اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

أدب القصه والروايه وحدوده


خالد المسلم

Recommended Posts

عليكم السلام ورحمة الله وبركاته

doha

عرض جميل لفيلم محامى الشيطان وايضا للتعليق عليه ، وهذا يدل على انك قادره على تذوق وهضم هذا النوع من الادب ولكنك غير قادره على هضم توفيق الحكيم 00قادره على الاستمرار مع فيلم محامى الشيطان ساعتين على الاقل ، وغير قادره على الاستمرار مع شهيد توفيق الحكيم ربع ساعه على الاكثر00وهذا ليس عيبا ، فالانسان من حقه ان يختار الكاتب الذى يجد الراحه والمتعه فى اعماله ، ويرفض الكاتب الذى لا يحقق له ذلك 0

لكنى وددت الا تشبهى مفكرا وكاتبا كبيرا مثل توفيق الحكيم بممثله مترهله فى الخمسينات ، كل منهما دفعه الشيطان الىالقيام بعمل ساقط

moheltohamy

" الحرية للجميع يا أستاذي الفاضل... حرية من يريد أن يكتب ، وحرية من لا يريد أن يقرأ... الحرية يجب أن تتاح للجميع. "

ما قلته هو الصواب 00

خالد المسلم

اولا اشكرك على الموضوع لانه اتاح الفرصه للكلام عما نخجل او نخاف عادة من الكلام عنه 0

الاعمال الادبيه عن الشيطان كثيره ، واصحابها من كبار الكتاب على المستوى العالمى والمحلى 00 مثل دكتور فاوست للكاتب الالمانى جوته ، وقصيدة ابليس للعقاد الذى صوره فيها وهو ينظر لاعمال البشر فيجد هم اكثر شرا منه ولا يجد ضروره لوجوده بينهم 00واشطر من ابليس لمحمود تيمور ، ودموع ابليس لفتحى رضوان 00 وايضا امرأه غلبت الشيطان لتوفيق الحكيم 0

وهى اعمال تحظى بالاحترام والتقدير لانها تقيم على المستوى الفكرى والادبى لا على مستوى الدين والتدين 00 نحن تغيب عنا فضيله هامه جدا ، وهى تنزيه الله سبحانه وتعالى ورسله وكتبه عن ان يكونوا خصما او طرفا فى كل اعمالنا الدنيويه 00 يجب ان نضعهم فى مكانه بعيده ساميه بحيث لا نتجرأ على ذكرهم الا فيما هو هام ومصيرى 00 لا يصح كلما رأينا صوره او فيلما او قرأنا قصه او قصيده او استمعنا الى اغنيه او شاهدنا رقصه ان نتكلم عن ذلك ، وبعض كلامنا يكون فى الدين 00

اعتقد اننا بالخلط بين الدين والدنيا فى كل شئ سوف نخسر كل شئ 00 نخسر الدين ونخسر الدنيا 0

واقول ايضا00 لايصح اخى ان واحدا من اكبر كتابنا العرب تضعه فى سله واحده مع مغنيه تحاول ان تغنى القرآن ، ووزير يحاول ان يرفع الآذان على انغام الموسيقى 0

ارجو الا يفسد الخلاف فى الرأى للود قضيه ، وان يكون فرصه للتعرف اكثر على انفسنا وبعضنا

شكرى وتحياتى

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

الاخت شيدوان ...تحيه لمداخلتك ده اولا

ولكنى ارى فيها كثير من المعانى المتضاده:

انت قلتى (نحن تغيب عنا فضيله هامه جدا ، وهى تنزيه الله سبحانه وتعالى ورسله وكتبه عن ان يكونوا خصما او طرفا فى كل اعمالنا الدنيويه)

وباقى كلامك فى المداخله ده واللى فاتت تدل دع من يكتب يكتب طالما الموضوع يمثل اضافه ادبيه او قصصيه

المعنيين عكس بعض ليه عكس بعض :

هل الاديب الفلانى او العلانى لما يصورا الله جل جلاله ظالم ...والله جل جلاله حرم الظلم على نفسه وجعله بيننا حراما ...هل ده تنزيه لله ؟لا والله

لما احط على الله سبحانه وتعالى صفات البشر او اجعل بشر مثل الاله هل ده تنزيه لله؟ لاوالله

هل لما اصور عزرائيل ( ملك الموت) انه فى لقاء غرامى مع واحده من الحور العين ولو انا كملت بقيت كلام الكاتب اسال الله ان يرحمه لقام الاخ المشرف بحذف مداخلتى

هل ده تنزيه لملائكه الله ؟والله لا

ده اسمه فجر وفسوق وتكذيب لصريح القران وصحيح السنه واسف ده اخف لفظ قيته عشان استخدمه

ده واحد من المنافقين عى عهد الرسول سخر من الصحابه لما قرؤا القران ....بس سخر من منظر الصحابه وهمه بيقروا القران

ولا هوه قال ان ابليس مظلوم وربنا ظلمه

ولا هوه قال ان عزرائيل ما جه يقبض روح واحد غط وراح قبض روح واحد تانى عشان تشابه الاسماء

ولا هوه قال حاجه من الكلام ده خالص

تعرفى الايات اللى نزلت فى المنافق اللى مجرد سخر من منظر الصحابه القراء ايه

( ولئن سألتهم ليقولن إنما كنا نخوض ونلعب قل أبالله وآياته ورسوله كنتم تستهزئون ( 65 ) لا تعتذروا قد كفرتم ....)صدق الله العظيم

خلاص معدتش فيه حاجه نكتب فيها الا الاستهزاء بالله وملائكته ...الا بئس الادب الذى يجمل فى طياته الحرب على الله سبحانه وتعالى ومقدساتنا الدينيه

حاجه تانيه اختلف مع حضرتك فيها انت قلت اضافه الدين الى الدنيا يهدمهما معا

العكس يا اختى هوه الصحيح ...طبعا الموضوع طويل بس فيه موضوع عن العلمانيه فى طريق الاسلام

بس هرد رد واحد فتح الصحابه والتابعيين نص الدنيا باسم الدين وكانت لهم دوله فى وقت قياسى وكلها كانت بتطبيق شرع الله عز وجل

ماذا كان العرب قبل الاسلام :

امه على هامش التاريخ اجهل واذل الامم وكانوا خدم لا والله مش كانوا خدم كانوا اقل من خدم عند قيصر وكسرى وما جعل لهم دوله وصوله الا الاسلام ولا شى سواه

واحيلك على كلمه الفاروق عمر ابن الخطاب وهوه ذاهب لتسلم مفاتيح بيت المقدس عرضت له مخاضه فمشى فيها فلامه ابو عبيده عامر ابن الجراح على ذلك

