اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

# أسئلة مخيفة جدا...وأفكار محيرة ...ممكن أجد لها إجابة #


Abu Reem

Recommended Posts

- طيب سؤال صغنون كده ...هل ..تبحرت ...واطلعت بدقة وبتفصيل ..على..الديانات الاخرى..وعلى تفسيرهم لعقيدتهم التي يؤمنون بها ولماذا يؤمنون بها ويتمسكوا بها رغم أنها في وجهة نظرك...غير منطقية ولا مقنعة.....إذن مليارات على خطأ وأنت بس اللي فاهم الصح..رغم أنهم قد يكون أكثر تقدنا وعلما منك....؟؟؟؟؟

ايوه .. ويشهد الله .. حصل ..

كنت بفكر ان مش معقول الناس الي مش مؤمنه بالاسلام دي كلها مقرأتش القرآن مثلا او مش عارفه حقيقته .. لاه اكيد عارفين عنه اشياء حقيقية بس في نفس الوقت حافظين معاها ( ردود ) او قناعات مغلوطه متخليش للاشياء دي فعاليه .. اضف على كل ده جهلهم بالاشياء الباقية فيه فبالتالي الناس دي ممكن لها بعض العذر في عدم ايمانها بما نؤمن احنا بيه ..

جيت مرة قلت خلاص ان كنت بعيب على الناس دي انها مدورتش بنفسها و سابت غيرها يفكر لهم ويقرر ان الاسلام ده دين مش كويس وان الي هم عليه هو الصح فيبقى من باب اولى اعيب على نفسي مهو انا تبنيت الاسلام لي دين واخذت فكرة قالها الآخرون بان الاديان التانيه غلط او فيها وفيها من غير مااكتشف بنفسي ..

قلت سهله .. تاهت ولقيناها ..

اجيب الكتاب بتاعهم وهو مترجم ومتوافر يعني مش هيحتاج مني مجهود او حد يشرح لي المقصود منه .. اقراه بحيادية تامه .. بدون محاولة مني لاقناع نفسي بيه بالعافيه او بالغصب .. وفي نفس الوقت بدون تحامل زائد عليه او ماشابه .. حياد تام

قرأت .. وفهمت الاوت لاين او الخطوط العريضة لدينهم .. لا انكر ياابوريم .. في اجزاء كنت بقرأها من ( الكتاب المقدس ) مكانش امامي غير التصديق ( الاجزاء ) دي فعلا كلام الله .. كلام رباني واضح .. مستحيل يكون غير من اله ..

وفي ( اجزاء ) تانيه .. اسمح لي .. ****************************في النهاية خلصت الى ان ( اجمل ) ماعندهم هو ذاته ماعندنا .. والحمدلله مفيش عندنا ما ( افزعني ) وجوده هناك ..

سكت ؟ لاه ..

مش يمكن انا مقتنعه بكتابنا عشان ( قالوا لي ) كده وهو مش مقنع زي مالتانيين ( بيقولوا ) ؟

رجعت قرأت القرآن تاني بس مش بعين المسلم لاه .. بعين الباحث عن الحقيقة ..

وبرضه بنفس النظرة .. اني بقرأ كلام عادي يمكن يكون من عند ربنا يمكن يكون من عند بني آدم .. بنفس نظرة الغير مسلمين .. وقلت اشوف هيطلع معايا ايه ..

طبعا مش محتاج اقولك النتيجه الي خلصت لها فالحمد لله والمنة مازلت على اسلامي ولم ازدد الا تمسكا بيه .. لكني استفدت جدا من التجربة دي سواء بقراءة كتب الآخرين او باعاده قراءة كتابي بعين الحياد وبدون التاثر باي افكار مسبقة او شروح شرحها غيري اني بقيت اكثر فهما للاسلام ووصلت فيه لرؤيا اكثر وضوحا معتقدش كانت هتتوافر لي لو اني معملتش كده ..

ده مع تاكيدي في النهاية على احترامي التام للآخرين ولكل من هو مقتنع بدينه وبصحة مافيه ايا كان هذا الدين .. وبالتأكيد رايي الخاص جدا لايعيب في اديانهم كما ان ارائهم الخاصه لا تعيب في ديني .. وفي النهايه مقدرش اقول غير ربنا يهدينا جميعا للحق ويثبتنا عليه ..

لا اظن انكى ستكونين سعيدة ان قال احد هذا الكلام عن كتابك

ولكن الملامة على الادارة التى تركت المداخلة وهى تتعدى شروط المشاركة فى المنتدى

ارجو المشاركة بحيادية ودون تجريح لان التجريح ما اسهله

اجابة سؤالك موجوده في نفس مداخلتي السابقة لونتها لك بالاحمر يمكن ملفتتش نظرك ..

على كل حال ماسبق كان مجرد راي خاص جدا بي وبعتذر لو جرحك ولو انه شيء بديهي اننا غير مؤمنين بكتب الآخرين نتيجة قناعتنا بتحريفها بالظبط زي ماهم مش مؤمنين بكتابنا نتيجة اعتقادهم انه مش سماوي .. عادي دي بديهة مش محتاجه توضيح .. ومع ذلك بعتذر عن توضيحي لو ازعجك ..

عدم اقتناع اتباع دين بالدين الاخر لاقتناعكم انها محرفة او انها غير سماوية (لن اناقش ذلك)

لا يعطى الحق لنا ان نتهم الاخرين فى دينهم *****************

تم تعديل بواسطة أبو محمد
حذف تعليق على جزء محذوف وتغيير حرف ليتسق والمعنى

ليس ما يدخل الفم ينجس الانسان

بل

ما يخرج من الفم هذا ينجس الانسان

رابط هذا التعليق
شارك

  • الردود 205
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

انا ساستخدم كلام الاخ عصام مع اختلافي لفظيا معه ولكن سأزيد عليه شيء للتضح الصورة

كل الكائنات تتبع نمط واحد ماعدا الانسان والدليل التنوع الفكري الرهيب

فكل الكائنات لديها عقول وقدرة على الفهم ولكن الكائن الوحيد المخير هو البشر وطبعا الجن.....

ولذلك فمن الطبيعي تجد الاف الاختيارات والاحتمالات والاستجابات حتى في الدين

واذا سلمنا بوجود طرف ثالث هدفه تحييدنا عن الطريق الصحيح وهو الشيطان اصبح هناك جزء خاص بقدرتنا عاى تجاوز الاغراء طرفا في معادلة اختيارتنا

واسمحلي اسألك سؤال واحد ضروري اجابته قبل ما نكمل

انت هدفك تثبيت الدرين ولا فتح المجال لاي شي يشط له العقل

لأن اذا كان هدفك الأول يبقى متفقين ونكمل ونمشي في الطريق مهما طال

لكن اذا كان الهدف الكلام وطرح اي اسئلة تخطر بالبال فسينتج عن هذا التشتت وكذلك نتائج في اتجاهات مختلفة ومن سيدخل هنا سيخرج حائرا اكثر مما دخل

في انتظار ردك

تم تعديل بواسطة justme

[(من أجل ذلك كتبنا على بني إسرائيل أنه من قتل نفسا بغير نفس أو فساد في الأرض فكأنما قتل الناس جميعا ومن أحياها فكأنما أحيا الناس جميعا ولقد جاءتهم رسلنا بالبينات ثم إن كثيرا منهم بعد ذلك في الأرض لمسرفون) سورة المائدة (32)

{وَكَذَلِكَ نُوَلِّي بَعْضَ الظَّالِمِينَ بَعْضًا بِمَا كَانُواْ يَكْسِبُونَ} [الأنعام:129]

