اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

انتحار

bassem_2009

Recommended Posts

أغلقت حاسبي المحمول بعنف والتقطت هاتفي المحمول من فوق مكتبي المبعثر - الذي لن تجد عليه سوى صفا من الكتب والأوراق الذي لا أعلم لأي منها فائدة سوى أنها ترفع المصحف الذي يعتلي قمة هذا الصف - التقطت الهاتف وألقيت به من النافذة التي لا تبعد كثيرا عن مكاني وبينما يستعد لاختراق السلك المهترئ علا رنينه معلنا عن تلقيه مكالمة ربما تكون من نوع "اعقل يا مجنون" ولأني سئمت ما تحمله تلك العبارة - التي أسمعها كثيرا هذه الأيام - من تضاد فقد قررت أن أتجاهلها متعجبا ممن أراد من المجنون أن يعقل وابتسمت في نفسي قائلا: "نقول لهم طور يقولوا احلبوه" وهكذا انطلق الهاتف من النافذة ليختلط رنينه بصخب المقهى المجاور والسباب المتبادل المعتاد بين تلاميذ المدرسة الثانوي المجاورة فتحت درج المكتب ترددت قبل أن أقرر أنني لن أحتاج إلى إثبات الشخصية خرجت من غرفتي ، ألقيت نظرة لا إرادية على جهاز التلفاز لأجد إحدى فتيات الإعلانات - اللائي صرن متشابهات لدرجة الملل – تغمز بعينها. قلت لأمي: "أنا خارج" ولم أنتظر لأسمع الرد فلقد كنت عزمت أمري.

قاطعته: "طيب مش هاقول لك استر نفسك بس يعني ماحدش قال لك إن المقطم بيبقى برد بالليل" فلقد استفزني جسده شبه العاري أكثر مما فعلت بي قصته المملة ، ولكنه فاجأني وقال: "أنا كنت عامل حسابي ومتقـّـل وكنت بردان فعلا لكن بم إني طلعت المقطم ماشيا......" قاطعته وقد علا وجهي حنق لم أستطع إخفاؤه: "يعني عايز تفهمني إنك جاي كل المسافة دي مشي؟؟؟؟" فرد بمنتهى التلقائية: "أيوة يا عم وكل ما كنت اطلع شوية كنت ألاقي حتى من هدومي طارت بس الغريب إني دلوقتي مش بردان خالص مش عارف انت ليه واقف متكتك كده؟" ثم أشاح بوجهه واتجه نحو حافة هضبة المقطم ، كنت أهم بأن أقول له "اعقل يا مجنون" ولكنه التفت لي قبل أن أتفوه بها وقال لي محذرا: "إوياك" ثم قفز.

"لماذا تأخر الارتطام ، أنا لو كنت نطيت من الهملايا كان زماني وصلت للأرض ، وبعدين هي فين الأرض؟ أنا كنت شايفها وانا فوق دلوقتي مش شايفها يالا مش مهم" ومازالت الابتسامة على وجهه

وقفت قليلا انتظرت أن أسمع صوت ارتطام ثم أصوات أبواق الشرطة والإسعاف ، انتظرت أن أرى الناس يهرعون نحو الحافة ليرقبوا مصيرهذا المجنون بعد أن تكاسلوا عن إنقاذه (أنا لم أتكاسل فقد هممت أن أقول له "اعقل يا مجنون") ولكن لم يحدث شئ من هذا فعلى هضبة المقطم كل مشغول بليلاه

تم تعديل بواسطة bassem_2009

وكل يوم ف حبك

تزيد الممنوعات

وكل يوم باحبك

أكتر م اللي فات

----------(الباشا الفاجومي)

ف كل كلمة أقولها

أو حتى ف السكات

نفسي ف العالي اشوفك

ودي أغلى الأمنيات

----------(العبد لله)

رابط هذا التعليق

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

بحب القصص ذات العنوان الواحد لانه بيخليك تفكر و تسرح حتي قبل ما تخش و تزاحم و تقلب الصفحات

تخيلت كتير في القصة دي

تخيلت.....

اني واقفة فوق قمة جبل.....و ع الحافة و فاتحة ايديا .....