فضربه عمر رضى الله عنه فى كتفه وقال له (لو غيرك قالها يا ابا عبيده كنا اذل الامم فأعزنا الله بالاسلام فان ابتغينا العزه من غيره اذلنا الله )

شكرا على مداخلتك ومنتظر ردك سواء بالاتفاق معى او بالاختلاف....وكلنا هنا عشان نستفيد من بعض

رابط هذا التعليق
شارك

عليكم السلام ورحمة الله وبركاته

اخى ليس هناك ما اضيفه 00 فما بيننا هو اختلاف الرؤيه والرأى فى عمل او فكرة ما ، وهو اختلاف وارد ومطلوب لانه يضيف للعمل او الموضوع ولا ينتقص منه

شكرى وتحياتى

رابط هذا التعليق
شارك

الاخ خالد المسلم

..........لا فض فوك.........وجزاك الله خيرا

وهذا الذى نتحدث عنه ليس نوعا من اادب بتاتا..............وانما هو نوع من اساءة الادب مع الله وملائكته وكتبه ورسله

وثوابت عقائدية..........لا مجال لاحد ان يتجادل فيها ....وحاشا لله وتعالى الله عن كل ما ينسبه اليه ملحد او كافر او علمانى

الاخت شندوان

يجوز اننا نختلف.........واكيدطبعا الاختلاف فى الرأى لا يفسد للود قضية وكل الكلام ده اللى مش هيضيف جديد

لكن الاختلاف لا يكون فى ذات الله ولا فى ثوابت العقيدة ولا ثوابت الدين

واذا بدأنا وتطرقنا بالحديث الى ذات الله ولم ننزهه عن ما نفعله ونقوله فى ما بيننا فى دنيانا

فان هذا يقودنا والله اعلم الى مالا يحمد عقباه ليييه

لانه اذ لم تقدس الهك وتنزهه عن كل نقص وعيب وكل ما يشين وهو اهل لذلك سبحانه وتعالى

فما هى الثوابت لدينا اذن فما هو المرجع والعقيدة اذن

يا اخواننا عبدة البقر فى الهند وعبدة بوذا فى الصين

ينزهون ماذا

ينزهون الحيوان والصنم فما بالنا

بالله

اشعروا يا اخوانننا عمن نتكلم ولا حول ولا قوة الا بالله

طبعا معانا يا ا/خالد

﴿ قال رسول الله صلى الله عليه وسلم
كلمتان خفيفتان على اللسان ثقيلتان فى الميزان حبيبتان الى الرحمن


24556918.jpg

nX0pp2.png
رابط هذا التعليق
شارك

الاخ خالد المسلم

..........لا فض فوك.........وجزاك الله خيرا

وهذا الذى نتحدث عنه ليس نوعا من اادب بتاتا..............وانما هو نوع من اساءة الادب مع الله وملائكته وكتبه ورسله

وثوابت عقائدية..........لا مجال لاحد ان يتجادل فيها ....وحاشا لله وتعالى الله عن كل ما ينسبه اليه ملحد او كافر او علمانى

الاخت شندوان

يجوز اننا نختلف.........واكيدطبعا الاختلاف فى الرأى لا يفسد للود قضية وكل الكلام ده اللى مش هيضيف جديد

لكن الاختلاف لا يكون فى ذات الله ولا فى ثوابت العقيدة ولا ثوابت الدين

واذا بدأنا وتطرقنا بالحديث الى ذات الله ولم ننزهه عن ما نفعله ونقوله فى ما بيننا فى دنيانا

فان هذا يقودنا والله اعلم الى مالا يحمد عقباه ليييه

لانه اذ لم تقدس الهك وتنزهه عن كل نقص وعيب وكل ما يشين وهو اهل لذلك سبحانه وتعالى

فما هى الثوابت لدينا اذن فما هو المرجع والعقيدة اذن

يا اخواننا عبدة البقر فى الهند وعبدة بوذا فى الصين

ينزهون ماذا

ينزهون الحيوان والصنم فما بالنا

بالله

اشعروا يا اخوانننا عمن نتكلم ولا حول ولا قوة الا بالله

طبعا معانا يا ا/خالد

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

اولا جزاك الله كل خير على مداخلتك ..اللى لفتت انتباهى لنقطه مهمه

ان اصحاب الباطل لايقبل احد العبث بباطلهم الذى يعتقدون انه هو عين الحق

والمثالين اللى حضرتك ذكرته وقعيين تماما حد يقدر يشتم او ينزل فيلم يعيب على الهندوس عباده البقره

حكى لى احد الهندود المسلمين انه تم عرض فيلم تعرض باللمز من بعيد لطقوس الهندوس على لسان احد شخصيات الفيلم

فماذا كانت النتيجه ؟

قام الهندوس بحرق سبعين سينما تعرض هذا الفيلم وبالفعل تم سحب الفيلم بعد اقل من ثلاث ايام من عرضه

سؤالى لماذا لم يقل الهندوس ده فن من حق المؤلف والمخرج ان يقولا ما هم مقتنعين به ؟

لان ببساطه هناك خطوط حمراء ...اتمنى ان يضع كل واحد فيها خطوط حمراء على كل ما يسمع او يقرا او يشاهد ...فقد وضع عباد البقر خطوط حمراء على كل مايسمعوا او يقروا

او يشاهد ...لسنا اقل من عباد البقر ...بل نحن افضل ولله الحمد

يا اخوانا اتمنى ان يكون الموضوع قد اتضح فانا لم اعد لدى المزيد لاضيفه

شكرا لمداخلات كل الاخوه سواء المؤيدين لراييى او المتحفظين او المعارضين

:happy: :blink: :lol:

رابط هذا التعليق
شارك

ماذا كان العرب قبل الاسلام :

امه على هامش التاريخ اجهل واذل الامم وكانوا خدم لا والله مش كانوا خدم كانوا اقل من خدم عند قيصر وكسرى وما جعل لهم دوله وصوله الا الاسلام ولا شى سواه

واحيلك على كلمه الفاروق عمر ابن الخطاب وهوه ذاهب لتسلم مفاتيح بيت المقدس عرضت له مخاضه فمشى فيها فلامه ابو عبيده عامر ابن الجراح على ذلك

فضربه عمر رضى الله عنه فى كتفه وقال له (لو غيرك قالها يا ابا عبيده كنا اذل الامم فأعزنا الله بالاسلام فان ابتغينا العزه من غيره اذلنا الله )

هو الاخ خالد حافظ مش فاهم ولا ايه .؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