( وَكَذَلِكَ جَعَلْنَا فِي كُلِّ قَرْيَةٍ أَكَابِرَ مُجْرِمِيهَا لِيَمْكُرُوا فِيهَا وَمَا يَمْكُرُونَ إِلَّا بِأَنفُسِهِمْ وَمَا يَشْعُرُونَ)سورة الأنعام 123

( أفرأيت من اتخذ إلهه هواه وأضله الله على علم وختم على سمعه وقلبه وجعل على بصره غشاوة فمن يهديه من بعد الله أفلا تذكرون (الجاثية 23 )

{ وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَى آمَنُواْ وَاتَّقَواْ لَفَتَحْنَا عَلَيْهِم بَرَكَاتٍ مِّنَ السَّمَاءِ وَالأَرْضِ }[ سورة الأعراف ]

رابط هذا التعليق
شارك

- طيب سؤال صغنون كده ...هل ..تبحرت ...واطلعت بدقة وبتفصيل ..على..الديانات الاخرى..وعلى تفسيرهم لعقيدتهم التي يؤمنون بها ولماذا يؤمنون بها ويتمسكوا بها رغم أنها في وجهة نظرك...غير منطقية ولا مقنعة.....إذن مليارات على خطأ وأنت بس اللي فاهم الصح..رغم أنهم قد يكون أكثر تقدنا وعلما منك....؟؟؟؟؟

ايوه .. ويشهد الله .. حصل ..

كنت بفكر ان مش معقول الناس الي مش مؤمنه بالاسلام دي كلها مقرأتش القرآن مثلا او مش عارفه حقيقته .. لاه اكيد عارفين عنه اشياء حقيقية بس في نفس الوقت حافظين معاها ( ردود ) او قناعات مغلوطه متخليش للاشياء دي فعاليه .. اضف على كل ده جهلهم بالاشياء الباقية فيه فبالتالي الناس دي ممكن لها بعض العذر في عدم ايمانها بما نؤمن احنا بيه ..

جيت مرة قلت خلاص ان كنت بعيب على الناس دي انها مدورتش بنفسها و سابت غيرها يفكر لهم ويقرر ان الاسلام ده دين مش كويس وان الي هم عليه هو الصح فيبقى من باب اولى اعيب على نفسي مهو انا تبنيت الاسلام لي دين واخذت فكرة قالها الآخرون بان الاديان التانيه غلط او فيها وفيها من غير مااكتشف بنفسي ..

قلت سهله .. تاهت ولقيناها ..

اجيب الكتاب بتاعهم وهو مترجم ومتوافر يعني مش هيحتاج مني مجهود او حد يشرح لي المقصود منه .. اقراه بحيادية تامه .. بدون محاولة مني لاقناع نفسي بيه بالعافيه او بالغصب .. وفي نفس الوقت بدون تحامل زائد عليه او ماشابه .. حياد تام

قرأت .. وفهمت الاوت لاين او الخطوط العريضة لدينهم .. لا انكر ياابوريم .. في اجزاء كنت بقرأها من ( الكتاب المقدس ) مكانش امامي غير التصديق ( الاجزاء ) دي فعلا كلام الله .. كلام رباني واضح .. مستحيل يكون غير من اله ..

وفي ( اجزاء ) تانيه .. اسمح لي .. ********************************..

في النهاية خلصت الى ان ( اجمل ) ماعندهم هو ذاته ماعندنا .. والحمدلله مفيش عندنا ما ( افزعني ) وجوده هناك ..

سكت ؟ لاه ..

مش يمكن انا مقتنعه بكتابنا عشان ( قالوا لي ) كده وهو مش مقنع زي مالتانيين ( بيقولوا ) ؟

رجعت قرأت القرآن تاني بس مش بعين المسلم لاه .. بعين الباحث عن الحقيقة ..

وبرضه بنفس النظرة .. اني بقرأ كلام عادي يمكن يكون من عند ربنا يمكن يكون من عند بني آدم .. بنفس نظرة الغير مسلمين .. وقلت اشوف هيطلع معايا ايه ..

طبعا مش محتاج اقولك النتيجه الي خلصت لها فالحمد لله والمنة مازلت على اسلامي ولم ازدد الا تمسكا بيه .. لكني استفدت جدا من التجربة دي سواء بقراءة كتب الآخرين او باعاده قراءة كتابي بعين الحياد وبدون التاثر باي افكار مسبقة او شروح شرحها غيري اني بقيت اكثر فهما للاسلام ووصلت فيه لرؤيا اكثر وضوحا معتقدش كانت هتتوافر لي لو اني معملتش كده ..

ده مع تاكيدي في النهاية على احترامي التام للآخرين ولكل من هو مقتنع بدينه وبصحة مافيه ايا كان هذا الدين .. وبالتأكيد رايي الخاص جدا لايعيب في اديانهم كما ان ارائهم الخاصه لا تعيب في ديني .. وفي النهايه مقدرش اقول غير ربنا يهدينا جميعا للحق ويثبتنا عليه ..

لا اظن انكى ستكونين سعيدة ان قال احد هذا الكلام عن كتابك

ولكن الملامة على الادارة التى تركت المداخلة وهى تتعدى شروط المشاركة فى المنتدى

ارجو المشاركة بحيادية ودون تجريح لان التجريح ما اسهله

الاعتراض مقبول ، ونأسف لتأخر التدخل

فريق الإشراف والتنسيق

نحن فى حالة حرب لم يخض جيشنا مثلها من قبل
فى الحروب السابقة كانت الجبهة الداخلية مصطفة
تساند جيشها
الآن الجيش يحارب الإرهاب وهناك من يطعنه فى ظهره
فى الحروب لا توجد معارضة .. يوجد خونة

تحيا مصر
*********************************
إقرأ فى غير خضـوع
وفكر فى غير غـرور
واقتنع فى غير تعصب
وحين تكون لك كلمة ، واجه الدنيا بكلمتك

رابط هذا التعليق
شارك

كل الشكر لك

وهو ده اللى كنت اتوقعه ومازلت مقتنعه بان المنتدى منتدى محترم

ولا يسمح بانتهاك قداسة الاديان

اشكرك مرة اخرى smk: :lol:

ليس ما يدخل الفم ينجس الانسان

بل

ما يخرج من الفم هذا ينجس الانسان

رابط هذا التعليق
شارك

كل الشكر لك

وهو ده اللى كنت اتوقعه ومازلت مقتنعه بان المنتدى منتدى محترم

ولا يسمح بانتهاك قداسة الاديان

اشكرك مرة اخرى smk: :lol:

لا شكر على واجب ياسيدتى .. ونشكرك على رقى اعتراضك دون تشنج .. ولو أننا كنا نفضل استخدام خاصية التقرير للإبلاغ عن مخالفة القواعد

نشكرك مرة أخرى

فريق الإشراف والتنسيق

نحن فى حالة حرب لم يخض جيشنا مثلها من قبل
فى الحروب السابقة كانت الجبهة الداخلية مصطفة
تساند جيشها
الآن الجيش يحارب الإرهاب وهناك من يطعنه فى ظهره
فى الحروب لا توجد معارضة .. يوجد خونة

تحيا مصر
*********************************
إقرأ فى غير خضـوع
وفكر فى غير غـرور
واقتنع فى غير تعصب
وحين تكون لك كلمة ، واجه الدنيا بكلمتك

رابط هذا التعليق
شارك

السؤال الثالث ده فكرنى بتسأل ظل يراودنى زمان من ثانوى ولم اجد له اجابة مقنعة وهو

من المسلمات ان كل شىء بقدر وان رب العالمين مقدر كل شىء وكل ما يفعلة الانسان منا فى حياته مكتوب له مسبقا (ومن المفروض اننا ننفذ ما هو مكتوب لنا ولا احد منا قادر على تغير مصيرة , وطالما انى لست مخيرا فى انتهاجى فهل يحاسبنى عز وجل على شىء مقدر لى ومكتوب .