و الهوا بيطيرني.....يا تري ايديا هتبقي جناحات و هتحملني فوق اصوات كتير بتشدني لتحت

يا تري هقاوم قوانين الجاذبية....

يا تري هطير لسماوات برائحة الفانيليا

و طبعا طبعا.....كتير تخيلت نفسي اني بقع ع الارض... بس طبعا زي توم لما بيقع و يتفتت و بعدين يرجع يتجمع تاني... و يقف من جديد

سواء طرت.... و لا اتفتت.....أنا هقدر

عشان ربنا امبارح و النهاردة كلمني و قالي هتقدري

فوتكم بيقين

رابط هذا التعليق

سواء طرت.... و لا اتفتت.....أنا هقدر

عشان ربنا امبارح و النهاردة كلمني و قالي هتقدري

فوتكم بيقين

لابنا يرزقا يقينا لا يفارق قلوبنا ... امين

معلش يا لماضة

اا مفهمتش الكلام اللي بالاحمر ... تقصدي تقولي ايه بالظبط..؟

تفاءلوا بالخير تجدوه

بعضا مني هنا .. فاحفظوه

رابط هذا التعليق

اسمحولي بس اني اتعجب من قصص الانتحار واليأس

يعني اذا كان الانسان يائسا فهو اكيد فقد ايمانه بوجود رب يختبره بمحنة

ولكن هل الحل هو الانتحار دائما للخروج من المأزق

يمكن فاكر نفسه هيعمل ريستارت لحياته مثلا

عموما من يفعل ذلك فقد اختار العذاب الأبدي

وهو شخص اجبن من مواجهة الواقع

وصحيح انا بضم صوتي للباشمهندس ياسر ايه موضوع كلمني دي يا استاذة لماضة

[(من أجل ذلك كتبنا على بني إسرائيل أنه من قتل نفسا بغير نفس أو فساد في الأرض فكأنما قتل الناس جميعا ومن أحياها فكأنما أحيا الناس جميعا ولقد جاءتهم رسلنا بالبينات ثم إن كثيرا منهم بعد ذلك في الأرض لمسرفون) سورة المائدة (32)

{وَكَذَلِكَ نُوَلِّي بَعْضَ الظَّالِمِينَ بَعْضًا بِمَا كَانُواْ يَكْسِبُونَ} [الأنعام:129]

( وَكَذَلِكَ جَعَلْنَا فِي كُلِّ قَرْيَةٍ أَكَابِرَ مُجْرِمِيهَا لِيَمْكُرُوا فِيهَا وَمَا يَمْكُرُونَ إِلَّا بِأَنفُسِهِمْ وَمَا يَشْعُرُونَ)سورة الأنعام 123

( أفرأيت من اتخذ إلهه هواه وأضله الله على علم وختم على سمعه وقلبه وجعل على بصره غشاوة فمن يهديه من بعد الله أفلا تذكرون (الجاثية 23 )

{ وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَى آمَنُواْ وَاتَّقَواْ لَفَتَحْنَا عَلَيْهِم بَرَكَاتٍ مِّنَ السَّمَاءِ وَالأَرْضِ }[ سورة الأعراف ]

رابط هذا التعليق

جميل جدا يا صديقى .....بس عندى تساؤل ليه دايما الانتحار والحزن والدموع هى الاكثر الهاما بالنسبة للشعرا والكتاب هل ده لاننا فعلا حزانا ام لان الانسان بيزعل اسهل من انه يفرح فبنستسهل ونكتب حزن ......

بس جميل اسلوبك جدا

جست مى ..... كان الادكتور مصطفى محمود (الله يرحمه ويسكنه فسيح جناته ) كتب عن الانتحار وليه الانسان المنتحر بيبقا كافر

وبصراحة مقريتش ابلغ من كلامه فى تفسير كفر المنتحر وصف حالة المنتحر لحظة الانتحار واعتقاده ايه فى اللحظة دى وصدق الله ورسوله فعلا المنتحر لابد كافر......