هل خرج النبي صلي الله عليه و سلم م قوم كانوا من الخدم

يا اخي الفاضل

عدنان هم صفوة الخلائق قبل رسول الله و صاروا اشارف الناس بعد بعثته صلوات الله و سلامه عليه

و ما كان العرب خدما ابدا

و ما صارت المنظومات السياسية العربية خدما كما هو الحال الحين الا بعد خروج صفوة العرب من الحكم

تفاءلوا بالخير تجدوه

بعضا مني هنا .. فاحفظوه

رابط هذا التعليق
شارك

ماذا كان العرب قبل الاسلام :

امه على هامش التاريخ اجهل واذل الامم وكانوا خدم لا والله مش كانوا خدم كانوا اقل من خدم عند قيصر وكسرى وما جعل لهم دوله وصوله الا الاسلام ولا شى سواه

واحيلك على كلمه الفاروق عمر ابن الخطاب وهوه ذاهب لتسلم مفاتيح بيت المقدس عرضت له مخاضه فمشى فيها فلامه ابو عبيده عامر ابن الجراح على ذلك

فضربه عمر رضى الله عنه فى كتفه وقال له (لو غيرك قالها يا ابا عبيده كنا اذل الامم فأعزنا الله بالاسلام فان ابتغينا العزه من غيره اذلنا الله )

هو الاخ خالد حافظ مش فاهم ولا ايه .؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

هل خرج النبي صلي الله عليه و سلم م قوم كانوا من الخدم

يا اخي الفاضل

عدنان هم صفوة الخلائق قبل رسول الله و صاروا اشارف الناس بعد بعثته صلوات الله و سلامه عليه

و ما كان العرب خدما ابدا

و ما صارت المنظومات السياسية العربية خدما كما هو الحال الحين الا بعد خروج صفوة العرب من الحكم

وحتى لو لم يكونوا باشمهندس ياسر .. فماذا كان اليهود قبل موسى ؟ كانوا عبيد بل واذل من العبيد .. ومن اين خرج موسى عليه السلام ؟ من بين بني اسرائيل .. لم يعبه كونه من بني العبيد ويكفيه شرفا ان اختاره الله لحمل رسالته ..

الاصل في الرسالات السماوية انها شرع الله يقام في الارض .. يعز به من يحمله .. وهي حكمته سبحانه ان ينزع ملكوته ممن لايعمل به ليعطيه من يعمل اثماره كما يقول في الكتاب المقدس ..

كان الملكوت في اتباع موسى حتى وصل الى سليمان عليه السلام واقام مملكه لم يرى مثلها لا من قبل ولا من بعد .. غوى من بعده الاتباع وضلوا عن شرع الله فاقامه الله تعالى بين ظهراني عباد آخرين .. فلما غووا ولم يعملوا اثماره نزعه ليكون في ملك اتباعه من المسلمين .. اقاموا الحضارة الاسلامية وحكموا الارض باسم الله وطالما يعملون بشرعه .. ولما انحرف بنا المسار ها نحن نصل الى ماوصلنا اليه اليوم ولا امل لنا في استعاده ملك الارض الا بعودة المسيح عليه السلام ليوحدنا جميعا على لا اله الا الله ..

هذه سنة الحياه لا علاقه لها بساده ولا بعبيد وانما بمن يقيم شرع الله فيملك ومن يغوي عنه فيذله الله بان يجعل من يحتقره سيدا عليه وذريته طالما هم على عهد ربهم سائرون .. فان خرجوا عنه نزع منهم الى غيرهم وهكذا دواليك حتى يرث الله الارض ومن عليها ..

..إذا دعتك قدرتك على ظلم الناس فتذكر قدرة الله عليك ..

رابط هذا التعليق
شارك

ولا امل لنا في استعاده ملك الارض الا بعودة المسيح عليه السلام ليوحدنا جميعا على لا اله الا الله ..

ايه الكلام الغريب ده يا مدام ضحي..؟؟؟

يعني حضرتك فقدتي الامل ف الامة تماما و ف انتظار المسيح عليه السلام و محمد بن عبد الله المهدي عليه السلام

عشان يرجعوا و يظبطوا وضع الامة و نرجع لمركز القيادة تاني..؟؟؟؟

انا مندهش جدا

تفاءلوا بالخير تجدوه

بعضا مني هنا .. فاحفظوه

رابط هذا التعليق
شارك

ولا امل لنا في استعاده ملك الارض الا بعودة المسيح عليه السلام ليوحدنا جميعا على لا اله الا الله ..

ايه الكلام الغريب ده يا مدام ضحي..؟؟؟

يعني حضرتك فقدتي الامل ف الامة تماما و ف انتظار المسيح عليه السلام و محمد بن عبد الله المهدي عليه السلام

عشان يرجعوا و يظبطوا وضع الامة و نرجع لمركز القيادة تاني..؟؟؟؟

انا مندهش جدا

ولا تندهش ولا حاجه ارجع اقرأ القرآن تاني ..

بالمناسبة انا مجبتش سيرة المهدي في الموضوع ..

..إذا دعتك قدرتك على ظلم الناس فتذكر قدرة الله عليك ..

رابط هذا التعليق
شارك

ولا تندهش ولا حاجه ارجع اقرأ القرآن تاني ..

بالمناسبة انا مجبتش سيرة المهدي في الموضوع ..

اكون شاكر جدا لو حضرتك مشكورة دلتيني ع الاية الكريمة المعنية بهذا الامر ...

و حتي لا نفتح بابا لنقاش جديد ف موضوع مغاير

انا لا اري الامر الا ارادة يتبعها عمل ... ارادة للامة لكي تحيا مرة اخري او لاكابرها بتحديد اكثر ثم عمل بالسنن الكونية مع التزام السنن الشرعية

فقط لا اكثر

و اما ان فكر العرب بهذه الطريقة فلا مئال لنا الا ارض العضايا التي ذكرها الموهوب احمد خالد توفيق

تفاءلوا بالخير تجدوه

بعضا مني هنا .. فاحفظوه

رابط هذا التعليق
شارك

ولا تندهش ولا حاجه ارجع اقرأ القرآن تاني ..

بالمناسبة انا مجبتش سيرة المهدي في الموضوع ..

اكون شاكر جدا لو حضرتك مشكورة دلتيني ع الاية الكريمة المعنية بهذا الامر ...

و حتي لا نفتح بابا لنقاش جديد ف موضوع مغاير

انا لا اري الامر الا ارادة يتبعها عمل ... ارادة للامة لكي تحيا مرة اخري او لاكابرها بتحديد اكثر ثم عمل بالسنن الكونية مع التزام السنن الشرعية

فقط لا اكثر

و اما ان فكر العرب بهذه الطريقة فلا مئال لنا الا ارض العضايا التي ذكرها الموهوب احمد خالد توفيق

ياسلام عليك ياباشمهندس ياسر .. اقولك اقرأ ( القرآن) تقولي فيه ( الآية ) الي بتقول كده ..