بمعنى كتب على سيدنا ابوبكر عليه السلام ان يكون صديقا مؤمنا وهو من العشرة المبشرين بالجنه

وكتب على فرعون ان يكون كافرا جابرا وكتبت له النار

وكتب على انا ان احى مسلما وان شاء الله اموت مسلما

وكتب على العاصى ان يكون عاصى والصالح ان يكون صالح وكتب للأول النار والثانى الجنه

فما هى الاليه لتحديد دخول شخص الجنه وشخص النار وهو ليس مخيرا فى اختياراته

اتمنى انى اكون فاهم خطأ او احدا يصحح لى فهمى

السلام عليكم اخى الكريم

شوف انا حرد عليك من القران بس مش بالتفصيل لأنه برده الناس مش حتستحمل الكلام والإداره حتتدخل وحيوجهو لى اتهامات وخلافه لكن انا حوريلك السكه اللى ممكن تمشى فيها لآخرها وتفهم الموضوع

انا حتخطى نقطة ان الله موجود و القران هى رسالته المثبته التى لا شك فيها لنا

وبالتالى حيكون الرد مبنى على الفرضين دول الله ربنا + القران رسالته لنا

الآن عنا ننظر بداخل القران ونرى القواعد التى كتبت به واحده واحده كده علشان نفهم الموضوع :

1- الله عادل ولايمكن أن يظلم أحدا أبدا

مَا يُبَدَّلُ الْقَوْلُ لَدَيَّ وَمَا أَنَا بِظَلَّامٍ لِّلْعَبِيدِ ﴿٢٩﴾

وبالتالى اذا كان مصيرنا مقدر مسبقا ولادخل لنا به فاعتقد انه لايوجد هناك من يختلف معنا على ان هذا يعتبرقمة الظلم . وبالتالى مش ممكن ربنا يخلق انسان ويخليه يتصرف خطأ وبعدين يدخله جهنم او العكس مش ممكن

مش ممكن ربنا يخلق كائن ويخليه يعيش كحيوان ذليل مستعبد مسخر لنا وبدون سبب

يبقى منطقيا ربنا مش ممكن يظلم حد ابد

2- اى حاجه بتحصل لك انت السبب فيها وتعالى نبص القران بيقول لنا ايه :

. فَكَيْفَ إِذَا جَمَعْنَاهُمْ لِيَوْمٍ لَّا رَيْبَ فِيهِ وَوُفِّيَتْ كُلُّ نَفْسٍ مَّا كَسَبَتْ وَهُمْ لَا يُظْلَمُونَ ﴿آل عمران: ٢٥﴾

وَمَا أَصَابَكُم مِّن مُّصِيبَةٍ فَبِمَا كَسَبَتْ أَيْدِيكُمْ وَيَعْفُو عَن كَثِيرٍ ﴿الشورى: ٣٠﴾

وغيرها من الآيات الكتيره قوى اللى بتقولك ان اى حاجه بتحصلك حتى فى حياتك انت السبب فيها

حقولك على ايه جميله قوى وقوية جدا :

. مَّا يَفْعَلُ اللَّهُ بِعَذَابِكُمْ إِن شَكَرْتُمْ وَآمَنتُمْ وَكَانَ اللَّهُ شَاكِرًا عَلِيمًا ﴿النساء: ١٤٧﴾

والآيه دى اللى كتبهالنا ربنا بيقولنا فيها انه مش عاوز يعذبنا ولا يخلينا نشقى ابدا وانه مش مستفي من تعذيبنا لو احنا شكرناه وآمنا بيه

طيب هو حيعذبك لو انت مشكرتش ومأمنتش ومسمعتش كلامه او عصيته وهو قالك انه مش عاوز يعمل كده . يبقى مين السبب فى الحاجات الوحشه اللى بنحصلنا ؟؟؟؟؟

ربنا ده جميل قوى ورحيم قوى خلى عندك دايما ثقه فى كده حتى لو قابلتك حاجات منتش فاهمها

الخلاصه ان اللى بتسميه قدر له علاقه قويه جدا ومبنى على قراراتك واختياراتك "

ملحوظه صغيره وكبيره :

مش كل القرارات اتعملت هنا فى الدنيا

انا حسال نفسى سؤال بدالك بس حسيبهولك انت لو انت جاد تدور على اجابته :

س : طيب يا عم ابن سينا يللى عمال تتفلسف وتقول ان احنا سبب اللى بيحصل لينا وان السيئات هى سبب شقائنا وان ربنا مش عاوز يعذبنا طيب الأطفال اللى بتتولد مشوهين او عندهم عيوب خلقيه او اللى اتولدوا فى اماكن فيها مجاعات او فقر متقع الأطفال دى عملت ايه علشان يتكتب عليها العذاب من اول يوم لأ من اول دقيقه هى واهلها الأطفال دى ملحقتش ولا تعرف ربنا ولا تاخد رساله ولا عرفت اى حاجه ومع ذلك حياتها عذاب فى عذاب من اول يوم ؟

فين رحمة ربنا بقه وفينه من اللى بيحصل ده دول برده اللى همه فيه همه السبب فيه ؟

اناعاوزك لو انت جاد تدور فى القران على الرد على السؤال ده ولو انت معتنق اى من الأديان الآخرى تقول لنا برده ردك ايه ؟

حقولكم على موقع جميل قوى تقروا تدوروا فيه على ايات القران الكريم بسهوله ويسر ويساعدكم فى مذاكرة القران:

http://tanzil.info/

لكم تحياتى

رابط هذا التعليق
شارك

السؤال الثالث ده فكرنى بتسأل ظل يراودنى زمان من ثانوى ولم اجد له اجابة مقنعة وهو

من المسلمات ان كل شىء بقدر وان رب العالمين مقدر كل شىء وكل ما يفعلة الانسان منا فى حياته مكتوب له مسبقا (ومن المفروض اننا ننفذ ما هو مكتوب لنا ولا احد منا قادر على تغير مصيرة , وطالما انى لست مخيرا فى انتهاجى فهل يحاسبنى عز وجل على شىء مقدر لى ومكتوب .

بمعنى كتب على سيدنا ابوبكر عليه السلام ان يكون صديقا مؤمنا وهو من العشرة المبشرين بالجنه

وكتب على فرعون ان يكون كافرا جابرا وكتبت له النار

وكتب على انا ان احى مسلما وان شاء الله اموت مسلما

وكتب على العاصى ان يكون عاصى والصالح ان يكون صالح وكتب للأول النار والثانى الجنه

فما هى الاليه لتحديد دخول شخص الجنه وشخص النار وهو ليس مخيرا فى اختياراته

اتمنى انى اكون فاهم خطأ او احدا يصحح لى فهمى

اسمح لي أصيغ قضية القدر والاختيار على شكل سؤال

هل الأمور تحدث لنا في الدنيا لأن ربنا كاتبها ... ولا ربنا كتبها لإنها هتحصل؟

إذا سلمنا بإن الله كتب علينا ما سيحدث نكون قد نفينا قدرة الاختيار لدى الإنسان وبالتالي استحقاقة للثواب أو العقاب

وإذا قلنا أن الإنسان هو الذي يحدد مصيره نكون قد نفينا المشيئة الإلهية

إن فشلنا في الوصول للحكم ولتغيير البلد .. لا تقلقوا .. نحن فكرة .. الفكرة لا تموت ... تستمر لا تتوقف

