعقل أن تزداد الأسعار فى معظم السلع الغذائية كل ساعة أى والله كل ساعة.. فقد سألت عن سعر كيلو فيليه الدجاجعرض المقال كاملاً
    • 0
      فى فيلم يارب ولد كان هناك حوار عبقرى بين أحمد راتب وفريد شوقى.أحمد راتب الفنان البوهيمى عيسوى عيسوى عيسوى وعرض المقال كاملاً
    • 0
      بمجرد ذكر اسم سيد القمنى ينقسم الناس إلى فريقين كل منهما يريد فناء الآخر كأنه عصا موسى التى شقت الموج لنصفينعرض المقال كاملاً
    • 1
      تعيش الكائنات الإخوانية وتتكاثر على هكذا حوادث دون انتظار تحقق أو تحقيق  ... وتستطيع هذه الكائنات ان تخرج سمومها بالرئيس عند كل حادثة وكل قضاء وقدر ... اما اذا قالت هذه الكائنات الغريبة الشاذة انها على استعداد ان تضحي بحياة الآلاف أو هي فعلا تضحي بهم وتدفعهم الى التهلكة فتندفع أنثى هذه الكائنات وتطلق زغرودة النصر والاستشهاد على الدماء المسالة والهلاك الكبير ...
    • 0
      بقلم د.محمود عمارة 12/7/2008 بمناسبة مشروع «البث.. هُسْ».. الصادر عن «شلة» الفكر الجديد.. وبمناسبة 23 يوليو المباركة..، أقرأ الآن مذكرات الضباط الأحرار لأقارن بين الماضي والحاضر فأعجبني نص الرسالة التي كتبها - كمال الدين حسين - عضو مجلس قيادة الثورة، إلي «جمال» عبدالناصر، عندما أصدر الأخير قانونًا ف25 مارس64..، وقرأ كمال الدين حسين بنوده، فصرخ: «هذا ظلم.. فرعون نفسه لم يحكم البلاد بقانون مثل ذلك القانون..»، وخطورةالقانون - كما قال - أنه يتضمن اعتداء صارخًا علي وثيقة حقوق الإنسان، ولجميع المب
×
×
  • أضف...