خذ عندك ياسيدي ..

وأورثنا القوم الذين كانوا يستضعفون مشارق الأرض ومغاربها التي باركنا فيها وتمت كلمة ربك الحسنى على بني إسرائيل بما صبروا ودمرنا ما كان يصنع فرعون وقومه وما كانوا يعرشون ) الاعراف

( ونريد أن نمن على الذين استضعفوا في الأرض ونجعلهم أئمة ونجعلهم الوارثين ونمكن لهم في الأرض ونري فرعون وهامان وجنودهما منهم ما كانوا يحذرون ) القصص

{ وعد الله الذين آمنوا منكم وعملوا الصالحات ليستخلفنهم في الأرض كما استخلف الذين من قبلهم وليمكنن لهم دينهم الذي ارتضى لهم * وليبدلنهم من بعد خوفهم أمنا يعبدونني لا يشركون بي شيئا ومن كفر بعد ذلك فأولئك هم الفاسقون } .النور

كلام ربنا واضح ..

هي كلمته سبحانه بالتمكين للمستضعفين ولكن بشروط .ز

يؤمنوا به سبحانه

يعملوا الصالحات

يعبدونه لا يشركون به شيئا ..

ثم الصبر .. على ايه ؟

على الضعف والخوف .. من ايه ؟

شوف سبب تمكين الله سبحانه لبني اسرائيل في الارض كان ايه ؟ بما صبروا .. على ايه ؟ على محاولات ال فرعون اخراجهم من دينهم واجبارهم على عباده الفرعون .. رفض بني اسرائيل وعبدوا ربنا حق عبادته .. فحقت عليهم كلمته سبحانه وكان لهم التمكين في الارض ..

يقول الله سبحانه على لسان نبيه سليمان عليه السلام :

((قَالَ رَبِّ اغْفِرْ لِي وَهَبْ لِي مُلْكاً لا يَنْبَغِي لأَحَدٍ مِنْ بَعْدِي ))ص

سليمان عليه السلام وصل لملك لم يصله احد من قبل ولا بعد وهو حكم الارض بكل من فيها من انس وحيوان وحتى جان ..

من بعد سليمان ضعف تمسك اليهود بشرع الله فانقسم ملكهم الى مملكتين .. وفضلوا في انقسام وتشرذم على كده من ملوك للعالم الى الحضيض .. نسوا عهد الله فنزع عنهم ملكوته ..

وَإِذِ ابْتَلَى إِبْرَاهِيمَ رَبُّهُ بِكَلِمَاتٍ فَأَتَمَّهُنَّ قَالَ إِنِّي جَاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِمَامًا قَالَ وَمِنْ ذُرِّيَّتِي قَالَ لا يَنَالُ عَهْدِي الظَّالِمِينَ)) البقرة

وهو ده بالظبط الي حصل للمسلمين لما نسيوا عهد ربنا فبعد ان كانوا يحكمون العالم اصبحوا يحكمون ..

نسيانا لعهد ربنا مكانش مجرد اننا عطلنا الحدود او لم نحكم بشرعه فقط وانما في كل شيء .. وطول مااحنا بنعبده سبحانه ( نص نص ) هيكون وضعنا في الدنيا هو ذاته .. النص نص

ربنا سبحانه بيثبت لخلقه ان دينه هو سر عظمتهم فدائما وابدا بيجيب اضعف من خلق ويمكن لهم في الارض لمجرد تمسكهم بهذا الدين .. في فترات انتقالية بتقوى شوكه الظالمين وبيكون التمكين للجبارين ( كما حدث لفرعون وقومه ) لكن ده بيكون الاستثناء الي بيسبق عوده الامور الى نصابها ..

مش هقولك بقى لو رجعنا لدينا صح هنرجع نقود العالم وكلام من هذا القبيل لان الزمن لا يعود الى الوراء .. لكن الي اقدر اقوله لك ان شرع ربنا الي نزل من ايام ادم الى يومنا هذا وهو الاسلام هيبقى على الارض الى ان يرثها الله بمن عليها ..

مين بقى الي هيحكم طالما هو متمسك بهذا الشرع مش هتفرق فاحيانا يطلق على مسمى المؤمنين بالله والذين هادوا له اسم يهود .. واحيانا يقال عليهم حين نصروا نبيه بانهم نصارى واحيانا حين يسلمون وجههم لله نقول هم مسلمين .. وفي كل الاحوال كلنا من آدم والى الآن نتبع شرع واحد لرب واحد بنفس التفاصيل وان اختلف مايطلقه التاريخ علينا من مسميات . .

من يتمسك بهذا الشرع يكن له الخلافه في الارض ومن يحد عنه تنزع منه لتعطى لمن يعمل اثماره ..

ده كان ملخص على السريع لو عاوز المزيد فياريت لو تتعب شويه وتقرأ القرآن بنفسك وهتلاقي ايات اكتر في نفس الموضوع ..

وبالتاكيد بعتذر من صاحب الموضوع عن الخروج بيه عن مساره ..

..إذا دعتك قدرتك على ظلم الناس فتذكر قدرة الله عليك ..

رابط هذا التعليق
شارك

ماذا كان العرب قبل الاسلام :

امه على هامش التاريخ اجهل واذل الامم وكانوا خدم لا والله مش كانوا خدم كانوا اقل من خدم عند قيصر وكسرى وما جعل لهم دوله وصوله الا الاسلام ولا شى سواه

واحيلك على كلمه الفاروق عمر ابن الخطاب وهوه ذاهب لتسلم مفاتيح بيت المقدس عرضت له مخاضه فمشى فيها فلامه ابو عبيده عامر ابن الجراح على ذلك

فضربه عمر رضى الله عنه فى كتفه وقال له (لو غيرك قالها يا ابا عبيده كنا اذل الامم فأعزنا الله بالاسلام فان ابتغينا العزه من غيره اذلنا الله )

هو الاخ خالد حافظ مش فاهم ولا ايه .؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

هل خرج النبي صلي الله عليه و سلم م قوم كانوا من الخدم

يا اخي الفاضل

عدنان هم صفوة الخلائق قبل رسول الله و صاروا اشارف الناس بعد بعثته صلوات الله و سلامه عليه

و ما كان العرب خدما ابدا

و ما صارت المنظومات السياسية العربية خدما كما هو الحال الحين الا بعد خروج صفوة العرب من الحكم

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

اخى الفاضل ياسر

فى البدايه اسأل الله تعالى ان يلهمنا الفهم والحفظ معا وجميع المسلمين

هوه انا اساسا كنت نويت ان المداخله اللى فاتت تكون اخر مداخلتى فى الموضوع ده ...كما انى كلامى الان هيكون خارج الموضوع لكن طالما هيكون فيه استفاده

اولا قبل ما ارد على كلام حضرتك اولا انا بتكلم عن العرب فى حقبه ماقبل الاسلام

حضرتك عارف الحقبه ده اسمها ايه ...اسمها الجاهليه

الجاهليه كما يبدو من اسمها مشتقه من الجهل والضلال

ودون تكرار معظمنا ان مكنش كلنا عارفين شكل المرحله ده كان عامل ازاى

حضرتك قولت ان العرب لم يكون خدما ابدا...