البرادعي 15/10/2011

رابط هذا التعليق
شارك

أتمنى أن يظل الموضوع في سياقه ،،، ,وأن يتم الإجابة على الأسئلة المطروحة ومتابعة المداخلات السابقة لمن يريد متابعة الموضوع

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

بالنسبة للموضوع الذي تطرق إليه الأخ الاضل ابن سينا/ أقول له

طبعا أكاد أجزم أن معظم المحاوريين المسلمين دار في داخلهم تساؤل الأخ الAlrefaey وأكيد أنا وانت والأخرين ، تقبلنا التفسيرات التي سمعناها منذ الضغر ،،، ولكن ليس كل الاجابات التي نقرأها ،، تستطيع أن تنهي فضولنا حولها،،، وأنت أكيد عارف أن المسألة تظل إيمانية بحتة ، يعني أنا وأنت والأخرين سنكتفي بأننا آمنا بما هو أصعب من هذا التساؤل ، وأمنا بما قاله لنا المفسرون والعلماء الثقات

ولكن هناك جزء صغير في عقللك مازال لم يستوعب أو يمنطق هذا التفسير ولا يعني ذلك ..ضعف ايمان...

ألم يطلب سيدنا إبراهيم من الله ان يريه كيف يحيي الموتي

وأنا بدوري أسألك ( أنت تقول : اى حاجه بتحصل لك انت السبب فيها) هذا مفهوم بالنسبة لبعض الأمور في الدنيا

ولكن قل لي : هل ولادتك لأب وأم مسلمين لك دخل فيه ،،،،، هل ولادتك في بيئة عربية مسلمة تستطيع فهم القرآن بالعربية لك دخل فيه ...هل وجودك أساسا في بيئة غالبها مسلم ، لك دخل فيه ) إذن هذه ميزة أنت اكتبستها ليس دخل فيه ،

ام الأخر الذب ولد لأب وأم ذا ديانة أخرى ، أو في بلد لا يتكلم العربية ,ووووووووووو ، فالبتأكيد المسألة أمامه اصعب....

فهل استطاع عقلك أن يعطيك إجابة منطقبة مقنعة حول كم الفرق الهائل بين الحالتين ، أكيد لأ....فقط الإيمان..بحكمة الله...لكن لا نستطيع أن نفسر المسألة كما ذكرت أنت أن الإنسان مسئؤل عن تصرفاته ...طبعا هذا في أمور الدنيا ، أم الميلاد والديانة وغني أم فقير ....فليس بيدنا....ولو ولدت أنت ونشأت ضمن طائفة الهندوس أو السيخ ...ياترى كان هتكون فرصتك تطل مسلم مساوية لمن ولد في مصر أو السعودية مثلا.؟؟؟؟

------------------------------------------------------------------------------

مرة أخرى أرجو أن نصبر قليلا ولا نتشعب وياريت نركز في أساس الموضوع

7looo.comd8cb1a261f.gif

مشكلتهم ليست في الدستور اولا ..ولا في نسبة اعضاء اللجنة التأسيسية ولا في كفاءة المرشح الرئاسي.!!!! كل مشكلتهم هي لا...لكل ما هو اسلامي أولا ، وثانيا ، وثالثا ً، فهم لا يرضون الا بأن يروا كل الاحزاب الاسلامية خلف اسوار السجون..!!

رابط هذا التعليق
شارك

انا مش عارف ليه حد يزعل ان المسلمين قالو ان كتابهم المقدس بالنسبه لنا تم تحريفه طيب ماهى دهى حقيقه ايماننا بالقرأن وهى ايماننا بان الكتب التى قبله قد تم تحريفها

وهى نفسها حقيقه بقاء غير المسلمين على دينهم لانهم يؤمنون بان القران ليس منزلا من عند الله فهم معنى هذا ان المسلمين يزعلوا ويكرهوا ويحاربو كل من ليس على دينهم ( طبعا لا) ولو رجعنا للتاريخ فى مصر من 2000 سنه نجد ان المسلمين حكموا بلد كانت اغلبيتها مسيحيين فى هذا الوقت ولم يجبروا احد على دخول الاسلام

فهل معنى انهم ضمنيا لا يؤمنون بالقران لانهم لا يؤمنون بانه ليس من عند الله انهم اذا كتبوها على الصفحات ان تقوم الارض وتقعد

وهل معنى ان المسلمين عندما يكتبون ان الكتب السابقه قد تم تحريفها تقوم الدنيا وتقعد ( يجب الا ننسى ان هذا هو المفهوم ضمنيا من عقيده المسلمين او عقيده المسيحيين او غيرهم ) هؤلاء لا يؤمنون بما عند هؤلاء وهؤلاء لا يؤمنون بما عند هؤلاء

فلا يجب ان نتعصب ونزعل عندما نرى هذا كتب على الورق فعليا لانه مفهوم ضمنيا ولا يجب ان يمس اى شخص مقتنع بعقيدته او يشعره بالغضب او ان تأخذه الحميه كما فعل البعض

اللهم انت ربى خلقتنى و انا عبدك و انا على عهدك ووعدك ما استطعت اعوذ بك من شر ما صنعت و ابوء لك بنعمتك على و ابوء بذنبى فاغفر لى فإنه لا يغفر الذنوب إلا انت

رابط هذا التعليق
شارك

يا ابو ريم الله يرضى عليك

مينفعش نتناقش في الحساب بالعقل لأن هذا ورد الينا بالنقل فصعب اعمال العقل

عايز نتكلم قلت لك لازم نحط شروط بس ماينفعش هدم كل ماقبلنا لأن ده هيطبق علينا آيه مهم

"( ما أشهدتهم خلق السماوات والأرض ولا خلق أنفسهم وما كنت متخذ المضلين عضدا ( 51 ) )

يعني امور الخلق الاولي لانا ولا انت شفناها فطالما مشفتش بعينك سيظل الباب مفتوح وممكن مقعد نحط نظريات

انا في رأيي ده هيبقى جدل عقيم احنا عايزن نشوف اساس للحوار سليم بدل منتخبط كده

[(من أجل ذلك كتبنا على بني إسرائيل أنه من قتل نفسا بغير نفس أو فساد في الأرض فكأنما قتل الناس جميعا ومن أحياها فكأنما أحيا الناس جميعا ولقد جاءتهم رسلنا بالبينات ثم إن كثيرا منهم بعد ذلك في الأرض لمسرفون) سورة المائدة (32)

{وَكَذَلِكَ نُوَلِّي بَعْضَ الظَّالِمِينَ بَعْضًا بِمَا كَانُواْ يَكْسِبُونَ} [الأنعام:129]

( وَكَذَلِكَ جَعَلْنَا فِي كُلِّ قَرْيَةٍ أَكَابِرَ مُجْرِمِيهَا لِيَمْكُرُوا فِيهَا وَمَا يَمْكُرُونَ إِلَّا بِأَنفُسِهِمْ وَمَا يَشْعُرُونَ)سورة الأنعام 123

( أفرأيت من اتخذ إلهه هواه وأضله الله على علم وختم على سمعه وقلبه وجعل على بصره غشاوة فمن يهديه من بعد الله أفلا تذكرون (الجاثية 23 )

{ وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَى آمَنُواْ وَاتَّقَواْ لَفَتَحْنَا عَلَيْهِم بَرَكَاتٍ مِّنَ السَّمَاءِ وَالأَرْضِ }[ سورة الأعراف ]

رابط هذا التعليق
شارك

اسمح لي أصيغ قضية القدر والاختيار على شكل سؤال

هل الأمور تحدث لنا في الدنيا لأن ربنا كاتبها ... ولا ربنا كتبها لإنها هتحصل؟

إذا سلمنا بإن الله كتب علينا ما سيحدث نكون قد نفينا قدرة الاختيار لدى الإنسان وبالتالي استحقاقة للثواب أو العقاب

وإذا قلنا أن الإنسان هو الذي يحدد مصيره نكون قد نفينا المشيئة الإلهية

و ما رأيك بالجمع بين الإثنتين المشيئة الإلهية و كون أعمالك كلها مكتوبة مسبقا و بين حريتك فى الإختيار.