ايه بقا يا لماضة موضوع ربنا كلمنى انتى قصدك (من اراد ان يكلمه الله فليقرا القرأن ) ولا ايه ؟؟؟

انما الامم الاخلاق ما بقيت .............. فان همو ذهبت اخلاقهم ذهبوا

...................................................................!

وعلمتنى الحياه اضحك لأحبابى

واضحك كمان للعدو علشان يشوف نابى

واخده كمان بالحضن لو خبط على بابى

فيحس انى قوى وميشفش يوم ضعفى.......

قناتى ع اليوتيوب ....

صفحتى ع الفيس بوك .....

رابط هذا التعليق

استاذ هشام اشكرك على مجاملتك

بس هو فعلا انا استعجبت من المواضيع بتاعت الانتحار واللي بيخليهم يفكروا كتير في كده ان مفيش وعي ديني سليم

وزي ما حضرتك قلت ان المنتحر كافر بس انا اللي مش عارفه برضه ليه بقى في قصص كتير بتحمل العنوان ده وبدأت اشوفها على النت حتى ولو بهزار

وفعلا يظهر عندك حق في موضوع لماضة ده بس ياريت هي تأكده

[(من أجل ذلك كتبنا على بني إسرائيل أنه من قتل نفسا بغير نفس أو فساد في الأرض فكأنما قتل الناس جميعا ومن أحياها فكأنما أحيا الناس جميعا ولقد جاءتهم رسلنا بالبينات ثم إن كثيرا منهم بعد ذلك في الأرض لمسرفون) سورة المائدة (32)

{وَكَذَلِكَ نُوَلِّي بَعْضَ الظَّالِمِينَ بَعْضًا بِمَا كَانُواْ يَكْسِبُونَ} [الأنعام:129]

( وَكَذَلِكَ جَعَلْنَا فِي كُلِّ قَرْيَةٍ أَكَابِرَ مُجْرِمِيهَا لِيَمْكُرُوا فِيهَا وَمَا يَمْكُرُونَ إِلَّا بِأَنفُسِهِمْ وَمَا يَشْعُرُونَ)سورة الأنعام 123

( أفرأيت من اتخذ إلهه هواه وأضله الله على علم وختم على سمعه وقلبه وجعل على بصره غشاوة فمن يهديه من بعد الله أفلا تذكرون (الجاثية 23 )

{ وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَى آمَنُواْ وَاتَّقَواْ لَفَتَحْنَا عَلَيْهِم بَرَكَاتٍ مِّنَ السَّمَاءِ وَالأَرْضِ }[ سورة الأعراف ]

رابط هذا التعليق

باشكر كل الناس اللي عدت على القصة دي ولكن انا عايز أوضح نقطة

القصة رمزية يا جماعة يعني الانتحار ده رمزي أنا مش باشجع على الانتحار يعني

وكل يوم ف حبك

تزيد الممنوعات

وكل يوم باحبك

أكتر م اللي فات

----------(الباشا الفاجومي)

ف كل كلمة أقولها

أو حتى ف السكات

نفسي ف العالي اشوفك

ودي أغلى الأمنيات

----------(العبد لله)

رابط هذا التعليق

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

معلش انا آديلي هبابة كده عمالة ادور اصلا ع التوبيك ده عشان كان الاخوة (هندزة و دكترة... و كمبيوترة) كانوا سألوني عن جملة قولتها كده

ربنا كلمني و قالي هتقدري

هو عادة انا لما ببقي محتارة جدا في حاجة....بصلي كتير....بس اكتر كل ما اخش مكان جديد او اكون ماشية في الشارع كده لوحده و الموضوع لسه عاملة باروومة كده في دماغي و فاكك الصامولتين...بلاقي نفسي بخبط بعيني ع السما و اقول لربنا " طب بجد انا مش عارفة"

سبحان الله ممكن تلاقي انك الاية اللي انت متعود تقراها كل يوم و ممكن متكنش بتقف عندها كتير.... النهاردة و انت بتقراها حسيت ان فيه حد جواك بيقولك ارجع اقراها تاني و اسرح فيها