انا مش قولت انهم كانوا خدم ..انا قلت انهم كانوا اقل من خدم على موائد كسرى وقيصر

وما الذى فعله سابور ذو الاكتاف بالعرب ببعيد وكذلك سيره العرب المناذره والعرب الغساسنه

وما كان الغساسنه والمناذره الا خدام عن قيصر وكسرى ...

ده هذا الى جانب عباده الاصنام واتخاذ الاخدان وتبديل دين ابراهيم ووأد البنات والطواف عرايا بالبيت العتيق الخ الخ الخ

زائد اكرر مره اخرى قول عمر ابن الخطاب رضى الله عنه (كنا فى جاهليه فاعزنا الله بالاسلام فان ابتغينا العزه فى غيره اذلنا الله )

رابط هذا التعليق
شارك

ماذا كان العرب قبل الاسلام :

امه على هامش التاريخ اجهل واذل الامم وكانوا خدم لا والله مش كانوا خدم كانوا اقل من خدم عند قيصر وكسرى وما جعل لهم دوله وصوله الا الاسلام ولا شى سواه

واحيلك على كلمه الفاروق عمر ابن الخطاب وهوه ذاهب لتسلم مفاتيح بيت المقدس عرضت له مخاضه فمشى فيها فلامه ابو عبيده عامر ابن الجراح على ذلك

فضربه عمر رضى الله عنه فى كتفه وقال له (لو غيرك قالها يا ابا عبيده كنا اذل الامم فأعزنا الله بالاسلام فان ابتغينا العزه من غيره اذلنا الله )

هو الاخ خالد حافظ مش فاهم ولا ايه .؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

هل خرج النبي صلي الله عليه و سلم م قوم كانوا من الخدم

يا اخي الفاضل

عدنان هم صفوة الخلائق قبل رسول الله و صاروا اشارف الناس بعد بعثته صلوات الله و سلامه عليه

و ما كان العرب خدما ابدا

و ما صارت المنظومات السياسية العربية خدما كما هو الحال الحين الا بعد خروج صفوة العرب من الحكم

وحتى لو لم يكونوا باشمهندس ياسر .. فماذا كان اليهود قبل موسى ؟ كانوا عبيد بل واذل من العبيد .. ومن اين خرج موسى عليه السلام ؟ من بين بني اسرائيل .. لم يعبه كونه من بني العبيد ويكفيه شرفا ان اختاره الله لحمل رسالته ..

الاصل في الرسالات السماوية انها شرع الله يقام في الارض .. يعز به من يحمله .. وهي حكمته سبحانه ان ينزع ملكوته ممن لايعمل به ليعطيه من يعمل اثماره كما يقول في الكتاب المقدس ..

كان الملكوت في اتباع موسى حتى وصل الى سليمان عليه السلام واقام مملكه لم يرى مثلها لا من قبل ولا من بعد .. غوى من بعده الاتباع وضلوا عن شرع الله فاقامه الله تعالى بين ظهراني عباد آخرين .. فلما غووا ولم يعملوا اثماره نزعه ليكون في ملك اتباعه من المسلمين .. اقاموا الحضارة الاسلامية وحكموا الارض باسم الله وطالما يعملون بشرعه .. ولما انحرف بنا المسار ها نحن نصل الى ماوصلنا اليه اليوم ولا امل لنا في استعاده ملك الارض الا بعودة المسيح عليه السلام ليوحدنا جميعا على لا اله الا الله ..

هذه سنة الحياه لا علاقه لها بساده ولا بعبيد وانما بمن يقيم شرع الله فيملك ومن يغوي عنه فيذله الله بان يجعل من يحتقره سيدا عليه وذريته طالما هم على عهد ربهم سائرون .. فان خرجوا عنه نزع منهم الى غيرهم وهكذا دواليك حتى يرث الله الارض ومن عليها ..

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

جزاك الله كل خير يا اخت ضحى ...

رابط هذا التعليق
شارك

ان شاء الله ع الكلام اللي حضراتكم بتتكلموا فيه يبقي علينا و عليكم بخير

خلاص .. مفيش امل تاني ان العرب يعملوا اي حاجة

يا جماعه بلاش المثالية الزيادة دي

اللي فتحوا الدنيا كانوا ناس طبيعيين جدا و الفرق اللي بينا و بينهم انهم فاهمين توحيد كويس جدا و بيجتهدوا ف الطاعة قدر المستطاع

انما كان فيهم السارق و الزاني و شارب الخمر و الروايات علي ده اكتر مما نتخيل

الفرق الجوهري هو وجود الرغبة لدي ... الدولة بكيانها الشرعي ....

و الدنيا يعطيها الله للمؤمن و الكافر

اللي هيشتغل هيوصل و اللي هيزرع هيحصد و اللي هيذاكر هيتفوق

مسألة واضحة و بسيطة جدا

و بالمناسبة

الاخوة ف افغانستان و الصومال ... كلهم اقاموا شرع الله (( علي حسب فهمهم طبعا ))

و الحمد لله مش لاقيين ياكلوا

************************

نرجع لموضوع العرب

يا جماعة الخير

شوفوا ايه المطلوب م المصايب محدش قاله قبل كده و حطوه ع العرب ولا يهمكم

براحتكم خالص

رؤوس الناس صاروا م الخدم ... كلام جميل بصراحة

تفاءلوا بالخير تجدوه

بعضا مني هنا .. فاحفظوه

رابط هذا التعليق
شارك

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

اخى ياسر

حضرتك قلت (

اللي فتحوا الدنيا كانوا ناس طبيعيين جدا و الفرق اللي بينا و بينهم انهم فاهمين توحيد كويس جدا و بيجتهدوا ف الطاعة قدر المستطاع

انما كان فيهم السارق و الزاني و شارب الخمر و الروايات علي ده اكتر مما نتخيل

الفرق الجوهري هو وجود الرغبة لدي ... الدولة بكيانها الشرعي ....)