تبسيط الفكرة:

لنأخذ مثلا أعمال كل منا فى هذا اليوم

سيفعل كل منا ما تمليه عليه رغباته و بإختياره حسبما أتفق و أمكن.

و الله عز و جل بقدرته - و التى لا ندركها تماما بعقولنا- كان يعلم ما سنفعله قبل أن نفعله و كان يعلم خيارت كل منا قبل أن نختار............... و كانت أعمالنا مكتوبة و مقدرة و فى نفس الوقت كونها مكتوبة و مقدرة لا ينفى قدرتنا على الإختيار

فقد فعلنا بالفعل و إخترنا.

تم تعديل بواسطة tantrum
رابط هذا التعليق
شارك

ابن سينا قال

اناعاوزك لو انت جاد تدور فى القران على الرد على السؤال ده ولو انت معتنق اى من الأديان الآخرى تقول لنا برده ردك ايه ؟

حقولكم على موقع جميل قوى تقروا تدوروا فيه على ايات القران الكريم بسهوله ويسر ويساعدكم فى مذاكرة القران:

ياسيدى الفاضل متفق معك حاشا لله ان يكون ظالما ,بل اطمع من ربى ان يدخلنى جنته برحمته لابعدله , لكن للاسف لم اجد فى ردودك مايقنعنى عقليا بسؤالى , انا على يقين بأن كل انسان سوف يحاسب ويعطى جزائة بعداله او برحمة ولكنى استفسر عن الية هل انا مخير ام مسير فى اعمالى الدنيوية .

لا ياعزيزى انا الحمد لله مسلم وعلى فكرة ازهرى كمان ودرست من علوم القرآن من تفسير وتوحيد وعقيدة وفقة مايجعلنى اعلم مايجب ومايستحيل على الله سبحانه وتعالى وحجيت بيت الله مرتين والحمدلله ولكن هذا السؤال لم اجد حتى الان من يقنعنى بإيجابته .

تم تعديل بواسطة Alrefaey

493275s8wrn8jsb5.gif

"‏{‏‏وَمَن يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَل لَّهُ مَخْرَجًا وَيَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لَا يَحْتَسِبُ وَمَن يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ إِنَّ اللَّهَ بَالِغُ أَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِكُلِّ شَيْءٍ قَدْرًا‏} "

رابط هذا التعليق
شارك

اسمح لي أصيغ قضية القدر والاختيار على شكل سؤال

هل الأمور تحدث لنا في الدنيا لأن ربنا كاتبها ... ولا ربنا كتبها لإنها هتحصل؟

إذا سلمنا بإن الله كتب علينا ما سيحدث نكون قد نفينا قدرة الاختيار لدى الإنسان وبالتالي استحقاقة للثواب أو العقاب

وإذا قلنا أن الإنسان هو الذي يحدد مصيره نكون قد نفينا المشيئة الإلهية

و ما رأيك بالجمع بين الإثنتين المشيئة الإلهية و كون أعمالك كلها مكتوبة مسبقا و بين حريتك فى الإختيار.

تبسيط الفكرة:

لنأخذ مثلا أعمال كل منا فى هذا اليوم

سيفعل كل منا ما تمليه عليه رغباته و بإختياره حسبما أتفق و أمكن.

و الله عز و جل بقدرته - و التى لا ندركها تماما بعقولنا- كان يعلم ما سنفعله قبل أن نفعله و كان يعلم خيارت كل منا قبل أن نختار............... و كانت أعمالنا مكتوبة و مقدرة و فى نفس الوقت كونها مكتوبة و مقدرة لا ينفى قدرتنا على الإختيار

فقد فعلنا بالفعل و إخترنا.

هذا الكلام هو اقرب رد للايقناع

493275s8wrn8jsb5.gif

"‏{‏‏وَمَن يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَل لَّهُ مَخْرَجًا وَيَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لَا يَحْتَسِبُ وَمَن يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ إِنَّ اللَّهَ بَالِغُ أَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِكُلِّ شَيْءٍ قَدْرًا‏} "

رابط هذا التعليق
شارك

الفاضل tantrum

حسب ما فهمت مما كتبته فإن المشيئة الإلهية معناها أن الله يعلم ما سنفعله قبل وقوعه وليس أن الله يقرر ما سنفعله قبل وقوعه ... وأعتقد أن هناك فرقا واضحا بين العلم والقرار (أو المشيئة) ... وبالتالي فإن الأخذ بهذا التفسير فيه إلغاء للمشيئة الإلهية بمعناها الواسع وقصرها على معرفة ما سيكون فقط

أما إذا كان القصد هو أن الله قد سبب الأسباب التي تؤدي الى أن نختار ما اخترناه فقد عدنا الى نقطة أنه حتى خياراتنا هي مفروضة علينا بفعل هذه الأسباب

مثال ... جميعنا مسلمون ونشأنا في عائلة مسلمة والحمد لله ... لكن ماذا كانت فرصتنا في اعتناق الإسلام لو كنا قد نشأنا في عائلة غير مسلمة ... نحن لا نختار عائلاتنا وأين ومتى نولد وطريقة تربيتنا ونسبة ذكائنا وآلاف العناصر الأخرى ... لكن جميع هذه العناصر هي التي تحدد طريقة تفكيرنا ومعارفنا وإمكانياتنا وبالتالي القرارات التي نتخذها

لشوبنهاور الفيلسوف الألماني عباره مشهورة يقول فيها:

"You can do what you will, but in any given moment of your life you can will only one definite thing and absolutely nothing other than that one thing."

يعني باختصار ... مصيرنا يحدده خياراتنا ... وخياراتنا تحددها إرادتنا ... ولكن ما الذي يحدد إرادتنا ؟؟

إن فشلنا في الوصول للحكم ولتغيير البلد .. لا تقلقوا .. نحن فكرة .. الفكرة لا تموت ... تستمر لا تتوقف

البرادعي 15/10/2011

رابط هذا التعليق
شارك

الفاضل tantrum

حسب ما فهمت مما كتبته فإن المشيئة الإلهية معناها أن الله يعلم ما سنفعله قبل وقوعه وليس أن الله يقرر ما سنفعله قبل وقوعه ... وأعتقد أن هناك فرقا واضحا بين العلم والقرار (أو المشيئة) ... وبالتالي فإن الأخذ بهذا التفسير فيه إلغاء للمشيئة الإلهية بمعناها الواسع وقصرها على معرفة ما سيكون فقط

أما إذا كان القصد هو أن الله قد سبب الأسباب التي تؤدي الى أن نختار ما اخترناه فقد عدنا الى نقطة أنه حتى خياراتنا هي مفروضة علينا بفعل هذه الأسباب

مثال ... جميعنا مسلمون ونشأنا في عائلة مسلمة والحمد لله ... لكن ماذا كانت فرصتنا في اعتناق الإسلام لو كنا قد نشأنا في عائلة غير مسلمة ... نحن لا نختار عائلاتنا وأين ومتى نولد وطريقة تربيتنا ونسبة ذكائنا وآلاف العناصر الأخرى ... لكن جميع هذه العناصر هي التي تحدد طريقة تفكيرنا ومعارفنا وإمكانياتنا وبالتالي القرارات التي نتخذها

لشوبنهاور الفيلسوف الألماني عباره مشهورة يقول فيها:

"You can do what you will, but in any given moment of your life you can will only one definite thing and absolutely nothing other than that one thing."