و ممكن برضه تلاقي....واحد متعرفوش.... أو واحدة عمري ما شفتها في حياتي... داخلة عليا في الارض الغريبة دي..... و بتحكيلي موقف اقول ايه بالمقاس...تلاقيني طبعا بتقمص دور الفيلسوف... و ارد عليها.... و انا في الحقيقة برد علي نفسي

برجع في المساء.....في مكاني الخاص جدا.... و برضه ببص لربنا و اقوله "الحمد لله الذي هدانا لهذا و ما كنا لنهتدي لولا ان هدانا الله"

مش عارفة كده وضحت و لا ايه؟؟

اسيبكم في معية الله

رابط هذا التعليق

لماضة

هو انتي شغالة تقري للحماعة الصوفية اليومين دول ولا ايه...؟

تفاءلوا بالخير تجدوه

بعضا مني هنا .. فاحفظوه

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • الموضوعات المشابهه

• 3
      بسم الله الرحمن الرحيم  انه موضوع قديم جديد انه الانتحار الجماعي  والذي يطلقون عليه..الهجرة الغير شرعية..وما دفعني للحديث عنه هو السيد وائل الأبراشي في ساعته العاشرة.     فوجئت على شاشة التلفاز بمركب صغيرة على متنها مئات من البشر ورأيتها تغرق وتنقلب وهي في عرض البحر..منظر مؤلم حقا ..فاسرجعت كل الصور والأحدات المتعلقة بهذا الشأن من ذهني وحاولت ان انظمها واستخلص منها ما سأقوله لكم الحين.  في حوار مع شقيق  أحد الضحايا قال: ان شقيقه عنده٢٩ سنة واب وعنده طفلين  وان المتعهد الذي يل
    • 5
      السلام عليكم ورحمة الله وبركاته الموضوع دا رغم انه قديم من سنة 1999 الا ان في حاثة مأساوية فكرتني به و هى وفاة محمد حسن طال هندسة بعد سقوطة من الدور السابع في مبنى عمارة وصف الحادثة على انها انتحار و بغض النظر عن الحادثة دي اللي مش عايزة اكلم فيها لاني غير متحملة لاي لوم يلقى على الشاب حاليا حبيت اثير قضية اخرى وهى قضية انتحار الاطفال هل بردو الاطفال اللي بينتحروا كفرة وما يستهالوش ولا دا يدل ان في خلل في مجتمعنا ؟؟ ليه ما نسبش الناس ربنا اللي يحسابها ونبص وندرس الاسباب اللي ادت بهم الى ا
    • 7
      رغم علمهم بخطورة ما يفعلون وانهم يعرضون حياتهم للموت المحقق إلا انهم لا يترددون فيه ويقدمون على فعله مدفوعين بذلك في الحلم الكبير الذي يراودهم وهو الخروج من دائرة البطالة والفقر والحاجة... حيث شهدت السواحل الإيطالية كارثة غرق مركبين في مسلسل الهجرة غير الشرعية . المركبين كان علي متنهما 184 شخصا. وتم انقاذ 59 وانتشال 22 جثة وجار البحث عن 125 انقلب المركب الأول قرب ساحل مدينة سيراكوزا لسوء الاحوال الجوية. وقد نجحت السلطات الإيطالية في انقاذ 7 أفراد ممن كانوا علي متن المركب وتتراوح اعمارهم بي
    • 1
      فُجع العالم العربي بخبر انتحار وزير الزراعة الياباني إثر تورطه في قضية مالية. ولم يكن سبب تلك الفجيعة هو الصدمة من تورط وزيرٍ في فضيحة، ولكن السبب هو اختلاف منهج العرب في مواجهة الفساد عن منهج اليابانيين، فاليابانيون لا يرحمون الفاسدين، ولا يتهاونون مع الفساد؛ بل يضربون على أيدي كل من يخون الأمانة، ولا يسمحون له أن ينعم بفساده، أو أن يفَّر به... اقرأ المزيد
    • 0
      لماذا الاصرار على هدم صادرتنا شوفوا البرتقال المصرى اليومين دول فى السعودية ... فى اسوأ حالاتة الجبنة الرومى سيئة المستهلكين تحولوا الى انواع البرتقال الاخرى حرام يا جماعة
  • أضف...