محدش يختلف معاك ...انا متفق معاك...

نقطه تانيه:

رؤوس الناس فى وقت من الاوقات كانوا ضلالا فهداهم الله بالاسلام وفتح لهم الدنيا

وهذا لايوجد به اى عيب ..

رابط هذا التعليق
شارك

ان شاء الله ع الكلام اللي حضراتكم بتتكلموا فيه يبقي علينا و عليكم بخير

خلاص .. مفيش امل تاني ان العرب يعملوا اي حاجة

يا جماعه بلاش المثالية الزيادة دي

اللي فتحوا الدنيا كانوا ناس طبيعيين جدا و الفرق اللي بينا و بينهم انهم فاهمين توحيد كويس جدا و بيجتهدوا ف الطاعة قدر المستطاع

انما كان فيهم السارق و الزاني و شارب الخمر و الروايات علي ده اكتر مما نتخيل

الفرق الجوهري هو وجود الرغبة لدي ... الدولة بكيانها الشرعي ....

و الدنيا يعطيها الله للمؤمن و الكافر

اللي هيشتغل هيوصل و اللي هيزرع هيحصد و اللي هيذاكر هيتفوق

مسألة واضحة و بسيطة جدا

و بالمناسبة

الاخوة ف افغانستان و الصومال ... كلهم اقاموا شرع الله (( علي حسب فهمهم طبعا ))

و الحمد لله مش لاقيين ياكلوا

************************

نرجع لموضوع العرب

يا جماعة الخير

شوفوا ايه المطلوب م المصايب محدش قاله قبل كده و حطوه ع العرب ولا يهمكم

براحتكم خالص

رؤوس الناس صاروا م الخدم ... كلام جميل بصراحة

ياسيدي الفاضل اقولك الي يتمسك ( بشرع ربنا ) ترد وتقولي ( عرب )

هي المسألة عندك نصرة لدين الله واتباعه ولا نصرة لعرق على عرق آخر ؟

الي هيمسك شرع ربنا هو الي هيمسك ارضه سواء كان عربي او غربي .. سيد او عبد .. مش مهم جاي منين ولا اصله ايه المهم بيعمل ايه لان ده الي هيتحاسب عليه ..

اما بقى حتة ان العرب الي مسكوا او حتى المسلمين كان بينهم الزاني والسارق فده بيفكرني بواحد يقولك ان امريكا دولة فقيرة مش لاقية تاكل اصل انا لما كنت هناك شفت واحد شحات بيقول لله ..

اما حته الاخوة في افغانستان والصومال بصراحه جديده ..

هو اقامه شرع ربنا يكون باننا نقول احنا حكومه شرع ربنا والا اننا نكون مؤمنين فعلا ..سبق وقلت لك شرع ربنا مش في الحدود وبس . . بس ده موضوع شرحه يطول ..

سؤال بعد اذن حضرتك باشمهندس ياسر بما اننا بنتناقش يعني .. حضرتك بتقول ان العرب كانوا اسياد العالم ومسكوه وحكموه زمان ومعترض على الي يقول غير كده .. ولما ذكرت لحضرتك ان مش شرط نكون اسياد عشان نحكم وان الغلبة في النهاية لاتباع ربنا ايا كان اسمهم او عرقهم الي جايين منه .. رديت حضرتك وقلت بان العرب لهم المنعه والغلبة وان مش شرط شرع ربنا يكون هو سبب التمكين بدليل الصومال وافغانستان !!!

انا كده فهمت صح ؟

اتمنى اكون فاهمه غلط ..

..إذا دعتك قدرتك على ظلم الناس فتذكر قدرة الله عليك ..

رابط هذا التعليق
شارك

ياسيدي الفاضل اقولك الي يتمسك ( بشرع ربنا ) ترد وتقولي ( عرب )

هي المسألة عندك نصرة لدين الله واتباعه ولا نصرة لعرق على عرق آخر ؟

الي هيمسك شرع ربنا هو الي هيمسك ارضه سواء كان عربي او غربي .. سيد او عبد .. مش مهم جاي منين ولا اصله ايه المهم بيعمل ايه لان ده الي هيتحاسب عليه ..

اما بقى حتة ان العرب الي مسكوا او حتى المسلمين كان بينهم الزاني والسارق فده بيفكرني بواحد يقولك ان امريكا دولة فقيرة مش لاقية تاكل اصل انا لما كنت هناك شفت واحد شحات بيقول لله ..

اما حته الاخوة في افغانستان والصومال بصراحه جديده ..

هو اقامه شرع ربنا يكون باننا نقول احنا حكومه شرع ربنا والا اننا نكون مؤمنين فعلا ..سبق وقلت لك شرع ربنا مش في الحدود وبس . . بس ده موضوع شرحه يطول ..

سؤال بعد اذن حضرتك باشمهندس ياسر بما اننا بنتناقش يعني .. حضرتك بتقول ان العرب كانوا اسياد العالم ومسكوه وحكموه زمان ومعترض على الي يقول غير كده .. ولما ذكرت لحضرتك ان مش شرط نكون اسياد عشان نحكم وان الغلبة في النهاية لاتباع ربنا ايا كان اسمهم او عرقهم الي جايين منه .. رديت حضرتك وقلت بان العرب لهم المنعه والغلبة وان مش شرط شرع ربنا يكون هو سبب التمكين بدليل الصومال وافغانستان !!!

انا كده فهمت صح ؟

اتمنى اكون فاهمه غلط ..

الخلوقة ضحي

مفيش اختلاف بي اتنين ابدا ان من اقام الشرع استخلفه الله ف الارض

و هرجعلك لاني لازم اقوم حالا

تفاءلوا بالخير تجدوه

بعضا مني هنا .. فاحفظوه

رابط هذا التعليق
شارك

نقطه تانيه:

رؤوس الناس فى وقت من الاوقات كانوا ضلالا فهداهم الله بالاسلام وفتح لهم الدنيا

وهذا لايوجد به اى عيب ..