يعني باختصار ... مصيرنا يحدده خياراتنا ... وخياراتنا تحددها إرادتنا ... ولكن ما الذي يحدد إرادتنا ؟؟

بسبب هذه الإشكالية تعمدت أن أعترض كلامى بفكرة قصور عقولنا

فنحن البشر لدينا من الغرور ما حجب عنا حقيقة أو حتى فرضية أن عقولنا قد لا تكون مهيئة لإستيعاب و مناقشة مثل هذه الأمور

و لكن هذه النقطة بالذات أعتقد أنها قد يمكن إستيعابها بعقلنا إلى حد كبير

و مفتاح الوصول لما أقصده يا عزيزى هو الجملة التالية:

أن الله تعالى خلق إختيارتنا بمشيئتة. و لكنها لا تزال خياراتنا التى أخترناها بإرادتنا الناتجة عن إعمال عقلنا الذى وهبنا الله إياه و هو يعلم أن من أحسن أستخدامه سيصل للحق.

فلا تزال تفعل الأمر بخيارك و إرادتك

و لكن فى الأصل أفعالك و قراراتك الناتجة عن خياراتك حددت بمشيئة الله.

أنا عن نفسى لم أجد صعوبة فى تقبل ذلك ...فما رأيك أنت ؟؟

أما عن عدم إختيارنا لعائلاتنا أو مستوى ذكائنا أو طرقة تربيتنا

فأزيدك –كمسلم أؤمن أن الإسلام دين الحق- أن هناك فروق شاسعة فى التواجد الإنسانى من ناحية قرصة التعرف على الإسلام من حيث المكان و البيئة و,,,و.........و.............و التى وجد بها الإنسان.

و الرد على ذلك بسيط جدا

فهل نحن نعلم كيفية حساب الله لكل منا

نحن نعلم أن الله عادل

و عن نفسى أؤمن أن كل المعطيات و تلك الأمور مهما كانت صغيرة سيكون لها دورها عند الحساب.

مثال بسيط:

رجل و لد فى بيئة مسلمة ذكى غنى.

رجل أخر ولد فى نفس البيئة متوسط الذكاء فقير.

رجل ثالث ولد على ديانة أخرى بحث عن الحق ووجده.

عمل كل منهم بعد ذلك نفس القيمة من الأعمال الصالحة و تجنبوا الأعمال غير الصالحة بنفس الدرجة.

هل تعتقد أنهم يتساوون.

و أليس فى ذلك معنى لحكمة الدرجات فى الجنة.

تم تعديل بواسطة tantrum
رابط هذا التعليق
شارك

يا جماعة بالنسبة لمخير ام مسير

سؤال انت لما بتروح تدرس في الجامعة بتبقى مخير ولا مسير

يعني انت طول السنة امامك اختيار المذاكرة والاجتهاد او العكس بس متقدرش تتحكم في الاسئلة

ولكن تتحكم في اجابتك

لو ان الانسان بيعمل اللي هو عايزه مطلقا فده معناه انه هيختار الرزق والصحة والسعادة والخلود

لكن التسيير في حدود القدر والتخيير في حدود الشخص يعني انت لما بتجاوب على السؤال بتختار اجابتك لكن مبتختارش السؤال

اما معرفة الله بما سيحدث جاية من علمه باقل المتغيرات واكثرها وتأثيرها على المعادلة زي موضوع الرياضيات اذا كان عندك كل المعطيات وعارف القوانين مستحيل تغلط وبتتوقع الاجابة بدقة زي مثلا علم الارصاد كلما تعلمنا اكثر اصبحنا اكثر دقة ولكن لاهمالنا او جهلنا ببعض المتغيرات فنحن نفتقد جزء من هذه الدقة لكن الله عالم بكل شيء

يبقى نتفق اللي بيحصلي من بره انا شبه مسير فيه بس مش اروح مثلا للمعصية واقول اصل انا مسير

وهعمل ايه في الموقف انا مخير فيه

اتمنى تكون واضحة

وياريت حد يرد على اللي مش عاجبه او فاهمه بدقة اكتر علشان المداخلات متتكررش

تم تعديل بواسطة justme

[(من أجل ذلك كتبنا على بني إسرائيل أنه من قتل نفسا بغير نفس أو فساد في الأرض فكأنما قتل الناس جميعا ومن أحياها فكأنما أحيا الناس جميعا ولقد جاءتهم رسلنا بالبينات ثم إن كثيرا منهم بعد ذلك في الأرض لمسرفون) سورة المائدة (32)

{وَكَذَلِكَ نُوَلِّي بَعْضَ الظَّالِمِينَ بَعْضًا بِمَا كَانُواْ يَكْسِبُونَ} [الأنعام:129]

( وَكَذَلِكَ جَعَلْنَا فِي كُلِّ قَرْيَةٍ أَكَابِرَ مُجْرِمِيهَا لِيَمْكُرُوا فِيهَا وَمَا يَمْكُرُونَ إِلَّا بِأَنفُسِهِمْ وَمَا يَشْعُرُونَ)سورة الأنعام 123

( أفرأيت من اتخذ إلهه هواه وأضله الله على علم وختم على سمعه وقلبه وجعل على بصره غشاوة فمن يهديه من بعد الله أفلا تذكرون (الجاثية 23 )

{ وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَى آمَنُواْ وَاتَّقَواْ لَفَتَحْنَا عَلَيْهِم بَرَكَاتٍ مِّنَ السَّمَاءِ وَالأَرْضِ }[ سورة الأعراف ]

رابط هذا التعليق
شارك

أتمنى أن يظل الموضوع في سياقه ،،، ,وأن يتم الإجابة على الأسئلة المطروحة ومتابعة المداخلات السابقة لمن يريد متابعة الموضوع

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

بالنسبة للموضوع الذي تطرق إليه الأخ الاضل ابن سينا/ أقول له

طبعا أكاد أجزم أن معظم المحاوريين المسلمين دار في داخلهم تساؤل الأخ الAlrefaey وأكيد أنا وانت والأخرين ، تقبلنا التفسيرات التي سمعناها منذ الضغر ،،، ولكن ليس كل الاجابات التي نقرأها ،، تستطيع أن تنهي فضولنا حولها،،، وأنت أكيد عارف أن المسألة تظل إيمانية بحتة ، يعني أنا وأنت والأخرين سنكتفي بأننا آمنا بما هو أصعب من هذا التساؤل ، وأمنا بما قاله لنا المفسرون والعلماء الثقات

ولكن هناك جزء صغير في عقللك مازال لم يستوعب أو يمنطق هذا التفسير ولا يعني ذلك ..ضعف ايمان...

ألم يطلب سيدنا إبراهيم من الله ان يريه كيف يحيي الموتي

وأنا بدوري أسألك ( أنت تقول : اى حاجه بتحصل لك انت السبب فيها) هذا مفهوم بالنسبة لبعض الأمور في الدنيا

ولكن قل لي : هل ولادتك لأب وأم مسلمين لك دخل فيه ،،،،، هل ولادتك في بيئة عربية مسلمة تستطيع فهم القرآن بالعربية لك دخل فيه ...هل وجودك أساسا في بيئة غالبها مسلم ، لك دخل فيه ) إذن هذه ميزة أنت اكتبستها ليس دخل فيه ،

ام الأخر الذب ولد لأب وأم ذا ديانة أخرى ، أو في بلد لا يتكلم العربية ,ووووووووووو ، فالبتأكيد المسألة أمامه اصعب....