السلام عليكم

نعم كانوا ع الكفر ثم من الله عليهم بالاستخلاف لحمل هذا الدين للدنيا باسرها

كده مش مختلفين

و برده مكنوش خدم و مكنوش حاجة فيها ما يشين ف الشرف و اضيف كانوا خير الناس معادن

عن ابن عمر رضي الله عنهما قال : إنا لقعود بفناء النبي صلى الله عليه وسلم إذ مرت بنا امرأة ، فقال بعض القوم : هذه ابنة رسول الله صلى الله عليه وسلم فقال أبو سفيان : مثل محمد في بني هاشم ، مثل الريحانة في وسط النتن ، فانطلقت المرأة فأخبرت النبي صلى الله عليه وسلم ، فجاء النبي صلى الله عليه وسلم يعرف في وجهه الغضب فقال : ما بال أقوال تبلغني عن أقوام ، إن الله خلق السموات سبعا فاختار العلى منها ، وأسكنها من شاء من خلقه ، ثم خلق الخلق ، فاختار من الخلق بني آدم ، واختار من بني آدم العرب ، واختار من العرب مضر , واختار من مضر قريشا , واختار من قريش بني هاشم ، واختارني من بني هاشم ، فأنا من خيار إلى خيار ، فمن أحب العرب ، فبحبي أحبهم ، ومن أبغض العرب فببغضي أبغضهم

الراوي: عبدالله بن عمر المحدث: ابن تيمية - المصدر: اقتضاء الصراط المستقيم - الصفحة أو الرقم: 1/432

خلاصة الدرجة: [له] طرق

و انا علي يقين يا اخ خالد ان حضرتك فاهم الكلام ده احسن مني جدا

و الفكرة كلها ان مؤمن ان الاسلام دين لا يقوم ع الانساب ... و بالاسلام صار بلال بن رباح الحبشي سيدنا و صار ابالهب الهاشمي عدو الله و رسوله

انما ده ميمنعش اننا ننزل الناس عند منازلهم

تحياتي

ياسيدي الفاضل اقولك الي يتمسك ( بشرع ربنا ) ترد وتقولي ( عرب )

هي المسألة عندك نصرة لدين الله واتباعه ولا نصرة لعرق على عرق آخر ؟

السلام عليكم

اولا : هاتي من كلامي اذا تكرمتي ما يدل علي اني ذكرت ما اشرتي اليه ...

محصلش

انا كل اللي عملته .. اني رديت عن قومي من كلام الاخ خالد لما اراد ان ينتصر للدين علي حساب تلويث تاريخ العرق العربي

و معتقدش ان ده فيه حاجة غلط

الراجل ذكر انهم كانوا خدم و انا نفيت الكلام ده و خلص بينا الحوار ع كده

انما كلام حضرتك الجميل جدا عن اننا لن نعود لحكم الدنيا ك سالف عهدنا لما يزيد عن الالف عام .. بالمناسبة يعني ..

الا اذا ظهر السيد المسيح عليه السلام و انا رافض لهذا الكلام شكلا و موضوعا و لا اري فيه الا نوع من انواع التواكل و ليس التوكل

و شخصيا بعتبر المسألة كلها .. انتظار المسيح و المهدي . عليهما السلام .. الا نوع من انواع المسكنات

كما هي الفكرة المعششة ف تفكير بعض الناس

(( ايووووووه يا جدعان ... دا احنا هنبقي زي الفل و هنسوق الدنيا كلها قدامنا .. بس لما يجي مش عارف مين ))

هو السبب ف اني قلت مستنكرا... هو العرب مبقاش فيهم اي امل تاني ...؟

و قلت اني مؤمن تماما ان اللي عاوز يوصل ... يشوف البروسيدر ايه و يعمله و هيوصل من غير اي جدال طويل

المسألة مش اكتر من مسألة صناعة يعني

صناعة رجال ليها هدف تشتغل عليه و توصله

صناعة موارد و تخليقها بأي صورة كانت عشان تساعد ف الوصول للهدف ده

ده بكل بساطة

و اخيرا عشان اقفل النقطة دي تماما

العرب او غيرهم من الاجناس بينطبق عليهم الكلام ده تماما

و افضل مثال اقدر اقوله

ان الخلافة الاسلامية العثمانية ... حكمت اقاصي الارض و ادانيها

و هي خلافة اسلامية شرعية تماما و ان انتفي عنها شرط القرشية

و بالمناسبة للي ميعرفش من الاخوة ... كان جدهم الاكبر عثمان بن ارطغرل و ده أعجمي قح ( العجم هم من خلا العرب )

و مع انهم مش عرب خالص و زي ما قلت ينتفي عنهم شرط القرشية ك شرط وضعه رسول الله صلي الله عليه و سلم ف الخلافة و البخاري ذكر اكثر من دليل ع كده

الا ان منهج اهل السنة و الجماعه يقر لهم بالذكر الحسن الجميل ك خلفاء شرعيين اقاموا عماد الدين و ذروة سنامه

و رغم ما فعلوه فينا كـ عرب و ما لهم علينا من اثار مدمرة ناتجة عن عجمة الدولة الا اننا برده بنقر انهم خلاقة شرعية

... و عليه

ارجع و اقول يا اختي الفاضلة ... جبتي منين ما يفيد اني متعصب لعروبتي علي حساب ديني

الي هيمسك شرع ربنا هو الي هيمسك ارضه سواء كان عربي او غربي .. سيد او عبد .. مش مهم جاي منين ولا اصله ايه المهم بيعمل ايه لان ده الي هيتحاسب عليه ..

مين اختلف مع حضرتك ع كده و بالمناسبة ... فيه شرط لتقليد الامر ف الامامة الكبري و مرتبط بالانساب

بس لما ربنا يكرمنا و نعرف نعيد الامامة الكبري..

اما بقى حتة ان العرب الي مسكوا او حتى المسلمين كان بينهم الزاني والسارق فده بيفكرني بواحد يقولك ان امريكا دولة فقيرة مش لاقية تاكل اصل انا لما كنت هناك شفت واحد شحات بيقول لله ..

ايه المشكلة انك تقولي انا مقدرتش افهم كلامك يا ياسر لانك عندك مشكلة ف التعبير

مش هزعل و الله ... بل بالعكس هفرح جدا و احاول اعالج المشكلة دي .. باعتبار اني عندي المشكلة دي فعلا

المهم

انا مقولتش الجملة دي الا لسبب واحد

و هو تقريب الصورة في اذهان المهتمين من الشباب الي الواقع.. يعني ببساطة تامة بقول

كلنا نقدر نشتغل و نبقي زي الفل

كلنا نقدر نجاهد و نفتح الدنيا

كلنا نقدر نغير وجه الارض تماما

كلنا نقدر نرفع راية الدين خفاقة

مش معني اني او انك يا اخي الشاب عملت اي ذنب ف حياتك .. انها النهاية

لا و الف لأ

اطمن .. اقدر تتغير

اطمن .. تقدر تتصلح و تصلح حياتك

اطمنوا ... بس بشرط

تتغيروا

غيروا المفاهيم الفاسدة اللي زرعوها ف دماغنا

غيروا الفكر اللي مفيش من وراه غير تصرفات العبيد

غيروا الامراض اللي استوطنت قلوبنا

هو ده اللي انا قلته

بس مش اكتر

وصلت ولا نوضح اكتر

اما حته الاخوة في افغانستان والصومال بصراحه جديده ..

هو اقامه شرع ربنا يكون باننا نقول احنا حكومه شرع ربنا والا اننا نكون مؤمنين فعلا ..سبق وقلت لك شرع ربنا مش في الحدود وبس . . بس ده موضوع شرحه يطول ..

اه يا اختي جديدة فعلا

جديد اللي انا بقوله

بجد .. طريقتي مختلفة

المهم

الاخوة ( اخوة غصبا عني مش بمزاجي و الله )ف البلاد المذكورة انفا

كانوا بيطبقوا شرع الله كاملا غير منقوص .. بمفهومهم كما صورت لهم عقولهم و ماكتفوش بتطبيق بند الحدود بس

و بالمناسبة

انا في غني تام عن ان حضرتك تشرحيلي بند الحدود و دوره بين بنود الشريعة الغراء

انما مش هــ اعترض بطبيعة الحال لو حبيتي تشرحيه عشان حد من الاخوة ( هنا و ليس هناك ) يستفيد من المعلومة

اهـ .. مش الشاعر قال

كرر العلم فإن ف التكرار نفعان ... نفع لك و نفع لطالب علم ثان

سؤال بعد اذن حضرتك باشمهندس ياسر بما اننا بنتناقش يعني .. حضرتك بتقول ان العرب كانوا اسياد العالم ومسكوه وحكموه زمان ومعترض على الي يقول غير كده .. ولما ذكرت لحضرتك ان مش شرط نكون اسياد عشان نحكم وان الغلبة في النهاية لاتباع ربنا ايا كان اسمهم او عرقهم الي جايين منه .. رديت حضرتك وقلت بان العرب لهم المنعه والغلبة وان مش شرط شرع ربنا يكون هو سبب التمكين بدليل الصومال وافغانستان !!!

انا كده فهمت صح ؟

اتمنى اكون فاهمه غلط ..

الحمد لله يا فندم

حضرتك فاهمة غلط تماما جدا مطلقا

تحياتي

و امسيتك ورد

تفاءلوا بالخير تجدوه

بعضا مني هنا .. فاحفظوه

رابط هذا التعليق
شارك

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

    • لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • الموضوعات المشابهه

    • 16
      هل تفكير علماء الفلك الحديث محدود ؟  .عندما يبحث هؤلاء وبأحدث المراصد عن كواكب أخرى فى الفضاء الفسيح ..تكون صالحة للحياة , بمعنى وجود الأوكسيجين والهيدوجين وعندما يبحثون عن كواكب مماثلة للأرض فى حجمها وعندما يبحثون عن تلك الكواكب فى مسافات تبعد ملايين السنين الضوئية عن أرضنا ثم يدعون أنهم لم يجدو شيئا , ألا يعلمون أن الله القادر على كل شئ يستطيع خلق حياة بدون هذين العنصرين وأن يستبدلهما بعناصر أخرى؟ وهو القادر على خلق كواكب أخرى لايتعدى حجمها حجم كرة القدم , وعليها كائنات حية وأكثر منا تقدما بل
    • 5
      اذا ما قلنا انه لا يوجد انسان نستطيع ان نؤكد انه احاط بعلوم القرآن وغاص فى اغوارة واخرج كنوزه ، قصر فهم البعض وهاج وماج كيف نخطىء أو ننقد عالما ؟ برغم انهم متأكدون من ان اى عالم ماهو الا بشر يصيب ويخطىء ! برغم انهم يعلمون انه لاعصمة لمخلوق بعد رسول الله صلى الله عليه وسلم! برغم انهم يقرأون ليلا ونهارا ايات الله : {قُل لَّوْ كَانَ الْبَحْرُ مِدَاداً لِّكَلِمَاتِ رَبِّي لَنَفِدَ الْبَحْرُ قَبْلَ أَن تَنفَدَ كَلِمَاتُ رَبِّي وَلَوْ جِئْنَا بِمِثْلِهِ مَدَداً }الكهف109 {وَإِن مِّن شَيْءٍ إِلاَّ
    • 0
      القصه التي أبكت النبي محمد صلى الله عليه وسلم السلام عليكم ورحمة الله وبركاته القصة التي أبكت حبيب الخلق سيدنا محمد(صلى الله عليه وسلم), أفلا تقرأونها؟ روى يزيد الرقاشي عن أنس بن مالك قال: جاء جبريل إلى النبي صلى الله عليه وسلم في ساعةٍ ما كان يأتيه فيها متغيّر اللون، فقال له النبي صلى الله عليه وسلم: (( مالي أراك متغير اللون )) فقال: يا محمد جئتُكَ في الساعة التي أمر الله بمنافخ النار أن تنفخ فيها، ولا ينبغي لمن يعلم أن جهنم حق، و أن النار حق، وأن عذاب القبر حق، وأن عذاب الله أكبر أنْ تقر
    • 2
      بسم الله الرحمن الرحمن الرحيم السلام عليكم ورحمة الله وبركاته هذه القصيده هي القصيده الوحيده الي كنت دائما ابي اعرف مين كتبها وفي مين ووين قصيدة أنا وليلى الي غناها كاظم أذكر اول مره سمعتها كنت صغيره بس عجبتني ولا كنت فاهمه اغلب الكلمات وسمعت ان الشاعر اسمه حسن وان هذه القصيده اول وآخر قصيده كتبها وكتبها بالبنت الي حبها سمعتها قريب وتذكرت لهفتي لمعرفة قصتها ولأني كمان بقولكم القصه المؤثره للقصيده والنص الكامل في أبيات حذفها كاظم وما غناها يمكن عشان ماتصير طويله في أبيات أتوقع ت
    • 2
      الفاضلة بنت مصرية نشرت نفس الموضوع اليوم الساعة السابعة مساء و تم حذفه للتكرار اسأل الله عز وجل أن ينفعني وإياكم بما نقرأ . . روى يزيد الرقاشي عن أنس بن مالك قال: جاء جبريل إلى النبي صلى الله عليه وسلم في ساعةٍ ما كان يأتيه فيها متغيّر اللون، فقال له النبي صلى الله عليه وسلم: (( مالي أراك متغير اللون )) فقال: يا محمد جئتُكَ في الساعة التي أمر الله بمنافخ النار أن تنفخ فيها، ولا ينبغي لمن يعلم أن جهنم حق، و أن النار حق، وأن عذاب القبر حق، وأن عذاب الله أكبر أنْ تقرّ عينه حتى يأمن
×
×
  • أضف...