فهل استطاع عقلك أن يعطيك إجابة منطقبة مقنعة حول كم الفرق الهائل بين الحالتين ، أكيد لأ....فقط الإيمان..بحكمة الله...لكن لا نستطيع أن نفسر المسألة كما ذكرت أنت أن الإنسان مسئؤل عن تصرفاته ...طبعا هذا في أمور الدنيا ، أم الميلاد والديانة وغني أم فقير ....فليس بيدنا....ولو ولدت أنت ونشأت ضمن طائفة الهندوس أو السيخ ...ياترى كان هتكون فرصتك تطل مسلم مساوية لمن ولد في مصر أو السعودية مثلا.؟؟؟؟

------------------------------------------------------------------------------

مرة أخرى أرجو أن نصبر قليلا ولا نتشعب وياريت نركز في أساس الموضوع

استاذ ابو مريم اا مشم تشعب انا بس رديت على تساؤل اخ

يا اخى الفاضل لقد قلت لك منذ البدايه انك علشان تسال سؤال لازم تحط المعيار اللى حتحتكم اليه لما تسمع اى رد ، انت محطتش معايير !!!

مثلا سؤال مسير او مخير انا ليه فيه رد طبقا للقرآن وغيرى له رد طبقا مثلا لللإنجيل وغيرنا له رد من واقع المنطق وغيرنا له رد من واقع تجاربه واللى اتعلمه وغيره وغيره

مين حيفصل بيننا لما نكتب مفاهيمنا

وده اللى انا قلتهولك من الأول حط المعيار علشان نحتكم اليه يعنى مثلا لو انت قلت حنحتكم للتلمود مش حكتب لك ولا كلمه لأنى معرفهوش ومش متفق معاك على اعتباره معيار للحكم

الأسئله اللى بتسالها اسئله اقدر اوصفها بأنه ما قبل النور او الدين لأن الدين هو اللى رد على الأسئله دى وخلاص احنا اقتنعنا بكده بدلائل مش عميانى وبالتالى انا نفسى افهم ايه الهدف بس من أسئلتك دى

عاوز بس اجابه وخلاص ؟؟

بالنسبه لسؤالك ليه انا اتولدت لأب مسلم ولا فى السعوديه وغير اتولد لأب هندوسى وبيعبد بقره كل ده مردود عليه فى القرآن وله اجابته بالنسه لى بس معتقدش انك عاوز تسمعها حاليا .

لك تحياتى

رابط هذا التعليق
شارك

أخي justme

إحنا كمسلمين قد نرتاح للتفسير الذي ذكرته أنت والذي نعرفه منذ ان طرحت هذه القضية على مر الزمن، ولكن لو فكرنا مثلا بعقل المحياد أو من له ديانة أخر ـ أو لو هناك شخص يبحث عن الحقيقة ومازال لم يهتدي ومازال لم يؤمن بدين معين بعد

فهناك تساؤل مازال وسيظل يجعل موضوع أن الشخص مخير في الأشياء التي بيده الاختيار فيها كاختيار الدراسة في تخصص معين او اختيار زوجة معينة أو أو أو .....وانه مسير في الامور التي لا دخل له فيها مثل العمر والصحة والمصائب ووووووووووو...

لكن هذا التفسير يظل لا يجيب على الأتي:

لو قرأ شخص دين معين وليكن الاسلام ثم إرتاح له واقتنع بما جاء فيه ، وشخض أخر قرأ عن الاسلام مثلا ولم يقتنع به...

فالأول إهتدى وفي نظرنا أصبح مسلم وأن هذه نعمة من الله عليه أن وهبه هذا العقل وهذه النفس التي أمنت

أما الأخر الذي لم يختار هذا الدين ولم يقتنع ولم يهتدي به ..

فكلا منهم قرأ واطلع واقتنع بعقله ولكن من وهبنا هذا العقل الذي نهتدي به فنؤمن أو لا نهتدي به فنكفر مثلا.

- وبالمثل طالب يدرس ويفهم المناهج وينجح ، والاخر درس ولم يفهم المناهج الدراسية واختار طريق أخر ففشل في دراستة

(( من الذي وهب الأول العقل الراجح الذي استوعب واهتدي الى أن العلم سيفيده في حياته ومن الذي وهب الأخر العقل الذي لم يهتدي ولم يستوعب العلم وقد تكون هناك ظروف أخرى لم تجعل المحيطين به يساعدوه على الطريق الصحيح ))

هذا هو تفكير الأخر الذي ما زال لم يهتدي للدين....هكذا يفكر ...وبهذا سيرد وسيقول أن الله كان قادر على أن يوفقه للفهم الصحيح أو يضع في طريقه من يعينه على الهدى...كما لا ننسى أيضا أن وجودك في بيئة معينة قد يجعلك بعيدا عن التعرف على الدين الصحيح وهذه ايضا بيد الله ....

حتى في ظل الدين الاسلامي نجد مذاهب وفرق مختلفة ...وهناك حديث ولو كان ضعيف ان فرقة واحدة منهم في الجنة ...والباقي....في النار.....فما ذنب من نشأ في فرقة معينة لا يرى ولا يعرف إلا ما تريد البيئة المحيطة به أن تخبره بها وتقنعه بأن هذا هو الطريق السليم الوحيد وأن الباقين على ضلال .

تم تعديل بواسطة Abu Reem

7looo.comd8cb1a261f.gif

مشكلتهم ليست في الدستور اولا ..ولا في نسبة اعضاء اللجنة التأسيسية ولا في كفاءة المرشح الرئاسي.!!!! كل مشكلتهم هي لا...لكل ما هو اسلامي أولا ، وثانيا ، وثالثا ً، فهم لا يرضون الا بأن يروا كل الاحزاب الاسلامية خلف اسوار السجون..!!

رابط هذا التعليق
شارك

ياسيدى الفاضل متفق معك حاشا لله ان يكون ظالما ,بل اطمع من ربى ان يدخلنى جنته برحمته لابعدله , لكن للاسف لم اجد فى ردودك مايقنعنى عقليا بسؤالى , انا على يقين بأن كل انسان سوف يحاسب ويعطى جزائة بعداله او برحمة ولكنى استفسر عن الية هل انا مخير ام مسير فى اعمالى الدنيوية .

لا ياعزيزى انا الحمد لله مسلم وعلى فكرة ازهرى كمان ودرست من علوم القرآن من تفسير وتوحيد وعقيدة وفقة مايجعلنى اعلم مايجب ومايستحيل على الله سبحانه وتعالى وحجيت بيت الله مرتين والحمدلله ولكن هذا السؤال لم اجد حتى الان من يقنعنى بإيجابته .

طيب جميل قوى سؤالك هو : هل انا مخير ام مسير فى اعمالى الدنيوية ؟

طيب انا ححاول اجاوبك عليه ان شاء الله وطالما انك دارس دين يبقى حنوصل مع بعض بسرعه ان شاء الله

تعالى ندرس بس شوية آيات من القرآن واسمح لى انا مش حجاوبك اجابه مباشره :

1- مَا أَصَابَ مِن مُّصِيبَةٍ فِي الْأَرْضِ وَلَا فِي أَنفُسِكُمْ إِلَّا فِي كِتَابٍ مِّن قَبْلِ أَن نَّبْرَأَهَا ۚ إِنَّ ذَٰلِكَ عَلَى اللَّهِ يَسِيرٌ ﴿٢٢﴾ لِّكَيْلَا تَأْسَوْا عَلَىٰ مَا فَاتَكُمْ وَلَا تَفْرَحُوا بِمَا آتَاكُمْ ۗ وَاللَّهُ لَا يُحِبُّ كُلَّ مُخْتَالٍ فَخُورٍ ﴿٢٣﴾

الآيه دى معناها ايه ؟ انك مسير ولا مخير ؟ بيقولك كل حاجه مكتوبه علشان ولا تفرح باللى حيجيلك ولا تزعل على اللى بيفوت منك يبقى معناها ايه ؟ انت ليك دور فى اللى بيحصلط ليك ايد فيه ؟

2-فَلَمْ تَقْتُلُوهُمْ وَلَٰكِنَّ اللَّهَ قَتَلَهُمْ ۚ وَمَا رَمَيْتَ إِذْ رَمَيْتَ وَلَٰكِنَّ اللَّهَ رَمَىٰ ۚ وَلِيُبْلِيَ الْمُؤْمِنِينَ مِنْهُ بَلَاءً حَسَنًا ۚ إِنَّ اللَّهَ سَمِيعٌ عَلِيمٌ ﴿١٧﴾ سورة الأنفال

الآيه دى معناها ايه ؟ انك مسير ولا مخير ؟ انت لما رميت مكنتش فى الحقيقه انت اللى بترمى لكن ربنا هو اللى كان بيرمى ؟ طيب يبقى هنا مين اللى عمل ورمى

3- وَقُلِ الْحَقُّ مِن رَّبِّكُمْ ۖ فَمَن شَاءَ فَلْيُؤْمِن وَمَن شَاءَ فَلْيَكْفُرْ ۚ إِنَّا أَعْتَدْنَا لِلظَّالِمِينَ نَارًا أَحَاطَ بِهِمْ سُرَادِقُهَا ۚ وَإِن يَسْتَغِيثُوا يُغَاثُوا بِمَاءٍ كَالْمُهْلِ يَشْوِي الْوُجُوهَ ۚ بِئْسَ الشَّرَابُ وَسَاءَتْ مُرْتَفَقًا ﴿٢٩﴾ سورة الكهف

الآيه دى معناها ايه ؟ انك مسير ولا مخير ؟ ربنا بيقول للنبى محمد قول ان ده الحق واللى عاوز يؤمن يؤمن واللى عاوز يكفر هو حر يكفر يبقى هنا فيه حريه ولا مفيش حريه

4- قصة العبد الذى صاحب موسى ورآه موسى يقتل صبيا وبعد كده قاله ان الصبى ده كان حيرهق ابويه وان ربنا خاف عليهم فبعت واحد موت الطفل ده

السؤال هنا طيب الكلام ده دليل على رأفة الله بالأبوين طيب والواد اللى اتقتل ده قتله ده كان فيه رافه بيه ؟ تفتكر الواد ده بعد ما اتقتل راح فين ؟ راح جهنم ولا راح الجنه ؟

سؤال كمان وده مربط الفرس هو ربنا بيجرى امور بناءا على علمه وبدون ما تحصل أصلا ؟ يعنى بعت حد لطفل وأمر بقتل الطفل من غير ما الواد يكبر اصلا ولا يلحق يعمل حاجه ولا يتسبب باية مشكله لسه ده غلام

طيب الغلام ده لو جم يدخلوه النار مش ممكن يرد عليهم ويقول للى بيدخلوه النار حرام عليكم انا معملتش حاجه انتم بتعملوا كده فيه ليه ؟

مش المنطق بيقول كده

5- وَمَن يُشَاقِقِ الرَّسُولَ مِن بَعْدِ مَا تَبَيَّنَ لَهُ الْهُدَىٰ وَيَتَّبِعْ غَيْرَ سَبِيلِ الْمُؤْمِنِينَ نُوَلِّهِ مَا تَوَلَّىٰ وَنُصْلِهِ جَهَنَّمَ ۖ وَسَاءَتْ مَصِيرًا ﴿١١٥﴾

سورة الأنفال

الآيه دى معناها ايه ؟ انك مسير ولا مخير ؟ ربنا بيقول ان اللى حيشاقق الرسول ويخالفه ويمشى ورا غير سبيل المؤمنين ربنا حيوليه ويوجهه الجهه اللى هو اختارها

شوف ربنا كاتب فوق كل سوره من سور القران " يسم الله الرحمن الرحيم " يعنى ربنا كله رحمه ومش ممكن يظلم أبدا

إِنَّ اللَّهَ لَا يَظْلِمُ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ ۖ وَإِن تَكُ حَسَنَةً يُضَاعِفْهَا وَيُؤْتِ مِن لَّدُنْهُ أَجْرًا عَظِيمًا ﴿٤٠﴾

وَنَضَعُ الْمَوَازِينَ الْقِسْطَ لِيَوْمِ الْقِيَامَةِ فَلَا تُظْلَمُ نَفْسٌ شَيْئًا ۖ وَإِن كَانَ مِثْقَالَ حَبَّةٍ مِّنْ خَرْدَلٍ أَتَيْنَا بِهَا ۗ وَكَفَىٰ بِنَا حَاسِبِينَ ﴿٤٧﴾

انا حكمل لك اللى انا فاهمه بس الأول احب اعرف هل انت مهتم بتساؤلاتى وتحب اكملهالك ولا لأ؟

ربنا ينور طريقك وعقلك ووالله انا فرحان انك كان عندك شجاعه انك تسأل السؤال الجميل ده

لك تحياتى

رابط هذا التعليق
شارك

أنا حرد على الأسئلة وده طبعا بحكم قناعتى الشخصية وللتأكيد هذه القناعة ليست له علاقة بديانتى المسيحية.

أولا أنا مؤمنة بالحساب و الثواب والعقاب و أن الأنسان حيقوم تانى و ده يمكن لأنى من أحفاد الفراعنة اللى أمنوا بكده من ألاف السنين و حنطوا أجساد موتاهم وده لأنه حتى بالعقل مش معقول ربنا خلقنا ملناش لازمة كده و خلاص أكيد خلقنا لغرض يعنى كل أنسان له رسالة مخلوق عشانها و حيتحاسب بعد ما يموت عمل أية فى حياته و هنا يمكن أختلافى و هو الناس الكويسين أو اللى عاشوا حياة سليمة حيدخلوا الجنة (بالقرب من الله و الملاكئة أما الأشرار فحيفضلوا بره فى حتة قد تكون نار أو أرض ظلام فية وحوش و ظلمة و أعتقد أن دة موضوع قاسى جدا.

السؤال التانى أعتقد أنى حفضل الفناء و ده لأنى شخصيا لا أحتمل الألم.

السؤال الثالث : أنا لاأعتقد أن فيه حد حيدخل النار لمجرد أيمانه بمعنى لو أنسان بيعمل خير للناس و بيحميهم و بيخدمهم مش ممكن بعد كده ربنا بعدله حيدخله النار.

أما نقطة ملهاش علاقة بالأسألة و هى لو ربنا محدد لكل واحد تاريخ أزاى يحاسبة أنا الموضوع ده محلول بباسطة و بدون أى تشنج ربنا فى كل خطوة من خطواتنا بيدينا مجموعة أختيارات و حسب أختيارنا حنقابل أختيارات تانية و هكذا طول حايتنا و فى الأخر ربنا حيحسبنا على أختيارنا .

رابط هذا التعليق
شارك

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

    • لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

×
×
  • أضف...